Sorry dat ik deze thread 'gekaapt' had, maar het leek me juist handig om twee vergelijkbare routes niet over twee aparte threads te verspreiden, ookal is de vertrekdag dan anders... Ik weet niet zo goed of ik nu alsnog een apart topic moet openen eigenlijk, maar als het nodig is, kan iemand 'm dan alsnog splitsen? Bedankt.
Ik heb zelf net een uitgebreid overzicht gemaakt van wegwerkzaamheden die je tegenkomt via de verschillende mogelijke reisroutes, gebaseerd op de link van Pino op pagina 1. Ik zal hier even e.e.a. uiteenzetten, dan ben ik niet de enige die lol heeft van het uitzoekwerk.

Ik hak het eventjes in tweeën, met als scheiding omgeving Würzburg (namelijk Kreuz 3 x 7, of Kreuz 70 x 73).
Tot omgeving Würzburg
Tót Aschaffenburg, of je nou helemaal via de BAB 3 of via de route 3 - 2 - 45 - 3 rijdt, is er nauwelijks een Baustelle te bekennen: op de 3 heb je 0,8 km en op de 45 heb je 2,2 km te verduren; pas daarna beginnen de problemen. Op de BAB 3 is er tussen Aschaffenburg en Würzburg zo'n 25 kilometer aan Baustellen! Aangezien (voor mij, komende vanuit Utrecht) de afstand tot Aschaffenburg zo'n 440 km is, verwacht ik daar met een vertrek om 4 uur en een rustpauze pas rond 8:30 aan te komen (prognose is gebaseerd op geen file, maar goed...). Ik neem aan dat het op een zwarte zaterdag om half 9 's ochtends in elk geval al doffe ellende is tussen Aschaffenburg en Würzburg, zeker vanwege die 25 km Baustellen?
De alternatieve route naar Würzburg/Nürnberg (voor mij dus via de Nederlandse A12 en de BAB's 3 - 2 - 1 - 44 - 7) kent overigens ook zo'n 25 kilometer aan Baustellen, maar de helft daarvan ben je al voorbij kort nadat je het Ruhrgebiet verlaat, dus voor mij is dat al voor half 7 's ochtends. Dat moet niet al te veel problemen opleveren. De tweede helft Baustellen op deze route, namelijk de 13 km op de 7, wordt wel jammer, maar daar is niets aan te doen.
Mocht je overigens bij Hengelo over de grens komen en via de 30 en de 33 naar de 44 rijden, dan heb je op de 30 geen en op de 33 zo'n 4,7 km werkzaamheden, maar loop je wel zo'n 12 km op de 1 en de 44 mis.
Vanaf omgeving Würzburg
Als je de rest van de route via Nürnberg rijdt (zowel vanuit Aschaffenburg via 3 - 9 als vanuit Kassel via 70 - 73 - 9) levert dat in totaal maar 9 kilometer werkzaamheden op in twee Baustellen: 5 km op de 9 vlak onder Nürnberg en nog 2 km verderop, halverwege Ingolstad-München.
Als je echter via het zuiden (BAB 7) rijdt, kom je tot aan Ulm zo'n 16 km aan Baustellen tegen. Vervolgens op de 8 nog 22,5 km (alles pas na Augsburg), of via Memmingen op de 7 en de 96 nog 12 km. Mocht je vanaf Ulm de route BAB 8 - B17 - BAB 96 kiezen heb je maar 4,8 km werkzaamheden, hoewel ik geen info heb over Baustellen op de B17 én je natuurlijk vóór Augsburg al dik in de file terecht kunt komen vanwege die lange Baustelle daarna.
Rondom en na München (99, 8, 93) is er gelukkig geen Baustelle te bekennen.
Tsja, ik weet dus ook niet wat wijsheid is. :P Ik denk dat ik sowieso via Kassel zal rijden (voor mij een omweg van 44 km), tenzij jullie ongeveer unaniem verwachten dat er op een zwarte ochtend om 8:30 nog weinig vertraging is tussen Aschaffenburg en Würzburg.

Ik weet echter niet of het daarna handig is om via Nürnberg (70-73-9) te rijden met de weinige werkzaamheden maar wel veel filekans op zwarte zaterdag, of dat het beter is om ten opzichte van die route nog 64 km extra om te rijden (en 21 km
extra werkzaamheden te moeten trotseren) via Memmingen. Zou dat tijdwinst opleveren...?