Bruine toeristische borden

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Joshua
dorpsstraat

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Joshua » ma 30 okt 2023, 16:39

Dan nu even de verschillen:
De Vlaamse toeristische borden duiden een (hoofd)stad/gemeente en dat hele gebied daar rond aan.
De Waalse toeristische borden duiden dan weer echt een specifieke activiteit aan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 30 okt 2023, 18:54

Chris schreef: ma 30 okt 2023, 16:34
Joshua schreef: ma 30 okt 2023, 16:32Het Waalse toerisme staat me gewoon meer aan dan dat van Vlaanderen.
In natuurgebieden of kleine dorpjes wil je ook niet dezelfde toeristenmassa's hebben als in de Vlaamse steden of de Vlaamse kust. Overtoerisme is in natuurgebieden of dorpen nog wel eerder voelbaar dan in een grote stad. Al zijn daar ook wel genoeg voorbeelden van overtoerisme te vinden.
Op toeristisch gebied is de sector in Wallonië in sneltempo aan het vervlaamsen. Zowel qua uitbating als bezoekers. Er zijn gemeenten in Hoog België waar 8 op de 10 kopers tegenwoordig uit Vlaanderen komt. Het beste voordeel is Durbuy, dat is nu in essentie een Vlaams luxe attractiepark geworden. Ik zou het niet dezelfde gradatie van massatoerisme toeschrijven zoals we in de Vlaamse steden zien, maar het is wel een actueel onderwerp.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 30 okt 2023, 19:41

Teetje schreef: ma 30 okt 2023, 15:47
Jouw mening dat er echter meer toerisme is dan in Vlaanderen zou ik maar vlug bijstellen, want volgens jullie eigen nationale statistiekdienst klopt dat echt niet:

https://statbel.fgov.be/nl/themas/onder ... en#figures
Van die cijfers schrik ik toch ook. Ja uiteraard wist ik wel dat de steden zoals Antwerpen, Gent, Brugge en de kust veel toeristen lokken. Maar niet dat er in Vlaanderen 3 keer meer overnachtingen plaatsvinden dan in Wallonië. Overigens vindt de helft van de Vlaamse overnachtingen plaats in de provincie West-Vlaanderen (dus vooral de kust en ook in mindere mate Brugge).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 30 okt 2023, 19:51

Wimpie25 schreef: ma 30 okt 2023, 18:54 Op toeristisch gebied is de sector in Wallonië in sneltempo aan het vervlaamsen. Zowel qua uitbating als bezoekers. Er zijn gemeenten in Hoog België waar 8 op de 10 kopers tegenwoordig uit Vlaanderen komt. Het beste voordeel is Durbuy, dat is nu in essentie een Vlaams luxe attractiepark geworden. Ik zou het niet dezelfde gradatie van massatoerisme toeschrijven zoals we in de Vlaamse steden zien, maar het is wel een actueel onderwerp.
Toerisme is een dun lijntje. Binnen grenzen kan het prettige reuring brengen in een lege regio als de Ardennen; de toeristen zorgen ervoor dat er een divers winkel- en horeca-aanbod kan bestaan dat de inwoners alleen nooit kunnen dragen. Maar als het toerisme te groot wordt, geeft het monocultuur in de middenstand (denk aan de Nutellawinkels in Amsterdam), een verstoorde huizenmarkt en overlast.

Durbuy heeft dit soort borden niet nodig; andere plaatsjes doe je echt nog wel een plezier met zo’n bruin bord. Daar biedt het wel kansen. En als het daar te druk mocht worden, moeten ze lokaal maar op de rem trappen. Wallonië mag niet het meest florerende deel van West-Europa zijn, de economie is er goed genoeg aan toe om niet diep voorover te moeten buigen voor grootschalig toerisme als enige manier om mensen nog een beetje aan het werk te houden.
Wimpie25 schreef: ma 30 okt 2023, 16:12 De borden doen in die zin dan wel goed hun werk, de schijn geven dat er veel te beleven valt in Wallonië :)
Ik denk er als gezegd eerder het omgekeerde van: als er bij bijna iedere afrit iets staat, weet je dat het nooit A-bestemmingen zijn. Om het met Michelin Vert-sterren te zeggen: zeker niet ***«vaut la voyage», soms **«mérite un détour» maar altijd tenminste *«interessant». De benadering is hoe dan ook bepaald niet Waals, want in Duitsland en Frankrijk zie je ook op bijna iedere niet-stedelijke afrit wel dit soort borden. Bruine borden bij iedere afrit waren ook onderdeel van de rebranding van de Italiaanse A2.

Ik neem ze gewoon ter kennisgeving aan en rijd door. Het hoeven van mij ook geen A-bestemmingen te zijn; beetje naamsbekendheid kan genoeg zijn voor dit soort plaatsen/regio’s en ook die 1-ster-bestemmingen leren me iets over de regio waar ik doorheen rijd. Dus ik weet niet of je opmerking over schijn bedoeld was als oud-Vlaamse trap op het zuiden; ik zou dat een beetje flauw vinden.

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » wo 06 dec 2023, 18:41

Chris schreef: vr 10 jul 2020, 16:47 Langs de E411 komen kennelijk een heleboel borden: https://sofico.org/pres-de-150-nouveaux ... utoroutes/

Afbeelding
Ze hebben op al deze borden tussen het afritnummer en de pijl VISITWallonia.be gezet: https://www.google.com/maps/@50.7409626 ... &entry=ttu. Handig als doorverwijzing naar de Waalse toeristische website. Alleen voldoen die afrit nummering aanduidingen niet meer aan de normen aangezien Wallonië het Franse afritsymbool heeft overgenomen.
Laatst gewijzigd door Joshua op wo 06 dec 2023, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 dec 2023, 18:45

Het doet een beetje denken aan de Eye of Providence (alziend oog).

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 dec 2023, 19:03

Joshua schreef: wo 06 dec 2023, 18:41 Alleen voldoen die afrit nummering aanduidingen niet meer aan de normen aangezien Wallonië het Franse afritsymbool heeft overgenomen.
Je zou zeggen: doe dat dan even met één sticker. Maar je ziet meteen het probleem van het afritsymbool. Dan zou het afritnummer breder geworden en had die website er niet meer op zijn huidige formaat tussen gepast.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 06 dec 2023, 19:45

^^ Dat was juist een voordeel geweest.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 dec 2023, 20:05

^^ het weglaten van die website? Grafisch bekeken zeker. In de tussentijd heeft het als informatief element op het bord (áls je het kunt ontcijferen) meer toegevoegde waarde dan een afritsymbool als tegengesteld aan het oude groen-gele vlak.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 06 dec 2023, 22:34

Je moet niet willen dat weggebruikers tijdens hun rit op hun telefoon gaan texten. Domme beslissing om zo'n lange url op een bord te zetten.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 dec 2023, 22:44

^^ URL’s staan op veel plaatsen langs de weg. Misschien niet op wegwijzers, maar vaak al wel op borden over wegwerkzaamheden en bij reclame loopt het al helemaal op. Er zullen altijd idioten zijn die menen met 120 km/h hun telefoon te kunnen pakken om een website te bekijken, maar volgens mij loopt het in de praktijk wel los. Voor passagiers kan het natuurlijk des te interessanter zijn, maar dat heeft geen verkeersveiligheid-impact.

Met URL’s langs de weg is het net als met de bruine borden in het algemeen. Je probeert naamsbekendheid op te bouwen, dus een URL in de hoofden van passanten te krijgen. Ik geloof het wel, daargelaten dat ik dit grafisch gewoon slecht vind.

Lengte van het URL lijkt me een non-factor voor verkeersveiligheid: chauffeurs moeten met hun poten van die telefoon afblijven, of er nou sanef.fr, anaarbeter.nl, wallonie-toerisme.com of brombeer.net/signs staat. Dat langere URL’s minder makkelijk worden opgeslagen, zegt iets over effectiviteit van reclame, niet over verkeersveiligheid.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 06 dec 2023, 22:49

Reclame op billboards kun je bewust negeren tijdens de rijtaak. Borden binnen het dwarsprofiel van de weg lezen weggebruikers eigenlijk altijd, dat valt niet te negeren. En daar horen dus ook niet nodeloos url's thuis. De enige url's die daar functioneel zijn is bij betolling waar je de tol achteraf online moet betalen binnen een x-aantal uur. Maar dan met een zo kort mogelijke url.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 07 dec 2023, 10:25

Binnen het dwarsprofiel van een weg staan allerlei borden die ik als weggebruiker min of meer negeer. Borden met allemaal gegevens over werkzaamheden bijvoorbeeld, de namen en bouwjaren van kunstwerken die Rijkswaterstaat tegenwoordig langs de weg meent te moeten plaatsen in het kader van de zelfpromotie. Maar bijvoorbeeld ook van die Italiaanse borden met acht extra afritdoelen. De weggebruiker is volgens mij veel beter tot filteren van informatie in staat dan wat je hier suggereert.

Als je niet op zoek bent naar bepaalde informatie en het is druk, dan negeer je bruine borden en dit soort Rijkswaterstaat-spul als eerste. Ook zaken als afstandenborden en, in Frankrijk, de doelen van de eerstvolgende afrit 20 kilometer verderop, filter je dan direct weg. Dat valt binnen wat jij noemt "bewust negeren als onderdeel van je rijtaak". Dat zijn dingen die je wel gaat bekijken wanneer het rustig is en verveling dreigt. E-tolling dingen vallen binnen de informatie die mensen wel zoeken en dus ook zullen lezen. Zeker eens dat een kort URL juist dan wel de voorkeur heeft. Maar voor een bruin toeristisch bord vind ik de hier ingezette retoriek zwaar overdreven.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 dec 2023, 10:40

^^ Ik negeer tegenwoordig voornamelijk de massa's borden met "90-bij nat wegdek" die Rijkswaterstaat zo nodig meent te moeten plaatsen...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 07 dec 2023, 12:46

Rene schreef: wo 06 dec 2023, 22:49 Borden binnen het dwarsprofiel van de weg lezen weggebruikers eigenlijk altijd, dat valt niet te negeren. En daar horen dus ook niet nodeloos url's thuis.
Vertel de mensen bij Rijkswaterstaat dan ook even dat ze geen vananaarbeter.nl op de DRIPs moeten zetten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » do 07 dec 2023, 13:28

Precies, zet de DRIPs maar uit en haal de bouwborden en objectborden maar weg. Of ga er vanuit dat niet iedere weggebruiker die zo'n bord ziet meteen op zijn mobiel visitwallonia.be gaat googlen maar dat overlaat aan een bijrijder of onthoudt tot ie thuis is :roll:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 07 dec 2023, 13:46

Ik geloof dat René sowieso geen fan is van toeristische borden, en ik krijg de indruk dat dat binnen Rijkswaterstaat wel een wat breder gedragen sentiment is. Van verwijzingen naar Wildlands naar nationale landschappen die niet zichtbaar genoeg zijn vanaf de snelweg - iedere keer is er een "anti-bruin-sentiment", een "als we hier aan beginnen, gaan de sluizen open" etc. Het zal wel niet helpen dat RWS als wegbeheerder iets faciliteert, maar er zelf niet voor betaalt en dan als poortwachter fungeert. Dat soort dingen zijn in iedere organisatie het moment bij uitstek waarop het Business Prevention Department gaat ingrijpen.

Maar goed, als je ziet wat er allemaal aan niet-bruine verkeersveiligheidsboodschappen en RWS-goodwill-campagnes langs de weg mogen, vind ik dat niet met één maat wordt gemeten.

djiwie
woonerf

Bericht door djiwie » do 07 dec 2023, 14:12

Ik vind het ook een beetje gezeur, die bruine borden kun je heel makkelijk negeren als je er geen tijd voor hebt. Juist omdat ze zo afwijken van de andere borden.

Thom
verkeersader

Bericht door Thom » do 07 dec 2023, 15:53

Halverwege dit jaar zijn er langs belangrijke invalswegen van de provincie Zeeland deze borden geplaatst.

Meer info over het Geopark Schelde Delta:
De Vlaams-Nederlandse Schelde Delta is een uniek grensoverschrijdend estuarium, een gebied waar de getijden van de Noordzee duwen en trekken aan de loop van de Schelde, en waar zout water overloopt in zoet water.

De Schelde loopt als blauwe draad door het Geopark. Alles samen is het een gebied van 5.500 km², verspreid over 63 partnergemeenten en met zo’n 1.500.000 inwoners. Het strekt zich uit over de provincies Zeeland en Noord-Brabant in Nederland, en West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Antwerpen in België. Die provincies zijn de initiatiefnemers van dit aspiring Unesco Global Geopark.
Bron: https://www.scheldedelta.eu/nl

Locatie: N257 https://maps.app.goo.gl/EL715RDQrNXLfZUP9?g_st=ic
Afbeelding
(Ik kon zo snel geen geschikt topic vinden, aangezien het Geopark ook tot België behoord hier geplaatst.)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 dec 2023, 17:39

Geoparken zijn voor veel passanten niet echt interessante bestemmingen, tenzij er echt wat spectaculairs te zien is. Voor geologen en wellicht aardrijkskundigen kan het wel interessant zijn. Bij de term 'geopark' heb je ook niet meteen een beeld bij wat er überhaupt te zien is.

Bij grote of bijzondere rotspartijen of grote uitgravingen is vaak echt wat te zien, maar zoiets als zeeklei is voor gewone mensen toch weinig tastbaar of onderscheidend.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 08 dec 2023, 13:03

Geopark zegt me in eerste instantie ook niks.

Weet iemand waarom het "Geopark Delta" heet, en niet "Geoparkdelta"?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 08 dec 2023, 13:18

^^ "Geopark Scheldedelta" was beter geweest.
Laatst gewijzigd door paolie op vr 08 dec 2023, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 08 dec 2023, 13:18

mavas schreef: vr 08 dec 2023, 13:03 Weet iemand waarom het "Geopark Delta" heet, en niet "Geoparkdelta"?
Het heet "Geopark Schelde Delta" en het had "Geopark Scheldedelta" moeten heten.

Maar dan nog:
De Vlaams-Nederlandse Schelde Delta is een uniek grensoverschrijdend estuarium
Een estuarium is géén delta...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.