Verwijzen doelen over de grens: Nederland vs. Duitsland
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Verwijzen doelen over de grens: Nederland vs. Duitsland
Hoe de Duitsers naar Nederlandse bestemmingen verwijzen vind ik juist nu dat we één Europa hebben alleen maar goed. Andersom vindt ik het maar karig.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter
Re: [FOTO] A40 Venlo » Duisburg
Oldenburg vanaf Groningen, Oberhausen vanaf Lunetten, Keulen vanaf Ewijk, Aken op de hele A76, Duisburg vanaf Eindhoven: zo slecht doen we het nog niet. Alleen Osnabrück komt rijkelijk laat op de borden, bij Azelo of Buren pas.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat Aken op de hele A76 staat mag ook wel, want in België staat Aken al aangegeven. Als Nederland dat nog verprutst had...Coen Tunnel schreef:Oldenburg vanaf Groningen, Oberhausen vanaf Lunetten, Keulen vanaf Ewijk, Aken op de hele A76, Duisburg vanaf Eindhoven: zo slecht doen we het nog niet. Alleen Osnabrück komt rijkelijk laat op de borden, bij Azelo of Buren pas.

Eigenschap van Nederland is wel om maar slechts één doel te noemen die de grens over gaat. In Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland is dat meestal wel anders. Daar zie je vlak voor de grens het 'hoofddoel' aangegeven en nog een kleinere (meestal belangrijke) plaats die niet ver over de grens is.
Positief is dat ze bijvoorbeeld net voorbij Zürich al Karlsruhe op de A3 aangeven, terwijl je nog lang niet bij de grens bent bij Basel. Wel slapjes vind ik dan weer de borden 'Deutschland' bij de grensovergang naar de BAB861. Daar had ook Karlsruhe op kunnen staan, maar als je de borden volgt sturen ze je dan voor Karlsruhe over Basel...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- autoweg
Kaldenkirchen vanuit Venlo binnendoor is nog lastig, dan moet je namelijk via Tegelen. De oude grens bij Venlo is alleen voor voetgangers en fietsers.SnarfFlevoland schreef:Datzelfde geld ook voor de A61 in Venlo. Daar staat alleen Kaldenkirchen (ehm.. kan je net zo goed binnendoor bereiken) en Mönchengladbach. Direct over de grens zie je ook ineens Koblenz. Dan zouden ze vanaf de A67 bij afrit Venlo of zelfs op de A73 bij Knooppunt Zaanderheiken al Koblenz mogen noemen. Dat is denk ik wat meer herkenbaar en meer een 'hoofddoel'.
Kloblenz zou een logische keus zijn, helaas hebben ze in Nederland voor Köln gekozen. Dit staat nu afgeplakt op de borden op de A73 op de brug over de Maas (voor de toekomstige A74). Foute keus dus, omdat na de grens Köln niet meer aangegeven staat.
-
- 4x5 autosnelweg
Wie bitte? Is het nou echt zo moeilijk om eventjes wat aan afstemming te doen tussen de beide wegbeheerders? 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Tja, is echt zo. Zie hier:

Krijg je dus net zo'n bord als op de A2 bij Eijsden (Brussel route Luik) met de tekst Köln route Mönchengladbach.

Krijg je dus net zo'n bord als op de A2 bij Eijsden (Brussel route Luik) met de tekst Köln route Mönchengladbach.
-
- 2x2 autosnelweg
Nou doe je het net voorkomen alsof men Aken op de A76 alleen maar heeft neergezet, omdat België dat ook doet. Onzin natuurlijk. Ook op de gehele A79 staat Aken vermeld en dat heeft niks met België te maken...SnarfFlevoland schreef:Dat Aken op de hele A76 staat mag ook wel, want in België staat Aken al aangegeven. Als Nederland dat nog verprutst had...
-
- 2x3 autosnelweg
Dat hoeft nog niet eens. 10 min over de grens rijden en je kunt het gewoon zien...Vinny schreef:Wie bitte? Is het nou echt zo moeilijk om eventjes wat aan afstemming te doen tussen de beide wegbeheerders?
-
- autoweg
Uit onderstaande foto blijkt dat Amsterdam vanaf Veltheim op de BAB2 wordt genoemd. De foto is van 2006, maar toen ik eind 2008 daar langs reed vanuit Berlin, stond Amsterdam nog steeds aangegeven. Het lijkt mij ook sterk dat dat nu is aangepast.mhkamp schreef:Nee Chris. Ik heb de serie Dr. Werder - Kz Bad Oeynhausen (en vv) , en Amsterdam komt er niet in voor, pas bij Bad Oeynhausen.
Bij afrit Porta Westfalica wordt hooguit verwezen naar Kreuz Bad Oeynhausen. Na Bad Eilsen (mijn laatste lange afstandsbord van de BAB2) word verwezen naar:
- Dortmund 155km
- Bielefeld 56km
- Osnabrück 78km
Osnabrück mag eerder op de borden verschijnen, maar het vermelden van Hannover gaat wat te ver. De borden in Twente zouden dan ook nodeloos vol worden. Bovendien is Osnabrück een prima hoofddoel als knooppunt BAB30/BAB1.quote]SnarfFlevoland schreef:Osnabrück komt inderdaad véél te laat op de borden. En eigenlijk mag daar ook wel wat verders op staan. Ik denk persoonlijk dat Hannover nog beter zou zijn, omdat die plaats meer een 'hoofddoel' is dan Osnabrück.
Kaldenkirchen wordt niet meer aangegeven in Venlo. Is vervangen door Nettetal. Overigens is Mönchengladbach voldoende voor de BAB61. Het doel vertegenwoordigt heel duidelijk die route. Koblenz zou ik hier niet aangeven, zeker omdat er nog andere zeer voor de hand liggende routes naar Koblenz zijn in plaats van door Venlo (bijvoorbeeld de BAB40/B221/BAB61 of zelfs de BAB40/BAB3/BAB1/BAB61). Bij openstelling van de A74, wanneer je de barrière Venlo opheft, zou Koblenz zeker wel een goed tweede doel zijn, in plaats van Köln.SnarfFlevoland schreef:Datzelfde geld ook voor de A61 in Venlo. Daar staat alleen Kaldenkirchen (ehm.. kan je net zo goed binnendoor bereiken ) en Mönchengladbach. Direct over de grens zie je ook ineens Koblenz.
-
- 2x2 autosnelweg
Hanno, bedankt. Ik heb hiervan geen foto kunnen maken. :toppie:
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 2x2 autosnelweg
Die oude grens bij Venlo is inderdaad alleen voor voetgangers en fietsers, maar je kan zeker ook via Tegelen of via de B221 Kaldenkirchen gaan aangeven. Positief is nu wel dat ze Nettetal aangeven voor de BAB61 i.p.v. Kaldenkirchen.bas1984 schreef:Kaldenkirchen vanuit Venlo binnendoor is nog lastig, dan moet je namelijk via Tegelen. De oude grens bij Venlo is alleen voor voetgangers en fietsers.
Kloblenz zou een logische keus zijn, helaas hebben ze in Nederland voor Köln gekozen. Dit staat nu afgeplakt op de borden op de A73 op de brug over de Maas (voor de toekomstige A74). Foute keus dus, omdat na de grens Köln niet meer aangegeven staat.
Wel erg stom vind ik dat Nederland Köln op de borden heeft gezet, als ik dat zo van je hoor. Als je naar Keulen gaat dan ga je zeker niet snel over de BAB61, maar eerder over de BAB3, BAB57, BAB40 of de BAB4. Erg dom is het zoiezo omdat, inderdaad, Koblenz word aangegeven aan de Duitse zijde en Köln staat er dan niet meer op. Dat ze nieuwe borden al kunnen verprutsen.

De borden gaan inderdaad wel snel vol zitten in Twente. Misschien moet je dan Hannover ook alleen maar op de afstandsborden neerzetten. Erg netjes is dat natuurlijk niet, maar het is beter dan niks. Hannover is gewoon een belangrijk doel voor de BAB30. Aan de Duitse zijde word namelijk Hannover meteen bovenaan genoemd.Hanno schreef:Osnabrück mag eerder op de borden verschijnen, maar het vermelden van Hannover gaat wat te ver. De borden in Twente zouden dan ook nodeloos vol worden. Bovendien is Osnabrück een prima hoofddoel als knooppunt BAB30/BAB1.
Heel goed van de Duitsers!Hanno schreef:Uit onderstaande foto blijkt dat Amsterdam vanaf Veltheim op de BAB2 wordt genoemd. De foto is van 2006, maar toen ik eind 2008 daar langs reed vanuit Berlin, stond Amsterdam nog steeds aangegeven. Het lijkt mij ook sterk dat dat nu is aangepast.

Waarom zou je Koblenz anders over de B221 aangeven? Het is wel een snellere route als door Venlo heen, maar de B221 is eigenlijk een soort van sluiproute. En als je Koblenz zou aangeven over de BAB40 is het wel helemaal om! Zeker als je bijv. vanuit Flevoland over de BAB61 (wat de kortste route is naar Koblenz). Dan kunnen ze beter de BAB52 aangeven als de route naar Koblenz, maar daarvan begrijp ik uiteraard dat ze dat niet doen, omdat Mönchengladbach een veel belangrijkere plaats is op de route van de BAB52, dan Koblenz.Hanno schreef:Koblenz zou ik hier niet aangeven, zeker omdat er nog andere zeer voor de hand liggende routes naar Koblenz zijn in plaats van door Venlo (bijvoorbeeld de BAB40/B221/BAB61 of zelfs de BAB40/BAB3/BAB1/BAB61).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x2 autosnelweg
Dit begint weer op een ordinaire doelendiscussie te lijken...
Vanuit Amsterdam lijkt Osnabrück (Hannover?) een goede doel i.p.v Hengelo

Vanuit Amsterdam lijkt Osnabrück (Hannover?) een goede doel i.p.v Hengelo
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- autoweg
@SnarfFlevoland
Koblenz moet in de huidige situatie gewoon niet worden aangegeven rondom Venlo, omdat er meerdere voor de hand liggende routes zijn. Zoals ik al zei is dat de B221. Jij noemt dat een sluiproute. Ik zou niet weten waarom die route zo gekwalificeerd moet worden. Op een paar VRI's na is het gewoon een 2x1-bubekoweg met een Vmax van 100 km/h.
Koblenz pas aangeven wanneer de A74 gereed is.
En wat betreft het aangeven van Amsterdam in Duitsland: Amsterdam is enige logische einddoel van de route BAB30/A1. Hengelo is te klein en in Duitsland zijn ook geen noemenswaardige plaatsen meer tussen Osnabrück en de grens. Amsterdam is hier dus een logisch doel. Vanuit Amsterdam gezien kom je eerst allerlei Nederlandse steden tegen en er is bovendien het Duitse doel Osnabrück als belangrijk doel vóór Hannover.
1. De noodzaak bestaat niet, gezien de vele Nederlandse doelen, om bij Amsterdam al met een Duits doel te beginnen;
2. Osnabrück vormt, zoals ik eerder schreef, een logisch hoofddoel vanuit Nederland (mijns inziens te noemen vanaf knooppunt Beekbergen).
Koblenz moet in de huidige situatie gewoon niet worden aangegeven rondom Venlo, omdat er meerdere voor de hand liggende routes zijn. Zoals ik al zei is dat de B221. Jij noemt dat een sluiproute. Ik zou niet weten waarom die route zo gekwalificeerd moet worden. Op een paar VRI's na is het gewoon een 2x1-bubekoweg met een Vmax van 100 km/h.
Koblenz pas aangeven wanneer de A74 gereed is.
En wat betreft het aangeven van Amsterdam in Duitsland: Amsterdam is enige logische einddoel van de route BAB30/A1. Hengelo is te klein en in Duitsland zijn ook geen noemenswaardige plaatsen meer tussen Osnabrück en de grens. Amsterdam is hier dus een logisch doel. Vanuit Amsterdam gezien kom je eerst allerlei Nederlandse steden tegen en er is bovendien het Duitse doel Osnabrück als belangrijk doel vóór Hannover.
1. De noodzaak bestaat niet, gezien de vele Nederlandse doelen, om bij Amsterdam al met een Duits doel te beginnen;
2. Osnabrück vormt, zoals ik eerder schreef, een logisch hoofddoel vanuit Nederland (mijns inziens te noemen vanaf knooppunt Beekbergen).
Laatst gewijzigd door Hanno op zo 31 mei 2009, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Voor de eenduidigheid ben ik het met je eens.SnarfFlevoland schreef:Wel erg stom vind ik dat Nederland Köln op de borden heeft gezet, als ik dat zo van je hoor. Als je naar Keulen gaat dan ga je zeker niet snel over de BAB61, maar eerder over de BAB3, BAB57, BAB40 of de BAB4. Erg dom is het zoiezo omdat, inderdaad, Koblenz word aangegeven aan de Duitse zijde en Köln staat er dan niet meer op. Dat ze nieuwe borden al kunnen verprutsen.![]()
Echter, vanuit Venlo is BAB61 - BAB4 naar Köln een prima route. Zeker als je aan de zuidkant van Köln moet zijn. Dus vanuit dat oogpunt snap ik de gedachte wel.
Vanuit Nijmegen is via de BAB57 naar Köln maar een paar kilometer korter als via de BAB61/BAB4. BAB57 is echter minder bochtig, vlakker en kent veel minder stukken met tempolimit.
-
- 2x2 autosnelweg
Naast Amsterdam zouden ze na Kreuz Schüttorf (richting Nederland) ook heel goed Oldenzaal of Deventer kunnen noemen. Hengelo is inderdaad een te kleine plaats.Hanno schreef:En wat betreft het aangeven van Amsterdam in Duitsland: Amsterdam is enige logische einddoel van de route BAB30/A1. Hengelo is te klein en in Duitsland zijn ook geen noemenswaardige plaatsen meer tussen Osnabrück en de grens.
Ik doel vanuit Amsterdam ook zeker niet naar Osnabrück, maar eerder naar Oberhausen of Köln. Osnabrück lijkt mij persoonlijk niet zo'n interessant doel bij Amsterdam, echter Keulen en/of Oberhausen kan dat wel er goed zijn (via de BAB3).Hanno schreef:Vanuit Amsterdam gezien kom je eerst allerlei Nederlandse steden tegen en er is bovendien het Duitse doel Osnabrück als belangrijk doel vóór Hannover.
Overigens zouden ze van mij ook na Arnhem (na knooppunt Waterberg) best Köln al op de borden mogen zetten.

Ah, het is zeker best een goede route. Maar helaas werken de Duitse wegwijzers op de BAB61 (vanuit Venlo) niet mee...duikgek89 schreef:Voor de eenduidigheid ben ik het met je eens.
Echter, vanuit Venlo is BAB61 - BAB4 naar Köln een prima route. Zeker als je aan de zuidkant van Köln moet zijn. Dus vanuit dat oogpunt snap ik de gedachte wel.

-
- Voorzitter
Het staat door elkaar gebruikt in Venlo, en her en der staat ook gewoon 'Duitsland'.Hanno schreef:Kaldenkirchen wordt niet meer aangegeven in Venlo. Is vervangen door Nettetal.
Tuurlijk niet. Kaldenkirchen is een plaats, Nettetal is slechts een gemeentenaam en geen plaatsnaam.SnarfFlevoland schreef:Positief is nu wel dat ze Nettetal aangeven voor de BAB61 i.p.v. Kaldenkirchen.
De B221 is beter uitgebouwd dan de Klagenfurtlaan en is wat dat betreft niet echt een sluiproute.Waarom zou je Koblenz anders over de B221 aangeven? Het is wel een snellere route als door Venlo heen, maar de B221 is eigenlijk een soort van sluiproute.
Mee eens.mhkamp schreef:Koblenz pas aangeven wanneer de A74 gereed is.
En wat dachten we van Enschede? Meer dan 150.000 inwoners en de eerste grote stad in Nederland, nog voor Hengelo. Voor Enschede neem je immers de tweede afrit na de grens, dat is nog voor Hengelo.En wat betreft het aangeven van Amsterdam in Duitsland: Amsterdam is enige logische einddoel van de route BAB30/A1. Hengelo is te klein en in Duitsland zijn ook geen noemenswaardige plaatsen meer tussen Osnabrück en de grens.
Of, nogmaals, Enschede... Oldenzaal is maar klein en Deventer is niet heel veel groter dan Hengelo. Enschede is bijna dubbel zo groot als Hengelo.SnarfFlevoland schreef:Naast Amsterdam zouden ze na Kreuz Schüttorf (richting Nederland) ook heel goed Oldenzaal of Deventer kunnen noemen. Hengelo is inderdaad een te kleine plaats.
-
- 4x3 autosnelweg
Het hele bord ziet er ook uit alsof het nog maar een paar maanden duurt voordat de route naar Köln open is. In de praktijk zitten we vrees ik nog tien jaar met deze afgeplakte doelen. Kunnen ze beter popnagelen als je het mij vraagt.SnarfFlevoland schreef:Wel erg stom vind ik dat Nederland Köln op de borden heeft gezet, als ik dat zo van je hoor.
Anyway, suggesties als "in het kader van de Europese eenwording moeten we in Nederland maar een paar extra buitenlandse doelen op de borden zetten" deel ik absoluut niet. Hoe makkelijk het tegenwoordig ook is om de grens over te komen, de verkeersvolumes in de grensstreek geven toch aan dat verkeer maar zelden verder gaat dan die plaats die op de Nederlandse borden als einddoel staat genoemd. Verreweg de meeste weggebruikers op de A1 hebben meer aan een doel als Hengelo dan aan Hannover. Naar mijn mening moet je niet huiverig zijn om buitenlandse doelen te vermelden, maar ze moeten niet worden geplaatst zolang het buitenlandse doel maar voor zeer weinigen ter zake doet. Hannover of Osnabrück vanaf Amsterdam is zeer vroeg, en het zou zeker niet in de plaats van een doel in Twente moeten komen. Hoogstens ernaast.
In de vergelijking met Duitsland moet ook onder ogen worden gezien dat Duitsland een aantal grote plaatsen direct over de grens heeft liggen, die op de borden ook mede de Duitse regio aan de grens vertegenwoordigen. Je hebt meer aan Basel en Salzburg dan aan de laatste Duitse gaten voor de grens. Ook Venlo vertegenwoordigt die rol. Ligt de eerste buitenlandse stad echter verder achter de grens, dan zijn ze in Duitsland veel minder scheutig met het bewegwijzeren van buitenlandse doelen. De vroege vermelding van Amsterdam is vrij uitzonderlijk wanneer je vergelijkt met de vermeldingen op bijvoorbeeld de A3 (zowel richting NL als richting Oostenrijk), de A6 (zowel NL als CZ), of de A7 (richting Denemarken, richting Oostenrijk is een verhaal apart).
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Doelendiscussie: Nederland vs. Duitsland
Ik deel die mening gedeeltelijk:
Vanuit Rotterdam of Amsterdam is een buitenlands doel (Duitsland : Osnabrück of Hannover, België : Antwerpen) wel relevant. Hoeveel internationale voertuigen van Polen, Ukraïne, Litouwen de grens overgaan is naar mijn mening fors. Ik zie het zo:
A1 vanuit Amsterdam : Hengelo als doel. Doet denken dat de A1 daar stopt. Als Osnabrück na Utrecht aangegeven wordt zit er meer achter Hengelo.
A7 Groningen vanuit Amsterdam : Doet denken dat de A7 bij Groningen stopt : Oldenburg wordt pas na Groningen aangegeven, terwijl het beter is om deze tussen Drachten en Leek op de borden te hebben.
En misschien zijn er meer voorbeelden, maar deze situaties ken ik. Op de A28 bij Hoogeveen wordt Meppen (D) ook aangegeven, dus het kan wel.
Vanuit Rotterdam of Amsterdam is een buitenlands doel (Duitsland : Osnabrück of Hannover, België : Antwerpen) wel relevant. Hoeveel internationale voertuigen van Polen, Ukraïne, Litouwen de grens overgaan is naar mijn mening fors. Ik zie het zo:
A1 vanuit Amsterdam : Hengelo als doel. Doet denken dat de A1 daar stopt. Als Osnabrück na Utrecht aangegeven wordt zit er meer achter Hengelo.
A7 Groningen vanuit Amsterdam : Doet denken dat de A7 bij Groningen stopt : Oldenburg wordt pas na Groningen aangegeven, terwijl het beter is om deze tussen Drachten en Leek op de borden te hebben.
En misschien zijn er meer voorbeelden, maar deze situaties ken ik. Op de A28 bij Hoogeveen wordt Meppen (D) ook aangegeven, dus het kan wel.
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- autoweg
Even een vergelijking per grensovergang, voor zover ik kennis van zake heb:
Nieuweschans/Bunde
BAB280 --> Groningen (vanaf Oldenburg BAB28(?))
A7 --> Oldenburg vanaf Groningen
(= gelijkwaardig)
Zwartemeer/Schöninghsdorf
A37 --> Meppen vanaf Hoogeveen
B402 --> alleen Emmen?
De Lutte/Gildehaus
BAB30 --> vroege vermelding Amsterdam (vanaf BAB2), vlak voor de grens ook Hengelo
A1 --> Osnabrück vanaf knp. Azelo, vlak voor de grens ook Bad Bentheim
(= Duitsland beter)
Glanerbrug/Gronau
B54 --> Enschede vanaf kruising B499, vlak voor de grens ook Hengelo en Amsterdam
A35 --> Münster vanaf knp. Buren, later ook Gronau
(= gelijkwaardig)
Beek/Elten
BAB3 --> Arnhem vanaf Kreuz Kaiserberg, vlak voor de grens ook Utrecht
A12 --> Oberhausen vanaf knp. Lunetten
(= gelijkwaardig)
Gennep/Goch
BAB57 --> Nijmegen vanaf Kreuz Meerbusch, vlak voor de grens ook Rotterdam
A50/A73/A77 --> Köln vanaf knp. Ewijk
(= gelijkwaardig)
Venlo/Straelen
BAB40 --> Venlo vanaf Kreuz Kaiserberg (?), vlak voor de grens ook Eindhoven (niet helemaal zeker)
A67 --> Duisburg vanaf knp. Leenderheide, vlak voor de grens ook Herongen
(= gelijkwaardig)
Venlo/Kaldenkirchen
BAB61 --> vroege vermelding Venlo vanaf Kreuz Meckenheim
Venlo (vanaf A67 en routebord A73) --> Mönchengladbach en later Nettetal
(= Duitsland beter, maar gebrek aan goede infrastructuur in Nederland)
Roermond/Elmpt
BAB52 --> Roermond vanaf Kreuz Kaarst
N280 --> Düsseldorf vanaf Roermond
(= Duitsland beter)
Vetschau/Bocholtz
BAB4 --> Eindhoven vanaf Kreuz Kerpen, later Heerlen (en Antwerpen?)
A76 --> Aachen en Köln vanaf knp. Kerensheide (Köln pas later op de reguliere borden)
(= Duitsland beter, Köln eerder op reguliere borden)
Conclusie: wij doen het nog zo slecht niet. In NL is het vaak ook minder relevant om ver van te voren buitenlanddoelen aan te geven, omdat er óf geen goede infra is (Venlo/Roermond) óf er nog veel binnenlandse doelen tot de grens zijn, dat in Duitsland vaak ontbreekt (BAB1, BAB3, BAB57).
Verder geeft Duitsland naar België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland het volgende aan:
BAB44 --> Liège vanaf ?
BAB60 --> Liège vanaf Kreuz Wittlich
BAB64 --> Luxembourg vanaf Kreuz Koblenz op de BAB48, vlak voor de grens ook Brüssel en Metz
BAB8 --> ?
BAB6 --> ?
B9 --> Strasbourg
"A36" --> Lyon, Mulhouse, Colmar
BAB5 --> Basel
BAB861 --> Schweiz
Nieuweschans/Bunde
(= gelijkwaardig)
B402 --> alleen Emmen?
De Lutte/Gildehaus
BAB30 --> vroege vermelding Amsterdam (vanaf BAB2), vlak voor de grens ook Hengelo
(= Duitsland beter)
Glanerbrug/Gronau
B54 --> Enschede vanaf kruising B499, vlak voor de grens ook Hengelo en Amsterdam
A35 --> Münster vanaf knp. Buren, later ook Gronau
(= gelijkwaardig)
Beek/Elten
BAB3 --> Arnhem vanaf Kreuz Kaiserberg, vlak voor de grens ook Utrecht
A12 --> Oberhausen vanaf knp. Lunetten
(= gelijkwaardig)
Gennep/Goch
BAB57 --> Nijmegen vanaf Kreuz Meerbusch, vlak voor de grens ook Rotterdam
A50/A73/A77 --> Köln vanaf knp. Ewijk
(= gelijkwaardig)
Venlo/Straelen
BAB40 --> Venlo vanaf Kreuz Kaiserberg (?), vlak voor de grens ook Eindhoven (niet helemaal zeker)
A67 --> Duisburg vanaf knp. Leenderheide, vlak voor de grens ook Herongen
(= gelijkwaardig)
Venlo/Kaldenkirchen
BAB61 --> vroege vermelding Venlo vanaf Kreuz Meckenheim
Venlo (vanaf A67 en routebord A73) --> Mönchengladbach en later Nettetal
(= Duitsland beter, maar gebrek aan goede infrastructuur in Nederland)
Roermond/Elmpt
BAB52 --> Roermond vanaf Kreuz Kaarst
N280 --> Düsseldorf vanaf Roermond
(= Duitsland beter)
Vetschau/Bocholtz
BAB4 --> Eindhoven vanaf Kreuz Kerpen, later Heerlen (en Antwerpen?)
A76 --> Aachen en Köln vanaf knp. Kerensheide (Köln pas later op de reguliere borden)
(= Duitsland beter, Köln eerder op reguliere borden)
Conclusie: wij doen het nog zo slecht niet. In NL is het vaak ook minder relevant om ver van te voren buitenlanddoelen aan te geven, omdat er óf geen goede infra is (Venlo/Roermond) óf er nog veel binnenlandse doelen tot de grens zijn, dat in Duitsland vaak ontbreekt (BAB1, BAB3, BAB57).
Verder geeft Duitsland naar België, Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland het volgende aan:
BAB44 --> Liège vanaf ?
BAB60 --> Liège vanaf Kreuz Wittlich
BAB64 --> Luxembourg vanaf Kreuz Koblenz op de BAB48, vlak voor de grens ook Brüssel en Metz
BAB8 --> ?
BAB6 --> ?
B9 --> Strasbourg
"A36" --> Lyon, Mulhouse, Colmar
BAB5 --> Basel
BAB861 --> Schweiz
-
- 2x2 autosnelweg
Groningen word bij Dreick Oldenburg-West aangegeven (137km)Hanno schreef:Even een vergelijking per grensovergang, voor zover ik kennis van zake heb:
Nieuweschans/Bunde
(= gelijkwaardig)
B402 --> alleen Emmen?
De Lutte/Gildehaus
(= Duitsland beter)
Oldenburg word na Groningen aangegeven (130km) [Dit zou voor Groningen moeten worden]
A37 Meppen (D) vanaf knp Hoogeveen (ongeveer 60km)
BAB31 alleen Emmen (Zowel vanuit Noorden als uit het zuiden, en hoe het verder op de B402 is weet ik niet)
Amsterdam vanaf de BAB2 (304km)
Osnabrück vanaf Hengelo (100km = wat ik weet)
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter
Nee, vanaf Groningen (Julianaplein). Temeer daar er nauwelijks doorgaand verkeer in de Stad is. Eventueel kan Oldenburg wel genoemd worden op de A28 bij Assen-Zuid (Oldenburg route Veendam) voor het N33-vrachtverkeer.mhkamp schreef:Groningen word bij Dreick Oldenburg-West aangegeven (137km)
Oldenburg word na Groningen aangegeven (130km) [Dit zou voor Groningen moeten worden]
Enkele jaren geleden, toen de N37 er nog was, gaven de Duitsers bij Hebelermeer geen Emmen aan, maar Hoogeveen en Zwartemeer.BAB31 alleen Emmen (Zowel vanuit Noorden als uit het zuiden, en hoe het verder op de B402 is weet ik niet)
Mijn voorstel:
A7: Oldenburg vanaf KP Julianaplein, Leer vanaf Nieuweschans
A37: Meppen vanaf KP Hoogeveen, Schöninghsdorf vanaf Zwartemeer
A1: Osnabrück vanaf KP Beekbergen, Bad Bentheim vanaf Oldenzaal, Nordhorn bij afrit Oldenzaal (N342)
A35: Münster vanaf KP Buren, Gronau vanaf Enschede-Zuid
A12: Köln vanaf KP Lunetten, Oberhausen vanaf KP Waterberg, Emmerich vanaf KP Oud-Dijk ('s-Heerenberg route Emmerich)
A77: Köln vanaf KP Ewijk (A50xA73), Goch vanaf KP Rijkevoort
A67: Duisburg vanaf KP Leenderheide, Mönchengladbach (Via Klagenfurtlaand/BAB61) vanaf KP Zaarderheiken, Straelen vanaf Venlo
A76: Aachen over de gehele route, Köln vanaf Simpelveld
A79: Aachen over de gehele route
A2: Liège vanaf Geusseltkruising in Maastricht, Visé vanaf Oost-Maarland
A67: Antwerpen vanaf grens D/NL, Turnhout vanaf KP De Hogt
A16: Antwerpen vanaf KP Terbregseplein
A4: Antwerpen vanaf KP Zoomland
-
- 2x2 autosnelweg
Groningen wordt op de A7 als laatste doel gebruikt. Is het nou zo moeilijk om bij de afrit Peize/Hoogkerk (N372) een beetje extra blauwvak te maken met daarin Oldenburg 140km? Dat is dan mooi nog vóór het Knp Julianaplein en doorgaand verkeer heeft door dat er meer (snel)weg is na stad Groningen.
Mag ook Hoogezand, ik heb het idee dat de A7 iedere keer bij Knp Julianaplein ophoud (klopt, wordt N7) maar er is totaal geen info over dat de A7 doorloopt. Dat is erg jammer.
Mag ook Hoogezand, ik heb het idee dat de A7 iedere keer bij Knp Julianaplein ophoud (klopt, wordt N7) maar er is totaal geen info over dat de A7 doorloopt. Dat is erg jammer.
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- autoweg

Daar heb je volkomen gelijk in. Vóór Groningen moet Oldenburg (of Bremen i.p.v. Oldenburg???) erop en niet eerst Hoogezand ofzo. Overigens zie je het in NL wel vaker dat vlak voor steden alleen de stad wordt genoemd, terwijl het een doorgaande route betreft, vgl. de A28 Amersfoort - Utrecht, de A6 Almere - Emmeloord, de A59 Oss - 's-Hertogenbosch, de A1 Muiden - Amsterdam enz. Erg slecht, want je hebt het gevoel de stad in te rijden en niet op een doorgaande route te zitten.
-
- 2x2 autosnelweg
Bremen is te ver. Dan praat je al over een 200km+ doel. Oldenburg heeft 159.000 inwoners, en daarmee iets kleiner dan Groningen. Nee, dat volstaat wel.
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- stadsweg
Op de B402 wordt Hoogeveen vermeldt al in de buurt van Haselünne. Daar wordt geen Emmen vermeldt maar Meppen en Hoogeveen. Dit zal ongetwijfeld verandert worden als de BAB34 komt.
Mij voorstel voor de grenswegen.
A7:
Hoogezand / Oldenburg
Winschoten / Leer / Oldenburg
Leer / Oberhausen / Oldenburg
--- Duitsland ---
Leer [31] / Oberhausen [31] / Oldenbrug
A37:
Emmen / Meppen
Klazienaveen / Meppen
Meppen
--- Duitsland ---
Emden [31] / Oberhausen [31] / Meppen
Met BAB34:
Emmen / Meppen / Bremen
Klazienaveen / Meppen / Bremen
Meppen / Bremen
--- Duitsland ---
Emden [31] / Oberhausen [31] / Bremen
A1:
Almelo [A35] / Enschede / Hannover
Hengelo / Enschede [A35] / Hannover
Oldenzaal / Osnabrück / Hannover
Osnabrück / Hannover
--- Duitsland ---
Emden [31] / Oberhausen [31] / Osnabrück / Hannover
A12:
Arnhem / Nijmegen [A50] / Oberhausen
Apeldoorn [A50] / Arnhem / Oberhausen
Doetinchem [A18] / Oberhausen / Köln
Oberhausen / Köln
--- Duitsland ---
Oberhausen / Dortmund [2] / Köln
A73/A77:
Köln [77] / Venlo / Maastricht
Op 77:
Duisburg / Köln
--- Duitsland ---
Duisburg / Köln
A67:
Helmond / Venlo / Duisburg
Venlo / Duisburg
Duisburg / Dortmund
--- Duitsland ---
Moers / Duisburg / Dortmund
A74:
Mönchengladbach / Koblenz
--- Duitsland ---
Nieuwe weg Roermond:
Mönchengladbach / Düsseldorf
--- Duitsland ---
A76:
Heerlen / Aachen / Köln
Kerkrade / Aachen / Köln
Aachen / Köln
--- Duitsland ---
Aachen / Mönchengladbach [44] / Köln
A2:
Maastricht / Luik
Luik / Brussel / Luxemburg
--- België ---
A76:
Eindhoven [2] / Genk / Antwerpen
Genk / Antwerpen
--- België ---
Genk / Antwerpen [13] / Brussel
A67:
Amsterdam [2] / Tilburg [2] / Antwerpen
Turnhout / Antwerpen
--- België ---
Turnhout / Antwerpen
A16:
Breda / Roosendaal [58] / Antwerpen
Tilburg [58] / Eindhoven [58] / Antwerpen
Antwerpen / Brussel
--- België ---
Antwerpen / Brussel
A4:
Antwerpen [A4] / Vlissingen
Op de A4:
Antwerpen
--- België ---
Antwerpen / Brussel
Mij voorstel voor de grenswegen.
A7:
Hoogezand / Oldenburg
--- Duitsland ---
A37:
Emmen / Meppen
Klazienaveen / Meppen
Meppen
--- Duitsland ---
Met BAB34:
Emmen / Meppen / Bremen
Meppen / Bremen
--- Duitsland ---
A1:
Osnabrück / Hannover
--- Duitsland ---
A12:
Arnhem / Nijmegen [A50] / Oberhausen
Apeldoorn [A50] / Arnhem / Oberhausen
Doetinchem [A18] / Oberhausen / Köln
Oberhausen / Köln
--- Duitsland ---
Oberhausen / Dortmund [2] / Köln
A73/A77:
Köln [77] / Venlo / Maastricht
Op 77:
Duisburg / Köln
--- Duitsland ---
Duisburg / Köln
A67:
Helmond / Venlo / Duisburg
Venlo / Duisburg
Duisburg / Dortmund
--- Duitsland ---
Moers / Duisburg / Dortmund
A74:
--- Duitsland ---
Nieuwe weg Roermond:
--- Duitsland ---
A76:
Heerlen / Aachen / Köln
Kerkrade / Aachen / Köln
Aachen / Köln
--- Duitsland ---
Aachen / Mönchengladbach [44] / Köln
A2:
Maastricht / Luik
--- België ---
A76:
Eindhoven [2] / Genk / Antwerpen
Genk / Antwerpen
--- België ---
Genk / Antwerpen [13] / Brussel
A67:
Amsterdam [2] / Tilburg [2] / Antwerpen
Turnhout / Antwerpen
--- België ---
Turnhout / Antwerpen
A16:
Breda / Roosendaal [58] / Antwerpen
Tilburg [58] / Eindhoven [58] / Antwerpen
Antwerpen / Brussel
--- België ---
Antwerpen / Brussel
A4:
Antwerpen [A4] / Vlissingen
Op de A4:
Antwerpen
--- België ---
Antwerpen / Brussel
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.
-
- stadsweg
Bremen moet waar de A28 begint, dus vlak na Leer.
-
- 2x2 autosnelweg
Hiermee vertel je feitelijk niets nieuws:koenie schreef: Mij voorstel voor de grensoverschrijdende wegen:
A7:
Hoogezand / Oldenburg
--- Duitsland ---
A37:
Emmen / Meppen
Klazienaveen / Meppen
Meppen
--- Duitsland ---
Met BAB34:
Emmen / Meppen / Bremen
Meppen / Bremen
--- Duitsland ---
A1:
Osnabrück / Hannover
--- Duitsland ---
Op de A28 voor knp Hoogeveen word Meppen (D) en Emmen aangegeven. Op de aaansluitende B402 word bij Kreuz Meppen-Nord Meppen en Bremen (/|\) aangegeven. Oberhausen op de A7 hoeft niet, omdat Leer / Oldenburg al volstaan. Daarnaast staat Meppen aangegeven op de BAB280 voor Dreieck Bunde.
Op de A7 worden Hoogezand, Nieuweschans en Oldenburg na Groningen aangegeven.
Op de A1 Hannover? Te ver. Osnabrük volstaat.
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- Voorzitter
En vanaf de A28? Na Assen staat daar ook alleen maar Groningen op de borden, en Oldenburg kun je vanaf Assen beter via de N33 sturen.Hanno schreef:![]()
Daar heb je volkomen gelijk in. Vóór Groningen moet Oldenburg (of Bremen i.p.v. Oldenburg???) erop en niet eerst Hoogezand ofzo. Overigens zie je het in NL wel vaker dat vlak voor steden alleen de stad wordt genoemd, terwijl het een doorgaande route betreft, vgl. de A28 Amersfoort - Utrecht, de A6 Almere - Emmeloord, de A59 Oss - 's-Hertogenbosch, de A1 Muiden - Amsterdam enz. Erg slecht, want je hebt het gevoel de stad in te rijden en niet op een doorgaande route te zitten.
Hoogezand op de borden vanaf Haren? In ieder geval geen Oldenburg vanaf de A7 ten westen van Groningen, er is daar nauwelijks doorgaand verkeer. Doe dan een doel aan de A7 gelijk ten oosten van Groningen, dus Hoogezand.
-
- 2x2 autosnelweg

WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- stadsweg
Nee ik vertel niks nieuws maar ik doe m'n eigen voorstellen.
Je hebt gelijk, op de A7 hoeft geen Oberhausen te worden aangeven, dat is niet nodig. Deze zal ik na de grens toevoegen t.v.v. Meppen, want dat vind ik nog al illig om de 31 te vertegenwoordigen, dat moet gewoon na dreieck Bunde worden aangegeven en Oberhausen moet de 31 naar het zuiden vertegenwoordigen.
Je hebt gelijk, op de A7 hoeft geen Oberhausen te worden aangeven, dat is niet nodig. Deze zal ik na de grens toevoegen t.v.v. Meppen, want dat vind ik nog al illig om de 31 te vertegenwoordigen, dat moet gewoon na dreieck Bunde worden aangegeven en Oberhausen moet de 31 naar het zuiden vertegenwoordigen.