[D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang

Andere Duitse rijkswegen, inclusief de 'Gelbe Autobahnen'

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: B50n Hochmosel-übergang

Bericht door Chris » vr 14 aug 2009, 10:19

Ach, dat is een trend die je overal in Europa ziet...

De Voie Expresse, Gelbe Autobahn, Droga Ekspresowa, Rychlostní silnice, Autoweg, autóút, Schnellstraße, etc.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » vr 14 aug 2009, 10:36

Punt is wel dat het in Duitsland ook geen verschil maakt voor de Vmax. Bij ons is het dan gelijk maximaal 100... :(

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » vr 14 aug 2009, 10:42

^^ Zijn er dan "B-wegen" met een onbeperkte maximumsnelheid? Ik dacht dat die meestal beperkt waren tot 120?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 aug 2009, 10:57

vynkce schreef:^^ Zijn er dan "B-wegen" met een onbeperkte maximumsnelheid? Ik dacht dat die meestal beperkt waren tot 120?
Inderdaad, 120 km/h is de maximum snelheid.
Chris schreef:De Voie Expresse, Gelbe Autobahn, Droga Ekspresowa, Rychlostní silnice, Autoweg, autóút, Schnellstraße, etc.
Schnellstrasse in Oostenrijk kan ook evengoed een autosnelweg zijn. ;) Gelukkig: In Zwitserland bouwen ze nog wel steeds volop snelwegen. Neem bijv. de A9 en de A16. Prachtige projecten en het wordt meteen een autosnelweg! :D
Willem schreef:Na een aantal jaar, als iedereen gewend is aan de weg, kun je hem alsnog verbouwen (lees: de kleur van de wegwijzers aanpassen) tot A60. Dan zijn de protesten geluwd.
Mee eens, maar eigenlijk is het gewoon pure onzin! Je kan ook die wegen gewoon meteen bouwen met blauwe wegwijzers, want dat bespaart best een hoop geld. Je wil niet weten hoe duur zo'n bord is...
Pino schreef:En bovendien komt het uit een ander geldpotje dan de aanleg van een Autobahn, dus daarom kan het toch nog wel interessant zijn om een weg als Gelbe Autobahn te bouwen.
Wat een belachelijke onzin van Duitsland! Uiteindelijk komt het toch bij hetzelfde neer. Laten ze dan maar eens Autobahnen bouwen uit het geldpotje van de Gelbe Autobahnen. Wat maakt dat uit?

Ik begin het te begrijpen: Volgens mij heeft die A7 best geluk, dat het laatste stuk bij Füssen geen Gelbe Autobahn wordt... :rofl2: :lol: Als de A7 niet de 'langste' snelweg was geweest van Duitsland, zou ik het me zo kunnen inbeelden dat ze zoiets doms zouden doen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 aug 2009, 11:08

SnarfFlevoland schreef:
vynkce schreef:^^ Zijn er dan "B-wegen" met een onbeperkte maximumsnelheid? Ik dacht dat die meestal beperkt waren tot 120?
Niet correct, er zijn ook Bundesstraßen zonder maximumsnelheid!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 aug 2009, 11:35

SnarfFlevoland schreef:Mee eens, maar eigenlijk is het gewoon pure onzin! Je kan ook die wegen gewoon meteen bouwen met blauwe wegwijzers, want dat bespaart best een hoop geld. Je wil niet weten hoe duur zo'n bord is...
Als die gele wegwijzers er nou toe bijdragen dat je die weg tien jaar eerder kunt bouwen omdat je eerder van het gezeik afbent, bespaart dat veel meer geld. Ik ben het volledig met je eens dat de huidige gang van zaken een nogal vaag politiek gekonkel is, maar het zorgt er uiteindelijk voor dat we krijgen wat nodig is (althans volgens de voorstanders): asfalt.

Wat ik problematischer vind aan die gele borden is dat ze van een heel andere bewegwijzeringssystematiek uitgaan dan de blauwe borden. Op de gele vorkborden staan bijvoorbeeld vaak twee rechtdoordoelen, en dat zijn dan hoofddoelen van de route. De volgende afrit komt niet terug. Ook ontbreekt het op Gelbe Autobahnen aan afritnummering.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 14 aug 2009, 14:38

^^ Ik heb weet van 'één "Gelbe Autobahn" die in de toekomst "blauw" wordt: de B173 tussen Bamberg en Lichtenfels. Dat wordt de A73.
Donateur Vereniging Wegenforum

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 aug 2009, 17:14

Pino schreef:Als die gele wegwijzers er nou toe bijdragen dat je die weg tien jaar eerder kunt bouwen omdat je eerder van het gezeik afbent, bespaart dat veel meer geld.
Daar heb je helemaal gelijk in. ;)
Pino schreef:Ik ben het volledig met je eens dat de huidige gang van zaken een nogal vaag politiek gekonkel is, maar het zorgt er uiteindelijk voor dat we krijgen wat nodig is (althans volgens de voorstanders): asfalt.
Inderdaad is het in mijn ogen iets heel vaags. Maar goed, daar zal ik waarschijnlijk niet 'politiek' genoeg voor zijn. :P
Pino schreef:Wat ik problematischer vind aan die gele borden is dat ze van een heel andere bewegwijzeringssystematiek uitgaan dan de blauwe borden. Op de gele vorkborden staan bijvoorbeeld vaak twee rechtdoordoelen, en dat zijn dan hoofddoelen van de route. De volgende afrit komt niet terug. Ook ontbreekt het op Gelbe Autobahnen aan afritnummering.
Inderdaad, het is zoiezo al vreemd dat daar verschillen tussen moeten zitten. Die vorkborden van de B6n zijn overigens wel voorzien van de naam van de volgende afrit, maar daarboven staan steeds rechtdoordoelen en dan daarboven nog eens een autosnelweg (A395 of A14) doel boven. Ik vrees met grote vreze dat ze dat met de B50n ook weer gaan verknallen. Erg jammer! Opzich wel merkwaardig dat de Gelbe Autobahn (van A5 naar A65) door Karlsruhe wel afritnummers heeft! :idea:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 14 aug 2009, 18:06

SnarfFlevoland schreef:Inderdaad, het is zoiezo al vreemd dat daar verschillen tussen moeten zitten. Die vorkborden van de B6n zijn overigens wel voorzien van de naam van de volgende afrit, maar daarboven staan steeds rechtdoordoelen en dan daarboven nog eens een autosnelweg (A395 of A14) doel boven. Ik vrees met grote vreze dat ze dat met de B50n ook weer gaan verknallen. Erg jammer!
De verschillen laten zich op zich wel verklaren hoor, zeker als je je bedenkt dat er in Duitsland twee separate richtlijnen bewegwijzering zijn, namelijk eentje voor de gele borden en eentje voor de blauwe (om het compleet te maken is er ook nog een richtlijn voor de bruine borden, maar dat telt niet echt als bewegwijzering). De blauwe bewegwijzering is ontworpen op de gedachte dat je op een autosnelweg maar weinig rechtdoordoelen nodig hebt. Verkeer is in de regel (middel-)lange-afstandsverkeer dat er niet over na zal denken over zomaar af te slaan. Daarom kun je op een snelweg ook volstaan zonder doorgaande doelen op de borden. De OWN-bewegwijzering is niet ontworpen op die gedachte. Wat logisch is, aangezien niet-snelwegen veel meer lokaal verkeer hebben en ook vrij regelmatig nog eens een hoek om gaan. Dan is het continu herhalen van doorgaande doelen veel meer een noodzaak.

Het "probleem" is in zoverre dat, door de Gelbe Autobahnen, delen van het OWN zijn uitgevoerd als doorlopende snelweg, waardoor je dus ook veel beter kunt werken op de aanname die je ook maakt voor de blauwe borden. Dat geldt niet voor een korte Gelbe Autobahn, maar als zo'n weg ineens vijftig tot zestig kilometer lang wordt wel. Nou is het ook weer niet zo dat ze op die Gelbe Autobahnen enorm in de fout gaan door drie doorgaande doelen te vermelden. Het maakt de borden een beetje vol en heeft daardoor niet mijn voorkeur, maar het ontbreken van afstandenborden en afritnummering op veel Gelbe Autobahnen vind ik problematischer. Dat een snelweg als de A14 als rechtdoordoel wordt opgenomen, vind ik ook niet zo gek. Die snelweg is toch vaak het logische doel waar doorgaand verkeer naartoe moet. Op de B50n verwacht ik ook de A60 als rechtdoordoel in westelijke richting, en misschien ook wel de A61 in oostelijke richting. Het enige alternatief in zoverre zou zijn om op de borden te werken met de doelen van die snelweg, maar dan maak je de borden feitelijk nog voller. De vermelding van de bewuste doelen zou meer iets zijn voor de afstandenborden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 18 aug 2009, 16:55

Chris schreef:
SnarfFlevoland schreef:
Niet correct, er zijn ook Bundesstraßen zonder maximumsnelheid!
Er zijn volgens mij zelfs 'Gelbe Autobahnen' die geen Bundesstrasse zijn en geen maximumsnelheid hebben!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 18 aug 2009, 17:07

In enkele steden zijn stadsautobahnen beschikbaar. Zijn vaak niet eens Landsstrassen. Alleen het lijkt me sterk dat binnen die steden helemaal geen maximumsnelheid van toepassing is verklaard.

Op die wegen wordt vaak met witte bewegwijzering gewerkt, omdat er alleen "witte" en "blauwe" doelen op staan. Je zou het over Weiße Autobahnen kunnen hebben.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 18 aug 2009, 18:33

Pino schreef:Op die wegen wordt vaak met witte bewegwijzering gewerkt, omdat er alleen "witte" en "blauwe" doelen op staan. Je zou het over Weiße Autobahnen kunnen hebben.
De K9652 in Karlsruhe heeft anders gele borden met zelfs afritnummers! :) Het is een échte Gelbe Autobahn!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 18 aug 2009, 21:51

Pino schreef:In enkele steden zijn stadsautobahnen beschikbaar. Zijn vaak niet eens Landsstrassen. Alleen het lijkt me sterk dat binnen die steden helemaal geen maximumsnelheid van toepassing is verklaard.
Volgens mij zijn er enkele Landstrassen, niet in de stad, die Autobahnähnlich zijn en geen maximumsnelheid hebben. Dat heb ik jaren geleden ooit gelezen op Autobahn Online. Maar welke dat zijn, dat weet ik niet meer...

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 19 aug 2009, 18:02

De enige waar ik op kom is de voormalige L612 bij Marl, die echter tot A52 opgewaardeerd is.
Verder ken ik zulke wegen alleen in stedelijke gebieden, waar ze altijd wel een snelheidsbeperking zullen hebben.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 17 apr 2010, 23:40

Desondanks de vele protesten tegen die Hochmoselbrücke zijn ze er al wel lekker bezig. Het belooft weer een schitterende nieuwe snelweg te worden. Althans, ik neem aan dat nadat die hele B50n is gebouwd het omgenummerd zal worden naar de A60.

Met een speciale Google Earth-plugin kan alles van de bouw op de voet gevolgd worden, met de meest geupdate foto's van het project: http://www.hochmoseluebergang.rlp.de/baureport.html

Nou woon ik niet in het Moseltal, dus eigenlijk kan ik makkelijk praten, maar ik vind die nieuwe Hochmoselbrücke geeneens lelijk staan in het landschap. Hij staat best mooi vind ik persoonlijk. Daarbij is er al zo'n brug over de Mosel bij Dieblich (Moseltalbrücke; A61) dus ik snap ook niet echt al die commotie. Ze willen zelfs de bouw stoppen, maar dat zal nu niet meer snel gebeuren. Anders zou het echt kapitaalvernietiging zijn.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 17 apr 2010, 23:48

SnarfFlevoland schreef: Althans, ik neem aan dat nadat die hele B50n is gebouwd het omgenummerd zal worden naar de A60.
Het was toch juist de bedoeling om de nieuwe weg een Gelbe Autobahn te laten zijn, ook als deze af is?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 17 apr 2010, 23:54

Willem schreef:Het was toch juist de bedoeling om de nieuwe weg een Gelbe Autobahn te laten zijn, ook als deze af is?
Dat heb ik nergens gelezen. Overigens is de B50n ook alleen de werknaam van dit project. Hetzelfde is ook met de B227 gebeurd in het Ruhrgebied die later is omgenummerd naar A44, omdat het een eigenlijke verlenging is van de A44. Daarbij zou de schakel van de A60 compleet zijn wanneer straks de gehele B50 als Gelbe Autobahn van Wittlich naar Rheinböllen er ligt. Dan sluit de A60 niet mooi bij Dreieck Nahetal op de A61 aan, wat oorspronkelijk de bedoeling was, maar wel evengoed op de A61. Daarbij zou je dan eventueel de A60 kunnen laten meeliften op dat stuk A61. Elders in Duitsland zie je dat ook wel vaker.

Ik zeg overigens ook niet dat dit perse gaat gebeuren, maar ik denk alleen na dat er een bepaalde logica in zit en het mij persoonlijk ook veel logischer lijkt dat het later officieel Autobahn wordt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 apr 2010, 21:22

De weg wordt niet geheel 2x2, dus een Autobahn zit er de komende tijd nog lang niet in en is ook totaal niet nodig. Ik begrijp de protesten tegen de zinloze Hochmoselübergang dan ook wel. Ten oosten van de Hochmoselübergang wordt het een 1+1 of 2+1. De hoeveelheid verkeer rechtvaardigt de Hochmoselübergang totaal niet.

Dat snelwegen langere einden meeliften met andere snelwegen is er overigens in 1993 zoveel mogelijk uitgehaald. De A3/A4, A1/A61 en A8/A81 kan ik bedenken, verder niet. Dat zijn allemaal heel korte stukjes. Ik zie dan ook zeker geen dubbelnummering van de A60 en A61 tussen Rheinböllen en Bingen komen. Temeer daar de Duitsers vaak erg star zijn en aan hun oude planningen vasthouden (anders had de A99 al grotendeels A8 kunnen heten...).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 19 apr 2010, 21:34

Coen Tunnel schreef:De weg wordt niet geheel 2x2, dus een Autobahn zit er de komende tijd nog lang niet in en is ook totaal niet nodig.
De plannen liggen er wel voor geheel 2x2, maar een heel stuk heeft nu nog geen officieel planningsrecht. Vooral het stuk wat nu nog 2+1 is. Ze zullen eerst die gehele B50 ongelijkvloers maken, en de nieuwe stukken meteen 2x2 te maken. Het bestaande 2+1 stuk zal dan pas, als die gehele B50 er compleet ongelijkvloers ligt, uitgebreid worden naar 2x2. Maar omdat de B50n toch in het directe verlengde van de A60 wordt gebouwd sluit ik niet geheel uit dat ze die Hochmosel-übergang gewoon uiteindelijk als A60 zullen nummeren.
Coen Tunnel schreef:De hoeveelheid verkeer rechtvaardigt de Hochmoselübergang totaal niet.
Dat is absoluut waar, alhoewel de verbinding met de oost-Mosel natuurlijk wel verbeterd wordt. Dat zal echter voor een kleine doelgroep gelden. Overigens is de A60 vanaf St. Vith tot Wittlich sowieso ook al erg rustig met hele lage verkeersintensiteiten. De A60 had eigenlijk ook nooit daar volledig uitgebouwd hoeven te worden. Een gewone 2+1 Bundestrasse was daar meer dan genoeg geweest. Het komt volgens mij dan ook dat Duitsland die A60 had gebouwd, omdat België de A27/E42 er al had liggen. Het stukje A60 wat nu nog 2+1 is zal, denk ik, voorlopig nog niet uitgebouwd worden. Ze zouden dat geld beter in de A64 of A8 kunnen stoppen waar heel wat meer verkeer langs komt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 apr 2010, 23:18

SnarfFlevoland schreef:De plannen liggen er wel voor geheel 2x2, maar een heel stuk heeft nu nog geen officieel planningsrecht. Vooral het stuk wat nu nog 2+1 is. Ze zullen eerst die gehele B50 ongelijkvloers maken, en de nieuwe stukken meteen 2x2 te maken. Het bestaande 2+1 stuk zal dan pas, als die gehele B50 er compleet ongelijkvloers ligt, uitgebreid worden naar 2x2. Maar omdat de B50n toch in het directe verlengde van de A60 wordt gebouwd sluit ik niet geheel uit dat ze die Hochmosel-übergang gewoon uiteindelijk als A60 zullen nummeren.
Zolang er concreet nog niks besloten is zie ik het niet gebeuren.
Dat is absoluut waar, alhoewel de verbinding met de oost-Mosel natuurlijk wel verbeterd wordt. Dat zal echter voor een kleine doelgroep gelden.
Elke snelweg is wel voor een bepaalde groep mensen een verbetering, maar bij de Hochmoselübergang moet je je afvragen of het aantal mensen voor wie het een verbetering is hoger is dan het aantal mensen voor wie het een verslechtering is.
Overigens is de A60 vanaf St. Vith tot Wittlich sowieso ook al erg rustig met hele lage verkeersintensiteiten. De A60 had eigenlijk ook nooit daar volledig uitgebouwd hoeven te worden. Een gewone 2+1 Bundestrasse was daar meer dan genoeg geweest. Het komt volgens mij dan ook dat Duitsland die A60 had gebouwd, omdat België de A27/E42 er al had liggen.
Dat zal voor de Duitsers niet de reden zijn. De A60 kent immers een stuk 2+1 en eindigde jarenlang abrupt bij Bitburg. De E42 in België was ook pas in 1994 of nog later volledig autosnelweg, vroeger ging al het verkeer nog over het circuit van Spa-Francorchamps. Zelf nog wel meegemaakt. :lol:
Het stukje A60 wat nu nog 2+1 is zal, denk ik, voorlopig nog niet uitgebouwd worden. Ze zouden dat geld beter in de A64 of A8 kunnen stoppen waar heel wat meer verkeer langs komt.
Voor uitbouw van dat stukje is geen enkel concreet plan en men kan er in Duitsland inderdaad veel zinniger dingen voor doen. De regio heeft er meer aan dat de A1 eindelijk eens gereed komt.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 19 apr 2010, 23:47

^^ De A1 hangt niet van RLP af, want die bouwen nu door tot de staatsgrens. De A60 is na de grens grotendeels later omgebouwd tot snelweg vanwege verkeersveiligheid. Ik heb ergens gelezen dat er nogal veel frontale aanrijdingen hebben plaatsgevonden op de plekken waar de dalbruggen ontbraken tussen Prüm en Bitburg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 20 apr 2010, 0:12

Coen Tunnel schreef:Elke snelweg is wel voor een bepaalde groep mensen een verbetering, maar bij de Hochmoselübergang moet je je afvragen of het aantal mensen voor wie het een verbetering is hoger is dan het aantal mensen voor wie het een verslechtering is.
Volgens mij kan je die hele Hochmoselübergang wel als een prestatie project zien. :puh2: Het lijkt me wel straks een mooie en rustige route! :D
Coen Tunnel schreef:De A60 kent immers een stuk 2+1 en eindigde jarenlang abrupt bij Bitburg.
Stopte dan daar vroeger ook de auto(snel)weg? Ik heb inderdaad ergens gelezen dat pas in 2000 het stuk tussen Prüm en Bitburg is verbreed naar 2x2. Het stuk van Bitburg naar Wittlich lag er al. Maar hoe lang bestaat die A60 daar eigenlijk al precies? Ik kan er weinig nuttige informatie over vinden. Jammer dat er geen openstelling's dossier van de A60 is, zoals Rene dat heeft bij de Nederlandse autosnelwegen op zijn website.
Coen Tunnel schreef:De E42 in België was ook pas in 1994 of nog later volledig autosnelweg, vroeger ging al het verkeer nog over het circuit van Spa-Francorchamps.
Mijn moeder herkende dat ook van vroeger. Ik weet daar niks van af verder. De eerste keer dat ik op de A60 meereed, was in het jaar 2000, toen we naar Lellig (vlakbij Echternach) op vakantie gingen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 20 apr 2010, 9:35

CoenTunnel schreef:
Overigens is de A60 vanaf St. Vith tot Wittlich sowieso ook al erg rustig met hele lage verkeersintensiteiten. De A60 had eigenlijk ook nooit daar volledig uitgebouwd hoeven te worden. Een gewone 2+1 Bundestrasse was daar meer dan genoeg geweest. Het komt volgens mij dan ook dat Duitsland die A60 had gebouwd, omdat België de A27/E42 er al had liggen.
Dat zal voor de Duitsers niet de reden zijn. De A60 kent immers een stuk 2+1 en eindigde jarenlang abrupt bij Bitburg. De E42 in België was ook pas in 1994 of nog later volledig autosnelweg
Als ik wat op internet zoek over deze weg, lijkt het erop dat de weg is enerzijds is aangelegd om een drietal rededen: (i) de regio Bitburg en Prüm met de bewoonde wereld verbinden, (ii) zware ongevallen op de oude route en (iii) de wens om de B51 tussen Bitburg en Trier te ontlasten door het verkeer een Autobahn buitenom aan te bieden. De laatste wens lijkt acht jaar na dato hoe dan ook niet gerealiseerd. Verkeer richting Trier pakt nog steeds in groten getale de B51. Een expliete rechtdoorverwijzing Trier bij de afrit naar de B51-zuid heeft daar niets aan kunnen veranderen.
SnarfFlevoland schreef:Ik heb inderdaad ergens gelezen dat pas in 2000 het stuk tussen Prüm en Bitburg is verbreed naar 2x2. Het stuk van Bitburg naar Wittlich lag er al. Maar hoe lang bestaat die A60 daar eigenlijk al precies? Ik kan er weinig nuttige informatie over vinden. Jammer dat er geen openstelling's dossier van de A60 is, zoals Rene dat heeft bij de Nederlandse autosnelwegen op zijn website.
Niet in die vorm, maar met http://www.autobahn-online.de/geschichte.html kun je een eind komen door op jaartal te zoeken.

april 1997: Heisdorfer Talbrücke
17 december 1999: Bitburg - Badem
24 mei 2002: Badem - Spangdahlem
11 december 2002: Spangdahlem - Kreuz Wittlich

Overigens staat het nog niet volledig als autosnelweg uitgebouwde stuk A60 tussen Winterspelt en Badem nog steeds wel op de lijst om nog eens naar een echte autosnelweg te worden omgebouwd. Status is wel Weiterer Bedarf, dus een project voor de middellange termijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 22 apr 2010, 15:39

SnarfFlevoland schreef:Volgens mij kan je die hele Hochmoselübergang wel als een prestatie project zien. :puh2:
Een prestigeproject zul je bedoelen?
Het lijkt me wel straks een mooie en rustige route! :D
Mja. :roll: Aan snelwegen die rustig blijven heeft bijna niemand iets.
Stopte dan daar vroeger ook de auto(snel)weg? Ik heb inderdaad ergens gelezen dat pas in 2000 het stuk tussen Prüm en Bitburg is verbreed naar 2x2. Het stuk van Bitburg naar Wittlich lag er al. Maar hoe lang bestaat die A60 daar eigenlijk al precies? Ik kan er weinig nuttige informatie over vinden. Jammer dat er geen openstelling's dossier van de A60 is, zoals Rene dat heeft bij de Nederlandse autosnelwegen op zijn website.
Bitburg-Wittlich is pas een paar jaar oud. Bij Bitburg hield de A60 vanuit het noorden gewoon ineens op. Doorgaand verkeer moest over de B51 naar de A64. en vanaf daar richting A602/A1.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 22 apr 2010, 17:06

SnarfFlevoland schreef:Jammer dat er geen openstelling's dossier van de A60 is, zoals Rene dat heeft bij de Nederlandse autosnelwegen op zijn website.
Is er wel; je kunt alleen niet op wegnummer zoeken, maar je moet de informatie bijeensprokkelen uit de verschillende jaren:
http://www.autobahn-online.de/geschichte.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 apr 2010, 17:07

Coen Tunnel schreef:Bitburg-Wittlich is pas een paar jaar oud. Bij Bitburg hield de A60 vanuit het noorden gewoon ineens op. Doorgaand verkeer moest over de B51 naar de A64. en vanaf daar richting A602/A1.
Dat stuk A60 is toch alweer 8 jaar opengesteld.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 22 apr 2010, 17:20

Rene schreef:
SnarfFlevoland schreef:Jammer dat er geen openstelling's dossier van de A60 is, zoals Rene dat heeft bij de Nederlandse autosnelwegen op zijn website.
Is er wel; je kunt alleen niet op wegnummer zoeken, maar je moet de informatie bijeensprokkelen uit de verschillende jaren:
http://www.autobahn-online.de/geschichte.html
Dat zei ik al 8-) Toch kan die Duitse informatie niet tippen aan het detail en de compleetheid van autosnelwegen.nl. Het zou mooi zijn als Henmar zijn site op dit punt nog eens uitbreidt, maar ga er maar eens aan staan. Voor Nederland heb jij al een monnikenwerk moeten verrichten, voor Duitsland ben je wel langer bezig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 apr 2010, 17:24

^^ De wegenwiki heeft de meeste informatie tekstueel over de openstellingen in Duitsland. Niet exact per wegvak, maar wel een globaal overzicht wanneer wat is opengesteld. Overigens staat op autobahn-online.de ook niet elk wegvak, blijkbaar is niet van alle wegen de openstellingsgeschiedenis bekend.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 29 apr 2010, 13:15

Chris schreef:Dat stuk A60 is toch alweer 8 jaar opengesteld.
De tijd vliegt... :)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 30 apr 2010, 1:58

^^ Inderdaad. Ik kan me nog herinneren van mijn vakantie in de Eifel (dat zal 2001 geweest zijn) dat er nabij Wittlich een ware kaalslag was gemaakt voor de A60 in aanleg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon