Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

030
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 18:40

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door 030 »

https://www.duic.nl/algemeen/situatie-o ... n-utrecht/

Het voorrangsplein op het Goylaan is de meest verkeersonveilige plek van Utrecht, ondanks de recente aanpassingen. In de spits is het ook wel een zeer drukke kruising, de fietsers vliegen je om de oren en het autoverkeer komt soms ook behoorlijk snel aanrijden.
Toch jammer want op papier is het een goede oplossing. Maar ik vrees dat de intensiteiten op dit punt te groot zijn, zeker vanwege de relatief drukke kruisende wegen.
Ben benieuwd hoe de 2 in aanbouw zijnde voorrangspleinen op de Marnixlaan gaan functioneren. Eentje is al in gebruik en de doorstroming is daar echt belabberd. Maar is niet helemaal eerlijk om te oordelen zolang de rest van het project nog niet is afgerond.
Laatst gewijzigd door 030 op di 14 feb 2023, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Free Palestina
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door waldo79 »

:yes:
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 16 feb 2023, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
djiwie
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door djiwie »

030 schreef: di 14 feb 2023, 18:59 Ben benieuwd hoe de 2 in aanbouw zijnde voorrangspleinen op de Marnixlaan gaan functioneren. Eentje is al in gebruik en de doorstroming is daar echt belabberd. Maar is niet helemaal eerlijk om te oordelen zolang de rest van het project nog niet is afgerond.
Ben ook erg benieuwd. In de oude situatie was de doorstroming ook belabberd daar.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Alfa »

Kan het ook niet te maken hebben met onbekendheid van de weggebruiker met het type kruising? Wellicht kan signalisatie helpen.

In ieder geval zijn dit soort berichten slecht nieuws, want dat wordt door tegenstanders uiteraard gebruikt als munitie om geen largas aan te leggen. Dan kiest men alsnog voor een traditionele rotonde of een verkeerslicht.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19026
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door mavas »

Qua begrijpelijkheid is er eigenlijk niks raars aan een largasplein. De inrichting is vrij duidelijk. Maar dat is met bijvoorbeeld turborotondes ook, je zult altijd mensen die er moeite mee hebben.
Mijns inziens is er geen extra bewegwijzering nodig (als je dat bedoelt met signalisatie?).

De werking van een largasplein staat of valt met de drukte op de zijrichtingen. Als die te hoog is, werkt zo'n plein niet meer. En heb je ook niet je hogere veiligheid die je graag wilt.
030
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 18:40

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door 030 »

Wat luchtfoto's van de recentelijk opgeleverde voorrangspleinen op de Marnixlaan in Utrecht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Free Palestina
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18192
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Kaaiman »

Voorrangspleinhaters vinden dit mar nix. :mrgreen:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Piles
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Piles »

Als het zo rustig is ziet het er leuk uit. Maar in de spits vanuit een zijstraat linksaf slaan: succes! :shutup:
Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Tachi »

^^ In Turkije pakken ze het wat soberder aan. :lol:
Doorgaande weg op verkeersplein heeft voorrang.
Idem, maar dan met verkeerslichten.
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19026
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door mavas »

Dat ziet er goed uit, ze hebben hier echt alle aanbevelingen van voorrangspleinen toegepast. Geen zebrapaden die de doorgaande richting kruisen bv :top:
Piles schreef: ma 12 jun 2023, 22:05 Als het zo rustig is ziet het er leuk uit. Maar in de spits vanuit een zijstraat linksaf slaan: succes! :shutup:
Zijn die zijstraten inderdaad zo druk als je zegt? Dan zal een voorrangsplein niet werken namelijk.
030
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 18:40

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door 030 »

Tachi schreef: ma 12 jun 2023, 22:15 ^^ In Turkije pakken ze het wat soberder aan. :lol:
Doorgaande weg op verkeersplein heeft voorrang.
Was een paar weken geleden in Turkije en inderdaad, het hele land ligt vol met deze ondingen. Ook regelmatig gezien dat een weg 1x1 is en dan ter hoogte van zo'n pleintje kort 2x2 wordt, zodat je lekker extra gas geeft om je voorganger in te halen. Oja, de maximumsnelheid is gewoon 100 km/h. Briljant!
mavas schreef: ma 12 jun 2023, 22:16 Zijn die zijstraten inderdaad zo druk als je zegt? Dan zal een voorrangsplein niet werken namelijk.
Vind het moeilijk te zeggen, ik denk dat het tijdens de spits mogelijk wel te druk wordt. De zijwegen zijn best drukke 'inprikkers' naar de wijken Ondiep en Zuilen. In de oude situatie stond er in ieder geval regelmatig wel een redelijke wachtrij voor het verkeerslicht.
In de daluren werkt het in ieder geval wel prima.
Free Palestina
JB81
autoweg
Berichten: 1623
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door JB81 »

Op sommige van de Marnixlaan-foto's lijken detectielussen zichtbaar. Benieuwd waar die voor zijn. In tegenstelling tot de Goylaan zie ik hier geen tweekleurige verkeerslichten om de hoofdrichting even dicht te zetten.
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15700
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Via »

^^
Op de tweede foto zie je boven de vrachtwagen wel een zweepmast met tweekleurig licht volgens mij.
djiwie
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door djiwie »

Piles schreef: ma 12 jun 2023, 22:05 Als het zo rustig is ziet het er leuk uit. Maar in de spits vanuit een zijstraat linksaf slaan: succes! :shutup:
Reed hier vorige week in de middagspits en het leek te doen, waarbij het helpt dat er een verkeerslichtje staat die op rood springt als het plein volloopt. Vond de doorstroming lastig te beoordelen omdat er verderop een flinke file op de Cartesiusweg stond door wegwerkzaamheden en een kapotte auto midden op de rijbaan.
djiwie
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door djiwie »

Via schreef: di 13 jun 2023, 17:58 ^^
Op de tweede foto zie je boven de vrachtwagen wel een zweepmast met tweekleurig licht volgens mij.
Klopt, die staat daar inderdaad.
030
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 18:40

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door 030 »

Ik heb nu meerdere keren tijdens de spits gebruik gemaakt van deze twee pleinen, en ik moet zeggen, ik ben blij verrast over de doorstroming. De doseerlichten doen hun werk goed, de wachtrijen op de zijwegen zijn beperkt. De doseerlichten gaan wel vaak 'aan' waardoor je wel regelmatig moet wachten, maar heb nog niet meegemaakt dat ik meer dan twee cycli heb hoeven wachten. Denk dat de 'extra' reistijd iets van dertig seconden bedraagt. Voor een weg waarbij de capaciteit is gehalveerd valt mij dat niet tegen.

Ook op de rest van de "Westelijke Stadsboulevard" vordert het werk nu gestaag. Maar de verkeersoverlast is wel enorm. Het staat nu vrijwel de hele dag door muurvast tussen station Zuilen en de Vleutenseweg.
Free Palestina
Joopjr
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 06 dec 2009, 15:50

Voorrangsplein als rotonde

Bericht door Joopjr »

Sinds juli 2023 is een kruising in Venlo omgebouwd van een reguliere kruising (waar veel ongeluk gebeurde) naar een voorrangsplein. Vanaf juli 2023 tot enkele dagen geleden was de situatie duidelijk m.b.v. :C4: en :D5L: borden. Sinds enkele dagen zijn ook borden :D1: toegevoegd die aangeven dat het hier een rotonde betreft.

Hierbij de huidige situatie:
Afbeelding
[1]Oprijden rotonde in noordelijke richting.

Afbeelding
[2]Verlaten rotonde in noordelijke richting.

Afbeelding
[3]Oprijden rotonde in zuidelijke richting.

Afbeelding
[4]Verlaten rotonde in zuidelijke richting.

Persoonlijk vind ik de situatie hier eerder onduidelijker dan duidelijker van worden, dit riep bij mij meteen enkele vragen op:
  1. Moet ik nu richting aangeven als ik de hoofdrijbaan volg en de rotonde "verlaat"?
  2. Moet ik ondanks de haaientanden voor fietsers voorrang verlenen aan fietsers bij het "verlaten" van de rotonde op de doorgaande weg? Het fietspad ligt binnen 5 meter van de rotonde en de fietser gaat "rechtdoor" op dezelfde weg (rotonde).
  3. Is dit een juiste uitvoering van een voorrangsplein/rotonde? In mijn zoektocht naar voorrangsplein zie ik nergens een :D1:
  4. Welke consequenties heeft het recent toegevoegde verkeersbord :D1: verder?
Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 714
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Voorrangsplein als rotonde

Bericht door Sibren »

De rotondeborden horen hier simpelweg niet te staan.

Ik zou aanraden om de wegbeheerder te informeren over de foute bebording (met de genoemde argumenten waarom deze situatie nu onjuist en onduidelijk is), en hopen dat de rotondeborden snel worden verwijderd.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Attietattie »

Joopjr schreef: vr 26 jan 2024, 18:52[*]Welke consequenties heeft het recent toegevoegde verkeersbord :D1: verder?
[/list]
Dit bord wordt slechts toegepast in combinatie met plaatsing van bord B6 en haaientanden bij de aansluiting van toeleidende wegen op de hoofdrijbaan van de rotonde. De vormgeving van de toeleidende wegen is zonodig aangepast aan de voorrangsregeling.

Bovenstaande gebeurt op zodanige wijze dat de bestuurders op de toeleidende weg voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de hoofdrijbaan van de rotonde.
Het is bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen toegestaan vlak voor of op rotondes anders dan aan de rechterzijde van de rijbaan te rijden.
Het is bestuurders toegestaan vlak voor of op rotondes rechts in te halen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4327
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door sven_engelen »

Zucht... De gemeente Venlo loopt weer een partijtje aan te klooien zonder dat ze weten wat voor gevolgen dat dat heeft. Dat rotondebord hoort er simpelweg niet te staan. Ik ken toevallig één van de verkeerskundigen van de gemeente dus ik zal dit eens aan ze voorleggen.
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Mark »

Ik zat naar die voorrangspleintjes in de Marnixlaan te Utrecht te kijken. Wat is het idee van het derde licht bij de VRI's?

Afbeelding
Dan gaat het om het extra licht dat half buiten het achtergrondschild is geplaatst.

Afbeelding
Hier zien we 'normaal' geel, als aankondiging voor rood...

Afbeelding
Rood...

Afbeelding
En dan dat extra licht wat ook geel is? Wat is het idee erachter?
JB81
autoweg
Berichten: 1623
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door JB81 »

Op de Goylaan zit er een rechtdoorpijl in dat extra gele licht. Maar ook daar is de bedoeling me niet helemaal duidelijk.

Misschien dat het verdwijnen van rood niet moet worden opgevat als groen. Er is immers geen ontruimingstijd o.i.d. Iemand van rechts of links kan nog oprijden op een moment dat je het bij een VRI niet meer zou verwachten.
Egbert
expressweg
Berichten: 3360
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Egbert »

Is het een vast licht of een knipperlicht? Een vast licht zou niet mogen, volgens mij is een enkel vast oranje licht niet gedefineerd in de verkeersregels.
Als het een knipperlicht is dan is het duidelijk: gevaarlijk punt.
JB81
autoweg
Berichten: 1623
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door JB81 »

Het extra licht is een knipperlicht en gaat voor een paar seconden aan zodra rood dooft.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6777
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Waarom dan niet het oranje licht van het tweekleurige verkeerslicht even laten knipperen? :?
Sophie
expressweg
Berichten: 3557
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Sophie »

^^
Misschien zou men dat als voorankondiging voor rood begrijpen
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Alfa »

JB81 schreef: ma 12 feb 2024, 11:37 Misschien dat het verdwijnen van rood niet moet worden opgevat als groen. Er is immers geen ontruimingstijd o.i.d. Iemand van rechts of links kan nog oprijden op een moment dat je het bij een VRI niet meer zou verwachten.
Gek is dat betekenis van groen zo uitgehold is dat je dat zou verwachten. Groen betekent ook niet per se dat je vrije baan hebt. In die zin vind ik deze speciale verkeerslichten die hier geplaatst zijn meer verwarring oproepen dan een normaal driekleurig verkeerslicht met standaard groen aan. In België zie je ook vaak dat het groen vervangen wordt door een knipperend oranje licht, dat zou hier ook nog kunnen.

Los daarvan: deze voorrangspleintjes, in combinatie met zo'n doseerinstallatie lijken mij een fantastisch concept dat ik graag meer uitgerold zou zien. Ik snap de weerstand tegen die voorrangspleinen op dit forum niet zo. Beter dan overal rotondes waar het doorgaand verkeer voortdurend gefrustreerd wordt.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6777
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Seat Ibiza »

Sophie schreef: ma 12 feb 2024, 14:54 Misschien zou men dat als voorankondiging voor rood begrijpen
Toegegeven dat je het tegenwoordig veel minder vaak ziet dan vroeger, maar als VRI's 's avonds uitgeschakeld worden, dan knippert toch ook gewoon het oranje licht? Ik heb nog nooit de gedachte gehad dat het licht dan op rood zou springen...
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8319
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Wesso »

Alfa schreef: ma 12 feb 2024, 15:37 Los daarvan: deze voorrangspleintjes, in combinatie met zo'n doseerinstallatie lijken mij een fantastisch concept dat ik graag meer uitgerold zou zien. Ik snap de weerstand tegen die voorrangspleinen op dit forum niet zo. Beter dan overal rotondes waar het doorgaand verkeer voortdurend gefrustreerd wordt.
Voorrangspleintjes zijn op zichzelf geen verkeerde uitvinding, maar als er doseerlichten bij geplaatst zijn betekent dat dat ze niet passend zijn voor de hoeveelheid verkeer die er gebruik van maakt. Hetzelfde als bij de tweestrooksrotonde in de N233 bij Veenendaal (waar ook doseerlichten staan). Het verkeer loopt vast omdat de kruisingsvorm niet passend is voor de intensiteiten. Doseerlichten zijn als een paracetamolletje tegen de migraine.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32784
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Palance »

Seat Ibiza schreef: ma 12 feb 2024, 18:05
Sophie schreef: ma 12 feb 2024, 14:54 Misschien zou men dat als voorankondiging voor rood begrijpen
Toegegeven dat je het tegenwoordig veel minder vaak ziet dan vroeger, maar als VRI's 's avonds uitgeschakeld worden, dan knippert toch ook gewoon het oranje licht? Ik heb nog nooit de gedachte gehad dat het licht dan op rood zou springen...
Ik wel, althans bij 2-kleurige lichten. De lichten bij bruggen in Rotterdam (zoals bv deze) werken allemaal zo: Geel knipperen is vooraankondiging voor rood.

Bij 3-kleurige lichten is dat uiteraard anders.

In België zijn er nog genoeg lichten waarbij de onderste lamp geen groep bevat maar geel knippert.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.