wegnummers.nl (Harry's wegnummers)

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: wegnummers.nl (Harry's wegnummers)

Bericht door Coen Tunnel »

Kaaiman schreef: zo 15 feb 2026, 17:50 Langs de N863 zijn nieuwe tweetalige gehuchtborden verschenen met 'Padhuis Padhoes' en 'Vlieghuis Vlieghoes'.

Ik vind het maar onnodig. Dat je een lokale naam op een bordje zet, vind ik op zich geen punt. Maar doe het dan in een kleiner schrift.
Stieltjeskanaal/Stieltieskanaol heeft het blijkbaar ook: https://www.instagram.com/reel/DVGtG9FD ... VmbXFtOHNp

Wellicht zijn er nog meer dorpen en/of gehuchten in de gemeente Coevorden die zulke borden hebben.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Coen Tunnel schreef: vr 20 mar 2026, 0:24 Wellicht zijn er nog meer dorpen en/of gehuchten in de gemeente Coevorden die zulke borden hebben.
In ieder geval niet in Gees, Geesbrug en Weijerswold.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik ben nu echt fanatiek begonnen alle kastelen en landhuizen van Nederland op de foto te zetten.
(De molen-verzameling is vrijwel compleet. Dat geldt ook voor plaatsnaamborden en NBA. :) )
Afgelopen weekend meer dan 20 landhuizen, paleizen en kastelen gefotografeerd.

Een greep uit de zonnige plaatjes (ook van vorige week woensdag):

Afbeelding
Oudaen in Breukelen. Voordeel van deze tijd van het jaar is dat de haag langs de weg nog niet dichtbegroeid is.

Afbeelding
Vechtvliet in Breukelen.

Afbeelding
Ook een mooiere foto van een molen die ik had, laat ik niet liggen. Dit is Loenen aan de Vecht.

Afbeelding
Loenen aan de Vecht. Deze kapperszaak schijnt verkozen te zijn tot slechtste bedrijfsnaam.

Afbeelding
Lopikerkapel. Dit is iets van de hoofdweg af. Hier was ik niet gekomen als dit gebouw niet op mijn kastelen-to-do-lijst stond.

Afbeelding
Dit soort komborden hebben gewonnen; er is geen uitweg meer.

Afbeelding
Groeneveld in Baarn. Geliefd wandelgebied.

Afbeelding
Nepkasteeltje Salentein bij Nijkerk. Dit is trouwens een drive-by-foto.

Afbeelding
Ik was dit weekend om de een of andere reden in Apeldoorn.

Afbeelding
Leuk hekje bij het paleis.

Afbeelding
Opvallende wegwijzers. Pring Centrum en A1-A50.

Afbeelding
Engelenburg, Brummen.

Afbeelding
Ruïne Nijenbeek in Voorst.

Afbeelding
Hunderen, Twello.

Voor zover ik op dit moment weet, zijn er in totaal 872 kastelen/landhuizen. daarvan heb ik er 330 op de foto.
Met de molens is het in 1 1/2 jaar gelukt om 99% te hebben. Kastelen en landhuizen zijn er minder, dus dat moet ook in anderhalf jaar lukken.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Niet alle kastelen en landhuizen zijn goed op de foto te zetten (vanwege een niet toegankelijk landgoed) of alleen tijdens speciale dagen.

Wat bedoel je trouwens met een nepkasteeltje ? Iets dat (geheel) in oude stijl is ontworpen, maar pas 20 jaar oud ?
(in de Victoriaanse tijd zijn er heel wat nepkasteeltjes en nep-ruines gebouwd overigens als tuinversiering: Follies )
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Peter schreef: di 24 mar 2026, 10:15 Wat bedoel je trouwens met een nepkasteeltje ? Iets dat (geheel) in oude stijl is ontworpen, maar pas 20 jaar oud ?
Maar minder dan 300 jaar oud.
Het meest bekende nepkasteel is De Haar in Haarzuilens. Maar daar zit nog een stukje middeleeuwen in de fundamenten.
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Peter schreef: di 24 mar 2026, 10:15 Niet alle kastelen en landhuizen zijn goed op de foto te zetten (vanwege een niet toegankelijk landgoed) of alleen tijdens speciale dagen.
Vandaar dit soort foto's, bijvoorbeeld het Oude Loo in Apeldoorn:
Afbeelding

Maar een soortgelijk probleem had ik vorig jaar ook met molens en molenrestanten. Met o.a. dit resultaat: :)
Afbeelding
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Mijn kasteelverzameling breidt zich langzaam uit.

Afbeelding
Deze heet...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
En deze heet...
SPOILER: TOON

Afbeelding
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

harry schreef: ma 30 mar 2026, 13:36 Mijn kasteelverzameling breidt zich langzaam uit.
Bijzonder: ik woon bijna naast een kasteel, maar had daar tot gisteren geen goede digitale foto van.
De wet van de remmende voorsprong, zeg maar: ik heb in de jaren 1990 veel kastelen in Nederland gefotografeerd.

Duivenvoorde (Voorschoten) gisteren:
Afbeelding

Daarna heb ik 3,5 uur in Wassenaar rondgewandeld. In een poging Marcel M. te evenaren (wat nooit gaat lukken). :)

Deze koepel is goed te zien vanaf de N44. Nu eens vanaf de andere kant:
Afbeelding

Een "kasteel" uit 1900: De Wittenburg.
Afbeelding

Voorlinden. Hier heb ik als PTT'er in 1986 nog eens een opleiding gevolgd.
Afbeelding

Stiekem verzamel ik ook foto's van (muziek)koepels/prieeltjes. Met dit weer zijn daar mooie foto's van te maken.
Afbeelding
--Harry.
kees
expressweg

Bericht door kees »

harry schreef: do 09 apr 2026, 13:23 Een "kasteel" uit 1900: De Wittenburg.
Afbeelding
Rond 1900 zijn er veel landhuizen gebouwd, die een kasteelachtige uitstraling hebben.
Het meest extreme voorbeeld is natuurlijk Kasteel de Haar in Haarzuilens, maar er zijn er veel meer te noemen.
Zo heb ik een paar weken geleden in Kasteel Kerckebosch overnacht, wat een landhuis uit 1904 is.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Is dat landhuis in Lopikerkapel dat je op de foto hebt gezet niet gewoon een modern appartementencomplex uit de 21e eeuw?
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Het is wel recent opgeknapt, maar is wel degelijk oud.
Zie ook de link die ik bij de foto heb gezet op mijn site: https://www.kasteleninnederland.nl/kast ... hp?id=1199
--Harry.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

harry schreef: do 09 apr 2026, 13:23 Voorlinden. Hier heb ik als PTT'er in 1986 nog eens een opleiding gevolgd.
En ik een jaar of 13 later als medewerker van KPN. De vakbonden voerden in Voorlinden ook de cao-onderhandelingen en precies tijdens mijn training was er een onderhandelingsresultaat en dat leverde voor iedereen een extra borrelmoment op.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

kees schreef: do 09 apr 2026, 18:25 Zo heb ik een paar weken geleden in Kasteel Kerckebosch overnacht, wat een landhuis uit 1904 is.
Met hier en daar wat oude onderdelen, zoals een 17e-eeuwse poort en een bijgebouw gemaakt met oude bakstenen uit het centrum van Utrecht.
Ik heb daar 2 weken geleden rondgelopen. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
--Harry.
kees
expressweg

Bericht door kees »

Hahaha, ik was er ook iets minder dan weken geleden. Hadden we elkaar zomaar tegen kunnen komen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Afbeelding
Deventer.
Het derde huis heeft de naam De Meester-Vervalser. Ik vermoed dat dit een 21e-eeuwse invulling is. :)

Afbeelding
Het was zondag mooi weer voor het maken van kastelenfoto's. Moeten de kastelen zelf wel meewerken...
(Kasteel Weldam bij Goor)

Afbeelding
Wegdam, in de buurt van Weldam. Voor een wegenforum misschien ook iets relevanter.
--Harry.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Dinsdagavond Binckhorst (Den Haag) maar eens op de foto gezet.
Bij deze situatie moet ik toch heel erg denken aan Amerikaanse steden waar een monumentaal oud gebouw tussen de wolkenkrabbers staat.
Zoals in Boston (onderste foto).
Afbeelding
Afbeelding
--Harry.