Afbeelding

Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Medianieuws » di 19 mei 2009, 11:25

Vrij Nederland (16-5-2009) schreef:ZWARE NEDERLAAG
Waarom moet GroenLinks gecompenseerd worden voor haar nutteloze milieuplan?

De milieuzone voor personenauto's is definitief van de baan, omdat de lucht er nauwelijks schoner van wordt. Wethouder van Verkeer Hans Gerson (PvdA) bevestigde dit vanmorgen. Volgens TNO-onderzoek zijn de milieu-effecten van een milieuzone beperkt. Gerson zegt dat het afblazen van her plan ook te maken heeft met alle bureaucratie die nodig is voor de invoering. Dat stond vorige week in Het Parool. Even verderop in het bericht: 'Het schrappen van de milieuzone voor personenauto's is een zware nederlaag voor GroenLinks, coalitiepartner van de PvdA in bet stadsbestuur. De partij hechtte sterk aan de maatregel, die uniek zou zijn voor Nederland. Om de pijn te verzachten komen er nieuwe initiatieven voor elektrisch vervoer.'
Hier gaat iets mis. GroenLinks wil de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. Een van hun voorstellen om de lucht schoner te krijgen, is om relatief oude autos uit de stad te verbannen. Andere partijen hebben hier hun bedenkingen bij, en uiteindelijk wordr besloten tot een onafhankelijk onderzoek naar het nut van die maatregel. Klinkt logisch. Maar nu. Het onderzoek wijst uit dat het geen goed plan is. Het verbieden van oudere autos is geen efficiënte manier om de lucht in de stad schoner te maken, berekent TNO. Je zou denken dat GroenLinks nu zegt: 'Oeps. Sorry, het leek ons een goed idee, maar we hebben ons vergist, Terug naar de tekentafel!'
Niets daarvan. Geen 'oeps', geen excuses, integendeel: hun pijn moet verzacht. Er moeten 'nieuwe initiatieven' komen omdat GroenLinks zo gehecht was aan dit 'unieke' plan. Her is alsof iemand die heel graag alle varkens in Nederland wil ruimen ter bestrijding van de Mexicaanse griep, gecompenseerd zou moeten worden als een viroloog hem erop wijst dat zijn plan niet deugt. 'Een zware nederlaag' staat er. Maar in welke strijd? In de strijd tegen de luchtvervuiling? Dan kan er toch gewoon een nieuw plan worden bedacht? Waarom zou je compensatie verdienen als iets wat je zelf hebt bedacht niet handig blijkt te zijn? Alsof de wetenschap onverdiende klappen uit kan delen.
Het alternatief waarin de wethouder zelf meer zegt te zien, is trouwens ook nogal wonderlijk: 'gedifferentieerde parkeertarieven'. Nieuwere, schonere auto's kunnen volgens dat systeem goedkoper in de stad parkeren dan oudere, viezere. Hoe verschilt dat van het oorspronkelijke plan? Nog steeds dupeer je mensen die geen nieuwe auto kunnen betalen en steun je mensen die dat wel kunnen. En wat effectiviteit betreft, kan dit plan alleen maar slechter zijn dan het eerste: als het al geen zin heeft om het bezit van oude auto's helemaal te verbieden, hoe kan het dan wel zin hebben om het gebruik ervan enigszins te ontmoedigen? Soms lijkt het alsof maatregelen ten behoeve van het milieu vooral worden genomen vanuit een behoefte aan maatregelen ten behoeve van het milieu. Of een maatregel veel zin heeft, lijkt dan van ondergeschikt belang; het gaat erom dat er iets gedaan wordt. Ook in dit geval, met de wonderlijke redeneertrant rondom deze Amsterdamse plannen, lijkt iets dergelijks te spelen. De grote vraag is dan ook of de wethouder het zal aandurven het nut van die gedifferentieerde parkeertarieven ook door TNO te laten onderzoeken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Attietattie » di 19 mei 2009, 12:52

Stelletje kinderachtige pipo's! Kostte wat kost moet er ìets gebeuren! Niet omdat het het milieu ten goede komt, maar omdat men wil kunnen zeggen dat ze pioniers zijn en het wiel hebben uitgevonden. Ik ben benieuwd wat deze vergaderingen en wetenschappelijke onderzoeken de maatschappij tot zover hebben gekost. Ga daar voortaan lekker boompjes van planten ofzo. Bah!

Edit: als ze dan stoer willen doen en willen laten zien dat ze ballen hebben moeten ze opperen de parkeertarieven van nieuwe auto's te verlagen in plaats van die van oude auto's te verhogen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 19 mei 2009, 17:26

^^ Als ze ballen hebben laten ze mensen die toevallig niet het geld hebben om om de 3 jaar een nieuwe auto te kopen in hun waarde, en nemen hun mobiliteit niet af... Het is toch bezopen voor woorden dat je je al blauw betaald voor een paar m2 parkeerruimte en dan ook nog eens wordt gediscrimineerd of je auto er überhaupt wel of niet in mag?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 30 mei 2009, 18:09

Het krijgt nog een klein staartje in de Amsterdamse raad:
[url=http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=98631]rtvnh.nl[/url] (30-5-2009) schreef:VVD hekelt Vos over milieuzone

AMSTERDAM De Amsterdamse afdeling van de VVD wil wethouder Marijke Vos woensdag flink aan de tand voelen over het afblazen van de milieuzone voor personenauto's, naar aanleiding van berichtgeving in het Parool. Deze krant meldde zaterdag dat de GroenLinks-politica al maandenlang zou hebben geweten dat de zone niet het gewenste effect zou hebben, maar dat ze hiermee niet naar buiten wilde komen. VVD-raadslid Robert Flos zei in een reactie 'ziedend' te zijn over deze gang van zaken: "Het lijkt erop dat Vos de gemeenteraad niet tijdig of niet juist heeft geïnformeerd. " Ook D66 en de SP zijn van plan woensdag tijdens een vergadering over de milieuzone vragen te stellen aan de wethouder. "Ik ben niet helemaal verrast. We wisten eigenlijk allemaal al heel lang dat de milieuzone er niet zou komen", reageerde SP-raadslid Laurens Ivens. Volgens Ivar Manuel van D66 heeft de wethouder hem 'een maand of twee' geleden nog gezegd dat de milieuzone er zeker zou komen.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » di 09 jun 2009, 17:17

Jeroen schreef:^^ Als ze ballen hebben laten ze mensen die toevallig niet het geld hebben om om de 3 jaar een nieuwe auto te kopen in hun waarde, en nemen hun mobiliteit niet af... Het is toch bezopen voor woorden dat je je al blauw betaald voor een paar m2 parkeerruimte en dan ook nog eens wordt gediscrimineerd of je auto er überhaupt wel of niet in mag?
hoezo word je gediscrimineerd? omdat je auto duurder is in het centrum van amsterdam? je HOEFT geen auto te kopen. het lijkt me doodnormaal dat het bezitten van (stallen, rijden met) een auto op de ene plaats duurder is dan op de andere. Amsterdam centrum is daarbij simpelweg het toppunt van een niet-auto plek. En groningen oost waarschijnlijk van een wel-auto plek.
Een auto hebben is niet een grondrecht...

(ok. kom maar. zet me maar weg als auto-hater, milieufreak of wat voor onzinnig statement dan ook...ook al is dat allemaal niet waar)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jun 2009, 17:20

Het is natuurlijk belachelijk om volkomen legale auto's (toegelaten in Nederland) vanwege politieke ideologiëen te gaan verbieden.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » di 09 jun 2009, 17:22

Chris schreef:Het is natuurlijk belachelijk om volkomen legale auto's (toegelaten in Nederland) vanwege politieke ideologiëen te gaan verbieden.
Natuurlijk volkomen belachelijk om een beloning/bekeuringsstructuur op basis van milieu-uitstoot belachelijk te maken.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 09 jun 2009, 17:31

Dick schreef:hoezo word je gediscrimineerd?
Je wordt indirect op inkomen gediscrimineerd. Als je je geen jonge auto kunt veroorloven, mag je de stad niet in.
Dick schreef:je HOEFT geen auto te kopen.
Je HOEFT ook niet in Amsterdam te wonen. Toch ontkomen ook veel niet-amsterdammers niet aan zulke ellende, bijvoorbeeld door werk- of sociale verplichtingen.
Dick schreef:het lijkt me doodnormaal dat het bezitten van (stallen, rijden met) een auto op de ene plaats duurder is dan op de andere.
Wat is daar "doodnormaal" aan? Dat ruimte op de éne plek schaarser is als de ander waardoor parkeerruimte creeren moeilijker is, allicht. Een parkeerdoos bouwen kost ook geld, wat ook terugverdient zal moeten worden. Met de huidige tarieven heeft het echter niets meer met terugverdienen te maken, maar puur met uitmelken van de automobilist.

10 euro per uur om je auto op een paar straatstenen te mogen zetten, dat zie jij als iets wat uit maatschappelijk belang te verantwoorden valt?

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » di 09 jun 2009, 18:13

Jeroen schreef: Je wordt indirect op inkomen gediscrimineerd. Als je je geen jonge auto kunt veroorloven, mag je de stad niet in.

ik heb het niet over oude of jonge auto, maar over vervuilende of minder vervuilende auto. Als ik minder geld heb en een vervuilendere auto koop, tja, dan kan ik me voorstellen dat ik op sommige plekken niet met dat ding kan komen. Als ik naar Mallorca ga en ik koop een goedkoop ticket, mag ik ook niet in de airportlounge op schiphol rondhangen. Als ik ga duiken en ik huur goedkope luchtflessen, dan kom ik daar ook niet zo diep mee. etc etc. Niet voldoen aan de eisen is niet discrimineren.
Jeroen schreef:Je HOEFT ook niet in Amsterdam te wonen. Toch ontkomen ook veel niet-amsterdammers niet aan zulke ellende, bijvoorbeeld door werk- of sociale verplichtingen.

Hmm. gaat het hier om de enorme ramp om in Amsterdam Centrum te wonen.... ??
Nee, even serieus; volgens mij kun je alleen maar accepteren dat bij die plek een dergelijk beleid hoort. Net als dat ik ook niet moet zeuren dat ik een nieuwbouwhuis wil terwijl ik in Adam centrum wil blijven wonen, of dat ik geen toeristen in mijn straat wil. Ieder heug zijn meug.
Jeroen schreef: Wat is daar "doodnormaal" aan? Dat ruimte op de éne plek schaarser is als de ander waardoor parkeerruimte creeren moeilijker is, allicht. Een parkeerdoos bouwen kost ook geld, wat ook terugverdient zal moeten worden. Met de huidige tarieven heeft het echter niets meer met terugverdienen te maken, maar puur met uitmelken van de automobilist.
10 euro per uur om je auto op een paar straatstenen te mogen zetten, dat zie jij als iets wat uit maatschappelijk belang te verantwoorden valt?
Is het hele idee dat straatparkeren 'gratis' zou moeten zijn niet absurd? Dat lijkt mij een zinniger discussie dan 'Uitmelken van de automobilist??' (het is een beetje een nu.nl kreet.)
Is er geen verschil in grondprijzen tussen amsterdam centrum en zwijndrecht zuid? Is er geen verschil in druk op de openbare ruimte? Parkeren is het huren van een stuk grond van de wegbeheerder. Zijn huren in amsterdam niet hoger? Als we er nu eens van uitgaan dat een parkeerplaats op straat simpelweg geld kost, en dit voor het overgrote deel betaald wordt uit de gemeentelijke kas, en dat deze gespekt wordt door de gemeentelijke belastingen, dan betaald toch de gemeenschap voor die staatparkeerplaats? Wat is er dan gebeurd met 'de gebruiker betaald'. En waarom dan geen marktconforme prijzen?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 09 jun 2009, 18:18

Ik betaal toch wegenbelasting? Dus die perkeerplaats heb ik al een keer betaald.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jun 2009, 18:19

En anders wel via de OZB.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 09 jun 2009, 18:32

Overigens is die discussie wel aardig, waarom straatparkeren gratis zou moeten zijn. Uit onderzoek (ik meen van planbureau voor de leefomgeving) is gebleken dat we zo ongeveer alle straatparkeerplaatsen in het land benutten, dus daar zit bijna geen rek meer in. Overige oplossingen, zoals parkeergarages, zijn erg duur. Daarnaast zie je ook een trend dat er steeds meer auto's per huishouden komen, wat voor een toenemende druk op die openbare ruimte zorgt, en tel daar nog eens bij op dat veel woninggarages nu worden gebruikt om in te leven ipv de auto in te parkeren.
En om nu maar al het groen dat nog over is in de wijkjes om te zetten in parkeerplaatsen, zou iedereen dat willen?

