In denk het niet in de formele betekenis (naam op bord) of gevallen van tankstation+(vrachtwagen)parking+restaurant die niet toegankelijk zijn voor langzaam verkeer. De B10 (gat in A8) heeft wel vrachtparkeerplaatsen met toilet. Wellicht zijn er wel als dusdanig benoemde Autohof plekken, maar ik denk het ook niet. Wel plekken die aan de definitie voldoen, als het een snelweg was geweest. Langs de B27 bij Tubingen (lange autobahnahnliche weg en Kraftfahrstrasse) zie ik bijvoorbeeld niets.Raststättes zijn voorlopig niet gepland (zijn die er überhaupt langs Autobahnähnliche Bundesstrassen zoals langs de Autobahn)?
[D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Voorzitter
Niet zoals langs de Autobahn, met tankstation en restaurant. Op sommige plekken wat tankstations, soms een restaurant, maar eigenlijk nooit gecombineerd en zo grootschalig als langs de Autobahn.
Langs de B30 zit bijvoorbeeld een restaurant: https://www.google.com/maps/@48.1134902 ... a=!3m1!1e3
-
- 2x2 autosnelweg
Desondanks is het wel dik 130km van Barchon op de E40, dan over de A27 en dan de A60 eer je op de A1 terecht komt en dan nog heb je niet direct een tankstation langs de autosnelweg. Dat is toch een flinke afstand.
Je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre een tankstation op dat traject relevant is of winstgevend kan zijn. Luxemburg is nooit écht ver af en Bitburg en Wittlich heeft een kleine KMO-zone op nog geen 5k van de snelweg.
Je kan je natuurlijk afvragen in hoeverre een tankstation op dat traject relevant is of winstgevend kan zijn. Luxemburg is nooit écht ver af en Bitburg en Wittlich heeft een kleine KMO-zone op nog geen 5k van de snelweg.
-
- Voorzitter

(KMO-zone moest ik overigens googlen, die term is in Nederland onbekend

-
- 4x3 autosnelweg
Er rijdt denk ik gewoon te weinig verkeer op de A60. In ieder geval voor een restaurant, maar zelfs een tank zou lastig kunnen zijn. Het bestaan van tankmogelijkheden in de buurt van afritten laat zien dat niet iedereen naar Luxemburg kart, maar regionale weggebruikers gaan niet zomaar Autobahn-prijzen betalen en lange-afstandsverkeer is er te weinig. Het bestaan van ruimtereservering voor zo’n volledige verzorging is prima, maar ervaring in Duitsland en daarbuiten laat zien dat het toch jaren kan duren voordat daar iets gerealiseerd wordt.
Als het al gebeurt; op veel afgelegen stukken weg melden zich gewoon geen kandidaten (ik weet daarbij niet hoezeer de overheid hard bezig is ze te vinden). Uiteindelijk zie je op alle autosnelwegen in deze regio dat de voorzieningen beperkt zijn. Op de A1/A48 als grootste as kan het dan nog net uit, maar allemaal vrij klein en eerder met kiosken dan met een vol wegrestaurant. In dit soort lege gebieden zijn services op afritten vaak ook wat beter te realiseren, omdat de pacht daar lager is, de prijzen dus ook én je bedient wat makkelijker de lokale markt. Zoiets neerleggen op één van de aansluitingen met de B51 zou een prima plek zijn.
Wat betreft Raststättes langs Gelbe Autobahnen: er zijn zeker wat tankstations rechtstreeks toegankelijk (en bewegwijzerd) vanaf de Bundesstrasse. Maar naar mijn gevoel bepaald minder dan wat je ziet langs Franse of Italiaanse expreswegen. Wel eenzelfde hap-snapmodel: er is geen specifieke indeling; je krijgt eerder toegang tot een uitspanning die er toevallig zit - vermoedelijk al ooit ontstaan toen de weg nog klassiek enkelbaans was en daarna gehandhaafd.
Als het al gebeurt; op veel afgelegen stukken weg melden zich gewoon geen kandidaten (ik weet daarbij niet hoezeer de overheid hard bezig is ze te vinden). Uiteindelijk zie je op alle autosnelwegen in deze regio dat de voorzieningen beperkt zijn. Op de A1/A48 als grootste as kan het dan nog net uit, maar allemaal vrij klein en eerder met kiosken dan met een vol wegrestaurant. In dit soort lege gebieden zijn services op afritten vaak ook wat beter te realiseren, omdat de pacht daar lager is, de prijzen dus ook én je bedient wat makkelijker de lokale markt. Zoiets neerleggen op één van de aansluitingen met de B51 zou een prima plek zijn.
Wat betreft Raststättes langs Gelbe Autobahnen: er zijn zeker wat tankstations rechtstreeks toegankelijk (en bewegwijzerd) vanaf de Bundesstrasse. Maar naar mijn gevoel bepaald minder dan wat je ziet langs Franse of Italiaanse expreswegen. Wel eenzelfde hap-snapmodel: er is geen specifieke indeling; je krijgt eerder toegang tot een uitspanning die er toevallig zit - vermoedelijk al ooit ontstaan toen de weg nog klassiek enkelbaans was en daarna gehandhaafd.
-
- expressweg
Ik rij de afgelopen maanden twee keer per week over de A60 tot Wittlich. Ik heb het gevoel dat de laatste weken het vrachtverkeer op de A60 aan het toenemen is, er zijn steeds meer treintjes van 3-5 vrachtwagens te vinden. Ik heb het idee dat de opening van de brug vrachtverkeer begint te trekken. Ben benieuwd of dit ook blijkt uit metingen.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Moderator
De B50 bij Longkamp. Je kan hier wel goed zien dat de weg bovenop de heuvelrug is aangelegd.

