Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: Lelystad Airport wordt regionale luchthaven

Bericht door jelger » wo 16 sep 2020, 14:24

... weg ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 02 mar 2021, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 16 sep 2020, 15:13

Anderzijds is er ook het kip-of-het-ei argument: je kan niet een vliegveldje als Lelystad vluchten laten overnemen zonder die eerst goed genoeg uit te bouwen tot luchthaven. Vervolgens kost dat eerst geld, en daarna pas ga je de effecten merken zodra de vluchten overgenomen worden. Dus het is ook weer niet voor niets.

Maar anderzijds is dat ook waarom Maastricht geen passende vergelijking is, dat is al een lopende serieuze luchthaven die wat wordt opgelapt. Naar mijn idee is de enige serieuze vergelijking te maken met andere voormalige vliegvelden die tot luchthaven worden opgewaardeerd. Ik vind het al raar dat dat niet voor zich spreekt en dat je niet gewoon een willekeurig luchthavenproject kan pakken en daar de kosten van vergelijken. Maar dat zal aan mij liggen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 16 sep 2020, 16:21

^^
Er zijn een aantal mensen die willen aantonen dat het "belachelijk veel geld is" voor Lelystad. Het enige dat ik met de vergelijkingen heb willen aantonen is, dat ook andere infraprojecten, of zoethoudertjes in de zorg, enorme bedragen geld kunnen opslokken. Dat het niet een-op-een te vergelijken valt, snap ik ook wel. En over nut of noodzaak van Lelystad heb ik verder ook niks willen zeggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 16 sep 2020, 16:28

Ik krijg eerlijk gezegd de indruk dat men eigenlijk een beetje teleurgesteld is dat het 'maar' € 214 miljoen gekost heeft en dat dat ook 'maar' € 14 miljoen meer was dan de laatste raming. Dat er geen totaalbedrag exact bekend is komt wellicht ook omdat de kosten verdeeld zijn over de private sector en publieke sector. Wellicht is het allemaal niet zo nieuwswaardig als men gehoopt had. Het is geen tweede Noord-Zuidlijn gebleken of zo.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 16 sep 2020, 18:39

Seat Ibiza schreef: wo 16 sep 2020, 16:21 ^^
Er zijn een aantal mensen die willen aantonen dat het "belachelijk veel geld is" voor Lelystad. Het enige dat ik met de vergelijkingen heb willen aantonen is, dat ook andere infraprojecten, of zoethoudertjes in de zorg, enorme bedragen geld kunnen opslokken.
Ik denk dat je dan iets te veel vanuit een te negatieve aanname van iemands insteek redeneert, ik krijg dat idee namelijk niet. Transparantie is niet bedoeld om mensen aan de schandpaal te nagelen omdat ze te veel geld uitgeven, het is een basisprincipe van openbaarheid van bestuur. Niemand had verwacht dat Lelystad Airport slechts een paar miljoenen zou kosten, maar het is wel zaak om eerlijk te zijn over hoe veel het dan wel kost. Doet iemand dan eindelijk z'n huiswerk om dat te laten zien, dan is dat dus automatisch omdat men het als 'belachelijk veel geld' wil gaan betitelen :s . Nee, dat is precies niet. Juist doordat het nu duidelijk is en niet exorbitant veel, houd je juist de wind uit de zeilen van de criticasters. In tegenstelling tot stiekem doen totdat het de spuigaten uitloopt en dan iedereen alsnog echt boos kan worden.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 16 sep 2020, 19:00

Als ik het artikel van Follow The Money lees bekruipt mij ook wel het gevoel dat er aangetoond zou moeten worden dat de uitgaven allemaal belachelijk en te rooskleurig zouden zijn. En gezien de omvang en complexiteit van het project vind ik nog steeds dat de kosten en de overschrijding best mee vallen, zeker in vergelijking met andere (luchtvaart)projecten.
Hoewel ik niet echt overtuigd ben dat “we” Lelystad echt nodig hebben, en ik mijn vraagtekens heb bij de argumentatie, business case en omgaan met bezwaren vanuit de omgeving en maatschappij, vind ik nou net het kostenplaatje echt wel meevallen.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 16 sep 2020, 19:17

Ik zag die kritische insteek wel, maar die slaat op het moeten overdoen van verscheidene onderzoeken omdat de aanpak niet doordacht was. Dan is dus niet het kostenplaatje het probleem, maar dat de bestuurlijke aansturing knudde dan wel 'suboptimaal' is (afhankelijk van je perspectief). Door dan alleen naar de totaalkosten te kijken en dan te zeggen dat omdat die wel meevallen, een soort van de kous af is, is aan de nuances in het artikel voorbij gaan. Ik vind ongeacht het nut van het project en de kostenimpact wel dat bestuurlijke missers gewoon aan de kaak moeten worden gesteld. Juist omdat dat precies die dezelfde voedingsbodem is als waar projecten als BER, HSL, Betuweroute en de Noord/Zuidlijn uiteindelijk hun kostenexplosie mee zijn begonnen. Als je de put niet wild dempen als het kalf verdronken is moet je ook niet gaan relativeren en downplayen als men een keer aan het begin van mogelijke missers eens aan de bel trekt. Deed men dat maar bij elk project.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 16 sep 2020, 20:51

Het vliegveld had allang open kunnen zijn als men niet heeft lopen blunderen bij het 2de luchthavenbesluit, waarbij men verzuimd heeft om impact van de aanvliegroutes tussen Schiphol en Lelystad goed uit te zoeken. Later kwam men er achter dat deze aanvliegroutes niet mogelijk zijn, als de Buitenvelderdbaan in gebruik is.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 07 mar 2022, 13:14

Lelystad Airport krijgt nog geen natuurvergunning om als uitwijkluchthaven van Schiphol dienst te mogen doen. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedelkwaliteit heeft een aanvraag daarvoor afgewezen, omdat de berekeningen over de stikstofuitstoot niet klopten.
AD.nl, 7-3-2022

Kan je gezien de stikstofcrisis überhaupt tot een gunstige berekening komen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 07 mar 2022, 23:54

^^ Als het al kan dan gaat de papieren ruimte ten koste van andere zaken (woningbouw, landbouw, verdere afname t.b.v. natuur enz.). Oftewel de vraag of je het zou moeten willen is ook relevant.

In de tussentijd schaadt het ongeopende Lelystad Airport onze duurzame ambities nu al.
Vanwege de hoogtebeperkingen in het luchthavenbesluit moeten nieuwe windmolenparken in Flevoland lager zijn en brengen zij dus minder op. Of zijn er méér molens nodig voor eenzelfde opbrengst. Oftewel verkwisting van geld en opwekpotentieel waarvan steeds waarschijnlijker wordt dat die geen enkel nut dient.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 08 mar 2022, 20:50

Duss.. als men nu besluit om Lelystad Airport never nooit niet een natuurvergunning te geven.. dan kunnen de windmolens die tzt voor de nog te bouwen datacenters hoger worden en dus minder in aantal?

Ik hoorde in het nieuws een flard dat de stikstofruimte wel gevonden kan worden in het uitkopen van boeren bedrijven in de omgeving.
Dat uitkopen past wel weer in het beleid van onze regering..toch?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 08 mar 2022, 21:16

Misschien kunnen we dan wat meer voedsel gaan importeren. Uit Rusland lijkt me dan een goed idee…

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 mar 2022, 21:20

Durashift schreef: di 08 mar 2022, 20:50 Ik hoorde in het nieuws een flard dat de stikstofruimte wel gevonden kan worden in het uitkopen van boeren bedrijven in de omgeving.
Dat uitkopen past wel weer in het beleid van onze regering..toch?
Strak plan, varkens inwisselen voor vliegtuigen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 08 mar 2022, 22:12

^^ in de polder zal het meer koeien en pluimvee zijn, schat ik in.
Tja, die vliegtuigen zullen ooit op de stroom van die windmolens gaan stijgen en dalen.. dat zie ik die dieren toch niet doen. :)

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 01 feb 2023, 0:32

Lelystad Airport wordt misschien wel (tijdelijk) asielopvang..
(..)In de speurtocht naar extra opvangplaatsen voor asielzoekers richt het kabinet de pijlen op Lelystad Airport, leegstaande kerkgebouwen, boten en overheidsgebouwen. Bovendien wordt geprobeerd meer asielmigranten in al bestaande opvanglocaties te krijgen.

Dat melden bronnen rond het kabinet aan De Telegraaf. Maandag kondigde staatssecretaris Van der Burg (Asiel) aan per 1 juli 19.000 extra opvangplekken nodig te hebben om te voorkomen dat asielzoekers net als vorig jaar buiten moeten slapen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Donderdag bespreekt de VVD-bewindsman met burgemeesters in het Veiligheidsberaad hoe dit moet worden geregeld.

Lelystad Airport gaat op zijn vroegst in 2024 open voor passagiersvluchten, terwijl de faciliteiten, zoals de terminal, al zo goed als klaar zijn. (..)
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... ielzoekers

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 08 jun 2023, 14:58

Het heeft even geduurd, maar vandaag wordt Lelystad Airport in gebruik genomen. ;)
:arrow: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/3 ... -week-open