Waar heb jij gereden in Nederland?

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg

Re: Waar heb jij gereden in Nederland?

Bericht door Rein »

waldo79 schreef: ma 07 okt 2024, 12:06 Hetzelfde heb ik met de Noordkop, het noorden van Friesland en grote delen van Groningen en Drenthe. Daar kom ik zelden, vandaar dat ik bij een meeting o.i.d. in die omgeving gelijk een omweg maak om wat meer te zien.
Inderdaad. Holwert (waar het veer naar Ameland vertrekt) is bijvoorbeeld nog een dik uur rijden wanneer je Friesland bij Lemmer binnenkomt. En bijvoorbeeld een plaats als Pieterburen is vanaf Lemmer 1,5 uur rijden, net als Delfzijl. In het noorden zijn de reistijden dus nog best wel lang en zeker als je van buiten de noordelijke provincies komt, is zijn de gebieden ten noorden en oosten van Leeuwarden en Groningen een behoorlijk eind rijden.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ook binnen het noorden kunnen de reistijden best fors zijn. Ik kom oorspronkelijk uit Assen en ging vroeger wel eens met mijn ouders naar Houwerzijl in de provincie Groningen. Dan rij je nota bene tot aan Groningen over de A28, maar daarna schiet het voor geen meter op, met lange einden over vrij smalle wegen. Google Maps rekent nu 52 minuten voor 52 km.

En ritten als Assen-Heerenveen gaan vrijwel alleen maar over OWN. Dat is, afhankelijk van de route, 55 tot 70 km maar kost je om en nabij een uur. De reistijd via Groningen is ongeveer net zo lang, maar die route is 83 km. Het is tekenend dat die route eigenlijk nauweljks langzamer is. Voor Assen-Drachten rijden velen ook over het OWN, al is de omweg via Groningen te overzien en kost het je doorgaans niet veel meer tijd. Assen-Emmeloord is ook zo'n verbinding waarbij je altijd wel een deel OWN zal pakken of vrijwel helemaal over het OWN rijdt. Ja, je zou A28-N50 kunnen rijden, maar dat is al gauw 30-35 km langer en onder de streep niet sneller.

En reis je tussen twee uithoeken van de noordelijke provincies, dan kan de reistijd nog verder oplopen. Van Bourtange naar Stavoren kost meer dan twee uur, terwijl de snelste route in Google Maps volledig binnen Groningen en Friesland blijft.
Chris schreef: ma 07 okt 2024, 11:50 Zeeland is voor ons ook ver weg en je komt er ook niet zo snel doorheen op weg naar een andere bestemming. Vlissingen is vanaf Zwolle 3 uur rijden, en dus ook 3 uur terug, dat doe je niet zo snel op een dagtrip als je ter plaatse ook nog wat wil zien. Bijvoorbeeld door Zuid-Limburg kom ik veel vaker, al dan niet op weg naar verdere bestemmingen. Dat heb je bij Zeeland niet.
Maastricht is vanaf Zwolle ook dichterbij dan Vlissingen. In Zuid-Limburg ben ik vaak geweest, in Zeeland nu drie keer geloof ik.

Er zijn ook wel wat snelwegen die ik maar eenmaal heb bereden, omdat ze gewoon niet op een logische route voor mij liggen. A15 Gorinchem-Deil bijvoorbeeld, of de A59 Noordhoek-Sabina. De A58 tussen De Baars en Batadorp heb ik ook maar één keer gereden, en volgens mij al meer dan tien jaar geleden. De A67 van Leenderheide naar Zaarderheiken heb ik ook slechts eenmaal gereden. En dichterbij huis de A27 om Almere heen, tussen de N305 en de A6.
Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter »

Erbij:

A4: Sabina tot Zoomland
A17: Zevenbergen tot A16
A27: St. Annabosch tot A59
A58: A65 tot St. Annabosch & De Stok tot A16 en A16 tot St. Annabosch
A59: Noordhoek tot A4 & 's-Hertogenbosch tot Waalwijk
A65: N65 tot A58

En diverse N-wegen maar dat geloof ik wel.

-edit (zie mijn volgende post)

Vier jaar geleden ben ik in Willemstad geweest, vrij zeker dat ik toen in ieder geval de afslag Willemstad heb gebruikt. Geen idee meer hoe ik toen gereden ben maar ben toen ook in Klundert geweest dus misschien ook wel binnendoor gedeeltelijk. In ieder geval wel vergeten deze kaart de updaten met betrekking tot dat stukje weg. A59 Sabina - Hellegatsplein laat ik dus nog even open. Moet toch nog een keer naar Zeeland voor wat wegen ;)
Laatst gewijzigd door Jutter op vr 16 mei 2025, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
CB-Interactive
woonerf

Bericht door CB-Interactive »

Leuk, maar een beetje onrealistische topic.
Sinds mijn 18e rij ik zelf, ben nu 48 jaar. Mijn eigen jaren opgeteld met de ritjes die ik als bijrijder maakte wordt te veel om te onthouden.
Heb op heel wat wegen gereden en ik rij in een keer goed naar een van de bekende dag uitjes in Nederland zonder navigatie te hoeven gebruiken. Ik kan niet zeggen dat ik niet genoeg wegenkennis heb opgedaan ;)
De laatste tijd rij ik nog maar weinig auto en pak ik meestal de e-bike. De Randstad is nou niet bepaald een autovriendelijk gebied met al die drukte.
Exclusief op muziekcassette: "Muziek voor op de N-weg", het ultieme alternatief voor streaming...
Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter »

A12 erbij van A4 tot A2 (enkele losse stukken daarvan had ik al wel eerder gereden).

Afbeelding

Inmiddels ben ik aan het afvinken, nog te gaan (A-wegen):

Afbeelding
Berrychello
verkeersader

Bericht door Berrychello »

Bij de A35 bedoel je de N18 denk ik?
Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter »

Berrychello schreef: vr 16 mei 2025, 22:18 Bij de A35 bedoel je de N18 denk ik?
Ik bedoelde eigenlijk het stukje van de "N18 tot N35/afrit 25 Enschede". Bij een bepaalde zoom staat er op Google Maps "26b Doetinchem", dat had ik foutief overgenomen als naam van een knooppunt terwijl het slechts een afrit is. Maar goed, het stuk tussen afrit 26 en 25 dus. :top:
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Ik heb er even over nagedacht, maar misschien denk ik dat het wel leuk is als ik mijn Bereden Routes deel.

Dit jaar heb ik wederom extra kilometers in eigen land bereden. Zo ben ik in bepaalde uithoeken geweest waar ik normaal nooit kom, zoals in Bergen op Zoom, Bourtange, Noordwijk en Waalwijk. Hieronder een kaart met alle wegen die ik ooit in mijn leven heb bereden ('t Is ook niet heel veel, ben nog jong):

Afbeelding

(Nog) geen shared-link beschikbaar, misschien binnenkort!

Legenda
SPOILER: TOON

Dikke lijnen zijn autosnelwegen, dunne lijnen zijn geen autosnelweg (ter verduidelijking).
Groene lijnen zijn wegen die ik in dit jaar (in 2025) heb bereden.
Blauwe lijnen zijn wegen die ik in de afgelopen 10 jaar (behalve dit jaar) heb bereden.
Paarse lijnen zijn wegen die ik langer dan 10 jaar geleden heb bereden.
Opmerking: De lijnen zijn gebaseerd op wegen die op dit zoomniveau zichtbaar zijn op GM.

edit: Sorry, ik was even vergeten dat de N50 Natuurlijk géén autosnelweg is.
Onzekerheden in de Achterhoek; heb daar in de jaren 2015-2018 veel bereden.

* Nog nooit in Zeeland geweest
* Het noordelijkste punt waar ik ooit ben geweest is daadwerkelijk bij Groningen, nl. 53° 15'
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

JuwaA35 schreef: za 02 aug 2025, 22:15 * Nog nooit in Zeeland geweest
Wel bijna zie ik, want de A4 richting Belgische grens ligt op een bepaald moment niet meer dan een paar meter van Zeeland af :lol:
Infrastructuurkopjes
polderweggetje

Bericht door Infrastructuurkopjes »

Nu ik een half jaar m’n rijbewijs heb (18y) ging ik ook eens kijken waar ik tot nu toe heb gereden. Je kan er met een beetje gepuzzel wel uit herleiden waar ik de snelweg oprij

https://imgur.com/a/gqq8Luf
Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter »

Zo, afgelopen week naar een festivalletje in Duitsland en in België geweest. Mooi wat af kunnen strepen door slechts een beperkt aantal extra kilometers te maken.

Nieuw:
A1: Duits grens tot A35
A28
A35: Knooppunt Doetinchem tot Enschede
A58: Vlissingen tot A4
A59: Hellegatsplein - Sabina
A256
A270: Nuenen tot Neervoortse Dreef
A326
A348: De Steeg tot Velp

Helaas kwam ik er zojuist achter dat ik in mijn afvinklijstje nog de A38 ben vergeten. Ik ben daar wel langsgereden :facepalm:

Nog te doen:
A38
A2: N278 tot Belgische grens
A76: Ongeveer helemaal nog
A77: A73 tot Duitse grens
A79: A2 tot A76

Volgende week ga ik naar nog een festival in Duitsland, eens kijken of het lukt al die nog af te strepen wegen in Limburg dan te rijden. Dan nog de A38. Aantal mogelijkheden in mijn agenda, een festival in België over twee weken en anders een concert in Tilburg in oktober.

-edit
Jutter
dorpsstraat

Bericht door Jutter »

Zo, mijn laatste update hier qua A-wegen. Naar festival in Duitsland twee weken geleden via A77 gereden en afgelopen week naar België via A76 tot Maasmechelen, A76 terug tot Simpelveld daarna A76 terug tot A79 en A79 tot A2. Via A2 tot in België. Op terugweg A38 beide richtingen gereden.

Afbeelding

De N-wegen geloof ik wel :surrender:
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Nou, ik heb ze gehad hoor: de Corbulo-, Konings-, Victory Boogie Woogie- en de Rottemerentunnel :woop:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Afgelopen zaterdag heb ik een rondje gereden in de regio Den Haag en Rotterdam, waarmee ik de N434, A24 en doorgetrokken A16 heb kunnen afstrepen, en daarmee tegelijkertijd ook weer het Nederlandse snelwegennet compleet heb. :woop:
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Vandaag heb ik na een zakelijke rit naar de regio Leiden de A16 weer in beide richtingen compleet gemaakt en voor het eerst een stuk A44 gereden, dus hierbij de stand van zaken in mijn ruim 5,5 jaar rijervaring. Ik maak er geen doel van om het hele Rijkswegennet en provinciale snelwegen compleet bereden te hebben, vooral omdat er verspreid over het land stukken snelweg zijn die vanuit mijn woonplaats gezien erg klote liggen. Snelwegen waarvan ik nog nooit een kilometer bereden heb staan niet in het overzicht, maar met name in het zuiden van het land mis ik door de (bijna) exponentiële stijging van het aantal gereden kilometers per jaar sinds 2023 nog maar een paar kruimels.

A1: In beide richtingen tussen Knooppunt Watergraafsmeer en Knooppunt Beekbergen
A2/N2: Richting zuiden tussen Maarssen en Knooppunt Everdingen en tussen Culemborg en Maastricht-Centrum Noord, richting noorden tussen de Belgische grens en Culemborg en tussen Knooppunt Everdingen en Maarssen
N3: Compleet in beide richtingen (duh...)
A4: Richting zuiden tussen Schiphol en Knooppunt Ypenburg, tussen Knooppunt Kethelplein en Knooppunt Benelux, en tussen Bergen op Zoom-Noord en Knooppunt Markiezaat, richting noorden tussen de Belgische grens en Knooppunt Hellegatsplein en tussen Knooppunt Ypenburg en Schiphol
A8/N8: Compleet in beide richtingen
A9/N9: In beide richtingen tussen Uitgeest en Alkmaar
A10: In beide richtingen tussen Knooppunt Coenplein en Knooppunt Watergraafsmeer (A10-Noord)
N11: In beide richtingen tussen Alphen aan den Rijn-Centrum en Bodegraven
A12: In beide richtingen tussen Bleiswijk en de Duitse grens, met richting oosten onderbrekingen tussen Oudenrijn en Lunetten alsmede tussen Waterberg en Velperbroek
A13: Compleet in beide richtingen
A15/N15: Richting oosten tussen Knooppunt Benelux en Knooppunt Ressen, richting westen tussen Knooppunt Valburg en Knooppunt Vaanplein
A16: Compleet in beide richtingen
A17: Compleet in beide richtingen
A20: Richting oosten tussen Knooppunt Kleinpolderplein en Knooppunt Gouwe, richting westen tussen Knooppunt Gouwe en Knooppunt Kethelplein
A27: Richting zuiden tussen Knooppunt Eemnes en Nieuwendijk, tussen Hank en Knooppunt Hooipolder, en tussen Breda-Noord en Knooppunt Sint Annabosch, richting Noorden tussen Knooppunt Sint Annabosch en Breda-Noord en tussen Nieuwendijk en Knooppunt Rijnsweerd
A28: In beide richtingen tussen Knooppunt Rijnsweerd en Westerbork
A29: In beide richtingen tussen Knooppunt Vaanplein en Barendrecht en tussen Knooppunt Hellegatsplein en Knooppunt Sabina
A30: Compleet in zuidelijke richting, richting noorden tussen Knooppunt Maanderbroek en Ede-Noord
A38: Compleet in beide richtingen
A44/N44: In beide richtingen tussen Sassenheim en Knooppunt Ommedijk
A50/N50: In beide richtingen tussen Knooppunt Ewijk en Apeldoorn-Noord, met richting noorden een onderbreking tussen Knooppunt Valburg en Renkum
A58: Richting oosten tussen Knooppunt De Poel en Knooppunt Batadorp, richting westen tussen Knooppunt Batadorp en Knooppunt Princeville en tussen Knooppunt De Stok en Knooppunt Stelleplas
A59/N59: Richting oosten tussen Zierikzee en Oss-Oost, richting westen tussen Rosmalen en Zierikzee
N62: Compleet in zuidelijke richting
A65/N65: Compleet in zuidwestelijke richting, richting noordoosten tussen Knooppunt De Baars en Tilburg-Noord
A67: In beide richtingen tussen Hapert en de Duitse grens
A73: In beide richtingen tussen Knooppunt Ewijk en Maasbracht
A74: Compleet in beide richtingen
A76: Compleet in beide richtingen
A79: Richting westen tussen Valkenburg en Bunde
A256/N256: Richting zuiden tussen Goes-De Poel en Knooppunt De Poel
A325/N325: Richting noorden tussen Knooppunt Ressen en Knooppunt Velperbroek
A348/N348: In beide richtingen tussen Knooppunt Velperbroek en Dieren (snelweggedeelte dus compleet)