[D][B054] Gronau - Münster
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Re: B54 Gronau - Münster
Het is natuurlijk wel wenselijk als de verschillende landen een beetje samenwerken bij dit soort wegen. Op zich maakt die ene kruising niet zo veel uit, maar als je zo begint te redeneren, kun je alle ongelijkvloerse kruisingen tot aan Munster wel als overbodig gaan beschouwen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- stadsweg
Een vriend van mij rijdt elke dat op en neer tussen Gronau en Enschede en klaagt toch wel regelmatig over files bij die VRI. Niet dat het nou heel extreem is, er zijn veel dringender projecten, maar toch is het is waarschijnlijk wel de moeite om het uiteindelijk om te bouwen tot een ongelijkvloerse kruising.
-
- 4x5 autosnelweg
Voor relatief weinig geld kan de zaak ongelijkvloers gemaakt worden, omdat er een viaduct vlakbij ligt.
Een kortsluiting aanleggen tussen de Oostweg en de Zuid Esmarkerrondweg (of de Schukkinkweg wat opkalefateren).
Vervolgens zuidelijk van het viaduct een extra verbindingsweggetje naar de N35.
Dan zijn de linksafbewegingen eruit en kan de VRI weg.
Een kortsluiting aanleggen tussen de Oostweg en de Zuid Esmarkerrondweg (of de Schukkinkweg wat opkalefateren).
Vervolgens zuidelijk van het viaduct een extra verbindingsweggetje naar de N35.
Dan zijn de linksafbewegingen eruit en kan de VRI weg.
-
- autoweg
Dit is wat er in TC Tubantia heeft gestaan:

bron: gemeente Enschede
De Oostweg zal dus een eigen viaduct krijgen over de N35, en het huidige viaduct van de Zuid Esmarkerrondweg zal alleen voor (brom)fietsers beschikbaar blijven. Tussen Enschede en Lonneker zal de Noord Esmarkerrondweg middels een rotonde op de N732 en N733 aansluiten. Dat is sowieso al een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Als je vanaf Lonneker de Noord Esmarkerrondweg op wil (of omgekeerd) moet je eerst een klein stukje richting Losser rijden.
Momenteel is voor dit plan overigens alleen de Noord Esmarkerrondweg gedeeltelijk verbreedt. Tezamen met de voorziene vernieuwing van de spoorbrug over de spoorlijn Enschede-Gronau (die breder zal zijn dan de huidige brug) leidt dat bij de aanwonenden tot de vrees dat de Noord Esmarkerrondweg een drukke doorgaande route zal worden tussen de N35 ten oosten van Enschede en de A1 ten zuiden van Oldenzaal (momenteel geldt er vanwege de oude spoorbrug een verbod voor vrachtauto's). Zij hebben zich verenigd in de "Vereniging Noord Esmarkerrondweg" (met eigen website).
(Is 't overigens niet beter om dit naar het A/N35-subforum te verplaatsen?)

bron: gemeente Enschede
De Oostweg zal dus een eigen viaduct krijgen over de N35, en het huidige viaduct van de Zuid Esmarkerrondweg zal alleen voor (brom)fietsers beschikbaar blijven. Tussen Enschede en Lonneker zal de Noord Esmarkerrondweg middels een rotonde op de N732 en N733 aansluiten. Dat is sowieso al een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Als je vanaf Lonneker de Noord Esmarkerrondweg op wil (of omgekeerd) moet je eerst een klein stukje richting Losser rijden.
Momenteel is voor dit plan overigens alleen de Noord Esmarkerrondweg gedeeltelijk verbreedt. Tezamen met de voorziene vernieuwing van de spoorbrug over de spoorlijn Enschede-Gronau (die breder zal zijn dan de huidige brug) leidt dat bij de aanwonenden tot de vrees dat de Noord Esmarkerrondweg een drukke doorgaande route zal worden tussen de N35 ten oosten van Enschede en de A1 ten zuiden van Oldenzaal (momenteel geldt er vanwege de oude spoorbrug een verbod voor vrachtauto's). Zij hebben zich verenigd in de "Vereniging Noord Esmarkerrondweg" (met eigen website).
*11-08-2017 L.M.
-
- Moderator
5 mei wordt het laatste stukje 2+1 ongelijkvloerse B54 geopend op de route van Enschede naar Münster.Der Lückenschluss der B54 zwischen Steinfurt und Ochtrup wird am Mittwoch, 5. Mai, freigegeben.
Borkener Zeitung
-
- Secretaris
Dan kunnen ze in Steinfurt ook eindelijk eens Bevrijdingsdag vieren. 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Moderator
De B54 is nu volledig opengesteld met 2+1 ongelijkvloerse rijstroken van de Nederlandse grens tot aan Münster. Dat betekent dat deze route weer een stukje interessanter is geworden voor verkeer vanaf Overijssel en Friesland richting het oostelijk Ruhrgebied, Sauerland en verder.
-
- 2x2 autosnelweg
Daarmee hebben we een doorlopend traject van 53 km waar om de beurt kan worden ingehaald met een vmax van 100 en op de inhaalstukken met de betonnen barrier 120. Dat schiet lekker op.
De Münstersche Zeitung heeft een artikel met video van de opening inclusief lintje doorknippen:
http://www.muensterschezeitung.de/lokal ... 005,898247
De Münstersche Zeitung heeft een artikel met video van de opening inclusief lintje doorknippen:
http://www.muensterschezeitung.de/lokal ... 005,898247
De autogordel: een band voor het leven.
-
- zandpaadje
Voor een eigen viaduct zijn er wel plannen, maar de komende jaren ontbreken (helaas) de financiele middelen om het te kunnen realiseren. En om het viaduct Zuid-Esmarkerrondweg daarna alleen voor (brom)fietsers beschikbaar te maken moeten nog heel wat bezwaren van buurtbewoners overwonnen worden.N342 schreef: De Oostweg zal dus een eigen viaduct krijgen over de N35, en het huidige viaduct van de Zuid Esmarkerrondweg zal alleen voor (brom)fietsers beschikbaar blijven.
-
- autoweg

De gemeente Enschede en op orde zijnde financiën zijn sowieso twee zaken die niet bij elkaar (lijken) te passen.

*11-08-2017 L.M.
-
- Moderator
B54 Steinfurt
Vandaag zijn Frits en ik naar Duitsland gereden om de B54 te bewonderen. De gehele route is nu 2+1 uitgebouwd en rijdt zeer goed door. Ik heb alleen een paar foto's van de het nieuwe deel bij Steinfurt, Frits heeft de gehele route van Almelo tot Münster gefotografeerd.

Dit stuk was nog aardig steil!

De aansluiting Steinfurt-Borghorst moest nog voltooid worden.

hier kom je weer op het oude tracé

Vandaag zijn Frits en ik naar Duitsland gereden om de B54 te bewonderen. De gehele route is nu 2+1 uitgebouwd en rijdt zeer goed door. Ik heb alleen een paar foto's van de het nieuwe deel bij Steinfurt, Frits heeft de gehele route van Almelo tot Münster gefotografeerd.

Dit stuk was nog aardig steil!

De aansluiting Steinfurt-Borghorst moest nog voltooid worden.

hier kom je weer op het oude tracé

-
- 2x2 autosnelweg
Hier mijn foto's van Wierden tot Münster. We hebben ook nog een stukje A1 en B51 mee gepakt. Die foto's zitten ook in deze serie.
Zip: http://asw.roadpics.net/pic/298/Serie298.zip
Album: http://asw.roadpics.net/pic/298/
Zip: http://asw.roadpics.net/pic/298/Serie298.zip
Album: http://asw.roadpics.net/pic/298/
De autogordel: een band voor het leven.
-
- Secretaris
Groene streep tussen die dubbele asmarkering kwakken en de weg mag zo naar Nederland. 

-
- 2x2 autosnelweg
Afgelopen donderdag ook over deze weg gereden. Vanaf de grens tot Altenberge rijdt de weg prima door met een gangetje van 100 km/h. Na elke afrit heb je weer ca. 1,5 kilometer de ruimte om vrachtwagens in te halen. Het nieuwe stuk is ook mooi afgewerkt. Reed lekker!
Máár vanaf Altenberge tot en met de A1 vond ik de weg verschrikkelijk irritant. Er wordt eerst steeds doodleuk aangegeven dat de weg na 1000 meter wordt verbreed naar 2 rijstroken en dan mag je ook opeens 120 km/h. Je hebt net die gang gemaakt en je raast de vrachtwagens voorbij en je kan onmiddellijk alweer terug naar 100 km/h en je moet snel ritsen, want anders zal je tegen het betonblok aanrijden. Het stuk met twee rijbanen in één richting was steeds maar ca. 1,5 kilometer lang (en met 120 km/h ben je daar eigenlijk te snel doorheen). En zodra je weer maar één rijbaan had, kreeg je alweer het volgende bord dat de weg na 1000 meter naar 2 rijstroken gaat. En zo werd dit liedje behoorlijk wat keren herhaald totdat je eindelijk bij Kreuz Münster-Nord was en de A1 op kon rijden.
Ook hinderlijk was steeds die betonnen muur tussen de rijbanen in, ook toen beide rijrichtingen maar één rijstrook hebben. Daarbij was het stuk tussen Altenberge en Kreuz Münster-Nord geen 2+1 weg, maar 1+1 afgewisseld met stukjes van 2x2.
Opzich de B54 is een prima route, maar ze kunnen maar beter dat stuk tussen Altenberge en Kreuz Münster-Nord maar volledig uitbouwen naar 2x2 rijstroken.

Máár vanaf Altenberge tot en met de A1 vond ik de weg verschrikkelijk irritant. Er wordt eerst steeds doodleuk aangegeven dat de weg na 1000 meter wordt verbreed naar 2 rijstroken en dan mag je ook opeens 120 km/h. Je hebt net die gang gemaakt en je raast de vrachtwagens voorbij en je kan onmiddellijk alweer terug naar 100 km/h en je moet snel ritsen, want anders zal je tegen het betonblok aanrijden. Het stuk met twee rijbanen in één richting was steeds maar ca. 1,5 kilometer lang (en met 120 km/h ben je daar eigenlijk te snel doorheen). En zodra je weer maar één rijbaan had, kreeg je alweer het volgende bord dat de weg na 1000 meter naar 2 rijstroken gaat. En zo werd dit liedje behoorlijk wat keren herhaald totdat je eindelijk bij Kreuz Münster-Nord was en de A1 op kon rijden.
Ook hinderlijk was steeds die betonnen muur tussen de rijbanen in, ook toen beide rijrichtingen maar één rijstrook hebben. Daarbij was het stuk tussen Altenberge en Kreuz Münster-Nord geen 2+1 weg, maar 1+1 afgewisseld met stukjes van 2x2.
Opzich de B54 is een prima route, maar ze kunnen maar beter dat stuk tussen Altenberge en Kreuz Münster-Nord maar volledig uitbouwen naar 2x2 rijstroken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- dorpsstraat
Volgens autobahnatlas-online.de rijden er tussen Altenberge en de A1 ook meer dan 20.000 motorvoertuigen per etmaal (in 2005). Een extra reden voor 2x2 lijkt me. Verder zullen de verkeersintensiteiten op de B54 volgens mij alleen maar toenemen omdat de verbinding een beter alternatief is geworden voor andere routes, nu hij volledig 2+1 is.
-
- 2x2 autosnelweg

Maar goed voor alle duidelijkheid: Vanaf Altenberge naar de A1 is de B54 géén 2+1 meer, maar wordt 1+1 steeds afgewisseld met 2x2.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- expressweg
Maar als je rijdt, maakt het niks uit, of je 2+1 alternerend hebt of 1+1 afgewisseld met 2+2, want het resultaat blijft hetzelfde... Je kunt soms inhalen en soms niet.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- Secretaris

2+1 is puur een comfortmaatregel voor niet al te volle wegen. Het levert door de inhaalmogelijkheid minder stress op en je kunt beter doorrijden omdat langzamer (vracht)verkeer ingehaald kan worden.
-
- zandpaadje
Weet iemand ook of het trace tussen Gronau en Munster al klaar is? Ik vermoed dat de route over Muntser een aardig alternatief is voor de route over Osnabruck - Paderborn - Kassel voor onze jaarlijkse trip naar Italie.
Alvast dank!
Alvast dank!
-
- Moderator
-
- Moderator
Re: [D][B054] Gronau - Münster
De groene streep van de B54. Opvallend genoeg is het niet op het hele tracé toegepast, alleen vanaf Steinfurt tot het deel waar de jersey barrier richting Münster begint. Dus niet dicht bij Nederland.
Vandaag was het de dag van de Duitse eenheid, en het was 's ochtends behoorlijk vol richting Enschede (shoppen) en 's avonds richting Münster. Gelukkig geen vrachtverkeer.

B54-1 by European Roads, on Flickr

B54-2 by European Roads, on Flickr

B54-3 by European Roads, on Flickr
Vandaag was het de dag van de Duitse eenheid, en het was 's ochtends behoorlijk vol richting Enschede (shoppen) en 's avonds richting Münster. Gelukkig geen vrachtverkeer.

B54-1 by European Roads, on Flickr

B54-2 by European Roads, on Flickr

B54-3 by European Roads, on Flickr
-
- 2x2 autosnelweg
[D][B054] Gronau - Münster
Persoonlijk vind ik de B54 desondanks z'n kruisingsvrije 2+1 profiel geen fijne weg om te rijden. Elke keer als het weer 1 rijstrook wordt kom je of achter een zondagsrijder terecht of (doordeweeks) achter een vrachtwagen. Het is de hele tijd tussen de 60 en 100 km/h rijden en het laatste stukje tussen Münster tussen de quasi 60 en 120 km/h. Continu zit je op het gas of op de rem. Persoonlijk neem ik veel liever de A2-A3 route.
-
- Penningmeester

Overigens nam ik de B54 in de praktijk maar zelden. Ik vond het prettiger om de A12 en A3 te nemen, gevolgd door A2(, A52) en A43. Met mijn rijstijl een half uur sneller, en je kunt tenminste overal lekker doorrijden. De B67 lag meer voor de hand, maar die is dan weer niet af...
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- Moderator
Volgend jaar worden de resultaten van de verkeerstelling 2015 bekend. Ik ben wel benieuwd hoeveel het verkeer is toegenomen sinds het laatste stuk ongelijkvloers voltooid is. Doordeweeks is het inderdaad best wel druk op de B54. Helaas heeft de weg nergens een ruimtereservering voor 2x2. Er wordt overigens wel flink te hard gereden. Als je na een inhaalactie met 120 weer naar rechts gaat, vliegen ze nog voorbij met 130+. Er staat voor zover ik gezien heb alleen een flitspaal bij Steinfurt (in beide richtingen 1).
Overigens is het vanuit Zwolle richting Dortmund nog wel een aantrekkelijke route, nu ook de N35 in Nijverdal klaar is. Vanuit het zuiden van Zwolle naar de Duitse A44 scheelt het 40 kilometer ten opzichte van de A3/A2. En geen Baustelles op dat stuk momenteel.
Overigens is het vanuit Zwolle richting Dortmund nog wel een aantrekkelijke route, nu ook de N35 in Nijverdal klaar is. Vanuit het zuiden van Zwolle naar de Duitse A44 scheelt het 40 kilometer ten opzichte van de A3/A2. En geen Baustelles op dat stuk momenteel.
-
- 2x5 autosnelweg
Vanuit Zwolle-Zuid gezien is het dan ook niet handig om bij de A3 te komenChris schreef: Overigens is het vanuit Zwolle richting Dortmund nog wel een aantrekkelijke route, nu ook de N35 in Nijverdal klaar is. Vanuit het zuiden van Zwolle naar de Duitse A44 scheelt het 40 kilometer ten opzichte van de A3/A2. En geen Baustelles op dat stuk momenteel.

-
- Moderator
Het viel me ook bij de B54 op hoe weinig je van de omgeving ziet. Het lijkt net alsof de omgeving dichtbebost is, maar vaak is het maar één rij begroeiing parallel aan de weg. Nou is de B54 qua omgeving zeker niet het spannendste deel van Duitsland, maar een beetje afwisseling zou geen kwaad kunnen.

-
- 2x2 autosnelweg
Vanuit Bodengraven vind ik de B54 ook niet echt een logische route, dus dat je dan via de snelwegenroute sneller bent klinkt uiterst plausibel. Echter vind ik de B67 een prima weg en lang niet zo druk als de B54. Het laatste stukje dat nog niet klaar is voor Dülmen levert maar weinig vertraging op. Als je op de B67 goed door kan rijden moet je op de A2 en A43 wel vliegen (lees 250 rijden) wil je alsnog beduidend sneller zijn. En in de spits is die snelwegenroute ook best druk, dus kan je op de B67 ook best wel rustig een keer een vrachtwagen voor je hebben.RSK schreef:Overigens nam ik de B54 in de praktijk maar zelden. Ik vond het prettiger om de A12 en A3 te nemen, gevolgd door A2(, A52) en A43. Met mijn rijstijl een half uur sneller, en je kunt tenminste overal lekker doorrijden. De B67 lag meer voor de hand, maar die is dan weer niet af...
Klopt, en mobiele controles heb ik (buiten wegwerkzaamheden) daar nog niet meegemaakt, ook al wordt overal voor radarcontroles gewaarschuwd.Chris schreef:Als je na een inhaalactie met 120 weer naar rechts gaat, vliegen ze nog voorbij met 130+. Er staat voor zover ik gezien heb alleen een flitspaal bij Steinfurt (in beide richtingen 1).
De B54 heeft inderdaad last van de typisch Duitse jungle. Daar hebben naast snelwegen ook nog best wel eens B-wegen last van.Chris schreef:Het viel me ook bij de B54 op hoe weinig je van de omgeving ziet. Het lijkt net alsof de omgeving dichtbebost is, maar vaak is het maar één rij begroeiing parallel aan de weg.
-
- Moderator
De B54 is opgenomen in het Bundesverkehrswegeplan voor uitbreiding.
* B54 Münster-Nord (A1) - Nordwalde, 2x2 rijstroken, 12,0 km, € 38,8 miljoen (vordringlicher bedarf)
* B54 Nordwalde - Borghorst, 2x2 rijstroken, 6,3 km, € 20,2 miljoen (weiterer bedarf)
* B54 Gronau/Ochtrup (A31) - Gronau (L566), 2x2 rijstroken, 4,1 km, € 9,5 miljoen (weiterer bedarf)
* B54 Münster-Nord (A1) - Nordwalde, 2x2 rijstroken, 12,0 km, € 38,8 miljoen (vordringlicher bedarf)
* B54 Nordwalde - Borghorst, 2x2 rijstroken, 6,3 km, € 20,2 miljoen (weiterer bedarf)
* B54 Gronau/Ochtrup (A31) - Gronau (L566), 2x2 rijstroken, 4,1 km, € 9,5 miljoen (weiterer bedarf)
-
- Moderator
Ik heb deze weg vorige week weer eens gereden vanaf de grens tot Münster. Doordeweeks is het toch behoorlijk vol met vrachtverkeer, je kan maar korte stukken 100 rijden, zodra je op een enkelstrooks deel komt heb je weer een vrachtwagen voor je die 60 rijdt. Het aandeel vrachtverkeer leek hoger tussen Gronau en de A31 dan tussen de A31 en Steinfurt.
In 2010 was het aandeel vrachtverkeer veelal 10 - 15%. Er is maar één automatisch telpunt, vlak voor Münster waar in 2014 30.000 voertuigen, waarvan 3.300 vrachtwagens rijden.
In 2010 was het aandeel vrachtverkeer veelal 10 - 15%. Er is maar één automatisch telpunt, vlak voor Münster waar in 2014 30.000 voertuigen, waarvan 3.300 vrachtwagens rijden.