Albula & Berninabahn op UNESCO-werelderfgoedlijst

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Albula & Berninabahn op UNESCO-werelderfgoedlijst

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 apr 2009, 9:10

Misschien heeft een iemand op dit forum wel de schitterende treinreis gemaakt in zijn leven van Chur naar Tirano. Waar je langs diepe dalen en afgronden komt, fris groen (zomer), of kristal witte bergen (winter), veel bruggen en keertunnels. En de Berninabahn dat het hoogste punt bereikt (2253 m) van de wereld, zonder gebruik te maken van een tandradbaan. Sinds zomer 2008 staat het gedeelte van Thusis tot en met Tirano op de Werelderfgoedlijst. En terecht: Een mooiere treinreis in Europa (of zelfs in de wereld) bestaat niet. :D

En verder: Welk land in Europa heeft het openbaar vervoer zo goed geregeld als in Zwitserland? Alles sluit goed op elkaar aan. Bij vertraging wachten de treinen op elkaar, en halen de schade weer in. De aansluiting op lokale bussen, in Zwitserland kan je alle kanten supermakkelijk en comfortabel op! En vanaf bijna elke (kleine) stad in Zwitserland is er wel een rechtstreekse trein naar Nederland.

Meer informatie van UNESCO over de Rhätische Bahn, zie: http://whc.unesco.org/en/list/1276.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Re: Abula & Berninabahn op UNESCO werelderfgoed lijst

Bericht door Chris » zo 12 apr 2009, 9:16

Gaat de Berninabahn niet zo hoog als de Berninapass? Die is iets van 2400 m dacht ik.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: Abula & Berninabahn op UNESCO-werelderfgoedlijst

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 apr 2009, 13:50

^^ Nee, het spoor loopt dan net onder de berg langs, waar de autopas overheen gaat. Dat is vlakbij dat meer boven op de Bernina. Het hoogste station van de Berninabahn is bij Ospizio Bernina, en dat ligt aan het meer, terwijl de autopas daar 200 m boven zit. Vervolgens neemt het spoor een andere route via Alp Grüm, terwijl de autopas rechtstreeks naar Poschiavo gaat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: Abula & Berninabahn op UNESCO-werelderfgoedlijst

Bericht door waldo79 » zo 12 apr 2009, 14:18

Kleine correctie: het is Albula ;)

Het lijkt me een ervaring om die route eens te bereizen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Albula & Berninabahn op UNESCO-werelderfgoedlijst

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 apr 2009, 14:51

SnarfFlevoland schreef:En terecht: Een mooiere treinreis in Europa (of zelfs in de wereld) bestaat niet. :D
Het is inderdaad heel mooi (wat ik van foto's ken). Maar of het de mooiste treinreis van de wereld is... Ik denk dat dat zo moeilijk met elkaar te vergelijken is en dat er een heleboel mooie trajecten zijn.
En verder: Welk land in Europa heeft het openbaar vervoer zo goed geregeld als in Zwitserland? Alles sluit goed op elkaar aan. Bij vertraging wachten de treinen op elkaar, en halen de schade weer in. De aansluiting op lokale bussen, in Zwitserland kan je alle kanten supermakkelijk en comfortabel op!
Kabelbanen sluiten daar soms ook nog weer op elkaar aan. En, het kan gebeuren, ik heb in Zwitserland wel eens een aansluiting gemist door een vertraging. Reden: aardverschuiving, waardoor onze trein uitviel en we enkele minuten later moesten reizen. Daardoor misten we net onze aansluitende trein in Brig.
En vanaf bijna elke (kleine) stad in Zwitserland is er wel een rechtstreekse trein naar Nederland.
Dat is onzin. Alleen Basel (SBB en Badischer Bahnhof), Baden, Zürich, Bellinzona, Lugano en Chiasso zijn Zwitserse plaatsen met een regelmatige rechtstreekse treinverbinding met Nederland (in de winter nog eenmaal per week met Thun, Spiez, Frutigen, Kandersteg, Goppenstein en Brig; op zondagen rijdt de trein van Milaan via Brig en Goppenstein naar Nederland in plaats van via de Gotthard). De tijd dat er nog rechtstreekse EC's waren tussen Nederland en Chur en Interlaken Ost en dagelijkse nachttreinen van Nederland naar Brig ligt al weer een jaar of vijf achter ons.

Overigens is alleen de verbinding met Basel (ICE) dagelijks; de nachttreinen rijden alleen in de zomer nog dagelijks, daar buiten alleen in de weekenden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 apr 2009, 17:39

Coen Tunnel schreef:Kabelbanen sluiten daar soms ook nog weer op elkaar aan. En, het kan gebeuren, ik heb in Zwitserland wel eens een aansluiting gemist door een vertraging. Reden: aardverschuiving, waardoor onze trein uitviel en we enkele minuten later moesten reizen. Daardoor misten we net onze aansluitende trein in Brig.
Ja, dat kabelbanen en treinen op elkaar aansluiten heb ik zelf ook al eens meegemaakt bij de Diavolezza bij Bernina. Overigens kan er altijd een grote vertraging oplopen, zodat je de aansluiting mist, maar als hij gewoon een kleine vertraging heeft van 5 minuten dan wachten ze wel op elkaar. :) Ik heb dat de NS nog niet zien doen...
Coen Tunnel schreef:Dat is onzin. Alleen Basel (SBB en Badischer Bahnhof), Baden, Zürich, Bellinzona, Lugano en Chiasso zijn Zwitserse plaatsen met een regelmatige rechtstreekse treinverbinding met Nederland (in de winter nog eenmaal per week met Thun, Spiez, Frutigen, Kandersteg, Goppenstein en Brig; op zondagen rijdt de trein van Milaan via Brig en Goppenstein naar Nederland in plaats van via de Gotthard).
Hoezo onzin? Vanuit Basel SBB gaan er veel trein door naar andere plaatsen, zoals Brig (zo ook Bern), Chur (zo ook Zürich), Lugano (zo ook Luzern). Misschien vanuit Nederland dat de treinen lijken alsof ze maar tot Basel SBB gaan, ze gaan daadwerkelijk gewoon verder. Zoals twee verschillende buslijnen in elkaar over kunnen gaan. En overigens, Chur zie ik zo af en toe ook op Amsterdam CS op de vertrekborden staan. ;)

Edit:
Coen Tunnel schreef:Het is inderdaad heel mooi (wat ik van foto's ken). Maar of het de mooiste treinreis van de wereld is... Ik denk dat dat zo moeilijk met elkaar te vergelijken is en dat er een heleboel mooie trajecten zijn.

