[ALPEN] tolkosten transitcorridors

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[ALPEN] tolkosten transitcorridors

Bericht door Chris » di 12 mei 2009, 18:54

De Alpen zijn niet alleen een fysieke, maar ook een financiële barrière tussen midden en zuid Europa. Zwitserland en Oostenrijk hebben een vignet, en Frankrijk en Italië ook toltunnels waarvan de kosten behoorlijk hoog zijn. Hier een overzicht van transitcorridors.

Op sommige trajecten betaal je dubbel, met name in Oostenrijk waar je voor logische trajecten zowel een tolvignet als aparte tol moet betalen, zoals de Brennerpas, Karawankentunnel, Tauerntunnel, Katschbergtunnel, Bosruck- en Gleinalmtunnel.

Alle aangegeven bedragen zijn enkele reis

Personenauto's:

Frankrijk - Italië
Marseille - Genova: € 34,30
Lyon - Turijn: € 62,40 (Fréjustunnel)
Genève - Turijn: € 53,20 (Mont Blanctunnel)

Zwitserland - Italië
Basel - Turijn € 55,90 (St. Bernardtunnel)
Basel - Milano € 29,90

Duitsland/Oostenrijk - Italië
München - Verona € 28,20

Oostenrijk - Slovenië
Salzburg - Ljubljana € 53,70
Linz - Maribor € 54,70

Vrachtwagens:

Frankrijk - Italië
Marseille - Genova € 97,20
Lyon - Turijn € 368,40
Geneve - Turijn € 300,60

Zwitserland - Italië
Basel - Turijn € 220,40
Basel - Milano € 201,20

Duitsland/Oostenrijk - Italië
München - Verona € 199,80

Oostenrijk - Slovenië
Salzburg - Ljubljana € 117,14 (excl. Slovenië)
Linz - Maribor € 123,42 (excl. Slovenië)

Frits
2x2 autosnelweg

Re: [ALPEN] tolkosten transitcorridors

Bericht door Frits » di 12 mei 2009, 19:00

De tolkosten zijn wel erg hoog. En als je daar vaak langs moet wordt het een dure grap. Dan heb ik toch liever een vignet constructie zoals in Zwitserland.
De autogordel: een band voor het leven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 mei 2009, 19:03

Overigens hebben vrachtwagens geen vignet in Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië, maar betalen ze naar gelang van de gereden afstand, gewicht (CH), aantal assen (A) en uitstoot (CH+A). In Oostenrijk en Zwitserland gaat dit elektronisch met een kastje, vergelijkbaar met Duitsland, in Italië, Slovenië en Frankrijk betalen vrachtwagens gewoon bij de tolpoorten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 12 mei 2009, 21:34

Chris schreef:Op sommige trajecten betaal je dubbel, met name in Oostenrijk waar je voor logische trajecten zowel een tolvignet als aparte tol moet betalen, zoals de Brennerpas, Karawankentunnel, Tauerntunnel, Katschbergtunnel, Bosruck- en Gleinalmtunnel.
Dat is niet helemaal waar, want op de Brennerpas, Karawankentunnel, Tauerntunnel, Katschbergtunnel, Bosruck- en Gleinalmtunnel heb je géén tolsticker voor nodig. Alleen tol betalen is genoeg. Echter vanuit Duitsland heb je wel een tolsticker nodig om bijv. bij de Bosrucktunnel te komen. Maar als je vanuit Italië de Brennerpas over gaat en je bij Innsbruck-Süd de autosnelweg verlaat heb je géén tolsticker nodig.

Overigens kan men op de A14 in Oostenrijk tussen de grens met Duitsland bij Lindau en de grens met Zwitserland bij Hohenems ook gereden worden met een goedkope korridorvignette. Op dit traject is geen gewone tolsticker nodig, maar als je al een gewone sticker hebt, hoef je geen korridorvignette te kopen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 12 mei 2009, 21:37

^^ Dat vind ik een slecht excuus, want dan moet je over het onderliggend wegennet rijden om de Brenner te bereiken. Via de logische route van de snelwegen (waarvan de Oostenrijkse overheid ook wel weet dat het gros die neemt) betaal je dus feitelijk dubbel. Dan vind ik het Zwitserse vignet beter, dat geldt gewoon overal (behalve de Grote Sint Bernardtunnel, maar dat is niet echt een belangrijke doorgaande route). De Oostenrijkse overheid heeft op strategische punten gewoon tolgedeelten ingevoerd, die amper te vermijden zijn. Met aanhanger mag je bijvoorbeeld niet over de Brenner Bundesstraße.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 12 mei 2009, 21:51

