Nieuwe bewegwijzering R4

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Nieuwe bewegwijzering R4

Bericht door Via » wo 10 aug 2005, 20:13

Onlangs viel me op de R4-Oost op dat overal nieuwe DG-bewegwijzering stond. Belgie is bezig met een vernieuwingsronde geloof ik, iig het zag er erg netjes uit. :toppie:

Maar waarom men alleen Middelburg en niet Terneuzen aangaf is me wel een raadsel. Wie kan me dat uitleggen?

R4
expressweg

Bericht door R4 » wo 10 aug 2005, 20:24

Er is inderdaad een (langzame) vernieuwingsronde bezig, vooral met de bedoeling om alles wat consequenter te gaan aanduiden, maar tot hiertoe vervangt men vooral borden die kapot of onleesbaar geworden zijn, of waar de situatie veranderd is. Dat is volgens mij ook de reden waarom er Middelburg opstaat nu in plaats van Terneuzen vroeger: tot voor de aanleg van de Westerscheldetunnel moest je via Breskens naar Middelburg en was vanuit de R4-oost bekeken, Terneuzen het grootste einddoel dat men voor die weg kon aangeven. Nu rijd je via de tunnel naar Middelburg, en dus is Terneuzen geen einddoel meer op zich, daarom dat Middelburg op die borden verschenen is. Maar Terneuzen zou er inderdaad best wel bijstaan.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 10 aug 2005, 23:04

(Wat zijn DG borden?)

Mus
stadsweg

Bericht door Mus » do 11 aug 2005, 0:15

DG = Diamond Grade. Het zegt iets over de mate waarin de borden reflecteren.

http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=648

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 19 jan 2006, 15:21

Hallo

Laatst viel er mij iets vreemd op aan afrit 3 (Oostakker) van de R4.
Als je richting Gent - Zeehaven deze afrit neemt, kom je aan de N70 (denk Antwerpsesteenweg). Tegenover een tuincentrum. Nu was er mij opgevallen dat er vanaf de snelweg gezien een fietsvoorsorteerstrook is aan de stoplichten. (ik ben niet helemaal zeker)
Het komt er dus op neer dat de fietsers die van de R4 af komen en afrit 3 nemen voor de auto's mogen gaan staan aan de lichten en dus eerst vertrekken als het groen is!

Dit lijkt mij zo hilarisch dat het bijna niet kan, maar afgelopen week hoorde ik van iemand die daar langs was gekomen hetzelfde.
Weet iemand of dit inderdaad zo is?
Of is iemand dit ook al opgevallen???

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 jan 2006, 15:41

Over de R4 kan ik niets zeggen, maar zo'n strook is in Nederland doodnormaal. Elke stad kent het wel. Vanmiddag nog meerdere malen overheen gefietst ;)

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » do 19 jan 2006, 16:38

Misschien was ik niet zo duidelijk.

De R4 heeft op die plaats de status van autosnelweg, in theorie is het dus onmogelijk dat daar fietsers vanaf komen. Het zou dus ook compleet nutteloos zijn dat er op de afrit een fietsvoorsorteerstrook gemaakt zou worden...
(Dit is dus wel het geval denk ik :lol: )

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 jan 2006, 16:43

Ah okay, ik dacht dat sommige stukken R4 nog een autoweg waren met een Vmax van 90, met fietsstroken ernaast. Ja dan is je situatie wel apart! :D

R4
expressweg

Bericht door R4 » vr 20 jan 2006, 3:10

Ik passeer daar dagelijks (logisch, want de N70 -die daar inderdaad Antwerpsesteenweg noemt- is o.a. de weg tussen Gent en Lochristi). Het ziet er bizar uit, maar de bedoeling is dat fietsers die uit Gent komen en langs de N70 fietsen daar kunnen oversteken zodat ze schuin links tegenover die afrit de Drieselstraat kunnen inrijden. Ze rijden dus als het ware eerst de Drieselstraat voorbij om dan enkele meters verder over te kunnen steken, een paar meter terug richting Gent te fietsen en dan rechts de Drieselstraat in te rijden. Een van de redenen voor deze ongewone situatie is de rare situatie van het kruispunt: de as van het kruispunt ligt eigenlijk verschoven, m.a.w. de afrit/oprit van de snelweg aan de ene kant van de N70 en de Drieselstraat aan de andere kant van de N70 liggen niet recht tegenover elkaar, maar ook weer niet ver genoeg verwijderd van elkaar om er 2 aparte kruispunten van te maken. Gevolg is dat er daar soms gevaarlijke situaties ontstaan, aangezien het verkeer komende van de afrit en verkeer komende uit de Drieselstraat wel tegelijk het kruispunt opmogen, maar aangezien het verkeer komende van de afrit dus eigenlijk al een paar meter op de N70 rijdt vooraleer het aan de Drieselstraat komt, heeft dat verkeer dus in feite voorrang op het verkeer uit die straat, maar er zijn automobilisten die uit die straat komen, denken dat de gewone voorrangsregeling voor kruispunten van toepassing is en hun voorrang nemen. Om te vermijden dat fietsers in dergelijke gevaarlijke situaties terecht zouden komen, heeft men ze dus een aparte oversteekmogelijkheid bezorgd, onder de vorm van een fietsopstelstrook aan het einde van de afrit, en die strook kunnen ze oprijden vanop het fietspad langs de N70 (en dus niet vanaf de afrit zoals het lijkt).

@Chrizz: het grootste deel van de R4 is inderdaad autoweg. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 20 jan 2006, 15:29

Ah, zo zit dat dus in elkaar!

Dank je :)