Lijkt me levensgevaarlijk, want tegenverkeer krijgt plots te maken met gelijkvloers kruisend verkeer.
Iemand die hier meer van afweet ? Of die zelf ooit eens dit in werking heeft meegemaakt ?

Moderator: Moderatoren
In ieder geval heeft Zweden een transit functie. Als je niet rechtstreeks met de boot gaat, moet je door Zweden om vanuit West-Europa naar Noorwegen en Finland te komen.R4 schreef:Zweden heeft wel degelijk snelwegen en nog redelijk wat in vergelijking met zijn buurlanden. Heeft volgens mij grotendeels te maken met het feit dat Zweden het meest zuidelijke land van Scandinavië is. (Denemarken wordt immers niet tot Scandinavië gerekend)
Volgens mij hoort Denemarken wel degelijk tot Scandinavië. Finland wordt vaak ten onrechte tot Scandinavië gerekend.R4 schreef:Zweden heeft wel degelijk snelwegen en nog redelijk wat in vergelijking met zijn buurlanden. Heeft volgens mij grotendeels te maken met het feit dat Zweden het meest zuidelijke land van Scandinavië is. (Denemarken wordt immers niet tot Scandinavië gerekend)
Scandinavië is een gebied in het noorden van Europa. De term Scandinavië heeft een aantal verschillende betekenissen:
1. Het Scandinavisch schiereiland: Noorwegen en Zweden
2. Noorwegen, Zweden en Denemarken
3. De lidstaten van de Noordse Raad: Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland en IJsland.
De derde betekenis is in het Nederlands het gebruikelijkst; in Scandinavië zelf is dat de tweede (de derde wordt aangeduid als 'Norden'). Het woord wordt voor het eerste gebruikt door Plinius (23-79) in de vorm 'Scadinauia' en is waarschijnlijk gevormd uit de oudgermaanse woorden 'skadin' (schade) en 'auio' (eiland). Deze oorspronkelijke betekenis heeft overleefd in lokale namen zoals Skåne.
Ik heb ook weleens gehoord dat Deens en Noors eigenlijk vrijwel identiek zijn, en alleen om politieke redenen als aparte talen beschouwd worden, een beetje zoals Kroatisch en Servisch, vroeger Servokroatisch.R4 schreef:Vreemd, destijds heb ik zowel in Noorwegen als in Denemarken gehoord van de bevolking dat Denemarken niet tot Scandinavië gerekend wordt, enkel Noorwegen, Zweden en Finland. Maar ja, hoe het "officieel" zit, dat is blijkbaar weer wat anders...
Die talen, dat is inderdaad iets vreemds: Noorwegen, Zweden en Denemarken (Ijsland ook vermoed ik) behoren tot dezelfde talengroep.
Wellicht om te keren bij calamiteiten? Misschien is het nog een hele oude erfenis uit de tijd dat men in Zweden links reed?René schreef:Bij bestudering van Google Earth op de weg van Malmö richting Noorwegen zag ik dat systematisch voor en na elke aansluiting een keerlus aanwezig was. Daarmee kun je als je een verbindingsweg afsluit, het verkeer via de andere op/afrit afwikkelen.
Lijkt me levensgevaarlijk, want tegenverkeer krijgt plots te maken met gelijkvloers kruisend verkeer.
Iemand die hier meer van afweet ? Of die zelf ooit eens dit in werking heeft meegemaakt ?
Nee, dat zeker niet. Er liggen namelijk nette uitvoegstroken in de middenberm, en invoegen gebeurt via de vluchtstrook. Dat duidt op aanleg na 1968.Palance schreef:Misschien is het nog een hele oude erfenis uit de tijd dat men in Zweden links reed?
Er is hier maar één oplossing mogelijk. De vraag uitzetten in Zweden. Heb ik vanavond gedaan. Ben benieuwd of ik antwoord krijg.René schreef:Nee, dat zeker niet. Er liggen namelijk nette uitvoegstroken in de middenberm, en invoegen gebeurt via de vluchtstrook. Dat duidt op aanleg na 1968.Palance schreef:Misschien is het nog een hele oude erfenis uit de tijd dat men in Zweden links reed?