[D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: [D][B050n] Hochmosel-übergang
Wat zal er gaan gebeuren met Mainz als doel op de wegwijzers op de A602 vanuit Trier?
Nu stuurt de bewegwijzering je richting Mainz nog via een expressweg langs Thalfang en Morbach. (Volgens Google Maps de route over de L 150 en de B 327). Wellicht zal de Hochmoselbrug tijdwinst gaan geven voor de weggebruiker vanuit Trier. In km's is het echter wel om.

-
- Forumbeheerder

-
- 4x3 autosnelweg
Re: B50n Hochmosel-übergang
Vandaag de bestaande B50 afgereden van Bernkastel tot de A61. Met de ombouw van de B50 ten oosten van het vliegveld Hahn ziet het er goed uit, maar tegen de verwachting van captain007 in is de Gelbe Autobahn nog niet open. Het asfalt voor de verdubbeling ligt er. Voor de leek lijkt het een kwestie van het plaatsen van de belijning en openen. De borden bij de werken gaan uit van einde 2011, dus er zal nog wel ietsje meer moeten gebeuren.SnarfFlevoland schreef:De plannen liggen er wel voor geheel 2x2, maar een heel stuk heeft nu nog geen officieel planningsrecht. Vooral het stuk wat nu nog 2+1 is. Ze zullen eerst die gehele B50 ongelijkvloers maken, en de nieuwe stukken meteen 2x2 te maken.
Wat betreft de Hochmoselübergang las ik een bericht dat de bouw van de brug eind vorig jaar is aanbesteed. SPD en Grüne, die sinds dit voorjaar de regering van Rheinland-Pfalz vormen, hebben besloten het project definitief door te voeren (tegenstanders hadden de hoop dat de verkiezingen nog een wending zouden geven). In 2016 zou er dus al met al een complete B50n moeten liggen tussen Wittlich en de oostkant van de Moezel. Een kilometer of 20 verderop begint dan de uitgebouwde B50 tussen Hahn en de A61. Ik weet nog steeds niet hoe groot het nut nu werkelijk is, maar een behoorlijke tijdswinst geeft die uitgebouwde route hoe dan ook wel ten opzichte van de huidige situatie. Als toerist in de regio teken ik daarvoor ...
-
- 2x2 autosnelweg

Dat is mooi nieuws!

"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x2 autosnelweg
Handig voor mensen uit Belgie/Luxembourg en Zuid Limburg, maar overig-Nederland heeft niet zo veel aan deze verbinding, omdat het om is.
Ik lig er dus ook niet wakker van dat hij er niet ligt.
Een upgrade van de B10 tot Gelbe autobahn of zelfs Blaue autobahn lijkt me nuttiger, als verbinding van de Saar naar Karlsruhe of een goede alternatieve route naar Mannheim. De 6 bij Kaiserslautern lijkt daar de enige autobahn te zijn van zuid-Duitsland naar Saarbrucken.
Desalniettemin is het fijn dat de Duitsers nog wat aan de weg timmeren.

Ik lig er dus ook niet wakker van dat hij er niet ligt.
Een upgrade van de B10 tot Gelbe autobahn of zelfs Blaue autobahn lijkt me nuttiger, als verbinding van de Saar naar Karlsruhe of een goede alternatieve route naar Mannheim. De 6 bij Kaiserslautern lijkt daar de enige autobahn te zijn van zuid-Duitsland naar Saarbrucken.

Desalniettemin is het fijn dat de Duitsers nog wat aan de weg timmeren.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik denk dat de A60/B50 vanuit zeer grote delen van Nederland de meest directe verbinding geeft naar een stuk Eifel, Moezel en Hunsrück. Zoals Frans zegt dus. Alleen vanuit Twente en het noordoosten van Nederland zul je waarschijnlijk door Duitsland blijven rijden, via A61 en A48.
Maar dat maakt van de nieuwe weg dus vooral een route ter ontsluiting van een regio; verhalen over een verbinding van de havens van Rotterdam en vooral de Belgische Noordzeehavens naar Frankfurt heb ik nooit zo gezien. Misschien in kilometers, maar niet in nut. Maar als gezegd, ik zal er met niet minder genoegen gebruik van maken als hij er ligt. Overigens zag ik dat de afritnummering van de A60 totaal niet is voorbereid op een verlenging na Wittlich. Kreuz Wittlich en Dreieck Nahetal hebben opvolgende nummers. Mocht men de uitgebouwde B50 nog eens willen omnummeren naar A60, dan kan het een idee zijn om een andere nummer toe te kennen aan de A60 ten oosten van Nahetal. Of juist voor St Vith - Rheinböllen.
Maar dat maakt van de nieuwe weg dus vooral een route ter ontsluiting van een regio; verhalen over een verbinding van de havens van Rotterdam en vooral de Belgische Noordzeehavens naar Frankfurt heb ik nooit zo gezien. Misschien in kilometers, maar niet in nut. Maar als gezegd, ik zal er met niet minder genoegen gebruik van maken als hij er ligt. Overigens zag ik dat de afritnummering van de A60 totaal niet is voorbereid op een verlenging na Wittlich. Kreuz Wittlich en Dreieck Nahetal hebben opvolgende nummers. Mocht men de uitgebouwde B50 nog eens willen omnummeren naar A60, dan kan het een idee zijn om een andere nummer toe te kennen aan de A60 ten oosten van Nahetal. Of juist voor St Vith - Rheinböllen.
-
- Forumbeheerder
Re: B50n Hochmosel-übergang
Dan schiet het daar niet echt op. Vorig jaar was men in ieder geval druk bezig met de kunstwerken, dus ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat ze rond deze tijd klaar zouden zijn.Pino schreef:Met de ombouw van de B50 ten oosten van het vliegveld Hahn ziet het er goed uit, maar tegen de verwachting van captain007 in is de Gelbe Autobahn nog niet open. Het asfalt voor de verdubbeling ligt er. Voor de leek lijkt het een kwestie van het plaatsen van de belijning en openen. De borden bij de werken gaan uit van einde 2011, dus er zal nog wel ietsje meer moeten gebeuren.
-
- Moderator
Vandaag wordt het laatste deel tussen de luchthaven Frankfurt-Hahn en de A61 met 2x2 rijstroken opengesteld. Er is dan 32 kilometer autobahnähnlich berijdbaar.
http://www.rhein-zeitung.de/regionales/ ... 38287.html
http://www.rhein-zeitung.de/regionales/ ... 38287.html
-
- 4x3 autosnelweg
In de spoiler hieronder wat foto's van vanochtend op de B50, tussen de aansluiting met de A61 bij Rheinböllen en Kirchberg. Als gebruikelijk staan de foto's op vol formaat en met plaatsbepaling op Panoramio.
Je ziet mooi het verschil in uitbouw tussen het laatst geopende stuk (vrijwel, zo niet geheel, op Autobahn-standaard) en het eerste stuk na de A61 (waar bijvoorbeeld een vluchtstrook ontbreekt). Bewegwijzering op beide stukken vond ik op zijn zachtst gezegd matig. Volle borden, slechte continuïteit en waarom moet die luchthaven Hahn steeds een afstandsvermelding krijgen?
Je ziet mooi het verschil in uitbouw tussen het laatst geopende stuk (vrijwel, zo niet geheel, op Autobahn-standaard) en het eerste stuk na de A61 (waar bijvoorbeeld een vluchtstrook ontbreekt). Bewegwijzering op beide stukken vond ik op zijn zachtst gezegd matig. Volle borden, slechte continuïteit en waarom moet die luchthaven Hahn steeds een afstandsvermelding krijgen?
- SPOILER: TOON
-
- Moderator
Flughafen Hahn is een beetje een prestigeproject van Rheinland-Pfalz. Ze adverteren alsof dat ding vlakbij Frankfurt ligt.
-
- 4x3 autosnelweg
Het is de enige echte luchthaven die Rheinland-Pfalz heeft, en het wordt in de wijde omstreken van heinde en verre bewegwijzerd. Het is een combinatie van prestige, minderwaardigheidscomplex en grootheidswaanzin. Geen luchthaven in Duitsland komt op een vergelijkbare manier terug in de bewegwijzering.
Met bewegwijzering van Hahn op de B50 is in mijn optiek overigens niets mis. Maar als je bij het oprijden van de B50, een behoorlijk eind van de "bewoonde wereld", nog wordt geconfronteerd met borden die laten zien dat je nog 30 kilometer moet rijden, geef je nu niet echt een beeld af van een centraal gelegen luchthaven alias bedrijvenlokatie.
Met bewegwijzering van Hahn op de B50 is in mijn optiek overigens niets mis. Maar als je bij het oprijden van de B50, een behoorlijk eind van de "bewoonde wereld", nog wordt geconfronteerd met borden die laten zien dat je nog 30 kilometer moet rijden, geef je nu niet echt een beeld af van een centraal gelegen luchthaven alias bedrijvenlokatie.
-
- Forumbeheerder
Vandaag teruggekomen van twee weken vakantie in Duitsland. De tweede week zat ik in de buurt van Manderscheid en dus was en bezoekje naar de bouw van de Hochmoselübergang erg gemakkelijk. Ik ben tussen de wijngaarden omhoog gereden, zodat ik nog maar een klein stukje hoefde te lopen om het project te kunnen aanschouwen. Er is nog niet superveel te zien, want er zijn bijvoorbeeld nog geen pijlers gebouwd. Wel is al een landhoofd klaar en is men begonnen met de bouw van de eerste stalen brugdelen. De korte serie kun je hier zien en de reportage in de spoiler.
- SPOILER: TOON
-
- Moderator
Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt van dit project. Ze zijn inmiddels met 5 pijlers aan de oostkant bezig. Nu hier wat rondgereden te hebben, snap ik de argumentatie achter dit project beter. Er zijn tussen Trier en Koblenz geen mogelijkheden om het Moseltal snel te kruisen. De B50 is zelfs verboden voor vrachtverkeer, en dat is maar goed ook want met name de stijging aan de oostkant is smal, bochtig en steil. Er zijn zelfs een aantal krappe haarspeldbochten. Daarnaast kom je midden in Bernkastel-Kues uit, en dat dorp is niet geschikt voor vrachtverkeer.
Met een Hochmoselquerung zou je als automobilist makkelijk 15 minuten tijdswinst kunnen boeken, meer voor vrachtwagens. Over de Hunsrück reed nog vrij veel verkeer, ik was blij ten westen van Hahn die felbegeerde 2x2 rijstroken tegen te komen.
Ik zal wat foto's uploaden als ik thuis ben.
Met een Hochmoselquerung zou je als automobilist makkelijk 15 minuten tijdswinst kunnen boeken, meer voor vrachtwagens. Over de Hunsrück reed nog vrij veel verkeer, ik was blij ten westen van Hahn die felbegeerde 2x2 rijstroken tegen te komen.
Ik zal wat foto's uploaden als ik thuis ben.
-
- Moderator
Hierbij de beloofde foto's.

