[D][B009] B9 Bonn - Bingen (Rheintal)
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [FOTO] B9 Bonn - Bingen (Rheintal)
Het zal wel. Ik heb die route in 1991 genomen, en het was ook nog eens donker 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb die route ooit met de ICE gereden voordat het nieuwe traject tussen Köln en Frankfurt geopend was.
-
- 4x3 autosnelweg
Er rijden nog steeds ICEs op dat traject, om Koblenz en Bonn te kunnen blijven bedienen. Zie ook de foto's van Chris. Alleen het zijn er een stuk minder dan vroeger. De grote meerderheid van de ICEs neemt de nieuwe route langs de A3, want daar win je al snel een uur mee. Die laatste bestond in 1991 trouwens nog niet, dus Palance heeft indertijd zeker door het Rijndal gereden.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 20 apr 2009, 9:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Je hebt toch aan bijde kanten van de Rijn spoorlijnen lopen? Waar dient de ene voor, en waar de andere? Want op beide sporen rijden ook internationale treinen. 

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x3 autosnelweg
Het grootste gedeelte van de intercities rijdt aan de westkant, om op die manier te kunnen stoppen in Bonn, Koblenz en Mainz. Maar aan beide kanten rijden Regionalzüge. Heb wel het idee dat de oostkant meer goederentreinen verwerkt dan de westkant.
-
- 2x2 autosnelweg
Ja, die indruk had ik ook al.Pino schreef:Heb wel het idee dat de oostkant meer goederentreinen verwerkt dan de westkant.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 4x3 autosnelweg
Vast het gevolg van het feit dat het aan de westelijke oever drukker is met intercities en dergelijke treinen. Op de oostelijke oever bestaat meer ruimte in de dienstregeling. Plus aan de oostkant liggen niet echt grote plaatsen, dus je treft minder mensen met geluidsoverlast wanneer je de goederentreinen langs die kant stuurt.
Je zei trouwens dat er internationale treinen over de oostelijke oever rijden. Dat zijn er in mijn beleving niet heel veel. Zal hoogstens een nachttrein zijn die in het dal nergens hoeft te stoppen. Of mis ik iets?
Je zei trouwens dat er internationale treinen over de oostelijke oever rijden. Dat zijn er in mijn beleving niet heel veel. Zal hoogstens een nachttrein zijn die in het dal nergens hoeft te stoppen. Of mis ik iets?
-
- 2x2 autosnelweg
Ze beginnen pas in Koblenz met verdere bestemmingen op de B9 (Boppard). Dat is best wel laat. Ze willen natuurlijk al dat verkeer niet door de stad hebben.
Dit is toch wel één van de mooiere routes op het OWN in Duitsland.
Dit is toch wel één van de mooiere routes op het OWN in Duitsland.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- 2x2 autosnelweg
Ja, dat zijn geloof ik vooral nachttreinen.Pino schreef:Je zei trouwens dat er internationale treinen over de oostelijke oever rijden. Dat zijn er in mijn beleving niet heel veel. Zal hoogstens een nachttrein zijn die in het dal nergens hoeft te stoppen. Of mis ik iets?

Dat is inderdaad absoluut een feit!Frits schreef:Dit is toch wel één van de mooiere routes op het OWN in Duitsland.

-
- Moderator
Ik heb op de oostelijke oever inderdaad een vrachttrein zien rijden.
-
- verkeersader
Ik heb een paar jaar geleden op een zaterdag gereden over de B9 tussen Bingen en Boppard. Toen ik bij Boppard naar 'boven' ging (terug naar de A61) heb ik nog even genoten van het uitzicht over het Rheindal. Het viel mij op dat het meeste treinverkeer over de westelijke spoorlijn reed, ook de goederentreinen. En er reden nogal wat treinen! Volgens mij kwam er elke 5 minuten wel een trein voorbij. De oostelijke spoorlijn leek behoorlijk rustiger.
-
- Voorzitter
Welke dan? Volgens mij stoppen alle nachttreinen die daar passeren sowieso in Koblenz. Alle nachttreinen gaan over de westoever. Over de oostoever gaat alleen regionaal verkeer. Het spoor op de westoever is ook beter uitgebouwd en beter geschikt voor hogere snelheden.SnarfFlevoland schreef:Ja, dat zijn geloof ik vooral nachttreinen.Pino schreef:Je zei trouwens dat er internationale treinen over de oostelijke oever rijden. Dat zijn er in mijn beleving niet heel veel. Zal hoogstens een nachttrein zijn die in het dal nergens hoeft te stoppen. Of mis ik iets?
-
- stadsweg
Voor nachtreinen is een hoge snelheid niet nodig. De nachttreinen waarin ik heb gereden (in de jaren '90) reden toch echt over de oostkant en staken bij Koblenz (Neuwied) de Rijn over.
-
- 2x2 autosnelweg
Klopt inderdaad, en dat doen ze nog steeds. De westoever is wel beter uitgebreid, en de treinen rijden er sneller, maar de oostoever word ook nog zeker gebruikt voor nachttreinen.Remco schreef:Voor nachtreinen is een hoge snelheid niet nodig. De nachttreinen waarin ik heb gereden (in de jaren '90) reden toch echt over de oostkant en staken bij Koblenz (Neuwied) de Rijn over.
-
- 2x4 autosnelweg
De oostoever wordt meestal gebruikt voor treinen naar/van Frankfurt am Main. De treinen langs de westoever gaan vaker rechtstreeks naar Mannheim en verder.
Overigens is de spoorlijn een stuk rustiger geworden sinds de ICE-lijn tussen Keulen en Frankfurt in gebruik is.
Overigens is de spoorlijn een stuk rustiger geworden sinds de ICE-lijn tussen Keulen en Frankfurt in gebruik is.
-
- Voorzitter
Welke dan? Alle nachttreinen op dat traject stoppen ook in Bonn, en daarvoor moeten ze toch echt op de westoever rijden.SnarfFlevoland schreef:Klopt inderdaad, en dat doen ze nog steeds. De westoever is wel beter uitgebreid, en de treinen rijden er sneller, maar de oostoever word ook nog zeker gebruikt voor nachttreinen.
CNL Amsterdam-Zürich/München rijdt over de westoever. CNL Amsterdam-Wenen/Milaan ook. Nacht-ICE Kiel-Basel ook. Alleen de nacht-IC Hamburg-Frankfurt rijdt via de oostoever tot aan Neuwied, gezien de stop in Köln/Bonn Flughafen. Maar echte nachttreinen gaan niet over de oostoever.
-
- 2x4 autosnelweg
In Koblenz kunnen treinen van de westoever wisselen naar de oostoever, zowel ten noorden als ten zuiden van de stad. Een trein kan dus in Bonn stoppen en dan ten zuiden van Koblenz langs de oostoever rijden.
-
- autoweg
Je kunt op de DB website kijken naar de vertrektabel van Bonn-Beuel (oostoever) en dan zie er slechts op een beperkt aantal dagen IC/EC/CNL etc. in Bonn-Beuel stoppen i.v.m. werkzaamheden op de westoever. Dus normaal gesproken geen "Fernverkehr" langs de oostkant.
-
- 4x5 autosnelweg
"Mijn" Nachttrein (Amsterdam - Wenen) reed afgelopen voorjaar langs de B 9, ik kon de bewegwijzering lezen 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- verkeersader
Dit is idd een schitterende route! Heb 'm ook wel 's met de trein gedaan (onderdeel van route Venlo-Salzburg op een Schönes Wochenende-ticket). Wat me opviel was dat we op een gegeven moment ongeveer 10 minuten vertraging hadden en dat maar dat ie onderweg in Mainz weer was ingehaald en we dus onze verbinding haalden65. Another regional train.