Chris schreef:Dat vind ik een slecht excuus, want dan moet je over het onderliggend wegennet rijden om de Brenner te bereiken. Via de logische route van de snelwegen (waarvan de Oostenrijkse overheid ook wel weet dat het gros die neemt) betaal je dus feitelijk dubbel. Dan vind ik het Zwitserse vignet beter, dat geldt gewoon overal (behalve de Grote Sint Bernardtunnel, maar dat is niet echt een belangrijke doorgaande route).
Er zijn genoeg mensen die over Garmisch-P. rijden en dan via de Scharnitzpas en dan binnendoor naar Innsbruck-Süd om naar Italië te gaan. Persoonlijk zou ik het niet voor een tolsticker laten om helemaal binnendoor over de B171 en de B177 te rijden. De kosten voor een tolsticker zijn natuurlijk ook niet zo hoog, dus dat moet er op een vakantie wel af kunnen. Echter je hebt genoeg zuinige mensen (zeker nu in de 'crisistijd') die willen besparen op een tolsticker. Met aanhanger is het verboden om over de binnenweg te rijden van de Brennerpas, dus dan moet je vanaf Innsbruck-Süd wel over de autosnelweg.

En in Zwitserland heb je 2 toltunnels. De Sint Bernhardtunnel natuurlijk, maar ook de wat onbekende tunnel tussen Livigno (I) en Zernez (CH). Niet dat veel mensen deze tunnel nemen, maar Livigno is zeker geliefd omdat het er belastingvrij is. Dus gaan daar Nederlanders wel eens goedkoop inkopen doen, zoals drank, brandstof, eten etc.

Overigens heb je géén tolsticker nodig om over de Felbertauernroute te gaan. Op de A12 tussen de grens met Duitsland en Kufstein-Süd is wel een tolvignet verplicht, maar om de Felbertauernroute interessant te houden, is het gedoogt om geen tolsticker te hebben. Alleen de tol bij de Felbertauerntunnel hoef je te betalen.

En: In Zwitserland heb je géén tolsticker nodig op de kantonale autobahnen!!! Dit kan je eventueel geld besparen als je van plan bent een dagje ergens naartoe te gaan en je spontaan op een autoweg of autosnelweg komt. De nationale autobahnen zijn tolplichtig, en dat zijn de A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9, A12, A13, A14 en de A16. Alle andere autosnelwegen en autowegen zijn geheel tolvrij!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 13 mei 2009, 6:39

SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:Op sommige trajecten betaal je dubbel, met name in Oostenrijk waar je voor logische trajecten zowel een tolvignet als aparte tol moet betalen, zoals de Brennerpas, Karawankentunnel, Tauerntunnel, Katschbergtunnel, Bosruck- en Gleinalmtunnel.
Dat is niet helemaal waar, want op de Brennerpas, Karawankentunnel, Tauerntunnel, Katschbergtunnel, Bosruck- en Gleinalmtunnel heb je géén tolsticker voor nodig. Alleen tol betalen is genoeg. Echter vanuit Duitsland heb je wel een tolsticker nodig om bijv. bij de Bosrucktunnel te komen. Maar als je vanuit Italië de Brennerpas over gaat en je bij Innsbruck-Süd de autosnelweg verlaat heb je géén tolsticker nodig.
Nee, dubbel betaal je niet, maar, zoals Chris al zegt, voor logische trajecten betaal je zowel voor de tunnel als voor je vignet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 13 mei 2009, 9:10

@ Frank: Je kunt nog steeds de Alpen gewoon gratis oversteken als je over binnenwegen, cols en passen rijdt. Daarnaast zijn er natuurlijk honderden tussenvarianten. Maar daar gaat dit topic verder niet over. Feit is dat je via de meest logische routes gewoon veel geld betaalt. In dat verband is dit een interessant overzichtje.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 mei 2009, 12:45

SnarfFlevoland schreef:En: In Zwitserland heb je géén tolsticker nodig op de kantonale autobahnen!!! Dit kan je eventueel geld besparen als je van plan bent een dagje ergens naartoe te gaan en je spontaan op een autoweg of autosnelweg komt. De nationale autobahnen zijn tolplichtig, en dat zijn de A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9, A12, A13, A14 en de A16. Alle andere autosnelwegen en autowegen zijn geheel tolvrij!
Tja, maar de meeste van die kantonale autobahnen zijn alleen redelijkerwijs te bereiken via wegen met een tolvignet. Het vermijden van tol in Zwitserland en Oostenrijk is gewoon erg omslachtig en tijdsrovend.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 mei 2009, 13:35

De stad Zürich is nog enigszins te bereiken via kantonale Autobahnen (hoewel ook dat de nodige stukken OWN vergt), maar op de transalpine routes staat je geen enkele kantonale Autobahn ter beschikking. Of het zou nog moeten gaan om die paar kilometer ringweg bij Martigny op de Sint Bernhard-route. Wie door Zwitserland de Alpen wil oversteken zónder op een vignetplichtige route te komen, moet het voor 99.5 % hebben van het OWN. Voor dagjes uit is de situatie niet veel beter, tenzij je toevallig in de buurt van Zürich op vakantie bent. Nou niet direct de omgeving waar de meeste vakantiegangers in Zwitserland zich ophouden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 13 mei 2009, 17:32

Chris schreef:Het vermijden van tol in Zwitserland en Oostenrijk is gewoon erg omslachtig en tijdsrovend.
Maar dat ben ik ook helemaal met je eens! ;) Je weet ziezo dat als je op vakantie gaat dat je genoeg geld kwijt bent. En daar moet zo'n tolsticker toch nog wel van af kunnen. Als dat niet meer kan betwijfel ik wel of het verstandig is om op vakantie te gaan. Dus bijdeze: Moet je door Zwitserland óf Oostenrijk? Koop een tolvignet! Behalve als je door Oostenrijk alleen over de A14 komt om vervolgens naar Zwitserland te gaan, daarvoor heeft Oostenrijk een korridorvignette die ter plaatse gekocht kan worden voor €2,- (enkel) of €4,- (retour).
Pino schreef:. Wie door Zwitserland de Alpen wil oversteken zónder op een vignetplichtige route te komen, moet het voor 99.5 % hebben van het OWN. Voor dagjes uit is de situatie niet veel beter, tenzij je toevallig in de buurt van Zürich op vakantie bent.
Zoals je het al zegt, je moet het inderdaad voor een groot gedeelte van het OWN hebben als je bijv. naar Italië wilt gaan. Maar bij Zürich heb je diverse snelwegen waar je gratis op mag komen, neem hierbij de A50 bij Glattfelden en de A53. De A51 is gek genoeg wel weer tolplichtig. Ook diverse H, J, T en A (A van Alpenstrasse) die autoweg of autosnelweg zijn, zijn altijd tolvrij.

poller1
stadsweg

Bericht door poller1 » wo 29 jul 2009, 12:29

Conclusie: duurste routes om naar Italië te gaan lijken me de "logische" via Franse tunnels (Mt Blanc / Fréjus) bovenop het feit dat Frankrijk sowieso al dure autosnelwegen heeft.

Gratis en leuk is wel de OWN-verbinding Grenoble/Chambery-Briançon-Montgenèvre-Sestrière-Pinerolo... dan kun je in Frankrijk nog leuke cols doen (Lautaret of Galibier, enz...)
Voor deze leukere/"goedkopere" routes (je verbruikt natuurlijk wel meer op zo'n col, en voor je remmen/koppeling is het ook al niet ideaal ;) ) is het wel vereist dat je niet onder tijdsdruk staat.

De route Nancy-Epinal-Basel-Milano is vanuit België de snelste en goedkoopste. Mss kan het via Colmar/Straatsburg nog sneller, en je betaalt iets van een 11 euro tol dan (Metz-Straatsburg)

Brenner-Oostenrijk-Duitsland is ook snel en goedkoop, maar ik ben absoluut niet vertrouwd met het Oostenrijkse systeem.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 29 jul 2009, 13:33

Slovenie is duur met zijn vignet, maar die is bijzonder makkelijk te omzeilen als je op het traject Graz-Zagreb zit.... Het kost je 15 min extra (personenwagen)... Scheelt je weer 30 euro... Linz-Maribor wordt dan 24.70

Ergens vind ik de tolkosten wel ergens op slaan, de impact op de natuur en de kosten van het bouwen en onderhouden van snelwegen (veel kunstwerken) zijn veel hoger dan in NL/DLD (zonder extra milieumaatregelen (A4-MD anyone))...
En dat puur voor verkeer wat niet in jou land hoeft te zijn, maar wat er probeert er zo snel en zo goedkoop mogelijk doorheen te rijden...

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » wo 29 jul 2009, 13:55

De €8,70 tol die ik moest betalen tussen Trieste en Tarvisio (A4 en A23) vond ik geheel terecht. Als je ziet hoeveel viaducten en tunnels er in de A23 zitten vind ik €8,70 eigenlijk nog wel meevallen. En dan heb je ook nog eens overal prachtig uitzicht.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » vr 31 jul 2009, 19:17

Hoeveel is de prijs van de Tauerntunnel nu? Ik betaalde er 9.40€ voor volgens mij... Ik vind het redelijk veel. 5€ was een betere prijs geweest.
Wie niet van de Wegen geniet, geniet niet van zijn Leven!

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 01 aug 2009, 9:17

Voor die prijs krijg je wel twee tunnels: de prijs geldt niet alleen voor de Tauern-, maar ook voor de Katschbergtunnel.

Gezien het landschap en de aanlegkosten van de Alpentunnels is het wel te begrijpen.

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » za 01 aug 2009, 9:54

Ja dat weet ik.
Dan is het toch nog veel geld?

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » za 01 aug 2009, 10:05

Er staan nu 35 km file in de richting van Villach voor de Tauerntunnel...
Er zijn verschillende dingen daar aan de hand.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 01 aug 2009, 11:44

Ongetwijfeld, maar voor zomerfiles in de Alpenlanden hebben we dit topic.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » za 01 aug 2009, 11:49

roylabruyere schreef:Hoeveel is de prijs van de Tauerntunnel nu? Ik betaalde er 9.40€ voor volgens mij... Ik vind het redelijk veel. 5€ was een betere prijs geweest.
€9,50 geloof ik. De Tauerntunnel is een verschrikkelijke tunnel, de Katschbergtunnel valt wel mee, daar hebben ze net de tweede buis geopend en dat ziet er wel beter uit. Hopelijk gaan ze ook nog het een en ander vervangen in de huidige Tauerntunnel, als de tweede buis open gaat.

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » za 01 aug 2009, 11:55

Ja 9.50€ was het ja. De tunnels zijn opzich wel redelijk hoor. Ik vind wel dat ze de toestroming naar de tunnels moeten verbeteren. Dus niet ineen keer naar 2x1 maar eerst naar 2x2.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » za 01 aug 2009, 12:45

Die weg is volgens mij gewoon 2×2, geen 2×3.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 01 aug 2009, 17:50

Timon91 schreef:De Tauerntunnel is een verschrikkelijke tunnel
Ik heb er vele jaren geleden eens gereden toen er in de helft van de tunnelg een stroom was, dus ook geen verkeerslichten, zichtbare nooduitgangen, of überhaupt verlichting, net toen het ook heel stil was op dat traject.

Je kunt je wel voorstellen dat het dan wel héél erg donker is.

Autosnelwegen.net

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » zo 02 aug 2009, 11:38

Timon91 schreef:Die weg is volgens mij gewoon 2×2, geen 2×3.
Er zijn toch stukken met 2x3 of ben ik nou in de war?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2009, 17:00

SnarfFlevoland schreef:En in Zwitserland heb je 2 toltunnels. De Sint Bernhardtunnel natuurlijk, maar ook de wat onbekende tunnel tussen Livigno (I) en Zernez (CH). Niet dat veel mensen deze tunnel nemen, maar Livigno is zeker geliefd omdat het er belastingvrij is. Dus gaan daar Nederlanders wel eens goedkoop inkopen doen, zoals drank, brandstof, eten etc.
Dan noem je ook wel een tunnel, met de Munt la Schera-tunnel. Die is beperkt open (tussen 8 uur 's ochtends en 8 uur 's avonds) en heeft maar één rijstrook; het verkeer wordt met verkeerslichten geregeld (wisselt om het kwartier). Het is een 3,4 kilometer lange tunnel die oorspronkelijk gebouwd is voor het transport van bouwmaterialen voor een stuwdam. Een heel apart geval. De eigenaar van de stuwdam (Engadiner Kraftwerke) beheert ook die tunnel.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » do 06 aug 2009, 10:23

Route door Oostenrijk naar Italië met alleen vignet (dus geen extra tol): Grensovergang Füssen, Fernpas, Imst, Landecktunnel, Reschenpas.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » do 06 aug 2009, 10:54

roylabruyere schreef:
Timon91 schreef:Die weg is volgens mij gewoon 2×2, geen 2×3.
Er zijn toch stukken met 2x3 of ben ik nou in de war?
Er zijn hier en daar stukken 2×3 bergopwaarts, kruipstroken. Deze stukken zijn echter kort en een vluchtstrook ontbreekt hier.

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » do 06 aug 2009, 16:42

^^ Oh, ik dacht dat er ook stukken waar 2x3 was maarja. Raar dat ze dan niet even een vluchtstrookje maken :shutup:

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » do 06 aug 2009, 16:46

Ik heb even m'n foto's er op nagekeken. Ik heb één stukje 2×3 gevonden, met een smalle vluchtstrook. Ik was in de war met Slovenië, waar veel vluchtstroken zijn opgeofferd voor kruipstroken. Die foto's van de A10 zal ik binnenkort plaatsen (Villach-Salzburg)

roylabruyere
stadsweg

Bericht door roylabruyere » do 06 aug 2009, 16:49

Oke, die zie ik dan als ik terug ben van vakantie. Ik ga proberen om foto's van de A1 van Wels tot aan Wien te maken!