Welke is dan mooier? :lol: Tja de Brockenbahn is ook mooi, en wat dacht je van de Durango & Silverton lijn in de VS. Zijn ook prachtige treinreizen. En op Rail Away heb ik ook mooie treinreizen gezien in Noorwegen en Oostenrijk, zelfs in Zimbabwe heb je nog leuke treinreizen, maar wat is dé mooiste..? Dan kom je toch weer uit bij de Rhätische Bahn. Maar het ligt natuurlijk ook aan je smaak.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 apr 2009, 20:48

SnarfFlevoland schreef:Overigens kan er altijd een grote vertraging oplopen, zodat je de aansluiting mist, maar als hij gewoon een kleine vertraging heeft van 5 minuten dan wachten ze wel op elkaar. :) Ik heb dat de NS nog niet zien doen...
Heb ik bij NS wel eens meegemaakt, dat treinen soms wel 10 minuten wachtten. En in Brig mistten wij de aansluiting (van Goppenstein naar Milaan) op 4 minuten, door een aardverschuiving aan de noordzijde van de Lötschberg.
Hoezo onzin? Vanuit Basel SBB gaan er veel trein door naar andere plaatsen, zoals Brig (zo ook Bern), Chur (zo ook Zürich), Lugano (zo ook Luzern). Misschien vanuit Nederland dat de treinen lijken alsof ze maar tot Basel SBB gaan, ze gaan daadwerkelijk gewoon verder. Zoals twee verschillende buslijnen in elkaar over kunnen gaan.
Dat is hier niet het geval. Ze rijden zeker niet verder, ze rijden weer terug. ICE's rijden niet eens naar Chur, Brig en Lugano (hooguit tot Bern en Zürich; in Chur komt sowieso niet regulier hogesnelheidsmaterieel, in Lugano en Brig alleen ICN en CIS, dat zijn Pendolino's). De ICE van Nederland naar Basel SBB (dat is er slechts één per dag; de rest rijdt maar tot aan Frankfurt) rijdt daadwerkelijk maar tot aan Basel SBB (aankomst 14:47), blijft daar een tijdje staan en rijdt dan weer terug naar Nederland (vertrek 15:12). Of hij wordt afgelost door een andere ICE 3M voor onderhoud, maar hij rijdt dus niet door. Dit is echt de grootste onzin die je vertelt. Ze gaan echt niet één van die paar ICE 3M's door laten rijden, zeker omdat de keertijd daarvoor te kort is. Uit mijn hoofd rijden er sowieso geen ICE 3's of ICE 3M's verder dan Basel. Dat is volgens mij allemaal ICE 1.

Tot (uit m'n hoofd) 2003 reden er nog Eurocity's vanuit Nederland die via Keulen naar verschillende Zwitserse bestemmingen reden. Op de voorlaatste dag dat die trein reed heb ik nog met mijn OV-studentenkaart met EC 2 'Berner Oberland' gereisd tussen Arnhem en Utrecht in een SBB-rijtuig. Die treinen reden inderdaad naar Chur, Interlaken Ost en eerder volgens mij ook wel naar Brig en wellicht Milaan (maar over dat laatste ben ik niet zeker). Maar sinds de invoering van de ICE is dat allemaal voorbij. Eindpunt is Frankfurt, eenmaal per dag dus een ICE die de EC Berner Oberland heeft vervangen maar deze trein rijdt dus enkel tussen Amsterdam Centraal en Basel SBB en niet verder! Voor andere bestemmingen moet je dus in Basel overstappen, gelukkig heb je daar wel een heel scala aan overstapmogelijkheden.
En overigens, Chur zie ik zo af en toe ook op Amsterdam CS op de vertrekborden staan. ;)
Dat kan niet (of het moet een fout zijn op die digitale borden). vanuit Nederland zijn er geen rechtstreekse treinen meer naar Chur sinds die EC is opgeheven. Vanuit Duitsland rijden er nog wel enkele EC's naar Chur, maar deze zijn veel trager dan de ICE's omdat ze tussen Keulen en Frankfurt over de Linke Rheinstrecke gaan.
Welke is dan mooier? :lol: Tja de Brockenbahn is ook mooi, en wat dacht je van de Durango & Silverton lijn in de VS. Zijn ook prachtige treinreizen. En op Rail Away heb ik ook mooie treinreizen gezien in Noorwegen en Oostenrijk, zelfs in Zimbabwe heb je nog leuke treinreizen, maar wat is dé mooiste..? Dan kom je toch weer uit bij de Rhätische Bahn. Maar het ligt natuurlijk ook aan je smaak.[/i]
Tja, de Transmongoliëlijn door de Gobiwoestijn en vervolgens vlak langs de Chinese Muur, of de lijn Belgrado-Bar, of vele andere lijnen. De lijnen van de Rhätische Bahn zijn inderdaad van een uitzonderlijke schoonheid, maar niet te vergelijken met andere mooie lijnen. Wie van uitgestrekte woestijnen houdt zal eerder voor de Transmongoliëlijn kiezen, om maar een voorbeeld te noemen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 apr 2009, 20:50

't Kan best een mooi spoorlijntje zijn, maar om het nu meteen tot "werelderfgoed" te bombarderen... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 apr 2009, 20:51

Wanneer wordt de Brennerautobahn tot Werelderfgoed verklaard? ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 apr 2009, 21:01

Geen enkele spoorlijn of weg op deze wereld vind ik eigenlijk de titel "werelderfgoed" waardig.
Historisch misschien wel, maar de term werelderfgoed moet je toch proberen te reserveren voor de allerbelangrijkste historische zaken op deze wereld.
(En nee, daar horen wat mij betreft de Stelling van Amsterdam en de Beemster ook niet bij).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 apr 2009, 21:27

Rene schreef:Geen enkele spoorlijn of weg op deze wereld vind ik eigenlijk de titel "werelderfgoed" waardig.
Historisch misschien wel, maar de term werelderfgoed moet je toch proberen te reserveren voor de allerbelangrijkste historische zaken op deze wereld.
(En nee, daar horen wat mij betreft de Stelling van Amsterdam en de Beemster ook niet bij).
Ook in India staan de Bergspoorwegen op de Werelderfgoedlijst. Gewone wegen staan er totaal niet op. Dat terwijl de Via Appia Antica bij Rome op de huidige lijst zeker niet zou misstaan... Misschien is dat wél één van de allerbelangrijkste historische zaken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 apr 2009, 21:39

Coen Tunnel schreef:Heb ik bij NS wel eens meegemaakt, dat treinen soms wel 10 minuten wachtten. En in Brig mistten wij de aansluiting (van Goppenstein naar Milaan) op 4 minuten, door een aardverschuiving aan de noordzijde van de Lötschberg.
En had die andere NS trein toevallig ook vertraging? Echt dit zou de allereerste keer zijn, dat een NS trein op een andere wacht die 10 minuten vertraging heeft. Terwijl de NS meestal gewoon een 30 minuten dienst aanhoudt.

