DYNAMAX A58: 80 km/h bij Tilburg

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: DYNAMAX A58: 80 km/h bij Tilburg

Bericht door Jeroen » do 24 sep 2009, 19:20

^^ Alsof 80 op die andere wegvakken wel een reële limiet zou zijn. :roll:

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » do 24 sep 2009, 23:05

duikgek89 schreef: Volgens mij valt dat heel erg mee. Er gebeurt over de hele wereld, ook in Nederland, genoeg achter de schermen en onder de tafel. Ik wil niet zeggen dat het nu ook het geval is (daarvoor heb ik geen enkel bewijs), maar er worden vaak genoeg spelletjes gespeelt om aan geld te komen.
Als iemand me aan kan tonen dat dat in dit geval niet zo is dan zal ik de conclusie moeten trekken dat ik mis zit, maar tot die tijd geloof ik niet klakkeloos in de vermaarde onschuld van alles en iedereen.
Kritisch zijn is altijd goed, daar moet je ook zeker niet mee ophouden. Bij het praten over snelheidslimieten schiet het al snel door in verborgen agenda's en dergelijke, dat gaat mij te ver. Ik weet toevallig bij dynamax wat de redenen zijn voor de snleheidsverlagingen.

En dan nog, ik was vroeger ook wel een fan stevig doorrijden, maar het heeft zo weinig zin in NL. Ik heb tijdenlang hetzelfde stukje Amsterdam-Amersfoort gereden, in de spits maar wel de goede kant op. Gemiddeld was dat 35 minuten, een keer is het me in 27 minuut gelukt. Het enige dat voor het reistijdverschil verantwoordelijk is, is het aantal verkeerslichten dat op rood staat. Ik heb bij dat "record" regelmatig achter inhalende vrachtwagens gezeten en dus regelmatig geen 100 km/h kunnen halen. Het heeft vrijwel geen invloed op de reistijd. Sinds dat inzicht interesseert de maximumsnelheid me vrij weinig meer.

Dus ja, waarom maak je je er zo druk over, je schiet er zo weinig mee op. Zoals een beroemd filosoof eens zei: "Haast dient om minuten te winnen als uren zijn verloren".

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 25 sep 2009, 0:34

Jeroen schreef:^^ Alsof 80 op die andere wegvakken wel een reële limiet zou zijn. :roll:
Ook niet. Iedere keer heb ik het idee dat ik bijna stil sta...
Schenker schreef:Ik weet toevallig bij dynamax wat de redenen zijn voor de snleheidsverlagingen.
Wat is die reden dan echt? Voor wat betreft smog ben ik alles behalve overtuigd dat het significant helpt. Als dat echt de reden is dan hoop ik toch echt dat de resultaten enorm tegenvallen en dat men de dynamax opheft...
En dan nog, ik was vroeger ook wel een fan stevig doorrijden,
Vind jij 120 op een goede snelweg dan stevig doorrijden? Dat vind ik namelijk niet.
maar het heeft zo weinig zin in NL. Ik heb tijdenlang hetzelfde stukje Amsterdam-Amersfoort gereden, in de spits maar wel de goede kant op. Gemiddeld was dat 35 minuten, een keer is het me in 27 minuut gelukt. Het enige dat voor het reistijdverschil verantwoordelijk is, is het aantal verkeerslichten dat op rood staat. Ik heb bij dat "record" regelmatig achter inhalende vrachtwagens gezeten en dus regelmatig geen 100 km/h kunnen halen. Het heeft vrijwel geen invloed op de reistijd. Sinds dat inzicht interesseert de maximumsnelheid me vrij weinig meer.
Veel tijdwinst haal je in Nederland inderdaad niet. Maar als je alles maar klakkeloos gaat verlagen gaat de gemiddelde snelheid die je haalt nog verder omlaag. Daarnaast vind ik het niet prettig rijden, en dat vind ik belangrijker als het tijdsverlies. Al is het tijdsverschil relatief best groot, als je constant 120 of constant 80 rijd op het hele stuk scheelt het toch 33%!
Dus ja, waarom maak je je er zo druk over, je schiet er zo weinig mee op. Zoals een beroemd filosoof eens zei: "Haast dient om minuten te winnen als uren zijn verloren".
Ik erger me eraan omdat het vervelend rijd. Dat is alles. Die paar minuten die ik kan winnen is doorgaans het probleem niet, of ik ben ruim op tijd of ik ben toch te laat en dan maken die 2 minuten ook niet meer uit. Maar dat citaat ga ik wel onthouden voor andere situaties.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 25 sep 2009, 7:50

Tijdwinst door hogere vmax, welke je continu kan vasthouden (en buiten de spits, waar ik rij, kan dat vaak prima) is best wel significant. Baarn-Marum en Apeldoorn-Marum zijn normaal anderhalf uur rijden, die rij ik nu meestal in een uur en 10 minuten door de cruisecontrol op 150 te zetten. De wegen die ik rij zijn buiten de spits rustig, overzichtelijk, en ik ben niet de enigste die er een dergelijk tempo op heeft staan... 40 minuten winst per dag, 200 minuten winst per week (ruim 3 uur), reken dat maar om naar de centen met het uurtarief van een gemiddelde consultant. Tijdens de spits is het absoluut onhaalbaar, maar gebruik dynamax aub om ook de limiet naar boven te leggen wanneer het kan.

Goed, terug naar de A58, laatst een onderzoek gelezen over smog in het ruhrgebied. Het verkeer is daar voor 15% verantwoordelijk voor, waarvan 10% afkomstig van vrachtverkeer. Ik ben benieuwd of de cijfers rondom Tilburg een zelfde verhouding heeft, want dan is het effect namelijk nihil. 5% van de uitstoot wordt misschien met 5% verminderd, niet heel veel meer. Marginaal, investeer dan in het beperken de uitstoot door fabrieken ed.. Ik zoek vanavond thuis het rapport wel op, kan ik hier wel even plaatsen

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 25 sep 2009, 9:41

Duikgek89 schreef: Wat is die reden dan echt? Voor wat betreft smog ben ik alles behalve overtuigd dat het significant helpt. Als dat echt de reden is dan hoop ik toch echt dat de resultaten enorm tegenvallen en dat men de dynamax opheft...
Dat is inderdaad de reden, we zullen de uitkomsten wel zien. Ik ben zelf ook niet overtuigd, ik denk dat voor dit doel 90 of 100 een betere snelheid is.
Vind jij 120 op een goede snelweg dan stevig doorrijden? Dat vind ik namelijk niet.
Ik heb volgens mij niks over 120km/h gezegd. Maarja, zo lastig is ook weer niet om te accepteren dat dit alleen in Duitsland legaal mag.
Veel tijdwinst haal je in Nederland inderdaad niet. Maar als je alles maar klakkeloos gaat verlagen gaat de gemiddelde snelheid die je haalt nog verder omlaag. Daarnaast vind ik het niet prettig rijden, en dat vind ik belangrijker als het tijdsverlies. Al is het tijdsverschil relatief best groot, als je constant 120 of constant 80 rijd op het hele stuk scheelt het toch 33%!
Die 33% is aleen van je stuk snelweg. Bij de meeste ritjes zit je dusdanig kort op de snelweg dat op de hele route dit geen 33% maar veel minder is. Relatief is de invloed van langzaam stadsverkeer veel groter. Tenzij je de hogere snelheid voor lange tijd vast kunt houden. In de Randstad is dat vrijwel onmogelijk.
Ik erger me eraan omdat het vervelend rijd. Dat is alles. Die paar minuten die ik kan winnen is doorgaans het probleem niet, of ik ben ruim op tijd of ik ben toch te laat en dan maken die 2 minuten ook niet meer uit. Maar dat citaat ga ik wel onthouden voor andere situaties.
Stel dat de methode werkt (wat dusnog niet bewezen is!). Wat is dan erger, dat jij je ergert of dat de leefomgeving verbetert? Persoonlijk vind ik dan dat laatste veel belangrijker. Voor de automobilist die zich ergert alleen omdat het vervelend rijdt, zou een beetje relativeringsvermogen genoeg moeten zijn.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 25 sep 2009, 18:19

Schenker schreef:Dat is inderdaad de reden, we zullen de uitkomsten wel zien. Ik ben zelf ook niet overtuigd, ik denk dat voor dit doel 90 of 100 een betere snelheid is.
Ik denk dat 140 een nog betere snelheid is. (want 90/100 is nog steeds ongeloofwaardig laag daar...)
Schenker schreef:Ik heb volgens mij niks over 120km/h gezegd. Maarja, zo lastig is ook weer niet om te accepteren dat dit alleen in Duitsland legaal mag.
Dat is geen antwoord op zijn vraag. Het gaat er niet om wat wel of niet mag, maar of dit wel of niet een reële (veilige) snelheid is.
Schenker schreef:Die 33% is aleen van je stuk snelweg. Bij de meeste ritjes zit je dusdanig kort op de snelweg dat op de hele route dit geen 33% maar veel minder is. Relatief is de invloed van langzaam stadsverkeer veel groter.
Nou én? Het is toch vrij menselijk gedrag om zo snel mogelijk op je bestemming te willen zijn? Of het nu een minuutje winst is of 2 uur, dat is totaal irrelevant. Als iedereen elke vorm van onnodige snelheidsbeperking ging relativeren is het einde zoek. Drempeltje in the middle of nowhere? Ach, wat maken die 20 seconden uit. Ongeloofwaardige ETW-60? Ach, die paar minuten. De zoveelste TC met een ongeloofwaardige 80 of 100km/h? Gewoon slikken die hap.

Weet je, er zijn nog landen in deze wereld waar reistijdwinsten als een positief iets gezien wordt. Als iets waar zowel de economie als uiteindelijk het welzijn van mensen baat bij heeft. Het enige wat hier als positief wordt ervaren is de zoveelste onnozele beperking omdat de verkeersveiligheid en het milieu er zogenaamd weer met 0,01% op vooruit gaan. Hoera voor het kortzichtige verkeersbeleid in dit land. :wc:

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » vr 25 sep 2009, 22:02

Jeroen schreef:
Ik denk dat 140 een nog betere snelheid is. (want 90/100 is nog steeds ongeloofwaardig laag daar...)
Wat helpt 140 tegen smog? :roll:
Jeroen schreef: Nou én? Het is toch vrij menselijk gedrag om zo snel mogelijk op je bestemming te willen zijn? Of het nu een minuutje winst is of 2 uur, dat is totaal irrelevant. Als iedereen elke vorm van onnodige snelheidsbeperking ging relativeren is het einde zoek. Drempeltje in the middle of nowhere? Ach, wat maken die 20 seconden uit. Ongeloofwaardige ETW-60? Ach, die paar minuten. De zoveelste TC met een ongeloofwaardige 80 of 100km/h? Gewoon slikken die hap.

Weet je, er zijn nog landen in deze wereld waar reistijdwinsten als een positief iets gezien wordt. Als iets waar zowel de economie als uiteindelijk het welzijn van mensen baat bij heeft. Het enige wat hier als positief wordt ervaren is de zoveelste onnozele beperking omdat de verkeersveiligheid en het milieu er zogenaamd weer met 0,01% op vooruit gaan. Hoera voor het kortzichtige verkeersbeleid in dit land. :wc:
Elke snelheidsbeperking heeft wel een reden. Een "ongeloofwaardige" ETW-60 kan bijvoorbeeld zijn om een andere route die minder effecten heeft op woonmileu's aantrekkelijker te maken. En bij deze DYNAMAX willen ze dus testen of het mogelijk is om de pieken in fijnstof eruit te halen. Dat is beleid bepaald door beleidsmakers die zich moeten verantwoorden bij volksvertegewoordigers, dus daar heb je zelf invloed op. Als er beleid wordt gemaakt is het toch niet meer dan logisch dat er wordt gehandhaafd, anders kan je de effecten ook niet zien.
En voor mensen die dit alleen maar als een complot zien om de automobilist geld af te troggelen is er maar een optie: Als je je gewoon aan de maximumsnelheid houdt hoef je niet te betalen :roll:

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 25 sep 2009, 22:42

RoelZ1 schreef:
Als er beleid wordt gemaakt is het toch niet meer dan logisch dat er wordt gehandhaafd, anders kan je de effecten ook niet zien.
Is er eigenlijk wel iets bekend over de effecten van dit soort beperkingen? Uit de resultaten van de onderzoeken bij de 80-km zones rond de grote steden kwam een wisselend beeld naar voren. De uitkomsten lieten niet zien dat de concentraties fijnstof etc. heel veel naar beneden waren gegaan. Veel hangt af van de situatie ter plekke en het weer.
Het is de vraag of dit soort dingen wel goed zijn onderzocht voordat de maatregel in Tilburg is ingevoerd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 25 sep 2009, 22:58

RoelZ1 schreef:Wat helpt 140 tegen smog? :roll:
Helemaal niets. Ik zeg alleen dat ik zo'n snelheid bij een dergelijk wegbeeld in ieder geval een stuk passender vind. "Smog" is vooral iets wat bij mensen tussen de oren zit, daar hebben wij in Nederland amper last van.
RoelZ1 schreef:Elke snelheidsbeperking heeft wel een reden.
Je bedoelt dat voor elke snelheidsbeperking altijd wel een reden te bedenken valt die aan de weggebruiker valt te verkopen. Of die zich daar ook aan zal houden is een hele andere vraag...
RoelZ1 schreef: Dat is beleid bepaald door beleidsmakers die zich moeten verantwoorden bij volksvertegewoordigers, dus daar heb je zelf invloed op.
Oh ja? Ik kan me niet herinneren ooit gestemd te hebben op een bepaald verkeersbeleid.
RoelZ1 schreef:Als er beleid wordt gemaakt is het toch niet meer dan logisch dat er wordt gehandhaafd, anders kan je de effecten ook niet zien.
Tsja, wat is logisch? De handhaving zelf kan daarin ook zijn steentje bijdragen door op naailocaties als deze gewoon niet te bekeuren tot een bepaalde snelheid, die mogelijkheden zijn er.
RoelZ1 schreef:En voor mensen die dit alleen maar als een complot zien om de automobilist geld af te troggelen is er maar een optie: Als je je gewoon aan de maximumsnelheid houdt hoef je niet te betalen :roll:
Dat zullen de meesten dan ook keurig doen als er weer eens een driepoot langs de kant van de weg staat. Maar of dat nu wat zegt over iemands rijgedrag in het algemeen? Nou, nee.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 25 sep 2009, 23:34

Schenker schreef:
Duikgek89 schreef: Wat is die reden dan echt? Voor wat betreft smog ben ik alles behalve overtuigd dat het significant helpt. Als dat echt de reden is dan hoop ik toch echt dat de resultaten enorm tegenvallen en dat men de dynamax opheft...
Dat is inderdaad de reden, we zullen de uitkomsten wel zien. Ik ben zelf ook niet overtuigd, ik denk dat voor dit doel 90 of 100 een betere snelheid is.
Ik denk dat de uitkomst tegen valt. Als volgens een paar posts hoger het autoverkeer inderdaad voor 5% van de uitstoot zorgen (de vrachtwagens rijden immers niks langzamer!) dan is de winst natuurlijk erg klein.
Ik neem even aan dat de uitstoot van roet/smog/CO2/fijnstof bij een auto ongeveer evenredig is met het benzine gebruik. Kan ook niet heel anders zijn. Dan neem ik even een voorbeeldje. Mijn diesel rijd met 80kmh op de cruisecontrol ongeveer 1:20. Bij 120kmh is dat nog zo'n 1:19 of in een slecht geval 1:18. Dat verschil is dus hooguit 0,2km per liter, dat betekent dus dat het verbruik over de stukje 10% meer is met 120kmh.
Dan zou de uitstoot ook zo'n 10% hoger moeten zijn. MAAR dat is maar 10% winst op 5% van het totaal. Het gevolg is dus dat de auto's dan niet meer 5% maar 4,5% van het totaal zijn. Veel heb je dan in mijn ogen alvast niet gewonnen. Dan kun je beter eerst de andere dingen gaan aanpakken die veel meer uitstoten.
Ik heb volgens mij niks over 120km/h gezegd. Maarja, zo lastig is ook weer niet om te accepteren dat dit alleen in Duitsland legaal mag.
120 was de oude Vmax en die Vmax is nu omgezet naar Dynamax.
120kmh vind ik niet stevig doorrijden, dat vind ik een redelijk normale snelheid op een autosnelweg. 140kmh vind ik overigens ook nog niet heel stevig doorrijden.
Tussen stevig doorrijden en 80kmh zit een groot verschil. 80kmh is een belachelijk lage snelheid en wat mij betreft nog levensgevaarlijk ook. De eerste buitenlander of ter plekke onbekende die deze onzin niet kent, netjes 140 op de teller heeft staan, en je hebt een snelheidsverschil van 60kmh waarbij de snelste niet verwacht dat de andere auto's zo langzaam rijden. En tel daarbij de mensen die zich er niks van aantrekken en de mensen die om niet geflitst te worden maar krap 70 rijden... Ook een aardig snelheidsverschil...

Die 33% is aleen van je stuk snelweg. Bij de meeste ritjes zit je dusdanig kort op de snelweg dat op de hele route dit geen 33% maar veel minder is. Relatief is de invloed van langzaam stadsverkeer veel groter. Tenzij je de hogere snelheid voor lange tijd vast kunt houden. In de Randstad is dat vrijwel onmogelijk.
Tilburg is niet bepaald randstad, maar dat terzijde.
Die 33% is het verlies over dat stukje snelweg. Aangezien we het over dat stukje snelweg hebben moeten we ook dat stukje snelweg gaan bekijken. Op de creatieve manier van berekenen van jou lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar dat is wat mij betreft geen eerlijke berekening.
Stel dat de methode werkt (wat dusnog niet bewezen is!). Wat is dan erger, dat jij je ergert of dat de leefomgeving verbetert? Persoonlijk vind ik dan dat laatste veel belangrijker. Voor de automobilist die zich ergert alleen omdat het vervelend rijdt, zou een beetje relativeringsvermogen genoeg moeten zijn.
Die methode werkt niet volgens mij. En anders had men perfect het verschil tussen 100kmh en 120kmh wegvakken kunnen meten en dat kunnen terug rekenen. Daarnaast staat me er vaag iets van bij, maar dat kan ik me verkeerd herinneren, dat de 90kmh bij smog in België ook weinig zin had.
Daarnaast ben ik bang dat het volgens de Nederlandse methode niet opgeheft wordt als blijkt dat het niet werkt.
Mocht blijken dat het echt invloed heeft in een significant betere leefomgeving wil ik best gaan fietsen want dat gaat onderhand nog sneller. Maar ik geloof er dus HELEMAAL NIKS van dat het significant veel helpt.
De politiek moet de echte problemen oplossen met echte oplossingen en niet de automobilist gaan pesten om wat gerommel in de marge te bereiken.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 25 sep 2009, 23:55

RoelZ1 schreef:Elke snelheidsbeperking heeft wel een reden.
Een "ongeloofwaardige" ETW-60 kan bijvoorbeeld zijn om een andere route die minder effecten heeft op woonmileu's aantrekkelijker te maken. [/quote]

Of het is gewoon leuker om de weg in een ander hokje te stoppen. Of de bredere wegmarkering past niet en daarom ga je de weg maar verprutsen. Het structureel verkloten van het hele wegennet is in mijn ogen een slechte ontwikkeling. De snelwegen worden niet verbeterd, meer overbelast en op een aantal punten aardig verpest. Het OWN is geen alternatief voor korte ritjes of bij calamiteiten, want het OWN is al helemaal een drama.
En bij deze DYNAMAX willen ze dus testen of het mogelijk is om de pieken in fijnstof eruit te halen.
Dat wil ik nog zien, ik geloof nog steeds niet dat het helpt.
Dat is beleid bepaald door beleidsmakers die zich moeten verantwoorden bij volksvertegewoordigers, dus daar heb je zelf invloed op. Als er beleid wordt gemaakt is het toch niet meer dan logisch dat er wordt gehandhaafd, anders kan je de effecten ook niet zien.
Bij de laatste tweede kamer verkiezingen was het in mijn herinnering geen groot punt. En als er al iemand gekozen wordt die er iets aan wilt doen dan is dat toch onmogelijk door alle regeltjes die het mogelijk maken dat boomknuffelaars alle pro-auto initiatieven jaren tegen houden.
Daarnaast worden veel mensen geïndoctrineerd dat de auto's de grote boosdoener zijn. Ze doen inderdaad mee, dat wil ik niet ontkennen, maar ze zijn zeker niet de grote boosdoener maar slechts een klein aandeel en met het zoveel mogelijk verpesten van het wegennet maak je het echt niet beter. Een geweldig alternatief is er namelijk NIET (nee, de trein is dat niet altijd, punt één omdat de capaciteit niet toereikend is, twee omdat de trein niet voor iedereen makkelijk is voor de reis. En je kunt echt niet verwachten dat mensen in de trein stappen als dat nog langer duurt als met de auto.)
Als je nou zorgt dat het met zo min mogelijk obstructies vloeiend loopt is de uitstoot lager. De mensen moeten nou eenmaal naar het werk, daar verander je vrij weinig aan. Of wilde je terug naar het tijdperk van een ezel of knol met een gammele houten kar?
En voor mensen die dit alleen maar als een complot zien om de automobilist geld af te troggelen is er maar een optie: Als je je gewoon aan de maximumsnelheid houdt hoef je niet te betalen :roll:
En dus moeten we alles maar voor zoete koek slikken? Schei toch uit, 80kmh op een snelweg is BELACHELIJK en ZINLOOS.
Maar ach, ik ga over een paar jaar nog wel emigreren. Liever wat ongepolijst dan een overgereguleerde en overvolle bananenrepubliek.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 26 sep 2009, 15:53

Jeroen schreef: Nou én? Het is toch vrij menselijk gedrag om zo snel mogelijk op je bestemming te willen zijn? Of het nu een minuutje winst is of 2 uur, dat is totaal irrelevant. Als iedereen elke vorm van onnodige snelheidsbeperking ging relativeren is het einde zoek. Drempeltje in the middle of nowhere? Ach, wat maken die 20 seconden uit. Ongeloofwaardige ETW-60? Ach, die paar minuten. De zoveelste TC met een ongeloofwaardige 80 of 100km/h? Gewoon slikken die hap.
Dat jij geen prijst stelt op een betere leefomgeving, dat is aan jezelf. Dat je jezelf ondertussen voor niks opfokt trouwens ook.
Haha, nou het is wel duidelijk dat jouw bijdragen in deze draad alle vanuit de onderbuik gevoed worden. Ik vraag me ook af of je wel eens in het buitenland komt. Noem mij een voorbeeld van een land waar minder files en minder (in jouw optiek vervelende) regels zijn dan in Nederland, en waar de economie daar daadwerkelijk baat bij heeft en waar de bevolking er ook nog eens gezonder van wordt. Ik zal het antwoord zelf geven: geen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 sep 2009, 16:04

Ach in Nederland hebben we gewoon teveel luxeproblemen. Iedereen klaagt maar over belastingdruk, regenweer en files. Vroeger in de jaren '60 waren er heel wat mensen die woonden in de landen rondom de Middelandse Zee die naar Nederland zijn geëmigreerd omdat ze het in het eigen land niet leuk vonden.
Nu hoor je dat veel Nederlanders het leven in hun land niet leuk vinden, maar de consequentie trekken en verhuizen naar landen met aantoonbaar lagere belastingdruk (Luxemburg), minder files (Zweden) of mooier weer (Spanje) komt uiterst zelden voor. Kennelijk vinden Nederlanders het leven in ons kikkerlandje toch leuker dan ze willen toegeven... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 sep 2009, 16:37

Er zijn genoeg Nederlanders die naar Zweden of Noorwegen verhuizen. Of naar Duitsland of België omwille de huizenprijzen/belastingniveau, in sommige grensstreken in Duitsland is 50% van de bevolking Nederlands. Kreis Emsland is bijvoorbeeld sinds de jaren 80 veel sneller gegroeid dan de rest van Duitsland.

Maar ik zie dat het bagatelliseringsniveau alweer hoogtij viert :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 sep 2009, 17:55

in sommige grensstreken in Duitsland is 50% van de bevolking Nederlands.
Dat is allemaal tamelijk marginaal, en dan nog betreft het eigenlijk gewoon meer locale verhuizingen - de mensen die er wonen komen over het algemeen uit dorpen als Oldenzaal en De Lutte. Niet uit Amsterdam of Den Haag... ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 26 sep 2009, 18:58

Schenker schreef:Dat jij geen prijst stelt op een betere leefomgeving, dat is aan jezelf.
Geen woorden mij in de mond leggen, aub. Ik stel zeker wel prijs op een goede leefomgeving in de zin van een groene buurt, een fatsoenlijke indeling tussen woon- en verkeersstraten, behoud van landschap etc. Alleen dan wel rekening houdend met de wensen van normale mensen. Dat betekent dus óók dat je onnodige verkeershinder beperkt en niet klakkeloos alles wat het stempel 'milieu' of 'verkeersveiligheid' heeft gekregen maar direct goed moet gaan praten...
Schenker schreef:Haha, nou het is wel duidelijk dat jouw bijdragen in deze draad alle vanuit de onderbuik gevoed worden.
Dat zijn jouw woorden...
Schenker schreef:Ik vraag me ook af of je wel eens in het buitenland komt.
Nee, Schenker. Ik ben gewoon één of andere debiele kneus die in een hutje op de hei woont en niet verder kijkt dan zijn straatje lang is. Schei toch uit, man...
Schenker schreef:Noem mij een voorbeeld van een land waar minder files en minder (in jouw optiek vervelende) regels zijn dan in Nederland, en waar de economie daar daadwerkelijk baat bij heeft en waar de bevolking er ook nog eens gezonder van wordt. Ik zal het antwoord zelf geven: geen.
Gelukkig denken héél wat mensen daar anders over, gezien het relatief hoge aantal Nederlandse emigranten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 sep 2009, 19:07

Lagere maximumsnelheid A58 bij Tilburg

Op de A58 bij Tilburg (aansluiting Goirle - knooppunt de Baars, in
beide richtingen) geldt vandaag een snelheidsmaatregel van 80 km/h in verband met de luchtkwaliteit. Dit is in het kader van de DYNAMAX-proef.
Op 20 september werd de maximum snelheid ook al tijdelijk verlaagd in verband met de DYNAMAX-proef. Dat gebeurde omdat het voorspelde daggemiddelde voor fijnstof boven de norm dreigde uit te komen. Vrijwel alle automobilisten reden toen harder dan 80 km/u langs de controle op de A58 richting Eindhoven en kregen een bon. Normaal gesproken is de maximumsnelheid hier 120 km/u.
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 26 sep 2009, 19:08

Ik stelde eerder al de vraag welke norm ze hanteren. Als je dat grafiekje ziet, dan ga je je dat weer afvragen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 sep 2009, 19:09

Vreemd, heeft de Teletekstpagina nou de situatie in Tilburg weer, of het landelijk beeld? En als het het landelijk beeld geeft, weet dan iemand waarom Tilburg daar zo van afwijkt? :dontknow:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 26 sep 2009, 19:18

Vinny schreef:Nu hoor je dat veel Nederlanders het leven in hun land niet leuk vinden, maar de consequentie trekken en verhuizen naar landen met aantoonbaar lagere belastingdruk (Luxemburg), minder files (Zweden) of mooier weer (Spanje) komt uiterst zelden voor. Kennelijk vinden Nederlanders het leven in ons kikkerlandje toch leuker dan ze willen toegeven... :dyn_hyp:
We hebben het niet slecht in Nederland, maar het zou nog beter kunnen. Toch komt daar in mijn ogen vrij weinig van terecht. Na mijn studie ga ik zeker eens kijken of ik ergens in het buitenland wat kan vinden. Ik houd van ruimte (hebben we niet) en een mooie natuur en het leven mag dan best wat ongepolijst zijn.

Verder vind ik die teletekst screen wel erg interessant. Ik vraag me ook af wat de norm is. Zeker als dit alleen over Tilburg gaat vind ik het een apart verhaal dat men ondanks het vrij lage fijnstofgehalte toch de Vmax weer omlaag gooit.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 sep 2009, 19:30

De grenswaarde van PM10 mag overigens 35 maal per jaar overschreden worden. In oost-Nederland zal dat geen probleem zijn, maar in bijvoorbeeld De Peel of langs de kust zijn de fijnstofniveau's hoger door de achtergrondconcentraties, waardoor je sneller over je grenswaarde zit. Dat die grenswaarde overschreden wordt is overigens geheel toe te schrijven aan meteorologische omstandigheden, in normale situaties worden de grenswaarden immers niet overschreden. (wanneer je praat over een grof raster, boven een snelweg of een zeehaven is dat anders).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 26 sep 2009, 20:02

Vinny schreef:Vreemd, heeft de Teletekstpagina nou de situatie in Tilburg weer, of het landelijk beeld? En als het het landelijk beeld geeft, weet dan iemand waarom Tilburg daar zo van afwijkt? :dontknow:
Mijn idee is dat ze uitgingen van mist of laaghangende bewolking. Dat was er uiteindelijk niet en dus zijn de luchtwaarden beter.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 26 sep 2009, 22:20

Maar waarom zou je dan de snelweg alvast maar weer op 80kmh zetten voordat er daadwerkelijk een probleem is? Je kunt die 80kmh toch instellen zodra de fijnstof concentratie hoger wordt als de limiet? Waarom zou je dat nou van tevoren invoeren als er nog niks aan de hand is...

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 26 sep 2009, 22:55

Jeroen schreef:
Nee, Schenker. Ik ben gewoon één of andere debiele kneus die in een hutje op de hei woont en niet verder kijkt dan zijn straatje lang is. Schei toch uit, man...
Dat zeg ik niet. Wel valt me op dat je geen feiten noemt waaruit blijkt dat je de situatie in het buitenland zorgvuldig bekeken hebt. Wat ik zelf zie, is dat het in de meest uiteenlopende landen toch min of meer hetzelfde patroon heerst: zodra veel mensen in een dichtbevolkt gebied toegang tot een auto hebben, wordt het al snel file. Er zijn weinig landen die daar een goed antwoord op hebben (durven geven misschien) en waar de het verkeer duidelijk relaxter en beter is dan in Nederland. De enige positieve uitzondering die ik ken is Singapore.

En verder ben ik benieuwd welk land jij bedoelt, waarin een beter verkeer iets is waar de economie baat bij heeft. Zomaar even twee voorbeelden. In Venezuela is brandstof goedkoper dan water (ik denk 4 cent/liter, maar ik kan er iets naast zitten) en daarmee transport lachwekkend goedkoop. De economie is daar is een kwakkelende. In China (met name Shanghai en Beijing) groeit de congestie bijna dagelijks, de econmie draait prima. En om het wat dichterbij huis te zoeken, in Duitsland (hier door velen geroemd vanwege zijn verkeersaspecten) is vrijwel alles dat met auto's te maken heeft goedkoper dan in Nederland. Toch gaat het daar economisch slechter, er was gisteren op 1Vandaag een item over armoede in Duitsland, in die vorm komt dat voor zover ik weet in Nederland niet voor.

