[D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang
Er zit ook 13 kilometer tussen de aansluitingen Traben-Trabach en Longkamp. Ik heb het zo niet gecheckt of zo, maar zou dit de langste afstand tussen twee afritten van een Autobahnähnliche Straße / Gelbe Autobahn kunnen zijn?
-
- 2x2 autosnelweg
Dat kan weleens kloppen, ja. De B31n
Stockach-Ost <->
Überlingen-Nord met ruim 11,1 kilometer ertussen komt wel in de buurt. Al is dat 2+1 dus eigenlijk kun je dat ook al niet meetellen.

-
- Voorzitter
Op de B15n zit 11,3 km tussen
Schierling-Süd en
Neufahrn.
Op de B12 zit tussen
Biessenhofen en
Kaufbeuren/Neugablonz 12 km. Die weg is volledig ongelijkvloers, maar wel slechts 1x2, dus het voldoet niet helemaal aan de definitie.
Ik denk dat die 13 km op de B50n dan inderdaad het langste stuk tussen twee afritten op een ongelijkvloerse niet-autosnelweg zal zijn.

Op de B12 zit tussen

Ik denk dat die 13 km op de B50n dan inderdaad het langste stuk tussen twee afritten op een ongelijkvloerse niet-autosnelweg zal zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Helaas hebben we die enorme (hoge) hekken van staal ook op de nieuwe A46 tussen Bestwig en Olsberg gekregen. Er wordt altijd wel op het feit dat het wildhekken zijn aangeduid, maar het is m.i. ook een verhinderingsmaatregel tegen personen op de auto(snel)weg. De deuren in de hekken langs de A46 zitten allemaal op slot, dat zal langs de B50n niet veel anders zijn lijkt me. In het Sauerland hebben al ca. 10 mensen het leven genomen voor de openstelling van de A46/B480, door van de dalbruggen te springen. Op de Hochmoseltalbrücke zal het gevaar niet veel anders zijn. Even langs de kant op de vluchtstrook parkeren en dan springen kan natuurlijk altijd nog, maar meestal proberen die mensen onopvallender zelfmoord te plegen. Oude snelwegtracés hebben dit nog niet, of lagere/eenvoudigere hekken.
Alle Duitse deelstaten zouden de tunnelregels van Bayern en BaWü moeten overnemen, waar Vmax 100 de standaard is. 80 is inderdaad veel te langzaam voor tunnels, al helemaal voor dit soort korte stukjes, maar ook de langere tunnels op bijv. de A71 kunnen makkelijk Vmax 100 hebben. Gevaarlijk ook om een bekeuring te krijgen, want dat soort korte tunneltjes zijn geliefde plekken om te flitsen.
Ja dat is best opmerkelijk, al helemaal op die foto's. Dat staal werkt is één, maar zo extreem? Op de dalbrug van Nuttlar had ik bijv. wel de indruk dat het wegdek compleet egaal was, maar dat is dan ook kokerliggerbrug. Zal wel een (flink) verschil uitmaken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
De brug bij Nuttlar is dan ook al wel 4 jaar constructief gereed. Dat maakt wel verschil qua werking vermoed ik. En het feit dat men bij de bouw van de Hochmoselbrücke het brugdek na de bouw nog heeft laten zakken van de hulpconstructie naar de brugpijlers zal bijdragen aan het feit dat de brug zou gaan 'werken'.
Zie ook deze foto van februari 2019:

Zie ook deze foto van februari 2019:

-
- dorpsstraat
Voor mij betekent het volgens Google Maps 10 minuten tijdswinst richting Zuid-Duitsland en Noord-Italië. Geen extreme veranderingen, maar ik klaag zeker niet. Alle tijdswinst en alternatieve routes zijn welkom

-
- 4x3 autosnelweg
Als alternatief zeker. Je ziet nu op Google Maps tussen
Battice en
Rheinböllen ruim tien minuten voordeel voor de B50-route, maar dat is door een tweetal files op de route via Aachen. Dat geeft dan toch maar mooi het nut aan. Bij regulier verkeer zul je echter alleen tien minuten winst halen als je ergens aan de E42-route woont.

-
- dorpsstraat
Als ik de beide routes uitzet met vertrek om 2u 's nachts dan berekent Google inderdaad dezelfde reistijd.
-
- stadsweg
Ik moet in het weekend van 12 januari van Frankfurt naar Vielsalm en terug, ik ben hoe dan ook heel blij dat die brug nu open is 

-
- stadsweg
Ik ben vandaag van Luxemburg naar Frankfurt over de brug gereden, er was een snelheidslimiet ingesteld van 60 km/u vanwege wind. Of dat specifiek voor deze stormachtige dagen geldt of dat die borden er blijven staan is me niet bekend.
-
- 2x4 autosnelweg
Zou me niets verbazen als het blijft. Met flitspalen en al.
-
- 2x2 autosnelweg

Tot de betreffende VBA's daar zijn geïnstalleerd, registreert een gladheidmeldsysteem de weersomstandigheden. Wanneer nodig rukken dan inspecteurs van de wegbeheerder vanuit Wittlich uit en attenderen vrachtwagens op een verbod.
-
- Secretaris
Is die wind bij andere dalbruggen dan niet zo'n probleem dat dergelijke maatregelen nodig zijn?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x2 autosnelweg
De hoogte en de geëxponeerde ligging van de Hochmoselbrücke maken het probleem denk ik wat groter t.o.v. menig andere dalbrug, maar ook daar is het niet ongebruikelijk om de Vmax te verlagen bij winderige omstandigheden en uiteindelijk over te gaan tot afsluiting voor vrachtverkeer.
Wat betreft de "panorama parkeerplaats" (Rastanlage Moselblick), die gaat ook pas volgend jaar in aanleg (al is 2020 intussen niet ver meer weg). Hoe lang de bouwtijd zal bedragen is mij niet bekend, maar ik heb gelezen dat het wel een echte belevenis moet worden, minstens zo mooi als de Moseltalbrücke bij Koblenz.
^Voorbeeld Talbrücke Reichenbach (A71 Thüringen). Daar heeft men uiteindelijk bepaalde maatregelen kunnen treffen die de situatie aardig hebben verbeterd, maar er zitten ook grenzen aan het bouwen van beschermingswanden.Bei Sturm wurde die Autobahn seit Anfang 2007 zwischen den Abfahrten Ilmenau-West und Gräfenroda gesperrt, um das Abstürzen von Lastkraftwagen von der Brücke zu verhindern. Der nachträgliche Bau von Windschutzwänden mit der erforderlichen Höhe für Lastkraftwagen ist aus statischen Gründen nicht möglich. Zum Windschutz wurden im Sommer 2009 die Brückengeländer durch eine 2,5 Meter hohe Wand mit Lamellen aus Plexiglas ersetzt
Wat betreft de "panorama parkeerplaats" (Rastanlage Moselblick), die gaat ook pas volgend jaar in aanleg (al is 2020 intussen niet ver meer weg). Hoe lang de bouwtijd zal bedragen is mij niet bekend, maar ik heb gelezen dat het wel een echte belevenis moet worden, minstens zo mooi als de Moseltalbrücke bij Koblenz.
-
- 4x3 autosnelweg
Als ik het goed zie, zitten er op de Hochmoselübergang geen verhoogde schermen aan één kant, zoals je die in de A61-brug aan de westkant hebt zitten. Wellicht kunnen die nog worden toegevoegd wanneer dat wenselijk mocht blijken (al zal ook die besluitvorming nog wel twintig jaar duren). Omdat de brug recht oost-west loopt, boven een langgerekte bocht in de rivier, is het misschien ook nog niet zo makkelijk om al in te schatten hoe vaak wind van welke kant hinderlijk zal zijn. Bij de A61-brug zal dat veel makkelijker zijn geweest: moeilijke wind komt hier niet zo snel uit het oosten. En de benedenloop van de rivier is niet zo extreem bochtig als de Mittelmosel waar de B50 kruist.
-
- stadsweg
Ik heb het tracé gisteren gereden en er staan tussen het vliegveld en de bewuste rotonde drie of vier VRIs. Is nog best een vervelend stuk om te rijden, want voor mijn gevoel reed er best veel vrachtverkeer en aangezien het ook nog wat bochtig is is het soms lastig inhalen.
-
- Moderator
Het is wel een probleem op andere bruggen, bij harde wind liggen er om de haverklap van die Poolse wipkarren op de zijkant op Talbrücken. Maar meestal is er weinig anders dan een windzak.
-
- Moderator
Ik kreeg deze foto's door van mijn ouders, die zijn op vakantie in het gebied.

