Naar Slovenië in juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Naar Slovenië in juli

Bericht door duikgek89 »

Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:Zou ik niet doen, er zijn toch wel wat Baustellen en die kunnen vertraging opleveren. Bovendien komt veel vakantieverkeer vanuit de BAB61 ook over de BAB8. En als je eenmaal op de BAB8 zit heb je naar mijn idee weinig goede alternatieven over.
Veel vakantieverkeer van de BAB 61 zal de A5 richting Zwitserland nemen. En vanaf Ulm heb je de A7 en A96 als alternatief.
-Vanuit Brabant en Limburg is de BAB61 makkelijker als de BAB3, maar inderdaad zal ook veel vakantieverkeer daar de BAB5 op gaan.
-A7 A96 kan inderdaad.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Timon91 schreef:Als ik het zo zie valt het dus wel mee op de A8. Geen 60 km Baustelle. Toch A8 doen dus?
Als ik dat zo bekijk is het niet één lange baustelle, maar verdeeld in meerdere wat bij elkaar tot ongeveer 60 km uitkomt. Hoeveel precies weet ik niet. Er zijn wat baustelles ook al voor en na Augsburg. Die moet je dus ook meerekenen, maar misschien zijn die baustelles alweer opgelost.

Anyway, mochten er toch veel werkzaamheden en/of files op de A8 staan van Ulm naar Augsburg, dan kan je altijd via de A7 en de A96 uitwijken. Als je de A96 neemt, moet je wel de middenring pakken, want als je dan nog de A99 neemt, dan rij je een heel eind om en het duurt kwa tijd ook nog eens langer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Afgelopen januari ben ik hier nog langs gereden. Het is een nagenoeg één aan elkaar sluitende rij van diverse baustellen vanwege de uitbreiding naar 2*3. Globaal gezien het gehele traject tussen Augsburg en de ring München.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Palance gaf in het topic van zijn fotoserie ook al aan dat er veel werkzaamheden zijn daar.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

SnarfFlevoland schreef:Anyway, mochten er toch veel werkzaamheden en/of files op de A8 staan van Ulm naar Augsburg, dan kan je altijd via de A7 en de A96 uitwijken. Als je de A96 neemt, moet je wel de middenring pakken, want als je dan nog de A99 neemt, dan rij je een heel eind om en het duurt kwa tijd ook nog eens langer.
Eventueel kun je bij Augsburg nog de B17 nemen naar de A96. De B17 is grotendeels een Gelbe Autobahn.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef:Eventueel kun je bij Augsburg nog de B17 nemen naar de A96. De B17 is grotendeels een Gelbe Autobahn.
Dat kan ook prima inderdaad! ;) Alleen handiger en korter is om via de A7/A96 te gaan, maar mocht je door willen rijden over de A8 en je bedenkt je nog, dan is de B17 zeker een goed alternatief! :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Zo bedoelde ik het ook, als alternatief, mocht er toch nog file staan tussen Augsburg en München.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Coen Tunnel schreef:Zo bedoelde ik het ook, als alternatief, mocht er toch nog file staan tussen Augsburg en München.
Oh, sorry dat had ik even niet door... :o Maar verder is het inderdaad een goed idee! :)
Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 »

Zo dus: klik

Zo vermijd je de wegwerkzaamheden tussen Augsburg en München. Hoe zit het met de A8 tussen Karlsruhe en Augsburg?
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Jullie gingen op donderdag en niet op zaterdag toch? Ik ben de draad een beetje kwijt geraakt omdat er twee vragen door elkaar gingen lopen. Maar als je in de vakantie op donderdag gaat rijden moet je niet teveel problemen hebben.

Ik zou op een donderdag gewoon zo rijden:
klik
Dus A2, A12, BAB3, BAB9, BAB99, BAB8. Scheelt 40km, de BAB3 schiet tot Aschaffenburg goed op, BAB9 moet ook geen problemen opleveren, alleen BAB3 Aschaffenburg - Nürnberg kent wat vervelende stukjes...

Maar ik zou geen 40km om rijden op donderdag. Ken je alternatief, je kunt tot Koblenz (BAB48) nog wisselen tussen A3 en A61. Maar via BAB3 - BAB9 moet weinig problemen geven...

edit:
Op zaterdag en wellicht ook op vrijdag is omrijden om bepaalde punten te vermijden natuurlijk wel te overwegen, maar op een donderdag zou ik dat niet doen.
Jozzy
zandpaadje

Bericht door Jozzy »

Sorry dat ik deze thread 'gekaapt' had, maar het leek me juist handig om twee vergelijkbare routes niet over twee aparte threads te verspreiden, ookal is de vertrekdag dan anders... Ik weet niet zo goed of ik nu alsnog een apart topic moet openen eigenlijk, maar als het nodig is, kan iemand 'm dan alsnog splitsen? Bedankt.

Ik heb zelf net een uitgebreid overzicht gemaakt van wegwerkzaamheden die je tegenkomt via de verschillende mogelijke reisroutes, gebaseerd op de link van Pino op pagina 1. Ik zal hier even e.e.a. uiteenzetten, dan ben ik niet de enige die lol heeft van het uitzoekwerk. :) Ik hak het eventjes in tweeën, met als scheiding omgeving Würzburg (namelijk Kreuz 3 x 7, of Kreuz 70 x 73).

Tot omgeving Würzburg
Tót Aschaffenburg, of je nou helemaal via de BAB 3 of via de route 3 - 2 - 45 - 3 rijdt, is er nauwelijks een Baustelle te bekennen: op de 3 heb je 0,8 km en op de 45 heb je 2,2 km te verduren; pas daarna beginnen de problemen. Op de BAB 3 is er tussen Aschaffenburg en Würzburg zo'n 25 kilometer aan Baustellen! Aangezien (voor mij, komende vanuit Utrecht) de afstand tot Aschaffenburg zo'n 440 km is, verwacht ik daar met een vertrek om 4 uur en een rustpauze pas rond 8:30 aan te komen (prognose is gebaseerd op geen file, maar goed...). Ik neem aan dat het op een zwarte zaterdag om half 9 's ochtends in elk geval al doffe ellende is tussen Aschaffenburg en Würzburg, zeker vanwege die 25 km Baustellen?

De alternatieve route naar Würzburg/Nürnberg (voor mij dus via de Nederlandse A12 en de BAB's 3 - 2 - 1 - 44 - 7) kent overigens ook zo'n 25 kilometer aan Baustellen, maar de helft daarvan ben je al voorbij kort nadat je het Ruhrgebiet verlaat, dus voor mij is dat al voor half 7 's ochtends. Dat moet niet al te veel problemen opleveren. De tweede helft Baustellen op deze route, namelijk de 13 km op de 7, wordt wel jammer, maar daar is niets aan te doen.
Mocht je overigens bij Hengelo over de grens komen en via de 30 en de 33 naar de 44 rijden, dan heb je op de 30 geen en op de 33 zo'n 4,7 km werkzaamheden, maar loop je wel zo'n 12 km op de 1 en de 44 mis.

Vanaf omgeving Würzburg
Als je de rest van de route via Nürnberg rijdt (zowel vanuit Aschaffenburg via 3 - 9 als vanuit Kassel via 70 - 73 - 9) levert dat in totaal maar 9 kilometer werkzaamheden op in twee Baustellen: 5 km op de 9 vlak onder Nürnberg en nog 2 km verderop, halverwege Ingolstad-München.

Als je echter via het zuiden (BAB 7) rijdt, kom je tot aan Ulm zo'n 16 km aan Baustellen tegen. Vervolgens op de 8 nog 22,5 km (alles pas na Augsburg), of via Memmingen op de 7 en de 96 nog 12 km. Mocht je vanaf Ulm de route BAB 8 - B17 - BAB 96 kiezen heb je maar 4,8 km werkzaamheden, hoewel ik geen info heb over Baustellen op de B17 én je natuurlijk vóór Augsburg al dik in de file terecht kunt komen vanwege die lange Baustelle daarna.

Rondom en na München (99, 8, 93) is er gelukkig geen Baustelle te bekennen.

Tsja, ik weet dus ook niet wat wijsheid is. :P Ik denk dat ik sowieso via Kassel zal rijden (voor mij een omweg van 44 km), tenzij jullie ongeveer unaniem verwachten dat er op een zwarte ochtend om 8:30 nog weinig vertraging is tussen Aschaffenburg en Würzburg. :) Ik weet echter niet of het daarna handig is om via Nürnberg (70-73-9) te rijden met de weinige werkzaamheden maar wel veel filekans op zwarte zaterdag, of dat het beter is om ten opzichte van die route nog 64 km extra om te rijden (en 21 km extra werkzaamheden te moeten trotseren) via Memmingen. Zou dat tijdwinst opleveren...?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Van de winter rond 8.30 uur het stuk Aschaffenburg-Würzburg gereden. Drama. Twee uur over gedaan. En dan was het niet eens zwarte, maar rode zaterdag. Würzburg-Nürnberg trouwens net zo erg, dat stukje koste ons ook 2 uur.Het weer was wel erg slecht, dat is zeker ook van invloed geweest. Tot Aschaffenburg echter geen enkel probleem gehad. Ik zou als je toch via Kassel rijdt, zeker de 70-73 route nemen.

Wat dat omrijden betreft: 60 km omrijden kost globaal ongeveer evenveel tijd als drie kwartier file rijden...
Omabeatle
zandpaadje

Bericht door Omabeatle »

Hoi mensen, even dit draadje nieuw leven inblazen.

Ik ga in op zaterdag 18 juli ook naar Sloveniё. We hebben een huisje gehuurd in de buurt van Cerknica (30 km onder Ljubljana), en daar moeten we zaterdagavond aankomen. Dit heeft als gevolg dat wij op een mooie (zwarte) zaterdag de reis mogen gaan ondernemen. Het plan is als volgt:

Herkomst: Enschede
A35 - N35 - B54 (Munster) - A1 - A44 (Kassel) - A7 (Schweinfurt)
Dit stuk van de route staat al redelijk vast, mocht iemand nog een betere suggestie hebben dan hoor ik die graag. Vanaf Schweinfurt zijn er 3 opties:

West = via A7 - Fussen - A12 - A13 - binnendoor Italiё (op dit forum al vaker beschreven) - A4 - Postojna
Midden (standaard) = A70 - A73 - A3 - A9 - A99 (Munchen) - A8 - A10 (Salzburg) - A11 - A2 (Ljubljana) - A1
Oost = A70 - A73 - A3 (Passau) - A8 - A9 (Graz) - A1

Probleem is als volgt: Wij willen op deze reis niet overnachten en we moeten nog op een redelijke tijd bij het huisje zijn (voor 21.00). Wij hebben wel drie bestuurders aan boord, dus de afstand is geen probleem. Vrijdag op zaterdagnacht was ik van plan om rond 3.00 te vertrekken

De vraag aan jullie:
Welke van bovenstaande routes is het meest betrouwbaar? Daarmee bedoel ik dat wij van tevoren uit kunnen gaan van een redelijk vaste reistijd. Ik gok zelf dat de oostelijke route het meest betrouwbaar is. De middenroute heeft namelijk alle ellende rond Munchen en de tunnels in Oostenrijk, en de westroute is voor een groot deel over onvoorspelbare nationale wegen.

Klein ander vraagje: Is 3.00 vroeg genoeg, of te vroeg? :)
Andere alternatieven zijn natuurlijk ook welkom!
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Oost is volgens maps een 44km korter als west en je hebt meer snelweg, maar je moet wel langs Nürnberg wat misschien een probleem kan zijn. Toch denk ik dat dat de beste route is.

West route is ook goed, die onvoorspelbare OWN wegen vallen wel mee. De Fernpass is voor een groot deel een goede autoweg en kun je aardig doorrijden, wel hebben volgens mij steeds meer mensen dat alternatief gevonden en die weg kan dus druk zijn. Brennerpas is ook een mogelijk knelpunt. SS49 en SS51 is niet zo'n probleem, je komt weliswaar door een paar plaatsjes en erg hard kun je niet rijden, maar het kost niet veel meer tijd als uren voor die &(!*#& tunnels wachten, bovendien is de route erg mooi en misschien een prettige afwisseling van al die snelwegen. De SS49 kan het eerste stukje een beetje druk zijn maar de drukte valt daarna erg mee. De SS51 viel met de drukte ook erg mee. Wel heb je niet overal goede inhaal mogelijkheden en als er voor een stel treuzelaars rijden en je bent de vijfde auto in de stoet daarachter dan duurt het even voor je voorbij bent. En de A27 en A28 in Italië zijn grotendeels uitgestorven. Italiaanse A4 kan wel druk zijn.
Ik vond het een prettige en mooie route naar Istrië in plaats van dat drama bij die tunnels in Oostenrijk. Toch is voor jou hoogstwaarschijnlijk de Oostelijke route betrouwbaarder en sneller.

Dan heb je ongeveer 1300km te rijden, 100km meer als over München. Als je in Duitsland een snelheid van 140 a 150 op de teller probeert aan te houden en op de andere plaatsen de Vmax (of Vmax + 10 op teller dat is meestal goed) en je geen onverwachte problemen tegenkomt dan is mijn ervaring dat je op lange reizen vaak om en nabij de 100kmh gemiddeld uitkomt. 'S nachts met 3 korte stops en meestal 140 op de teller hebben we richting 110 gehaald, 's nachts haal je hoger gemiddeld omdat je je top veel meer kan aanhouden omdat er nauwelijks verkeer is. Maar goed, 1300km zou meestal een 13 uur rijden zijn. Tel daarbij nog een aantal stops om te eten, te drinken, de benen te strekken en het toilet te bezoeken en laten we zeggen dat je dan op een uur of 16 uitkomt. Neem dan nog een beetje marge en zeg dat je 18 uur van tevoren moet vertrekken en dan moet je normaal ruim op tijd arriveren.

Ik weet niet of eerder aankomen een probleem is? Dan kun je ook overwegen om op vrijdagavond om 21:30 of iets dergelijks aan te rijden, dan rijd je het grootste stuk 's nachts en dan is het veel rustiger op de weg en de route betrouwbaarder, ik denk dat je die 1300km dan vrij makkelijk in een 12u (108kmh gemiddeld) kunt rijden zonder gekke dingen te doen, uiteraard wel pauze bijtellen.
Verder vind ik het zelf vervelend om te gaan slapen en om 3 uur weer op te staan, dan blijf ik liever wakker, maar waarschijnlijk kom je 's ochtends wel in een dip. Als mensen in het gezelschap in de auto kunnen slapen dan gaat degene die in de auto niet kan slapen als eerste rijden, dan hoef je ook niet zo bang te zijn om tijdens het rijden in slaap te vallen en zodra het licht wordt en de anderen wakker worden dan kunnen ze de rest rijden.
Omabeatle
zandpaadje

Bericht door Omabeatle »

duikgek89 schreef: Ik weet niet of eerder aankomen een probleem is? Dan kun je ook overwegen om op vrijdagavond om 21:30 of iets dergelijks aan te rijden, dan rijd je het grootste stuk 's nachts en dan is het veel rustiger op de weg en de route betrouwbaarder, ik denk dat je die 1300km dan vrij makkelijk in een 12u (108kmh gemiddeld) kunt rijden zonder gekke dingen te doen, uiteraard wel pauze bijtellen.
Verder vind ik het zelf vervelend om te gaan slapen en om 3 uur weer op te staan, dan blijf ik liever wakker, maar waarschijnlijk kom je 's ochtends wel in een dip. Als mensen in het gezelschap in de auto kunnen slapen dan gaat degene die in de auto niet kan slapen als eerste rijden, dan hoef je ook niet zo bang te zijn om tijdens het rijden in slaap te vallen en zodra het licht wordt en de anderen wakker worden dan kunnen ze de rest rijden.
Bedankt voor het advies. Eerder weggaan is een optie, aangezien wij vanaf 12.00 uur mogen aankomen. Echter rijden wij dan 's nachts en 's ochtends vroeg, en dus hoef ik ook geen problemen te verwachten bij Munchen en de tunnels? Of is het daar rond 6 uur 's ochtends ook al dringen geblazen?
DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee »

Tauern wordt vanaf een uur of 5 goed druk, zeker als beieren net met vakantie gaat... Wij hebben daar richting Kroatie (Istrie) al eens flink in de file gestaan om 5 uur ochtends (uurtje).. Munchen weet ik zo niet meer, konden wel redelijk doorrijden volgens mij..
Denk dat de Oostroute de meest gunstige is
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Dat uurtje vroeg in de ochtend kun je zoals jij al een paar keer aangegeven hebt als pauze zien. Je kunt om die tijd ook geluk hebben dat er niks aan de hand is en het kan ook zo zijn dat je daar al eerder bent. Als het een heldere nacht met volle maan is dan is het niet zo donker en dan kun je harder rijden, als het heel donker is dan is 140 vaak hard genoeg.
Vroeg bij de tunnel is in ieder geval een stuk beter als midden op de dag want een eventueel uurtje wachttijd loopt gedurende de dag makkelijk op naar 3 a 4 uur en dat is toch wel erg veel... Overigens maak je dat uurtje niet snel goed met de omweg over de Oostelijke route.

Vanaf de tunnel is het nog een kleine 250km. Eenmaal in de tunnel heb je waarschijnlijk geen problemen meer, misschien als er iets gebeurt is, maar verder niet. Het verkeer wordt door de tunnel gedoseerd en de karawankentunnel is geen probleem. In Slovenië moet het ook goed te doen zijn, dus dan heb je nog, zeg 2,5 uur te gaan. je hebt wat tunnels, in Slovenië een klein stukje waar nog geen snelweg ligt en later nog wat binnendoor en nog wat zoeken, dan nog wat pauze, dus zeg een uur of drie, misschien 3 en half. Ik verwacht dat dat niet heel veel meer veranderd als het wat later wordt. Je komt dan weliswaar te vroeg aan, maar misschien kun je dan de bagage vast stallen en vragen of ze jouw accommodatie als eerste kunnen nakijken en schoonmaken. (Uiterlijke vertrektijd zal een uur of 10 zijn? Als je een beetje mazzel hebt zijn die mensen eerder/vroeg weggegaan en is je accommodatie als eerste schoongemaakt en kun je er om een uur of 10 a 10:30 al in).
Verder kun je in die tijd eventueel alvast wat in de omgeving bekijken en misschien ook alvast wat boodschappen doen en een leuk restaurantje zoeken om die avond te eten.

Er is echter ook een andere mogelijkheid. Zelfs als je om 23:00 vertrekt dan heb je bij München waarschijnlijk nog geen noemenswaardige problemen. München voorbij is voor jou een 750km, dus maak daar een 7,5 uur van. Laten we zeggen dat je hooguit 8 uur nodig hebt in de nacht. Dan ben je om uiterlijk 07:00 München voorbij Dan heb je wel wat meer risico maar om 07:00 zou ik daar niet al te bang voor zijn en bovendien kun je bij München de binnenring nemen. klik, route over binnenring.

Bij de tunnels heb je dan wel het risico op problemen, maar dan ben je in ieder geval niet zo vroeg. Daar is echter ook een alternatief voor en ik verwacht dat dat bij deze tijdstippen gunstiger is als helemaal via Graz en Maribor. Je gaat dan bij Rosenheim de A93, in Oostenrijk de A12. Dan bij Kuffstein süd eraf en de B173, B178, B161, B108, Felbertauerntunnel, B100, A10 en A11 naar de Karawankentunnel. Dat schijnt ook een snelle route te zijn en daar heb je hoogstwaarschijnlijk minder kans op wachttijd voor de tunnel. Misschien is voor die route beter om pas bij Worgl-Ost van de A12 te gaan en via de B178 en B170 naar de B108 te gaan, maar dat is wel 15km meer, daar moet iemand anders antwoord op geven.
Een ander alternatief voor de tunnel is de B99 (Radstadt, St Michael im Longau), maar die zal ook niet rustig zijn als de wachttijd bij de tunnels aardig is opgelopen.