DYNAMAX A58: 80 km/h bij Tilburg

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Ed
verkeersader

Re: DYNAMAX A58: 80 km/h bij Tilburg

Bericht door Ed » za 25 apr 2009, 15:35

Zag gisteren op tv dat de gemeente Ouderkerk een school wil bouwen pal langs de A9. We kunnen nu dus al vaststellen dat over een paar jaar op dat stuk van de A9 de Vmax naar 80 km/uur gaat. Waarom wordt er uberhaupt zo dicht langs een autosnelweg gebouwd???? :dontknow:
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 25 apr 2009, 15:43

Als iemand netjes 80 ga rijden (hoewel ik het met die verlaging niet eens ben), is degene die 120 rijdt degene die levensgevaarlijk bezig is, niet degene die 80 rijdt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 25 apr 2009, 15:46

Ed schreef:Waarom wordt er uberhaupt zo dicht langs een autosnelweg gebouwd???? :dontknow:
Wat mij betreft wordt dat dus direct verboden. Leg maar een park aan langs de snelweg en bouw die school in een deel waar nu een park ligt. De minister van Ruimtelijke Ordening mag hier wel eens wat wetjes tegenaan gooien.

Ed
verkeersader

Bericht door Ed » za 25 apr 2009, 15:59

En de gemeente houdt voet bij stuk terwijl de verontruste ouders strijden voor een school op een andere plaats...
Omgekeerde wereld lijkt me...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 25 apr 2009, 16:38

^^ En er was toch ook laatst een bericht dat scholen naast snelwegen slechter voor de gezondheid van de kinderen is dan scholen niet bij snelwegen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 25 apr 2009, 18:33

...terug te lezen in mijn scriptie, inmiddels ook al weer drie jaar oud... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » zo 26 apr 2009, 11:02

Seat Ibiza schreef:
ViaHaaren schreef:Je bent daar LEVENSGEVAARLIJK bezig als je 80 rijdt!!!
Sorry, maar degenen die het gevaar veroorzaken zijn toch echt diegenen die zich niks aantrekken van de Vmax. Ook al is die Vmax nog zo belachelijk (vind ik ook...), de borden en verkeersregels dienen bij iedereen bekend te zijn en dus ook te worden opgevolgd!
Dat is een mooi principe, maar als de weginrichting, verkeersdrukte etc niet corresponderen met de maximum snelheid moet de weginrichter toch maar eens nadenken over die vmax. Er zitten namelijk mensen als bestuurder in die auto die een bepaald verwachtingspatroon hebben. Het is toch bizar dat je op dag x 120 mag, op dag x+1 80 en op dag x+2 een boete van > 300 euro krijgt omdat je netjes 120 rijdt, wat al die jaren daarvoor blijkbaar geen probleem was??? Ik kan er echt met m'n verstand niet bij, nog los van de gevaarlijke situaties aan het begin en aan het eind van die zone.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 26 apr 2009, 11:12

Klopt, maar die 80 km/h zal toch niet als donderslag bij heldere hemel komen :)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 26 apr 2009, 11:14

Remco schreef:Dat is een mooi principe, maar als de weginrichting, verkeersdrukte etc niet corresponderen met de maximum snelheid moet de weginrichter toch maar eens nadenken over die vmax. Er zitten namelijk mensen als bestuurder in die auto die een bepaald verwachtingspatroon hebben. Het is toch bizar dat je op dag x 120 mag, op dag x+1 80 en op dag x+2 een boete van > 300 euro krijgt omdat je netjes 120 rijdt, wat al die jaren daarvoor blijkbaar geen probleem was???
Weggebruikers weten toch ook dat ze in een 80 km/u zone maar zo hard mogen? En de meeste weggebruikers weten toch ook dat de matrixborden een maximum snelheid aangeven? Dat de weginrichting uitnodigt tot 120 km/u (of voor mijn part zelfs 150 km/u per uur), is geen argument dat je dat dan ook zou mogen rijden. De borden geven een duidelijke maximum snelheid aan en er zal vast wel een bord staan dat uitlegt waarom dat zo is.

Als je jouw argumenten zou moeten volgen, dan zou een dynamische maximum snelheid dus nergens kunnen? En zou het aldaar dan permanent 80 km/u moeten zijn, waarbij de weginrichting zo aangepast zou moeten worden om die 80 km/u af te dwingen? Onzin.

Genesis
zandpaadje

Bericht door Genesis » zo 26 apr 2009, 22:59

^^
Dan zouden ze het misschien beter N58 of D58 kunnen noemen in plaats van A58. Het wegtype veranderen overeenkomstig de geldende maximumsnelheid.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 apr 2009, 6:47

Als je de weg hernummert in N58 blijft de weg hetzelfde en verandert het wegbeeld dus niet :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » ma 27 apr 2009, 8:46

Seat Ibiza schreef:
Remco schreef:Dat is een mooi principe, maar als de weginrichting, verkeersdrukte etc niet corresponderen met de maximum snelheid moet de weginrichter toch maar eens nadenken over die vmax. Er zitten namelijk mensen als bestuurder in die auto die een bepaald verwachtingspatroon hebben. Het is toch bizar dat je op dag x 120 mag, op dag x+1 80 en op dag x+2 een boete van > 300 euro krijgt omdat je netjes 120 rijdt, wat al die jaren daarvoor blijkbaar geen probleem was???
Weggebruikers weten toch ook dat ze in een 80 km/u zone maar zo hard mogen? En de meeste weggebruikers weten toch ook dat de matrixborden een maximum snelheid aangeven? Dat de weginrichting uitnodigt tot 120 km/u (of voor mijn part zelfs 150 km/u per uur), is geen argument dat je dat dan ook zou mogen rijden. De borden geven een duidelijke maximum snelheid aan en er zal vast wel een bord staan dat uitlegt waarom dat zo is.
De matrixborden staan uit hoor, er staan alleen wat borden op palen die de snelheid aangeven. Het is erg leuk om regeltjes te introduceren maar ik heb het idee dat ook hier een stel systeemautisten weer hebben toegeslagen. Die uitleg is leuk, maar slaat totaal nergens op.
Als je jouw argumenten zou moeten volgen, dan zou een dynamische maximum snelheid dus nergens kunnen? En zou het aldaar dan permanent 80 km/u moeten zijn, waarbij de weginrichting zo aangepast zou moeten worden om die 80 km/u af te dwingen? Onzin.
Een dynamische snelheid moet je alleen doen als het zinvol is, bijvoorbeeld als er problemen zijn in de doorstroming of bij ernstige smogproblemen. Bij die beperkingen tot 80 km/h in Rotterdam kan iedereen zien dat het nog wel enigzins nut heeft: veel bebouwing heel kort op de snelweg, veel verkeer en veel geluidsoverlast. Bij Tilburg praten we echter over een 3-baans snelweg waar de bebouwing op aanzienlijke afstand ligt, er afdoende geluidswerende voorzieningen zijn en het verkeer juist daar lekker kan doorrijden. De situatie die je nu hebt is dat je aan het begin van de zone tussen Gilze en Goirle files hebt omdat mensen op de rem gaan staan. Tot ziens doorstroming dus.

Het is gewoon _niet_ te verkopen dat je van de ene op de andere dag ipv 120 maar 80 mag en dat men ook direct gaat controleren. Als je zo nodig proeven wil doen, doe dat dan op een lokatie waar dat wel zinvol is.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 27 apr 2009, 11:22

Remco schreef:De matrixborden staan uit hoor, er staan alleen wat borden op palen die de snelheid aangeven.
Mijn voorbeeld was bedoeld om aan te tonen dat wisselende maximum snelheden heus wel begrepen worden. Of dat nu via de matrixborden, kantelwalsborden, omklapbare of gewone borden wordt meegedeeld maakt verder niks uit.
Remco schreef:Het is gewoon _niet_ te verkopen dat je van de ene op de andere dag ipv 120 maar 80 mag en dat men ook direct gaat controleren. Als je zo nodig proeven wil doen, doe dat dan op een lokatie waar dat wel zinvol is.
Je argumenten tegen de variabele Vmax zijn tweeledig: allereerst vind je deze onzinnig en daar ben ik het helemaal mee eens. Daarnaast vind je dat deze opgelegde Vmax niet handhaafbaar en niet duidelijk zou zijn en daarmee blijf ik het pertinent oneens, omdat weggebruikers geacht worden de borden en regels te kennen. Dat ze het er niet mee eens zijn is wat anders, maar onduidelijk is het beslist niet. Dat er gevaar ontstaat doordat sommige automobilisten menen dat zij boven de wet staan en gewoon met 120-140 km/u doorrijden is enkel en alleen deze automobilisten te verwijten en niet degenen die zich wel aan de Vmax houden. Ik vind het wat dat betreft dus ook terecht dat er bekeurd wordt.

Hoe lang is het stuk met Vmax 80 km/u trouwens? Zou wel eens leuk zijn om uit te rekenen hoeveel 'tijdsverlies' de lagere snelheid oplevert. Ik denk dat het minimaal is...

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 27 apr 2009, 12:09

^^ Ik denk persoonlijk dat het tijdsverlies vooral zit in het harmonica-effect dat voor de zone optreedt... en niet zozeer door de verlaging zelf...

Los daarvan als tegenargument kan je je ook afvragen wat het 'voordeel' voor het milieu is om een paar km 80 te rijden en daarna weer op te trekken tot 120. Bij het optrekken aan het eind van de zone komt denk ik meer extra fijnstof vrij dan er in het stuk ervoor bespaard is...

Een constante snelheid is volgens mij nog altijd veel beter dan optrekken en weer afremmen... En die extra fijnstof waait zeker dan niet weer terug de zone in? :roll:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 apr 2009, 13:46

hoevenpe schreef:En die extra fijnstof waait zeker dan niet weer terug de zone in? :roll:
Daar wordt extra op gecontroleerd door de politie :lol:

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 27 apr 2009, 16:21

^^ Ja, en diegene die extra fijnstof produceert krijgt een forse bekeuring... :mrgreen:
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 27 apr 2009, 17:53

Seat Ibiza schreef:Daarnaast vind je dat deze opgelegde Vmax niet handhaafbaar en niet duidelijk zou zijn en daarmee blijf ik het pertinent oneens, omdat weggebruikers geacht worden de borden en regels te kennen. Dat ze het er niet mee eens zijn is wat anders, maar onduidelijk is het beslist niet. Dat er gevaar ontstaat doordat sommige automobilisten menen dat zij boven de wet staan en gewoon met 120-140 km/u doorrijden is enkel en alleen deze automobilisten te verwijten en niet degenen die zich wel aan de Vmax houden. Ik vind het wat dat betreft dus ook terecht dat er bekeurd wordt.
Hoe ver wil je hier in gaan? Als er een bordje 50 langs de snelweg (zonder duidelijke reden), ga je dat dan ook echt rijden? Of 30? Ik niet, en ik hoop van harte mijn voorliggers ook niet. Op een gegeven moment pikt het merendeel van de weggebruikers zo'n belachelijke limiet niet meer, dat houd je NIET tegen...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 27 apr 2009, 23:03

Een dynamische maximumsnelheid met allerlei toeters en bellen zoals die nu voorgestaan wordt vind ik helemaal niets. Wat mij betreft kan dat beter worden geïnvesteerd in een totale upgrade van het matrixbordsysteem wat er nu is en veel meer vrije pixelruimte op de bestaande portalen gebruiken. Zodat de maximumsnelheden 70 t/m 100 km/h getoond kunnen worden mét rode rand. Uiteindelijk zal dit ook besparingen opleveren omdat bij werkzaamheden geen tijdelijke borden meer de grond in hoeven te worden geslagen, maar dit gewoon puur met een computergestuurde aankondiging op de matrixportalen moet kunnen. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Genesis
zandpaadje

Bericht door Genesis » di 28 apr 2009, 12:51

Seat Ibiza schreef:
Remco schreef: Hoe lang is het stuk met Vmax 80 km/u trouwens? Zou wel eens leuk zijn om uit te rekenen hoeveel 'tijdsverlies' de lagere snelheid oplevert. Ik denk dat het minimaal is...
Tel alle vertraging die de Nederlandse overheid ons heeft opgelegd eens bij elkaar op (60 km gebieden, drempels etc.). De reistijd is zomaar 1/3 langer dan 20 jaar geleden, het effect van files niet meegerekend. Een gering tijdsverlies wordt vaak als excuus gebruikt om een verlaging goed te praten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 28 apr 2009, 13:25

Genesis schreef: Tel alle vertraging die de Nederlandse overheid ons heeft opgelegd eens bij elkaar op (60 km gebieden, drempels etc.). De reistijd is zomaar 1/3 langer dan 20 jaar geleden, het effect van files niet meegerekend. Een gering tijdsverlies wordt vaak als excuus gebruikt om een verlaging goed te praten.
Dat is wel heel simpel gezegd. Je ziet vaak dat als er ergens een rondweg wordt aangelegd, de oude route wordt versmald, voorzien van drempels, of helemaal afgesloten. Dan kun je wel simpel zeggen dat de daar aangelegde drempels de boel vertragen, er ligt uiteindelijk wel een gangbaar alternatief waardoor je geen of minder tijdverlies lijgt.

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 28 apr 2009, 13:32

In het gros van de gevallen komt er echter helemaal geen rondweg. En een gering tijdsverlies is inderdaad geen goed argument om een snelheidsverlaging maar goed te praten. Het gaat om het wegbeeld, de functie van de weg en de verwachting van de weggebruiker. Daar past 80 in een semi-stedelijk gebied absoluut niet bij.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 01 mei 2009, 9:58

Palance schreef:
Genesis schreef: Tel alle vertraging die de Nederlandse overheid ons heeft opgelegd eens bij elkaar op (60 km gebieden, drempels etc.). De reistijd is zomaar 1/3 langer dan 20 jaar geleden, het effect van files niet meegerekend. Een gering tijdsverlies wordt vaak als excuus gebruikt om een verlaging goed te praten.
Dat is wel heel simpel gezegd.
Het is imo wel een heel eind waar. Het tweede is de NL weggebruiker, die houd ook nogal op. Als je in NL 150km moet rijden dan trek daar maar rustig 2u voor uit. 150km doe je in de meeste landen in onze buurt in 1,5 uur.
Als je een eind moet sturen dan haal je over de grens vrij makkelijk een gemiddelde van 100 of 105 als je 140 - 150kmh rijd. In Nederland haal je met heel veel moeite 85kmh gemiddeld.... Dat scheelt je gemiddeld 20km/u, dat is best veel! In de tijd dat je hier 100km rijdt heb je in een ander land al 120km gereden... Uiteindelijk komt dat door 2 dingen, 1: "minuutje hier, minuutje daar, ach dat kan toch geen kwaad?" 30x dat gedonder is wel een half uur. 2: Eeuwig getreuzel op de linkerstrook (zou dat komen door de bermfotograven?)

Arnhem - Den Haag is 120km. Dat zou moeten kunnen in 1:10 a 1:15. Nu duurt dat minstens 1:30 als je geen file hebt. Terug verlies je ook weer 15 a 20 minuten, dus als je op en neer moet dan verlies je 30-40 minuten. Dat vind ik best veel eerlijk gezegd.
Bovendien, ben je in NL sneller moe omdat je door al het getreuzel sneller in slaap valt. Tenminste, dat merk ik bij mezelf nogal. Dat betekent dat je vaker moet stoppen op langere ritten naar en door het paradijs voor 100 en 80kmh freaks.... Kost nog meer tijd...

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » za 02 mei 2009, 23:16

Vandaag was ik op de A58 nabij Tilburg en iedereen reed daar braafjes 80 km/u. Er stonden borden "80 km/u bij smog" en "let op matrixborden: dynamische snelheid" maar die borden gaven geen snelheid weer. Dat mocht wel want het was best verwarrend en daarom maar braafjes 80 gereden. Ik hinderde niemand en iedereen reed toch 80.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » zo 03 mei 2009, 14:56

kees schreef:
nu.nl schreef:Op de A12 tussen Gouda en Utrecht gaat Rijkswaterstaat inspelen op het weer.
Ik lees verder bovenstaande over de A12. Vrijdag zag ik dat tussen de normale 'snelheids'-matrixborden extra (en grotere) matrixborden zijn aangebracht, dus boven de rijstrookmarkering. Zou dit iets te maken hebben met 'inspelen op het weer'? Zouden hier bijvoorbeeld J-borden getoond kunnen worden? Weet iemand dat?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 03 mei 2009, 15:37

Als ik aan Duitsland denk zou ik dat wel denken inderdaad.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 04 mei 2009, 11:50

Dan heb je dus net zo'n situatie op de A16, waarin tussen de normale signaalgevers, signaalgevers hangen die waarschuwen voor mist (na de fatale kettingbotsingen in 1991 dacht ik).

Afbeelding

(^ A16 net na KP Zonzeel, hoop nog altijd eens een foto te nemen dat ze in werking zijn)

Afbeelding

(^A76, inhaalverbod)

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » ma 04 mei 2009, 21:58

Zoiets lijkt nu ook de bedoeling te zijn op de A12 ja. Ik ben benieuwd.

(Overigens heb ik hier en hier twee (slechte) foto's van de A16 bij mist (t.h.v. Zonzeel) en hier een foto van de A16 bij wind (Ridderkerk).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 05 mei 2009, 12:41

Ik zag gisteren die extra signaalgevers hangen tussen Woerden en Bijleveld. Ze leken J20 en J35 te kunnen tonen (slipgevaar en slecht zicht).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » di 05 mei 2009, 14:45

Het meest heb ik mij geergerd aan bord J37 /!\ met onderbord "Smog". Alsof je daarvoor moet oppassen in het verkeer. Smog heeft niks met verkeersveiligheid te maken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 05 mei 2009, 15:22

^^ Wel eens achter een oude, walmende diesel gereden? :puh2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge