Bruine toeristische borden

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: Bruine toeristische borden

Bericht door Willem » vr 06 aug 2010, 12:54

Wimpie24 schreef: Eerlijk gezegd denk ik niet dat er veel mensen zijn die onmiddellijk de snelweg afvliegen bij het zien van zo'n bord, vroeger misschien wel maar nu weet je toch op voorhand al waar en waarom je ergens naartoe gaat.
Op pad in Frankrijk heb ik me wel eens een keer laten leiden door de bruine borden langs de weg, voor zover het niet al te ver om was. Dat was een heel leuke manier om het land te bezichtigen, omdat je zo op plekken komt waar je normaliter aan voorbij gereden zou zijn. De op de bruine borden aangegeven doelen zelf verschillen nogal van kaliber, dat maakt het nogal verrassend. De ene keer is het ronduit een afknapper en begrijp je niet waarom dat al 20 km. van tevoren staat aangegeven en is het zonde van de omweg, terwijl je de andere keer bij iets heel moois uitkomt.
Op deze manier toch wel wat onverwachtse plekken van Frankrijk gezien.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 06 aug 2010, 15:52

Alfa schreef:Hier in het Meetjesland heeft de toeristische dienst de bruine borden langs de E40 en E34 vervangen door een eigen ontwerp. Het betreft gewoon een wit bord met het logo en (m.i. nogal simpele) slagzin :
Afbeelding.

Ik hoop dat dit geen algemene trend wordt. Het zal de eenheid niet ten goede komen als iedereen op eigen initiatief borden gaat ontwerpen en plaatsen.
Dat lijkt nogal veel op de promotieborden die men aan de kust geplaatst heeft (die waren ook wit). Met het verschil dat die nog enig nut hebben.
Het mag inderdaad wel niet de bedoeling zijn om kleuren door mekaar te beginnen haspelen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Jerbbiepooh
zandpaadje

Bericht door Jerbbiepooh » za 07 aug 2010, 11:46

Hoi

Na wat over en weer gemail heb ik een heel vriendelijke ambtenaar te pakken gekregen die speciaal voor mij uit de inventarisatie van de afgelopen jaren de foto's van de bruine borden heeft geselecteerd. Hij stuurde me deze link. Ik ga nog eens bevragen, maar dat zullen er wel al heel wat zijn. Weet iemand of er misschien nog meer zijn ?

https://rcpt.yousendit.com/923341213/22 ... 67db057b1e

tompie
autoweg

Bericht door tompie » za 07 aug 2010, 14:06

^^
er zijn er nog heel wat mee hoor onder andere de West- en Oost-Vlaamse borden staan er niet tussen
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 07 aug 2010, 17:54

Die provincies lijken zoals altijd niet mee te tellen wat wegen betreft...

Dit zijn trouwens de laatste nieuwe versies van die borden, aangepast aan het nieuwe standaardbestek.

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Jerbbiepooh
zandpaadje

Bericht door Jerbbiepooh » za 07 aug 2010, 21:47

Er staan er wel al een deel van Oost-Vlaanderen tussen hoor. Scheldeland en Aalst als ik me niet vergis. Maar het kunnen ze inderdaad niet allemaal zijn.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » zo 08 aug 2010, 9:08

Ik mis zeker al de borden van Kust, Brugge, Gent ,Kortrijk,Leiestreek,Oudenaarde,...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 08 aug 2010, 11:53

Er zitten borden van Scheldeland, de Polders, De Vlaamse Ardennen tussen. Dat is toch al heel wat van die uithoek van het land?

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » di 05 okt 2010, 16:34

Toeristische borden langs Vlaamse wegen binnenkort vervangen

BRUSSEL - Het Agentschap Toerisme Vlaanderen en het Agentschap Wegen en Verkeer zijn overeengekomen om de bruine borden met toeristische informatie langs de autosnelwegen te vervangen.

Dat blijkt uit een antwoord op een schriftelijke vraag die Mieke Vogels (Groen!) stelde aan minister Bourgeois.
Toerisme Vlaanderen zorgt voor de inhoud, het Agentschap Wegen en Verkeer zorgt voor de praktische kant van de zaak.

De oproep voor kandidaten bordenontwerpers werd in 11/2009 al gelanceerd.
Eind 08/2010 dienden de geselecteerde kandidaten een vormelijk concept in.
Na de gunning worden de nieuwe borden samen met de steden en regio’s concreet uitgewerkt.
Een datum voor de start van de vervanging kreeg Vogels niet van de minister.

"De vervanging komt niets te vroeg. De toeristische informatieborden in Vlaanderen zijn zodanig verouderd dat ze de toerist eerder afschrikken dan aanzetten tot een bezoek", zegt Vogels.
"Zo zie je op het toeristisch informatiebord dat Antwerpen aankondigt op dit moment gewoon drie witte zeshoeken", gaat Vogels verder.
"Ik hoop dat de minister een voorbeeld neemt aan onze Waalse buren. Daar staan langs de autosnelweg sinds een paar jaar mooie grote foto’s met een poëtisch onderschrift. De grotten van Han en Remouchamps worden aangekondigd als een ‘Voyage au ventre de la terre'."
Bron: 'De Gentenaar' - 05/10/2010.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 05 okt 2010, 16:55

paolie schreef:^^ Klopt, de Waalse borden zijn door de Janssens Group gemaakt. Hopelijk volgen de Vlaamse borden!!
Ik word op mijn wenken bediend :yes:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 05 okt 2010, 19:05

Opvallend toch dat de bordenboeren zelf een ontwerpvoorstel moeten indienen. Dat is toch niet de normale gang van zaken?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 05 okt 2010, 19:07

Alfa schreef:Opvallend toch dat de bordenboeren zelf een ontwerpvoorstel moeten indienen. Dat is toch niet de normale gang van zaken?
Soms wel, zo hoeft de overheid zelf niets te ontwerpen en wordt er dus ook zo weinig mogelijk geld aan uitgegeven.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 05 okt 2010, 19:09

^^Wees maar zeker dat de bordenboeren de gemaakte ontwerpkosten zullen doorrekenen in de prijsofferte.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 05 okt 2010, 19:14

Desalniettemin kunnen we niet ontevreden zijn als er een beetje competitie is geweest, in zulke gevallen is het eindresultaat toch mooier.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » di 05 okt 2010, 23:35

:p ik ben nieuwschierig naar de resultaten.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 06 okt 2010, 13:28

Wimpie24 schreef:Desalniettemin kunnen we niet ontevreden zijn als er een beetje competitie is geweest, in zulke gevallen is het eindresultaat toch mooier.
Dat hangt er helemaal van af of de overheid de mooiste borden of de goedkoopste borden kiest...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 06 okt 2010, 14:21

In dit geval speelt de competitie met Wallonië ook mee en zal Toerisme Vlaanderen een concept opstellen dat heel veel op dat van onze zuiderburen lijkt.
Het agentschap wegen en verkeer zal dan de beste concrete uitwerking van het concept selecteren en die bordenboer krijgt dan het contract.
Bovendien zijn de AWV's zowiezo verplicht om de goedkoopste oplossing te kiezen, dat is wettelijk bepaald. Enkel de gemeenten hoeven zich hier niet aan houden dus ik wacht af hoe men het in dit geval gaat oplossen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 06 okt 2010, 20:39

harry schreef:
Wimpie24 schreef:Desalniettemin kunnen we niet ontevreden zijn als er een beetje competitie is geweest, in zulke gevallen is het eindresultaat toch mooier.
Dat hangt er helemaal van af of de overheid de mooiste borden of de goedkoopste borden kiest...
Referendum? :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » wo 06 okt 2010, 23:10

Wimpie24 schreef:In dit geval speelt de competitie met Wallonië ook mee en zal Toerisme Vlaanderen een concept opstellen dat heel veel op dat van onze zuiderburen lijkt.
Het agentschap wegen en verkeer zal dan de beste concrete uitwerking van het concept selecteren en die bordenboer krijgt dan het contract.
Bovendien zijn de AWV's zowiezo verplicht om de goedkoopste oplossing te kiezen, dat is wettelijk bepaald. Enkel de gemeenten hoeven zich hier niet aan houden dus ik wacht af hoe men het in dit geval gaat oplossen.
^^ federaal gezien moeten overheidsdiensten de goedkoopste kanidaat nemen.
Vlaamse overheidsdiensten nemen de kanidaat die de beste "value for money" geeft.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 okt 2010, 9:07

^^ Even een lesje inkoop. Hoewel het wettelijk verplicht is "de goedkoopste" te kiezen, is er niets wettelijk vastgelegd over de kwaliteitseisen die een instantie mag voorleggen. En aangezien men van te voren wel ongeveer weet wat men kan verwachten, "stelt" men de kwaliteitseisen soms dusdanig, dat enkel de gewenste fabrikant, met het gewenste ontwerp, voldoet aan deze eisen. Dat is dan uiteraard ook automatisch de goedkoopste...

tompie
autoweg

Bericht door tompie » vr 29 okt 2010, 20:00

Vandaag een eerste nieuw toeristisch bord gezien op de N459 in Kruishoutem komende van de E17 richting Kruishoutem. Het is een bord van Janssens volgens het vlaams standaardbestek met net zoals in Wallonie een foto van de streek en onderaan het bord een bruine strook met daarin -Vlaamse Ardennen i Stadhuis- De omranding van het bord is in het wit uitgevoerd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 30 okt 2010, 10:06

Hoewel het wettelijk verplicht is "de goedkoopste" te kiezen,
Is dat nog steeds zo? Selecteren op kwaliteit of betrouwbaarheid mag niet meer?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 30 okt 2010, 14:49

Betrouwbaar bleek Glenn Janssens alleszins niet te zijn, anders wordt je niet veroordeeld voor fraude en gesjoemel allerhande.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op za 30 okt 2010, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 30 okt 2010, 17:59

Ben benieuwd hoe die Vlaamse borden er dan uitzien?

@Wimpie24: geloof dat we daar maar niet aan gaan debatteren 8-)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 30 okt 2010, 19:48

Zonder er nog veel verder op in te gaan, sinds die veroordeling zie je veel meer vekeersborden (meerderheid zelfs) van andere producenten. Ik ben blij dat die ook eens de kans krijgen om het monopolie van Janssens te doorbreken want de kwaliteit die ze afleveren is vaak veel beter, alsook de plaatsing van de borden is veel grondiger.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 31 okt 2010, 0:36

Mij valt het vooral op dat die zogenaamde bordenwouden vaak vol met Janssens-verkeersborden staan. Dat is vast geen toeval.

Hoelang heeft Janssens dat monopolie eigenlijk al?

tompie
autoweg

Bericht door tompie » zo 31 okt 2010, 8:56

Alfa schreef:Mij valt het vooral op dat die zogenaamde bordenwouden vaak vol met Janssens-verkeersborden staan. Dat is vast geen toeval.

Hoelang heeft Janssens dat monopolie eigenlijk al?
Ik vermoed dat Janssens een goeie zaak gedaan heeft door de firma Callier uit Nazareth over te nemen, die hadden vroeger zowat het monopolie op de verkeersborden, ook de volledige afdeling wegmarkeringen is afkomstig van callier. Hier in de regio merk ik dat er de laatste tijd terug heel veel Janssens borden geplaatst worden bij vervanging of plaatsing van nieuwe borden, hetgeen tijdens het schandaal en het eerste jaar erna zogoed als niet gebeurde, toen werd hier veeleer borden geplaatst van de lokale bordenboer Lamorco uit Heule-Kortrijk.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 24 aug 2011, 9:56

Gazet van ANtwerpen 23-08-2011 schreef:Lier speelt toeristische borden op E313 kwijt

Afbeelding

De bruine, toeristische borden die op de snelweg E313 naar de stad Lier verwijzen, verdwijnen. Volgens minister Geert Bourgeois (N-VA) telt Lier immers te weinig overnachtingen om zulke borden te rechtvaardigen.
Minister van Toerisme Geert Bourgeois wil de internationale, bruine, toeristische borden langs de snel- en gewestwegen vervangen. De nieuwe borden worden uitgerust met kleurenfoto's die de betreffende streek op een modernere en attractievere manier onder de aandacht brengen.
"Maar sommige borden worden weggenomen en níét vervangen, onder meer die van Lier aan de afrit Herentals op de E313", zegt de Lierse burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open Vld). "De reden hiervoor is onduidelijk."
"De bestaande bruine borden worden niet simpelweg vernieuwd", reageert minister Bourgeois. "Om te bepalen welke nieuwe bruine borden er langs de snelwegen geplaatst worden, hebben we toetsingscriteria afgesproken. Het moet om een toeristische stad gaan volgens de criteria van Toerisme Vlaanderen of om een centrumstad, en het centrum van de stad moet minder dan zeven kilometer van de autosnelweg liggen."
"De stad Lier komt op basis van de voormelde criteria niet in aanmerking voor de plaatsing van een bruin bord. Lier scoort namelijk te laag op het gebied van het aantal toeristische overnachtingen en verblijfsinstellingen om een toeristische stad te zijn", besluit minister Bourgeois.
"Bovendien ligt het stadscentrum van Lier verder dan zeven kilometer van de snelweg", stelt Peter Buysrogge, woordvoerder van minister Bourgeois

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 24 aug 2011, 19:18

Tjah rare ciriteria om zo maar een toeristisch bord af te schaffen... :facepalm: Waarom niet zoals in Wallonie reclame maken voor een streek? Het toeristisch bord op de E40 in Ternat over de streek Patjottenland is toch ook geen stad of centrumstad?

Hoe zit het nu met die nieuwe toeristisch borden? Ik heb er al enkele zien opduiken in de Vlaamse Ardennen, en ik vindt ze echt NIET geslaagd... De stalen ondersteuning met 3 palen dicht bij elkaar, met een langerrekt bord op in niet al te schitterende kleuren zijn echt niet gelukt. Spijtig dat ik het moet zeggen, maar de Waalse vernieuwde toeristische borden vind ik veel beter. Hopen dat men misschien de opstelling nog gaat aanpassen?

ps: deze belijning tegen de kant vind je vooral in Antwerpen terug op vernieuwde wegen, deze mogen ook in de rest van Vlaanderen toegepast worden!

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 24 aug 2011, 19:22

Of de stad Lier moet bereid zijn om te betalen voor een nieuw bruin bord (lees: een stuk reclame voor de stad) langs de E313. Een afstand van 7 kilometer is niet ver, daarvoor hoef je het niet te laten.