Afbeelding

Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Dick
stadsweg

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Dick » wo 10 jun 2009, 11:31

Rene schreef:Heb je dan als stad boter op je hoofd of heb je nog meer boter op je hoofd ? :roll:
Boter op het hoofd? Nee, boter bij de vis.
Je zegt het zelf; als je met de auto per se de stad in wilt rijden dan betaal je daar voor. En blijkbaar is het nog goedkoper dan met het ov. (goedkoper dan transferia? lijkt me niet.)

Je begrijpt zelf ook dat het absurd is te verwachten dat je simpelweg in de auto kan stappen, een binnenstad in kunt rijden en gratis tot spotgoedkoop kunt parkeren. Ga lekker met het ov. Of ga shoppen in een stadsrand.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 11:32

@ Rene: Maar wat wil je dan? Maak je de tarieven voor bezoekers goedkoper, krijg je parkeerproblemen omdat er meer bezoekers met de auto komen. Geef je minder vergunningen uit aan bewoners, of maak je die duurder, heb je te maken met boze bewoners. En dat is het laatste wat je wil als stadsbestuurder, want je wordt immers gekozen door bewoners en niet door bezoekers.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 11:44

Dick schreef:Of ga shoppen in een stadsrand.
Tja, plannen voor malls worden meteen getorpedeerd door angst voor verlies voor de middenstand in het centrum. Blijkbaar heeft boodschappen doen in het centrum toch niet zoveel kracht, en lopen mensen meteen weg wanneer er een goede, bereikbare gelegenheid wordt geopend aan de stadsrand.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 11:49

In Amsterdam is meer dan voldoende gelegenheid om te winkelen buiten het centrum (Buikslotermeerplein, gratis parkeren, Winkelcentrum Osdorp, gratis parkeren, Amsterdamse poort, goedkoper parkeren, prerfect bereikbaar met OV, Groot Gelderlandplein, gratis parkeren).

Ondanks deze mogelijkheden puilt het centrum nog steeds uit van de bezoekers, dus zo hard lopen de mensen niet weg uit het centrum (helaas, want ik zou het graag wat minder druk zien in de Kalverstraat en omstreken, het zou de kwaliteit absoluut doen verbeteren)

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 10 jun 2009, 12:03

Chris schreef:
Dick schreef:Of ga shoppen in een stadsrand.
Tja, plannen voor malls worden meteen getorpedeerd door angst voor verlies voor de middenstand in het centrum. Blijkbaar heeft boodschappen doen in het centrum toch niet zoveel kracht, en lopen mensen meteen weg wanneer er een goede, bereikbare gelegenheid wordt geopend aan de stadsrand.
ik vind het ruimtelijk absoluut een schrikbeeld. de rotterdam alexandriums die volledig ingespeeld zijn op autobereikbaarheid, die een foeilelijke openbare ruimte bezitten, die de structuur van de stad omklappen van centrale stad naar perifere stad, etc etc. Beelden van eindeloze middelmatigheid a la LA doemen op. De batavia-stads en de rosetta's. Jak. Naast lege binnensteden waar de ondernemer, in zijn helaas foutieve beeld van 'geen auto's voor mijn deur dus ook geen omzet' weggevlucht is. (Alhoewel dit probleem in a'dam door de enorme massa/druk uiteraard wat minder speelt).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 jun 2009, 12:09

Dick schreef:ik vind het ruimtelijk absoluut een schrikbeeld. de rotterdam alexandriums die volledig ingespeeld zijn op autobereikbaarheid,
Ik vind Alexandrium helemaal niet goed op de auto ingespeeld. Bij het minste geringste staat de boel in de directe omgeving propvol door krappe toevoerweggetjes en veel VRI's Per OV erheen gaan is nog altijd veel makkelijker, sneller en vaak goedkoper.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 10 jun 2009, 12:14

Palance schreef:
Dick schreef:ik vind het ruimtelijk absoluut een schrikbeeld. de rotterdam alexandriums die volledig ingespeeld zijn op autobereikbaarheid,
Ik vind Alexandrium helemaal niet goed op de auto ingespeeld. Bij het minste geringste staat de boel in de directe omgeving propvol door krappe toevoerweggetjes en veel VRI's Per OV erheen gaan is nog altijd veel makkelijker, sneller en vaak goedkoper.
je begrijpt dat ik rotterdam alexandriums (let op, meervoud) schrijf om een ruimtelijk type te definieren? Daarnaast; ik denk dat al je de bereikbaarheid van Alex vergelijkt met Rdam centrum dat het edge city verhaal ook daar opgaat. Wat, zucht, natuurlijk weer vertroebeld wordt omdat Rotterdam zelfs in de binnenstad de auto nog steeds ruim baan geeft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 12:24

Dick schreef:ik vind het ruimtelijk absoluut een schrikbeeld. de rotterdam alexandriums die volledig ingespeeld zijn op autobereikbaarheid, die een foeilelijke openbare ruimte bezitten, die de structuur van de stad omklappen van centrale stad naar perifere stad, etc etc. Beelden van eindeloze middelmatigheid a la LA doemen op. De batavia-stads en de rosetta's. Jak. Naast lege binnensteden waar de ondernemer, in zijn helaas foutieve beeld van 'geen auto's voor mijn deur dus ook geen omzet' weggevlucht is. (Alhoewel dit probleem in a'dam door de enorme massa/druk uiteraard wat minder speelt).
Wat is het probleem van een goed bereikbare locatie? Er is duidelijk een markt voor, dus ik zie niet in waarom we eens wat goed bereikbare voorzieningen gaan bouwen.... Ik vind het werkelijk te gek voor woorden dat een goed bereikbare locatie voor auto's als onwenselijk wordt gezien.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 jun 2009, 12:45

Dick schreef:je begrijpt dat ik rotterdam alexandriums (let op, meervoud)
Had dan Alexandria opgeschreven ;)
Wat, zucht, natuurlijk weer vertroebeld wordt omdat Rotterdam zelfs in de binnenstad de auto nog steeds ruim baan geeft.
En veel beter dan bij het Alexandrium. Hoewel die "ruim baan" wel voor flinke opstoppingen zorgt in de stad, zowel in de spits als op zondagen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 10 jun 2009, 12:52

Als je schoenen of kleding wilt kopen, kun je best met de tram (of de fiets) naar de binnenstad. Wil je gezins week-inkopen doen in de supermarkt of wil je kleinere tuin- "woonaccessoires" hebben, dan is directe auto-bereikbaarheid wel erg praktisch. Je kunt dan immers alles direct van winkelwagen in de auto laden.

Voor grotere meubels of witgoed ben je meestal al op bezorging aangewezen, tenzij je kennissen met een bestelbus hebt. Dan maakt het meestal niet zo veel meer uit waar je heengaat.

Binnensteden met matige parkeervoorzieningen concentreren zich steeds vaker op kleding, schoenen, elektronica en kleine huishoudelijke artikelen (Blokker, Xenos), aangevuld met kleine dure (Yuppen) supermarkten, terwijl de shoppingcentres steeds vaker in meubels, wit/bruingoed, supermarkten, bouwmarkten, etc grossieren.

Centra als Leidsenhage zitten ergens in het midden, omdat ze ook relatief goed met OV en fiets te bereiken zijn.