Dat onderzoek pleitte ervoor om ook het straatparkeren te belasten, maar dan niet zoals nu gebeurt maar met een of andere heffing op je huis. Daar zit best wat in.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jun 2009, 18:35

Ik snap best wel dat parkeren wat mag kosten in de grotere steden. Maar je ziet nu dat elk dorp onderhand betaald parkeren wil invoeren. Heeft meer met inkomsten voor de gemeente dan met daadwerkelijke parkeerproblematiek te maken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 09 jun 2009, 18:43

Je ziet dat ongeacht de hoogte van de parkeergelden, iedere parkeerplaats vol staat. Het enige effect is dat de gemeentekas walgelijk hard gespekt wordt en dat men meer motoren gaat kopen om die op de stoep te zetten. Níet dat men minder auto's gaat kopen!

Niet dat ik een oplossing heb, maar je maakt mij niet wijs dat je de auto de stad uit jaagt door de tarieven te verhogen. Hooguit de dagjesmens zal besluiten het transferium te gebruiken. Ik heb dat ook regelmatig gedaan toen ik nog niet in Amsterdam woonde. Op z'n top stonden er misschien 200 auto's onder de Arena. Joechei, wat een score... :roll:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 09 jun 2009, 19:17

Chris schreef:Ik snap best wel dat parkeren wat mag kosten in de grotere steden. Maar je ziet nu dat elk dorp onderhand betaald parkeren wil invoeren. Heeft meer met inkomsten voor de gemeente dan met daadwerkelijke parkeerproblematiek te maken.
Inderdaad. Verder kun je je ook nog afvragen of de prijzen in de steden niet belachelijk zijn. Ik heb het eerder al genoemd, ik vind €1,50 per uur een mooi bedrag. Laat dat in wat kleinere stadjes €1,00 per uur zijn en in de grote steden misschien €2,00 per uur.
Maarja, de automobilisten hoeven niet alleen hun eigen vervoer te betalen, die moeten ook het vervoer betalen van de mensen die voor een prikkie in de bus, tram of trein staan (of zitten als er voor de verandering eens plek is...).

simon
autoweg

Bericht door simon » di 09 jun 2009, 20:04

Er lopen nu twee discussies door elkaar heen.
1) De bijdrage die de wegbeheerder vraagt aan een bewoner voor een parkeerplaats
2) De bijdrage die wordt gevraagd aan een incidentele parkeerder

Over het eerste kan ik heel kort zijn. Wonen in de binnenstad heeft voor- en nadelen. En nadeel is dat je moet betalen om je auto te mogen parkeren. Als je dat niet wilt, moet je in een buitenwijk gaan wonen. En de kosten voor een parkeervergunning vind ik nou niet om van achterover te vallen. In Amsterdam € 347,40 per jaar (centrum) en in Utrecht € 210,00 (oude binnenstad). Voor dat geld kun je net een maandkaart kopen bij een particuliere parkeergarage in deze steden. Afgezet tegen de totale kosten van een beetje auto is dit een peuleschil. En het zijn dus de maximumtarieven. Direct buiten de binnenstad in Utrecht betaal je nog maar € 72,00 per jaar.

Over het tweede punt: Overal moet je betalen om te parkeren. Of je nu naar Schiphol, de Efteling, het ziekenhuis, de RAI of het centrum gaat: je moet betalen om te parkeren. Als je dat niet wilt, dan dien je uit te wijken naar een ander vervoermiddel. Je HOEFt niet met de auto naar het centrum. Je kunt ook naar een winkelcentrum in een buitenwijk of naar een kleinere plaats met leuke winkels. Je kunt ook de fiets pakken, met het OV gaan of gebruik maken van één van de talloze P+R mogelijkheden. Als iedereen uit het centrum weblijft dan zal men zich vanzelf achter de oren gaan krabben. Maar zolang ik op zaterdag in Arnhem bij elke parkeergarage het bordje VOL zie branden, met een rij wachtende auto's, dan vind men de parkeergelden kennelijk acceptabel. De RAI is uitstekend bereikbaar met de trein. Toch verkiezen vele bezoekers de auto als vervoermiddel. Prima: maar klaag dan niet over de parkeertarieven. Dat weet je van te voren. Of ga niet naar de RAI als je je niet wilt laten uitmelken.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 09 jun 2009, 20:12

^^ Kan ik het mee eens zijn. Toch vind ik de prijs voor parkeren belachelijk hoog, maar daarom kom ik ook zelden in de stad. Blijkbaar vinden veel mensen de parkeertarieven niet te hoog.

Het OV is voor mij geen optie want dat duurt erg lang vanaf mijn woonplaats naar de stad. Fietsen kan wel, maar als je wat dingen koopt en die mee moet nemen is dat ook niet altijd handig.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » di 09 jun 2009, 21:17

duikgek89 schreef: Inderdaad. Verder kun je je ook nog afvragen of de prijzen in de steden niet belachelijk zijn. Ik heb het eerder al genoemd, ik vind €1,50 per uur een mooi bedrag. Laat dat in wat kleinere stadjes €1,00 per uur zijn en in de grote steden misschien €2,00 per uur.
Maarja, de automobilisten hoeven niet alleen hun eigen vervoer te betalen, die moeten ook het vervoer betalen van de mensen die voor een prikkie in de bus, tram of trein staan (of zitten als er voor de verandering eens plek is...).
En toch; over het al dan niet veel opleveren: Binnensteden leveren vaak een boel op, maar vergunninghouderszones eromheen hebben vaak een negatief saldo. Daarnaast zijn er de 'nette'gemeenten, die de parkeergelden terug laten vloeien in het verkeerssysteem, bijv. door onrendabele toppen van gebouwde voorzieningen af te dekken. (bravo parkeerfonds)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 09 jun 2009, 21:33

simon schreef:Er lopen nu twee discussies door elkaar heen.
1) De bijdrage die de wegbeheerder vraagt aan een bewoner voor een parkeerplaats
2) De bijdrage die wordt gevraagd aan een incidentele parkeerder
Jij vergeet de zakelijke rijder die onderhand €200 per week aan muntjes mee mag nemen doordat hij in alle binnensteden moet zijn.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 09 jun 2009, 22:31

Dick schreef:En toch; over het al dan niet veel opleveren: Binnensteden leveren vaak een boel op, maar vergunninghouderszones eromheen hebben vaak een negatief saldo.
Dan moet dat met de vergunninghouders geregeld worden. Waarom moet ik betalen als pietje wil parkeren?

Edit: Uiteindelijk brengen de incidentele parkeerders die gaan winkelen toch al geld naar de stad...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 jun 2009, 7:43

duikgek89 schreef:Fietsen kan wel, maar als je wat dingen koopt en die mee moet nemen is dat ook niet altijd handig.
Waar een wil is, is een weg ;)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 10 jun 2009, 8:25

duikgek89 schreef:Dan moet dat met de vergunninghouders geregeld worden.
inderdaad. Dat betekent dat de vergunning een marktconforme prijs moet hebben en dus aanzienlijk duurder zal moeten zijn dan de huidige 75-150 euro/jaar (doorgaans).
duikgek89 schreef:Waarom moet ik betalen als pietje wil parkeren?
als straatparkeren onbelast is, is het dan niet zo dat degene zonder auto bijdraagt aan het parkeren van degene met? wie betaalt er dan voor wie?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 10 jun 2009, 8:38

Degene zonder auto betaalt geen wegenbelasting. Diegene betaalt hooguit in de vorm van negatieve leefbaarheid.

Ik moet natuurlijk eerlijk zijn: ik weet niet wie die parkeerplaats betaalt. Ik ben bang dat dat gemeentelijke grond is wat betekent dat het uit de gemeentekas moet komen. En dan betaalt de niet-autobezitter dus inderdaad mee.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 9:28

duikgek89 schreef:Inderdaad. Verder kun je je ook nog afvragen of de prijzen in de steden niet belachelijk zijn. Ik heb het eerder al genoemd, ik vind €1,50 per uur een mooi bedrag. Laat dat in wat kleinere stadjes €1,00 per uur zijn en in de grote steden misschien €2,00.
Persoonlijk lijkt mij €1,50 nog steeds wat veel. Liever zou ik zien dat een biertje in de grote steden €1,- zou kosten. Bier in de kleinere steden en dorpen zou wat mij betreft maximaal €0,75 moeten kosten :PP:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 10 jun 2009, 10:17

duikgek89 schreef:Fietsen kan wel, maar als je wat dingen koopt en die mee moet nemen is dat ook niet altijd handig.
Je kunt Amsterdam natuurlijk niet vergelijken met London en New York, maar het is toch interessant om te kijken hoe het in die steden werkt. Ook daar moet je namelijk nog wel eens wat grotere dingen meenemen uit het centrum. Daarvoor neem je in die steden echt niet de auto. Wel worden taxi's er veel meer gebruikt: of je gaat van huis uit met de taxi of, voor mensen die van verder komen, je zet je auto ergens buiten het centrum neer en neemt vervolgens een taxi (eventueel ga je nog héén met de metro). Met de Nederlandse taxiprijzen is dat helaas niet te betalen, maar je kunt in mijn optiek wel heel veel auto's weghouden uit het centrum door taxivervoer aantrekkelijker te maken. Het is feitelijk een vorm van openbaar vervoer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 10 jun 2009, 10:24

Dat heeft de overheid ook geprobeerd te bereiken met alle nieuwe regeltjes. Het effect is averechts gebleken.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 jun 2009, 10:25

Hoe vaak per jaar heb je nou echt een auto nodig om iets groots te halen in de binnenstad? Volgens mij is dat op een hand te tellen. Daarnaast bestaat er ook zoiets als de fiets, de moderne bakfiets. Razend populair in binnensteden als Amsterdam, en nu ook in opmars in andere binnensteden. Ideaal om grote dingen in te vervoeren, je kinderen mee naar school te brengen, boodschappen te doen, etc
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 10 jun 2009, 10:36

^^ om zaken als de deelauto, elektrische fiets, segway en het maxibusje nog maar niet te noemen. Als je wilt is het prima mogelijk om binnen steden alternatieve manieren van transport te gebruiken dan altijd maar die auto. Maar blijkbaar is dat schoppen tegen het zere been, maakbaarheid te top, en betuttelend. Dan liever toch maar de auto blijven faciliteren en schelden op parkeertarieven, milieurestricties en de autodoorstroming binnen steden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 jun 2009, 11:05

^^ Voor sommigen is de auto inderdaad heilig en mag het geen stroobreed in de weg worden gelegd. Bedenk wel dat je (bijna) altijd de tegenstanders hoort die tegen plannen zijn en de voorstanders bijna nooit hoort. Als je bv. naar een inspraakavond gaat, dan zie je daar altijd maar bar weinig voorstanders, omdat die er vanuit gaan dat het toch wel goedkomt.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 10 jun 2009, 11:16

Dick schreef:Als je wilt is het prima mogelijk om binnen steden alternatieve manieren van transport te gebruiken dan altijd maar die auto. Maar blijkbaar is dat schoppen tegen het zere been, maakbaarheid te top, en betuttelend. Dan liever toch maar de auto blijven faciliteren en schelden op parkeertarieven, milieurestricties en de autodoorstroming binnen steden.
Die alternatieven zijn vooral aardig voor binnenstadsbewoners. Maar niet voor mensen die van buiten komen.
Want zelfs met de huidige absurde parkeertarieven ben je als gezin van buiten altijd nog goedkoper uit met de auto, en er moet nog heel wat bovenop eer dat niet meer het geval zou zijn. En waarom ? Omdat er te weinig parkeerplekken zijn, die vooral in beslag worden genomen door: jawel, de eigen auto's van de binnenstadsbewoners. Neergezet op een vergunning die een schijntje kost in vergelijking met de uurtarieven die men van buitenstaanders vraagt.

Heb je dan als stad boter op je hoofd of heb je nog meer boter op je hoofd ? :roll: