Afbeelding

Fietsstroken opheffen

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Fietsstroken opheffen

Bericht door duikgek89 » di 07 jul 2009, 20:28

Wat ik bedoel is dat je ze niet in hokjes zou moeten stoppen. Maar als je dat met alle geweld toch wilt houd je dan wel aan de richtlijnen.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 08 jul 2009, 12:34

Jeroen schreef:Kruispunten richt je niet in op basis van "principes", maar op basis van wat de situatie ter plekke verlangt.
toevallig kom ik net vandaag een factsheet van de svow tegen, die de uitgangspunten op een rij zet voor kruispunten bibeko en bubeko.
en daarin stellen ze, samen met het crow, dat etw's onderling toch echt geen voorrangsregeling kennen. link: http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/N ... ttypen.pdf

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 09 jul 2009, 1:50

Zo hebben we hier ook een mooie T splitsing, 1 ETW komt op een andere uit. De ene ETW is vrij druk (veel verkeer naar Wijchen) en uit de andere ETW komt nauwelijks verkeer (Lokheuvelseweg bij Heumen/Overasselt, de zijweg is de Donderbergweg). Als je vanuit Heumen naar Wijchen gaat dan moet je op die kruising echt stoppen want je kunt het verkeer echt pas zien als je al op de kruising staat omdat er een huis precies op de hoek staat. Onbekende mensen die de zijstraat niet zien aankomen gaan daar nog wel een keer een flink ongeluk veroorzaken daar ben ik van overtuigd.

Vroeger had de Donderbergweg een stopbord, die weg was vrij rustig en zo kon men veilig kijken en aanrijden indien er een gat was. Maar nee, wegen in een hokje stoppen gaat voor veiligheid. En vooral als we het onveilig kunnen maken houden we ons WEL aan de richtlijnen, en anders dan laten we die richtlijnen toch vooral lekker in de kast liggen...

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » do 09 jul 2009, 9:53

Ligt er een plateau of kan je gewoon met 60 doorrijden? Als het echt zo n onoverzichtelijk kruispunt is zou ik er een plateau van maken als ik de gemeente was. Dan weet ook gelijk iedereen dat er een zijweg is.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 09 jul 2009, 11:02

Ook plateaus kun je bubeko met 60 of meer nemen. Bij een zijweg waar vrijwel nooit geen verkeer op zit, is de kans klein dat men elke keer zal gaan remmen. Het is gewoon wachten tot het fout gaat.
Nee, dan liever de oude, veel veiliger (RONA-)situatie met voorrangsborden.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » do 09 jul 2009, 16:13

Vinny schreef:Ik begrijp de discussie niet? Als je als wegbeheerder stelt: 80 km/h > standaard > GOW > voorrangsweg en 60 km/h > zone 60 > ETW > geen voorrangsweg dan is dat een helder en principieel standpunt. Kun je het mee eens zijn of niet, maar op het moment dat je als wegbeheerder gaat denken: ach weet je: we kunnen een weg met ETW markering en 60 km/h best voorrang laten geven, of een weg met een GOW markering een 80 limiet en verkeer van rechts voor laten gaan, of allerlei tussenvarianten, zoals een ETW markering, limiet van 80 en toch een voorrangsregeling, of niet. Het kan allemaal wel, maar ik vind dat niet wenselijk.
Alleen is die 60km/h dus niet als standaard opgenomen in de wet...
Dick schreef:maar jeroen vertikt het om er over na te denken. dus einde discussie.
Aan mensen die discussies proberen af te breken onder het mom van "ik heb toch gelijk" heb ik een broertje dood.
Dick schreef:toevallig kom ik net vandaag een factsheet van de svow tegen, die de uitgangspunten op een rij zet voor kruispunten bibeko en bubeko. en daarin stellen ze, samen met het crow, dat etw's onderling toch echt geen voorrangsregeling kennen.
Ja, en? Wat ik moet ik met die "uitgangspunten"? Wettelijk is het nog altijd geregeld zoals ik in voorgaande posts heb beschreven. Laat je het me even weten als dat anders is?

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 11 jul 2009, 14:23

RoelZ1 schreef:Ligt er een plateau of kan je gewoon met 60 doorrijden? Als het echt zo n onoverzichtelijk kruispunt is zou ik er een plateau van maken als ik de gemeente was. Dan weet ook gelijk iedereen dat er een zijweg is.
Nee geen plateau. Is echt een gevaarlijke kruising. Er staat wel een bord bij maar dan nog...
Rene schreef:Ook plateaus kun je bubeko met 60 of meer nemen. Bij een zijweg waar vrijwel nooit geen verkeer op zit, is de kans klein dat men elke keer zal gaan remmen. Het is gewoon wachten tot het fout gaat.
Nee, dan liever de oude, veel veiliger (RONA-)situatie met voorrangsborden.
Inderdaad.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 14 aug 2009, 13:12

duikgek89 schreef:Vroeger had de Donderbergweg een stopbord, die weg was vrij rustig en zo kon men veilig kijken en aanrijden indien er een gat was. Maar nee, wegen in een hokje stoppen gaat voor veiligheid. En vooral als we het onveilig kunnen maken houden we ons WEL aan de richtlijnen, en anders dan laten we die richtlijnen toch vooral lekker in de kast liggen...
Dat is hier ook op een aantal plekken gebeurd. Hoe kun je nou in hemelsnaam een STOP-bord zomaar weghalen en daarmee moedwillig gevaarlijke situaties creeren?

Buiten dat heb je ook nog het feit dat elke gemeente het weer anders doet. Zo zijn in Haaren alle ETW-I bubeko gelijkwaardig, maar in Oisterwijk zijn deze vrolijk voorrangsweg gebleven en in Heusden, Tilburg, Vught, Oirschot zijn dat vaak weer wegen met voorrangskruispunten. Waar is dan de eenduidigheid?