[A016] De A16 in Noord-Brabant

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [A016] De A16 in Noord-Brabant

Bericht door Coen Tunnel » za 09 jan 2016, 14:08

^^ Wat is dit nu weer voor een onzinreactie? Ik noem een relevantie relatie, van Rotterdam naar Duitsland. De verbinding naar Marseille (die via Antwerpen en Brussel loopt) is in deze totaal niet relevant.

Maar goed, als je er bij blijft dat de A16 regionaal georiënteerd is/wordt, dan heeft Nederland bijna alleen maar regionaal georiënteerde snelwegen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 jan 2016, 14:19

Niet zo gepikeerd zeg. Was maar een grapje. Ik bedoel gewoon dat ik nog altijd denk dat het merendeel van het verkeer nog altijd gericht is op Rotterdam en Dordrecht richting het noorden en gericht op Breda richting het zuiden. Dat is nu bij uitstek regionaal georienteerd verkeer. Wellicht is dat nu een beetje verschoven in afwachting van de uitbouw van de andere snelwegen, die al gepland zijn voor 2025. Ik denk dus dat er andere projecten urgenter zijn dan een nieuwe Moerdijkbrug.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » za 09 jan 2016, 15:33

^^ Kan me de reactie wel goed voorstellen, zeker als je het standpunt blijft verdedigen dat het vooral een regionale verbinding is. Rond Couvin verwerkt de N5 zo'n 15.000 voertuigen per dag in een verlaten boerengebied (misschien toch een teken van verkeer Rotterdam-Marseille ;)), terwijl de Moerdijkbrug ruim 140.000 voertuigen per dag verwerkt tussen de belangrijkste stedelijke agglomeraties in de Benelux. Jouw opmerking komt wat dat betreft een beetje over als "We hoeven niks aan de A27 te doen, want de Dorpsstraat in Heeg is op zaterdag anders ook druk genoeg!"
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 09 jan 2016, 15:36

Qua forensenverkeer zie je inderdaad wel een vrij sterke relatie tussen Breda en omgeving en Rotterdam/Dordrecht en omgeving. Zeker op filegevoelige tijden zal verkeer tussen deze drie steden dus wel een aanzienlijk gedeelte van het verkeer uitmaken. Maar om dat dan regionaal te noemen ... even regionaal als verkeer tussen Amsterdam, Leiden en Den Haag zou ik zeggen.

In bredere zin praat je met de combinatie A13/A16 toch over de meest logische verbinding tussen Den Haag en Eindhoven, waarop je vijf van de tien grootste steden van het land vindt. Vast niet sexy, maar verkeersvraag wordt vaak ook puur gedreven door de plaats waar bedrijvigheid zit (klanten/werkgevers), die op haar beurt weer sterk afhankelijk is van de plaatsen waar bevolking zit. Uitbouw van de A4 en de A27 zal geen enkele verbetering opleveren in de verbinding tussen deze vijf steden. Die zal absoluut over de A13/A16 blijven lopen, en voor een belangrijk deel van de andere Rotterdamse achterlandverbindingen geldt hetzelfde. Op zijn best levert het verleggen van verkeer tussen andere plaatsen van de A16 naar snelwegen als de A4 een verlichting van de verkeersdruk op de A16 op. Tegen die achtergrond is ook aanleg van een snelweg die verder buiten Dordrecht / langs de HSL loopt misschien geen heel slecht idee. Een snelweg naar Dordrecht zal nodig blijven, maar er zijn ongetwijfeld velen die baat zouden hebben bij een verbinding die met een wat grotere boog om het huidige traject Brienenoord-Moerdijk heen gaat. Met de A4 Delft-Schiedam zie je nu wat zo'n tweede route kan opleveren.

Onder de streep blijft het een grote misvatting dat completering van de A4, al dan niet in combinatie met verbetering van de A27, de A16 zal degraderen tot een snelweg met slechts regionaal belang. Het is een hoofdstedelijke redenering, ongetwijfeld gekoppeld aan het hele idee dat een verbinding tussen steden waar Amsterdam geen onderdeel van uitmaakt op voorhand niet sexy is. Gehinderd door kennis hoe het verkeer in dit deel van het land verloopt is men daarbij hoe dan ook niet.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 09 jan 2016, 16:09

Voor de gein eens de A16 ten westen langs de Drechtsteden gelegd. Tunnel onder het Hollands Diep door (En brug zou uiteraard ook kunnen) die ten westen van de Dordsch Kil uit komt. De A16 moet dan onder de HSL door waarna een volwaardig knooppunt volgt met de N3/N217. (simpel ingetekend maar zou bijvoorbeeld een turbineknooppunt kunnen worden)
De N3 is dan verlengd over de huidige N217 door de Kiltunnel. De N217 vanaf Maasdam over een nieuw tracé richting de A16. Huidige N217 tussen Maasdam en langs 's-Gravendeel kan dan een lokaal weggetje worden.
De A16 gaat in ten noorden van de N3/N217 gebundeld met de HSL onder de Oude Maas door. De tunnel voor de A16 kan even lang als de HSL-tunnel maar de snelweg moet verderop ter hoogte van Kijkfoek de andere sporen kruisen. De A16 kan dan eventueel verdiept (A4MD-stijl) en dan onder de spoorlijnen door. Vlak onder Rijsoord sluit de boel aan op de huidige A16.
De huidige A16 langs Dordrecht/Zwijndrecht zal nog wel van belang blijven, die kan met een aansluiting op de nieuwe A16 aangetakt worden en aan de zuidzijde op de N3 wat nu ook het geval is.

Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 09 jan 2016, 16:23

^^ Zou je hem dan niet net zo makkelijk naar de Heienoordtunnel kunnen sturen? Dat scheelt weer een oeververbinding. Bovendien lijkt het me voor verkeer Den Haag-Breda nog sneller ook.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 jan 2016, 16:53

Pino schreef:Onder de streep blijft het een grote misvatting dat completering van de A4, al dan niet in combinatie met verbetering van de A27, de A16 zal degraderen tot een snelweg met slechts regionaal belang. Het is een hoofdstedelijke redenering, ongetwijfeld gekoppeld aan het hele idee dat een verbinding tussen steden waar Amsterdam geen onderdeel van uitmaakt op voorhand niet sexy is. Gehinderd door kennis hoe het verkeer in dit deel van het land verloopt is men daarbij hoe dan ook niet.
Ik vind dit dus zo calimero-achtig gedacht. Ik heb het toch nergens over het degraderen van een snelweg? :shutup:

Het enige dat ik doe is de lijn doortrekken van de gedachtengang uit de jaren '60 om Dordrecht niet te voorzien van een Westelijke Randweg. Ik zie vooral een hoop nieuwe kunstwerken en prestigeprojecten voorbij komen waar volgens mij de toegevoegde waarde bijzonder beperkt is. Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen is dat de A 16 tussen de N 3 en de A 17 nog eens uitgebreid kan worden naar 2x4.

De verbouw van knooppunt Hooipolder naar fatsoenlijk knooppunt lijkt me in de regio vooraleerst urgenter bijvoorbeeld. Naast de huidige plannen die er al zijn om iets aan de snelwegen te doen in de regio.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 09 jan 2016, 16:57

verfmeer95 schreef:^^ Zou je hem dan niet net zo makkelijk naar de Heienoordtunnel kunnen sturen? Dat scheelt weer een oeververbinding. Bovendien lijkt het me voor verkeer Den Haag-Breda nog sneller ook.
Dan zal je waarschijnlijk toch de Heinenoordtunnel moeten uitbreiden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 jan 2016, 17:15

Niet als de A 4 wordt doorgetrokken naar Klaaswaal natuurlijk. De Heinenoordtunnel dient dan puur ter ontsluiting van Oud-Beijerland en nog wat plukjes dorp daar in de buurt.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 09 jan 2016, 17:25

Fantaseren mag natuurlijk, maar als in de Hoekse Waard het korte stukje A4 een groot probleem vormt, denk ik dat een omgelegde A16 al helemaal geen kans maakt ;).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 09 jan 2016, 17:28

Vinny schreef:Ik vind dit dus zo calimero-achtig gedacht. Ik heb het toch nergens over het degraderen van een snelweg? :shutup: Het enige dat ik doe is de lijn doortrekken van de gedachtengang uit de jaren '60 om Dordrecht niet te voorzien van een Westelijke Randweg. Ik zie vooral een hoop nieuwe kunstwerken en prestigeprojecten voorbij komen waar volgens mij de toegevoegde waarde bijzonder beperkt is. Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen is dat de A 16 tussen de N 3 en de A 17 nog eens uitgebreid kan worden naar 2x4.
Je hoeft niet te pleiten voor afwaardering om de plank volledig mis te slaan met je opmerkingen over het uitsluitend regionale belang dat de A16 heeft cq zal hebben als de A4 maar wordt gecompleteerd. Dat is helaas een heel hardnekkige gedachte in Noord-Holland waarop ik niemand verder persoonlijk zal afrekenen. Maar ga nu niet een beetje verongelijkt lopen te doen. Met je laatste opmerking over de Heinenoordtunnel maak je dezelfde fout trouwens nog eens. Dat is toch een behoorlijk belangrijke forensenverbinding naar Rotterdam en de betrokken forensen zullen bij completering van de A4 echt niet naar Knooppunt Benelux moeten.

Mijn opmerking dat een verbinding Rotterdam-Breda ruimer westelijk om Dordrecht zin zou kunnen hebben is nog niet het begin van een kosten-batenanalyse van zo'n verbinding tegenover uitbouw van de A16. Hij is uitsluitend een vervolg van de constatering dat er meer dan genoeg verkeer Dordrecht passeert dat niets op het Eiland van Dordrecht te zoeken heeft. Iets dat in de jaren '60 best wel eens heel anders zou kunnen zijn geweest. Nog in de jaren '80 was het passeren van de Moerdijk iets niet alledaags, maar daarna is Breda in zekere zin naar de Randstad gegroeid. Verdere uitwerking van de vraag hoe die verkeersstromen te bedienen zal iets voor het komende decennium zijn, zodat geld kan worden gereserveerd voor projecten na afwikkeling van de projecten die je terecht als prioriteit noemt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 jan 2016, 18:11

Pino schreef:Je hoeft niet te pleiten voor afwaardering om de plank volledig mis te slaan met je opmerkingen over het uitsluitend regionale belang dat de A16 heeft cq zal hebben als de A4 maar wordt gecompleteerd.
Ik vind dat je een beetje een karikatuur schetst van mijn bijdrage. Ik zeg nergens dat de A 16 uitsluitend een regionaal belang heeft, ik zeg alleen dat de nationale functie van de weg langzamerhand wordt overgenomen door andere wegen waardoor een buisnesscase voor een luchtfietserij-project gewoon wel ontbreekt. Een sobere en doelmatige oplossing lijkt me goed genoeg dus. :yes:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » za 09 jan 2016, 18:36

Je kunt er op verschillende manieren naar kijken. Je kunt stellen dat er nu veel verkeer over het Eiland van Dordrecht rijdt wat er niets te zoeken hebt, bij een westelijke variant komt er veel verkeer door de Hoeksche Waard wat er niets te zoeken heeft. Dus dat is niet zo'n spannend argument. Ook het aantal oeververbindingen blijft gelijk: je zult één keer het Hollands Diep over moeten en één keer de Oude Maas.

Komen we op relevante redenen om het wél te overwegen. De eerste vraag is in hoeverre je binnen de bestaande infrastructuur in staat bent om (binnen de normen) de A16 te verbreden. Zeker gelet op de bebouwing langs de weg en de ligging van de Drechttunnel zal verbreding niet erg makkelijk zijn. Daarnaast komen er al jaren geluiden uit Dordrecht dat men het verkeer niet langs de stad wil hebben en dat de lokale GroenLinks de A16 in hun territorium het liefst naar 80km/h zou brengen. Kortom: in die zin is het een uitkomst als je verkeer op grotere afstand langs de stad kunt leiden naar een nieuwe route met ruimte om alles netjes aan te leggen. Bijkomend voordeel is dat je dan vanaf knooppunt Klaverpolder tot knooppunt Ridderkerk ook gewoon 130km/h kunt rijden.

Overigens vind ik het voor de Moerdijkbrug een minder relevante vraag wat je doet met de A16 ten noorden daarvan. Immers steekt de HSL het Hollands Diep nog oostelijker over dan de A16 nu, om vervolgens ondergronds onder het Dordtse Kil door te gaan. Ik zou het nog niet eens zo gek vinden om een nieuwe Moerdijkbrug aan te leggen ten oosten van de huidige, en deze parallel aan de HSL noordwaarts door te trekken. Het is alleen de vraag hoe en waar je de weg aansluit op knooppunt Ridderkerk.

En om af te ronden met een flauwigheidje: de A16 steekt op de Moerdijkbrug de provinciegrens over. Dus iedere discussie over het stuk ten noorden hoort eigenlijk niet thuis in een topic over de A16 in Dordrecht, al is er natuurlijk wel enige samenhang met de vraag waar je een nieuwe Moerdijkbrug gaat aanleggen. Want je hebt dan inderdaad de mogelijkheid om die ten westen van de huidige brug aan te leggen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 09 jan 2016, 19:01

Vinny schreef:Ik vind dat je een beetje een karikatuur schetst van mijn bijdrage. Ik zeg nergens dat de A 16 uitsluitend een regionaal belang heeft, ik zeg alleen dat de nationale functie van de weg langzamerhand wordt overgenomen door andere wegen waardoor een buisnesscase voor een luchtfietserij-project gewoon wel ontbreekt.
Er is geen directere route denkbaar tussen Den Haag, Rotterdam, Breda, Tilburg en Eindhoven dan de A16. Die functie, samen met de functie van achterlandroute Rotterdam-Venlo-Zuid Duitsland, vormt de hoofdmoot van het verkeer op de A16 en je kunt die niet anders duiden dan als een nationale functie. Deze wordt op geen enkele manier overgenomen door welke andere pas geopende of geplande route dan ook. Mensen die denken dat de A4 die functie heeft, miskennen de functie van de A4. Het enige dat die doet is een relatief beperkte hoeveelheid noord-zuidverkeer wegnemen van de A16, wat een zeker ontlastend effect heeft.

Maar voor de rest is het uiteraard volledig mijn fout dat ik jouw post niet op waarde schatte. Jouw toonzetting en formulering, die RSK en CoenTunnel ook al niet op waarde wisten te schatten, waren natuurlijk helemaal top.
Mark schreef:Fantaseren mag natuurlijk, maar als in de Hoekse Waard het korte stukje A4 een groot probleem vormt, denk ik dat een omgelegde A16 al helemaal geen kans maakt ;).
Heb altijd het idee dat de gevoeligheid rondom de A4 in sterke mate te maken heeft met de lokatie rondom Oud-Beijerland, het voornaamste bevolkingscentrum in de streek. Zit een sterk NIMBY-gehalte aan. De streek tussen Strijen en 's-Gravendeel is leger en zeer agrarisch. Aanleg van de HSL op maaiveld heeft men er daar ook relatief eenvoudig doorheen gekregen. En als het deze plaatsen dan ook nog eens een betere verbinding met Rotterdam oplevert, is er misschien wel wat voorzichtige support te krijgen.

Kijkend naar het vlugge kaartje van jackbauer: het lijkt ideaal de splitsing tussen A16 en A16bis zo noordelijk mogelijk neer te leggen, idealiter ergens tussen Ridderkerk-Noord en Ridderkerk-Zuid. Dat levert een veel rechtere lijn naar het zuiden en het HSL-tracé op. Je blijft ook verder uit de buurt van het natuurgebiedje ten zuiden van het rangeerterrein Kijfhoek. Hoe dat precies te implementeren in het bestaande dubbelknooppunt is natuurlijk een uitdaging op zichzelf. Misschien de A15 en de A16 ontbundelen, in de zin dat Ridderkerk-Noord de plek is waar de A16bis meteen naar het zuiden gaat en de A15 naar het zuidoosten. Ridderkerk-Zuid zou dan het punt zijn waar de oude A16 afbuigt van de A15. Aan de Brabantse kant lijkt de situatie ook niet makkelijk. De industrie bij de Moerdijk zorgt ervoor dat je de nieuwe snelweg niet al te ver naar het westen kunt verleggen en je dreigt dan al snel in de klem te komen met de bestaande infrastructuur op het zuidelijke bruggenhoofd en Klaverpolder. Misschien eerder een koude kruising met de A17 en dan wat zuidelijker aansluiten op de bestaande A16. Het lijkt allemaal redelijk onmogelijk, een dusdanig westelijk tracé. De gedachte van RSK om dan maar met de HSL mee de Dortsche Kil over te steken en dan dichtbij de huidige brug het Hollands Diep is dan niet gek, maar vergt een extra groot kunstwerk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 09 jan 2016, 19:53

Vinny schreef:
Pino schreef:Je hoeft niet te pleiten voor afwaardering om de plank volledig mis te slaan met je opmerkingen over het uitsluitend regionale belang dat de A16 heeft cq zal hebben als de A4 maar wordt gecompleteerd.
Ik vind dat je een beetje een karikatuur schetst van mijn bijdrage. Ik zeg nergens dat de A 16 uitsluitend een regionaal belang heeft
Dat klopt, je zegt het niet letterlijk. Het lijkt er alleen verdomde veel op dat je dat wel stelt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 09 jan 2016, 22:45

Pino schreef:Maar voor de rest is het uiteraard volledig mijn fout dat ik jouw post niet op waarde schatte. Jouw toonzetting en formulering, die RSK en CoenTunnel ook al niet op waarde wisten te schatten, waren natuurlijk helemaal top.
Kijk, als er serieus een of ander luchtfietsplan de ether in gegooid wordt dan mag ik daar best een beetje sarcastisch op reageren. Maar goed, van CoenTunnel heb ik al eerder begrepen dat mijn sarcasme kennelijk niet begrepen wordt. Ik vind het zelf gewoon leuk om een beetje eigenwijs tegen de stroom in te gaan. Dat is het jongetje in me dat graag een steen in de vijver gooit. Maar je hebt gelijk, dat had ik misschien iets duidelijker kunnen neerzetten. Bij deze een goed voornemen voor komend jaar om wat communicatiever te worden :)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 10 jan 2016, 0:32

Vinny schreef:Ik vind het zelf gewoon leuk om een beetje eigenwijs tegen de stroom in te gaan.
Dat kun je best blijven doen hoor. Alleen moet je als arrogante Amsterdammer dan niet gaan klagen over de reacties.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10,1 kilometer.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » zo 10 jan 2016, 11:05

Vinny schreef:[Kijk, als er serieus een of ander luchtfietsplan de ether in gegooid wordt dan mag ik daar best een beetje sarcastisch op reageren. Maar goed, van CoenTunnel heb ik al eerder begrepen dat mijn sarcasme kennelijk niet begrepen wordt.
Hoe dan ook blijft het een bijzondere stellingname dat als een weg niet 'bovenregionaal georiënteerd' zou zijn, je hier enkel sobere maatregelen zou moeten treffen, en dat grootst denken niet gerechtvaardigd zou zijn. Zelf vind ik naar nut en noodzaak een beter criterium. ;)

Overigens: het merendeel van het verkeer wat op een bepaald punt op een snelweg in Nederland rijdt, is verkeer wat uit de regio komt. En daarmee is vrijwel elke snelweg in ons land in eerste instantie regionaal georiënteerd. Ook de A1 en A2 van en naar Amsterdam :top: .

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 10 jan 2016, 11:09

^^ Als je het aantal grenspassages bij Eijsden en Hazeldonk vergelijkt, is de A2 nog een stuk 'regionaler' dan de A16.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jan 2016, 12:20

Vinny schreef:Ik vind het zelf gewoon leuk om een beetje eigenwijs tegen de stroom in te gaan. Dat is het jongetje in me dat graag een steen in de vijver gooit.
Doet een nieuweling dat op dit forum, dan wordt het trollen genoemd en krijgt zo iemand gelijk een pb'tje van een moderator...

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 10 jan 2016, 13:20

Wie zegt dat de Moerdijkbrug al in 2025 vervangen moet worden. Deze brug heeft in 2007 - 2009 een zeer grote renovatie gekregen, met als doel om de levensduur van de brug met 30 jaar te verlengen. Het lijkt mij sterk dat RWS tientallen miljoenen euro's aan een grote renovatie gaat uitgeven, als de brug toch binnen 15 - 20 jaar vervangen moet worden. Dan verwacht je eerder dat men de brug nu al zou gaan vervangen.

Over de onderbouw maak ik mij weinig zorgen. Bij het ARK kanaal heeft men afgelopen jaren ook diverse bruggen vervangen, waarbij men de onderbouw heeft laten zitten. Deze bruggen zijn volgens mij ouder, dan de onderbouw van de Moerdijkbrug.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 10 jan 2016, 16:42

^^ De oude bruggen over het ARK stamden uit midden/eind jaren 30 en 50. Weesperbrug & Loenslootsebrug 1936, Maarsserbrug uit 1938, Amsterdamsebrug & Breukelerbrug uit 1957.
De nieuwe bruggen zijn allemaal op de oude pijlers gelegd. De koppen van de pijlers zijn wel gerenoveerd.
De Vleutensebrug stamde ook uit de jaren 30 maar is verplaatst, dat is nu de opvallende gele Hogeweidebrug.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 11 jan 2016, 16:58

Pino schreef:
Vinny schreef:Ik vind dat je een beetje een karikatuur schetst van mijn bijdrage. Ik zeg nergens dat de A 16 uitsluitend een regionaal belang heeft, ik zeg alleen dat de nationale functie van de weg langzamerhand wordt overgenomen door andere wegen waardoor een buisnesscase voor een luchtfietserij-project gewoon wel ontbreekt.
Er is geen directere route denkbaar tussen Den Haag, Rotterdam, Breda, Tilburg en Eindhoven dan de A16. Die functie, samen met de functie van achterlandroute Rotterdam-Venlo-Zuid Duitsland, vormt de hoofdmoot van het verkeer op de A16 en je kunt die niet anders duiden dan als een nationale functie. Deze wordt op geen enkele manier overgenomen door welke andere pas geopende of geplande route dan ook. Mensen die denken dat de A4 die functie heeft, miskennen de functie van de A4. Het enige dat die doet is een relatief beperkte hoeveelheid noord-zuidverkeer wegnemen van de A16, wat een zeker ontlastend effect heeft.

Maar voor de rest is het uiteraard volledig mijn fout dat ik jouw post niet op waarde schatte. Jouw toonzetting en formulering, die RSK en CoenTunnel ook al niet op waarde wisten te schatten, waren natuurlijk helemaal top.
Ik denk dat verkeer richting Venlo en Duitsland vanuit Rotterdam niet snel de A16 zal pakken, maar eerder de A15, omdat die weg minder filegevoelige knelpunten kent. Vooral als de verlengde A15 ook klaar is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jan 2016, 17:04

^^ Ik denk dat dat weinig uitmaakt en dat het vooral afhangt van de verkeerssituatie op dat moment en persoonlijke voorkeur. Beide routes zijn ongeveer even lang en beiden hebben ook de nodige knelpunten. De route via de A16 kent een langer stuk met 2x3 maar je moet dan natuurlijk wel over de drukke A58 bij Breda en tussen Tilburg en Eindhoven en de drukke A67 Eindhoven-Venlo. Maar in de spits is de A15 tussen Ridderkerk en Gorinchem en rond Tiel ook een zeer vervelende weg.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 11 jan 2016, 17:24

Daarnaast wordt op de nieuwe A15 tol geheven. Ik moet nog maar zien hoeveel langeafstandsverkeer een tolweg trekt als er verschillende gratis en even lange alternatieven zijn.

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » vr 22 jan 2016, 13:01

Pino schreef:Mensen die denken dat de A4 die functie heeft, miskennen de functie van de A4. Het enige dat die doet is een relatief beperkte hoeveelheid noord-zuidverkeer wegnemen van de A16, wat een zeker ontlastend effect heeft.
In mijn optiek is de relatie vrachtverkeer Rotterdam-Antwerpen over de A4 en het persoonsverkeer Rotterdam-Antwerpen over de A16, zo heb ik 'm vanuit Bergs opzicht begrepen. Met name vrachtverkeer vanuit beide havens.
Hamburg, meine Perle

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 22 jan 2016, 15:07

^^ Zo zie ik het ook. Maar als dat de voornaamste verlichting is van de A16 die haalbaar is, zal het dus altijd een belangrijke weg blijven van nationaal belang, die redelijk aan zijn tax zit qua capaciteit.
nederland24 schreef:Ik denk dat verkeer richting Venlo en Duitsland vanuit Rotterdam niet snel de A16 zal pakken, maar eerder de A15, omdat die weg minder filegevoelige knelpunten kent. Vooral als de verlengde A15 ook klaar is.
Op weg naar Venlo blijft de route over de A58 in kilometers korter. Zoals Coen Tunnel al opmerkte hangt verder veel af van smaak. Op tijden met veel vrachtverkeer vind ik de hele route over de A15/A73 tot aan Rijkevoort echt vreselijk, dus ik neig instinctief naar de A58. Komt ook bij dat mensen uit de Rijnmond die route al geruime tijd gebruikten toen de A73 ten noorden van Venlo eens een keer geopend werd (vanaf de opening van de A61 Jackerath-Kerpen in 1986 werd Venlo de logische plek om vanaf Rotterdam de grens over te gaan richting Zuid-Duitsland, en je kwam nu eenmaal in Venlo via Breda-Eindhoven). Omdat je nu niet direct significante tijdswinst kunt boeken met die laatste route, zijn velen zonder verder nadenken in de oude gewoonte blijven hangen.

Completering van de A15 tot aan Zevenaar zou kunnen leiden tot een zekere shift vanuit Rotterdam van Linksrheinisch naar Rechtsrheinisch, vooral op weg naar plaatsen die wat verder ten oosten van de Rijn liggen (richting München en het Ruhrgebiet bijvoorbeeld). Maar je hoeft maar een rechte lijn te trekken op de kaart tussen de Rijnmond en een gemiddelde stad aan de Mittelrhein of verder stroomopwaarts (Basel en verder zuidelijk) om te zien waarom een route westelijk van de Rijn vanuit Rotterdam logischer zal blijven. Dat is een binnenbocht die gewoon 30 kilometer scheelt. Geen completering van de A15 zal die ooit weg kunnen poetsen. En dus zal Rotterdam-Venlo via Breda gewoon een belangrijke achterlandverbinding blijven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 05 jan 2019, 12:49

Ik zat wat te browsen op Google Earth. Opvallend is eigenlijk de bedrijventerreinen bij de grensovergang Hazeldonk. Aan de ene kant zit het in België precies tot aan de Nederlandse grens, aan de andere kant is dat andersom.

Normaal zie je bij grenzen dat alles aan één kant zit vanwege belastingen of reguleringen. Maar hier is het een spiegelbeeld, waarom zou dat zijn? Andere grensovergangen in Nederland hebben sowieso veel minder bedrijven direct bij de grens.

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 05 jan 2019, 13:54

^^ Hint: het bord van de laatste afrit voor de grens (Antwerpen -> Breda)

Aan beide kanten van de grens zitten een douane steunpunt

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 05 jan 2019, 15:53

Het stamt waarschijnlijk nog gewoon uit de tijd van voor het verdrag van Maastricht (1992) toen goederen nog ingeklaard moesten worden. Dan is het makkelijker om na de grens de vrachten te kunnen verdelen. Tegenwoordig ligt het aan één van de belangrijkste vrachtcorridors van Europa, dus is er ook meer dan genoeg vraag aan logistieke activiteiten rond die grens.