Afbeelding

[S] Zweedse keerlussen

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

[S] Zweedse keerlussen

Bericht door Rene » vr 12 aug 2005, 10:34

Bij bestudering van Google Earth op de weg van Malmö richting Noorwegen zag ik dat systematisch voor en na elke aansluiting een keerlus aanwezig was. Daarmee kun je als je een verbindingsweg afsluit, het verkeer via de andere op/afrit afwikkelen.

Lijkt me levensgevaarlijk, want tegenverkeer krijgt plots te maken met gelijkvloers kruisend verkeer.

Iemand die hier meer van afweet ? Of die zelf ooit eens dit in werking heeft meegemaakt ?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene op di 16 aug 2005, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 aug 2005, 16:39

Ik heb er wel eens gereden (tot 100km van Göteborg), maar ze zijn me niet opgevallen, ik zou ook niet weten hoe ze werken, misschien zijn ze van vroegeruit. Overigens rijdt er op die weg maar zeer weinig verkeer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 13 aug 2005, 17:52

Nou dan moet je eens gaan inzoomen op de Sinaï-snelwegen, René; dan schrik je je echt rot. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 13 aug 2005, 22:44

Hebben ze daar wel snelwegen?
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 13 aug 2005, 22:52

snelwegracer schreef:Hebben ze daar wel snelwegen?
Of alleen zandwegen? :EE: ;)

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 13 aug 2005, 22:54

IQ[] schreef:
snelwegracer schreef:Hebben ze daar wel snelwegen?
Of alleen zandwegen? :EE: ;)

:mrgreen:

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 13 aug 2005, 22:55

Autosnelwegen VAN zand ;)

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 13 aug 2005, 22:56

Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt zoiets wat op foto staat.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 14 aug 2005, 0:38

Zweden heeft wel degelijk snelwegen en nog redelijk wat in vergelijking met zijn buurlanden. Heeft volgens mij grotendeels te maken met het feit dat Zweden het meest zuidelijke land van Scandinavië is. (Denemarken wordt immers niet tot Scandinavië gerekend)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 14 aug 2005, 9:16

Rond Stockholm ligt een redelijk uitgebreid net van autosnelwegen. Deels ook in tunnels recht onder woongebieden door. Zo bleek uit de foto's op Google Earth. (Fijn programma om eens wat aan wereldverkenning te doen ;) )

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 14 aug 2005, 11:36

R4 schreef:Zweden heeft wel degelijk snelwegen en nog redelijk wat in vergelijking met zijn buurlanden. Heeft volgens mij grotendeels te maken met het feit dat Zweden het meest zuidelijke land van Scandinavië is. (Denemarken wordt immers niet tot Scandinavië gerekend)
In ieder geval heeft Zweden een transit functie. Als je niet rechtstreeks met de boot gaat, moet je door Zweden om vanuit West-Europa naar Noorwegen en Finland te komen.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 14 aug 2005, 14:49

Dat klopt, en die functie is eigenlijk grotendeels ontstaan door het voltooien van de gigantische brug tussen Denemarken en Zweden, daarvoor moest je immers ook naar Zweden per boot en was die transitfunctie minder: voor veel bedrijven was het toen interessanter om hun vrachtwagens per nachtboot naar bijvoorbeeld Noorwegen te laten reizen, omdat ze op die manier nachtrust van de chauffeur (een periode tijdens dewelke er normaal gezien geen kilometers afgelegd worden) konden combineren met het afleggen van een deel van de reisroute. Het snelwegennetwerk in Zweden was echter reeds voor de voltooiing van die brug al een tijdje sterk uitgebouwd en de verschillen met het huidige netwerk zijn niet zo spectaculair.

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » zo 14 aug 2005, 14:51

R4 schreef:Zweden heeft wel degelijk snelwegen en nog redelijk wat in vergelijking met zijn buurlanden. Heeft volgens mij grotendeels te maken met het feit dat Zweden het meest zuidelijke land van Scandinavië is. (Denemarken wordt immers niet tot Scandinavië gerekend)
Volgens mij hoort Denemarken wel degelijk tot Scandinavië. Finland wordt vaak ten onrechte tot Scandinavië gerekend.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 14 aug 2005, 14:53

Ik heb vroeger geleerd dat bij Scandinavië horen: Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken en IJsland.

Soms worden ook de Baltische Staten Estland, Letland en Litouwen nog wel eens meegerekend. Met name Estland heeft nogal wat Finse invloeden en Fins lijkt ook op het Ests, en guess wat, zelfs het Hongaars is verwant aan het Fins. Qua taal zou Finland weer niet bij Scandinavië moeten horen. Maar ze spreken er ook Zweeds in het westen van Finland.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 14 aug 2005, 15:03

Mij is weer eens geleerd dat Scandinavie eigenlijk enkel uit Noorwegen en Zweden bestaat. De rest hoort dan wel tot Noord-Europa, maar niet tot Scandinavie. 100% Zeker weet ik dit echter niet.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » zo 14 aug 2005, 15:15

Mij is geleerd dat Scandinavië bestaat uit: Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken. Of IJsland erbij hoort weet ik niet.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 14 aug 2005, 15:17

Wikipedia maakt er dit van:
Scandinavië is een gebied in het noorden van Europa. De term Scandinavië heeft een aantal verschillende betekenissen:

1. Het Scandinavisch schiereiland: Noorwegen en Zweden
2. Noorwegen, Zweden en Denemarken
3. De lidstaten van de Noordse Raad: Noorwegen, Zweden, Denemarken, Finland en IJsland.

De derde betekenis is in het Nederlands het gebruikelijkst; in Scandinavië zelf is dat de tweede (de derde wordt aangeduid als 'Norden'). Het woord wordt voor het eerste gebruikt door Plinius (23-79) in de vorm 'Scadinauia' en is waarschijnlijk gevormd uit de oudgermaanse woorden 'skadin' (schade) en 'auio' (eiland). Deze oorspronkelijke betekenis heeft overleefd in lokale namen zoals Skåne.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 14 aug 2005, 15:57

Vreemd, destijds heb ik zowel in Noorwegen als in Denemarken gehoord van de bevolking dat Denemarken niet tot Scandinavië gerekend wordt, enkel Noorwegen, Zweden en Finland. Maar ja, hoe het "officieel" zit, dat is blijkbaar weer wat anders...

Die talen, dat is inderdaad iets vreemds: Noorwegen, Zweden en Denemarken (Ijsland ook vermoed ik) behoren tot dezelfde talengroep. Inwoners van een van die landen kunnen zich grotendeels in hun eigen taal verstaanbaar maken in 1 van de andere landen van die groep. Bovendien behoort ook Fries tot die talengroep, zodat ze ook Fries voor een groot deel verstaan en omgekeerd.
Soms heb je zelfs de indruk dat het West-Vlaams ook verwant is met die talen: redelijk wat woorden doen verdacht veel aan sommige woorden denken die men ook in West-Vlaanderen gebruikt, "hus" bijvoorbeeld (huus uitgesproken).

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » zo 14 aug 2005, 16:29

Het zijn toch germaanse talen en Nederlands is ook een germaanse taal.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 14 aug 2005, 16:30

R4 schreef:Vreemd, destijds heb ik zowel in Noorwegen als in Denemarken gehoord van de bevolking dat Denemarken niet tot Scandinavië gerekend wordt, enkel Noorwegen, Zweden en Finland. Maar ja, hoe het "officieel" zit, dat is blijkbaar weer wat anders...

Die talen, dat is inderdaad iets vreemds: Noorwegen, Zweden en Denemarken (Ijsland ook vermoed ik) behoren tot dezelfde talengroep.
Ik heb ook weleens gehoord dat Deens en Noors eigenlijk vrijwel identiek zijn, en alleen om politieke redenen als aparte talen beschouwd worden, een beetje zoals Kroatisch en Servisch, vroeger Servokroatisch.
In Noorwegen zijn er bovendien nog verschillende talen/spellingen:

There are two official forms of written Norwegian - Bokmål (which may be translated as "Standard Norwegian, literally it is meaning "book language") and Nynorsk (literally "New Norwegian"). The Norwegian Language Council however recommends the terms Norwegian Bokmål and Norwegian Nynorsk in English. There is also another widely used but unofficial written form of the Norwegian language, Riksmål (Traditional Standard Norwegian) as well as the small minority form Høgnorsk (conservative, non-official Nynorsk). Bokmål or Riksmål (the differences between them are comparable to British vs. American written English) are used by the majority, around 85-90 % of the population (92 % in written publications). Speakers of this language often refer to it as simply "Norwegian"; others may prefer "Dano-Norwegian". Nynorsk is used by around 10-15 % of the population (8 % in written publications), particularly in Western Norway.

( http://www.economicexpert.com/a/Norwegian:language.htm )

Duitsland lijkt ook op weg te zijn naar een dergelijke chaos door de onenigheid over de nieuwe spelling.

De definitie van Scandinavië is mij ook nooit echt duidelijk geworden: alleen Noorwegen en Zweden horen er zeker bij, zie ook wegenkaarten 'Scandinavië en Finland' ...

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Zweedse keerlussen

Bericht door Palance » ma 15 aug 2005, 8:12

René schreef:Bij bestudering van Google Earth op de weg van Malmö richting Noorwegen zag ik dat systematisch voor en na elke aansluiting een keerlus aanwezig was. Daarmee kun je als je een verbindingsweg afsluit, het verkeer via de andere op/afrit afwikkelen.

Lijkt me levensgevaarlijk, want tegenverkeer krijgt plots te maken met gelijkvloers kruisend verkeer.

Iemand die hier meer van afweet ? Of die zelf ooit eens dit in werking heeft meegemaakt ?
Wellicht om te keren bij calamiteiten? Misschien is het nog een hele oude erfenis uit de tijd dat men in Zweden links reed?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 15 aug 2005, 8:50

Palance schreef:Misschien is het nog een hele oude erfenis uit de tijd dat men in Zweden links reed?
Nee, dat zeker niet. Er liggen namelijk nette uitvoegstroken in de middenberm, en invoegen gebeurt via de vluchtstrook. Dat duidt op aanleg na 1968.

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » zo 28 aug 2005, 22:19

René schreef:
Palance schreef:Misschien is het nog een hele oude erfenis uit de tijd dat men in Zweden links reed?
Nee, dat zeker niet. Er liggen namelijk nette uitvoegstroken in de middenberm, en invoegen gebeurt via de vluchtstrook. Dat duidt op aanleg na 1968.
Er is hier maar één oplossing mogelijk. De vraag uitzetten in Zweden. Heb ik vanavond gedaan. Ben benieuwd of ik antwoord krijg.

Zal ik zeher doorspelen hier.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 28 aug 2005, 22:27

Ik hoor het graag.

Meun Sjweuds eus nömelök neut zö geud... :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 28 aug 2005, 23:17

@ Marcel: Ik heb een vriendin die een jaar in Noorwegen gestudeerd heeft, en het is bijna nog complexer als in het stukje staat. Veel dialecten zijn uitgegroeid tot ware verschillende talen (komt ook omdat veel gebieden in Noorwegen redelijk geïsoleerd zijn ten opzichte van elkaar); waardoor als je de taal een beetje kent, vaak tegen grote plaatselijke verschillen aan kan lopen.

In de 16e t/m 18e eeuw waren Denemarken en Noorwegen één koninkrijk en in de 15e eeuw was er zelfs spake van een Kalmar-unie tussen Denemarken, Noorwegen en Zweden; dat verklaart waarom Denemarken wel bij Scandinavië hoort.

De politieke term Scandinavië betrekt Denemarken ook expres bij om als 'supermacht' tegen Finland en het geliëerde Sovjet rijk te kunnen strijden. Het vindt dan ook zijn oorsprong in het midden van de 19e eeuw.

Lees meer in de engelstalige wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavia
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.