[A016] De A16 in Noord-Brabant

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg

Re: [A016] De A16 in Noord-Brabant

Bericht door nederland24 »

nickdh schreef: ma 24 aug 2020, 23:09 ^^ Toch wel jammer dat de Graaf Engelbertlaan dan zo gedowngrade is waardoor je helemaal/"officeel" via Hooipolder om moet. Als dat niet het geval was had het een mooi alternatief geweest.
Die wegen zijn ook niet ontworpen voor doorgaand verkeer en bovendien wil je dat verkeer ook niet dwars door de stad hebben willen rijden. Ze zijn bedoeld als belangrijkste in- en uitvalswegen voor de stad.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:Start verwijderen bomen langs A16 in Breda

Rijkswaterstaat gaat 150 bomen verwijderen langs de westzijde van de snelweg A16 in Breda ter hoogte van toe- en afrit Breda. De werkzaamheden starten maandag 20 september 2021 en zijn naar verwachting 24 september 2021 afgerond.

De bomen worden verwijderd omdat ze groeien op een grondlichaam dat gevuld is met as uit afvalverbrandingsinstallaties (AVI-bodem-as). Dit materiaal is ingepakt met een beschermende kunststof folie. Met het verwijderen van de bomen wordt beschadiging van deze folieconstructie door te diep groeiende boomwortels voorkomen.

Schade aan de beschermende folie kan lekkages veroorzaken. Waardoor de bodem-as in het grond- of oppervlaktewater terecht kan komen. Momenteel is er geen reden om aan te nemen dat de beschermende folie is beschadigd en is er geen acute dreiging van lekkage. De analyses van de grondwatermonsters geven geen aanleiding tot ongerustheid. Dit wordt regelmatig gemonitord.
Zou dit bij de aanplant dan niet bedacht zijn? Of zou het de bedoeling zijn geweest dat de bomen maar tijdelijk zouden zijn?

Die circulaire taluds met bodemas of thermisch gereinigde grond is toch wel vaker een milieurisico gebleken...
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Dan gaat het om deze boompjes links neem ik aan?
https://www.google.nl/maps/@51.5662181, ... 312!8i6656
Ik ga ze niet natellen, maar ik vraag me toch af of dat er 150 zijn en zo nee welke dan nog meer gekapt worden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vroeg mij ook af of die het waren. Ze staan niet op het talud van de A16 zelf en er ligt nog een bermsloot tussen. Het lijkt een minder logische locatie om die bodemas terpen toe te passen.
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Ok, duidelijk :)
H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD »

Het onderzoek moet uitwijzen wat de grootste knelpunten zijn en zou de eerste stap naar een toekomstige extra A16-afslag voor Zevenbergen kunnen betekenen.
https://www.bndestem.nl/moerdijk/onderz ... ~abc83d66/

(Deels) doortrekken van de A59 zal het wel niet worden, maar vanaf de A16 direct de N285 op kunnen zou niet verkeerd zijn. Ik zie het wel zitten.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Zevenbergen houdt die A59 zelf al vijftig jaar tegen maar gaat nu wel piepen over bereikbaarheid? :nuts:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Rijkswaterstaat schreef:A16 tussen knooppunten Princeville en Zonzeel dicht richting Dordrecht/Rotterdam; 15-18 en 22-25 september 2023

Rijkswaterstaat staat voor een bereikbare regio. Daarom wordt dit najaar groot onderhoud uitgevoerd aan de A16. In de weekenden van 15-18 en 22-25 september is de A16 tussen de knooppunten Princeville en Zonzeel in de richting van Dordrecht en Rotterdam afgesloten voor het verkeer.

In het weekend van 8-11 september 2023 is de verbindingsweg A16/A58 ter hoogte van knooppunt Princeville komende vanuit België richting Etten-Leur ook al afgesloten.

Weggebruikers en de omgeving moeten rekening houden met afsluitingen en verkeershinder.

In september 2023 staat het groot onderhoud van de A16 tussen knooppunt Princeville en knooppunt Zonzeel richting Dordrecht en Rotterdam op de planning. Hierbij worden op verschillende locaties het asfalt en meerdere voegovergangen vervangen.

Afsluitingen A16

Van vrijdag 8 september 21.00 tot maandag 11 september 05.00 uur
* A16/A58 verbindingsweg ter hoogte van knooppunt Princeville komende vanuit België in de richting van de Etten-Leur

Van vrijdag 15 september 21.00 tot maandag 18 september 05.00 uur en van vrijdag 22 september 21.00 uur tot maandag 25 september 09.00 uur
*A16 tussen knooppunt Princeville en knooppunt Zonzeel richting Dordrecht en Rotterdam

Regulier onderhoud

Deze onderhoudswerkzaamheden vallen onder het onderhoudscontract dat we laten uitvoeren. Het betreft regulier onderhoud dat wegennet, viaducten, bruggen en tunnels periodiek nodig hebben, zoals asfaltering, vervangen van voegovergangen en onderhoud aan de vangrail. Met als doel een vlotte en veilige doorstroming voor de weggebruiker.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Dan zal ook wel de bww vervangen worden waar Rene het elders over had.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
RdG
dorpsstraat

Bericht door RdG »

^^ een definitieve planning heb ik nog niet gezien, maar heb in de agenda in meerdere weken de doordeweekse avonden genoteerd zien staan, en juist niet de weekeinden.
Zal hier nog eens achteraan gaan, want het lijkt mij ook het meest logisch als deze werkzaamheden tegelijkertijd uitgevoerd kunnen worden.
Volg mijn werk als monteur DVM systemen op X/Twitter!
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Ik werk in Oosterhout dus de A16 is bijna dagelijkse kost doch vanochtend vielen me de nieuwe bebording op bij afrit ZevenbergschenHoek.
Borden met de nieuwe manier van aangeven van een afrit(geen smiley)en pijlen :L7:
Gaat het gehele Brabantse deel er aan geloven? :hm:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Zie ook het NBA-topic.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

We zitten weliswaar in Zuid-Holland hier nog maar kon geen beter topic vinden.

De A16 is langs Dordrecht tussen de afrit Dordrecht-Centrum en de N3/N217 weer vier rijstroken in zuidelijke richting. Dit vanwege de afsluiting van de A29 Heinenoordtunnel. Paar snapshots:

Afbeelding
Vlak hiervoor komt de parallelbaan van de Drechttunnel er bij. Daarbij gaat het normaal van effectief vier rijstroken naar drie, maar dat blijft dus nu tijdelijk vier.

Afbeelding

Afbeelding
Lappendeken aan belijning.

Afbeelding
En hier houdt het alweer op en wordt de vierde rijstrook de uitvoeger voor afrit 20.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Afgelopen week meerdere keren in de file gestaan bij Moerdijk en de reden is bekend zeker omdat ik vrijdag in Capelle moest wezen en de A16 verder voor Vrijdagse begrippen leeg was. Ook vrijdag stonden er een lange file richting de Kil en dus ben ik op de terugweg over de iets minder drukke N3 te gaan(brug was uiteraard weer eens open geweest).
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

Laatst in de file vroeg ik me af waarom de Mark met lidwoord op het bord staat. Zijn hier andere voorbeelden van?

https://maps.app.goo.gl/8gir4hWYy6ykiZui9
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is dichtbij Frankrijk, waar het wel gebruikelijk is om het lidwoord voor de riviernaam te plaatsen :rofl2:

https://maps.app.goo.gl/HX6H92wshegP4uVY9
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben vorige week nog even gestopt bij de Moerdijkbrug om wat foto's te maken.

Ik was vooral benieuwd naar de details van het uitkragende deel. Ik dacht dat dit met diagonale schoren was bevestigd, maar dit blijkt niet zo te zijn, het is een orthotroop dek dat met horizontale dwarsliggers wordt ondersteund.

In het verleden is genoemd dat de brug voorbereid is op 2x4 rijstroken, echter dan krijg je een situatie waarbij het vrachtverkeer aan de buitenkant rijdt - dat dus het minst sterke deel van de brug is. Hetzelfde probleem als bij de Haringvlietbrug.

De koker van de Moerdijkbrug is wel aanzienlijk breder dan bij de Haringvlietbrug.

Het bekende monument
Afbeelding
Moerdijkbrug 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Moerdijkbrug 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Moerdijkbrug 08 by European Roads, on Flickr

Landhoofd. Vermoedelijk is dat natuurstenen deel nog van de oorspronkelijke brug uit 1936?
Afbeelding
Moerdijkbrug 09 by European Roads, on Flickr

De stalen koker is behoorlijk breed. Het is hol van binnen, dus het maakt erg veel lawaai als je er onder staat.
Afbeelding
Moerdijkbrug 13 by European Roads, on Flickr

Zicht op de orthotroop (die U-profielen in de lengterichting die het dek versterken zonder het veel zwaarder te maken, bijna alle stalen brugdekken hebben dit).
Afbeelding
Moerdijkbrug 15 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Moerdijkbrug 17 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Moerdijkbrug 23 by European Roads, on Flickr
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Vroeger, vooral voor WOII, bouwde men voor de eeuwigheid dus je kunt er gerust vanuit gaan dat alle natuursteen delen van de landhoofden en pijlers van de Moerdijkbrug nog de originele delen zijn. Van hetzelfde laken en pak geldt dit ook voor de pijlers van de nabij gelegen oude spoorbrug over het Hollandsdiep.

De oorspronkelijke brugdelen zijn immers ook nog steeds in gebruik.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

PeterSchoeber schreef: wo 15 apr 2026, 21:43 ^^ Vroeger, vooral voor WOII, bouwde men voor de eeuwigheid dus je kunt er gerust vanuit gaan dat alle natuursteen delen van de landhoofden en pijlers van de Moerdijkbrug nog de originele delen zijn. Van hetzelfde laken en pak geldt dit ook voor de pijlers van de nabij gelegen oude spoorbrug over het Hollandsdiep.

De oorspronkelijke brugdelen zijn immers ook nog steeds in gebruik.
Volgens mij staan die hergebruikte delen (de huidige Keizersveerbruggen) opnieuw aangeboden voor hergebruik nu ze in de A27 moeten verdwijnen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Keizersveerbrug is volgens mij de oudste nog in gebruik zijnde grote rivierbrug van een snelweg in Nederland. Constructief is de bovenbouw uit 1936 en de onderbouw uit 1931.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Maar de onderbouw en de bovenbouw zijn pas in de jaren '70 op elkaar gezet. Wat is de oudste brug die in de oorspronkelijke staat nog bestaat? Een van de IJsselbruggen bij Westervoort?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Van alle rivierbruggen is de brug bij Grave uit 1929 volgens mij de oudste die nog grotendeels in originele staat is. Dat is één van de weinige grote bruggen die de Tweede Wereldoorlog ongeschonden heeft doorstaan. Je hebt natuurlijk de Servaasbrug in Maastricht, maar die is vrijwel volledig herbouwd 1932-1933.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Chris schreef: wo 15 apr 2026, 22:45 Je hebt natuurlijk de Servaasbrug in Maastricht, maar die is vrijwel volledig herbouwd 1932-1933.
Laat "vrijwel" maar gerust weg. Het is toen een betonnen brug geworden, waar wat (deels oude originele) natuurstenen tegenaan gezet zijn. In de oorlog is de brug vervolgens flink beschadigd, waarna herstel en een verbreding volgden.