Namen van fly-overs
Moderator: Moderatoren
-
kees
- expressweg
Namen van fly-overs
Ik las zojuist in het Brabants Dagblad dat de verbinding Waalwijk-Utrecht in kp Empel de naam 'Magusanus' krijgt.
De verbinding Eindhoven-Waalwijk in hetzelfde knooppunt krijgt de naam 'De Groene Steeg'.
Ik had er nog niet eerder van gehoord dat fly-overs eigen namen krijgen. Is dat bij andere fly-overs ook zo?
De verbinding Eindhoven-Waalwijk in hetzelfde knooppunt krijgt de naam 'De Groene Steeg'.
Ik had er nog niet eerder van gehoord dat fly-overs eigen namen krijgen. Is dat bij andere fly-overs ook zo?
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Re: Namen van fly-overs
Wie is die Magus trouwens, wiens achterwerk hier vernoemd wordt?
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Heeft het trouwens enige toegevoegde waarde om viaducten bij naam te noemen? Ik zou menen dat Rijkswaterstaat die namen voor het onderhoud en wegbeheer niet nodig heeft. De weggebruiker kan er ook niets mee; hij ziet die namen ook vooral wanneer hij het bewuste viaduct niet neemt (er immers onderdoor rijdt). Kortom, wanneer wordt besloten om een viaduct een naam te geven en wie bepaalt die namen?
-
Attietattie
- 2x5 autosnelweg
Ik reed laatst onder een viaduct dat heette Zevenhuizen. En dat was flink uit de buurt van Zevenhuizen. Ergens op de A28 meen ik me te herinneren...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Wouter N14
- Moderator
Zouden die namen niet handig kunnen zijn voor bijzondere transporten? Of in het algemeen, in het makkelijker kunnen duiden van de doorrijhoogte ervan?
Misschien een goed idee voor Harry, verzamel alle kunstwerknamen
Misschien een goed idee voor Harry, verzamel alle kunstwerknamen
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Veel viaducten (die over de snelweg gaan) zijn genoemd naar straat die erover heen loopt of naar de naam van het dichtsbijzijnde gehucht (vgl knooppuntnamen). Onderdoorgangen (naam dus alleen op de ondergeschikte kruisende weg te lezen) hebben soms wat creatievere namen.
Meestal zijn de namen weinig zinvol voor orientatie of berichtgeving. Soms is de naam wel lokaal in gebruik.
Meestal zijn de namen weinig zinvol voor orientatie of berichtgeving. Soms is de naam wel lokaal in gebruik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Er zijn minimaal zeven Zevenhuizens in Nederland, dus dat viaduct zal best wel in de buurt van Zevenhuizen liggen.Attietattie schreef:Ik reed laatst onder een viaduct dat heette Zevenhuizen. En dat was flink uit de buurt van Zevenhuizen.
Trouwens, ook als je over een viaduct rijdt staan er soms naambordjes. Bijvoorbeeld op de A10-zuid.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Meestal zijn die slecht te lezen (parallel rijrichting) en soms meer bedoeld voor hulpdiensten. Hetzelfde geldt voor de namen van sloten en kleine kanalen die gekruist worden.harry schreef:.
Trouwens, ook als je over een viaduct rijdt staan er soms naambordjes. Bijvoorbeeld op de A10-zuid.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom NOORDWILLEMSKANAAL nou zo groot op een bord langs de A28 moet staan.
Maar ook de kleinere (vaak groene, maar op de A10 witte) bordjes zijn prima te lezen vanuit een rijdende auto.
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bordjes aan viaducten zijn in de regel beter leesbaar dan gemeentegrenzen op "hectometerpaaltjes" (die dan uiteraard niet de functie van hectometerpaaltje hebben) of een bord als "Museumspoorlijn" op de A10. Maar ik heb er verder weinig moeite mee. Ze vallen me vooral op wanneer ik me achter het stuur dusdanig verveel dat ik om me heen ga kijken wat er allemaal op of rondom de weg valt te beleven. Als ik me meer moet concentreren op het rijden zelf (bijvoorbeeld bij het in- of uitvoegen) vallen de bordjes me weer niet op. Er dreigt geen bordenwoud of zoiets. En als je dan iets tegen een bordenwoud zou willen doen, draai dan naar Belgisch voorbeeld 80 % van de hectometerpaaltjes een kwartslag zodat je die alleen maar ziet wanneer je opzij kijkt, maar niet wanneer je recht voor je kijkt.
De namen van waterlopen vind ik op zich best grappig om te zien verschijnen. Het helpt enigszins bij je oriëntatie en je bent nog wel eens nieuwsgierig over wat voor rivier je rijdt. De naam van een brug vind ik ook wel leuk. Dat laat zich dan leuk combineren op één bord bij het oprijden van de brug: denk aan een bord "[rivier] Waal / Martinus Nijhoffbrug" bij Zaltbommel. In Italië heb je dat soort gecombineerde bordjes. De naam van een viaduct vind ik alweer minder interessant. In Italië staan ze standaard vermeld bij het oprijden van het viaduct en dat heeft nog wel iets grappigs als je je verveelt. Maar het lezen van de namen van viaducten waar je niet overheen rijdt, dan staat bij mij toch wel helemaal onderaan de pikorde.
De namen van waterlopen vind ik op zich best grappig om te zien verschijnen. Het helpt enigszins bij je oriëntatie en je bent nog wel eens nieuwsgierig over wat voor rivier je rijdt. De naam van een brug vind ik ook wel leuk. Dat laat zich dan leuk combineren op één bord bij het oprijden van de brug: denk aan een bord "[rivier] Waal / Martinus Nijhoffbrug" bij Zaltbommel. In Italië heb je dat soort gecombineerde bordjes. De naam van een viaduct vind ik alweer minder interessant. In Italië staan ze standaard vermeld bij het oprijden van het viaduct en dat heeft nog wel iets grappigs als je je verveelt. Maar het lezen van de namen van viaducten waar je niet overheen rijdt, dan staat bij mij toch wel helemaal onderaan de pikorde.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Er zijn meer plaatsen die Zevenhuizen heten, ook minder ver van de A28. Bij Roden in de buurt bijvoorbeeld.Attietattie schreef:Ik reed laatst onder een viaduct dat heette Zevenhuizen. En dat was flink uit de buurt van Zevenhuizen. Ergens op de A28 meen ik me te herinneren...
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
-
paolie
- expressweg
Wat dacht je van "De Schoenendoos", het spoorviaduct over de A4, ter hoogte van Nieuwe Meer?Peter schreef:Veel viaducten (die over de snelweg gaan) zijn genoemd naar straat die erover heen loopt of naar de naam van het dichtsbijzijnde gehucht (vgl knooppuntnamen). Onderdoorgangen (naam dus alleen op de ondergeschikte kruisende weg te lezen) hebben soms wat creatievere namen.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Sommige namen komen dubbel voor. "Klaverpolder" bijvoorbeeld staat volgens mij op één van de flyovers op het knooppunt zelf, maar afgelopen dinsdag kwam ik deze naam ook tegen op het viaduct van de A16 nét ten zuiden van de Moerdijkbrug

Het zou trouwens wel een hele grote uitdaging zijn om al deze viaductnamen te verzamelen en te publiceren
Het zou trouwens wel een hele grote uitdaging zijn om al deze viaductnamen te verzamelen en te publiceren
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Zeker omdat de helft niet vanaf de snelweg te zien is...
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Eentje heet volgens mij Verlaten Dijk, net als het gesloopte viaduct. Van de andere kan ik mij geen naam herinneren.Palance schreef:"Klaverpolder" bijvoorbeeld staat volgens mij op één van de flyovers op het knooppunt zelf
Er is trouwens een boek over de A50 waarin alle viaducten, tunnels, duikers enz. bij naam genoemd worden én op de foto staan. Maar dan dus alleen van de A50.
--Harry.
--Harry.
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
En vermoedelijk ook nog eens slechts de oude A50 ... (dus niet ten zuiden van Paalgraven)
-
harry
- Wegnummerfotograaf
--Harry.
--Harry.
-
Mark
- Forumbeheerder
Kunstwerken in de vernieuwde Randweg Eindhoven hebben ook namen gekregen, zo blijkt uit de reportages.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ook een bijzondere viaductnaam is die van KP Hoogeveen; viaduct heet daar 'Klaverblad Hoogeveen'.
-
Chris
- Moderator
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Stof, stof...Palance schreef: vr 08 mei 2009, 8:56Het zou trouwens wel een hele grote uitdaging zijn om al deze viaductnamen te verzamelen en te publiceren![]()
Ik ben een tijdje geleden hiermee begonnen, met een Google Maps-kaart, en ik ben inmiddels bijna klaar. Ik heb zowel viaducten over de weg als onder de weg, en tunneltjes, onderdoorgangen, ecoducten, aquaducten, etc. Het was soms wat lastig om onderscheid te maken of een bepaalde brug er nou wel of niet in moet, daarom beschouw ik mijn kaart nog niet als volledig af. Maar alle snelwegen en de meeste ongelijkvloerse provinciale wegen zijn inmiddels geïnventariseerd.
Als het klaar is wil ik de kaart delen, maar ik moet nog even kijken naar hoe dat moet, zodat anderen geen wijzigingen kunnen aanbrengen bijvoorbeeld.
Een aantal van mijn bevindingen:
- Algemeen: je ziet grote verschillen tussen verschillende wegenprojecten, ook recent. Sommigen hebben viaductnamen, soms zijn er ook lange trajecten zonder viaductnamen. Er lijkt niet altijd één lijn in te zitten.
- Algemeen: de veroemingen naar militairen zijn redelijk gangbaar. Soms zijn dit viaducten die naamloos waren; soms is het het enige viaduct op een langer traject dat een naam heeft. In andere gevallen heb ik getracht de oorspronkelijke naam te achterhalen en te registreren.
- Een aantal gesloopte viaducten met naam heb ik ook in de lijst gezet, vooral om deze namen te archiveren. Dat zijn Smithuyserbosch en Hoorneboeg (oude aansluiting Hilversum op de A27), voor zover ik weet had het viaduct van het klaverlusje geen naam; Het Oude Spoor over de A28 bij Zeist; De Sluiner over de A1 bij Wilp, en de Lentse Brug over de vroegere A325 in Nijmegen Lent. Indien iemand meer verdwenen namen heeft, er zullen in de loop der jaren vast de nodige viaducten van kleinere wegen gesloopt zijn, dan hoor ik het graag.
- Ik heb Google Maps, Mapillary, OpenStreetMap en Topotijdreis gebruikt, alsmede een bestand met viaductnamen van RWS dat ik toevallig vond op Google. Een aantal (voornamelijk) onderdoorgangen heb ik gemarkeerd als onbekend; ik vermoed dat ze een naam hebben omdat alle andere viaducten en onderdoorgangen op dat traject een naam hebben, of ik kan op Streetview een naambordje zien, maar het is onleesbaar.
- Dialectnamen en/of namen in streektaal komen veelvuldig voor. Ik ben (nog) niet bezig geweest met het achterhalen van de herkomst van de viaductnamen, maar de meesten verwijzen naar plaatsen/gebieden in de omgeving van het viaduct. Wat ook vaak voorkomt is, heel saai, de naam van de kruisende weg. Die heb ik alleen opgenomen als die ook daadwerkelijk op een bordje vermeld staat. Viaducten zonder naamsvermelding heb ik niet opgenomen op de kaart, tenzij ik op oude Streetviewbeelden of in de RWS-lijst of op een oude topografische kaart de (oorspronkelijke) viaductnaam heb kunnen achterhalen en verifiëren en zeker genoeg ben dat het viaduct inderdaad die naam heeft/heeft gehad. Ik gebruik die naam ook als het viaduct op exact dezelfde plaats vervangen is.
- In Drenthe hebben bijna alle viaducten een naam. Ook in provinciale autowegen.
- In Groningen heeft lang niet elk viaduct een naam. Rond de stad Groningen komen ze zelfs nauwelijks voor. De N33 tussen Wildervank en Siddeburen en de N46 zijn de uitzonderingen, daar hebben viaducten in de regel wel een naam.
- In Friesland zijn viaductnamen op de A7 ten oosten van Heerenveen wat dunner gezaaid, maar verder hebben de meeste viaducten in Friesland een naam.
- In Flevoland hebben de meeste viaducten, behoudens enkele uitzonderingen, ook een naam. Rond Almere vrijwel elk viaduct.
- In Overijssel hebben de meeste viaducten een naam. Uitzonderingen zijn de A28 door Zwolle, de A35 bij Almelo, en een deel van de A35 bij Enschede. Ook N-rijkswegen hebben soms viaductnamen, met name op de N18, N34, N48 en N50 - minder op de N36.
- Gelderland laat een wisselend beeld zien. Op de A28 hebben enkele belangrijke viaducten geen naam, maar van Nunspeet tot Harderwijk en rond Nijkerk heeft wel bijna alles een naam. Op de A1 zijn er pas vanaf Stroe naar het oosten toe viaductnamen. De A30 heeft ze alleen op het nieuwste deel, vanaf Lunteren naar het zuiden. De A12 heeft ze soms wel, soms niet - ten oosten van Arnhem zijn er maar twee viaducten met een naam. De A18 kent ze alleen ten oosten van Doetinchem, en op het nieuwe autowegdeel van de N18 zijn ze ook. De A50 kent tussen Kampen en Arnhem (vrijwel) overal viaductnamen, maar van Grijsoord naar het zuiden komen viaductnamen in Gelderland nauwelijks voor, en ook de A15 kent ze bijna niet, wat zou kunnen komen doordat door de aanleg van de Betuweroute de meeste viaducten vervangen zijn. De nabijgelegen A2 heeft ze ook nauwelijks. De A325 heeft ze wel, en de A73 ten zuiden van Nijmegen ook.
