[D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Bericht door Chris » za 26 jan 2019, 10:25

SnarfFlevoland schreef: za 26 jan 2019, 0:42Ben benieuwd wat de verkeersintensiteiten zullen zijn. Ik verwacht niet echt dat veel mensen deze verbinding zullen gaan gebruiken.
De brug zal wel een enorme reistijdswinst mogelijk maken voor regionaal verkeer. Verkeer dat nu een bepaalde verplaatsing niet of slechts incidenteel doet vanwege de lange reistijd. In die zin maakt het ook nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Het is de enige snelle Moselkruising tussen Trier en Koblenz.

Maar bijvoorbeeld 40.000 voertuigen per dag zal het inderdaad niet gaan trekken. Dat hoeft ook niet, niet elke snelweg moet per se meteen tot de max benut worden.
Bovendien geloof ik als ik dit zo zie niet echt in een opening eind dit jaar. Zal wel eerder 2020 worden...
Als je de bouw van andere bruggen ziet in Duitsland dan is oplevering in 2019 inderdaad nog niet zo zeker. Of ze moeten een bouwspurt maken, maar het komt vaker voor dat het langzamer dan plots sneller gaat...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 26 jan 2019, 12:40

Het moet toch wel lukken de brug dit jaar open te stellen? Ook op Duits tempo lijkt me dat haalbaar.

Ik ben daarentegen banger dat het aansluitende wegennet aan de oostkant dit jaar niet gereed komt. Is daar al iets van zichtbaar? Volgens mij is er alleen direct ten oosten van de brug een afdaling naar de oever, maar meer niet volgens mij.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 jan 2019, 12:50

Het traject tot aan Longkamp is al wel in aanbouw, getuige deze satellietbeelden (helaas niet nieuwer dan 2016):

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » za 26 jan 2019, 15:32

mavas schreef: za 26 jan 2019, 12:40 Het moet toch wel lukken de brug dit jaar open te stellen? Ook op Duits tempo lijkt me dat haalbaar.

Ik ben daarentegen banger dat het aansluitende wegennet aan de oostkant dit jaar niet gereed komt. Is daar al iets van zichtbaar? Volgens mij is er alleen direct ten oosten van de brug een afdaling naar de oever, maar meer niet volgens mij.
Je moet ofwel eerst naar het noorden en afdalen of doorrijden en via de oude B50 weer terug om onder de brug te geraken. Ik zie niet in waarom de brug niet voor de zomer of zelfs al met Hemelvaart niet open kan zijn. Voor de toeleidende wegen hoeft alleen nog (deels) een toplaag en lijnen aangebracht worden. Werken aan het brughoofd en de brug (vangrails en zo) kan ook in de winter (als het niet extreem koud is of veel sneeuwt).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 28 jan 2019, 8:57

Chris schreef: za 26 jan 2019, 12:50 Het traject tot aan Longkamp is al wel in aanbouw, getuige deze satellietbeelden (helaas niet nieuwer dan 2016)
Ben er in die periode aan de zuidkant een keer langsgereden en de grondwerken waren toen al wel wat verder gevorderd. Ook waren enkele kunstwerken op het trace al gereed. Maar goed het kan dan nog net zo goed weer afhangen of de geleiderail en dat soort zaken al geplaatst is of het ook echt straks allemaal open kan.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 30 jan 2019, 17:50

captain007 schreef: ma 28 jan 2019, 8:57 Ook waren enkele kunstwerken op het trace al gereed.
Dat was 4 jaar geleden bij de AGAB meeting ook al zo:
https://joomla.autobahngeschichte.de/in ... en-rachtig

Geen idee hoeveel ze intussen gedaan hebben.

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » do 31 jan 2019, 7:30

Aha, goed nieuws dat ze bijna klaar zijn. Kan niet wachten om de nieuwe verbinding te gebruiken op weg naar Italië!
Een beetje moeilijk om in te schatten, maar het zou voor mijn omgeving toch al snel een half uur tijdswinst kunnen opleveren tegenover de route via Aken.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 jan 2019, 9:15

Weet niet wat jouw omgeving precies is, maar tussen :KP: Battice en de aansluiting A61/B50 bij Rheinböllen zul je misschien 20km kunnen winnen tegenover de route via Aachen en dan vanaf Kerpen de A61 af. Maar daar krijg je voorlopig nog wel de stukken enkelbaans in de A60 en de B50 (tussen de zuidkant van de Hochmoselübergang en het begin van de Gelbe Autobahn) voor terug. Aan de andere kant vermoedelijk ook wat rustiger wegen, maar ik denk niet dat je vanaf Battice meer kunt winnen dan vijf à tien minuten. Kom je vanuit :KP: Lummen, dan zal er geen winst in afstand meer zijn en heb je wel die enkelbaans stukken.

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » do 31 jan 2019, 9:37

Nja, 't is sowieso moeilijk in te schatten vind ik. De huidige route via de B50 doorheen het Moezeldal kost mij exact 9 minuten langer dan de route via Aken. Beide keren rijd ik via Battice. Een half uur tijdswinst lijkt dus inderdaad overdreven en een beperkte winst van een minuut of tien lijkt een betere inschatting. Maar het zou al zeer welkom zijn om eens een andere route te kunnen nemen dan die doodsaaie - want eindeloze - A61 ;)

Vanuit Lummen kom ik momenteel op 25 minuten tijdswinst via Aken, ook na de voltooiing van de B50n zal dat dus inderdaad waarschijnlijk (nipt) de snelste route blijven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 31 jan 2019, 10:24

Voor de afwisseling ga ik het zeker een keer doen. En dan op de terugweg, met witte wijn-inkoop-stop in de dorpen onder de brug. :p

Voor de rest denk ik dat het landschap niet heel anders is dan wat je langs de A61 tegenkomt. Waar je met de route langs Aachen nog vrij lang in de vlakte blijft, rijd je met deze route al vanaf Battice in heuvelachtig gebied. Dat is enerzijds een voordeel, maar aan de andere kant vind ik het Eifel en Hunsrück-deel van de A60/B50 ook weer niet zo heel bijzonder, waar de A61 tot aan Koblenz nog heel aardige vergezichten biedt. Of het in zoverre minder 'eindeloos' is dan de A61? Misschien bovenal op de psychologische factor dat je een paar keer afslaat en daarmee de geest verzet. Maar juist het landschappelijk saaiste stuk A61, door het zeer brede en vlakke Rijndal van Bingen naar Hockenheim, met weinig inspirerende plaatsen als Ludwigshafen, Speyer en Heilbronn op de borden, krijg je nog onvermijdelijk voor je kiezen ...

NAGEKOMEN GEDACHTE: Lummen-Rheinböllen is 258 km over de reguliere route, en nu 274 km over Wittlich. De Hochmoselübergang gaat die laatste route niet met 16 km verkorten, dus A61 afrijden blijft korter in afstand én heeft geen enkelbaans stukken. Op zijn best wordt het een bruikbaar alternatief bij een calamiteit op de A61 of grootschalige werkzaamheden.
Laatst gewijzigd door Pino op do 31 jan 2019, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 31 jan 2019, 11:26

TomTorquay schreef: do 31 jan 2019, 7:30 Kan niet wachten om de nieuwe verbinding te gebruiken op weg naar Italië!
Afhankelijk waar je in Italië naartoe wilt, kan dat nu toch al? Je kan via Trier, Saarbrücken en Strasbourg vrij makkelijk richting de Gotthard rijden. Die paar euro tol voor de Franse A4 maken de pot ook niet vet. Mocht je voor de Brenner kiezen, dan kan je ook nu al redelijk aardig via Pirmasens, Landau en Karlsruhe rijden, ook al is daarvan een deel slechts enkelbaans (1x2) uitgebouwd.
Pino schreef: do 31 jan 2019, 9:15 Aan de andere kant vermoedelijk ook wat rustiger wegen, maar ik denk niet dat je vanaf Battice meer kunt winnen dan vijf à tien minuten.
Lijkt mij ook een realistische tijdswinst. Het zal allemaal wel niet veel schelen.
Pino schreef: do 31 jan 2019, 10:24 Maar juist het landschappelijk saaiste stuk A61, door het zeer brede en vlakke Rijndal van Bingen naar Hockenheim, met weinig inspirerende plaatsen als Ludwigshafen, Speyer en Heilbronn op de borden, krijg je nog onvermijdelijk voor je kiezen ...
Absoluut! En daarbij is de A61 dat stuk ook vaak vrij druk, waardoor het niet lekker opschiet, soms zelfs met files. Dan heb ik nog liever een A31... Loopt weliswaar ook door een vlak landschap, maar je hebt tenminste wat uitzicht links en rechts. De A61 heeft daar helemaal niks, behalve eeuwigdurende struikjes.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » do 31 jan 2019, 23:48

SnarfFlevoland schreef: do 31 jan 2019, 11:26
TomTorquay schreef: do 31 jan 2019, 7:30 Kan niet wachten om de nieuwe verbinding te gebruiken op weg naar Italië!
Afhankelijk waar je in Italië naartoe wilt, kan dat nu toch al?Mocht je voor de Brenner kiezen, dan kan je ook nu al redelijk aardig via Pirmasens, Landau en Karlsruhe rijden, ook al is daarvan een deel slechts enkelbaans (1x2) uitgebouwd.
Klopt, ik gebruik de route via Pirmasens dan ook regelmatig ter afwisseling van de A61. Maar extra alternatieven zijn altijd welkom :)

Dat de A61 eeuwig duurt is bij mij vooral iets psychologisch, temeer omdat ik vaak 's nachts rijd en dus niet veel van de landschappen meekrijg. 200km+ 'rechtdoor', zonder wissel van snelweg, zonder noemenswaardig knooppunt, stad of wat dan ook ertussenin. Wordt al snel vermoeiend 's nachts, de focus ebt een beetje weg. Het deel van de A61 in de Rijnslenk is landschappelijk zeker het saaiste van de route, maar dan heb je tenminste wel al een beetje zicht op :KP: Hockenheim dat toch dichterbij sluipt (al duurt het altijd langer dan je wilt).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 01 feb 2019, 13:29

TomTorquay schreef: do 31 jan 2019, 23:48Dat de A61 eeuwig duurt is bij mij vooral iets psychologisch, temeer omdat ik vaak 's nachts rijd en dus niet veel van de landschappen meekrijg. 200km+ 'rechtdoor', zonder wissel van snelweg, zonder noemenswaardig knooppunt, stad of wat dan ook ertussenin.
Herkenbaar, hoewel er in West-Europa veel soortgelijke routes zijn waar je lang "niets" tegenkomt. Ik slaag er eigenlijk overal wel in om mijn zinnen op de juiste manier te verzetten. Of het nu is naar landschap, bruine borden, afstandenborden of iets anders. De 250 km Kerpen-Hockenheim staat ook in geen verhouding met wat je al snel in Frankrijk tegenkomt, laat staan nog verder weg.

Het gekke voor mij is dat ik de A61 weer zo goed heb leren kennen dat ik ook relatief kleine dingen als herkenningspunt in mijn systeem heb opgeslagen. Kreisstädte als Bingen, Alzey en Bad Kreuznach; knooppunten als Mutterstadt en Rheinböllen waar je alleen maar rechtdoor rijdt - er is ook 's avonds langs de A61 meer dat mij triggert dan op andere "heel lang rechtdoor"-routes die ik bijna nooit rijd. Zoals (wanhopige poging om terug on topic te komen) de A60 richting Hochmoselübergang of Pirmasens.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 feb 2019, 15:31

De overspanning rust nu nog grotendeels op een hulpconstructie bovenop de pijlers. Vorige maand is begonnen om het brugdek te laten zakken op de brugpijler, dit gebeurt per brugpijler. Daardoor krijgt het brugdek tijdelijk een ingezakt beeld.

Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 28 mar 2019, 13:22

Vanaf begin juni is het de bedoeling te beginnen met de asfalteringswerkzaamheden.

https://www.rtl.de/cms/anfang-juni-star ... 13651.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 jun 2019, 9:46

Webcam beeld van vandaag. De aansluiting op het landhoofd is nog niet klaar.

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 jun 2019, 10:19

Peter schreef: za 26 jan 2019, 15:32Ik zie niet in waarom de brug niet voor de zomer of zelfs al met Hemelvaart niet open kan zijn. Voor de toeleidende wegen hoeft alleen nog (deels) een toplaag en lijnen aangebracht worden.
Hemelvaart is in ieder geval al niet gelukt. Zou zomer 2019 nog gaan lukken? Of dat ook niet?
Waar gaan we op wedden? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 06 jun 2019, 8:12

Ik denk dat je gerust nog 1,5 jaar kan wachten. De hele afwerkingsfase moet nog gaan beginnen en dat duurt vaak ook een eeuwigheid bij onze oosterburen....

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 06 jun 2019, 9:09

De opening staat nu gepland voor herfst 2019. Dus voor kerst zal hij wel open zijn, maar hopelijk in september al. Benieuwd of de oostelijke bergrugroute (dus zonder de brug) al eerder open gaat, zodat verkeer voor de noordelijke plaatsjes vlotter bij de Mosel is. Denkbaar is die al open (maar niet bewegwijzerd).
Opening van de brug per Hemelvaart had natuurlijk makkelijk gekund maar niet met de Duitse 9-5 mentaliteit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 jun 2019, 18:01

Opening van de brug per Hemelvaart had natuurlijk makkelijk gekund
Dat had natuurlijk prima gekund. Vanwege de nog niet afgewerkte infrastructuur aan beide aanbruggen zou men voor- en natransport per luchtballon hebben kunnen overwegen. Dat is dan wel toepasselijk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 jun 2019, 11:00

captain007 schreef: do 06 jun 2019, 8:12 Ik denk dat je gerust nog 1,5 jaar kan wachten. De hele afwerkingsfase moet nog gaan beginnen en dat duurt vaak ook een eeuwigheid bij onze oosterburen....
Absoluut, de afwerkingsfases kunnen soms enorm lang duren. :roll: Ben benieuwd... 1,5 jaar is helemaal niet zo onrealistisch, maar als de wil er is, zou eind dit jaar wel kunnen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 28 jun 2019, 21:21

Men heeft nu een openingsdatum gecommuniceerd: de week van 4 november 2019 (ik zet het jaartal er maar even bij... ;) )

>> http://www.tageblatt.lu/nachrichten/int ... ke-rollen/

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 jun 2019, 23:49

^^
Dan zal de brug net iets eerder geopend worden dan de A46 bij Bestwig, terwijl met de bouw van de veel indrukwekkendere Hochmoseltalbrücke 1-2 jaar later werd gestart als met Talbrücke Nuttlar op de A46. :facepalm:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 12:24

Webcam shots (niet allemaal van vandaag).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 jul 2019, 10:32

Het asfalteren van de brug:

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 19 jul 2019, 11:12

teren zonder asfal zeg maar....

JB81
autoweg

Re: [D][B050][E042] Ombouw Hahn - Simmern + Hochmosel-übergang

Bericht door JB81 » di 23 jul 2019, 15:10

Afgelopen maandag de B50 gereden van Rheinböllen (A61) tot aan Bernkastel. Het contrast kon bijna niet groter. Het oostelijke deel is lekker opschieten met Vmax 120 en 2x2. Het laatste stukje was een leuke verrassing, een smal kronkelend haarspeldbochtenparadijs.

Wat me ook opviel is dat de weg opeens een deel als B327 is bewegwijzerd. Is dat een voorschot op een nog aan te leggen deel B50 dat deze weg moet vervangen?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 23 jul 2019, 16:34

^^ Nee, het is eerder een overblijfsel van een stuk B327 dat begin deze eeuw is afgebouwd om verlenging van de landingsbaan van vliegveld Hahn mogelijk te maken. Kort gezegd, de B327 was het doorlopende nummer van het eerste stuk Hunsrückhöhenstraße oftewel de weg van Koblenz over de Hünsrück naar de Franse grens bij Saarburg, een eind jaren '30 in recordtijd uit de grond gestampte weg - op instructie van Goering, dan weet je het wel. Deze B327 had een korte dubbelnummering met de B50, zo ongeveer hier. Als je nu de B50 af rijdt, komt het tweede nummer B327 wat uit de lucht vallen, maar het begint precies op het punt waar je vroeger de splitsing had tussen B327 richting Koblenz en de B50 richting Rheinböllen/Mainz.

Voor de B50 tussen het Hochmoselübergang-tracé en het huidige einde van de expresweg is voorlopig voorzien dat het huidige tracé nog verder wordt uitgebouwd (bron). De splitsing tussen B327 richting Hermeskeil en B50 richting Moezel blijft (min of meer) liggen waar hij nu ligt. Mogelijk is het wel zo dat men t.z.t. besluit de dubbelnummering af te schaffen, door een gat in de B327 te laten tussen Kappel en de afslag richting Moezel.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 27 jul 2019, 11:35

Pino schreef: di 23 jul 2019, 16:34 komt het tweede nummer B327 wat uit de lucht vallen, maar het begint precies op het punt waar je vroeger de splitsing had tussen B327 richting Koblenz en de B50 richting Rheinböllen/Mainz.
Het nummer is gewoon bewegwijzerd via de B50 en de B421, in ieder geval in oostelijke richting.

https://photos.app.goo.gl/TJteLNp6MAKPL3Pb6

NB Foto's uit 2015 had ik toen niet bewerkt i.v.m. de wat beroerde kwaliteit.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 27 jul 2019, 15:25

^^ Had iets van die strekking gelezen, dus verbaast niet. Op Google Maps verschijnt het nummer pas weer bij de oude aansluiting; en of het nummer op de grond 100% doorlopend bewegwijzerd staat over de omleiding, valt natuurlijk ook maar te bezien.