B50 Hochmoselbrucke-1 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-2 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-3 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-4 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-5 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-6 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-7 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-8 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-9 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-10 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-11 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-12 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-1 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-2 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-3 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-4 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-5 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-6 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-7 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-8 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-9 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-10 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-11 by Chriszwolle, on Flickr

B50 Hochmoselbrucke-12 by Chriszwolle, on Flickr
-
- Forumbeheerder
Mooie fotoupdate. Had je ook nog kunnen zien hoe het zit met het stalen brugdek? Die wordt er volgens later overheen geschoven en wordt stukje voor stukje gebouwd.
-
- Moderator
Ik heb nog niks gezien van het brugdek zelf. Misschien dat ze dat aan het bouwen waren bovenop de berg, maar daar kon ik zo snel niet komen.
Mijn ADAC Maxiatlas 2006/2007 gaf aan dat het eerste deel van de B50 tussen het Kreuz Wittlich en Platten in 2008 opengesteld zou moeten worden, maar nu 5 jaar later is dat stuk nog lang niet gereed, en ik denk dat het niet eerder opent dan tegelijkertijd met de brug in 2016. Wel wordt verkeer vanaf Mülheim naar Wittlich een stukje via de nieuwe B50 geleid. Als je de L47/K56 vanaf Mülheim naar Wittlich neemt, kom je over de nieuwe B50, met 1 rijstrook per richting. Dit is volgens mij ook de truckroute door het Moseltal, aangezien de B50 niet geschikt is voor vrachtwagens.
In Bernkastel is trouwens een korte tunnel in de B50 zodat je niet door het oude centrum hoeft. Het centrum is nu volgens mij autovrij.
Mijn ADAC Maxiatlas 2006/2007 gaf aan dat het eerste deel van de B50 tussen het Kreuz Wittlich en Platten in 2008 opengesteld zou moeten worden, maar nu 5 jaar later is dat stuk nog lang niet gereed, en ik denk dat het niet eerder opent dan tegelijkertijd met de brug in 2016. Wel wordt verkeer vanaf Mülheim naar Wittlich een stukje via de nieuwe B50 geleid. Als je de L47/K56 vanaf Mülheim naar Wittlich neemt, kom je over de nieuwe B50, met 1 rijstrook per richting. Dit is volgens mij ook de truckroute door het Moseltal, aangezien de B50 niet geschikt is voor vrachtwagens.
In Bernkastel is trouwens een korte tunnel in de B50 zodat je niet door het oude centrum hoeft. Het centrum is nu volgens mij autovrij.
-
- verkeersader
Het brugdek wordt idd. boven op de berg gebouwd in een weerbestendige loods en als het brugdek lang genoeg is wordt het stuk op zijn plaats geduwd.Chris schreef:Ik heb nog niks gezien van het brugdek zelf. Misschien dat ze dat aan het bouwen waren bovenop de berg, maar daar kon ik zo snel niet komen.
Blijkbaar is het brugdek nog niet zo lang dat het al zichtbaar is vanuit het dal.
Ik weet wel dat er geen vrachtverkeer meer door Bernkastel heen mag maar helemaal autovrij lijkt mij onwaarschijnlijk.Chris schreef:In Bernkastel is trouwens een korte tunnel in de B50 zodat je niet door het oude centrum hoeft. Het centrum is nu volgens mij autovrij.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
-
- 2x2 autosnelweg
Ook hier mijn complimenten voor de foto's. Duidelijk. Ik ben ook weleens in de regio op vakantie geweest, bekend terrein. Ter plaatse was men destijds nog niet aan het bouwen. 't Is een mooi gebied als je het mij vraagt.
-
- Moderator
Dit is de Burgstraße in Bernkastel, dat is de oude route van de B50 voor 1997 (toen de tunnel opende). Zo te zien is het nog een eenrichtingsweg, maar natuurlijk volledig ongeschikt voor grote hoeveelheden verkeer, laat staan vrachtverkeer.

De L47 en L158 vormen min of meer de bypass van de B50 voor vrachtverkeer. Wittlich wordt ook zo bewegwijzerd vanaf het oosten. Je steekt dan bij Mülheim de Mosel over, ongeveer 5 kilometer ten westen van Bernkastel-Kues.
De Hochmoselbrücke is omstreden en er valt zeker niet te ontkennen dat dit viaduct een forse impact heeft op het landschapsbeeld rond Zeltingen-Rachtig. Echter het moet ook niet overdreven worden, het Moseltal is lang en bochtig en voor meer dan 90% van het dal zal de brug niet zichtbaar zijn, omdat het Moseltal bijzonder bochtig is. Zodra je buiten de bocht bij Zeltingen-Rachtig bent, kan je de brug niet meer zien. Er schijnt een soort tegencampagne te zijn gestart om toeristen duidelijk te maken dat het Moseltal ook met de brug nog het bezoeken waard is. De anti-brug groeperingen hebben zo hard in de media geroepen dat het Moseltal verwoest wordt door de brug, dat men bang is dat toeristen wegblijven.
Bij Graach is nog deze hangbrug, de enige hangbrug over de Mosel in Duitsland.