- Limburg kent viaductnamen op de A73 (bijna overal), A67 (alleen rond Venlo hebben een aantal viaducten geen naam) en de A2. Op die laatste weg zijn het vooral de oudere viaducten die een naam hebben; waar ze vervangen zijn door nieuwbouw is vaak een naamloos viaduct geplaatst en ik heb niet alle oude namen kunnen terugvinden. Sommige viaductnamen op de A2 zijn geschilderd en zijn soms slecht leesbaar. De A76, A79, N281, N300, en A2 ten zuiden van Maastricht hebben echter in het geheel geen viaductnamen, behalve een naar een miltair vernoemd viaduct bij Stein.
- Noord-Brabant heeft bijna overal viaductnamen, met als opvallende uitzondering de A59 van Hooipolder naar Den Bosch waar slechts een handvol viaducten een naam heeft. Ook een aantal N-wegen hebben (her en der) viaductnamen, zoals de N69, N260, N261, N262, N269, en N285. Rond Roosendaal hebben een aantal viaducten een naam die eindigt op -poort; ik vermoed dat een aantal viaducten ooit een andere naam had, maar de naambordjes met -poort lijken zo rond de 40 jaar oud te zijn en de oude namen heb ik niet kunnen achterhalen. Het gaat dan om dit viaduct in KP De Stok, deze ten noorden daarvan, en mogelijk ook deze ten oosten daarvan. Ik sluit niet uit dat er nog meer zijn. Mocht iemand informatie hebben over de voormalige namen van deze viaducten, dan houd ik mij aanbevolen.
- In Zeeland hebben redelijk wat viaducten van de A58 een naam, en op de N57 komen ze ook voor. Op de N62 eigenlijk vooral ten zuiden van Terneuzen. Leuke relicten uit het verleden: op de N676 (ex-N58) bij Breskens en de N689 (ex-N60/A60) bij Kloosterzande zijn ook nog viaducten met naambordjes.
- Zuid-Holland laat een wisselend beeld zien. De N57 en N59 op Goeree, de A29, de A15 rond de Noordtunnel, en de A4 van Den Haag naar Schiedam hebben viaductnamen. De doorgetrokken A16 overigens ook! Op de A13, A20, A4 ten noorden van Den Haag, de A12 en de rest van de A15 zijn ze veel dunner gezaaid. Persoonlijke favorieten: het Postviaduct uit 1935 (!) en het twee jaar jongere Klinkenbergerviaduct, beiden op de A44.
- Utrecht heeft viaductnamen op de A28 ten westen van Amersfoot, op de A1, de A27, en de A12 tussen Odijk en Overberg. Ook zijn er wat op de A2 en N230 rond Utrecht, maar op de rest van de wegen, inclusief grote delen van de A2 en A12, komen ze een stuk minder voor.
- Noord-Holland, tot slot. Een heel verspreid beeld. Viaductnamen zijn standaard op de A1, A6 en de ruit van A9, A2, A10-oost en A1 rond Amsterdam-Zuidoost. De A10-west heeft er ook een aantal, plus wat viaducten rond KP De Nieuwe Meer (met de welbekende curieuze viaductnaam Schoenendoos). Verder alleen de A9 van Akersloot naar Alkmaar. De A7 heeft, behalve een naar een militair vernoemde brug bij Purmerend, geen viaductnamen. Op de A10-noord zijn er nog een paar (maar lang niet elk viaduct) en aan het einde van de A200 in Haarlem is er nog één viaduct met een naam.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 18 nov 2025, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Heb je Bolgerijsekade al meegenomen?Coen Tunnel schreef: di 18 nov 2025, 17:21 [*]Een aantal gesloopte viaducten met naam heb ik ook in de lijst gezet, vooral om deze namen te archiveren. Dat zijn Smithuyserbosch en Hoorneboeg (oude aansluiting Hilversum op de A27), voor zover ik weet had het viaduct van het klaverlusje geen naam; Het Oude Spoor over de A28 bij Zeist; De Sluiner over de A1 bij Wilp, en de Lentse Brug over de vroegere A325 in Nijmegen Lent. Indien iemand meer verdwenen namen heeft, er zullen in de loop der jaren vast de nodige viaducten van kleinere wegen gesloopt zijn, dan hoor ik het graag.
A27 - hmp 55,0
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Nee, die kende ik nog niet. Super bedankt, dit soort dingen helpen me!boe! schreef: di 18 nov 2025, 17:50Heb je Bolgerijsekade al meegenomen?Coen Tunnel schreef: di 18 nov 2025, 17:21 [*]Een aantal gesloopte viaducten met naam heb ik ook in de lijst gezet, vooral om deze namen te archiveren. Dat zijn Smithuyserbosch en Hoorneboeg (oude aansluiting Hilversum op de A27), voor zover ik weet had het viaduct van het klaverlusje geen naam; Het Oude Spoor over de A28 bij Zeist; De Sluiner over de A1 bij Wilp, en de Lentse Brug over de vroegere A325 in Nijmegen Lent. Indien iemand meer verdwenen namen heeft, er zullen in de loop der jaren vast de nodige viaducten van kleinere wegen gesloopt zijn, dan hoor ik het graag.
A27 - hmp 55,0
https://www.google.com/maps/@51.9648481 ... FQAw%3D%3D
-
Rein
- 2x4 autosnelweg
Ik weet niet in hoeverre je de A44 compleet hebt, maar op de Wegenwiki pagina 'Project A44' heb ik een lijst opgenomen met alle oude bruggen, viaducten en andere kunstwerken. Wellicht dat daar nog iets tussenzit wat je nog niet hebt.Coen Tunnel schreef: di 18 nov 2025, 17:21 Persoonlijke favorieten: het Postviaduct uit 1935 (!) en het twee jaar jongere Klinkenbergerviaduct, beiden op de A44.
Overigens heb ik zo goed als alle oude kunstwerken op dit tracé op de foto gezet. Voor de geïnteresseerden zijn die op Flickr pagina te vinden.
Had je de tunnel Tacitus al bij Velserbroek?Coen Tunnel schreef: di 18 nov 2025, 17:21 [*]Noord-Holland, tot slot. Een heel verspreid beeld. Viaductnamen zijn standaard op de A1, A6 en de ruit van A9, A2, A10-oost en A1 rond Amsterdam-Zuidoost. De A10-west heeft er ook een aantal, plus wat viaducten rond KP De Nieuwe Meer (met de welbekende curieuze viaductnaam Schoenendoos). Verder alleen de A9 van Akersloot naar Alkmaar.
Laatst gewijzigd door Rein op di 18 nov 2025, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik heb Slagmolen op de A2 bij Echt inmiddels ook gemarkeerd als gesloopt, en Voskuildijk op de A28 bij Wezep heb ik toegevoegd als gesloopt; deze is verdwenen voor de aanleg van de nieuwe aansluiting Wezep. Ook het oude viaduct van KP Muiderberg (met de naam Muiderberg) is toegevoegd als gesloopt.
-
Chris
- Moderator
De DWO (Digitale Wegenkaart Ontheffingen) van het RDW kan behulpzaam zijn. Hierin hebben wegbeheerders de doorrijhoogte (onder andere) doorgegeven, vaak ook met de naam van het kunstwerk.
https://dwo.rdw.nl/
Je moet inzoomen en dan brug of viaduct aanvinken.
Bijvoorbeeld 'De Tol' over de A1 is ter plekke niet meer leesbaar, maar staat wel zo in de DWO. Ik wist deze toevallig omdat deze ook genoemd werd in de problematiek omtrent tand-nokviaducten.

https://dwo.rdw.nl/
Je moet inzoomen en dan brug of viaduct aanvinken.
Bijvoorbeeld 'De Tol' over de A1 is ter plekke niet meer leesbaar, maar staat wel zo in de DWO. Ik wist deze toevallig omdat deze ook genoemd werd in de problematiek omtrent tand-nokviaducten.

-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De Tol kon ik vinden middels de topografische kaart:

En volgens mij is die hier ook wel eens voorbijgekomen op het forum.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Om een idee te krijgen, dit zijn alle viaducten en onderdoorgangen met naam die ik op mijn kaart heb staan (en in sommige gevallen ook tunnels of bruggen):

Blauw = bestaand
Geel = gesloopt
Groen = hernoemd (de meesten hiervan zijn hernoemd naar militairen, een enkele is een gewone hernoeming)

Blauw = bestaand
Geel = gesloopt
Groen = hernoemd (de meesten hiervan zijn hernoemd naar militairen, een enkele is een gewone hernoeming)
-
Rein
- 2x4 autosnelweg