Hochmoselbrücke 30-12-2019 02 by European Roads, on Flickr

Hochmoselbrücke 30-12-2019 03 by European Roads, on Flickr

Hochmoselbrücke 30-12-2019 01 by European Roads, on Flickr

Hochmoselbrücke 30-12-2019 02 by European Roads, on Flickr

Hochmoselbrücke 30-12-2019 03 by European Roads, on Flickr

Hochmoselbrücke 30-12-2019 01 by European Roads, on Flickr
-
- 2x2 autosnelweg
Ik ben er twee weken geleden geweest, helaas bij minder goed weer.
Foto's: B50 naar het westen
https://photos.app.goo.gl/CTpUmjUoLkGmHb6M6
Ik heb ook uitgezocht hoe het zit met de B269:
naar het noorden
https://photos.app.goo.gl/G6NCz8eQdS3hLV7d7
en naar het zuiden
https://photos.app.goo.gl/hD4HCwzoYzt8TtPx8
De afrit Bernkastel-Kues heeft geen niet doorgekruiste bestemming:

Toch kun je er wel afslaan. Ik had dat te laat in de gaten, anders was ik daar ook nog even gaan fotograferen.
Zoals bekend wordt de B269 niet aangegeven via de B50. Bij de zuidelijke afrit staat het nummer niet eens.
De enige bestemming is Morbach-Gonzerath, Morbach zelf gaat via de B50:

Let ook op het speciale U bordje.
Het E-nummer staat overal aangegeven, bijv.

Maar dat houdt op bij de B327, het lijkt geen toeval, zie bijv. deze foto op de B327

Het uitzicht vanaf de parkeerplaats Moselblick:

Nog in bouw:

Opmerkelijke manier om de autoweg aan te geven:

Foto's: B50 naar het westen
https://photos.app.goo.gl/CTpUmjUoLkGmHb6M6
Ik heb ook uitgezocht hoe het zit met de B269:
naar het noorden
https://photos.app.goo.gl/G6NCz8eQdS3hLV7d7
en naar het zuiden
https://photos.app.goo.gl/hD4HCwzoYzt8TtPx8
De afrit Bernkastel-Kues heeft geen niet doorgekruiste bestemming:
Toch kun je er wel afslaan. Ik had dat te laat in de gaten, anders was ik daar ook nog even gaan fotograferen.
Zoals bekend wordt de B269 niet aangegeven via de B50. Bij de zuidelijke afrit staat het nummer niet eens.
De enige bestemming is Morbach-Gonzerath, Morbach zelf gaat via de B50:
Let ook op het speciale U bordje.
Het E-nummer staat overal aangegeven, bijv.
Maar dat houdt op bij de B327, het lijkt geen toeval, zie bijv. deze foto op de B327
Het uitzicht vanaf de parkeerplaats Moselblick:
Nog in bouw:
Opmerkelijke manier om de autoweg aan te geven:
-
- 2x4 autosnelweg
Ik vermoed dat de weg Europese subsidies heeft gekregen, en daarom ook duidelijker als Europese weg moest worden aangegeven. Het ligt voor de hand dat de B50 ooit als 2+2 nabij Longkamp naar vliegveld Hahn wordt doorgetrokken (nu rij je 10 km om). Je hebt dan wel een tunnel nodig (of diepe uitgraving) onder de bergkam. De rest van de route oostelijk is grotendeels ongelijkvloers en kan ook eenvoudig naar 1+2 of 2+2 worden uitgebreid.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x3 autosnelweg
Dit is een regio die denk ik wel voor bijdragen uit de EU-structuurfondsen in aanmerking zou komen, maar ik heb rondom de brug in aanbouw nooit borden gezien die daarop duidden (wat bij dat soort projecten wel gebruikelijk is).
Wat betreft de groene schildjes denk ik eerder dat het de regio zelf is die zo het vermeende Europese belang zichtbaar wil maken, In een poging verder economisch te profiteren van de route. Misschien ook tegenstanders eraan herinneren dat deze investering het echt wel waard was. Los daarvan is het aangeven van E-nummers op gele richtinggevende bewegwijzering net wat gebruikelijker. Ik weet niet of dat teruggaat op de RWB-NA (de richtlijn voor gele bewegwijzering), maar de richtlijn voor bewegwijzering op Autobahnen is er ook duidelijk in dat E-nummers alleen op afstandenborden terugkomen, waarvan in enkele wat bijzonderder gevallen dan is afgeweken.
Wat betreft de groene schildjes denk ik eerder dat het de regio zelf is die zo het vermeende Europese belang zichtbaar wil maken, In een poging verder economisch te profiteren van de route. Misschien ook tegenstanders eraan herinneren dat deze investering het echt wel waard was. Los daarvan is het aangeven van E-nummers op gele richtinggevende bewegwijzering net wat gebruikelijker. Ik weet niet of dat teruggaat op de RWB-NA (de richtlijn voor gele bewegwijzering), maar de richtlijn voor bewegwijzering op Autobahnen is er ook duidelijk in dat E-nummers alleen op afstandenborden terugkomen, waarvan in enkele wat bijzonderder gevallen dan is afgeweken.
-
- 2x4 autosnelweg
Maar daar kan de deelstaat vanaf wijken. In Niedersachsen staat het E-nummer wel prominent op de bewegwijzering.
In andere deelstaten is het behoorlijk suf dat het E-nummer vaak ook niet op een E-totso staat aangegeven. Bij iedere reguliere afrit hoeft van mij ook niet zo nodig, maar wel bij knooppunten (iig van E-wegen).
In andere deelstaten is het behoorlijk suf dat het E-nummer vaak ook niet op een E-totso staat aangegeven. Bij iedere reguliere afrit hoeft van mij ook niet zo nodig, maar wel bij knooppunten (iig van E-wegen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 4x3 autosnelweg

Ergens herken ik me wel in je gedachte dat je wel heel weinig kunt met E-nummers in Duitsland als je zelfs bij een TOTSO geen richtinggevende bewegwijzering krijgt. Maar dat is voorlopig een gegeven, en met één zwaluw bij Dreieck Stuhr kom je dan nog steeds nergens. Evenmin als met wat mooie E42-verwijzingen op het nieuwste stuk B50 Hochmoselübergang, wanneer op de oudere expresweg Hahn-Rheinböllen de schildjes ook nog vrij structureel ontbreken. Uiteindelijk komt veel neer op een keuze die je maakt als je de E-nummers uiteindelijk van een te geringe waarde acht, al wordt dat natuurlijk ook een self-fulfilling prophecy als je ze zo bewegwijzerd ...
-
- Voorzitter
Pino schreef: ↑ma 06 jan 2020, 15:10Ik vond posts uit 2013 waarin je hetzelfde zegt over Niedersachsen, maar ik heb daar echt niet heel veel E-nummers op blauwe bewegwijzering op mijn netvlies buiten de in de RWBA voorziene afstandenborden. Ik zie vooral Dreieck Stuhr voor me, oftewel de TOTSO in de E22, waar inderdaad E-nummers op de knooppuntbewegwijzering zijn toegevoegd. Zo heel veel meer E-TOTSOs of E-knooppunten kent Niedersachsen sowieso niet (maar de E22-TOTSO bij Dreieck Oldenburg-West heeft dit soort schildjes alvast niet).

Het staat ook al aangegeven op de vorkborden voor deze portaalborden. Maar uiteindelijk bewijst het alleen maar dat ik de tweede uitzondering heb gevonden die de regel bevestigt - Niedersachsen doet het verder niet veel anders dan andere Bundesländer.
Een extraatje dat Niedersachsen nog wel heeft is dat op de A261 richting zuiden op de afstandenborden alvast de E22 wordt aangegeven, en richting noorden de E45. Maar die staan bij de knooppunten dan weer niet op de borden, niet bij

Klopt, dit is ook iets dat je ziet op de B51 en B257 rond Bitburg, waar de E29 wel prominent op de borden staat. Dat groene vlakje valt ook goed op op een gele achtergrond. En her en der zie je op dat soort wegen ook nog wel trailblazers met het E-nummer.Op gele bewegwijzering is Niedersachsen mogelijk wel wat scheutiger met E-nummers, al zie ik op een E233 daar nou niet superveel voorbeelden voor. Maar voor wat er staat, biedt de RWB-NA als gezegd ook meer ruimte dan de RWBA. Dus daar praat je niet echt over een deelstaat-gedreven afwijking - hetgeen dus ook geldt voor wat Rheinland-Pfalz hier allemaal vermag te doen op de B50.
-
- 4x5 autosnelweg
Je zou na kunnen vragen op het Duitse autobahnforum of er een beleid bestaat over het aangeven van E routenummers. Ik heb het idee dat het in de grensstreek vaker wordt aangegeven dan daarbuiten en ook dat het op gele OWN-borden ook vaker wordt aangegeven dan op blauwe, maar dat kan inderdaad ook komen omdat het dan beter opvalt. Het lijkt hier samen te hangen met het project. Dan is het misschien toch één wakkere ambtenaar geweest die eens het boek er op nageslagen heeft met de richtlijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
Echt beleid is schaars, omdat de richtlijnen federaal zijn, maar alle uitvoering bij deelstaten ligt. En die bewegen vrij gemakkelijk verschillende richtingen uit op punten waar de federale richtlijnen weinig zeggen. Veel deelstaten hebben documenten met beleid om punten waar de federale richtlijnen niet op ingaan aan te vullen. Maar vaak zijn binnen een deelstaat ook de competenties nog verder regionaal verdeeld en zie je binnen die deelstaat nog verschillen op punten waarop noch de federale richtlijn noch de aanvullende principes ingaan.
Toch herken ik je observatie over E-nummers in grensstreken wel. Op de E233-route Emmen-Cloppenburg zie je volgens mij steeds minder groene schildjes naarmate je verder van Nederland verwijderd raakt. Goed mogelijk dat dit raakt aan het bewustzijn waarom de betrokken Strassenämter ontwerpen. Vlakbij de grens weet men “veel Hollanders, zelfs al kennen ze het E-nummer niet, zo maken we ze duidelijk wat de internationaal relevante route is.” (en soortgelijk op een E29) En dan kom je verderop en kijkt de lokale bordenboer naar deze B-weg als alle andere...
Toch herken ik je observatie over E-nummers in grensstreken wel. Op de E233-route Emmen-Cloppenburg zie je volgens mij steeds minder groene schildjes naarmate je verder van Nederland verwijderd raakt. Goed mogelijk dat dit raakt aan het bewustzijn waarom de betrokken Strassenämter ontwerpen. Vlakbij de grens weet men “veel Hollanders, zelfs al kennen ze het E-nummer niet, zo maken we ze duidelijk wat de internationaal relevante route is.” (en soortgelijk op een E29) En dan kom je verderop en kijkt de lokale bordenboer naar deze B-weg als alle andere...
-
- stadsweg
Ik ben afgelopen weekend op en neer gereden over de gehele A60 en B50n tussen het Rüsselsheimer Dreieck en Winterspelt. De B50n is deels inderdaad substandaard (vooral tussen Simmern en Rheinböllen) maar het hangt nogal af waarmee je het vergelijkt, ter hoogte van Mainz is de A60 ook behoorlijk substandaard tussen Kreuz Mainz-Süd en afrit Heidesheim. Op dat deel zijn er geen vluchtstroken en de rijstroken zijn er voor mijn gevoel heel smal, je mag er ook maar 100 rijden. Op de B50n mag je tenminste nog 120 (en (tijdelijk?) 100 op het nieuwste deel). Wat me nog is opgevallen is dat op het nieuwe deel ook, om voor mij onverklaarbare redenen, ineens de vluchtstroken wegvallen vlak voor Longkamp, als ik het me goed herinner gebeurt dat hier: https://maps.app.goo.gl/wG1p3b1ukS7gNbhdAPino schreef: ↑za 23 nov 2019, 14:05Veel te substandaard, lijkt me. Tegen de A61 heb je een heel stuk zonder vluchtstroken (en vast ook de nodige andere substandaard elementen). Verder richting Hahn wordt het beter, maar ik weet niet of dat wel volledig aan standaarden voldoet.
Omnummeren betekent ook dat onderhoud uit een ander budget moet komen. Je ziet dat in Duitsland eigenlijk maar zelden.
-
- 4x3 autosnelweg

Maar goed, het feit dat er stukken A-weg ver onder Autobahn-standaard zijn kan uiteindelijk maar moeilijk als excuus dienen om stukken bestaande B-weg die niet op A-standaard zijn dan maar een status hoger te geven zonder daadwerkelijke uitbouw. Dat zou nog kunnen in een uitzonderingsgeval, waarin je letterlijk praat over het laatste stukje substandaard in een route die verder volledig op standaard is (dit ter voorkoming van Franse toestanden, waar een snelweg als de A35 nog wordt onderbroken door enkele kilometers N83), maar Simmern-Rheinböllen lijkt me zelfs met een B50n op Autobahnstandaard tussen Wittlich en Hahn nog wel een beetje te lang om er dan maar A60 van te maken. Het wegvallen van vluchtstroken zo kort voor Longkamp helpt daar natuurlijk niet bij, maar dat zal wel een reden hebben. Het nog uit te bouwen stuk B50 tussen Longkamp en Hahn moet in ieder geval ook Autobahnähnlich worden (bron).
-
- 2x2 autosnelweg
Vanavond en morgenavond tot 24h lichtkunst op de Hochmoselbrücke:

https://ostbelgiendirekt.be/hochmoselbr ... big-236317

https://ostbelgiendirekt.be/hochmoselbr ... big-236317
-
- 2x2 autosnelweg
De bouw is nog niet begonnen, deze start "binnenkort." Verder wat betreft rusten langs de route is er een parkeerplaats gerealiseerd bij Longkamp. Nabij Argenthal (tussen Simmern / Rheinböllen (A61)) is er eentje in aanleg, in de buurt van Lautzenhausen (nabij vliegveld Hahn) eentje gepland. Raststättes zijn voorlopig niet gepland (zijn die er überhaupt langs Autobahnähnliche Bundesstrassen zoals langs de Autobahn)? Op de A60 is het wel de bedoeling de parking "Nimstal" - tussenGuteFahrt schreef: Wat betreft de "panorama parkeerplaats" (Rastanlage Moselblick), die gaat ook pas volgend jaar in aanleg (al is 2020 intussen niet ver meer weg). Hoe lang de bouwtijd zal bedragen is mij niet bekend, maar ik heb gelezen dat het wel een echte belevenis moet worden, minstens zo mooi als de Moseltalbrücke bij Koblenz.