Hangbrucke Mosel Wehlen by Chriszwolle, on Flickr

De L47 en L158 vormen min of meer de bypass van de B50 voor vrachtverkeer. Wittlich wordt ook zo bewegwijzerd vanaf het oosten. Je steekt dan bij Mülheim de Mosel over, ongeveer 5 kilometer ten westen van Bernkastel-Kues.
De Hochmoselbrücke is omstreden en er valt zeker niet te ontkennen dat dit viaduct een forse impact heeft op het landschapsbeeld rond Zeltingen-Rachtig. Echter het moet ook niet overdreven worden, het Moseltal is lang en bochtig en voor meer dan 90% van het dal zal de brug niet zichtbaar zijn, omdat het Moseltal bijzonder bochtig is. Zodra je buiten de bocht bij Zeltingen-Rachtig bent, kan je de brug niet meer zien. Er schijnt een soort tegencampagne te zijn gestart om toeristen duidelijk te maken dat het Moseltal ook met de brug nog het bezoeken waard is. De anti-brug groeperingen hebben zo hard in de media geroepen dat het Moseltal verwoest wordt door de brug, dat men bang is dat toeristen wegblijven.
Bij Graach is nog deze hangbrug, de enige hangbrug over de Mosel in Duitsland.

Hangbrucke Mosel Wehlen by Chriszwolle, on Flickr
-
- verkeersader
Ik denk dat elke hoge constructie in een dergelijk landschap een enorme impact heeft, je kunt moeilijk ontkennen dat de brug niet "in het oog" springt.Chris schreef: De Hochmoselbrücke is omstreden en er valt zeker niet te ontkennen dat dit viaduct een forse impact heeft op het landschapsbeeld rond Zeltingen-Rachtig. Echter het moet ook niet overdreven worden, het Moseltal is lang en bochtig en voor meer dan 90% van het dal zal de brug niet zichtbaar zijn, omdat het Moseltal bijzonder bochtig is. Zodra je buiten de bocht bij Zeltingen-Rachtig bent, kan je de brug niet meer zien. Er schijnt een soort tegencampagne te zijn gestart om toeristen duidelijk te maken dat het Moseltal ook met de brug nog het bezoeken waard is. De anti-brug groeperingen hebben zo hard in de media geroepen dat het Moseltal verwoest wordt door de brug, dat men bang is dat toeristen wegblijven.
Dat doet de Moselbrücke bij Winningen ook.
Of het toerisme weg zal blijven moet de toekomst uitwijzen.
Als argumenten dragen de anti-brug groeperingen aan:
1. Een verbinding van Noordzeehavens met het Rijn-Main gebied
Dit argument is niet houdbaar volgens de anti-brug groeperingen omdat met de huidige routeplanners de B50 met hochmoselübergang een onaantrekkelijke omweg is met een reistijd verlenging tot 50 minuten.
2. Toegang Vliegveld Hahn
De reistijd naar Wittlich word 15 minuten korter door deze route, echter is vliegveld Hahn niet zo belangrijk als door iedereen wordt beweerd.
Het ligt te ver van grote steden verwijderd.
3. Toegang moezeldal
Twee dorpen, Erden en Lösnich, hebben een betere bereikbaarheid door de hochmoselübergang, maar de direkte bewoners vrezen een waardedaling van hun huizen met 20 -30% door lawaai en uitlaatgassen. Ook tijdens de bouwtijd heeft men last van bouwlawaai en stof.
En voor alle andere moezeldorpen is de weg een omweg.
4. Ontlasting van het moezeldal van doorgaand verkeer
Mülheim zou 4300 voertuigen minder door het dorp krijgen, echter krijgt Lösnich hetzelfde aantal voertuigen meer door het dorp heen.
Het probleem wordt niet opgelost maar verplaatst.
5. Verbinding van Eifel met de Hunsrück
De reistijd wordt met 15 minuten ingekort en dat voor een betrekkelijk kleine regio
6. Noodzaak
Uit verkeerstellingen is gebleken dat het huidige verkeer tussen de Eifel en Hunsrück in het getroffen Moezelgebied circa 2.000 voertuigen per dag bedraagd. Alle overige verkeer in de Moezel-vallei zijn bron en bestemming verkeer.
Overdreven verkeersprognoses in het land van 25.000 voertuigen per dag (voor 2025) werden door de federale regering onlangs al met de helft teruggeschroefd.
7. Kosten
Tot op heden, een bedrag uit 2008 genaamd: € 330.000.000.
De werkelijke kosten zijn onbekend voor het publiek, deskundigen spreken onofficieel al van een bedrag van meer dan 1 miljard euro.
Met name het feit dat de 160 meter hoge pijlers worden gebouwd op een geologische foutrand (de slechtst mogelijke locatie voor een dergelijke brug), word een enorme stijging van de kosten verwacht.
8. Gevolgen voor het toerisme
Landschapsvervuiling
Doorsnijden van de complete moselbocht tussen Bernkastel-Kues en Traben- Trarbach.
Het recreatiegebied "Moselsporn" veranderd in een maanlandschap.
9. Onherstelbare schade aan wijbouwgebieden
Door afgravingen tot 15 meter diep komt de waterhuishouding in gevaar van de Rieslingvelden tussen Zeltingen en Bernkastel.
10. Imagoschade
Wijn en landschap zijn de dingen waar de regio om bekend staat, het bekritiseerde traject wordt als een waardevermindering beschouwd.
11. Aankacht tegen Duitsland
Duitsland - een land dat zich inzet voor de mensenrechten, ecologie, sociale en culturele normen, is niet in staat om een van de parels van zijn landschappen goed te behandelen.
Bron: AG Pro-Mosel http://www.b50neu.de
Hoe denken jullie hier over? Houden deze argumenten steek?
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
-
- Secretaris
Ik vind die hoge dalbrug wel een spectaculair project. Het gezicht op de Moezel wordt er denk ik ook niet door verpest (een beetje afhankelijk hoeveel pijlers er nodig zijn), eerder spectaculairder door gemaakt, omdat zo'n horizontale brug de hoogte en breedte mooi schetst. Vanaf de brug zal het ook een geweldig uitzicht opleveren, d.w.z. als men de boel niet verpest met hoge wanden en geluidsschermen. Zeker vanuit toeristisch oogpunt lijkt me een uitzicht namelijk wel wenselijk. Het uitzicht is toch je visitekaartje.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Forumbeheerder
De nadelen zijn zoals wel vaker weer volledig uit zijn verband gerukt. De Moezel is heel bochtig op dat stuk dus hij is niet al van vele kilometers afstand zichtbaar schat ik zo in. Daarnaast wordt de bereikbaarheid van de regio sterk verbeterd. Vorig jaar heb ik er een stuk rondgereden, maar de noord-zuid verbindingen zijn alles behalve ideaal. Voor wat betreft vliegveld Hahn ben ik het wel met de tegenstanders eens. Dit is erg overrated en heeft bovendien niets met Frankfurt te maken, hoewel ze dat wel willen laten geloven. Echter zou mijns inziens dat niet het argument moeten zijn om die weg aan te leggen. Eerder voor het beter ontsluiten van de regio Hunsruck met de Eifel.
-
- Moderator
De luchthaven Hahn ligt inderdaad ver van grotere steden. Het is echter wel één van de grootste vrachtluchthavens van Duitsland. Daarnaast wordt de luchthaven ook vanaf de Eifel en de regio Trier straks een stuk beter bereikbaar. Hahn is geen megadrukke luchthaven, maar het is ook geen geisterflughafen. Ik denk ook niet dat de brug het van verkeer vanaf de Noordzee naar Rhein-Main moet hebben, alhoewel een deel daarvan wel van de route gebruik zal maken. Vanaf België naar Rhein-Main-Neckar is korter via de B50. Voor de regio Luxemburg/Trier - Rhein-Main is het ook de snelste route. Zoals ik al aangaf is de impact op het landschap ter plekke significant, maar zodra je de bocht om bent, zie je de brug niet meer.
De B50 is straks de enige snelle oost-westroute over de Mosel. Alternatieve routes bij Trier en Koblenz lopen noord-zuid, en andere oost-westroutes gaan allemaal door het dal, dat zeer diep is en aan alle kanten steil omhoog gaat via bochtige wegen, en veelal door de dorpen in het dal gaan. Ik denk ook niet dat de B50 een gigantische verkeerstrekker zal worden, maar nuttig is het zeker wel.
De B50 is straks de enige snelle oost-westroute over de Mosel. Alternatieve routes bij Trier en Koblenz lopen noord-zuid, en andere oost-westroutes gaan allemaal door het dal, dat zeer diep is en aan alle kanten steil omhoog gaat via bochtige wegen, en veelal door de dorpen in het dal gaan. Ik denk ook niet dat de B50 een gigantische verkeerstrekker zal worden, maar nuttig is het zeker wel.
-
- verkeersader
Ik loop me toch af te vragen hoeveel je van dat uitzicht te zien krijgt als automobilist, de Hochmoselbrücke is nl. 30 meter hoger dan de moselbrücle bij Winningen.Kaaiman schreef:Vanaf de brug zal het ook een geweldig uitzicht opleveren, d.w.z. als men de boel niet verpest met hoge wanden en geluidsschermen. Zeker vanuit toeristisch oogpunt lijkt me een uitzicht namelijk wel wenselijk. Het uitzicht is toch je visitekaartje.
En daar zie je al niet veel meer van het uitzicht als je in de auto zit.
En wat trekt zo'n hoge brug nog meer voor ellende aan (suïcidale types).
Vreemd, volgens de anti-brug groeperingen is het juist langer rijden via de B50.Chris schreef:Vanaf België naar Rhein-Main-Neckar is korter via de B50.
Zij zeggen dat de A3 vanuit België naar het Rhein-Main-Neckar gebied juist korter is.
Dat wordt i.i.g. in deze reportage gezegd:
[youtube]Taz2U0yZLA8[/youtube]
-
- Moderator
Re: [D][B050n] Wittlich - Rheinböllen + Hochmosel-übergang
B50 Hahn - Rheinböllen
Het oostelijk deel van de B50 is reeds een Autobahnähnliche Straße (Gelbe Autobahn), vanaf Frankfurt-Hahn Airport tot de A61 bij Rheinböllen. Deze snelweg is tussen 2005 en 2011 opengesteld.
foto's richting A61:
1. Frankfurt-Hahn Airport.

B50-1 by Chriszwolle, on Flickr
2.

B50-2 by Chriszwolle, on Flickr
3.

B50-3 by Chriszwolle, on Flickr
4. Alle Richtungen.

B50-4 by Chriszwolle, on Flickr
5.

B50-5 by Chriszwolle, on Flickr
6. Het landschap. Dit deel van de Hunsrück is meer een hoogvlakte dan een duidelijke heuvelrug.

B50-6 by Chriszwolle, on Flickr
7. Afslag naar Cochem.

B50-7 by Chriszwolle, on Flickr
8.

B50-8 by Chriszwolle, on Flickr
9. Afslag naar een vuilnisbelt.

B50-9 by Chriszwolle, on Flickr
10.

B50-10 by Chriszwolle, on Flickr
11.

B50-11 by Chriszwolle, on Flickr
12.

B50-12 by Chriszwolle, on Flickr
13. Justin Biebern.

B50-13 by Chriszwolle, on Flickr
14. Simmern is de grootste plaats op dit deel van de route.

B50-14 by Chriszwolle, on Flickr
15. TGZ?

B50-15 by Chriszwolle, on Flickr
16. Culinair aanbod is er ook.

B50-16 by Chriszwolle, on Flickr
17.

B50-17 by Chriszwolle, on Flickr
18.

B50-18 by Chriszwolle, on Flickr
19.

B50-19 by Chriszwolle, on Flickr
20. Argenthal.

B50-20 by Chriszwolle, on Flickr
21. Minuscule bewegwijzering.

B50-21 by Chriszwolle, on Flickr
22. 120 km/h en geen vluchtstrook, zelfs geen redresseerstrook en zelfs geen bermverbetering.

B50-22 by Chriszwolle, on Flickr
23. Oud bord.

B50-23 by Chriszwolle, on Flickr
24.

B50-24 by Chriszwolle, on Flickr
25.

B50-25 by Chriszwolle, on Flickr
26. Rhb = Rheinböllen.

B50-26 by Chriszwolle, on Flickr
27. We naderen de A61.

B50-27 by Chriszwolle, on Flickr
28.

B50-28 by Chriszwolle, on Flickr
29. Knooppunt met de A61.

B50-29 by Chriszwolle, on Flickr
Het oostelijk deel van de B50 is reeds een Autobahnähnliche Straße (Gelbe Autobahn), vanaf Frankfurt-Hahn Airport tot de A61 bij Rheinböllen. Deze snelweg is tussen 2005 en 2011 opengesteld.
foto's richting A61:
1. Frankfurt-Hahn Airport.

B50-1 by Chriszwolle, on Flickr
2.

B50-2 by Chriszwolle, on Flickr
3.

B50-3 by Chriszwolle, on Flickr
4. Alle Richtungen.

B50-4 by Chriszwolle, on Flickr
5.

B50-5 by Chriszwolle, on Flickr
6. Het landschap. Dit deel van de Hunsrück is meer een hoogvlakte dan een duidelijke heuvelrug.

B50-6 by Chriszwolle, on Flickr
7. Afslag naar Cochem.

B50-7 by Chriszwolle, on Flickr
8.

B50-8 by Chriszwolle, on Flickr
9. Afslag naar een vuilnisbelt.

B50-9 by Chriszwolle, on Flickr
10.

B50-10 by Chriszwolle, on Flickr
11.

B50-11 by Chriszwolle, on Flickr
12.

B50-12 by Chriszwolle, on Flickr
13. Justin Biebern.

B50-13 by Chriszwolle, on Flickr
14. Simmern is de grootste plaats op dit deel van de route.

B50-14 by Chriszwolle, on Flickr
15. TGZ?

B50-15 by Chriszwolle, on Flickr
16. Culinair aanbod is er ook.

B50-16 by Chriszwolle, on Flickr
17.

B50-17 by Chriszwolle, on Flickr
18.

B50-18 by Chriszwolle, on Flickr
19.

B50-19 by Chriszwolle, on Flickr
20. Argenthal.

B50-20 by Chriszwolle, on Flickr
21. Minuscule bewegwijzering.

B50-21 by Chriszwolle, on Flickr
22. 120 km/h en geen vluchtstrook, zelfs geen redresseerstrook en zelfs geen bermverbetering.

B50-22 by Chriszwolle, on Flickr
23. Oud bord.

B50-23 by Chriszwolle, on Flickr
24.

B50-24 by Chriszwolle, on Flickr
25.

B50-25 by Chriszwolle, on Flickr
26. Rhb = Rheinböllen.

B50-26 by Chriszwolle, on Flickr
27. We naderen de A61.

B50-27 by Chriszwolle, on Flickr
28.

B50-28 by Chriszwolle, on Flickr
29. Knooppunt met de A61.

B50-29 by Chriszwolle, on Flickr
-
- 2x2 autosnelweg
De witte bestemmingen zijn vaak moeilijk leesbaar.
Deze weg rijdt in ieder geval lekker door met 120.
Mooie fotoserie weer.
Deze weg rijdt in ieder geval lekker door met 120.
Mooie fotoserie weer.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- 4x3 autosnelweg

Daarmee wellicht nog wel even naar het aloude discussiepunt of de gecompleteerde B50 nu werkelijk een kortere route geeft van België naar Zuid-Duitsland. Op weg naar Frankfurt is het meestal ietsje langer, op weg naar Mannheim/Ludwigshafen zou het ietsje korter zijn. Mits je langs Luik komt; verkeer dat vanuit Antwerpen via Heerlen kan doorsteken naar Duitsland is veel sneller af over de bestaande wegen. Behalve vanuit de Oostkantons is het verschil nooit zo groot dat het aanleg van de B50n zou kunnen rechtvaardigen. En nu de route er alsnog komt te liggen (wat mij betreft primair als verbinding naar deze regio toe, niets internationaals) zou ik er op weg tussen België en Zuid-Duitsland ook alleen gebruik van willen maken in uitzonderingssituaties.
-
- expressweg
De werkzaamheden bij Kreuz Wittlich zijn nu echt zichtbaar en het is bijna tastbaar geworden. Eindelijk 

-
- Moderator
-
- dorpsstraat