[D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang
Het zag er nu niet anders uit dan die foto van vorig jaar. Die parkeerplaats is zoals veel Duitse Baustellen. En er was geen enkel teken te zien dat men überhaupt aan het werk is, er stond geen materieel of afzetting, alleen een bordje dat het nog niet open was. Typisch Duits: gewoon weggaan van het werk zonder dat het af is. 

-
- Moderator
Wat foto's van de B50 van het Kreuz Wittlich tot aan het einde van de Ausbaustrecke bij Longkamp.
Wat opvalt zijn de enorm lelijke wildhekken, vooral door dat massieve deel aan de bovenkant, waardoor het veel meer opvalt in het landschap.
1. Kreuz Wittlich (A1/A60).

B50 Wittlich - Longkamp 01 by European Roads, on Flickr
2. 120 km/h.

B50 Wittlich - Longkamp 04 by European Roads, on Flickr
3. Platten.

B50 Wittlich - Longkamp 10 by European Roads, on Flickr
4.

B50 Wittlich - Longkamp 13 by European Roads, on Flickr
5. Een korte tunnel vlak voor de Hochmoselbrücke.

B50 Wittlich - Longkamp 16 by European Roads, on Flickr
6. Op de Hochmoselbrücke. De maximumsnelheid is 100 km/h.

B50 Wittlich - Longkamp 17 by European Roads, on Flickr
7. Afrit naar de B53.

B50 Wittlich - Longkamp 20 by European Roads, on Flickr
8.

B50 Wittlich - Longkamp 23 by European Roads, on Flickr
9.

B50 Wittlich - Longkamp 25 by European Roads, on Flickr
10. Longkamp.

B50 Wittlich - Longkamp 31 by European Roads, on Flickr
11. Einde van de Ausbaustrecke.

B50 Wittlich - Longkamp 33 by European Roads, on Flickr
12. Een heel circus aan borden. Ik vond het hier maar krap ontworpen allemaal.

B50 Wittlich - Longkamp 35 by European Roads, on Flickr
13. Zelfs 60 km/h bij het begin/eindpunt van de 2x2.

B50 Wittlich - Longkamp 36 by European Roads, on Flickr
Wat opvalt zijn de enorm lelijke wildhekken, vooral door dat massieve deel aan de bovenkant, waardoor het veel meer opvalt in het landschap.
1. Kreuz Wittlich (A1/A60).

B50 Wittlich - Longkamp 01 by European Roads, on Flickr
2. 120 km/h.

B50 Wittlich - Longkamp 04 by European Roads, on Flickr
3. Platten.

B50 Wittlich - Longkamp 10 by European Roads, on Flickr
4.

B50 Wittlich - Longkamp 13 by European Roads, on Flickr
5. Een korte tunnel vlak voor de Hochmoselbrücke.

B50 Wittlich - Longkamp 16 by European Roads, on Flickr
6. Op de Hochmoselbrücke. De maximumsnelheid is 100 km/h.

B50 Wittlich - Longkamp 17 by European Roads, on Flickr
7. Afrit naar de B53.

B50 Wittlich - Longkamp 20 by European Roads, on Flickr
8.

B50 Wittlich - Longkamp 23 by European Roads, on Flickr
9.

B50 Wittlich - Longkamp 25 by European Roads, on Flickr
10. Longkamp.

B50 Wittlich - Longkamp 31 by European Roads, on Flickr
11. Einde van de Ausbaustrecke.

B50 Wittlich - Longkamp 33 by European Roads, on Flickr
12. Een heel circus aan borden. Ik vond het hier maar krap ontworpen allemaal.

B50 Wittlich - Longkamp 35 by European Roads, on Flickr
13. Zelfs 60 km/h bij het begin/eindpunt van de 2x2.

B50 Wittlich - Longkamp 36 by European Roads, on Flickr
-
- stadsweg
Gisteren vanuit Krov over de brug naar Wittlich gereden.
Mooi stuk aanvulling.
Enige jaren was ik nogal bevreesd wat de brug als uitwerking op de regio zal hebben, maar dat viel na ong 4 jaar niet geweest te zijn allerzins mee.
De uitkijk rustplaats is netjes al is zoals eerder gemeld het zicht tegenvallend.
De brug en infrastructuur er omheen zijn goed.
Positieve indruk zeker.
Mooie slanke brug, al is het enigste minpunt de hekwerk vangrails een uitzicht vanaf de brug belemmeren. Dat laatste als puntje verkeersveiligheid voor lief nemen.
Mooi stuk aanvulling.
Enige jaren was ik nogal bevreesd wat de brug als uitwerking op de regio zal hebben, maar dat viel na ong 4 jaar niet geweest te zijn allerzins mee.
De uitkijk rustplaats is netjes al is zoals eerder gemeld het zicht tegenvallend.
De brug en infrastructuur er omheen zijn goed.
Positieve indruk zeker.
Mooie slanke brug, al is het enigste minpunt de hekwerk vangrails een uitzicht vanaf de brug belemmeren. Dat laatste als puntje verkeersveiligheid voor lief nemen.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)
-
- 2x2 autosnelweg
64 foto's toegevoegd aan het oude album van de B50 Rheinböllen-Wittlich:
https://photos.app.goo.gl/CTpUmjUoLkGmHb6M6
Hiet viel mij vooral op dat er nu kilometrering is (aansluitend op de A60 maar in geel).

Dat was er nog niet in 2019 toen ik er de vorige keer langskwam.
2019:

2022:

https://photos.app.goo.gl/CTpUmjUoLkGmHb6M6
Hiet viel mij vooral op dat er nu kilometrering is (aansluitend op de A60 maar in geel).
Dat was er nog niet in 2019 toen ik er de vorige keer langskwam.
2019:
2022:
-
- Moderator
Waarom er ondanks de E42 geen Frankfurt of Mainz bewegwijzerd wordt vanuit België.
De Volksfreund is er in gedoken: https://www.volksfreund.de/region/mosel ... d-80699923
„Die Zielorte auf der deutschen wegweisenden Beschilderung richten sich nach dem Streckenverlauf der jeweiligen Autobahn, nicht jedoch nach den Zielorten im Verlauf von Europastraßen.“ Insofern ist die jeweils aktuell angeschlossene Autobahn geltend. In diesem Fall ist das Fernziel dieser Autobahn Saarbrücken.
Niet zo vaak dat je een term als 'Fernziel' in de media tegenkomt.
De Volksfreund is er in gedoken: https://www.volksfreund.de/region/mosel ... d-80699923
„Die Zielorte auf der deutschen wegweisenden Beschilderung richten sich nach dem Streckenverlauf der jeweiligen Autobahn, nicht jedoch nach den Zielorten im Verlauf von Europastraßen.“ Insofern ist die jeweils aktuell angeschlossene Autobahn geltend. In diesem Fall ist das Fernziel dieser Autobahn Saarbrücken.
Niet zo vaak dat je een term als 'Fernziel' in de media tegenkomt.
-
- 4x3 autosnelweg

Uiteindelijk is hier toch in grensoverschrijdend overleg de keuze gemaakt om los te koppelen van (A en E-)nummers en naar de route Verviers-Wittlich te kijken als een noord-zuid-route. Daar kun je, met een zich sluitende B50-expresweg, best wel wat van vinden, maar die keuze ligt er nou eenmaal (en met de onzekerheid die zo lang rond de Hochmoselübergang heeft gehangen kan ik het ook prima begrijpen). Uit het artikel kan ik alleen de paragraaf lezen die je citeert, maar die slaat dan echt als een tang op een varken. Even halfslachtig als het soort uitleg dat je in Nederland nog wel eens krijgt over doelenkeuze.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is de richtlijn die de Duitse wegbeheerder volgt. Het artikel zou moeten beantwoorden waarom ze in België niet de Hochmosel-übergang adequaat aangeven. Dan moet je bij de Waalse politiek zijn: er is ooit in het parlement een motie aangenomen om de bestemming 'Saarbrücken' aan te geven. Volgens de Waalse minister van Infrastructuur destijds een zeer goede verbetering van de geleiding van het doorgaande verkeer. Ik vind dat persoonlijk niet 'de grote sprong voorwaarts': wat mij betreft was het Trier gebleven. Frankfurt am Main vind ik eveneens veel te ver om in België al aan te geven. Ik zou dat pas in de buurt van Wittlich doen.„Streckenverlauf der Autobahn, nicht der Europastraße“, dat zou dan op de A60 moeten doelen, niet?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

Ik heb trouwens niet het idee dat Saarbrücken staat aangegeven omdat een motie van die strekking in het Waalse parlement was aangenomen. Eerder een afspraak tussen Wallonië en Duitsland (Rheinland-Pfalz?). Jij hebt wel eens moties aangehaald, maar hadden die niet eerder de strekking "waarom staat Spa niet meer op de borden bij Battice en hebben we nu Saarbrücken?", waarop de minister uitlegde dat Saarbrücken het beste sinds gesneden brood was?
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zie op Streetview dat de wijziging al voor 2009 is geweest, op de oudste SV beelden is het op sommige borden al gewijzigd
Misschien is het wel een kwestie van interpretatie, en ging het vooral over de geleiding van doorgaand verkeer. Het vrachtverkeer weerhouden om dwars door Luik heen te rijden bijvoorbeeld. Ik vind Spa / Trier vervangen door Saarbrücken ook wat dat betreft geen geweldige keuze, al zou het ingegeven kunnen zijn om het doorgaande verkeer van de N 62 af te houden en dus om te leiden via Duitsland. Maar ook dat doe je niet bij Battice al.

Misschien is het wel een kwestie van interpretatie, en ging het vooral over de geleiding van doorgaand verkeer. Het vrachtverkeer weerhouden om dwars door Luik heen te rijden bijvoorbeeld. Ik vind Spa / Trier vervangen door Saarbrücken ook wat dat betreft geen geweldige keuze, al zou het ingegeven kunnen zijn om het doorgaande verkeer van de N 62 af te houden en dus om te leiden via Duitsland. Maar ook dat doe je niet bij Battice al.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg

De ruimte voor dat derde E42-doel wordt nu feitelijk ingenomen door verwijzingen naar een bedrijventerrein en verwijzingen naar de lokale inprikker Battice zelf. Men zou die ruimte alsnog moeten maken; ik zou eens beginnen met serviceborden voor de lokale bedrijventerreinen.
-
- expressweg
Daar staat Mainz. Prima wat mij betreft.
Overigens zijn er bij Wittlich wegwerkzaamheden op de B50 om signalering aan te brengen. In het geval van te sterke wind kan daarmee de brug worden afgesloten (voor vrachtwagens).
-
- Voorzitter
Trier was het oude hoofddoel, want de A60 eindigde lange tijd bij Bitburg (en daarna nog jarenlang ietsje verderop in the middle of nowhere bij Badem, en een goede aansluiting op de A1, laat staan een fatsoenlijk oostelijk vervolg, was er niet. De doorgaande route ging vanaf Bitburg verder over de B51 en dan kom je hoe dan ook in/langs Trier. Het was een situatie waarin er geen heel goede route naar Saarbrücken bestond, laat staan dat er reden was om die te verwijzen op een Bundesstraße tussen Bitburg en Trier en het geslinger rondom Trier heen om op de A1 te komen.Vinny schreef: ↑di 06 dec 2022, 23:02 Ik zie op Streetview dat de wijziging al voor 2009 is geweest, op de oudste SV beelden is het op sommige borden al gewijzigd![]()
Pas in 2002 is de A60 tussen Badem en Wittlich gereedgekomen, en werd Saarbrücken een logisch doel voor de Belgische E42. Pas in 2019 was er met de Hochmoselübergang een logisch vervolg in oostelijke richting, maar dan kom je weer bij Pino's argument: Frankfurt zal altijd sneller blijven via Keulen, zelfs met een volledige snelweg tussen Wittlich en Rheinböllen, en Mainz ga je ook niet al aangeven vanaf Verviers. Wat blijft er dan nog over? Saarbrücken, dat inderdaad een knooppuntfunctie heeft. Of Mannheim, maar dat is ook wel wat vergezocht op 300 km afstand. Misschien wel een doel om op termijn bij Wittlich toe te voegen.
-
- 4x3 autosnelweg
De keuze voor Saarbrücken is ook gemaakt in een tijd dat de Hochmoselübergang een al decennialang slepend controversieel project was, en bepaald niet zeker was of en wanneer de brug er zou komen. Met Saarbrücken koos men voor wat er wás. Voor de troepen uitlopen, dat zie je op de A18 in Sicilië; het is best zo.
Als oud-bewoner van de regio Rhein-Neckar kan ik trouwens zeggen dat Mainz ook prima de rijrichting Mannheim dekt. Verder is dit Rheinland-Pfalz, dus in geval van twijfel zal men altijd voor de eigen Landeshauptstadt kiezen.
Als oud-bewoner van de regio Rhein-Neckar kan ik trouwens zeggen dat Mainz ook prima de rijrichting Mannheim dekt. Verder is dit Rheinland-Pfalz, dus in geval van twijfel zal men altijd voor de eigen Landeshauptstadt kiezen.
-
- Moderator
De E42 is ook een verbinding die eerst noord-zuid verloopt vanaf Verviers tot in Duitsland, maar op een gegeven moment meer oost-west wordt. Dan is Mainz wel weer logisch, alleen niet vanaf Verviers al. Maar bij gebrek aan andere knooppunten moet je dan een arbitrair punt kiezen, al zou ik het Kreuz Wittlich wat aan de late kant vinden.
Ik vraag mij ook af of er nog een afweging in zit om Saarbrücken in België al aan te geven, om dit verkeer niet over de E25 te sturen. Vanuit het Liège is Saarbrücken namelijk vrijwel vergelijkbaar via de E25 of E42.

Ik vraag mij ook af of er nog een afweging in zit om Saarbrücken in België al aan te geven, om dit verkeer niet over de E25 te sturen. Vanuit het Liège is Saarbrücken namelijk vrijwel vergelijkbaar via de E25 of E42.

-
- Voorzitter

Ook zal wellicht meespelen dat de snelwegroute Luxemburg-Saarbrücken altijd eentje van de tweede garnituur is geweest. Pas sinds 2003 bestaat er een enigszins doorgaande verbinding, en tot een paar jaar terug had je nog de rotonde in de Luxemburgse A13 bij Hellange, en had de Duitse A8 bij Merzig nog een provisorisch 2+1-gedeelte.
-
- 4x3 autosnelweg

Mainz zou inderdaad wel wat eerder dan Wittlich bewegwijzerd kunnen worden, onder de streep met het wegnummer B50 erbij. Omgeving Bitburg of zo?
-
- Moderator
Duitsland heeft de gedetailleerde verkeerstellingen uit 2021 gepubliceerd. Ik ben er eens ingedoken om ze te updaten op de Wegenwiki en te kijken of er verkeerstellingen zijn van de nieuwe Hochmoselbrücke.
Die zijn er dus niet. Ze hebben in 2021 nog geteld op de oude B50 door het dal (waar de intensiteiten gedaald zijn ten opzichte van 2015, duh).
Er is alleen data van twee wegvakken verderop:
* Kreuz Wittlich - Platten: 12.000 voertuigen per dag
* bij Kommen: 11.000 voertuigen per dag.
Dan is het aannemelijk dat de Hochmoselbrücke ook ergens in die orde van grootte zit. Al is er wellicht een piek van lokaal verkeer dat alleen op het wegvak van de brug rijdt om snel aan de overkant te komen.
De intensiteiten zijn vergelijkbaar met de A60 tussen Bitburg en Wittlich, dat ligt ook rond 12.000 per dag.
Die zijn er dus niet. Ze hebben in 2021 nog geteld op de oude B50 door het dal (waar de intensiteiten gedaald zijn ten opzichte van 2015, duh).
Er is alleen data van twee wegvakken verderop:
* Kreuz Wittlich - Platten: 12.000 voertuigen per dag
* bij Kommen: 11.000 voertuigen per dag.
Dan is het aannemelijk dat de Hochmoselbrücke ook ergens in die orde van grootte zit. Al is er wellicht een piek van lokaal verkeer dat alleen op het wegvak van de brug rijdt om snel aan de overkant te komen.
De intensiteiten zijn vergelijkbaar met de A60 tussen Bitburg en Wittlich, dat ligt ook rond 12.000 per dag.