Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » zo 31 mei 2009, 19:14

Ik werd in Kroatië een beetje getriggerd door de vermeldingen van Trieste op de borden aldaar. Om in Trieste te komen vanuit Istrië moet je 2 grenzen passeren, feitelijk is het dus een doel niet van een land verderop, maar nog eentje daarna. Een beetje valsspelen is het hier wel, daar Trieste in de regio Istrië al vele jaren lang een doel is, ook sinds de Joegoslavische tijd, en toen was het nog maar 1 land verder in plaats van 2.

Ik vroeg me dus af of er meer voorbeelden te vinden zijn van doelen die verwijzen naar 2 landen verderop, dus niet het volgende land. Een voorbeeld zouden de Europese afstandsborden bij Amsterdam kunnen zijn waar je Kopenhagen en Parijs kunt terugvinden, doelen in landen die niet in Nederland grenzen.

Verder schiet me zo Antwerpen te binnen op de Duitse A4. Hoewel België aan Duitsland grenst, loopt de route via Nederland en is het dus ook een doel dat je via 2 grenzen moet passeren.

Wie kent er nog meer voorbeelden? Ik ga er vanuit dat ze veelal in de buurt van drielandenpunten liggen, of bij kleine landen dan wel landen met een korte doorsteek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 mei 2009, 19:30

Routes tussen Zwitserland en Oostenrijk bij Feldkirch in de buurt, die via Liechtenstein lopen?

Brenner op AD Inntal, het plaatsje Brenner (bij de Brennerpas) ligt net in Italië.

In Luxemburg staan in Rodange verwijzingen naar Longwy (Frankrijk), die voor nog geen kilometer over Belgisch grondgebied lopen via een grote rotonde.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » zo 31 mei 2009, 19:46

Met de Brenner speel je een beetje vals. De verwijzing ziet op de pas, en die ligt precies op de grens. Op de Italiaanse A22 zie je een paar borden waarop München staat, maar volgens mij gaat dat niet om bewegwijzering, maar alleen om telefoonnummers die je kunt bellen om verkeersinformatie te krijgen over de gehele route Modena - München.

Zelf zou ik deze nog toevoegen:
- "Dijon / Lyon" bij Neufchateau. Theoretisch kun je Dijon en Lyon natuurlijk bereiken via Longwy (één grensovergang), maar de grootste groep gaat via Luxemburg (dus twee grenzen).
- op de Duitse A64 staat een verwijzing naar Brussel en Metz (foto)
- in Monaco staan verwijzingen naar Italiaanse doelen (ik meen Genova)
- op de Zwitserse A2 verschijnt het doel Belfort, waarvoor je van oudsher via Duitsland wordt geleid (weet niet of dat nog steeds het geval is).

Wat verder wel een vermelding verdient, zijn de ovaaltjes "Kroatië" en "Turkije" die staan vermeld op de borden in de omgeving van Salzburg. Geen plaatsen, maar toch wel een soort van doel. In dezelfde categorie de vermeldingen "Italië" en "Zwitserland" bij München (voor Zwitserland ga je immers via Bregenz), en de ovaaltjes "GB" in Brussel.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 aug 2010, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » zo 31 mei 2009, 19:52

Er zijn geen ovaaltjes meer bij Salzburg met TR of GR (die er vroeger wel waren). Nu zijn het alleen direct aan Oostenrijk grenzende landen, dus CZ, SK, H, SLO en I. Wel staat Ljubljana er vermeld, maar dat bord staat net een paar kilometer binnen Oostenrijk.

Monaco naar Genova: Dat is een goede, die heb ik daar ook eens gezien. En ik noemde al Antwerpen in Duitsland, maar dat geldt natuurlijk ook voor Aachen in België vlak voor de Nederlandse grens.

Offtopic: Ik heb in Oostenrijk nog een ovaaltje met YU gezien. Er was wel een ovaaltje SLO overheen geplakt maar dat was veel kleiner dan het oospronkelijke ovaaltje en je kon wat delen van de letters YU erbovenuit zien komen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door boe! » zo 31 mei 2009, 20:04

Palance schreef:Verder schiet me zo Antwerpen te binnen op de Duitse A4. Hoewel België aan Duitsland grenst, loopt de route via Nederland en is het dus ook een doel dat je via 2 grenzen moet passeren.
Aachen in omgekeerde richting.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » zo 31 mei 2009, 20:11

Staat er op de Franse A31 al geen Bruxelles of Liege?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » zo 31 mei 2009, 20:20

^^ Nee. De bewegwijzering op de A31 geeft geen doelen achter Luxembourg aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 mei 2009, 20:23

