[B][A019][R008] Nieuwe verkeerswisselaar Kortrijk-West
Moderator: Moderatoren
-
- zandpaadje
Re: [B][A019][R008] Nieuwe verkeerswisselaar Kortrijk-West
Absoluut geen kenner hier, maar vind het toch ook wel wat raar om in een bocht een wegversmalling van 2 naar 1 rijstroken te doen.
Als Ieperling met ouders die in Kortrijk-Noord wonen (en zelf naar school/fuiven gaand in Bissegem/Heule/Gullegem) gebruik ik deze verkeerswisselaar frequent en ik had het toch eerder verwacht dat men (vanuit Ieper) 1 rijstrook ging doen richting kortrijk noord en 1 of 2 richting Bissegem/Ei.
Met de kortbij gelegen Bissegem/Gullegem afritten is het natuurlijk niet zo eenvoudig. Een alternatief was mss om de oprit/afrit Gullegem af te schaffen (er zijn alternatieven genoeg in de buurt imho), maar dat ligt politiek natuurlijk niet gemakkelijk.
Als Ieperling met ouders die in Kortrijk-Noord wonen (en zelf naar school/fuiven gaand in Bissegem/Heule/Gullegem) gebruik ik deze verkeerswisselaar frequent en ik had het toch eerder verwacht dat men (vanuit Ieper) 1 rijstrook ging doen richting kortrijk noord en 1 of 2 richting Bissegem/Ei.
Met de kortbij gelegen Bissegem/Gullegem afritten is het natuurlijk niet zo eenvoudig. Een alternatief was mss om de oprit/afrit Gullegem af te schaffen (er zijn alternatieven genoeg in de buurt imho), maar dat ligt politiek natuurlijk niet gemakkelijk.
-
- 2x3 autosnelweg
Eigenlijke start van de werken waarschijnlijk pas volgend najaar: https://www.hln.be/kortrijk/voorbereide ... ~ad646f70/
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader

Wel apart dat de lus nu omgeklapt is ten opzichte van de oorspronkelijke ruimtereservering. De lus was van zuid naar west gepland, met het viaduct aan de zuidkant dus.
-
- 4x5 autosnelweg
Wel logischer. Dat zal een drukkere verbinding zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- stadsweg
Enige reden die ik kan bedenken is dat het verkeer vanuit Ieper richting Kortrijk-Noord op deze manier iets verder vóór afrit 9 (Gullegem) op de R8 komt.
Hoewel het eigenlijk niet erg krap ging zijn, de voorziene ruimte onder de brug Gullegemsesteenweg is breed genoeg en afrit 9 heeft precies een voldoende lange voorsorteerstrook.
Hoewel het eigenlijk niet erg krap ging zijn, de voorziene ruimte onder de brug Gullegemsesteenweg is breed genoeg en afrit 9 heeft precies een voldoende lange voorsorteerstrook.
-
- autoweg

De R8, komende van 'het Ei' naar de A19 is zeker drukker dan vanuit de andere kant (van de R8).
Denk dat de boog, zoals op het laatste ontwerp, in die zin wel logischer is hoor.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- stadsweg
Als ik zo in Nederland kijk is deze configuratie ("Trompetaansluiting") vaker voorkomend dan de "omgekeerde trompetaansluiting", iets wat ook in de naam besloten ligt. Is er een reden dat de een de voorkeur heeft boven de ander?
-
- verkeersader

Meestal is de enige reden dat men de grootste stroom over de minst scherpe verbindingsboog wil hebben. Qua ruimtebeslag is er geen verschil.
-
- expressweg
Is het niet meer een kwestie dat langzaam invoegend verkeer minder gevaarlijk is dan langzaam uitvoegend verkeer?
-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg
Mijn ervaring is dat langzaam uitvoegend wegverkeer heel de rijbaan kan impacteren als het té langzaam gaat.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat het vooral toeval is. Knooppunten zijn soms ook ontworpen op een eventuele doortrekking bijvoorbeeld. Er is wel een richtlijn dat een vloeiende verbinding tussen een autosnelweg en het OWN afkeurt, ik kan me voorstellen dat een krap lusje door de wegbeheerders als afdoende niet vloeiend wordt gevonden.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
In Nederland vind men dat onveilig. Automobilisten die net van de snelweg af komen moeten 'wennen' aan het feit dat ze conflicten tegen kunnen komen.
-
- autoweg
De werken zijn gegund aan de firma Stadsbader en zouden voorjaar 2022 van start gaan.
belgie is zo slecht nog niet
-
- zandpaadje
Hier een nieuwsbericht hieromtrent:
Dodelijke kruising van A19 en R8 krijgt na 25 jaar nieuwe verkeerswisselaar: Stadsbader vat werken in 2022 aan
https://www.hln.be/kortrijk/dodelijke-k ... ~a9f0e195/
-
- 2x3 autosnelweg
Goed nieuws! In de loop van 2023 zullen de werken dan wel achter de rug zijn
Ik kom zelden in de regio daar, maar vorige week wel en dus ineens maar de oprit van de Gullegemstraat genomen en de "linksaf beweging" gemaakt met de verkeerslichten. Zeer complex en het voelt ook echt gevaarlijk... Blij dat er eindelijk iets mee gaat gebeuren. Nu de andere kruispunten bij Kuurne nog...

Ik kom zelden in de regio daar, maar vorige week wel en dus ineens maar de oprit van de Gullegemstraat genomen en de "linksaf beweging" gemaakt met de verkeerslichten. Zeer complex en het voelt ook echt gevaarlijk... Blij dat er eindelijk iets mee gaat gebeuren. Nu de andere kruispunten bij Kuurne nog...
-
- zandpaadje
Voorbereidende werken starten 15 februari:
https://www.hln.be/kortrijk/dodelijke-a ... ~ad4348a1/
https://wegenenverkeer.be/werken/herinr ... -en-hinder
De echte werken zouden starten in de zomer, einde werken gepland tegen zomer 2024.
https://www.hln.be/kortrijk/dodelijke-a ... ~ad4348a1/
https://wegenenverkeer.be/werken/herinr ... -en-hinder
De echte werken zouden starten in de zomer, einde werken gepland tegen zomer 2024.