Verwijzen doelen over de grens: Nederland vs. Duitsland

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Doelendiscussie: Nederland vs. Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 mei 2009, 20:37

mhkamp schreef:^^Het gekke is, laatst toen de A7 of A28 bij Groningen er uit was stond Oldenburg op een omleidingsbord wél aangegeven. Oldenburg hoeft er voor mij pas op als de N33 is omgebouwd naar 2x2 of misschien zelfs een A33. Nu zorg je er alleen voor dat er drukte op een weg komt die er feitelijk niet op berekend is. Hou daarmee rekening met de verkeersplein Gieten en de afritten bij Veendam...
Onzin, de intensiteit van de N33 is slechts zo'n 15.000 mvt/dag. Die weg kan nog wel flink wat meer hebben.

Oberhausen mag er van mij op de A37 wel bij, naast Meppen. Zo wordt verkeer uit Noord-Nederland duidelijk naar de BAB31 geleid.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » zo 31 mei 2009, 21:04

Coen Tunnel schreef:Hoogezand op de borden vanaf Haren? In ieder geval geen Oldenburg vanaf de A7 ten westen van Groningen, er is daar nauwelijks doorgaand verkeer.
Het maakt niet uit dat er nauwelijks doorgaand verkeer is. Oldenburg heeft twee betekenissen: alle doelen ten oosten van Groningen én de doorgaande E22. Maar goed, als je dan (i.p.v. Oldenburg) een Nederlands doel wilt bewegwijzeren, zou ik kiezen voor Winschoten. Hoogezand (hoewel meer inwoners) klinkt mij echt niet als een hoofddoel. Winschoten ligt oostelijker, vertegenwoordigt de streek rond Vlagtwedde/Nieuweschans/Pekela's en kan meer als grensdoel worden beschouwd. Hoogezand is wel écht het volgende dorp na Groningen...
Coen Tunnel schreef:Onzin, de intensiteit van de N33 is slechts zo'n 15.000 mvt/dag. Die weg kan nog wel flink wat meer hebben.
Maar wordt wél omgebouwd naar 2x2-strooks autoweg. En kan dan dus nóg meer hebben ;)
mhkamp schreef:Op de aaansluitende B402 word bij Kreuz Meppen-Nord Meppen en Bremen (/|\) aangegeven.
Hoe dan? Via de B402/B213 (E233)?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 31 mei 2009, 21:09

^^Ja via de 'E233'
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 31 mei 2009, 21:25

Hanno schreef:Vetschau/Bocholtz
BAB4 --> Eindhoven vanaf Kreuz Kerpen, later Heerlen (en Antwerpen?)
A76 --> Aachen en Köln vanaf knp. Kerensheide (Köln pas later op de reguliere borden)
(= Duitsland beter, Köln eerder op reguliere borden)
Ja, Antwerpen staat er de gehele weg op. ;) Dat mag ook wel, want vanaf de BAB44 (Keuz Aachen) bij Aken word Antwerpen al aangegeven als 'hoofddoel' op de BAB4. Als je de autosnelweg op rijdt lijkt het net alsof je rechtstreeks naar België gaat, omdat er alleen Antwerpen op staat. Verrassing! Eerst kom je in Nederland! :P

En als wij nog eens flink tolgeld willen vangen, zouden ze een tolplicht moeten instellen op de A76. :rofl2: Dat is natuurlijk slechts een grapje. :puh2: Maar feit is wel dat er de meerderheid van het verkeer op de A76 alleen doorgangsverkeer is, van Duitsland naar België en/of andersom.
Coen Tunnel schreef:En wat dachten we van Enschede? Meer dan 150.000 inwoners en de eerste grote stad in Nederland, nog voor Hengelo. Voor Enschede neem je immers de tweede afrit na de grens, dat is nog voor Hengelo.
Helemaal mee eens! ;) Enschede komt veel te veel te kort op de A1. Eigenlijk lijkt het net alsof Hengelo een belangrijke en grote plaats is aan de A1. Als je naar de oppervlakte en het inwoneraantal kijkt is Enschede gewoon veel groter en is het eigenlijk onvoorstelbaar dom dat ze Hengelo op de borden zetten.
Coen Tunnel schreef:Tuurlijk niet. Kaldenkirchen is een plaats, Nettetal is slechts een gemeentenaam en geen plaatsnaam.
Hoezo niet? Nettetal word ook gewoon op de Duitse borden aangegeven. Denk bijvoorbeeld alleen al aan afrit 5 van de BAB61. De afritnaam is Nettetal.

Mijn voorstel:

A37 -> Meppen (D) vanaf Zwolle (A28) / Haselünne vanaf Knooppunt Holsloot (bij Emmen).
B402 (BAB34) -> Zwolle vanaf Dreieck Bunde op BAB31 / Emmen vanaf Kreuz Meppen.

A1 -> Osnabrück en Enschede (i.p.v. Hengelo) vanaf Knooppunt Beekbergen / Bad Bentheim vanaf afrit 32 Oldenzaal.
BAB30 -> Amsterdam vanaf Kreuz Bad Oeyenhausen / Oldenzaal vanaf Kreuz Schüttorf / Enschede (via BAB31 / B54) vanaf Kreuz Schüttorf.

A12 -> Oberhausen vanaf Knooppunt Oudenrijn / Emmerich vanaf Knooppunt Velperbroek / 's Heerenbergh vanaf Knooppunt Oud-Dijk via BAB3.
BAB3 -> Arnhem vanaf Heumarer Dreieck (BAB4) bij Köln / Den Haag vanaf afrit 3 Emmerich.

A73 / A77 -> Köln vanaf Knooppunt Ewijk / Krefeld vanaf Knooppunt Rijkevoort.
BAB52 -> Nijmegen vanaf Kreuz Köln-Nord (BAB1) / Boxmeer vanaf afrit 3 Goch.

A67 -> Duisburg vanaf Knooppunt Leenderheide / Kempen vanaf Knooppunt Zaanderheiken.
BAB40 -> Venlo vanaf Kreuz Kaiserberg (BAB3) / Eindhoven vanaf Kreuz Moers (BAB57).

A73 / A67 -> Koblenz en Mönchengladbach vanaf Knooppunt Zaanderheiken.
BAB61 -> Venlo vanaf Dreieck Erfttal (BAB1) -> Nijmegen vanaf Kreuz Mönchengladbach.

N280 -> Mönchengladbach en Koblenz vanaf afrit Roermond op A73 / Möchengladbach vanaf afrit Kelpen-Oler op A2.
BAB52 -> Eindhoven vanaf Kreuz Düsseldorf-Nord (BAB44) / Roermond vanaf Kreuz Mönchengladbach.

N297 -> Düsseldorf vanaf Maastricht op A2 / Heinsberg vanaf afrit Born op A2.
BAB46 -> Maastricht vanaf Kreuz Neuss - West / Sittard vanaf afrit Heinsberg.

A76 -> Aachen (gehele traject) / Köln vanaf Knooppunt Kunderberg.
BAB4 -> Antwerpen vanaf Heumarer Dreieck (BAB3) / Maastricht vanaf Kreuz Aachen.

A79 -> Aachen en Köln vanaf Knooppunt Kruisdonk.

Het is overigens erg onhandig dat ze nu 's Heerenberg vanuit Arnhem via afrit Beek en de N335 / N316 staat aangegeven. Omdat ze in 's Heerenberg ook Arnhem gewoon via Duitsland staat aangegeven, mogen ze dat vanuit Arnhem ook wel doen. Je moet anders zo'n stuk binnendoor rijden wat tot behoorlijk wat tijdsverlies lijdt.

Daarnaast vind ik het best apart de er voor afrit 2 op de BAB30 Gildehaus is gekozen als afritnaam. Er is verder ook geen dorp in de directere omgeving, maar als je op de BAB30 bij afrit Gildehaus de autosnelweg verlaat, ben je alleen bij het industrieterrein van Gildehaus, maar voor het dorp zelf moet je nog wel een heel stuk rijden en het ligt niet op dezelfde weg als waar de afrit op uit komt! :idea:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 mei 2009, 21:45

SnarfFlevoland schreef:
Coen Tunnel schreef:Tuurlijk niet. Kaldenkirchen is een plaats, Nettetal is slechts een gemeentenaam en geen plaatsnaam.
Hoezo niet? Nettetal word ook gewoon op de Duitse borden aangegeven. Denk bijvoorbeeld alleen al aan afrit 5 van de BAB61. De afritnaam is Nettetal.
Nettetal is een beetje vreemd ding. De gemeente Nettetal is een samenraapsel van allerlei kernen die de naam Nettetal heeft gekregen (een beetje zoals Lansingerland). Kaldekirchen is een van die plaatsen, met als gevolg dat dit nog enige tijd op de borden heeft gestaan als "Nettetal-Kaldekirchen". De hoofdplaats van de gemeente Nettetal is de kern Lobberich. Die kern heet inmiddels officieel Nettetal. Volg de borden naar Nettetal en je komt in deze kern terecht. De oude naam Lobberich wordt volgens mij echter ook nog regelmatig gebruikt.

Overigens vind ik de verwijzing Nettetal vanuit Venlo niet echt geslaagd. Nog even los van de vraag wat het toevoegt voor doorgaand A61-verkeer (ik zou zeggen niets), wordt het doel aan de Duitse kant van de grens niet continu gehouden, ook niet op de afstandenborden. Je ziet het pas bij afrit 4 verschijnen als naam van de volgende afrit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [FOTO] A40 Venlo » Duisburg

Bericht door Vinny » zo 31 mei 2009, 22:14

duikgek89 schreef:
Vinny schreef:Wie bitte? Is het nou echt zo moeilijk om eventjes wat aan afstemming te doen tussen de beide wegbeheerders? :neenee:
Dat hoeft nog niet eens. 10 min over de grens rijden en je kunt het gewoon zien...
Ach dat kost nogal wat, om vanuit een of ander bureaucratisch instituut in Den Haag een ambtenaar helemaal naar de Oostgrens te laten rijden om te kijken wat daar op de borden staat. Vanuit een ivoren toren naar de Bosatlas kijken en roepen 'maar ik vind "Köln" handiger, dus ik geef daar opdracht voor' is natuurlijk aanzienlijk goedkoper... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 31 mei 2009, 22:15

In Venlo heb ik afgelopen voorjaar nog borden met Kaldenkirchen gezien. Ze hebben overigens ook nog een 'Kaldenkerkerstraat', dus zelfs het exoniem leeft voort :D

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 31 mei 2009, 22:17

Heel misschien is Köln vanuit Nederlands perspectief wel een logischer keuze dan Koblenz.
En heel misschien wordt straks op de A74 voor de grens wel het bord geplaatst Köln route Koblenz, om het continueringsgat te overbruggen.
Net zoals nu bijvoorbeeld Brussel op de A2 bij Eijsden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 31 mei 2009, 22:22

Een goed voorbeeld hoe het niet moet ;)

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » zo 31 mei 2009, 22:23

Als er dan maar niet Köln route Mönchengladbach komt te staan, want dan heb je nog een gat. Overigens weet ik niet waarom op die betreffende locatie Köln zoveel logischer is dan Koblenz.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 31 mei 2009, 22:35

Vinny schreef:In Venlo heb ik afgelopen voorjaar nog borden met Kaldenkirchen gezien. Ze hebben overigens ook nog een 'Kaldenkerkerstraat', dus zelfs het exoniem leeft voort :D
Correctie: Kaldenkerkerweg ;)

En @Renée:

Dat is wat ik ook al aangaf bij mijn foto. Maar blijft natuurlijk onhandig, vind ik.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 01 jun 2009, 0:51

Mijn voorstel:
A37 -> Meppen (D) vanaf Zwolle (A28) / Haselünne vanaf Knooppunt Holsloot (bij Emmen).
B402 (BAB34) -> Zwolle vanaf Dreieck Bunde op BAB31 / Emmen vanaf Kreuz Meppen.
Meppen vanaf Zwolle en Zwolle vanaf Bunde is onzin, het verkeer daar is minimaal en zeker tussen die plaatsen.
A1 -> Osnabrück en Enschede (i.p.v. Hengelo) vanaf Knooppunt Beekbergen / Bad Bentheim vanaf afrit 32 Oldenzaal.
BAB30 -> Amsterdam vanaf Kreuz Bad Oeyenhausen / Oldenzaal vanaf Kreuz Schüttorf / Enschede (via BAB31 / B54) vanaf Kreuz Schüttorf.
Enschede is logisch vanaf Amsterdam, niet vanaf Beekbergen, want die vertegenwoordigt mooi het oosten, een Duits doel vind ik logisch vanaf Deventer of Azelo, het verkeer op de grens is minimaal, dat is de reden dat er niet erg vroeg met een Duitse bestemming wordt begonnen en Enschede is duidelijk zat.
A12 -> Oberhausen vanaf Knooppunt Oudenrijn / Emmerich vanaf Knooppunt Velperbroek / 's Heerenbergh vanaf Knooppunt Oud-Dijk via BAB3.
BAB3 -> Arnhem vanaf Heumarer Dreieck (BAB4) bij Köln / Den Haag vanaf afrit 3 Emmerich.
Arnhem zou ik vanaf kreuz Hilden vermelden, niet al bij Koln.
A73 / A77 -> Köln vanaf Knooppunt Ewijk / Krefeld vanaf Knooppunt Rijkevoort.
BAB52 -> Nijmegen vanaf Kreuz Köln-Nord (BAB1) / Boxmeer vanaf afrit 3 Goch.
Nijmegen vanaf Koln is rijkelijk vroeg, vanaf Neuss is het rendabeler, vanwege te weinig verkeer.
Boxmeer is niet logisch als doel, omdat het te klein is.
A73 / A67 -> Koblenz en Mönchengladbach vanaf Knooppunt Zaanderheiken.
BAB61 -> Venlo vanaf Dreieck Erfttal (BAB1) -> Nijmegen vanaf Kreuz Mönchengladbach.
Venlo is logisch vanaf kreuz Kerpen, wanneer Monchengladbach dichtbij komt, die komt al vanaf Koblenz op de borden.
Koblenz is onlogisch om in Nederland te vermelden. Ik zou het bij M-G houden.
N280 -> Mönchengladbach en Koblenz vanaf afrit Roermond op A73 / Möchengladbach vanaf afrit Kelpen-Oler op A2.
BAB52 -> Eindhoven vanaf Kreuz Düsseldorf-Nord (BAB44) / Roermond vanaf Kreuz Mönchengladbach.
Koblenz is hier ook te ver weg en onlogisch. Eindhoven moet je niet via de N280 sturen, want dat wordt die te vol en het schiet niet op.
N297 -> Düsseldorf vanaf Maastricht op A2 / Heinsberg vanaf afrit Born op A2.
BAB46 -> Maastricht vanaf Kreuz Neuss - West / Sittard vanaf afrit Heinsberg.
Dusseldorf vind ik overkill, ik zou die hoogstens bij Born vermelden als die weg klaar is. Maastricht zou ik ook pas bij Heinsberg vermelden.
A76 -> Aachen (gehele traject) / Köln vanaf Knooppunt Kunderberg.
BAB4 -> Antwerpen vanaf Heumarer Dreieck (BAB3) / Maastricht vanaf Kreuz Aachen.
Antwerpen is logisch vanaf kreuz Aachen, Maastricht vanaf Eschweiler en Brussel al bij Koln op het Heumarer Dreieck (BAB3), want die vertegenwoordigt Belgie beter dan Antwerpen.
Moers / Duisburg / Dortmund
Koenie, Ik mis Hannover. En Moers is te klein voor deze belangrijke route.
A12: Köln vanaf KP Lunetten, Oberhausen vanaf KP Waterberg, Emmerich vanaf KP Oud-Dijk ('s-Heerenberg route Emmerich)
Coen Tunnel, Koln mag dan wel groter en bekender zijn, maar Oberhausen vertegenwoordigd wel het dichterbije en grotere noordelijhke Ruhrgebiet, waar Essen/Dortmund/Gelsenkirchen/Duisburg in zit. Koln is pas vanaf de grens logisch.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 01 jun 2009, 9:04

Snelwegenkenner schreef:Meppen vanaf Zwolle en Zwolle vanaf Bunde is onzin, het verkeer daar is minimaal en zeker tussen die plaatsen.
Waarom niet? Ik begrijp dat er weinig verkeer komt. Maar dan zou je ook een soort van bord kunnen maken: "Zwolle volg route Meppen". Als je dat doet weten mensen dat je niet al bij Nieuweschans de grens over moet gaan, als je richting Zwolle moet. ;)
Snelwegenkenner schreef:Koblenz is hier ook te ver weg en onlogisch. Eindhoven moet je niet via de N280 sturen, want dat wordt die te vol en het schiet niet op.
Dan moeten ze eerst maar eens de N280 helemaal upgraden naar een autoweg met 2x2 rijbanen. En dan zie ik nog het liefste dat de weg ongelijkvloers is, maar dat is aan de provincie. Als de N280 is geupgrade, dan kan je Eindhoven zeker bij Mönchengladbach wel aangeven. ;)
Koblenz is inderdaad wel wat vreemd, maar ik zou zeker wel een vermelding voor de BAB61 maken bij Roermond. Dit gebeurd immers ook bij het bord 'volgende tankstation' langs de N280 voor de grens.
Snelwegenkenner schreef:Enschede is logisch vanaf Amsterdam, niet vanaf Beekbergen, want die vertegenwoordigt mooi het oosten, een Duits doel vind ik logisch vanaf Deventer of Azelo, het verkeer op de grens is minimaal, dat is de reden dat er niet erg vroeg met een Duitse bestemming wordt begonnen en Enschede is duidelijk zat.
Mee eens dat Enschede ook vanaf Amsterdam kan worden genoemd. Alleen Osnabrück pas vanaf knooppunt Azelo noemen vind ik wel erg laat. Daarom blijf ik bij dat het vanaf knooppunt Beekbergen moet worden genoemd, maar... dan zouden ze Oberhausen ook vanaf knooppunt Beekbergen moeten noemen, om een verschil te maken. Anders denken de mensen dat ze misschien wel via de A1 naar Duitsland moeten, terwijl ze helemaal niet die kant naar Duitsland willen. Anders zou Osnabrück inderdaad iets zijn om vanaf Deventer aan te geven.
Snelwegenkenner schreef:Antwerpen is logisch vanaf kreuz Aachen, Maastricht vanaf Eschweiler en Brussel al bij Koln op het Heumarer Dreieck (BAB3), want die vertegenwoordigt Belgie beter dan Antwerpen.
Ja, Brussel is een heel stuk beter als Antwerpen, maar dan moet Nederland en Duitsland er wel aan mee willen werken...
Rene schreef:En heel misschien wordt straks op de A74 voor de grens wel het bord geplaatst Köln route Koblenz, om het continueringsgat te overbruggen.
Dat zou wel mooi zijn! :) Alleen wanneer denk je dat de A74 klaar is? :roll: Volgens mij kan dat nog tientallen jaren duren... :cry:

En tot die tijd kan je net zo goed via de B221, BAB52 of BAB57 rijden om op de BAB61 te komen. Dat scheelt weer een hoop gedoe in Venlo. Eigenlijk hadden ze die A74 al meteen met de aanleg van de BAB61 moeten aanleggen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 01 jun 2009, 10:58

Ja, Brussel is een heel stuk beter als Antwerpen, maar dan moet Nederland en Duitsland er wel aan mee willen werken...
Alleen Duitsland, want ik stuur Brussel via Liege in plaats van via Limburg.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op za 20 jun 2009, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 01 jun 2009, 11:21

Rene schreef:Heel misschien is Köln vanuit Nederlands perspectief wel een logischer keuze dan Koblenz. En heel misschien wordt straks op de A74 voor de grens wel het bord geplaatst Köln route Koblenz, om het continueringsgat te overbruggen. Net zoals nu bijvoorbeeld Brussel op de A2 bij Eijsden.
Ik zie niet echt in waarom Nederland daarin een ander perspectief zou kunnen hebben dan, pak 'm beet, Kaldenkirchen. En daar ziet men Köln duidelijk niet als logisch doel van de A61. Linksom of rechtsom is Köln natuurlijk geen A61-doel; het ligt om de hoek. Wat vermelding van Köln op de A61 verder bemoeilijkt is dat het sterk afhangt van je precieze doel hoe je naar Köln moet rijden. Voor het centrum steek je bij Mönchengladbach door naar de A57. Voor de zuidkant (inclusief de route naar Frankfurt) pak je pas bij Kerpen de A4. En voor verkeer uit Eindhoven is het ook nog een optie om bij Venlo rechtdoor te rijden en Köln over de A40-A3 te benaderen. Vooral handig voor verkeer dat naar de noord- of oostkant van de stad moet. Het vermelden van Köln op de A61 -maar ook op de A67 en A73 rondom Venlo- creëert dan ook vooral onzekerheid over de route waarover je gestuurd zou kunnen worden.

Verkeer naar het centrum van Köln is trouwens ook niet gebaat bij een bord "Köln route Koblenz", aangezien die doorsteek bij Mönchengladbach niet bewegwijzerd staat. Je blijft dan dus Köln volgen tot aan Kerpen, zodat je via een omweg bij je doel aankomt.

Zowel dit voorbeeld bij Venlo als de vermelding Brussel bij Maastricht laten toch iets heel paradoxaals zien. Doelen op netwerkniveau verschijnen in Nederland in de "old school" bewegwijzering niet op de borden. Zelfs in de NBA zie je het feitelijk nog veel te weinig. Maar als je bij de grens aankomt, dan staan we ineens klaar om doelen op netwerkniveau aan te geven die aan de andere kant van de grens nog niet eens het bewegwijzeren waard worden geacht. Ze houden er nogal vreemde opvattingen op na bij Rijkswaterstaat.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 01 jun 2009, 13:16

dan kan je Eindhoven zeker bij Mönchengladbach wel aangeven. ;)
Dan nog is Eindhoven net zo snel of sneller via andere routes te bereiken, de N280 is een autoweg en blijft het, waarbij toch limieten zijn.
Waarom niet? Ik begrijp dat er weinig verkeer komt. Maar dan zou je ook een soort van bord kunnen maken: "Zwolle volg route Meppen". Als je dat doet weten mensen dat je niet al bij Nieuweschans de grens over moet gaan, als je richting Zwolle moet. ;)
Ik vind dat niet nodig, verkeer naar Zwolle vindt zijn weg wel.
Alleen Osnabrück pas vanaf knooppunt Azelo noemen vind ik wel erg laat.
Omdat de A1 eigenlijk in Nederland de verbindingsweg is van de Randstad naar Twente is het logisch dat pas bij Twente er een doel achter verschijnt. Enschede is duidelijk zat, ook voor Duitsland. Op Azelo moet het er wel staan.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » ma 01 jun 2009, 15:00

Pino schreef:Verkeer naar het centrum van Köln is trouwens ook niet gebaat bij een bord "Köln route Koblenz", aangezien die doorsteek bij Mönchengladbach niet bewegwijzerd staat. Je blijft dan dus Köln volgen tot aan Kerpen, zodat je via een omweg bij je doel aankomt.
Vanaf Mönchengladbach staat Köln ook aangegeven via de BAB61 en BAB4. Zoals jij al zegt; voor het bereiken van het centrum van Köln niet echt een logische route.

Ik blijf er bij dat ze op dit bord...

Afbeelding

... nooit Köln hadden moeten neerzetten, maar Koblenz of Kaldenkirchen (zo heet de eerste afslag op de BAB61).

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Re: Doelesjendiscussie: Nederland vs. Duitsland

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 jun 2009, 14:50

Ik vind Koln wel een logische bestemming. Hier kan het wel. Om aan te geven dathet niet via de A73 moet en de BAB52. In Duitsland vind ik het een logischere bestemming dan Koblenz, omdat Koln veel groter en bekender is en duidelijk het zuiden van de Rhein Ruhr aangeeft. Koblenz kan er op na Monchengladbach. Koblenz ligt dan wel aan de route, maar is nog erg ver weg en er gaat meer verkeer richting Koln en verder richting Frankfurt vanuit Zuid-Nederland. Het is dus meer netwerkgesitueerd, want Koln zelf is inderdaa.d beter via de A57 te bereiken, maar de steden die je via Koln moet bereiken moet wel via de zuidkant. Ook hoef je dan niet via Dusseldorf. Kaldenkirchen is onzin, wie gaat er daar nou naar een grensplaatje??? Om het te verduidelijken zou je Koln-centrum via de BAB52 kunnen verwijzen.

Het control city pakket van Monchengladbach:
A61: Venlo
A61: Koln
A52: Roermond
A52: Dusseldorf
A44: Krefeld
A44: Aachen

Dit lijkt me toch wel erg logisch, want Koln is een stad met 1 miljoen inwoners dat maar 10 km van de route afligt. Ik pleit daarom ook voor Enschede op de A1 en Rotterdam op de A58 en op de A67. :idea:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 jun 2009, 21:16

Ik zie niet echt in waarom Nederland daarin een ander perspectief zou kunnen hebben dan, pak 'm beet, Kaldenkirchen. En daar ziet men Köln duidelijk niet als logisch doel van de A61. Linksom of rechtsom is Köln natuurlijk geen A61-doel; het ligt om de hoek.
Kaldenkirchen is een klein plaatsje en buiten Venlo en omgeving kent niemand het (behalve wegenkenners) Mensen die naar het buitenland willen gaan bijna altijd naar een verder gelegen bestemming, onlogisch doel.
Je denkt teveel in lijn, als je de netwerkgedachte naar voren haalt is Koln een overheersend doel in de regio en het ligt echt niet ver van de weg af. Koblenz ligt wel aan de route, maar het is te ver weg en het suggereert niet met de verwachting van de weggebruiker, op de locatie.
Wat vermelding van Köln op de A61 verder bemoeilijkt is dat het sterk afhangt van je precieze doel hoe je naar Köln moet rijden. Voor het centrum steek je bij Mönchengladbach door naar de A57.
Koln zelf via de A61, want alle andere doelen(Frankfurt, Bonn, Euskirchen) zijn wel via de A61 te bereiken. Ook is de A57 drukker dan de A61, dat kun je met de bewegwijzering oplossen om het verkeer te spreiden.
Verkeer naar het centrum van Köln is trouwens ook niet gebaat bij een bord "Köln route Koblenz", aangezien die doorsteek bij Mönchengladbach niet bewegwijzerd staat.
Bij Monchengladbach is Dusseldorf via de BAB52 en Koln via de BAB61, geen probleem toch?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 03 jun 2009, 21:45

Ik denk graag in netwerken, wanneer je op een plek bent waar je een grotere groep doelen kunt vermelden voor een weg. Je kunt dan prima twee doelen in lijn pakken en een of twee netwerkdoelen. Die luxe heb je op de A73 bij Venlo echter nog niet. Het gaat daar om de keuze tussen Mönchengladbach / Köln en Mönchengladbach / Koblenz. Daar wint die laatste optie het wat mij betreft met twee vingers in de neus. Je kunt namelijk niet op netwerkniveau bewegwijzeren zolang je niet duidelijk maakt wat doel in lijn is en wat netwerkdoel is. Tot zover de situatie op de A73, resteert de vraag wat je doet op de A61 voorbij Venlo (op de A74 desnoods). Op dat punt heb je de ruimte om Köln te vermelden, gaat het alleen om de vraag hoe je verkeer dan naar Köln geleidt. Want daarvoor heb je onverminderd twee gelijkwaardige opties beschikbaar, afhankelijk van je precieze doel in, rondom of voorbij Köln. Met het bijbehorende probleem hoe je Köln dan op de borden zet. Strassen-NRW heeft het zichzelf daarbij makkelijk gemaakt door Köln pas te vermelden op het moment dat beide route naar de stad uiteen zijn gegaan. Je kunt natuurlijk ook in andere opties denken, maar feitelijk heeft niemand er last van.

Ik ben het absoluut niet eens met je gedachte dat verkeer naar de bewuste delen van Köln maar een suboptimale route op moet worden gestuurd sturen teneinde de A57 te ontzien. Het bewegwijzeren van omwegen is op zichzelf al een manier van automobilistje-naaien, maar in de huidige tijd van navigatiesystemen zullen vele weggebruikers (een dagelijks groeiende groep) toch op de een of andere manier naar die A57 worden geleid. Je creëert alleen maar verwarrring, met bijbehorende gevaarlijke situaties, wanneer je dát verkeer een rechtdoordoel Köln voorhoudt op een plek waar ze volgens hun navigatiesysteem / routeplanning moeten afslaan. Daarom is jouw voorstel bij Mönchengladbach wel degelijk problematisch.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 03 jun 2009, 21:46

Snelwegenkenner schreef: Het control city pakket van Monchengladbach:
A61: Venlo
A61: Koln
A52: Roermond
A52: Dusseldorf
A44: Krefeld
A44: Aachen
BAB61 richting Venlo moet venlo blijven. Staat ook op de langes afstandsborden. Wil jij al dat Internationale (vrachtverkeer) door je achtertuin hebben over een 1x1 gemeentelijke weg met verkeerslichten en verkeerspleinen? Nee, dus vanuit Nederlandse zijde niets vermelden. Nou... misschien Kaldenkirchen.

BAB52 richting Roermond mag ook zo blijven. Dat Internatiionale (vrachtverkeer hier ook wederom zo veel mogelijk mijden. Vanaf Roermond (weet echt niet wat daar staat) Mönchengladbach.

BAB44 richting Aachen mag zo blijven, later mag er Liége/Luik/Lüttich op vermeld worden. Andere kant Mönchengladbach, misschien tezamen met Düsseldorf. Krefeld is helemaal geen optie, omdat de A44 onderbroeken word door Tagebau Garzweiler. Geen optie.

Terugkomend op internationaal (vracht)verkeer: Door langere doelen (Antwerpen, Luik, Venlo (Eindhoven) via de BAB4, BAB40 en BAB44 voorkom je dat dit soort verkeer door je achtertuin gaat.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 04 jun 2009, 16:57

BAB61 richting Venlo moet venlo blijven. Staat ook op de langes afstandsborden. Wil jij al dat Internationale (vrachtverkeer) door je achtertuin hebben over een 1x1 gemeentelijke weg met verkeerslichten en verkeerspleinen? Nee, dus vanuit Nederlandse zijde niets vermelden. Nou... misschien Kaldenkirchen.
Daar ben ik het natuurlijk mee eens, maar na Monchengladbach mag daar best wel Nijmegen en vanaf Nettetal Eindhoven bij. Anders lijkt het net alsof de weg bij Venlo in zijn geheel ophoudt. Ook kan Kaldenkirchen op de borden. Dit als de A74 voltooid is. Zonder de A74 is de huidige situatie prima.
BAB52 richting Roermond mag ook zo blijven. Dat Internatiionale (vrachtverkeer hier ook wederom zo veel mogelijk mijden. Vanaf Roermond (weet echt niet wat daar staat) Mönchengladbach.
Eens, het is en blijft een regionale route.
BAB44 richting Aachen mag zo blijven, later mag er Liége/Luik/Lüttich op vermeld worden. Andere kant Mönchengladbach, misschien tezamen met Düsseldorf. Krefeld is helemaal geen optie, omdat de A44 onderbroeken word door Tagebau Garzweiler. Geen optie.
Als die weg onderbroken is, niet nee. Ik ken de omgeving daar slecht, dus ik weet niet welke wegen wel open zijn en welke niet.

Pino, ok. Maar ik vind Koblenz daar vermelden geen optie, alleen maar omdat je daarmee de grootste stoom niet mee aangeeft. En dus niet tot de verwachting van de weggebruiker terrecht komt. Ik heb ook geen baat bij het toch wel bekende Vlissingen al bij Eindhoven te vermelden, alleen maar omdat het aan het nummertje ligt. Als de A61 was gestopt bij Kerpen, had Koblenz geen doel geweest bij Venlo, hoogstens na Monchengladbach. :roll:
Kortom, ik ben het met je eens dat Koln tot verwarring kan leiden, maar ik vind Koblenz daar ook geen optie. Mijn idee is om Keulen wel op kn Ulingsheide te vermelden en dus ook als achterliggend doel van Monchengladbach in Duitsland. Maar haar bij Monchengladbach via de A52 te sturen. Koln staat voor Monchengladbach voor het zuidelijke RheinRuhrgebiet in zijn geheel. :idea:

Dan krijg je zoiets:

A73 / Venlo-Bladibla / Roermond / Maastricht / Monchengladbach

kn Ulingsheide:
> A73 / Roermond / Maastricht
^ A74 / Monchengladbach / Koln

BAB61 / Monchengladbach / Dusseldorf / Koln

kreuz Monchengladbach:

> BAB52 / Elmpt / Roermond
< BAB52 / Monchengladbach-bladibla / Dusseldorf / Koln
^ BAB61 / Monchengladbach-bladibla / Aachen / Koblenz.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op do 04 jun 2009, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 04 jun 2009, 17:24

Koblenz mag redelijk ver weg liggen voor Nederlandse begrippen, maar in het dunner bevolkte Duitsland is het niet zo ver weg. En belangrijker: het is de eerste stad van enige omvang achter Mönchengladbach. Eindhoven bij Vlissingen is problematisch omdat je nog van alles tegenkomt tussen Eindhoven en Vlissingen en Eindhoven nou weer niet zo overheersend is dat je al die tussengelegen plaatsen wel kunt weglaten. Koblenz bevindt zich in een andere positie. Dus feitelijk geef je met Koblenz gewoon de control city achter de control city aan. Noem je daarentegen alleen de control city Mönchengladbach, dan geef je ook een verkeerd beeld af. Dan lijkt het alsof de A61 niet meer is dan een regionale verbinding naar de eerstvolgende plaats achter de grens.

Overigens trekt de A61 ten zuiden van Kerpen wel wat meer aan dan vakantieverkeer. Wel eens de ladingen vrachtwagens geteld die vanaf de A61 naar het zuiden gaan? Voor een heel groot gedeelte zijn die afkomstig uit de Rotterdamse haven. Die vrachtwagens rijden nu nog grotendeels via de A15-A73-A57-A1 naar de A61, maar als de A74 klaar is, verloopt de meest logische route van Rotterdam naar Koblenz ook voor vrachtwagens via Venlo (voor personenverkeer was het al nooit zo problematisch om even dat stukje binnendoor te rijden). Het valt natuurlijk moeilijk uit te tellen of de stroom "Koblenz" op de A61 bij Venlo groter is dan de stroom "Köln", maar hij is hoe dan ook significant en zal als gezegd alleen maar significanter worden. Ik deel de aversie tegen vermelding van Koblenz bij Venlo dan ook niet; het gaat absoluut om meer dan "alleen maar omdat Koblenz toevallig aan de A61 ligt".

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 04 jun 2009, 17:27

^ BAB61 / Monchengladbach-bladibla / Aachen / Koblenz.
Kijk eens wat Snelwegenkenner hier schrijft.... ;)
Die vrachtwagens rijden nu nog grotendeels via de A15-A73-A57-A1 naar de A61,
Ook dan via de A16/A58/A2/A67/BAB61.

Waarom wordt er dan wel Koln al eerder dan vanaf Koblenz vermeld op de BAB61?
Die vrachtwagens moeten toch ook terug naar Rotterdam en dan is het toch logisch dat Monchengladbach of Venlo daar in plaats van vermeld worden, waarom dat weer niet?
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op do 04 jun 2009, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » do 04 jun 2009, 19:53

mhkamp schreef:Vanaf Roermond (weet echt niet wat daar staat) Mönchengladbach.
Daar stond in het verleden Mönchengladbach, tegenwoordig staat er Dusseldorf

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 05 jun 2009, 16:43

Ik geef Pino (en de rest) gelijk dat Koblenz beter is dan Koln, maar eigenlijk wil ik zeggen dat ik in het Nederlandse gedeelte alleen nog maar Monchengladbach wil zien, in Duitsland dan Koblenz erbij, maar ook Dusseldorf als derde doel via de BAB57. Dan denk je in netwerk, en verrek, misschien kun je dan ook Aachen erbij doen voor op de afstandsborden.

Zo vermeld je niet alleen de A61 richting, maar ook andere richtingen van Monchengladbach, en nu kun je zien hoe belangrijk Monchengladbach is. ;)
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op vr 05 jun 2009, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 05 jun 2009, 16:46

Vind ik niet logisch. Ik zal zeker niet ook nog eens Aachen erbij zetten vanaf de grens. De BAB61 gaat nu eenmaal naar Koblenz en verder. Als je dit al doet, dan op dezelfde manier als Dusseldorf, onder de streep met BAB 44 ervoor.

Bij Mönchenglabach staat Aachen wel al op de borden.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 05 jun 2009, 16:51

Nee, want voor Aachen hoef je pas later af te slaan. Maar goed, je zou Aachen ook pas bij M-G kunnen vermelden. ;)

BAB61:
Tussen grens NL en kreuz Monchengladbach:
Koblenz 168 km, Monchengladbach 26, [52] Dusseldorf 48 km
kn Monchengladbach:(Op de portaalborden)
^ A61, Koblenz, Aachen, Monchengladbach-bladibla.
> A52, Roermond, Dusseldorf, Monchengladbach-bladibla

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 05 jun 2009, 16:53

Hier kan ik me in vinden, om al meteen over de grens Dusseldorf [52] erbij te zetten. Immers, na de afrit Viersen staat dit ook al op de borden zo (inclusief Roermond [52]).

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 05 jun 2009, 16:58

Niet logisch, dat verkeer vindt zijn weg wel, want het zal regionaal zijn, omdat nationaal verkeer andere routes gebruikt, dus overbodig bordgebruik, een paar afritten ervoor(dus bij Viesen) is het wel logisch.
Op de BAB52 vind ik ook alleen Koblenz nodig.