In landen als USA, Spanje en Frankrijk (en iets minder ook in Duitsland) zie je veel sterkere segregatie. Iedere stad heeft daar wel zo'n Alexandrium (of meerdere), vaak goed bereikbaar per snelweg (net als de IKEAs) en slecht bereikbaar per OV.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 jun 2009, 13:04

Dick schreef:ik vind het ruimtelijk absoluut een schrikbeeld. de rotterdam alexandriums die volledig ingespeeld zijn op autobereikbaarheid, die een foeilelijke openbare ruimte bezitten, die de structuur van de stad omklappen van centrale stad naar perifere stad, etc etc. Beelden van eindeloze middelmatigheid a la LA doemen op. De batavia-stads en de rosetta's
Ikea's? Albert Heijns XL's, Praxis XL, Hornbach, woonboulevards ala Cruqiuis (in the middle of nowhere), vergeet je die niet allemaal? Bijna allemaal op goed bereikbare autolocaties, waar er geen of weinig plaats is voor langzaam verkeer. Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk al dat soort locaties.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 10 jun 2009, 13:07

Peter schreef:In landen als USA, Spanje en Frankrijk (en iets minder ook in Duitsland) zie je veel sterkere segregatie. Iedere stad heeft daar wel zo'n Alexandrium (of meerdere), vaak goed bereikbaar per snelweg (net als de IKEAs) en slecht bereikbaar per OV.
ik denk even aan de super-, mega- en hypermarche's in Frankrijk. Alleen met de auto te bereiken (op fietsvakantie wordt je niet zelden lekker gedwongen op een 80 weg te fietsen om er te komen) dus duurzame mobiliteit? neuh. Lelijke grote dozen in het landschap. Dus duurzame stedebouw? neuh. Een doodsklap voor kleine dorpswinkeltjes, dus sterke sociale, maatschappelijke en vitale kernen? neuh.
Marktwerking? Ja, dat wel. Joepie wat een winst.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 10 jun 2009, 13:18

^^ Dan maar hopen dat de brandstofprijzen weer snel stijgen :dyn_hyp:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 13:26

mavas schreef: Ikea's? Albert Heijns XL's, Praxis XL, Hornbach, woonboulevards ala Cruqiuis (in the middle of nowhere), vergeet je die niet allemaal? Bijna allemaal op goed bereikbare autolocaties, waar er geen of weinig plaats is voor langzaam verkeer. Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk al dat soort locaties.
GE-WEL-DIG.

Goed bereikbaar is een must als je boodschappen gaat doen, wie gaat er nou op de fiets of met de bus wat möbels of grotere electronica kopen? Al dat gelöter over dat dit soort locaties vooral bereikbaar moeten zijn voor langzaam/OV en pas in de laatste plaats voor autoverkeer is echt waanzin. Als je dat soort dingen graag wilt, ga je maar naar het stadscentrum, waar je kunt funshoppen en kleinere dingen kopen. Meubelzaken, grote elektronica zaken ed horen niet in het centrum, maar op een goed bereikbare locatie. En waarom zou je dan niet wat winkelfuncties combineren tot een mooi winkelgebied? Dat heeft nou eenmaal ruimte nodig, en dat past niet in de bestaande winkelcentrum, nee (dus goed bereikbaar voor langzaam verkeer en OV).

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 13:44

Maar waar klagen we eigenlijk over? Je vindt in Nederland zowel goed bereikbare perifere winkellocaties als levendige stadscentra. Tot nu toe heeft het Nederlandse planologische beleid goed gewerkt naar mijn mening.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 13:56

paolie schreef:Tot nu toe heeft het Nederlandse planologische beleid goed gewerkt naar mijn mening.
"er staan momenteel 73 files met een totale lengte van 347 kilometer, we noemen nu de files van 10 kilometer of langer".

Nou, daar moet ik nog eens over nadenken... ;)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 10 jun 2009, 13:57

Goede perifere winkelgebieden ?
Ik ken ze amper.

Ga eens naar Praag, je struikelt aan de stadsranden over de Nakupni zona's.
Met een hoogwaardig en veelzijdig winkelaanbod, en heel veel parkeerplek.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 13:58

^^ Én met metroverbinding.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 14:00

^^ had het niet over planologisch beleid op het gebied van verkeer ;)

En ja, in zowat alle landen ter wereld zijn meer perifere winkellocaties te vinden dan in Nederland, maar zoals velen hier terecht opmerken, kleven daar ook nadelen aan. Wat dat betreft vind ik persoonlijk dat we in Nederland een mooie tussenvariant hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 14:02

Ik zie liever allebei. In grotere steden is best wel plaats voor één of twee malls naast de huidige wijk/centrumwinkelgebieden. Zoiets kan je natuurlijk ook bereikbaar maken voor langzaam verkeer, zoals door een fietspad aan te leggen, of een bushalte te plaatsen. Maar je moet geen wonderen verwachten van het gebruik daarvan. Als ik hier in Zwolle-Zuid kijk heb je een praxis/karwei combi die perfect bereikbaar is voor fietsers, volledig ongelijkvloers zonder verkeerslichten én dichtbij de woonwijk < 1km). Toch staan er op zaterdag 6 fietsen en 250 auto's.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 14:15

^^ In principe zijn die Malls er ook gewoon. Alleen al in de buurt van Amsterdam kom ik tot de volgende voorbeelden:
Het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord ligt dicht tegen de A10, heeft een groot gratis parkeerterrein en een winkelaanbod waar een gemiddelde provinciestad u tegen zegt. Hetzelfde geldt voor de Amsterdamse Poort/Arena Boulevard/Villa Arena. Het winkelaanbod is hier gigantisch. Wel betaald parkeren, maar zeer goed bereikbaar en altijd plek. Daarbij per ov perfect bereikbaar.
Winkelcentrum Osdorp. Ook binnen 5 minuten vanaf de A10 gelegen, grote gratis parkeergarage, veel winkels.
Winkelcentrum Amstelveen: Enorm winkelcentrum direct langs de A9, grotendeels overdekt, heel veel parkeergelegenheid (alleen niet gratis)
Maxis-Muiden direct naast de A1. Ben er nog nooit geweest, maar veel winkels en gratis parkleerterrein.

En zo kan ik nog wel even door gaan, want ik sla nog heel wat woonboulevards, losse grootschalige vestigingen zoals Ikea of Makro, iets kleinere winkelcentra etc over, die ook allemaal perfect per auto te bereiken zijn.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 10 jun 2009, 14:24

De MAKRO is eigenlijk gewoon een Hyper-marché. Omdat het planologisch verboden is om levensmiddelen (en gebruiksgoederen) op een bedrijventerrein te verkopen, mag men formeel alleen aan zakelijke klanten leveren. Het is echter redelijk gemakkelijk (via de sportclub of zo) aan een pasje te komen. Ik denk dat bij de MAKRO-kassa's voor 70-80% aan particulier verbruik wordt verkocht, en maar voor 20-30% voor gebruik in kantoor, horeca, verenigingen of (club)kantine ...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 10 jun 2009, 14:42

paolie schreef:Het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord ligt dicht tegen de A10, heeft een groot gratis parkeerterrein en een winkelaanbod waar een gemiddelde provinciestad u tegen zegt.
Een aftandse kleine V&D, en verder weinig meer dan de gemiddelde stad in de omgeving ook niet heeft. Is meer een wijkwinkelcentrum voor Noord, dan dat het enige regionale uitstraling heeft.
paolie schreef:Hetzelfde geldt voor de Amsterdamse Poort/Arena Boulevard/Villa Arena. Het winkelaanbod is hier gigantisch.
Nou, zo gigantisch is dat niet. Misschien wel in m2, maar veel meer dan een paar woonwinkels en een mediamarkt stelt het niet voor. En dat met werkelijk bespottelijke parkeertarieven. Nee, ook dat stelt als winkelgebied helemaal niks voor.
paolie schreef:Winkelcentrum Osdorp. Ook binnen 5 minuten vanaf de A10 gelegen, grote gratis parkeergarage, veel winkels.
Véél te ver van de snelweg. Weinig bijzonder winkelaanbod.
paolie schreef:Winkelcentrum Amstelveen: Enorm winkelcentrum direct langs de A9, grotendeels overdekt, heel veel parkeergelegenheid (alleen niet gratis)
Is zeker een veelzijdig winkelcentrum, maar nog steeds een centrumgebied, met te hoge parkertarieven. Bereikbaarheid vanaf de A9 zal in de toekomst sterk verslechteren door de plannen die Amstelveen heeft met de verdichting van het gebied zonder een stadsweg aan te willen leggen op het dak van de A9-tunnel.
paolie schreef:Maxis-Muiden direct naast de A1. Ben er nog nooit geweest, maar veel winkels en gratis parkleerterrein.
Stelt niet veel voor. Een C1000, een Toys 'R Us en 4 of 5 andere winkels.
paolie schreef:En zo kan ik nog wel even door gaan, want ik sla nog heel wat woonboulevards, losse grootschalige vestigingen zoals Ikea of Makro, iets kleinere winkelcentra etc over, die ook allemaal perfect per auto te bereiken zijn.
Losse vestigingen van een winkel maken nog geen winkelgebied. Wat ik bedoel zijn locaties met een groot en gevarieerd winkelaanbod onder één dak, met flink wat gratis parkeren eromheen. Echte malls dus.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 14:59

^^ Aftandse winkels, geen bijzonder winkelaanbod, geen uitstrailng, niet hoogwaardig, ver van de snelweg (nog geen 5 min), te klein, stelt niks voor, geen echte mall...
Eigenlijk ken ik alleen maar vrouwen die zo kunnen zeuren over iets onbenulligs als winkels...

Veel winkelplezier in Praag....

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 10 jun 2009, 16:35

Ik zou nog even vlug omboeken naar Zuid-Afrika. Dat land zit namelijk vol met dat soort malls met alles onder één dak. Door het hele land zien ze er hetzelfde uit, met ook dezelfde winkels. De winkels in de malls zijn de beste die je in Zuid-Afrika kunt krijgen (met name de stadscentra kun je vergeten), maar toch word ik er allerminst vrolijk van. Ik winkel veel liever tegen de achtergrond van een stadscentrum, waar je ook zomaar in een vergeten zijstraatje nog een heel leuke "out of the box" winkel kunt tegenkomen en je vervolgens nog een terras kunt pakken op een leuk plein.

Natuurlijk hebben malls in Nederland vrij actieve tegenwerking ondervonden uit allerlei hoek, maar uiteindelijk denkt het grootste gedeelte van winkelend Nederland net zo. Men past voor winkelcentra aan de randen van de stad met enorme parkeerplaatsen eromheen. Je moet wel heel auto- of winkelverslaafd zijn (in de zin van: als ik er maar kan parkeren, maakt de omgeving mij niet uit), wil zo'n mall interessant zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 16:38

^^ In alle landen zijn malls een groot succes, ik zie niet in waarom dat in Nederland ineens niet zo zou zijn. Die outlets zoals in Roosendaal, Roermond of Lelystad noem ik niet echt malls overigens.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 10 jun 2009, 16:39

Nee, dan de Kalverstraat/Nieuwendijk:
3x de foot-locker, 2x de macdonalds, etc etc.
En dat alles tegen een pittoreske zwartgeverfde achtergrond, en penetrante luchtjes uit zijsteegjes... :roll: :roll:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 16:49

^^ Maar loop bijvoorbeeld eens het Begijnhofje in. Dat is toch fantastisch? Daar kan echt geen Mall tegenop.

@ Chris: er zijn in bijvoorbeeld de VS heel wat Malls die een uitermate treurig bestaan leiden. En het heeft de binnensteden daar absoluut geen goed gedaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 16:56

paolie schreef:En het heeft de binnensteden daar absoluut geen goed gedaan.
In de VS is amper sprake van een "binenstad", zoals wij dat kennen. De meeste Amerikaanse centra hebben vooral wat kantoren in het centrum, en wat voorzieningen, maar zijn historisch niks. Wel komen er steeds meer voetgangerszones wat natuurlijk een goede zaak is. Het centrum heeft in de VS vooral een werkfunctie, en minder om te recreeëren of te winkelen. De grootste steden, met name New York hebben wel wat restaurants en bars enzo, maar minder dan hier, ook omdat je daar pas vanaf je 21e mag drinken, dus het uitgaanspubliek al een stuk minder is dan in Nederland waar de kroegen/disco's vol zitten met 16 - 20 jarigen.

Overigens heb je verschillende types malls, er wordt hier al een beetje meteen verwezen naar "blokkendozen", maar er is veel meer dan dat, veel malls zijn architectonisch best aardig, soms wat kitscherig, maar het is zeker niet zo eenzijdig als "blokkendozen". Daarnaast heb je natuurlijk de veel oudere binnenstedelijke malls, zoals bijvoorbeeld de Kadewe in Berlijn en die mall in Den Haag (ben de naam even kwijt) die een toeristische attractie op zich zijn. Grote malls hebben vaak honderden winkels waar je de hele dag kan rondhangen, bijvoorbeeld op regenachtige dagen. Ga op een regenachtige dag maar eens een dagje winkelen in het centrum van een Nederlandse stad; weinig aan, omdat bijna niks overdekt is.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 17:04

^^
Niet geheel correct wat je stelt. De Amerikaanse steden kenden vroeger wel degelijk levendige centra. Sinds de komst van de suburbs en de bijbehorende malls, zijn deze centra in rap tempo in verval geraakt. Iets dat in de jaren '70/'80 ook hier in Nederland dreigde te gebeuren. Tegenwoordig zie je dat de centra in Amerikaanse steden weer iets opkrabbelen gelukkig.

Ik heb daar voor mijn studie een erg interessant boek over gelezen, waarvan ik nu de naam even kwijt ben, maar dat zoek ik thuis wel even voor je op.

EDIT: heb het al gevonden:
Downtown Inc.
How America Rebuilds Cities
Bernard J. Frieden and Lynne B. Sagalyn

Our cities are on the move again. Pioneering observers of the urban landscape Bernard Frieden and Lynn Sagalyn delve into the inner workings of the new public entrepreneurship and public private partnerships that have revitalized the downtowns of such cities as Boston, San Diego, Seattle, St. Paul, and Pasadena. They bring a unique combination of political and economic expertise to their analysis of this hot new marketplace, depicting a generation of mayors and administrators who differ in style from their predecessors and who have a more informed relationship with developers.

Downtown Inc. is a progress report on what has happened to our cities in the second half of this century, documenting new directions and more productive strategies for rebuilding downtown. Frieden and Sagalyn take a close look at the retail industry and illustrate how, in cities across the country, maverick developers and enterprising mayors found creative solutions to the problems presented by conservative lenders, political controversy, and shrinking Federal subsidies.

Substantial studies of four big city malls - Faneuil Hall Marketplace in Boston, Town Square in St. Paul, the Pike Place Market in Seattle, and Horton Plaza in San Diego - show in detail what it takes to succeed: a free wheeling entrepreneurial style, flexible deals, financing on the go, and design plans that change as needed. They also highlight the inventive designs that fit these projects into crowded downtowns, attracting record crowds to their doors, and show conversely how conflicts over Columbus Circle, Times Square, and Bryant Park in New York embody the problems that cities must overcome when they try to combine private profit with civic purpose.

Downtown Inc. surveys the results to date to see if there is a real agenda for downtown in the mix of convention centers, malls, stadiums, hotels, and promotional events. Besides the obvious successes of bringing in money and reversing decay in urban centers, Frieden and Sagalyn document the emergence of new downtown economies in New York, Pittsburgh, and other cities as major job centers for a broad cross section of people.

Both authors are in the Department of Urban Studies and Planning at MIT. Bernard J. Frieden is Class of 1942 Professor and Chairman of the MIT Faculty and Lynne B. Sagalyn is Associate Professor of Planning and Real Estate Development.

About the Authors

Lynne B. Sagalyn is the Earle W. Kazis and Benjamin Schore Director of the MBA Real Estate Program at the Columbia University Graduate School of Business.