Aral zie je nog veel in Duitsland idd. Hebben ook een mooie slogan:jeroent schreef:Dat laatste geldt niet voor Duitsland. Aral is opgekocht door BP, maar BP heeft besloten om in Duitsland alleen nog Aral te voeren als merk, omdat dat beter bekend is dan BP. Je zult dus in Duitsland geen BP vinden (iemand?).Pino schreef:Aral is een volle dochter van BP. Vrijwel alle Aral's zijn dan ook BP's geworden.Seat Ibiza schreef:Tegenwoordig niet meer inderdaad. Een jaar of 10-15 (?) geleden zijn de Nederlandse stations van Aral verkocht, als ik het me goed herinner aan Gulf.Aral is a very common gas station in Germany, but I've never seen one in NL
[Duits accent modus] ARAL: Alles Super [/Duits accent modus]
-
- 2x2 autosnelweg
En hoeveel Hollanders en Belgen zouden doorrijden bij zo'n pomp, omdat ze denken dat er geen Euro loodvrij wordt verkocht?Bongo schreef:Aral zie je nog veel in Duitsland idd. Hebben ook een mooie slogan:
[Duits accent modus] ARAL: Alles Super [/Duits accent modus]

-
- Voorzitter
Nee, want vanaf Bonn is er helemaal geen mogelijkheid om naar de oostoever te gaan. Wel vanaf Keulen, maar niet vanaf Bonn. Een trein die in Bonn stopt rijdt dus hoe dan ook over de westoever. Kijk maar eens op een goede sporenkaart.Willem schreef:In Koblenz kunnen treinen van de westoever wisselen naar de oostoever, zowel ten noorden als ten zuiden van de stad. Een trein kan dus in Bonn stoppen en dan ten zuiden van Koblenz langs de oostoever rijden.
Allemaal stoptreinen... je mag ook met de IRE's en RE's en dat zijn toch echt sneltreinen. De meeste RE's zijn qua snelheid en comfort vergelijkbaar met de Nederlandse IC's. Zo ben ik al een paar keer ver weg geweest met een SWT: Enschede-Basel Bad Bf, Enschede-Rothenburg/Tauber, Bad Bentheim-Szczecin. Ook allemaal zonder noemenswaardige vertragingen.Bongo schreef:Sowieso een klein wonder dat je die afstand op één dag kan afleggen met allemaal stoptreinen, met zeven overstaps, zonder noemenswaardige vertraging. (mochten we ergens een aansluiting hebben gemist, was meteen het hele treinschema in duigen gevallen en we moesten ook nog door met de internationale trein naar Ljubljana.
-
- 2x2 autosnelweg
De belangrijkste reden lijkt mij dat de meeste snelwegen helemaal niet een Bundesstrasse volgen, of alleen heel globaal op grote afstand, bijv. A9/B2 via Augsburg.Pino schreef:Er zijn twee redenen waarom de deling van Duitsland een vrij grote rol zal hebben gespeeld in het uiteenlopen van A- en B-nummering, en feitelijk de gehele netwerken. De eerste reden is dat ten tijde van de invoering van de A-nummering een groot gedeelte van de ooit toegekende B-nummers in een ander land lag. Het lag nou niet direct voor de hand om de A-nummers te baseren op zo'n systeem waarin allerlei nummers niet waren toegekend of maar kleine stukjes naar de buitengrens liepen.
-
- Voorzitter
Het zijn twee compleet verschillende systemen, waarvan de B-nummering veel ouder is. In die zin klopt Pino's reactie wel, het was onlogisch om op dat oude systeem een nieuw nummeringssysteem voor autosnelwegen te beginnen, temeer als je de B-wegen ernaast wil laten bestaan.
-
- 4x3 autosnelweg
Dat laatste punt had ik al eerder gemaakt, dat je voor veel snelwegen helemaal geen koppeling kunt maken met één Bundesstrasse. De vraag is alleen hoe dat komt. Want in de meeste landen heeft men toch een snelwegennet aangelegd dat min of meer gelijk loopt met de oude hoofdwegen. Als gezegd, de Duitse deling heeft daar in Duitsland een zekere rol in gespeeld. Overigens zijn er zeker ook wel andere factoren aan te wijzen. Ik heb het idee dat het Duitse Autobahnnet veel meer als een grid is uitgedacht dan dat van omringende landen. En zeker ook veel meer dan het Bundesstrassen-net dat bovenal een wegnummer gaf aan de meest directe verbindingen tussen steden. Je ziet bij veel Autobahnen dat zij gedurende langere tijd worden gevolgd door één Bundesstrasse, die dan alleen een bocht maakt of opgaat in een Bundesstrasse met een lager nummer die al eerder een bocht heeft gemaakt. Voorbeelden zijn de A4 (gedurende lange tijd de B7), de A7 (gedurende lange tijd de B3), de A8 (gedurende lange tijd B10) en de A9 (gedurende lange tijd B2).marcel schreef:De belangrijkste reden lijkt mij dat de meeste snelwegen helemaal niet een Bundesstrasse volgen, of alleen heel globaal op grote afstand, bijv. A9/B2 via Augsburg.
In de dunbevolkte gebieden van Duitsland zie je dat het vaak ontbreekt aan een parallelle Bundesstrasse. Ten tijde van het ontwerpen van het B-systeem was er daar kennelijk te weinig verkeer om langere Bundesstrassen te hebben en dacht men eerder in de kleinere regionale verbindingen. Ten tijde van het ontwerpen van het Autobahnnet heeft men gelukkig ingezien dat door deze "lege" gebieden toch snelwegen moeten lopen omwille van het lange-afstandsverkeer. Zie de A1, de A6 en de A7 in het zuiden.
Toch zijn er wel vrij veel logische combi's aan te wijzen tussen bepaalde snelwegen en Bundesstrassen, waarbij een snelweg over vrijwel haar gehele traject één Bundesstrasse in de buurt heeft: de A2 (B1), de A3 (B8), de A5 (B3) en uiteraard de route waar het in deze draad allemaal om te begon, de B9 die de A61 volgt. En zo zijn er nog wel veel meer te noemen.
-
- 4x5 autosnelweg
Leuk en aardig, maar dat reispatroon breekt mij toch altijd op. Hamburg - Bentheim - Amsterdam Centraal is het verst wat ik met een SWT heb gedaan, als 'onwetende' student (ik hield me toen nog helemaal niet bezig met treinen). Nou dat heb ik geweten, ik heb op de terugweg de laatste RB trein naar Bad Bentheim gemist, die nog aansluiting zou geven op de allerlaatste grensoverschrijdende trein (naar Amsterdam). Volgende keer toch maar gewoon een directe trein nemenAllemaal stoptreinen... je mag ook met de IRE's en RE's en dat zijn toch echt sneltreinen. De meeste RE's zijn qua snelheid en comfort vergelijkbaar met de Nederlandse IC's. Zo ben ik al een paar keer ver weg geweest met een SWT: Enschede-Basel Bad Bf, Enschede-Rothenburg/Tauber, Bad Bentheim-Szczecin. Ook allemaal zonder noemenswaardige vertragingen.
(oh nee, die bestaat helemaal niet

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
Coen Tunnel schreef:Nee, want vanaf Bonn is er helemaal geen mogelijkheid om naar de oostoever te gaan. Wel vanaf Keulen, maar niet vanaf Bonn. Een trein die in Bonn stopt rijdt dus hoe dan ook over de westoever. Kijk maar eens op een goede sporenkaart.Willem schreef:In Koblenz kunnen treinen van de westoever wisselen naar de oostoever, zowel ten noorden als ten zuiden van de stad. Een trein kan dus in Bonn stoppen en dan ten zuiden van Koblenz langs de oostoever rijden.
Allemaal stoptreinen... je mag ook met de IRE's en RE's en dat zijn toch echt sneltreinen. De meeste RE's zijn qua snelheid en comfort vergelijkbaar met de Nederlandse IC's. Zo ben ik al een paar keer ver weg geweest met een SWT: Enschede-Basel Bad Bf, Enschede-Rothenburg/Tauber, Bad Bentheim-Szczecin. Ook allemaal zonder noemenswaardige vertragingen.Bongo schreef:Sowieso een klein wonder dat je die afstand op één dag kan afleggen met allemaal stoptreinen, met zeven overstaps, zonder noemenswaardige vertraging. (mochten we ergens een aansluiting hebben gemist, was meteen het hele treinschema in duigen gevallen en we moesten ook nog door met de internationale trein naar Ljubljana.
-
- 2x4 autosnelweg
Bij Koblenz is er de mogelijkheid om van oever te wisselen. Koblenz Hbf ligt langs de westelijke oever. Dit station is zowel vanuit het zuiden als vanuit noorden vanaf beide oevers te bereiken. Daarmee is het spoortraject langs de Rijn in twee delen geknipt: een noordelijk deel tussen Keulen en Koblenz (via of de westelijke of de oostelijke oever) en een zuidelijk deel tussen Koblenz en Mainz (westelijke oever), resp. Wiesbaden (oostelijke oever).Coen Tunnel schreef:Nee, want vanaf Bonn is er helemaal geen mogelijkheid om naar de oostoever te gaan. Wel vanaf Keulen, maar niet vanaf Bonn. Een trein die in Bonn stopt rijdt dus hoe dan ook over de westoever. Kijk maar eens op een goede sporenkaart.
Een trein die in Bonn stopt rijdt tussen Keulen en Koblenz inderdaad per definitie via de westelijke oever (anders kan hij niet in Bonn stoppen). Ten zuiden van Koblenz kan de trein wel degelijk via de oostelijke oever verder rijden.
Dit zie je met name bij de stoptreinen (RB en RE): al deze treinen hebben Koblenz Hbf als begin-/eindpunt (zie Duits spoorboekje of de website van de DB), ook de treinen die langs de oostelijke oever rijden. Die laatste treinen moeten bij Koblenz de Rijn over.
-
- Voorzitter
Je hebt gelijk, maar ik doelde nog steeds op de nachttreinen. En die gaan na Koblenz allemaal over de westoever, net als IC's en ICE's. Op de oostoever is er bezuiden Koblenz bij mijn weten echt uitsluitend regionaal verkeer, uitgezonderd wellicht omgeleide treinen als er op de westoever werkzaamheden zijn.Willem schreef:Bij Koblenz is er de mogelijkheid om van oever te wisselen. Koblenz Hbf ligt langs de westelijke oever. Dit station is zowel vanuit het zuiden als vanuit noorden vanaf beide oevers te bereiken. Daarmee is het spoortraject langs de Rijn in twee delen geknipt: een noordelijk deel tussen Keulen en Koblenz (via of de westelijke of de oostelijke oever) en een zuidelijk deel tussen Koblenz en Mainz (westelijke oever), resp. Wiesbaden (oostelijke oever).
Een trein die in Bonn stopt rijdt tussen Keulen en Koblenz inderdaad per definitie via de westelijke oever (anders kan hij niet in Bonn stoppen). Ten zuiden van Koblenz kan de trein wel degelijk via de oostelijke oever verder rijden.
Dit zie je met name bij de stoptreinen (RB en RE): al deze treinen hebben Koblenz Hbf als begin-/eindpunt (zie Duits spoorboekje of de website van de DB), ook de treinen die langs de oostelijke oever rijden. Die laatste treinen moeten bij Koblenz de Rijn over.
-
- autoweg
Waarbij je wel even Hbf erbij moet zeggen. Er is namelijk verschil tussen Bonn Hbf (westoever) en Bonn-Beuel (oostoever). Bonn ligt aan beide kanten van de Rijn.Willem schreef: Een trein die in Bonn stopt rijdt tussen Keulen en Koblenz inderdaad per definitie via de westelijke oever (anders kan hij niet in Bonn stoppen).