[CH] Waar heb jij gereden in Zwitserland?
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [CH] Waar heb jij gereden in Zwitserland?
Een specifieke reden waarom je de oostkant van het Vierwoudstrekenmeer niet hebt bereden? Het is namelijk een erg mooie weg... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg

Overigens is de H2 (parallel aan de A2) ook een erg mooie weg. Richting de Gotthard kan je heel mooi de A2 op verschillende plekken zien liggen met dalviaducten en tunnels.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x2 autosnelweg
Dit is alles wat ik gezien heb in Zwitserland.
Dit is dus allemaal gereden in een vakantie naar Italie.

Dit is dus allemaal gereden in een vakantie naar Italie.

-
- 2x2 autosnelweg

Wat ik overigens niet begrijp is wat de Julierpas op je kaartje doet. Ben je toen via de Berninapas naar Italië gereisd? Lijkt mij persoonlijk de meest onhandigste route die er is.

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Hoofdmoderator
De Gotthard route is misschien mooi, maar die tunnel is wel erg zoals alle andere. Niks speciaals. Bovendien 1+1 en lagere Vmax.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x2 autosnelweg
Die julierpas wilde mijn vader zien en we zaten toen ook rond het Gardameer in Italie.SnarfFlevoland schreef:Dan wordt het eens dringend tijd dat je de Gotthard route gaat nemen.
Wat ik overigens niet begrijp is wat de Julierpas op je kaartje doet. Ben je toen via de Berninapas naar Italië gereisd? Lijkt mij persoonlijk de meest onhandigste route die er is.Tenzij je uiteraard belastingvrij gaat inkopen in Livigno.

En nee, ik had die route niet voorgesteld.
Mij lijkt de Zwitserse A9 mooier dan de A2, vandaar die voorkeur.
-
- 2x2 autosnelweg
De Gotthard tunnel is alleen een probleem rond zwarte zaterdagen (en vrijdag vooraf). Verder is die route op normale dagen prima te doen en mooi. De Vmax mag in de tunnel welliswaar laag zijn, maar verder is die route lekker snel.Snelwegfreak schreef:De Gotthard route is misschien mooi, maar die tunnel is wel erg zoals alle andere. Niks speciaals. Bovendien 1+1 en lagere Vmax.

-
- 4x3 autosnelweg
Dat is hoe dan ook niet mijn smaak. De A9 is langs het Meer van Genève een mooie route, met een mooi breed uitzicht. Maar de A2 vanaf Luzern tot aan Chiasso vind ik mooier. Een hele mooie combinatie van meren en bergen, die juist door de afwisseling van beide heerlijk is om doorheen te rijden.Snelwegenkenner schreef:Mij lijkt de Zwitserse A9 mooier dan de A2, vandaar die voorkeur.
Wat betreft files voor de Gotthard, dat is helaas niet alleen op zwarte zaterdagen bal, maar op veel meer zaterdagen. De langere wachttijden krijg je ook zo voor je kiezen op een zaterdag in juni, dus nog voor het echte hoogseizoen. En met kleinere files moet je altijd rekening houden. Soms sta je nog geen twee minuten te wachten, zoals mij vorig jaar juli overkwam op een maandagochtend vanuit het zuiden. Maar op datzelfde moment was er aan de noordkant een wachttijd van een half uur, zonder dat daar een heel duidelijke reden voor was. Dat geldt ook buiten het vakantieseizoen. Die wat kortere files nemen uiteraard niet weg dat de Gotthard (tunnel, niet pas) de snelste route blijft op weg naar Italië. In die zin is het "prima te doen", maar ik heb de route nog nooit gereden zonder tenminste één keer terug te schakelen naar de eerste versnelling.
-
- Moderator
De Gotthardtunnel is gelimiteerd op 1.000 PAE per uur per richting. Dit is ongeveer 50% van de werkelijke capaciteit. Er is dus niet veel afwijking ten opzichte van het reguliere verkeer voor nodig om wachttijden te veroorzaken. En dat is inderdaad buiten het piekseizoen vaak genoeg het geval, alleen komt dat niet in het nieuws.
-
- 4x3 autosnelweg
8.33 PAE per minuut per richting. Dan kun je het invullen dat je vrijwel altijd even staat te wachten.
-
- Moderator
sorry, het is 1.000 PAE per richting. (in beide richtingen zou wel heel erg weinig zijn).
-
- 4x3 autosnelweg
16.66 per minuut per richting dus, oftewel ongeveer iedere drie seconde een auto. Nog steeds geen capaciteit om heel vrolijk van te worden.
-
- 2x2 autosnelweg
Dan zal je de A4 samen met de Axenstrasse of de A13 via San Bernardino nog mooier moeten vinden.Pino schreef:Maar de A2 vanaf Luzern tot aan Chiasso vind ik mooier. Een hele mooie combinatie van meren en bergen, die juist door de afwisseling van beide heerlijk is om doorheen te rijden.

Ach, eigenlijk maakt mij het helemaal niet uit waar ik ben in Zwitserland. Overal is het eigenlijk erg mooi! Als ik me zo bedenk vind ik de A8 van Luzern naar Spiez ook een prachtige route. En eigenlijk heeft de A12 ook mooie stukken. Ik kan op die manier nog wel even doorgaan, want de A3 en de A53 hebben ook leuke stukjes. En de nieuwe A16 zal vast ook mooi zijn...
Heel kritisch zwart-wit gezien is dan de A13 m'n favoriete auto(snel)weg in Zwitserland, maar met ik dat zeg voel ik al dat andere snelwegen ook erg mooi zijn. En inderdaad, de A2 vind ik ook een mooie snelweg.
Bij kleine drukte kan je toch ook gewoon de Gotthard bergpas nemen? Die is erg eenvoudig te rijden en uiteraard véél mooier als de tunnel.Pino schreef:Wat betreft files voor de Gotthard, dat is helaas niet alleen op zwarte zaterdagen bal, maar op veel meer zaterdagen. De langere wachttijden krijg je ook zo voor je kiezen op een zaterdag in juni, dus nog voor het echte hoogseizoen. En met kleinere files moet je altijd rekening houden.
-
- 4x3 autosnelweg
Bergpas was in januari vorig jaar -toen ik een 20 minuten stond te wachten- uiteraard geen optie. Los daarvan win je bij 20 minuten wachttijd niets met de pas, hoe goed die ook is uitgebouwd.
Wat betreft de A13, de klim van Chur naar de San Bernardino is inderdaad heel mooi. Maar de A13 mist een passage van de meren in Ticino
Wat betreft de A13, de klim van Chur naar de San Bernardino is inderdaad heel mooi. Maar de A13 mist een passage van de meren in Ticino

Laatst gewijzigd door Pino op vr 14 jan 2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
In januari brengt de bergpas niks inderdaad, maar wanneer deze geopend is, dan is dat toch wel een meer dan plezierige afleiding. Ik zou liever 30 minuten langer rijden, maar dan leuk, dan 20 minuten te moeten wachten voor een saaie tunnel van 17 kilometer lang. Maar goed, dat is dan mijn mening.Pino schreef:Bergpas was in januari vorig jaar -toen ik een 20 minuten stond te wachten- uiteraard geen optie. Los daarvan win je bij 20 minuten wachttijd niets met de pas, hoe goed die ook is uitgebouwd.

Overigens zijn er ook plannen om de bergpas weer het gehele jaar te openen. Daar hadden ze het toevallig afgelopen zomer over op de radio van Kanton Uri. Lijkt me een goed plan.
Verder ga je denk ik ook niet voor 20 minuten wachten speciaal via de San Bernardino of Simplon rijden. Lijkt me geen tijdswinst opleveren.
Inderdaad!Pino schreef:Wat betreft de A13, de klim van Chur naar de San Bernardino is inderdaad heel mooi.

Die meren passeer je even goed ook via de A13. Bij Bellinzona kom je dan de A2 weer op en dan is het simpel weg weer dezelfde route!Pino schreef:Maar de A13 mist een passage van de meren in Ticino :-8

Het Vierwoudstrekenmeer mis je dan uiteraard wel, maar daarvan zie je toch vanaf de A2 niet zoveel van. Dan moet je eens de A4 en de Axenstrasse uitproberen!

-
- 4x3 autosnelweg
Dat telt uiteraard niet mee in de vraag naar de mooiste snelweg van Zwitserland. De A13 houdt op bij Bellinzona.SnarfFlevoland schreef:Die meren passeer je even goed ook via de A13. Bij Bellinzona kom je dan de A2 weer op en dan is het simpel weg weer dezelfde route!Pino schreef:Maar de A13 mist een passage van de meren in Ticino :-8
Wat betreft over de Gotthard rijden, dat is ook maar context-gerelateerd. Mijn file van 20 minuten was niet alleen in januari, maar ook aan het einde van een lange dag rijden. Dan is je behoefte om nog even een pas te doen sterk gereduceerd.
-
- 2x2 autosnelweg
Mijn inziens zijn de A2 tussen Luzern en Lugano, de A9 tussen Simplon en Montreux en de A13 tussen Bellinzona en Sargans, alledrie prachtige snelwegen. 

-
- 4x5 autosnelweg
Dat is me teveel nummertjesfethisme op mijn vakantiePino schreef:Dat telt uiteraard niet mee in de vraag naar de mooiste snelweg van Zwitserland. De A13 houdt op bij Bellinzona.SnarfFlevoland schreef:Die meren passeer je even goed ook via de A13. Bij Bellinzona kom je dan de A2 weer op en dan is het simpel weg weer dezelfde route!Pino schreef:Maar de A13 mist een passage van de meren in Ticino :-8
Wat betreft over de Gotthard rijden, dat is ook maar context-gerelateerd. Mijn file van 20 minuten was niet alleen in januari, maar ook aan het einde van een lange dag rijden. Dan is je behoefte om nog even een pas te doen sterk gereduceerd.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Voorzitter
-
- polderweggetje
-
- 2x2 autosnelweg
Buiten de tunnels om (nog ruim vóór de Gotthard zit er nog eentje van bijna 10 km) zitten een aantal ongekend prachtige stukken, met name langs enkele meren. Zowel aan de Duitstalige als aan de Italiaanstalige kant.Snelwegfreak schreef:De Gotthard route is misschien mooi, maar die tunnel is wel erg zoals alle andere. Niks speciaals. Bovendien 1+1 en lagere Vmax.
De Gotthardroute is momenteel ook de enige route die ik zelf bereden heb, 3 keer via Rheinfelden en één keer via Saarlouis de grens over gekomen. Afgelopen weekend via de San Bernardinopas (-tunnel) terug gereden en bij Lustenau de grens over. Beide routes zijn landschappelijk gezien gewoon zéér de moeite waard.

-
- 2x2 autosnelweg
En dan wordt er nog geacht voldoende afstand te houden: 50 meter voor personenauto's, 150 meter voor vrachtwagens. In theorie is dat dus respectievelijk ongeveer 2,5 en 7 seconden bij 80km/h...Pino schreef:16.66 per minuut per richting dus, oftewel ongeveer iedere drie seconde een auto. Nog steeds geen capaciteit om heel vrolijk van te worden.
-
- 2x2 autosnelweg
Volgens mij moet ik nodig weer een update doen voor Zwitserland. Na een zomervakantie in Graubünden, een trip naar Frankrijk (via Genève) en een trip naar Italië, zijn er toch weer heel wat snelwegen en bergpassen bijgekomen.
Nieuw bereden stukken Autobahn:
A1: Poste frontière Bardonnex (A41 (F)) - Verzweigung Härkingen (A2)
A2: Grenzübergang Weil am Rhein (A5 (D)) - Verzweigung Härkingen (A1)
A2: Verzweigung Bellinzona-Nord (A13) - Bellinzona-Sud
A3: Verzweigung Augst (A2) - Verzweigung Sarganserland (A13)
A9: Échangeur La Veyre (A12) - Échangeur Gd. St. Bernard (A21)
A12: Échangeur La Veyre (A9) - Verzweigung Weyermannshaus (A1)
A13: Buchs - Verzweigung Bellinzona-Nord (A2)
A13: Ascona - Aeroporto di Locarno
A21: Échangeur Gd. St. Bernard (A9) - Martigny-Croix
Daarnaast heb ik ook nog het nodige op het Zwitserse OWN gereden, vooral in en om Graubünden en naar Samnaun. Daarnaast nog wat in Tessin en natuurlijk de H21 vanaf Martigny-Croix naar de Tunnel du Grand-St-Bernhard. De meest bijzondere OWN weg was wel van Ilanz naar Bonaduz. Daar ga je dwars door de Zwitserse Grand Canyon heen over een zeer smal weggetje. Super!!
De toekomstige A28 is al vanaf Landquart goed uitgebouwd. Er missen nog enkele bypasses, maar als de weg klaar is is het een feest om te rijden. Dat is het nu eigenlijk al. Vooral vanaf Davos in de richting van Landquart. Weinig gas geven en je auto maar naar beneden laten rollen...
Nieuw bereden bergpassen:

Nieuw bereden stukken Autobahn:
A1: Poste frontière Bardonnex (A41 (F)) - Verzweigung Härkingen (A2)
A2: Grenzübergang Weil am Rhein (A5 (D)) - Verzweigung Härkingen (A1)
A2: Verzweigung Bellinzona-Nord (A13) - Bellinzona-Sud
A3: Verzweigung Augst (A2) - Verzweigung Sarganserland (A13)
A9: Échangeur La Veyre (A12) - Échangeur Gd. St. Bernard (A21)
A12: Échangeur La Veyre (A9) - Verzweigung Weyermannshaus (A1)
A13: Buchs - Verzweigung Bellinzona-Nord (A2)
A13: Ascona - Aeroporto di Locarno
A21: Échangeur Gd. St. Bernard (A9) - Martigny-Croix
Daarnaast heb ik ook nog het nodige op het Zwitserse OWN gereden, vooral in en om Graubünden en naar Samnaun. Daarnaast nog wat in Tessin en natuurlijk de H21 vanaf Martigny-Croix naar de Tunnel du Grand-St-Bernhard. De meest bijzondere OWN weg was wel van Ilanz naar Bonaduz. Daar ga je dwars door de Zwitserse Grand Canyon heen over een zeer smal weggetje. Super!!

De toekomstige A28 is al vanaf Landquart goed uitgebouwd. Er missen nog enkele bypasses, maar als de weg klaar is is het een feest om te rijden. Dat is het nu eigenlijk al. Vooral vanaf Davos in de richting van Landquart. Weinig gas geven en je auto maar naar beneden laten rollen...

Nieuw bereden bergpassen:
- Albulapass
Prachtige bergpas. Niet alleen met de trein mooi, maar ook met de auto. Op sommige punten behoorlijk smal, maar voor mij was het meer dan prima te doen. - Flüelapass
Niet direct de mooiste bergpas van Zwitserland, maar wel prima om te rijden. Uiteraard ook zeker niet lelijk... Ik heb me prima kunnen vermaken. Al met al is de Albulapass wel een stuk mooier, maar de Flüelapass biedt wel meer rijcomfort. - Lenzerheidepass
Een verassende mooie bergpas, die niet direct als bergpas doet overkomen. Vanuit Chur gaat het deels behoorlijk steil omhoog. Rondom Churwalden en Lenzerheide is de weg even wat vlakker, maar het einde richting Tiefencastel gaat weer mooi steil naar beneden. Ook leuk is de smalle verbindingsweg tussen Lenzerheidepass en de Albulapass of Davos. - Splügenpass
Lekkere smalle bergpas met heel veel haarspeldbochten op een kort stukje. Qua omgeving wel erg bijzonder en vooral aan de Zwitserse zijde mooi. In de winter kan je op de pas vlakbij Splügen skiën. Douaneposten naar Italië (en terug) waren bij mijn trip uitgestorven...

-
- Voorzitter
Na 1 jaar en 4 maanden rijbewijs (alleen de autosnelwegen en autowegen ingekleurd):

-
- 4x3 autosnelweg
Aan mijn post van 14 mei 2009 kan ik toevoegenwaldo79 schreef:Dan maar zonder kaartje:
A1: Härkingen - Solothurn; Härkingen - Rothrist; Yverdon - St. Julien en Genevois (F)
A2: geheel
A3 door Basel [in 2003: toen er nog maar 400 meter open was]
A5: geheel
A8: Hergiswil - Sarnen
A13: aansluiting A2 - aansluiting H2
A1: Verzweigung Birrfeld (A3) - Kreuz Limmattal
A1H: Kreuz Limmattal - Zürich City
A3W: Zürich City - Verzweigung Zürich Süd
A3: Verzweigung Basel Wiese - Grens Frankrijk (A35)
A3: Verzweigung Rheinfelden - Verzweigung Birrfeld (A1)
A3: Verzweigung Zürich Süd - Verzweigung Sarganserland (A13)
A13: Verzweigung Sarganserland - Thusis-Süd
Oftewel nagenoeg de hele A3, een klein stukje A1 en globaal een kwart van de A13.
-
- 4x3 autosnelweg
Aan de vorige post kan ik toevoegen:
A13 tussen de aansluitingen 2 Au/Lustenau en 6 Oberriet.
De route om van en naar Duitsland te rijden via het OWN is allerminst aan te raden
(maar daar was ik al voor gewaarschuwd)
A13 tussen de aansluitingen 2 Au/Lustenau en 6 Oberriet.
De route om van en naar Duitsland te rijden via het OWN is allerminst aan te raden

-
- woonerf
Als ik mijn ANWB Kaart markeringen zo bekijk:
A1 Verz. Harkingen-Verz. Bern-Wankdorf
A2 Helemaal
A3 Helemaal
A4 Kreuz Limmatal-Verz. Zürich West
A6 Helemaal
A8 Verz. Lattigen-Spiez
A13 Helemaal
A14 Helemaal
A4a Helemaal
Passen:
Bernina
Furcola di Livigno
Julier
Splügen
OWN, de langere stukken
A8-Autoverlad Lötschberg
Autoverlad Lötschberg-Täsch/Blatten
A2-Engelberg
'Oude route door Zürich van A1H-A3W
H19 A13-Laax
Per trein
Berninalijn
RHB Reichenau-Ilanz/Glion
Autoverlad Lötschberg
Gornergratbahn
Pendel Täsch-Zermatt
A1 Verz. Harkingen-Verz. Bern-Wankdorf
A2 Helemaal
A3 Helemaal
A4 Kreuz Limmatal-Verz. Zürich West
A6 Helemaal
A8 Verz. Lattigen-Spiez
A13 Helemaal
A14 Helemaal
A4a Helemaal
Passen:
Bernina
Furcola di Livigno
Julier
Splügen
OWN, de langere stukken
A8-Autoverlad Lötschberg
Autoverlad Lötschberg-Täsch/Blatten
A2-Engelberg
'Oude route door Zürich van A1H-A3W
H19 A13-Laax

Berninalijn
RHB Reichenau-Ilanz/Glion
Autoverlad Lötschberg
Gornergratbahn
Pendel Täsch-Zermatt
Spits, het stomste moment van de dag.
-
- Penningmeester
In het kader van enkele vakantieritten naar Frankrijk en een vakantie in Interlaken vorig jaar heb ik ook het nodige gestuurd in Zwitserland. Zodoende blijft het voorlopig bij de westelijke helft.
Overzichtje van de A-wegen:
A1: Härkingen - Grens Genève
A1a: Zuidelijke inprikker Genève
A2: Härkingen - Grens Basel /en/ Luzern - A8
A3: Grens Basel - Rheinfelden (incl. stukje naar A861)
A5: Neuchâtel - A1
A6: Bern - Interlaken
A8: Interlaken - Luzern
A9: Rennaz - A12 /en/ A1 - Vallorbe
A12: Bern - A9
A14: A2 - Eerste aansluiting in noordelijke richting
A16: Grens - Voorlopig einde mei 2014 /en/ Porrentruy-Est - H18
Andere noemenswaardige stukken OWN:
H4: Ontbrekende schakels A8 Brienz-Luzern aug. 2014
H11: Spiez - Brienz
H18: A16 - H20
H20: H18 - A5
H21: Grens - H144
Overzichtje van de A-wegen:
A1: Härkingen - Grens Genève
A1a: Zuidelijke inprikker Genève
A2: Härkingen - Grens Basel /en/ Luzern - A8
A3: Grens Basel - Rheinfelden (incl. stukje naar A861)
A5: Neuchâtel - A1
A6: Bern - Interlaken
A8: Interlaken - Luzern
A9: Rennaz - A12 /en/ A1 - Vallorbe
A12: Bern - A9
A14: A2 - Eerste aansluiting in noordelijke richting
A16: Grens - Voorlopig einde mei 2014 /en/ Porrentruy-Est - H18
Andere noemenswaardige stukken OWN:
H4: Ontbrekende schakels A8 Brienz-Luzern aug. 2014
H11: Spiez - Brienz
H18: A16 - H20
H20: H18 - A5
H21: Grens - H144
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
-
- 2x2 autosnelweg
Eens kijken hoever ik met de zelfbereden bergpassen kom:
Ächerli
Albula
Bernina
Brünig
Flüela
Forcola di Livigno
Furka
Glaubenbühl
Gotthard
Grand Saint-Bernard
Grimsel
Ibergeregg
Klausen
Lenzerheide
Lucmagn
Maloja
Nufenen
Ofen
Oberalp
Pragel
Ricken
Sanetsch
Sattelegg
San Bernardino
Schwägalp
Splügen
Susten
Umbrail
Verder ben ik nog op een aantal bergpassen geweest, die alleen te voet of per ski's te bereiken zijn, zoals bijv. de Augstbord (2893 m) of de Theodul (3301 m). Aankomende winter komt de Julier er waarschijnlijk nog bij en dan moet ik - om alle noemenswaardige passen ook zelf bereden te hebben - ook nog de Simplon een keer doen. Meegereden heb ik beide passen al wel, inclusief nog een extra aantal kleinere passen, waardoor ik praktisch alle Zwitserse bergpassen (m.u.v. van enkele in de Jura) ooit al eens gezien heb.
Tot slot kort een kaart voor het overzicht (niet alle gereden OWN-wegen staan erop):

Ächerli
Albula
Bernina
Brünig
Flüela
Forcola di Livigno
Furka
Glaubenbühl
Gotthard
Grand Saint-Bernard
Grimsel
Ibergeregg
Klausen
Lenzerheide
Lucmagn
Maloja
Nufenen
Ofen
Oberalp
Pragel
Ricken
Sanetsch
Sattelegg
San Bernardino
Schwägalp
Splügen
Susten
Umbrail
Verder ben ik nog op een aantal bergpassen geweest, die alleen te voet of per ski's te bereiken zijn, zoals bijv. de Augstbord (2893 m) of de Theodul (3301 m). Aankomende winter komt de Julier er waarschijnlijk nog bij en dan moet ik - om alle noemenswaardige passen ook zelf bereden te hebben - ook nog de Simplon een keer doen. Meegereden heb ik beide passen al wel, inclusief nog een extra aantal kleinere passen, waardoor ik praktisch alle Zwitserse bergpassen (m.u.v. van enkele in de Jura) ooit al eens gezien heb.
Tot slot kort een kaart voor het overzicht (niet alle gereden OWN-wegen staan erop):