Pino schreef:Met de Brenner speel je een beetje vals. De verwijzing ziet op de pas, en die ligt precies op de grens.
Kan zijn, maar dan had je ook Brennerpass kunnen gebruiken. Maar blijkbaar wilde men toch naar een plaats verwijzen die representatief is voor de pas. Dan kom je uit op Brenner, en dat ligt in Italië.
Palance schreef:Staat er op de Franse A31 al geen Bruxelles of Liege?
Ik heb al gekeken of foto's, maar niet bij Thionville. Ook in Luxemburg verschijnt Liège niet op de A3.

koenie
stadsweg
Berichten: 304
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 11:06
Locatie: Erica

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door koenie » zo 31 mei 2009, 20:24

Staat Zagreb niet op de Oostenrijkse A9 ten zuiden van Graz? En volgensmij stond Graz ook aangegeven op de Kroatische A2 richting Maribor.

Ook staat Saloniki in Nís in Servië aangegeven, hiervoor moet je eerst nog door Macedonië!!!
Bij wegen zitten praten over wegen met 'n stuk asfalt in de maage.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » zo 31 mei 2009, 20:40

Van Zagreb/Graz zou ik het niet weten. In Zagreb e.o. zelf wordt geen Graz aangegeven (wel doelen in de buurlanden), maar misschien verderop op de A2 wel.

Nis/Thessaloniki is net als Trieste 'veroorzaakt' door de nieuwe grenzen op de Balkan, maar is idd. ook 'dubbelgrensoverschrijdend'.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 mei 2009, 20:47

Staat er in Zuidwest-Servië (Novi Pazar) geen Skopje op de borden ofzo, via Kosovo?

Staat er tussen Nis en Dimitrovgrad al een keer Istanbul genoemd, of nog niet?

Op de Duitse A96 zijn verwijzingen met CH-ovaaltjes, maar dan moet je eerst nog door Oostenrijk.

En dan nog transitroutes, zoals Innsbruck vanaf Salzburg over de Duitse A8 en A93. Op kleinere schaal: De verwijzingen tussen Dubrovnik en Split die via Bosnië gaan. Bij Zittau zullen ongetwijfeld ook Tsjechische doelen staan, waarvoor je kort door Polen moet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » zo 31 mei 2009, 20:54

Die transitroutes (Salzburg-Innsbruck) beschouw ik van het kaliber Zundert-Breda (via Antwerpen) en 's-Heerenberg-Arnhem (via Emmerich). Je komt uiteindelijk in je oorspronkelijke land terug.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » zo 31 mei 2009, 21:25

Coen Tunnel schreef:Kan zijn, maar dan had je ook Brennerpass kunnen gebruiken. Maar blijkbaar wilde men toch naar een plaats verwijzen die representatief is voor de pas. Dan kom je uit op Brenner, en dat ligt in Italië.
Ik kan nergens uit afleiden dat naar dat plaatsje wordt verwezen. Dat het toevoegsel "paß / pass" op borden regelmatig niet wordt toegevoegd verandert daar niets aan. Neem de verwijzingen "Gotthard" en "Grand St. Bernhard" op de Zwitserse borden. Daar is geen plaatsje waarnaar verwezen wordt. Ook in Oostenrijk zie je regelmatig dat de pas het doel is, zonder dat daarbij het toevoegsel "paß" wordt neergezet. Zie bijvoorbeeld "Arlberg" (wederom: geen plaatsje met die naam). En zie het feit dat je rondom Innsbruck borden ziet waarop Brenner tegen een groene achtergrond staat vermeld, wat zoveel wil zeggen als "geen komnaam".

Afstandsverwijzingen naar "Brenner" rekenen ook terug tot de pashoogte, niet tot aan het plaatsje.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Hanno » zo 31 mei 2009, 21:36

Coen Tunnel schreef:Routes tussen Zwitserland en Oostenrijk bij Feldkirch in de buurt, die via Liechtenstein lopen?
München op de Zwitserse A13. Loopt niet via Liechtenstein maar Oostenrijk en hoort dus in het rijtje.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Vinny » zo 31 mei 2009, 22:25

Ik heb ooit in de Franse Ardennen een wegwijzer met 'Maastricht' erop gezien. Maar ik ben hem later nooit meer tegengekomen... :cry:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 01 jun 2009, 9:53

Coen Tunnel schreef:Op de Duitse A96 zijn verwijzingen met CH-ovaaltjes, maar dan moet je eerst nog door Oostenrijk.
Ja, want Bregenz ligt volgens die borden mooi zowel in Oostenrijk als in Zwitserland! :puh2: Misschien hadden ze ook beter even een doel kunnen kiezen in Zwitserland...
Hanno schreef:München op de Zwitserse A13. Loopt niet via Liechtenstein maar Oostenrijk en hoort dus in het rijtje.
Oorspronkelijk was dat via Liechtenstein dus wel het plan. In de jaren '70 waren er plannen om de zogenaamde 'Liechtensteiner Schnellstrasse' (S17) te bouwen, die vanaf Knoten Feldkirch-Süd via de Letzetunnel naar Liechtenstein zou lopen. Vervolgens zou er in Liechtenstein een autoweg worden gebouwd naar de Zwitserse A13. Deze plannen zijn echter helemaal verdwenen, alleen is het project van de Letzetunnel (nu onderdeel van het plan voor de B191) nog officieel in beweging, maar daar hoor je ook al niks meer over.

Nu heb je nog het plan van de Bodensee Schnellstrasse (S18) die nu nog (steeds) in de planningsfase is. Vroeger was hier de A15 gepland, maar dat is ook in de jaren '70 komen te vervallen.

Wat had Oostenrijk toch in 1975 schitterende plannen! Als die allemaal zouden worden uitgevoerd, wat had Oostenrijk dan niet een prachtig wegennet gehad! :D

Afbeelding van 1975 met het hele oorsprongkelijke wegennet plan: http://www.wabweb.net/verkehr/vkimages/BSG71plan.jpg
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door duikgek89 » ma 01 jun 2009, 13:30

Waar daar die S15 getekend is, is helemaal geen 2x2 weg nodig. Dat is nu een rustige brede autoweg... Misschien het stukje na de aftakking van de B184 niet, daar ben ik niet geweest, maar veel verkeer heb ik op het stuk daarvoor alvast niet gezien...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door harry » di 02 jun 2009, 12:46

Coen Tunnel schreef:Kan zijn, maar dan had je ook Brennerpass kunnen gebruiken. Maar blijkbaar wilde men toch naar een plaats verwijzen die representatief is voor de pas. Dan kom je uit op Brenner, en dat ligt in Italië.
Pino schreef:Ik kan nergens uit afleiden dat naar dat plaatsje wordt verwezen.
Andere voorbeelden: Mont Blanc (Monte Bianco) en Frejus.
(Toevallig allebei bereden, de afgelopen weken.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Vinny » di 02 jun 2009, 13:36

Mont Blanc (Monte Bianco)
Dat ding heet dus 'Witte berg'. Het lijkt me logisch dat dan naar de berg op zichzelf wordt verwezen en niet persé naar een dorp op of een tunnel door de berg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » di 02 jun 2009, 14:31

In Frankrijk staat "Tunnel du Mont Blanc" en "Tunnel de Frejus" op de borden, dus daar wordt ook zeker verwezen naar de tunnel. En zijn de verwijzingen aan de Italiaanse kant naar deze tunnels niet soortgelijk ("Traforo del Frejus")?

Verwijzingen naar de berg zelf lijken me trouwens nog knap lastig op de afstandenborden. Hoe bereken je de afstand naar een top waar geen weg naartoe loopt? De A40 afrijden tot aan Chamonix en dan in een driehoeksmeting naar de top van de Mont Blanc? Gelukkig is het geen issue, omdat de verwijzingen op de borden nou eenmaal zien op de tunnel. De afstandsaanduidingen tellen dus ook terug naar het begin van de tunnel. De verwijzingen "Gotthard" op de Zwitserse A2 lijken daarentegen af te tellen naar de pashoogte en niet naar de tunnel (zie bijvoorbeeld dit bord vlak ná de splitsing A2-A13 bij Bellinzona - de afstand naar het tunnelportaal is kleiner). Op de San Bernardino- en Grote Sint Bernhard-route zal het niet anders zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Vinny » di 02 jun 2009, 17:48

In Frankrijk staat "Tunnel du Mont Blanc" en "Tunnel de Frejus" op de borden, dus daar wordt ook zeker verwezen naar de tunnel. En zijn de verwijzingen aan de Italiaanse kant naar deze tunnels niet soortgelijk ("Traforo del Frejus")?
OK, ik ging er van uit dat er alleen maar 'Mt. Blanc(o)' stond. In Frankrijk ken ik de verwijzingen naar (letterlijk vertaald): Tunnel onder het Kanaal. Dat verwijst natuurlijk ook naar de tunnel en niet naar de zeestraat zelf...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » wo 03 jun 2009, 12:48

Mij schiet ineens te binnen dat ik op de Oostenrijkse A10 bij Villach nog borden heb zien staan met ovaaltjes met D, maar ook B en NL. Hoe grensoverschrijdend wil je het hebben? :) Dat bord was overigens bedoeld voor de autotrein, ik was helaas te laat voor een foto.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door harry » wo 03 jun 2009, 13:21

Pino schreef:En zijn de verwijzingen aan de Italiaanse kant naar deze tunnels niet soortgelijk ("Traforo del Frejus")?
Nee, aan de Italiaanse kant staat (bijvoorbeeld vanaf Torino) prominent FREJUS en MONTE BIANCO op de borden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » wo 03 jun 2009, 14:11

Vond van de verwijzingen naar de Frejus inmiddels ook foto's in deze draad. Enig idee hoe dat zit met afstandsvermeldingen, en met name naar welk punt die aftellen? Grote kans dat je daar nooit achter zult komen, omdat afstandsvermeldingen op Italiaanse snelwegen nou eenmaal erg zeldzaam zijn.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Snelwegenkenner » wo 03 jun 2009, 14:41

In Duitsland heb je ook dubbel-grensoverschrijdende doelen, zoals Antwerpen op de BAB4 bij Aachen en ik geloof ook op de BAB40. :dyn_hyp:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » wo 03 jun 2009, 16:38

Antwerpen op de A4 was genoemd. En Antwerpen op de A40, dat was altijd jouw grote projectje, maar Antwerpen staat op de gehele A40 bij mijn weten niet vermeld...

Het zou een interessante draad worden, wanneer we ook nog eens de dubbel-grensoverschrijdende doelen volgens Snelwegenkenner en co. zouden moeten toevoegen. Jullie zijn er in jullie discussies vele malen beter (?) in om doelen op grote afstand en in buitenlanden op de borden te zetten. 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Palance » wo 03 jun 2009, 16:50

Hoe zit het met verwijzingen Spanje <-> Frankrijk via Andorra?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Coen Tunnel » wo 03 jun 2009, 18:47

Pino schreef:Ik kan nergens uit afleiden dat naar dat plaatsje wordt verwezen.
Het tegendeel kan ik ook nergens uit afleiden.
Dat het toevoegsel "paß / pass" op borden regelmatig niet wordt toegevoegd verandert daar niets aan. Neem de verwijzingen "Gotthard" en "Grand St. Bernhard" op de Zwitserse borden. Daar is geen plaatsje waarnaar verwezen wordt. Ook in Oostenrijk zie je regelmatig dat de pas het doel is, zonder dat daarbij het toevoegsel "paß" wordt neergezet. Zie bijvoorbeeld "Arlberg" (wederom: geen plaatsje met die naam). En zie het feit dat je rondom Innsbruck borden ziet waarop Brenner tegen een groene achtergrond staat vermeld, wat zoveel wil zeggen als "geen komnaam".

Afstandsverwijzingen naar "Brenner" rekenen ook terug tot de pashoogte, niet tot aan het plaatsje.
Hier ligt toevallig wel een plaatsje, en dat ligt op de pashoogte.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Pino » wo 03 jun 2009, 19:05

Ik leid dat af uit:
1. Het feit dat de vermelding Brenner op richtinggevende bewegwijzering in Oostenrijk meestal tegen een groene achtergrond wordt weggezet, wat aangeeft dat niet naar een kom wordt verwezen. Dus wordt verwezen naar de pashoogte.
2. Het feit dat naar andere passen in Oostenrijk ook wordt verwezen zonder de toevoeging "paß", zelfs wanneer er geen bijbehorend plaatsje is met die naam. Zie het voorbeeld Arlberg.
3. Het feit dat je in Oostenrijk ook nergens een vermelding ziet dat Brenner in Italië ligt.

Natuurlijk wil het feit dat in Oostenrijk naar de pas wordt verwezen nog niet zeggen dat ze dat in Duitsland ook doen. Maar die kans lijkt me relatief klein. Al met al heb ik, toegegeven, geen positieve redenering en ook geen positief bewijs. Maar het is wel de meest voor de hand liggende uitleg. En laten we wel wezen, iemand die op een paarhonderd kilometer afstand een vermelding als Brenner of Gotthard ziet, die denkt echt niet in termen van dorpjes, maar die denkt aan de pas waarom het allemaal draait. Als ik Brenner of Brennero op de borden zie staan, ervaar ik dat als bewegwijzering naar de pas. 99.9 % van de weggebruikers (zoniet meer) ervaart het net zo. Met alle respect, ik vind het een nogal systeemautistische benadering om nou enorm voor dat dorpje te gaan liggen, ook al heb ik geen bewijs dat op Dreieck Inntal daadwerkelijk niet naar dat dorpje wordt verwezen. Vraag het voor de grap eens bij het Autobahnamt in Bayern. Grote kans dat ze daar nog nooit van het dorpje in kwestie hebben gehoord.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Bericht door Ds79m » wo 03 jun 2009, 19:34

In Brussel zijn er ovaaltjes te vinden naar Engeland, dat is een voorbeeld dicht bij huis.

Verder is er nog een categorie met doelen die 2x een grens overschrijden om weer in het zelfde land uit te komen, zoals Arnhem bij 's-Heerenberg of op de N274 of Belgische N40.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie