Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15700
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Via »

In Waalre is er vorige maand ook een geopend op de oude N69. Daar zijn wel driekleurige verkeerslichten toegepast.
ericding
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 02 nov 2020, 22:07

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door ericding »

Palance schreef: ma 12 feb 2024, 18:16 [...]
Ik wel, althans bij 2-kleurige lichten. De lichten bij bruggen in Rotterdam (zoals bv deze) werken allemaal zo: Geel knipperen is vooraankondiging voor rood.
[...]
De laatste keer dat ik daar was, was de volgorde "Geel knipper" > "Geel continue" > "Rood".
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Mark »

Via schreef: wo 14 feb 2024, 12:17 In Waalre is er vorige maand ook een geopend op de oude N69. Daar zijn wel driekleurige verkeerslichten toegepast.
Brandt het groene licht daar dan continu?
Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15700
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Via »

^^
Volgens mij wachtstand rood voor auto's en groen voor fiets/bus. Zeker weten doe ik dat niet.
Attietattie
2x5 autosnelweg
Berichten: 15266
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Attietattie »

Palance schreef: ma 12 feb 2024, 18:16
Seat Ibiza schreef: ma 12 feb 2024, 18:05
Sophie schreef: ma 12 feb 2024, 14:54 Misschien zou men dat als voorankondiging voor rood begrijpen
Toegegeven dat je het tegenwoordig veel minder vaak ziet dan vroeger, maar als VRI's 's avonds uitgeschakeld worden, dan knippert toch ook gewoon het oranje licht? Ik heb nog nooit de gedachte gehad dat het licht dan op rood zou springen...
Ik wel, althans bij 2-kleurige lichten. De lichten bij bruggen in Rotterdam (zoals bv deze) werken allemaal zo: Geel knipperen is vooraankondiging voor rood.
Haha! Gekke Rotterdammers. :p
Artikel 75
Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden.
Oh wacht, voor de leuk zal ik deze nog even toevoegen.
1 Bij tweekleurige verkeerslichten betekent:

a. geel licht: stop; voor bestuurders die het licht zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan;

b. rood licht: stop.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33786
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Coen Tunnel »

Palance schreef: ma 12 feb 2024, 18:16
Seat Ibiza schreef: ma 12 feb 2024, 18:05
Sophie schreef: ma 12 feb 2024, 14:54 Misschien zou men dat als voorankondiging voor rood begrijpen
Toegegeven dat je het tegenwoordig veel minder vaak ziet dan vroeger, maar als VRI's 's avonds uitgeschakeld worden, dan knippert toch ook gewoon het oranje licht? Ik heb nog nooit de gedachte gehad dat het licht dan op rood zou springen...
Ik wel, althans bij 2-kleurige lichten. De lichten bij bruggen in Rotterdam (zoals bv deze) werken allemaal zo: Geel knipperen is vooraankondiging voor rood.
Ik vraag me af waarom men daar geen reguliere bruglichten (RVV 1990 artikel 72) toepast.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32784
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Palance »

ericding schreef: wo 14 feb 2024, 12:31
Palance schreef: ma 12 feb 2024, 18:16 [...]
Ik wel, althans bij 2-kleurige lichten. De lichten bij bruggen in Rotterdam (zoals bv deze) werken allemaal zo: Geel knipperen is vooraankondiging voor rood.
[...]
De laatste keer dat ik daar was, was de volgorde "Geel knipper" > "Geel continue" > "Rood".
Dat is het ook :) Maar geel knipper is dan nog wel de vooraankondiging voor rood (en dus een brugopening). Alleen geel knipper zonder dat er verder iets gebeurt komt dus niet voor.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
verfmeer95
expressweg
Berichten: 4385
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door verfmeer95 »

Een voorrangsplein met 1 zijstraat bij de luchthaven van St. Helena: https://maps.app.goo.gl/ZsMUtpCMwb2BdLjeA
debaanverkeer
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door debaanverkeer »

Weet iemand een rekentool / spreadsheet / website om een voorrangspleintje / LaRGaS door te rekenen? Bij CROW vind ik die niet.
(Dus zoiets als de Meerstrooksrotondeverkenner dat is voor rotondes, maar dan voor de LaRGaS).
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door waldo79 »

Wat wil je doorrekenen? Dan kan één van ons gericht helpen zoeken.
debaanverkeer
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 22 apr 2012, 22:31
Locatie: Gelderland

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door debaanverkeer »

^^^
De capaciteit van z'n pleintje, net als bij de meerstrooksrotondeverkenner dat dan de max. verzadigingsgraad wordt gegeven.
Verkeer | Verkeersveiligheid | Vorm