[ALPEN] tolkosten transitcorridors

Moderator: Moderatoren

DjIdee
autoweg

Re: [ALPEN] tolkosten transitcorridors

Bericht door DjIdee » do 06 aug 2009, 21:05

roylabruyere schreef:Oke, die zie ik dan als ik terug ben van vakantie. Ik ga proberen om foto's van de A1 van Wels tot aan Wien te maken!
Grotendeels 2x3, een veel te lage limiet (zeker op een rustige zondag in oktober) en grote delen kaarsrecht.. Ik had dat niet verwacht in oostenrijk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 aug 2009, 18:01

Wat mij nog opviel op de Gotthardroute, was dat er een eindje voor de Gotthardtunnel een "vorstauraum" is. Vrachtwagens waren verplicht hier eraf te gaan. Die stond helemaal vol toen ik er langs kwam. Bij de Gotthardtunnel was echter niks aan de hand, op de laatste 30 kilometer heb ik misschien 10 vrachtwagens ingehaald, en voor de tunnel stonden er 5 te wachten.

Ik heb het idee dat de Zwitsers de vrachtwagens opzettelijk dwars proberen te zitten. Die dosering slaat ook nergens op buiten de vakantiepieken, er rijdt vrijwel geen verkeer... Vergelijkbaar met de A7 in Oost-Groningen ofzo, af en toe een auto. Ze claimen dat dit beter voor het milieu is, vracht gaat dan per trein. Dat valt uiteraard nog te bezien, en wat denk je dat een rij stop-and-go vrachtwagens bergopwaarts verbruiken? De rookwolken kwamen eruit als die vanaf stilstand moesten optrekken... En dat dan 10 keer achter elkaar per vrachtwagen. Ze laten maar 1 vrachtwagen per 30 seconden door ofzo. Dus als je daar staat, rij je elke 30 seconden een meter of 20 vooruit, bergopwaarts.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 15 aug 2009, 22:31

Ja, in Zwitserland heeft men een soort 'verkeersdruktefobie'. Het verkeer dient zoveel mogelijk beperkt te worden, en verkeer door de Alpen is zelfs door de wet beperkt:
http://de.wikipedia.org/wiki/Verlagerungsgesetz
http://de.wikipedia.org/wiki/Verlagerungspolitik

Het is ook vrijwel niet meer mogelijk bijv. een nieuw winkelcentrum te bouwen, omdat dat teveel verkeer zou aantrekken.

Anderzijds zijn auto's en benzine heel goedkoop en de wegenbelasting heel laag.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 jan 2011, 18:46

Naar aanleiding van het Duitse A98 topic ben ik eens gaan rekenen.

De Zwitserse vrachtwagentol is € 0,70 per kilometer (euro 4, trailer+oplegger). De Duitse tol ligt rond € 0,20 per kilometer. Voor elke in Zwitserland afgelegde kilometer kan je er 3,5 in Duitsland, circa 3 in Frankrijk en 2 in Oostenrijk afleggen.

Met name voor oost-westverkeer (bijv. Lyon - München) loont het dus om via Frankrijk en Duitsland te rijden. Dit is weliswaar 100 kilometer langer, maar is wel ongeveer € 180 goedkoper. Met aftrek van extra dieselkosten is het nog circa € 150 goedkoper om fors om te rijden.

Zelfs voor noord-zuidverkeer (Frankfurt - Milano) loont fors omrijden. De route rechtstreeks door Zwitserland kost circa € 280 aan tol. Een 350 kilometer langere (30% meer kilometers) via München en de Brennerpass kost € 200 in tol. Vanaf deze omrijfactors beginnen de hogere brandstofkosten mee te spelen en zal het voornamelijk nog interessant zijn vanwege de omslachtige controles voor de Gotthardtunnel die je vermijdt, of vanaf de Brenner zuidelijker Italië in gaat ipv de regio Lombardia.

Mijn conclusie is dus dat het beleid van Zwitserland helemaal niet zo milieuvriendelijk is. Voor transitverkeer loont omrijden in de orde van 100 - 200 kilometer dus, wat neerkomt op 60 liter diesel per enkele reis. Voor retourvrachten praat je dus over 120 liter extra brandstofverbruik wat toch goedkoper is. Benieuwd hoe ze daar in Zwitserland tegenaan kijken, of is het echt "NIMBY"?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » vr 07 jan 2011, 18:55

Ik heb ook vaak het idee in CH dat er minder vrachtverkeer is dan in NL.
De autogordel: een band voor het leven.