Overigens heeft de SBB een heel spoorwegennet bij te houden, en kan er uiteraard wel eens wat mis gaan. Overigens rijden de treinen van de SBB heel erg frequent, dus een keer wachten kan ook niet zoveel kwaad. Dat word wat anders met de Rhätische Bahn. Die hebben de overstap zaakjes heel goed op orde, maar ze rijden dan ook meestal maar één keer in de twee uur!!! Zoals de sneltrein tussen St.Moritz en Chur, en stoptreinen kennen ze niet op de Albulabahn. Wel op de Berninabahn, en de Engadinbahn, daar rijden ze dan ook vaker op. Verder heb je in Zwitserland overal op alle plekken wel een bushalte, die je naar een station brengt vanwaar je heel Zwitserland kan doorkruisen. In notime (dan praat ik niet over de Glacier Express, want dat is de langzaamste expresstrein van de wereld :P ) ben je van de ene kant van Zwitserland naar de andere kant. Zo herinner ik mij nog dat ik van Bern naar Brig ging met de BLS. Dat ging lekker snel.
Rene schreef:'t Kan best een mooi spoorlijntje zijn, maar om het nu meteen tot "werelderfgoed" te bombarderen... :roll:
Spoorlijntje??? De treinreis van Chur naar Tirano duurt dan wel 4 uur! En dan praat ik over de Bernina Express, die maar een stuk of 4x tussendoor stopt. En het spoor zit zo harmonieus in het landschap verweven, dat het samen een eenheid is. Het hoort bij elkaar, ze kunnen niet zonder elkaar, cultuur & natuur in ééngeweven. Dat is erg uniek op deze aardbol. Dus naar mijn idee een terechte plek op de werelderfgoedlijst.
Coen Tunnel schreef:Dat kan niet (of het moet een fout zijn op die digitale borden). vanuit Nederland zijn er geen rechtstreekse treinen meer naar Chur sinds die EC is opgeheven.
Vreemd... dan moet ik er maar eens een foto van maken. Op de website van NS Highspeed (internationale treinplanner) staat inderdaad dat als je naar Chur ofzo wilt, dat je zoiezo 1x moet overstappen. Dan is deze situatie nog vast niet zo lang, want een paar jaar geleden reden ze wel direct door.
Rene schreef:Historisch misschien wel, maar de term werelderfgoed moet je toch proberen te reserveren voor de allerbelangrijkste historische zaken op deze wereld.
Wat is volgens jou dan de allerbelangrijkste historische zaken van deze wereld? Ja diverse concentratiekampen staan ook op de werelderfgoedlijst (en terecht overigens) maar of ze nou zo mooi zijn... dat kan ik niet zeggen. En er zijn ook geen mooie dingen mee gedaan, ik zou nooit iets 'slechts' willen erven van mijn ouders. Dus zo lust ik er nog wel eentje.
Rene schreef:(En nee, daar horen wat mij betreft de Stelling van Amsterdam en de Beemster ook niet bij).
Haha, dat is een leuke. :P Nee, die hoort daar ook niet thuis.
Coen Tunnel schreef:Wanneer wordt de Brennerautobahn tot Werelderfgoed verklaard? ;)
Dat is toch niet echt iets bijzonders? Dan zou ik eerder de Grossglocknerstrasse op de werelderfgoedlijst willen zetten.
Ook in India staan de Bergspoorwegen op de Werelderfgoedlijst. Gewone wegen staan er totaal niet op. Dat terwijl de Via Appia Antica bij Rome op de huidige lijst zeker niet zou misstaan... Misschien is dat wél één van de allerbelangrijkste historische zaken.
Ik zou het opzich eens zijn met Rene dat de Rhätische Bahn niet tot iets belangrijks behoort, want dat is het ook niet. Behalve voor de bevolking die daar leeft. Maar zo imposant en eenheid met de natuur is de Albulabahn en de Berninabahn wel een plek waard op de werelderfgoedlijst.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 apr 2009, 21:55

SnarfFlevoland schreef:En had die andere NS trein toevallig ook vertraging? Echt dit zou de allereerste keer zijn, dat een NS trein op een andere wacht die 10 minuten vertraging heeft. Terwijl de NS meestal gewoon een 30 minuten dienst aanhoudt.
Nee, was de laatste trein van de dag. Iemand had in Zwolle de aansluiting gemist vanaf Roosendaal naar Groningen, maar kon nog wel de trein naar Leeuwarden halen. In Meppel hebben ze toen alsnog de trein naar Groningen laten wachten voor die ene overstapper. Daarna vertrok de trein naar Leeuwarden als eerste om geen vertraging op te lopen, en die naar Groningen met +10.
Overigens heeft de SBB een heel spoorwegennet bij te houden, en kan er uiteraard wel eens wat mis gaan.
Dat valt wel mee. Alleen de hoofdlijnen en enkele zijlijnen zijn van de SBB, maar er is in Zwitserland enorm veel in particulier beheer.
In notime (dan praat ik niet over de Glacier Express, want dat is de langzaamste expresstrein van de wereld :P )
Verkooppraatje, doet het altijd goed, maar het is niet waar. De trein van Lubumbashi naar Ilebo, in de Democratische Republiek Congo, doet 6 dagen over nog geen 1600 kilometer. En ja, dat gaat door als expresstrein. Zeker gezien de afstand. Gemiddelde snelheid van deze trein ligt op ongeveer 12 km/u. Met 17 km/u is de enige trein in Cambodja, van Pnom Penh naar Battambang (275 km in 14 duur) ook niet snel (maar wel een expresstrein).
Spoorlijntje??? De treinreis van Chur naar Tirano duurt dan wel 4 uur! En dan praat ik over de Bernina Express, die maar een stuk of 4x tussendoor stopt. En het spoor zit zo harmonieus in het landschap verweven, dat het samen een eenheid is. Het hoort bij elkaar, ze kunnen niet zonder elkaar, cultuur & natuur in ééngeweven. Dat is erg uniek op deze aardbol. Dus naar mijn idee een terechte plek op de werelderfgoedlijst.
Mja, maar dat is op wel meer plekken zo...
Vreemd... dan moet ik er maar eens een foto van maken. Op de website van NS Highspeed (internationale treinplanner) staat inderdaad dat als je naar Chur ofzo wilt, dat je zoiezo 1x moet overstappen. Dan is deze situatie nog vast niet zo lang, want een paar jaar geleden reden ze wel direct door.
In december 2002 reed de laatste EC rechtstreeks van Amsterdam naar Chur. Volgens mij had die EC ook dezelfde treinnummers als dat de huidige ICE naar Basel nu heeft (105/104). Sinds dat de ICE naar Basel rijdt moet je voor alle andere dagverbindingen naar Zwitserland (dus verder dan Basel) sowieso overstappen. In december 2003 reed de EC Amsterdam-Interlaken Ost voor het laatst, dus sindsdien moet je minimaal 1 keer overstappen voor alle andere bestemmingen dan Basel, als je met dagtreinen wil reizen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 apr 2009, 10:20

Coen Tunnel schreef:Mja, maar dat is op wel meer plekken zo...
Waar dan? Noem eens concrete voorbeelden...
Coen Tunnel schreef:Verkooppraatje, doet het altijd goed, maar het is niet waar. De trein van Lubumbashi naar Ilebo, in de Democratische Republiek Congo, doet 6 dagen over nog geen 1600 kilometer. En ja, dat gaat door als expresstrein. Zeker gezien de afstand. Gemiddelde snelheid van deze trein ligt op ongeveer 12 km/u. Met 17 km/u is de enige trein in Cambodja, van Pnom Penh naar Battambang (275 km in 14 duur) ook niet snel (maar wel een expresstrein).
Ja dat vond ik zelf ook altijd wel overdreven. Mij lijkt het eerder logisch dat het de langzaamste sneltrein van Europa is, maar van de wereld... Overigens is 12 km/u een lekkere langzame snelheid. Maar dat lijkt mij vreselijk, om zó langzaam te rijden. Persoonlijk vind ik 25 km/u toch wel het minimum.
Coen Tunnel schreef:Dat valt wel mee. Alleen de hoofdlijnen en enkele zijlijnen zijn van de SBB, maar er is in Zwitserland enorm veel in particulier beheer.
Dat er veel in particulier beheer is, dat klopt. Maar ik denk toch dat veruit het meeste van de SBB is. Overigens doen de particuliere banen het naar mijn inziens beter. Volgens mij heb je maar 5 echte particuliere spoorwegen, dat zijn: Rhätische Bahn (RHB), Matterhorn Gotthard Bahnen (MGB), Appenzeller Bahnen (AB), Bern-Lötschberg-Simplon (BLS), Schweizerische Südostbahn (SO) en Zentralbahn (ZB). Welke nog meer? Ja je hebt ook nog veel bergtreintjes, en stadstreintjes, zoals de Rigi, Gornergrat, Pilatus etc. en van diverse maatschappijen die ik hierboven niet heb genoemd, die er toch nog zijn, zijn meestal uiteindelijk eigendom van de SBB of de SNCF.

