Afbeelding

[CH] Waar heb jij gereden in Zwitserland?

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [CH] Waar heb jij gereden in Zwitserland?

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 aug 2015, 12:59

Door mij gereden passen:

Albula
Bernina (2x)
Brünig (2x)
Flüela
Forcola di Livigno (2x)
Furka
Grimsel (2x)
Julier (2x)
Klausen (2x)
Lenzerheide
Lukmanier
Maloja
Monte Ceneri (4x)
Nufenen (2x)
Oberalp
Ofen (2x)
Pragel
San Bernardino
St. Gotthard (3x)
Splügen (3x)
Susten (2x)
Umbrail

Verder ben ik ook nog naar Crans-Montana en Arosa gereden. Dat zijn geen passen, maar naar Arosa is het vanaf Chur wel vrijwel 30 km continu stijgend (hoogteverschil van 1150 meter over die 30 km).
SnarfFlevoland schreef:Aankomende winter komt de Julier er waarschijnlijk nog bij en dan moet ik - om alle noemenswaardige passen ook zelf bereden te hebben - ook nog de Simplon een keer doen. Meegereden heb ik beide passen al wel, inclusief nog een extra aantal kleinere passen, waardoor ik praktisch alle Zwitserse bergpassen (m.u.v. van enkele in de Jura) ooit al eens gezien heb.
In het westen van de Alpen liggen ook nog een aantal bekende passen, zij het dat ze wat lager zijn. Zoals Col de la Forclaz, Col des Mosses, Pas de Morgins, Col du Pillon, Col de la Croix en de deels onverharde Col de la Croix-de-Cœur (bij Verbier).

Te voet ben ik overigens ook ooit nog naar de Lötschenpass gelopen, vanaf Lauchernalp.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 30 mei 2016, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 31 aug 2015, 13:10

Oef, je hebt er zelfs het aantal keer per bergpas er bij gedaan. :) Ik vrees met grote vreze dat ik de tel bij diverse bergpassen ben kwijt geraakt. Vooral de Furka kan ik bijna dromen. ;)
Coen Tunnel schreef:In het westen van de Alpen liggen ook nog een aantal bekende passen, zij het dat ze wat lager zijn. Zoals Col de la Forclaz, Col des Mosses, Pas de Morgins, Col du Pillon, Col de la Croix en de deels onverharde Col de la Croix-de-Cœur (bij Verbier).
Klopt, reken ik tot de wat kleinere passen. Heb ze allemaal wel ooit al eens meegereden, maar hebben natuurlijk niet de naam zoals een Grimsel, Furka of Bernina. De volgende keer dat ik in de buurt ben pak ik die passen in ieder geval nog wel een keer mee. Diablerets staat sowieso op m'n to-do lijst van nog te bezoeken skigebieden. 8-)
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 31 aug 2015, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 aug 2015, 13:13

SnarfFlevoland schreef:Oef, je hebt er zelfs het aantal keer per bergpas er bij gedaan. :) Ik vrees met grote vreze dat ik de tel bij diverse bergpassen ben kwijt geraakt. Vooral de Furka kan ik bijna dromen. ;)
Ik twijfel alleen over de Monte Ceneri. Kan ook zijn dat ik die al vaker heb gereden.
Coen Tunnel schreef:In het westen van de Alpen liggen ook nog een aantal bekende passen, zij het dat ze wat lager zijn. Zoals Col de la Forclaz, Col des Mosses, Pas de Morgins, Col du Pillon, Col de la Croix en de deels onverharde Col de la Croix-de-Cœur (bij Verbier).
Klopt, reken ik tot de wat kleinere passen. Heb ze allemaal wel ooit al eens meegereden, maar hebben natuurlijk niet de naam zoals een Grimsel, Furka of Bernina
Croix-de-Cœur ligt toch nog op 2174 meter. ;)
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 07 okt 2015, 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 31 aug 2015, 13:26

^^
Hmm, zou best eens kunnen dat ik daar naast als bijrijder eens per ski overheen ben geweest. In ieder geval ken ik dat skigebied, maar of ik ook de col voorbij ben geweest... Goede vraag. Maar goed, desondanks haar hoogte heeft die pas in Zwitserland geen grote naam. Heb er nog niemand over horen praten. Qua naam zegt het me ook niks, alleen als pas naar Verbier vanuit het Rhônedal.
Coen Tunnel schreef:Ik twijfel alleen over de Monte Ceneri. Kan ook zijn dat ik die al vaker heb gereden.
Speciale reden om daar de snelweg te verlaten? Speciaal uitzicht? Overnachting? Eettentje? Het is slechts een klein puntje om, vergeleken met de snelweg die daar de tunnel in duikt, plus de paar haarspeldbochten vanuit het dal.

Grappig overigens dat je altijd Lukmanier op het forum schrijft. Heb op de pas alleen Lucmagn aan de kant van Graubünden gezien en Lucomagno aan de kant van Tessin. Alleen in Disentis herken ik de naam Lukmanier van een wegwijzer.
Coen Tunnel schreef:Verder ben ik ook nog naar Crans-Montana en Arosa gereden. Dat zijn geen passen, maar naar Crans-Montana is het vanaf Chur wel vrijwel 30 km continu stijgend (hoogteverschil van 1150 meter over die 30 km).
Pfoe, daar weet ik geen eens meer welke doodlopende wegen met sterke stijgingen ik allemaal precies gehad heb. Nu je het zegt ben ik wel eens van Arosa naar beneden gereden, hetgeen ik op m'n kaart nog niet heb ingetekend. Vond het overigens wel een ontiegelijk irritante weg. Niet zozeer om te rijden, alswel dat je tig keer heen en weer in de auto zit te schudden. Verder zie je vrij weinig van de omgeving als je het vergelijkt met een ritje in de trein.
Coen Tunnel schreef:Te voet ben ik overigens ook ooit nog naar de Lötschenpass gelopen, vanaf Lauchernalp.
Leuk! Doet mij denken aan 2002 toen ik op de naastgelegen Gemmipass was. Jeugdherinneringen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 aug 2015, 13:41

SnarfFlevoland schreef:Speciale reden om daar de snelweg te verlaten? Speciaal uitzicht? Overnachting? Eettentje? Het is slechts een klein puntje om, vergeleken met de snelweg die daar de tunnel in duikt, plus de paar haarspeldbochten vanuit het dal.
Eén keer zag ik in de verte de verkeerslichten voor de tunnel op rood en pakte ik nog net op tijd de afrit. De andere keren gewoon wat rondgetoerd in de omgeving van Bellinzona/Lugano. Dan neem je niet altijd de snelweg. Monte Ceneri is een leuke weg. Lekker breed (deels zelfs vier rijstroken), oud betonwegdek, best leuk als je daar met 80 km/u naar boven rijdt. :)
Pfoe, daar weet ik geen eens meer welke doodlopende wegen met sterke stijgingen ik allemaal precies gehad heb. Nu je het zegt ben ik wel eens van Arosa naar beneden gereden, hetgeen ik op m'n kaart nog niet heb ingetekend. Vond het overigens wel een ontiegelijk irritante weg. Niet zozeer om te rijden, alswel dat je tig keer heen en weer in de auto zit te schudden. Verder zie je vrij weinig van de omgeving als je het vergelijkt met een ritje in de trein.
Vrij bochtige weg en niet heel breed. Maar Arosa is wel mooi.
Coen Tunnel schreef:Te voet ben ik overigens ook ooit nog naar de Lötschenpass gelopen, vanaf Lauchernalp.
Leuk! Doet mij denken aan 2002 toen ik op de naastgelegen Gemmipass was. Jeugdherinneringen.
Grappig, ik was in 2002 op de Lötschenpass. Mooie wandeling over goed gemarkeerde paden, en onderweg nog marmotten en gemzen (of steenbokken) gezien. Bovenop de Lötschenpass in de berghut wat gedronken.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 03 okt 2020, 23:10

waldo79 schreef: di 02 okt 2012, 15:29 Aan de vorige post kan ik toevoegen:
A13 tussen de aansluitingen 2 Au/Lustenau en 6 Oberriet.
5 jaar stof afblazend kan ik weer een heel rijtje toevoegen:
A1 AS Bern-Forsthaus - verzweigung Schönbühl (incl. deel A6)
A3 A2 - grens Frankrijk
A4 A2 - AS Brunnen - Süd
A5 verzweigung Bözingenfeld - verzweigung Brüggmoos
A6 geheel
A8 A6 - AS Spiez en AS Faulensee - AS Unterbach
A16 tussen de AS Courgenay en Glovelier alsmede tussen de AS Tavannes en de A5.