Moraal van het verhaal is dat verkeer en economie een relatie met elkaar hebben, maar die gaat niet verder dan dat meer economische activiteit meer verkeer veroorzaakt. Het wel of niet hebben van files, veel snelwegen, veel beperkende regels of een hoge prijs voor transport, heeft nauwelijks invloed op de economie.

Gelukkig denken héél wat mensen daar anders over, gezien het relatief hoge aantal Nederlandse emigranten.
Als je dat kunt aantonen met een bron geloof ik je direct. Tot die tijd houd ik het op wat Vinny al eerder heeft geschreven hier, dat het kennelijk wel meevalt met de massale uittocht.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 26 sep 2009, 22:57

duikgek89 schreef:Maar waarom zou je dan de snelweg alvast maar weer op 80kmh zetten voordat er daadwerkelijk een probleem is? Je kunt die 80kmh toch instellen zodra de fijnstof concentratie hoger wordt als de limiet? Waarom zou je dat nou van tevoren invoeren als er nog niks aan de hand is...
Om het te voorkomen. Ik heb me laten vertellen dat smog redelijk te voorspellen is, waarbij je praat over een aantal dagen. Dus stel dat er een patroon herkend wordt waarbij dinsdag zeer waarschijnlijk smogvorming zal optreden, dan moet op maandag maatregelen getroffen worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 sep 2009, 0:00

Schenker schreef:
Als je dat kunt aantonen met een bron geloof ik je direct. Tot die tijd houd ik het op wat Vinny al eerder heeft geschreven hier, dat het kennelijk wel meevalt met de massale uittocht.
CBS heeft daar wel gegevens over

700.000 Nederlanders hebben emigratieplannen

10% van de AOW-ers woont in het buitenland

stijging emigratie voorbij, maar in 2007 verlieten nog wel 123.000 mensen ons land

Emigratie naar land van bestemming:
Afbeelding

Emigratie:
Afbeelding

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 27 sep 2009, 11:50

^^ Dank dat je dit hebt opgezocht Chris. Dat betekent dat 17,5% van de mensen die wil emigreren, dat ook daadwerkelijk doet. Op de totale bevolking spreken we over 0,75-0,8% die jaarlijks emigreert. Hiermee kunnen we helaas nog steeds niet vaststellen of er in Nederland relatief meer wordt geemigreerd dan elders, zoals Jeroen beweert.

Absoluut gezien klinkt het mij als veel in de oren, 123.000 mensen is grofweg het aantal inwoners van bijvoorbeeld Amersfoort. Als we ook nog de relatieve cijfers weten (bv. vergelijken met Duitsland, Belgie, Frankrijk en UK), dan kunnen we iets meer zeggen over of het wel meevalt of dat er echt sprake is van een exodus. Ook kunnen we dan iets zeggen over het ontbreken van beleid over dit onderwerp, voor zover ik weet wordt er niks gedaan om te proberen emigratie tegen te gaan. Als de emigratie relatief hoog ligt, zou dat denk ik wel verstandig zijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 27 sep 2009, 11:55

Maar wat wordt onder emigratie verstaan? "Blanke" Nederlanders die weg willen of nazaten van eerdere immigranten die naar het land van hun (voor-)ouders verhuizen (zoals 2e- of 3e-generatie gastarbeiders)? En zitten remigranten daar ook tussen? Worden alleen mensen met de Nederlandse nationaliteit geteld?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 27 sep 2009, 11:58

De politie controleert ook "verdekt" onmdat het de bedoeling is dat de passerende verkeersdeelnemer zich altijd aan de regels houdt. Of er nu politie in de buurt is of niet.

Het plaatje op Teletekst (smog) geeft het landelijke gemiddelde weer. Per locatie kan de situatie verschillen. Schijnbaar was de situatie rond de A58 zo ernstig, dat er een Vamx van 80 km/h werd ingesteld. Overigens heeft mijn broer daar ook een fikse bekeuring opgelopen: hij kwam er, gecorrigeerd, met 37 km/h te snel langs. Dat kost hem € 247 + € 6,00 administratiekosten = € 253,00. Zijn opmerkingen hierover laat ik hier maar achterwege... :shutup:

Ik denk ook serieus na over emigreren...
Donateur Vereniging Wegenforum

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 27 sep 2009, 12:08

Hajo schreef:Schijnbaar was de situatie rond de A58 zo ernstig, dat er een Vamx van 80 km/h werd ingesteld.
Je haalt nu twee dingen door elkaar. De Teletekstpagina geeft de actuele situatie weer. Bij Tilburg wordt de maximumsnelheid verlaagd als de verwachte hoeveelheid fijnstof te hoog wordt. Dan kan je er dus flink naast zitten.