-
- 2x2 autosnelweg
Medio deze maand is bekend geworden dat men pas volgend jaar aan de aanleg van de panoramaparkeerplaats begint.GuteFahrt schreef: ↑wo 12 feb 2020, 22:03De bouw is nog niet begonnen, deze start "binnenkort."GuteFahrt schreef: Wat betreft de "panorama parkeerplaats" (Rastanlage Moselblick), die gaat ook pas volgend jaar in aanleg (al is 2020 intussen niet ver meer weg). Hoe lang de bouwtijd zal bedragen is mij niet bekend, maar ik heb gelezen dat het wel een echte belevenis moet worden, minstens zo mooi als de Moseltalbrücke bij Koblenz.
-
- 4x3 autosnelweg
Afgelopen week heen en terug gereden over de B50 van Rheinböllen tot aan de Moezel (uiteraard met uitstapje over de brug). Herken zeker het beeld van toegenomen vrachtverkeer met bijbehorende treintjes. Mij viel ook op dat ze een grotere parkeerplaats aan het bouwen zijn bij Argenthal, met op het oog vrij ruime plek voor vrachtwagens. Nu zijn de werkzaamheden daaraan natuurlijk al vóór opening van de brug begonnen, maar de toename in het vrachtverkeer komt duidelijk niet onverwacht.IQ[] schreef: ↑do 13 feb 2020, 21:31 Ik rij de afgelopen maanden twee keer per week over de A60 tot Wittlich. Ik heb het gevoel dat de laatste weken het vrachtverkeer op de A60 aan het toenemen is, er zijn steeds meer treintjes van 3-5 vrachtwagens te vinden. Ik heb het idee dat de opening van de brug vrachtverkeer begint te trekken. Ben benieuwd of dit ook blijkt uit metingen.
Vond het verder wel opvallend dat op het oude stuk B50 nog weinig is gedaan aan de bewegwijzering om doorgaand verkeer wat te helpen. We zagen eerder de foto’s met pontificaal E42 en het doel Lüttich (in strijd met exoniemenregel trouwens), maar daarvóór is het vrij kleine Bernkastel-Kues alles wat je kunt krijgen. En dat is nog niet eens bewegwijzerd vanaf de A61. Ook niet een blauwe vermelding A60. Zou men daarmee willen wachten tot er meer duidelijkheid is over sluiting van het enkelbaans gat tussen Hahn en Longkamp?
-
- 2x2 autosnelweg
Het zou mij niet verbazen als dat er achter zit. Of dat een goed uitgangspunt is, is vers twee.
Wittlich komt er nog bij vlak voor de rotonde noordwestelijk van Hinzerath, waar de dubbelnummering met de B327 eindigt vanuit het oosten gezien. Echter inderdaad zonder A60 vermelding. 'Slechts' het blauwvak met snelwegsymbool erboven.
Wittlich komt er nog bij vlak voor de rotonde noordwestelijk van Hinzerath, waar de dubbelnummering met de B327 eindigt vanuit het oosten gezien. Echter inderdaad zonder A60 vermelding. 'Slechts' het blauwvak met snelwegsymbool erboven.
-
- 4x3 autosnelweg

De Lückenschluss is, om het maar complex te maken, onderverdeeld in drie Planfeststellungsverfahren van ieder een paar kilometer. Daarvan zijn, als ik het goed begrijp, de eerste twee nu wél ingezet: Longkamp-Zolleiche en Zolleiche-Kreisgrenze. Plan is overigens om de B50n direct parallel aan de oude route te laten verlopen, aan de noordkant. Alleen bij Hochscheid is wat meer afstand gepland, om de bocht in de oude weg daar wat geleidelijker aan te kunnen snijden.
-
- 2x2 autosnelweg
De PWC bij Argenthal is inmiddels klaar. Aan beide kanten van de B50 is er nu de beschikking over 15 parkeerplaatsen voor vrachtwagens en 16 voor auto's.Pino schreef: ↑zo 16 aug 2020, 11:06 Afgelopen week heen en terug gereden over de B50 van Rheinböllen tot aan de Moezel (uiteraard met uitstapje over de brug). Herken zeker het beeld van toegenomen vrachtverkeer met bijbehorende treintjes. Mij viel ook op dat ze een grotere parkeerplaats aan het bouwen zijn bij Argenthal, met op het oog vrij ruime plek voor vrachtwagens. Nu zijn de werkzaamheden daaraan natuurlijk al vóór opening van de brug begonnen, maar de toename in het vrachtverkeer komt duidelijk niet onverwacht.
(...)
Bron
-
- Moderator
In het eerste jaar van openstelling rijden dagelijks gemiddeld 12.600 voertuigen over de brug, waaronder 2.000 vrachtauto's.
In een prognose van 2009 ging men uit van 25.000 voertuigen in het jaar 2025. Enkele factoren zijn de veel later dan geplande oplevering van de brug, die nu nog in de aanloopperiode zit daardoor, en een veel geringer dan verwacht gebruik van de luchthaven Frankfurt-Hahn (1,5 ipv 11 miljoen passagiers). Ook is de A1 door de Eifel nog steeds niet gereed, daar ging men in de prognose wel van uit.
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... r-100.html
In een prognose van 2009 ging men uit van 25.000 voertuigen in het jaar 2025. Enkele factoren zijn de veel later dan geplande oplevering van de brug, die nu nog in de aanloopperiode zit daardoor, en een veel geringer dan verwacht gebruik van de luchthaven Frankfurt-Hahn (1,5 ipv 11 miljoen passagiers). Ook is de A1 door de Eifel nog steeds niet gereed, daar ging men in de prognose wel van uit.
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... r-100.html
-
- 2x5 autosnelweg
Ik mis even hoe die verlengde A1 tot een hoger verkeersaanbod gaat leiden?
-
- 4x3 autosnelweg
De gedachte zal zijn dat je vanuit de regio Rhein-Ruhr dan minder snel naar plaatsen in de Hunsrück zult rijden over de A61-B50 langs Simmern, maar juist A1-B50 over de Hochmoselübergang. In kilometers klopt dat ook; bereken bijvoorbeeld eens de alternatieven naar een plaats als Idar-Oberstein. Alleen de Hunsrück is en blijft vrij leeg gebied, dus of een switch van verkeer naar dat soort plaatsen nu echt zoden aan de dijk gaat zetten voor verkeer over de brug valt te bezien.
Met de luchthaven Hahn gaat het inderdaad best slecht. Ryanair is er een terugtrekkende beweging aan het maken, zoals we die op meer luchthavens zien (met de bijbehorende verhalen over hoe de 'muitende' piloten worden bestraft). Rheinland-Pfalz wilde Hahn tot een hub voor de regio maken, met niet alleen het vliegveld maar ook veel bedrijvigheid eromheen. De Hochmoselübergang werd mede gerechtvaardigd door het bereikbaar kunnen maken van die hub, maar de hub zelf leidt al langer een kwijnend bestaan en de nieuwe brug heeft op zijn minst nog niet gezorgd voor een snelle impuls.
Met de luchthaven Hahn gaat het inderdaad best slecht. Ryanair is er een terugtrekkende beweging aan het maken, zoals we die op meer luchthavens zien (met de bijbehorende verhalen over hoe de 'muitende' piloten worden bestraft). Rheinland-Pfalz wilde Hahn tot een hub voor de regio maken, met niet alleen het vliegveld maar ook veel bedrijvigheid eromheen. De Hochmoselübergang werd mede gerechtvaardigd door het bereikbaar kunnen maken van die hub, maar de hub zelf leidt al langer een kwijnend bestaan en de nieuwe brug heeft op zijn minst nog niet gezorgd voor een snelle impuls.
-
- 2x2 autosnelweg
SWR Report van vorige week, 1 jaar Hochmosel-übergang:
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... e-112.html
^Zo is te zien dat een hoteleigenaar nu oldtimer toertochten naar de brug organiseert. Verder gaan de experts in mijn optiek aan een paar zaken voorbij, maar de stellingname lijkt er al meer op en bovendien wordt maar weer eens terecht opgemerkt dat er nog 15 kilometer 2x2 mist.
De wegbeheerder:

https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... e-112.html
^Zo is te zien dat een hoteleigenaar nu oldtimer toertochten naar de brug organiseert. Verder gaan de experts in mijn optiek aan een paar zaken voorbij, maar de stellingname lijkt er al meer op en bovendien wordt maar weer eens terecht opgemerkt dat er nog 15 kilometer 2x2 mist.
De wegbeheerder:

-
- stadsweg
Op de A60 vanuit België naar Wittlich houdt het ook niet bepaald over, Mainz staat tot Kreuz Wittlich helemaal nergens aangegeven. Trier en Saarbrücken staan er wel consequent, en na Bitburg verschijnt zelfs Kaiserslautern op de borden.Pino schreef: ↑zo 16 aug 2020, 11:06Vond het verder wel opvallend dat op het oude stuk B50 nog weinig is gedaan aan de bewegwijzering om doorgaand verkeer wat te helpen. We zagen eerder de foto’s met pontificaal E42 en het doel Lüttich (in strijd met exoniemenregel trouwens), maar daarvóór is het vrij kleine Bernkastel-Kues alles wat je kunt krijgen. En dat is nog niet eens bewegwijzerd vanaf de A61. Ook niet een blauwe vermelding A60. Zou men daarmee willen wachten tot er meer duidelijkheid is over sluiting van het enkelbaans gat tussen Hahn en Longkamp?IQ[] schreef: ↑do 13 feb 2020, 21:31 Ik rij de afgelopen maanden twee keer per week over de A60 tot Wittlich. Ik heb het gevoel dat de laatste weken het vrachtverkeer op de A60 aan het toenemen is, er zijn steeds meer treintjes van 3-5 vrachtwagens te vinden. Ik heb het idee dat de opening van de brug vrachtverkeer begint te trekken. Ben benieuwd of dit ook blijkt uit metingen.
-
- Moderator
Ik ben zaterdag wezen kijken bij de Hochmoselbrücke.
Wat opvallendheden;
* die enorme wildhekken zijn wel lelijk, vooral door de stalen bovenkant waardoor het nog massiever lijkt dan een normaal hek. Een totale miskleun om dit type hek te gebruiken
* maximumsnelheid op de brug is 100.
* het golven van het wegdek leek veel minder, wellicht is het werken van het staal nu minder nu het ruim 2 jaar open is.
* parkeerplaats Moselblick is nog steeds niet klaar (maar je kan er wel oprijden als je wat bordjes niet ziet).
* de B269 is dus ook verlengd, dit is de zubringer van het Moseltal naar de B50.
Het was nog niet zo makkelijk om een punt te vinden waar je goed foto's kan maken van de hele brug, en je ook niet de zon pal tegen hebt. Bij Moselblick is toch net te veel struikgewas en lage bomen. Elders langs de wegen ook veel bomen of bebouwing. En van kilometers ver een foto maken is toch wat minder.
1. Langs de L189, de weg over de oostoever.

B50 Hochmoselbrücke 02 by European Roads, on Flickr
2. Er ligt hier een populair fietspad, mooi rustpunt.

B50 Hochmoselbrücke 03 by European Roads, on Flickr
3. De onderzijde. Het is een standaard stalen koker met uitkragend brugdek. Volgens mij noemen ze dit een 'orthotroop' dek.

B50 Hochmoselbrücke 06 by European Roads, on Flickr
4. Verderop in Zeltingen-Rachtig langs de L189.

B50 Hochmoselbrücke 11 by European Roads, on Flickr
5. Hier heb ik jaren geleden ook al eens foto's gemaakt toen de bouw net gestart was. Vrij zicht.

B50 Hochmoselbrücke 12 by European Roads, on Flickr
6. De brug is overigens zo hoog dat je het verkeer niet hoort.

B50 Hochmoselbrücke 14 by European Roads, on Flickr
7. Bij Moselblick zie je dit. Je zou denken dat ze de boel flink gaan trimmen om er een toeristisch uitzichtpunt van te maken.

B50 Hochmoselbrücke 17 by European Roads, on Flickr
8. De brug en Zeltingen-Rachtig. Ik moest voor deze foto in een 10 meter hoge wildhut klimmen met een nogal gammele trap zonder leuning.

B50 Hochmoselbrücke 20 by European Roads, on Flickr
9. Veel beter dan dit kon ik het niet krijgen bij Moselblick.

B50 Hochmoselbrücke 23 by European Roads, on Flickr
Wat opvallendheden;
* die enorme wildhekken zijn wel lelijk, vooral door de stalen bovenkant waardoor het nog massiever lijkt dan een normaal hek. Een totale miskleun om dit type hek te gebruiken
* maximumsnelheid op de brug is 100.
* het golven van het wegdek leek veel minder, wellicht is het werken van het staal nu minder nu het ruim 2 jaar open is.
* parkeerplaats Moselblick is nog steeds niet klaar (maar je kan er wel oprijden als je wat bordjes niet ziet).
* de B269 is dus ook verlengd, dit is de zubringer van het Moseltal naar de B50.
Het was nog niet zo makkelijk om een punt te vinden waar je goed foto's kan maken van de hele brug, en je ook niet de zon pal tegen hebt. Bij Moselblick is toch net te veel struikgewas en lage bomen. Elders langs de wegen ook veel bomen of bebouwing. En van kilometers ver een foto maken is toch wat minder.
1. Langs de L189, de weg over de oostoever.

B50 Hochmoselbrücke 02 by European Roads, on Flickr
2. Er ligt hier een populair fietspad, mooi rustpunt.

B50 Hochmoselbrücke 03 by European Roads, on Flickr
3. De onderzijde. Het is een standaard stalen koker met uitkragend brugdek. Volgens mij noemen ze dit een 'orthotroop' dek.

B50 Hochmoselbrücke 06 by European Roads, on Flickr
4. Verderop in Zeltingen-Rachtig langs de L189.

B50 Hochmoselbrücke 11 by European Roads, on Flickr
5. Hier heb ik jaren geleden ook al eens foto's gemaakt toen de bouw net gestart was. Vrij zicht.

B50 Hochmoselbrücke 12 by European Roads, on Flickr
6. De brug is overigens zo hoog dat je het verkeer niet hoort.

B50 Hochmoselbrücke 14 by European Roads, on Flickr
7. Bij Moselblick zie je dit. Je zou denken dat ze de boel flink gaan trimmen om er een toeristisch uitzichtpunt van te maken.

B50 Hochmoselbrücke 17 by European Roads, on Flickr
8. De brug en Zeltingen-Rachtig. Ik moest voor deze foto in een 10 meter hoge wildhut klimmen met een nogal gammele trap zonder leuning.

B50 Hochmoselbrücke 20 by European Roads, on Flickr
9. Veel beter dan dit kon ik het niet krijgen bij Moselblick.

B50 Hochmoselbrücke 23 by European Roads, on Flickr
-
- 2x2 autosnelweg
Foto 5 is een mooi voorbeeld van een biologische geteelde wijngaard, ik dacht, ik zeg het maar even 

-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Je mag ze anders ook gerust aan mij geven, Moezelwijn en met name Riesling gaat van lekker bij de BBQ tot superlanghoudende specialiteiten én dat in alle prijsklasses.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat Moselblick is het dan net niet. Voor de rest weer een reportage zoals we van je gewend zijn.
Witte Moezelwijn gaat erbij mij ook nog in als niet-drinker.
Witte Moezelwijn gaat erbij mij ook nog in als niet-drinker.
-
- 2x3 autosnelweg
Laat-ie fijn zijn, drink Rijn wijn.
O nee, ik drink geen wijn. 

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x3 autosnelweg
Welke Asterix is dat ook alweer? De Gladiator?
-
- 2x2 autosnelweg
Ja, en daarna ligt die kerel met krampen op de grond omdat ie er van gedronken heeft...uit de tijd toen er soms wat niet-natuurlijke producten in Duitse wijn verdwenen om hem te "verbeteren".
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Dat Oostenrijks schandaal met glycol uit 1985 (?) is 1 ding, maar in Duitsland waren ze ook wel inventief tussen zowat 1960-1990.
-
- 4x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Volgens de Volksfreund is het vorig jaar herfst gereed gekomen. Als dit het is, is het by far niet wat men oorspronkelijk gepland had...

https://www.volksfreund.de/region/mosel ... d-62388977