Dubbel-grensoverschrijdende doelen
Moderator: Moderatoren
-
- Voorzitter
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen
Die weg is wel een rechtstreekse weg naar Riga toe. Al zou ik persoonlijk ook nog wel een Litouws doel willen toevoegen.
-
- Voorzitter
De enige stad van betekenis in Litouwen aan deze route en de grootste stad na Sovetsk is Šiauliai, dat zo'n 100.000 inwoners heeft maar 195 km verderop ligt, dus al op zo'n 60% van de route naar het veel grotere Riga. Wellicht wat vroeg om hier aan te geven. Klaipeda is het enige logische hoek-om-doel van grotere betekenis (Kaunas en Vilnius gaan immers rechtdoor over de A229), maar vanaf Kaliningrad zou je dan eerder de A191 naar Zelenogradsk en dan de 27A-015 en de Litouwse weg 167 over de Curonian Spit nemen, om uiteindelijk de veerpont naar Klaipeda te pakken, omdat dat korter is en je dan tevens een rustiger grensovergang passeert. Dus zoveel verkeer richting Klaipeda zal hier ook niet zijn.
-
- 4x5 autosnelweg
Een wegwijzer voor voetgangers. Deze staat aan de Duitse zijde van het drielandenpunt. Het linkerbordje bevat al 3 bestemmingen in 3 landen, maar hier ontopic is de vermelding Gemmenich: dat ligt in Belgie, maar de route loopt via Nederlands grondgebied naar Wolfhaag vanwaar men naar Gemmenich kan afdalen. Dubbel-grensoverschrijdend dus.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Tauragė is de grootste stad in Litouwen die dicht bij de grens is. Het is de grootste plaats in een straal van 80 kilometer. Het heeft echter nagenoeg geen knooppuntfunctie. Šiauliai heeft dat wel meer en is ook groter, maar Rīga is natuurlijk wel een behoorlijk stuk groter en belangrijker dan beide steden. Het ligt 300 kilometer van dat kruispunt en is dus ook niet overdreven ver weg.
Bij Sovetsk is men trouwens bezig aan een rondweg en nieuwe grensovergang. Er is dus enig grensoverschrijdend verkeer. Alhoewel grenscomplexen midden in een centrum vaak uitermate onpraktisch zijn.
Bij Sovetsk is men trouwens bezig aan een rondweg en nieuwe grensovergang. Er is dus enig grensoverschrijdend verkeer. Alhoewel grenscomplexen midden in een centrum vaak uitermate onpraktisch zijn.
-
- Voorzitter
Binnen Litouwen dan, de Russische grensstad Sovetsk op 35 km afstand heeft ongeveer het dubbele aantal inwoners. Maar die stad staat dan ook terecht vermeld op dit kruispunt.Chris schreef:Tauragė is de grootste stad in Litouwen die dicht bij de grens is. Het is de grootste plaats in een straal van 80 kilometer.
Om Tauragė met 23.000 inwoners hier op 95 km afstand aan te geven vind ik ook wel wat overdreven.
-
- polderweggetje
Verwijzing naar Feldkirch in Oostenrijk op de Zwitserse A13. Slechts 11 km rijden, maar je moet wel eerst door Liechtenstein.

Villacher Bier
-
- 2x2 autosnelweg
Dubbel-grensoverschrijdende doelen

Op de Zwiterse A13 komt op die manier wel vaker een dubbel-grensoverschrijdend doel voor. Naast Oostenrijkse doelen door Liechtenstein, heb je ook München dat eerst nog via Oostenrijk loopt. Bij knooppunt Sargans valt dit natuurlijk extra op, als alle doelen op een rijtje staan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x4 autosnelweg
Het unieke hiervan is dat dit zo ongeveer het enige dubbel-grensoverschrijdende doel is dat toch in een buurland ligt.
-
- 4x3 autosnelweg
Valt wel mee toch? Denk zo binnen de minuut al aan:
- verwijzingen op de weg Trier-Luxembourg naar Belgische en Franse doelen
- verwijzing Aachen op E313/E314
- verwijzing Dijon/Lyon bij Neufchateau
- verwijzing Nice aan Zwitserse kant Sint Bernhardtunnel
- verwijzingen op de weg Trier-Luxembourg naar Belgische en Franse doelen
- verwijzing Aachen op E313/E314
- verwijzing Dijon/Lyon bij Neufchateau
- verwijzing Nice aan Zwitserse kant Sint Bernhardtunnel
-
- expressweg

De andere kant op staat Liberec ook al op de B178.
-
- Voorzitter
Genève op de Italiaanse A4 (via Mont Blanctunnel en de Franse A40)
Basel op de Franse A36 vlak voor de grens (via de Duitse A5)
Verwijzing naar Duitse A8 vanuit Frankrijk via Schengen en de Luxemburgse A13
Longwy en France via de Belgische N804 en N830
Luxembourg, Pétange en Rodange via de Belgische A28 en de eerste afrit direct na de grens (en ook hier de N804 en N830, maar dan de andere takken)
Basel op de Franse A36 vlak voor de grens (via de Duitse A5)
Verwijzing naar Duitse A8 vanuit Frankrijk via Schengen en de Luxemburgse A13
Longwy en France via de Belgische N804 en N830
Luxembourg, Pétange en Rodange via de Belgische A28 en de eerste afrit direct na de grens (en ook hier de N804 en N830, maar dan de andere takken)
Omgekeerd natuurlijk ook Antwerpen bij Aachen.Pino schreef:- verwijzing Aachen op E313/E314
-
- 2x2 autosnelweg
Welk bord is dat? Portalen in ieder geval niet of ze moeten vervangen zijn.Vanuit daar is Lyon nog 577 km dus het verste doel in Belgie veruit.- verwijzing Dijon/Lyon bij Neufchateau
-
- Voorzitter

On topic: ik meen me wel te herinneren dat er in Arlon op de N82 bij de toerit naar de E25 Metz vermeld staat/stond, maar juist op die plek is geen Streetview.
-
- Voorzitter
Het bord Dijon/Lyon over de E411 heb ik gevonden in Streetview: https://www.google.nl/maps/@49.8439668, ... 312!8i6656
Het staat op Streetviewbeelden van april 2009. Op de Streetviewbeelden van oktober 2009, slechts zes maanden later, is het al weg. Het staat er dus al meer dan zeven jaar niet meer en dat verklaart dan ook waarom ik het mij niet kan herinneren, ondanks aardig wat reizen naar Luxemburg sinds 2011.
Het staat op Streetviewbeelden van april 2009. Op de Streetviewbeelden van oktober 2009, slechts zes maanden later, is het al weg. Het staat er dus al meer dan zeven jaar niet meer en dat verklaart dan ook waarom ik het mij niet kan herinneren, ondanks aardig wat reizen naar Luxemburg sinds 2011.
-
- Voorzitter
Frankrijk via Duitsland in Schengen: https://www.google.nl/maps/@49.4718883, ... 312!8i6656
Het wegnummer N153 is trouwens verouderd, dit is tegenwoordig de D654.
In exclaves heb je natuurlijk ook dubbel-grensoverschrijdende doelen:
Como in Campione d'Italia
Puigcerdà in Llívia
Het wegnummer N153 is trouwens verouderd, dit is tegenwoordig de D654.
In exclaves heb je natuurlijk ook dubbel-grensoverschrijdende doelen:
Como in Campione d'Italia
Puigcerdà in Llívia
-
- 4x3 autosnelweg
Dat bord was het inderdaad. Stond niet op de reguliere borden van het knooppunt of op afstandenborden; het was dit eenmalige bord als vorm van routebevestiging.Coen Tunnel schreef:Het staat op Streetviewbeelden van april 2009. Op de Streetviewbeelden van oktober 2009, slechts zes maanden later, is het al weg. Het staat er dus al meer dan zeven jaar niet meer en dat verklaart dan ook waarom ik het mij niet kan herinneren, ondanks aardig wat reizen naar Luxemburg sinds 2011.
Kom daar zelf maar weinig, en herinner met het bord vooral van vakanties van de jaren '90. Neufchateau met dit bord was wat dat betreft een mooi teken dat je de lange Ardennen zo ongeveer achter je had gelaten en Frankrijk naderde. Maar goed, ben daar zelf in de afgelopen jaren eigenlijk maar nauwelijks geweest, dus het was me totaal niet opgevallen dat het bord weg is.

-
- verkeersader
Op de Franse A35 ('Autoroute du Cigognes', ik wist niet dat die een naam had) wordt ook tweemaal naar Basel verwezen via de A5: hier en hier.Coen Tunnel schreef:Basel op de Franse A36 vlak voor de grens (via de Duitse A5)
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
-
- 2x4 autosnelweg
Staat die verwijzing er nog steeds? Ik kom er wel eens, maar kan het me niet herinneren (of ik kijk erover heen).Coen Tunnel schreef: Zo staat Parijs ook al aangegeven op de E25 tussen de Nederlandse grens en Cheratte.
-
- Voorzitter
Het gaat om dit bord: https://www.google.nl/maps/@50.6868303, ... 312!8i6656
Volgens mij staat dit bord er nog steeds.
-
- Wegnummerfotograaf
Zoals Zondereigen in Baarle-Hertog.Coen Tunnel schreef:In exclaves heb je natuurlijk ook dubbel-grensoverschrijdende doelen

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Voorzitter

-
- autoweg
Klopt. Dit was op de 16e gefilmd.Coen Tunnel schreef:Het gaat om dit bord: https://www.google.nl/maps/@50.6868303, ... 312!8i6656
-
- Wegnummerfotograaf
Hoek Chaamseweg/Hoogbraak en verderop nog een paar keer.Coen Tunnel schreef:Waar staat die dan aangegeven? Ik heb op Streetview zo gauw geen wegwijzers in Baarle-Hertog gevonden.
https://www.google.nl/maps/place/Hoogbr ... 4d4.920505
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- expressweg
Dit gedeelte van de kruising ligt in België: https://goo.gl/maps/oXhsmpSDkV52Coen Tunnel schreef:Waar staat die dan aangegeven? Ik heb op Streetview zo gauw geen wegwijzers in Baarle-Hertog gevonden.
En van deze oude wegwijzers weet ik het niet: https://goo.gl/maps/guYzfhCd7HF2
-
- Voorzitter
Tellen we deze mee? Chisinau in Oekraïne, maar de route loopt door het de facto onafhankelijke Transnistrië (met eigen grenscontroles):
https://www.google.nl/maps/@46.7374357, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@46.7374357, ... 312!8i6656
-
- 4x5 autosnelweg
Interessant. Ik vraag me af of er vergelijkbare situaties zijn rond Kosovo, Abchazië, Zuid-Ossetië, etc.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Toch een voorbeeld gevonden met Kosovo:
Deze en deze wegwijzers staan in Rožaje in Montenegro en verwijzen naar een stad in Kosovo. De route loopt echter via Servië.
Detail: Deze eerste wegwijzer naar Kosovska Mitrovica staat voor verkeer dat zelf net uit Kosovo (Peć) komt.
Deze en deze wegwijzers staan in Rožaje in Montenegro en verwijzen naar een stad in Kosovo. De route loopt echter via Servië.
Detail: Deze eerste wegwijzer naar Kosovska Mitrovica staat voor verkeer dat zelf net uit Kosovo (Peć) komt.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Ik heb het vandaag zelf tweemaal voor Tbilisi gezien, vlak achter elkaar, met 1240 en 1239 km.jelger schreef:Even bevestiging zonder foto bewijsjelger schreef:Ik heb em als het goed is op een video staan, zou het moeten opzoeken, maar in Georgië staat op de S1/E60 tussen Gori en Tbilisi (vlak voor Tbilisi) een bord met Teheran erop.van wat ik vorig jaar al meende te zien: tussen Gori en Tbilisi staat een aantal keren Teheran op de borden. Afgelopen week met zekerheid gezien.
-
- expressweg

Hier dan de frames (uit het videomateriaal geschud) van twee borden (met afwijkende doelen combinatie) waar Teheran op staat op de S1 / E60 tussen Gori en Kaspi. Dichter bij Tbilisi staan ze ook, na de aansluiting van de S3.
- SPOILER: TOON