[N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Kaaiman » wo 03 apr 2013, 10:39

Chris schreef:Sinds de openstelling van de N36 rond Ommen
En vooral sinds de draconische afwaardering van de oude N34...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Peter » wo 03 apr 2013, 13:02

En ondanks de afwaardering naar Vmax 80 weg van dit stuk N48 (N 340-N36), dat net zo goed N348 kan worden.... ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Geert33
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 16:01
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Geert33 » za 06 apr 2013, 15:33

Dit weekend is de N48 weer afgesloten, ditmaals om drie à vier landbouwtunnels te plaatsen.
Ik ging even langs bij de onderdoorgang Oosterveld, de noordelijkste tunnel.
De samenvatting zie je in de spoiler, en alle foto's zijn hier te vinden.
SPOILER: TOON

1. Aankondigingsbord bij aansluiting Zuidwolde
Afbeelding
HPIM5115 by Geert89, on Flickr

2. Toch wel maf, zo'n lege verkeersader (hier: onder het combiduct
Afbeelding
HPIM5103 by Geert89, on Flickr

3. De bouwput in de verte...
Afbeelding
HPIM5089 by Geert89, on Flickr

4. Betonnen onderdelen liggen te wachten op hun plaats.
Afbeelding
HPIM5088 by Geert89, on Flickr

5. De eerste delen liggen er al.
Afbeelding
HPIM5086 by Geert89, on Flickr

6.
Afbeelding
HPIM5082 by Geert89, on Flickr

7. Het plaatsen moet snel maar nauwkeurig gebruiken.
Afbeelding
HPIM5081 by Geert89, on Flickr

8.
Afbeelding
HPIM5078 by Geert89, on Flickr

9. De stukken worden aangevoerd met grote vrachtwagens.
Afbeelding
HPIM5063 by Geert89, on Flickr

10. Borden van de gelijkwaardige kruising zijn neergelegd.
Afbeelding
HPIM5067 by Geert89, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Chris » za 20 jul 2013, 13:16

De nieuwe onderdoorgang bij de provinciegrens. Hij oogt wel erg smal.

Afbeelding

Afbeelding
(foto's RTV Oost)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door nederland24 » za 20 jul 2013, 14:48

^^Misschien komen er nog een soort van verkeerslichten om het verkeer aan de overkant te waarschuwen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door DjIdee » za 20 jul 2013, 17:59

Zit een soort van uitwijk daar waar je net zicht krijgt door het tunneltje heen, lijkt me voorlopig voldoende denk ik (tenzij je van beide kanten met een landbouwvoertuig en aanhangsels aan komt zetten)

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Groningen » za 20 jul 2013, 22:28

Het lijkt me meer een tunnel voor gebruik door een paar boeren dus verkeerslichten o.i.d. lijken me niet aan de orde.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Palance » za 20 jul 2013, 22:53

Ook boeren kunnen er niet tegelijkertijd doorheen met 2 tractoren. Zeker niet als ze allebei uit verschillende richtingen komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door keokiracer » za 20 jul 2013, 22:54

Daar heb je dan dat inhammetje voor ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Kaaiman » za 20 jul 2013, 23:12

Ik ben daar geweest, maar ik zie mezelf niet op de foto. Wel ben ik op de achtergrond te zien in het filmpje. Wellicht later nog een korte reportage mijnerzijds.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Kaaiman » do 05 sep 2013, 12:06

[url=http://www.provincie.drenthe.nl/actueel/nieuwsberichten/@104275/tunnel-nolderweg-n48/]Provincie Drenthe[/url], 5 september 2013 schreef:Tunnel Nolderweg onder N48 geopend

Op woensdag 4 september 2013 hebben gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe, hoofd district Rijkswaterstaat Noord-Nederland Oost Agnes Bernhardt, wethouders Henk Lammers van de gemeente De Wolden en Jannes Janssen van de gemeente Hardenberg, de eerste (landbouw)tunnel Nolderweg onder de rijksweg N48 door officieel geopend. Met het in gebruik nemen van deze tunnel wordt de procedure gestart om de vier gelijkvloerse kruisingen Dennenweg, Schottershuizen, Zuiderweg en Nolder-Zuid eerder af te sluiten dan oorspronkelijk was gepland.

Afgelopen voorjaar zijn de vier tunnelbakken in de N48 geplaatst. Aansluitend is begonnen met het aanleggen van de toe- en afritten van de tunnels. De tunnel bij de Kolonie is eind september klaar. Medio december is de tunnel bij Oosterveld gereed en medio april 2014 de tunnel bij Den Kaat. Bij het in gebruik nemen van iedere tunnel wordt de procedure gestart voor het opheffen van de gelijkvloerse kruisingen in de nabije omgeving. De vier tunnels behouden hun naam: Nolderweg, De Kolonie, Oosterveld en Den Kaat.

Gedeputeerde Henk Brink: "Dit is echt een grote winst voor de verkeersveiligheid. De vier (landbouw)tunnels maken een veilige doorgang voor bestemmingsverkeer mogelijk onder de drukke rijksweg N48. Ik adviseer de mensen om vanaf nu gebruik te maken van de tunnel en de gelijkvloerse oversteken te mijden."
Foto van de openingshandeling (van Twitter):
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door mavas » do 05 sep 2013, 14:48

Wellicht al eerder gevraagd, maar zijn de tunneltjes lang genoeg voor n 2e rijbaan van de N48?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Kaaiman » do 05 sep 2013, 15:39

Tijdens de open dag van de net geopende landbouwtunnel heb ik gevraagd of de aangenomen motie De Rouwe c.s., waarin o.a. wordt gepleit voor verdubbeling van de N48, nog consequenties heeft gehad voor het ontwerp van de landbouwtunnels.

Het antwoord dat ik kreeg was ja.

De landbouwtunnels waren in eerste instantie als één geheel ontworpen. Hoewel de kans ook volgens RWS zeer klein is dat de N48 verdubbeld gaat worden, is het ontwerp wel herzien en opgedeeld in segmenten: twee aanloopsegmenten en het tunneldeel. Zo hoeft bij een eventuele verdubbeling niet de hele tunnel gesloopt te worden, maar slechts één aanloopdeel, waarna er een tweede tunneldeel naast de eerste kan worden geplaatst. Wel moet er dan weer een nieuw aanloopdeel worden gemaakt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door nederland24 » do 05 sep 2013, 21:29

Kaaiman schreef:
[url=http://www.provincie.drenthe.nl/actueel/nieuwsberichten/@104275/tunnel-nolderweg-n48/]Provincie Drenthe[/url], 5 september 2013 schreef:Tunnel Nolderweg onder N48 geopend

Op woensdag 4 september 2013 hebben gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe, hoofd district Rijkswaterstaat Noord-Nederland Oost Agnes Bernhardt, wethouders Henk Lammers van de gemeente De Wolden en Jannes Janssen van de gemeente Hardenberg, de eerste (landbouw)tunnel Nolderweg onder de rijksweg N48 door officieel geopend. Met het in gebruik nemen van deze tunnel wordt de procedure gestart om de vier gelijkvloerse kruisingen Dennenweg, Schottershuizen, Zuiderweg en Nolder-Zuid eerder af te sluiten dan oorspronkelijk was gepland.

Afgelopen voorjaar zijn de vier tunnelbakken in de N48 geplaatst. Aansluitend is begonnen met het aanleggen van de toe- en afritten van de tunnels. De tunnel bij de Kolonie is eind september klaar. Medio december is de tunnel bij Oosterveld gereed en medio april 2014 de tunnel bij Den Kaat. Bij het in gebruik nemen van iedere tunnel wordt de procedure gestart voor het opheffen van de gelijkvloerse kruisingen in de nabije omgeving. De vier tunnels behouden hun naam: Nolderweg, De Kolonie, Oosterveld en Den Kaat.

Gedeputeerde Henk Brink: "Dit is echt een grote winst voor de verkeersveiligheid. De vier (landbouw)tunnels maken een veilige doorgang voor bestemmingsverkeer mogelijk onder de drukke rijksweg N48. Ik adviseer de mensen om vanaf nu gebruik te maken van de tunnel en de gelijkvloerse oversteken te mijden."
Waarom worden die gelijkvloerse aansluitingen dan behouden? Een beetje onnodig lijkt mij.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Groningen » do 05 sep 2013, 22:35

^^ Er staat toch ook dat die gelijkvloerse kruisingen opgedoekt worden?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Rogier » vr 06 sep 2013, 11:08

Kaaiman schreef:Tijdens de open dag van de net geopende landbouwtunnel heb ik gevraagd of de aangenomen motie De Rouwe c.s., waarin o.a. wordt gepleit voor verdubbeling van de N48, nog consequenties heeft gehad voor het ontwerp van de landbouwtunnels.

Het antwoord dat ik kreeg was ja.

De landbouwtunnels waren in eerste instantie als één geheel ontworpen. Hoewel de kans ook volgens RWS zeer klein is dat de N48 verdubbeld gaat worden, is het ontwerp wel herzien en opgedeeld in segmenten: twee aanloopsegmenten en het tunneldeel. Zo hoeft bij een eventuele verdubbeling niet de hele tunnel gesloopt te worden, maar slechts één aanloopdeel, waarna er een tweede tunneldeel naast de eerste kan worden geplaatst. Wel moet er dan weer een nieuw aanloopdeel worden gemaakt.
Dat noem ik geen rekening met een verdubbeling houden.
In dat geval moet de tunnel alsnog voor de helft gesloopt worden.
Het was slimmer om de aanloop langer te maken, zodat men uitsluitend het tunneldak hoeft te verbreden, als de N48 verdubbeld wordt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Kaaiman » vr 06 sep 2013, 11:37

Maar jij verwacht blijkbaar dat de N48 binnen 20 tot 30 jaar verdubbeld gaat worden. Rijkswaterstaat blijkbaar niet. Pas als er een minister is die die motie daadwerkelijk gaat uitvoeren en dus financiën beschikbaar stelt om deze niet-zo-heel-erg-belangrijke wegverbinding te gaan verdubbelen, zal RWS aanstalten maken.

Volgens mij zijn we dan echter al weer tig jaar verder, want verdubbeling van de N48 betekent ook de aanpassing/vervanging van vrijwel alle overige kunstwerken, en dus een veel grotere geldzak.

Wat mij betreft is er dus een prima compromis gesloten tussen aanlegkosten en de kans dat de N48 verdubbeld zal worden. Meer dan deze 4 smalle tunneltjes was er met het budget niet mogelijk, al had men nog graag een 5e aangelegd bij Ommerschans.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door sirdanilot » vr 06 sep 2013, 17:28

Wat is de intensiteit op deze weg? Ik kan me niet voorstellen dat er heir binnen 10 jaar een verdubbeling noodzakelijk is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door keokiracer » vr 06 sep 2013, 17:30

In 2006 reden circa 10.000 mvt/etmaal bij Ommen, wat oploopt tot 16.000 mvt/etmaal bij knooppunt Hoogeveen. De weg is daarmee niet bijzonder druk, maar inhalen is lastig. Sprake van structurele congestie is er niet op de N48.
http://www.wegenwiki.nl/N48
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door DjIdee » vr 06 sep 2013, 17:34

^^ Inhalen was niet lastig, maar is vooral lastig gemaakt. Geldt overigens ook voor de 'oude' N48, nu N348 tussen Ommen en Raalte.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door sirdanilot » vr 06 sep 2013, 17:46

Niet heel erg druk dus.
Niet élke weg hoeft te worden verbreed naar 2x2...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door mhkamp » vr 06 sep 2013, 19:47

^^ Nee, totdat je N33-praktijken krijgt.

De N48 ombouwen tot een 2+1 configuratie zou al heel wat zijn.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door DjIdee » vr 06 sep 2013, 20:51

^^ Als dat op de zelfde manier gaat als de N50 kun je beter direct 2+2 doen, scheelt mbt kosten niet eens zoveel volgens mij

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 sep 2013, 11:25

Op de lange termijn (over 10-15 jaar) zou ombouw van de N48 tussen Hoogeveen en Ommen-Noord en de aansluitende N36 tot 2x2 autosnelweg A36 niet eens zo'n gek idee zijn. Niet alleen inhalen is nu lastig, maar het netwerk wordt dan ook een stuk robuuster. Echter, er zijn eerst genoeg andere wegen die mijns inziens meer prioriteit hebben.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door mavas » zo 08 sep 2013, 13:16

sirdanilot schreef:Niet heel erg druk dus.
Niet élke weg hoeft te worden verbreed naar 2x2...
Bij 18.000 - 23.000 mvt zit een enkelbaansstroomweg aan zijn capaciteit. Niet heel erg niet-druk is de N48 dus...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door sirdanilot » zo 08 sep 2013, 13:18

De intensiteit moet nog verdubbelen voordat dat niveau is bereikt. Ik zie dat niet zo snel gebeuren, deze regio is niet bepaald een groeiregio.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door keokiracer » zo 08 sep 2013, 13:19

sirdanilot schreef:De intensiteit moet nog verdubbelen voordat dat niveau is bereikt.
Goed lezen... ;)
keokiracer schreef:
In 2006 reden circa 10.000 mvt/etmaal bij Ommen, wat oploopt tot 16.000 mvt/etmaal bij knooppunt Hoogeveen. De weg is daarmee niet bijzonder druk, maar inhalen is lastig. Sprake van structurele congestie is er niet op de N48.
http://www.wegenwiki.nl/N48
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door sirdanilot » zo 08 sep 2013, 13:24

Bij knooppunt Hoogeveen is de weg natuurlijk al deels 2x2. Goed kijken dus ;) Hooguit zou het meest noordelijke stuk N48 moeten worden verbreed, tot aan Zuidwolde. Maar zelfs dit lijkt me voorlopig niet nodig.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door keokiracer » zo 08 sep 2013, 13:27

sirdanilot schreef:Bij knooppunt hoogeveen is de weg natuurlijk al deels 2x2. Goed kijken dus ;)
Ja, maar die versmalt naar 1x2 voor de eerste kruising er is. Dan heb je voor de capaciteit geen moer aan dat stukje 2x2 bij het knooppunt zelf. Goed kijken dus ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N048] Aanpassingen Ommen - Hoogeveen

Bericht door sirdanilot » zo 08 sep 2013, 13:50

Hooguit zou het meest noordelijke stuk N48 moeten worden verbreed, tot aan Zuidwolde. Maar zelfs dit lijkt me voorlopig niet nodig.
Goed lezen dus ;)

Maar goed, de nijdige toon van deze discussie lijkt me onnodig. We weten allemaal hoe de situatie is en we kunnen ook allemaal lezen.

Ik weet niet of het kruispunt bij Zuidwolde, zoals op Streetview te zien is, nog bestaat. Zo ja, dan lijkt het me prioriteit nummer 1 om dit aan te passen. Belangrijker dan een verdubbeling van deze weg.

Plaats reactie