Maar desalniettemin staat Zwitserland bekend om zijn hoge punctualiteit in het openbaar vervoer. En de treinen zijn ook stukken schoner dan in Nederland. Maar daarvoor hoef je al niet ver. De ICE (van A'dam naar Keulen) is al een heel stuk schoner, dan de gewone NS treinen. Op dat gebied vind ik Nederland wel een vies land. Dat stoelen kapot zijn gemaakt, of dat er kauwgom op zit, of dat er met een stift op is gekliederd is toch wel typisch Nederlands.
Coen Tunnel schreef:Nee, was de laatste trein van de dag. Iemand had in Zwolle de aansluiting gemist vanaf Roosendaal naar Groningen, maar kon nog wel de trein naar Leeuwarden halen. In Meppel hebben ze toen alsnog de trein naar Groningen laten wachten voor die ene overstapper. Daarna vertrok de trein naar Leeuwarden als eerste om geen vertraging op te lopen, en die naar Groningen met +10.
Dat is goed te begrijpen, want als de laatste trein weg is, ja dan kan je ook geen kant meer op. Ook had ik een keer dat ik via de stoptrein van Zwolle naar Kampen reed, en vervolgens moest overstappen op de laatste bus naar Lelystad. Toen kwam er ook nog iemand aanrennen die in de bus wilde stappen, maar de buschauffeur reed gewoon weg. :shock: Connexxion is ook zo'n lekkere flut maatschappij. Ze maken ook nooit geen bussen meer schoon.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 13 apr 2009, 12:36

SnarfFlevoland schreef: Volgens mij heb je maar 5 echte particuliere spoorwegen, dat zijn: Rhätische Bahn (RHB), Matterhorn Gotthard Bahnen (MGB), Appenzeller Bahnen (AB), Bern-Lötschberg-Simplon (BLS), Schweizerische Südostbahn (SO) en Zentralbahn (ZB). Welke nog meer?
Om er nog enkele te noemen:

- Aare-Seeland-mobil (ASm)
- Chemin de Fer du Jura (CJ)
- Chemin de Fer Lausanne-Echallens-Bercher (LEB)
- Chemins de Fer Montreux-Oberland Bernois (MOB)
- Meiringen-Innertkirchen Bahn (MIB) (overigens een lijntje van maar 5 km)
- Chemin de Fer Nyon-St. Cergue-Morez (NStCM)
- Ferrovia Lugano-Ponte Tresa
- Oensingen-Balsthal Bahn (OeBB)
- Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS)
- Sihltal-Zürich-Uetliberg Bahn (SZU)
- Transport Publics du Chablais
- Transport Regionaux Neuchatelois (TRN)
- Transport Valle de Joux-Yverdon-les-Bains-Ste. Croix (TRAVYS)
- Wynental und Surental Bahn (WSB)
- Furka-Oberalp Bahn (FO)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 apr 2009, 13:45

^^ Veel van die hierboven genoemde privé spoorbedrijven zijn eigendom van de SBB, óf zijn gefuseerd met een ander bedrijf.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 apr 2009, 16:43

SnarfFlevoland schreef:Waar dan? Noem eens concrete voorbeelden...
Kijk eens elders in Zwitserland, of in Noorwegen, of bij vele kustspoorlijnen, of bij vele lijnen die het gebergte doorsnijden is bijvoorbeeld Roemenië of Montenegro. Of de Tendalijn in de Alpen, of de lijn van Le Train Jaune, of andere lijnen in de Pyreneeën zoals Latour-de-Carol-Bacelona.
Ja dat vond ik zelf ook altijd wel overdreven. Mij lijkt het eerder logisch dat het de langzaamste sneltrein van Europa is, maar van de wereld... Overigens is 12 km/u een lekkere langzame snelheid. Maar dat lijkt mij vreselijk, om zó langzaam te rijden. Persoonlijk vind ik 25 km/u toch wel het minimum.
Dat haalt de Glacier Express ongeveer.
Dat er veel in particulier beheer is, dat klopt. Maar ik denk toch dat veruit het meeste van de SBB is. Overigens doen de particuliere banen het naar mijn inziens beter. Volgens mij heb je maar 5 echte particuliere spoorwegen, dat zijn: Rhätische Bahn (RHB), Matterhorn Gotthard Bahnen (MGB), Appenzeller Bahnen (AB), Bern-Lötschberg-Simplon (BLS), Schweizerische Südostbahn (SO) en Zentralbahn (ZB). Welke nog meer? Ja je hebt ook nog veel bergtreintjes, en stadstreintjes, zoals de Rigi, Gornergrat, Pilatus etc. en van diverse maatschappijen die ik hierboven niet heb genoemd, die er toch nog zijn, zijn meestal uiteindelijk eigendom van de SBB of de SNCF.
Niet waar, de meesten zijn nog echt zelfstandig. Velen werken wel samen met de SBB.
SnarfFlevoland schreef:^^ Veel van die hierboven genoemde privé spoorbedrijven zijn eigendom van de SBB, óf zijn gefuseerd met een ander bedrijf.
Zoals welke? Er zijn de afgelopen jaren inderdaad enkele bedrijven overgenomen door de SBB. En de naam is dan ook verdwenen. Wat jij zegt klopt niet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 apr 2009, 18:04

Coen Tunnel schreef:Zoals welke? Er zijn de afgelopen jaren inderdaad enkele bedrijven overgenomen door de SBB. En de naam is dan ook verdwenen. Wat jij zegt klopt niet.
Hierbij een paar voorbeelden:

De Furka-Oberalp Bahn (FO) bestaat niet meer, want die samen gegaan met de Brig-Visp-Zermatt Bahn en heet nu Matterhorn-Gothhard Bahn (MGB).

De Dampfbahn Furka-Bergstrecke (DFB) is onderdeel van de MGB.

De Meiringen-Innertkirchen-Bahn (MIB) is onderdeel van de energiemaatschappij Kraftwerk Oberhasli. En dat zie ik eerder als een toeristich bergtreintje, zoals de Rigi en Pilatus. Dus reken ik niet echt op de spoorweg maatschappijen.

De Leuk-Leukerbad Bahn (LLB) is sinds 1967 opgeheven.

Op het traject van de Wynental- und Suhrentalbahn (WSB) rijden ook SBB treinen.

De Mittelthurgaubahn (MThB) is een dochteronderneming van de SBB.

De Münster-Lengnau-Bahn (MLB) is onderdeel van de BLS.

Het traject van de Berner Alpenbahngesellschaft (BLS) word deels gedeeld door de SBB.

De Jura-Simplon-Bahn (JS) is overgenomen door de SBB.

De Gotthardbahn (GB) wordt door de SBB geëxploiteerd.

En zoals de maatschappijen hierboven zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen. Alleen in Zwitserland heb je er zoveel. En ja kleine bergtreintjes reken ik niet echt op het grootschalige openbaar vervoer. Dat is het natuurlijk wel, maar heeft alleen een toeristisch doel. En zie ik niet als een echte treinmaatschappij.

Overigens hebben we in Nederland naast de NS ook nog: Arriva Personenvervoer Nederland (NoordNet), Syntus, Veolia Transport Nederland, Thalys Nederland NV en Connexxion als treinmaatschappijen. Dus ook in Nederland domineert de NS op groot schaaleg niveau, netzoals de SBB in Zwitserland, maar er zijn toch ook meerdere kleinere exploitanten.
Coen Tunnel schreef:Kijk eens elders in Zwitserland, of in Noorwegen, of bij vele kustspoorlijnen, of bij vele lijnen die het gebergte doorsnijden is bijvoorbeeld Roemenië of Montenegro. Of de Tendalijn in de Alpen, of de lijn van Le Train Jaune, of andere lijnen in de Pyreneeën zoals Latour-de-Carol-Bacelona.
Natuurlijk zijn daar ook mooie treinreizen te maken. Het traject van de BLS is ook schitterend. En in Noorwegen door de fjorden is ook erg mooi. En in de VS heb je ook diverse indrukwekkende treinreizen (zoals de Rio Grande, Cumbres & Toltec, Durango & Silverton). Zelfs lanfs de Mur en het Semmeringtal kan je mooie ritten maken. Maar als we het gaan hebben die het meeste culturele waarde hebben, en toch het knapste stukje bouwwerk is. Dan is het toch wel de Albula en Berninabahn. Heel veel andere mooie spoorlijnen maken gebruik van moderner spul, zoals betonnen bruggen en tunnels. En soms van oud hout. Kortom: Ik vind dat UNESCO hiermee een goede zet heeft gedaan om de Albula en Berninabahn op de werelderfgoedlijst te zetten. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2009, 17:03

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Zoals welke? Er zijn de afgelopen jaren inderdaad enkele bedrijven overgenomen door de SBB. En de naam is dan ook verdwenen. Wat jij zegt klopt niet.
Hierbij een paar voorbeelden:

De Furka-Oberalp Bahn (FO) bestaat niet meer, want die samen gegaan met de Brig-Visp-Zermatt Bahn en heet nu Matterhorn-Gothhard Bahn (MGB).

De Dampfbahn Furka-Bergstrecke (DFB) is onderdeel van de MGB.

De Meiringen-Innertkirchen-Bahn (MIB) is onderdeel van de energiemaatschappij Kraftwerk Oberhasli. En dat zie ik eerder als een toeristich bergtreintje, zoals de Rigi en Pilatus. Dus reken ik niet echt op de spoorweg maatschappijen.

De Leuk-Leukerbad Bahn (LLB) is sinds 1967 opgeheven.

De Mittelthurgaubahn (MThB) is een dochteronderneming van de SBB.

De Münster-Lengnau-Bahn (MLB) is onderdeel van de BLS.

Het traject van de Berner Alpenbahngesellschaft (BLS) word deels gedeeld door de SBB.

De Jura-Simplon-Bahn (JS) is overgenomen door de SBB.

De Gotthardbahn (GB) wordt door de SBB geëxploiteerd.
Hier een recent lijstje (niet volledig, alleen spoorlijnen waar InterRail geldig is of waar je korting krijgt), wat ik zelf heb samengesteld. Er zijn tientallen spoorwegmaatschappijen en lang niet allemaal zijn ze deel van de SBB.
Op het traject van de Wynental- und Suhrentalbahn (WSB) rijden ook SBB treinen.
Ja, zo lust ik er wel meer. Tussen Arnhem en Arnhem Velperpoort rijden zowel trein van Syntus als van NS... Wat wil je hier nu mee zeggen?
En zoals de maatschappijen hierboven zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen. Alleen in Zwitserland heb je er zoveel. En ja kleine bergtreintjes reken ik niet echt op het grootschalige openbaar vervoer. Dat is het natuurlijk wel, maar heeft alleen een toeristisch doel. En zie ik niet als een echte treinmaatschappij.
Dat heeft zeker niet alleen een toeristisch doel, want voor veel bergdorpjes is het de enige manier van transport. Niet voor niks zijn de aansluitingen ook van deze treintjes op ander ov doorgaans zeer goed.
Overigens hebben we in Nederland naast de NS ook nog: Arriva Personenvervoer Nederland (NoordNet),
Het was NoordNed, en die naam is al jaren verdwenen.
Syntus, Veolia Transport Nederland, Thalys Nederland NV en Connexxion als treinmaatschappijen. Dus ook in Nederland domineert de NS op groot schaaleg niveau, netzoals de SBB in Zwitserland, maar er zijn toch ook meerdere kleinere exploitanten.
Je vergeet DB Regionalbahn Westfalen en de Prignitzer Eisenbahngesellschaft, die de spoorlijn van Enschede naar Gronau ook binnen Nederland exploiteren. Heerlen-Herzogenrath (Gr) valt daarentegen officieel onder de NS binnen Nederland. En, als ik echt ga mierenneuken, vergeet je NS Hispeed ook, een dochteronderneming van NS. En de toeristische spoorlijnen zoals die van de VSM of ZLSM rekenen we hier niet mee (terecht, want in tegenstelling tot in Zwitserland vervullen ze in Nederland nauwelijks tot geen rol in het openbaar vervoer).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 apr 2009, 18:53

Je vergeet DB Regionalbahn Westfalen en de Prignitzer Eisenbahngesellschaft, die de spoorlijn van Enschede naar Gronau ook binnen Nederland exploiteren.
De spoorlijn rijdt op Duitse beveiliging en wordt aangestuurd door de Duitse verkeersleiding. In feite is het gewoon Duits spoor dat toevallig een paar Nederlandse haltes heeft...

(Het is de enige spoorlijn op Nederlands grondgebied met regulier personenvervoer op 31 december tussen 20.30 en 0.00...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2009, 19:00

NS-kaartjes zijn er ook gewoon geldig, tussen Enschede en Gronau (Gr). Maar het spoor is niet verbonden met het Nederlandse spoor. Daarom zijn DB RegionalBahn Westfalen en de Prignitzer Eisenbahngesellschaft zeker wel officiële vervoerders in Nederland (zo vermeld het Spoorboekje het bijvoorbeeld ook).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 apr 2009, 21:10

Coen Tunnel schreef:NS-kaartjes zijn er ook gewoon geldig, tussen Enschede en Gronau (Gr). Maar het spoor is niet verbonden met het Nederlandse spoor. Daarom zijn DB RegionalBahn Westfalen en de Prignitzer Eisenbahngesellschaft zeker wel officiële vervoerders in Nederland (zo vermeld het Spoorboekje het bijvoorbeeld ook).
Het zijn wel vervoerders die in Nederland rijden, maar zijn geen eigendom van Nederland. Dus ook niet van ProRail.Verder zijn NS kaartjes zeker niet geldig op het traject tussen Enschede en Gronau! Weet dat 100% zeker, omdat ik in februari nog met die trein heb gereden. De NS automaten kennen ook het station Gronau geen eens. Op het perron van Enschede bij de lijn naar Gronau staan ook alleen Duitse kaartenautomaten (wel met Nederlandse taal). In Enschede kan je bij een NS automaat dan ook geen rechtstreeks kaartje naar Gronau krijgen. Kijk ook maar eens op de website van de NS. Hoe jij aan NS kaartjes komt naar Gronau wil ik wel eens weten, want dat ga ik dan ook doen. :P
Vinny schreef:De spoorlijn rijdt op Duitse beveiliging en wordt aangestuurd door de Duitse verkeersleiding. In feite is het gewoon Duits spoor dat toevallig een paar Nederlandse haltes heeft...
Inderdaad! ;)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 apr 2009, 21:38

Coen Tunnel schreef:Dat heeft zeker niet alleen een toeristisch doel, want voor veel bergdorpjes is het de enige manier van transport. Niet voor niks zijn de aansluitingen ook van deze treintjes op ander ov doorgaans zeer goed.
Inderdaad, er zijn diverse dorpjes die alleen te bereiken zijn door middel van bergtreintjes, alhoewel er ook vaak een kabelbaan wordt gebruikt. Maar treintjes zoals de Pilatus en de Rigi zijn echt uitsluitend voor toeristen. Bewoners kunnen overigens ook makkelijk met eigen vervoer boven komen. Er zijn in Zwitserland toch ook veel bergdorpjes met gewone boerenweggetjes te bereiken.
Coen Tunnel schreef:Ja, zo lust ik er wel meer. Tussen Arnhem en Arnhem Velperpoort rijden zowel trein van Syntus als van NS... Wat wil je hier nu mee zeggen?
Dat (netzoals ProRail in NL) er ook diverse openbaar vervoer maatschappijen in Zwitserland zijn die hun spoor vooral verhuren aan de SBB. Natuurlijk heb je wel gelijk dat er in Zwitserland talloze maatschappijen zijn, maar de gene die normaalspoor hebben, werken veel samen met de SBB (zo zie je op normaalspoor wat niet van de SBB is, toch vaak SBB treinen). En zo hier en daar word er steeds weer eentje overgenomen en/of gaan samen onder een andere naam. Echter op smalspoor zie je nooit SBB treinen (dat kan natuurlijk ook niet), maar geeft wel aan van echte zelfstandigheid, en geen beïnvloedingen van de SBB. Oké, de treinen sluiten op elkaar aan, en je treinkaartje is op beide maatschappijen geldig, maar dat is dan ook alles.
Coen Tunnel schreef:Het was NoordNed, en die naam is al jaren verdwenen.
Ach ja tuurlijk! :puh2: Was ik even vergeten... Is overigens NoordNed al zo lang weg? In 2004 was die er toch nog gewoon?
Coen Tunnel schreef:Hier een recent lijstje (niet volledig, alleen spoorlijnen waar InterRail geldig is of waar je korting krijgt), wat ik zelf heb samengesteld. Er zijn tientallen spoorwegmaatschappijen en lang niet allemaal zijn ze deel van de SBB.
Even een tip voor het andere forum: In Zwitserland spreken ze ook Retro-Romaans! ;) Mooi lijstje overigens met de wel bekende maatschappijen.

Als we gaan kijken naar de interregionale spoorwegmaatschappijen, dan blijven er niet zoveel over. Vooral die in het rijtje staan van volledige korting zijn de grotere maatschappijen. De gene die in het rijtje van 50% of minder staan, zijn wat mij betreft vooral de regionale treintjes. En ja, daar zijn er heel veel verschillende van.
Coen Tunnel schreef:En de toeristische spoorlijnen zoals die van de VSM of ZLSM rekenen we hier niet mee (terecht, want in tegenstelling tot in Zwitserland vervullen ze in Nederland nauwelijks tot geen rol in het openbaar vervoer).
Ja, die heb je ook, en niet te vergeten de MBS (Museum Buurt Spoorweg). Maar ja die hebben echt alleen maar de functie van toerisme. Maar ja in Zwitserland rijden ze ook niet meer alle dagen met stoomtreinen. Daarvoor moet je toch echt in de Harz zijn. :hypocrite:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 apr 2009, 21:40

SnarfFlevoland schreef: Even een tip voor het andere forum: In Zwitserland spreken ze ook Retro-Romaans! ;)
Reto-Romaans

;)

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 14 apr 2009, 22:14

SnarfFlevoland schreef:Verder zijn NS kaartjes zeker niet geldig op het traject tussen Enschede en Gronau! Weet dat 100% zeker, omdat ik in februari nog met die trein heb gereden. De NS automaten kennen ook het station Gronau geen eens. Op het perron van Enschede bij de lijn naar Gronau staan ook alleen Duitse kaartenautomaten (wel met Nederlandse taal). In Enschede kan je bij een NS automaat dan ook geen rechtstreeks kaartje naar Gronau krijgen. Kijk ook maar eens op de website van de NS. Hoe jij aan NS kaartjes komt naar Gronau wil ik wel eens weten, want dat ga ik dan ook doen. :P
Nederlands tarief geldt sowieso tot de grens, naar Glanerbrug is het tenslotte de enige verbinding. Overigens kun je ook uit de automaat kaartjes naar Gronau toveren: kijk maar eens op de webdemo van de kaartautomaat. :arrow: Naar Duitsland :arrow: kaartsoort kiezen :arrow: G :arrow: Gronau ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2009, 22:24

SnarfFlevoland schreef:Inderdaad, er zijn diverse dorpjes die alleen te bereiken zijn door middel van bergtreintjes, alhoewel er ook vaak een kabelbaan wordt gebruikt. Maar treintjes zoals de Pilatus en de Rigi zijn echt uitsluitend voor toeristen. Bewoners kunnen overigens ook makkelijk met eigen vervoer boven komen. Er zijn in Zwitserland toch ook veel bergdorpjes met gewone boerenweggetjes te bereiken.
Ja, maar genoeg dorpjes die dat in de winter niet zijn. Ook aan wat grotere spoorlijnen. Alp Grüm bijvoorbeeld. En Zermatt het hele jaar door (omdat de weg er naar toe altijd afgesloten is).
Dat (netzoals ProRail in NL) er ook diverse openbaar vervoer maatschappijen in Zwitserland zijn die hun spoor vooral verhuren aan de SBB. Natuurlijk heb je wel gelijk dat er in Zwitserland talloze maatschappijen zijn, maar de gene die normaalspoor hebben, werken veel samen met de SBB (zo zie je op normaalspoor wat niet van de SBB is, toch vaak SBB treinen). En zo hier en daar word er steeds weer eentje overgenomen en/of gaan samen onder een andere naam. Echter op smalspoor zie je nooit SBB treinen (dat kan natuurlijk ook niet), maar geeft wel aan van echte zelfstandigheid, en geen beïnvloedingen van de SBB. Oké, de treinen sluiten op elkaar aan, en je treinkaartje is op beide maatschappijen geldig, maar dat is dan ook alles.
Maar dat is toch niet anders dan in Nederland, waar treinen van verschillende maatschappijen op elkaar aansluiten en er één tarief is?
Ach ja tuurlijk! :puh2: Was ik even vergeten... Is overigens NoordNed al zo lang weg? In 2004 was die er toch nog gewoon?
Ja, per 1 januari 2006 is de naam NoordNed officieel vervallen. De meeste (alle?) bussen zijn overgespoten in Arriva-kleuren.
Even een tip voor het andere forum: In Zwitserland spreken ze ook Retro-Romaans! ;) Mooi lijstje overigens met de wel bekende maatschappijen.
Reto-Romaans. ;) Maar dat is niet van belang; er zullen waarschijnlijk geen mensen zijn die alleen Reto-Romaans spreken. Net als dat ik bij Italië geen Duits en Frans heb genoemd en bij Frankrijk geen Bretons, Baskisch, Provençaals, Duits, Nederlands... Anders kun je wel bezig blijven.
Als we gaan kijken naar de interregionale spoorwegmaatschappijen, dan blijven er niet zoveel over. Vooral die in het rijtje staan van volledige korting zijn de grotere maatschappijen. De gene die in het rijtje van 50% of minder staan, zijn wat mij betreft vooral de regionale treintjes. En ja, daar zijn er heel veel verschillende van.
Tuurlijk, de meeste spoorwegmaatschappijen in Zwitserland zijn vrij kleine maatschappijtjes, met één of enkele lijntjes en een beperkte dienstregeling. Dat doet in mijn ogen echter niks af aan het feit dat je deze maatschappijtjes als zelfstandige OV-bedrijven kunt beschouwen, zoals we in Nederland nog tot enkele jaren geleden busbedrijven hadden met één of enkele lijntjes, waarop het nationaal tarief natuurlijk ook gewoon geldig was (zoals Pieper, Verhoef, Beuk).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2009, 22:33

SnarfFlevoland schreef:Het zijn wel vervoerders die in Nederland rijden, maar zijn geen eigendom van Nederland. Dus ook niet van ProRail.
Dat ProRail het spoor daar niet beheert doet er niks aan af. Twee van de concessieverleners daar zijn de Provincie Overijssel en de Gemeente Enschede, en de logo's van de Provincie Overijssel en de Gemeente Enschede prijken groot op de treinen van de PEG. De andere drie concessieverleners zijn drie Duitse 'Zweckverbanden' (Münsterland, Rhein-Ruhr en Rhein-Lippe).
Verder zijn NS kaartjes zeker niet geldig op het traject tussen Enschede en Gronau! Weet dat 100% zeker, omdat ik in februari nog met die trein heb gereden.
Gelul. 100% zeker? :roll: NS-kaatrtjes zijn er gewoon geldig (je kunt ook kaartjes naar De Eschmarke en Glanerbrug kopen bij elke NS-kaartautomaat). Ook de OV-studentenkaart is geldig tot Gronau Grens. Plan maar eens een reis naar Glanerbrug op ns.nl. Je zult zien dat je gewoon een prijs voor een treinkaartje krijgt. Daarnaast zijn er tussen Enschede en Glanerbrug (en vanaf Enschede naar Duitsland) ook kaartjes tegen Münsterlandtarif verkrijgbaar, wat iets goedkoper is dan het NS-tarief. De site van de PEG meldt dit trouwens ook, in het Nederlands: http://www.prignitzer-eisenbahn.de/aktu ... wmlnl.html Op dit traject worden dus twee standaard tarieven naast elkaar gehanteerd (en het internationale TCV-tarief is er, zoals in heel Nederland en Duitsland, vanzelfsprekend ook geldig). Op de perrons in De Eschmarke en Glanerbrug staan overigens zowel een Duitse als een Nederlandse kaartjesautomaat.
De NS automaten kennen ook het station Gronau geen eens.
Gelul. Uit de kaartautomaten met aanraakscherm kun je kaartjes naar Gronau halen.
Op het perron van Enschede bij de lijn naar Gronau staan ook alleen Duitse kaartenautomaten (wel met Nederlandse taal).
Automaten... het is er slechts eentje. En ook niet geheel Nederlandstalig. Daar hoeft ook geen Nederlandse automaat, want enkeltjes naar alle bestemmingen richting Duitsland zijn goedkoper uit de Duitse automaten. En doorgaande reizigers zullen al een (Nederlands) kaartje hebben.
In Enschede kan je bij een NS automaat dan ook geen rechtstreeks kaartje naar Gronau krijgen. Kijk ook maar eens op de website van de NS. Hoe jij aan NS kaartjes komt naar Gronau wil ik wel eens weten, want dat ga ik dan ook doen. :P
Vrij simpel. Uit de NS-automaat. Of bij het loket, waar je dan doorgaans nog een gedrukt internationaal kaartje krijgt met omslag (wat de Duitsers een Buchfahrkarte noemen).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 apr 2009, 23:25

Coen Tunnel schreef:Gelul. Uit de kaartautomaten met aanraakscherm kun je kaartjes naar Gronau halen.
Hmmm... da's wel vreemd. In ieder geval weet ik nog dat iemand anders in de trein NS kaartjes had, maar daar gingen ze erg moeilijk over doen. Misschien alleen in de daluren ofzo? Want ik reed daar in de spits. Wel super vreemd, wanneer was jij daar voor het laatst?
Coen Tunnel schreef:Gelul. Uit de kaartautomaten met aanraakscherm kun je kaartjes naar Gronau halen.
Via de demo even "gespeeld" met de automaat. Krijg dan wel een kaartje naar Gronau tevoorschijn. Echter zonder prijsopgave. In Enschede kreeg ik Gronau echter niet te zien! :idea:
Coen Tunnel schreef:Automaten... het is er slechts eentje. En ook niet geheel Nederlandstalig. Daar hoeft ook geen Nederlandse automaat, want enkeltjes naar alle bestemmingen richting Duitsland zijn goedkoper uit de Duitse automaten. En doorgaande reizigers zullen al een (Nederlands) kaartje hebben.
Ja da's waar het was er maar eentje. En inderdaad niet geheel Nederlandstalig. Wel mooi dat ze goedkoper zijn dan de NS-kaartjes. :)
Coen Tunnel schreef:Twee van de concessieverleners daar zijn de Provincie Overijssel en de Gemeente Enschede, en de logo's van de Provincie Overijssel en de Gemeente Enschede prijken groot op de treinen van de PEG. De andere drie concessieverleners zijn drie Duitse 'Zweckverbanden' (Münsterland, Rhein-Ruhr en Rhein-Lippe).
Misschien deels in handen van de Overijsselse provincie? Netzoals tegenwoordig de lijn tussen Kampen en Zwolle.
Coen Tunnel schreef:Gelul
Nou, nou, nou... moet dat nou zo? :( Overigens geloof ik je best wel dat die NS-kaartjes er geldig zijn, alleen in mijn geval leek het daar absoluut niet op. Omdat de condecteur er vreemd over deed, en dat hij niet uit de automaat te halen was. Overigens stond op die website die je erbij had gezet geen informatie over NS tickets. Misschien had ik het wat minder overtuigend bericht moeten plaatsen. Laten we verder wel gezellig blijven op het forum! :)
Coen Tunnel schreef:Ja, maar genoeg dorpjes die dat in de winter niet zijn. Ook aan wat grotere spoorlijnen. Alp Grüm bijvoorbeeld. En Zermatt het hele jaar door (omdat de weg er naar toe altijd afgesloten is).
Is Alp Grüm dan een dorpje? Ik dacht dat het alleen maar een toeristisch stationnetje was.
Coen Tunnel schreef:Maar dat is toch niet anders dan in Nederland, waar treinen van verschillende maatschappijen op elkaar aansluiten en er één tarief is?
Op dat gebied inderdaad niet nee. Maar het NS tarief is hoger, dan bijvoorbeeld het Syntus tarief. Hoe dat komt weet ik niet. Misschien komt het dat Syntus vaker aanbiedingen heeft? Wel makkelijk zo'n kaartje waarop alles van het openbaar vervoer geldig is! :D Zels de bus, boot en diverse kabelbanen.
Coen Tunnel schreef:Ja, per 1 januari 2006 is de naam NoordNed officieel vervallen.
Aha, ik dacht al dat ik in die richting moest zoeken.
Coen Tunnel schreef:Reto-Romaans. Maar dat is niet van belang; er zullen waarschijnlijk geen mensen zijn die alleen Reto-Romaans spreken.
Ah, ja een spellingsfoutje. :puh2: Overigens zijn er volgens mij wel mensen die in Gräubunden alleen Reto-Romaans spreken. Op sommige delen is het zelfs de primaire taal, zoals in het Engadindal (bij Scuol, Zuoz en Pontresina).
tsov schreef:ederlands tarief geldt sowieso tot de grens, naar Glanerbrug is het tenslotte de enige verbinding. Overigens kun je ook uit de automaat kaartjes naar Gronau toveren: kijk maar eens op de webdemo van de kaartautomaat. Naar Duitsland kaartsoort kiezen G Gronau
Leuke tip! Dankje. ;) Ik wist geen eens dat we die hadden op het internet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 apr 2009, 23:31

SnarfFlevoland schreef:Hmmm... da's wel vreemd. In ieder geval weet ik nog dat iemand anders in de trein NS kaartjes had, maar daar gingen ze erg moeilijk over doen. Misschien alleen in de daluren ofzo? Want ik reed daar in de spits. Wel super vreemd, wanneer was jij daar voor het laatst?
Vorige maand, ik ben er al tig keer geweest, bijna altijd met NS-kaartjes. Nooit een probleem, mag altijd.
Via de demo even "gespeeld" met de automaat. Krijg dan wel een kaartje naar Gronau tevoorschijn. Echter zonder prijsopgave. In Enschede kreeg ik Gronau echter niet te zien! :idea:
Ook in Enschede heb ik wel eens een kaartje naar Gronau uit de NS-automaat gehaald. Kan al jaren bij de automaten met aanraakscherm (al zo lang als dat ze er zijn). Ik haal bijna altijd mijn internationale kaartjes daar vandaan.
Misschien deels in handen van de Overijsselse provincie? Netzoals tegenwoordig de lijn tussen Kampen en Zwolle.
Dat is dus één van de concessieverleners.
Nou, nou, nou... moet dat nou zo? :( Overigens geloof ik je best wel dat die NS-kaartjes er geldig zijn, alleen in mijn geval leek het daar absoluut niet op. Omdat de condecteur er vreemd over deed, en dat hij niet uit de automaat te halen was.
Dan heb je niet goed gekeken bij de automaat.
Overigens stond op die website die je erbij had gezet geen informatie over NS tickets. Misschien had ik het wat minder overtuigend bericht moeten plaatsen.
Er staat dat de kaartjes in de Duitse automaten meestal goedkoper zijn. Dat impliceert indirect dat Nederlandse kaartjes dus ook geldig zijn.
Is Alp Grüm dan een dorpje? Ik dacht dat het alleen maar een toeristisch stationnetje was.
Er staan wat berghutten, en nog wat andere dingen.
Op dat gebied inderdaad niet nee. Maar het NS tarief is hoger, dan bijvoorbeeld het Syntus tarief. Hoe dat komt weet ik niet. Misschien komt het dat Syntus vaker aanbiedingen heeft? Wel makkelijk zo'n kaartje waarop alles van het openbaar vervoer geldig is! :D Zels de bus, boot en diverse kabelbanen.
Syntus heeft geen eigen tariefstructuur. Syntus heeft wel aparte dagkaartjes, maar geen apart tarief voor de treinen. Er is in Nederland één tarief wat op alle treinen geldt, of het nou bij NS, Syntus of PEG is...
Ah, ja een spellingsfoutje. :puh2: Overigens zijn er volgens mij wel mensen die in Gräubunden alleen Reto-Romaans spreken. Op sommige delen is het zelfs de primaire taal, zoals in het Engadindal (bij Scuol, Zuoz en Pontresina).
Ik neem aan dat Italiaans of Duits daar ook wel wordt gesproken. Dat men in ieder geval één van die talen beheerst.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 apr 2009, 7:57

Coen Tunnel schreef:Vorige maand, ik ben er al tig keer geweest, bijna altijd met NS-kaartjes. Nooit een probleem, mag altijd.
Oeps... :wall: ik haal geloof ik 2 diverse treinen door elkaar. Want Gronau is natuurlijk iets anders dan Ahaus. Ik verwar de Ahaus Alstätter Eisenbahn (AAE) even door elkaar met de PEG naar Gronau. Neem mij even niet kwalijk, maar het was dus op het traject naar Ahaus waarbij de conducteur erg moeilijk deed over een NS kaartje. Tja, en daar is ie ook niet geldig. Maar goed, de trein naar Ahaus rijd langer na niet altijd meer, want de laatste officiële rit was op 27 maart 2007. Jammer, want het was een leuk lijntje. :) De laatste keer dat ik met deze trein naar Ahaus reed was in februari 2007. Maar in februari 2009 zat ik in de trein naar Gronau.
Coen Tunnel schreef:Ook in Enschede heb ik wel eens een kaartje naar Gronau uit de NS-automaat gehaald. Kan al jaren bij de automaten met aanraakscherm (al zo lang als dat ze er zijn). Ik haal bijna altijd mijn internationale kaartjes daar vandaan.
Misschien was de automaat toen defect ofzo (toen ik er was). In ieder geval zou het inderdaad gewoon moeten kunnen (omdat de demo van de NS kaartjes automaat ook gewoon Gronau laat zien). En het zou natuurlijk wel een beetje te gek zijn als op zo'n ritje Gronau niet geldig was.
Coen Tunnel schreef:Er staat dat de kaartjes in de Duitse automaten meestal goedkoper zijn. Dat impliceert indirect dat Nederlandse kaartjes dus ook geldig zijn.
Verdiend de NS daar wat extra aan?
Coen Tunnel schreef:Syntus heeft geen eigen tariefstructuur. Syntus heeft wel aparte dagkaartjes, maar geen apart tarief voor de treinen. Er is in Nederland één tarief wat op alle treinen geldt, of het nou bij NS, Syntus of PEG is...
Ja, de dag kaartjes zijn er lekker goedkoop! :) Die zijn goedkoper soms dan een enkeltje.
Coen Tunnel schreef:Ik neem aan dat Italiaans of Duits daar ook wel wordt gesproken. Dat men in ieder geval één van die talen beheerst.
Meestal wel inderdaad, alhoewel rondom Zuoz, Pontresina en Scuol absoluut geen Italiaans wordt gesproken. Dat doen ze aan de andere kant van de Berninapas bij Valposchiavo. Duits spreken de meesten wel, maar mensen die toch echt met Reto-Romaans zijn opgegroeid, hebben toch wel moeite met Duits.
Coen Tunnel schreef:Er staan wat berghutten, en nog wat andere dingen.
Boeren bergdorpje dus... ;)