Lelystad Airport wordt toch geen regionale luchthaven

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

omNOMNOMNOM
verkeersader

Re: Lelystad Airport wordt toch geen regionale luchthaven

Bericht door omNOMNOMNOM »

Die zijn allemaal niet nodig, want de Raad der Wijzen heeft besloten dat Nederland vier kerncentrales gaat krijgen :p
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

JanVerhoeven schreef: ma 27 mei 2024, 10:39 Daarnaast is dit die kaart met daarbij de ruwweg omtrek van Schiphol ter indicatie:
Dat is echt geen dringen geblazen om zo'n oppervlak nog op de open zee te krijgen.
En teken nu eens de aanvliegroutes, vaarwegen en ankerplaatsen in. Kijken hoe het er dan uit ziet...

We hebben naast een van de drukste vliegvelden namelijk ook een van de drukste havens.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ eh een windturbine is tot 300 meter hoog, de schaal op het kaartje is een kilometer per 10 pixels, ga je nu beweren dat de aanvliegroutes wezenlijk anders moeten zijn vanwege die parken? Die vliegtuigen van en naar Schiphol vliegen nu ook doodleuk over allerlei bebouwing inclusief windturbines, omdat ze pas op het allerlaatste stuk vlakbij de baan in het bereik van de honderden meters vlieghoogte komen. Natuurlijk, een vliegveld in een park bouwen zou een uitdaging worden maar er is een veelvoud aan oppervlakte in zee met de parken op minstens kilometers afstand.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Piles schreef: ma 27 mei 2024, 11:25
JanVerhoeven schreef: ma 27 mei 2024, 10:39 Daarnaast is dit die kaart met daarbij de ruwweg omtrek van Schiphol ter indicatie:
Dat is echt geen dringen geblazen om zo'n oppervlak nog op de open zee te krijgen.
En teken nu eens de aanvliegroutes, vaarwegen en ankerplaatsen in. Kijken hoe het er dan uit ziet...
Waar ging dit topic ook alweer over... Oja, Lelystad. Nou, rondom vliegveld Lelystad staat ook een niet-gering aantal ventilatoren. Heel irritant, maar niet onoverkomelijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Schiphol en Lelystad met windmolens die in OSM bekend zijn ingetekend.

Ik denk dat op zee het grote probleem de scheepvaartroutes zijn. Ik weet niet hoe het precies zit, maar ik kan me heel goed indenken dat verboden is door een windpark te varen, zeker met een zeeschip. En om dan een schiphol tussen windpark en kust te leggen? En denk aan alle badgasten (en strandtentuitbaters) die nu al over windmolens klagen en al helemaal uit hun plaat gaan als je daar een vliegveld in de zee gaat leggen.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ gezien de orde van grootte meer mensen die je de geluidsoverlast bespaart lijkt me dat geen punt van afstel.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ Toerisme is ook economie. Je kunt lichtzinnig over overlast doen totdat de Duitsers hun kuilen ergens anders gaan graven.

Daarbij vermoed ik ook dat de afstand tussen scheepvaartroutes en windparken is gekozen met het oog op maximale ruimte voor de scheepvaart en die parken. Zelfs als je daar nog een luchthaven tussenin kunt proppen zul je beperkt zijn in de oriëntatie van de start- en landingsbanen tot 1 richting.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ik heb een heel ander voorstel: Eventjes met de Waalse regering babbelen en de IC Amsterdam-Brussel doortrekken naar Charleroi-Airport en van daaruit de Nederlandse vakantieganger naar Tormellinos en dergelijke oorden vervoeren. Hoeft echt niet allemaal op Schiphol te gebeuren. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ vliegtax verhogen geeft eenzelfde effect.

Die treinen zitten nu toch al vol, grotendeels?

~~~~~~~~

Ik had trouwens een ander kaartje gezien. Zal eens kijken of ik dat krantenartikel nog kan vinden.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Durashift schreef: ma 27 mei 2024, 20:55 Ik had trouwens een ander kaartje gezien. Zal eens kijken of ik dat krantenartikel nog kan vinden.
Wat bedoel je? De locatie van een Schipholeiland of van de huidige windmolens?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

Durashift schreef: ma 27 mei 2024, 20:55 ^^ vliegtax verhogen geeft eenzelfde effect.

Die treinen zitten nu toch al vol, grotendeels?

~~~~~~~~

Ik had trouwens een ander kaartje gezien. Zal eens kijken of ik dat krantenartikel nog kan vinden.
Treinen zitten vol en het spoor zit ook stampvol. Dat is nog los van het feit dat het vliegveld in Charleroi helemaal geen station heeft en verplaatsen van overlast naar andere stedelijke gebieden ronduit asociaal is. Het zou beter zijn om te accepteren dat economische groei en bevolkingsgroei onvermijdelijk leiden tot een grotere transportvraag en daar ook naar te handelen. Hoewel ik voorstander ben van het belasten van vliegen zijn daar ook geen wonderen van te verwachten, zie bijvoorbeeld deze recente publicatie van het KiM:
Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040

In 2030 kunnen naar verwachting per jaar ongeveer 5.600 vluchten van en naar 13 Europese steden vervangen worden door de trein. Bij een gemiddelde vliegtuigbezetting van 150 passagiers betekent dit dat per jaar ongeveer 850.000 reizen met de trein in plaats van met het vliegtuig kunnen worden gemaakt. In 2040 gaat het om 11.000 vluchten, wat neerkomt op 1,6 miljoen vliegreizen per jaar.

https://www.kimnet.nl/publicaties/notit ... 30-en-2040
Kortom, in 2040 (!) zou het spoor grofweg 2% van het aantal vluchten van Schiphol in 2019 (496.827) kunnen overnemen, bij dat cijfer zijn de vluchten naar de andere Nederlandse luchthavens nieteens inbegrepen. Ik wil niet de pessimist gaan uithangen, maar het spoor kan bij lange na niet de organische groei van het aantal vluchten compenseren, laat staan een substantiële bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal vluchten.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Vinny schreef: ma 27 mei 2024, 18:52 Ik heb een heel ander voorstel: Eventjes met de Waalse regering babbelen en de IC Amsterdam-Brussel doortrekken naar Charleroi-Airport en van daaruit de Nederlandse vakantieganger naar Tormellinos en dergelijke oorden vervoeren. Hoeft echt niet allemaal op Schiphol te gebeuren. :yes:
Die IC komt toch al langs Zaventem?
JanVerhoeven
verkeersader

Ik zou nog eerder aan vliegvelden in Duitsland denken dan Charleroi. Bijvoorbeeld Weeze en Münster worden nu al meer door touroperators gebruikt en zijn beter bereikbaar en liggen ook in een wat fijnere omgeving. Inbraak in geparkeerde auto’s is een bekend fenomeen in Charleroi.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Seat Ibiza schreef: zo 26 mei 2024, 10:27 Je snapt zelf ook wel dat het gaat om de nieuw gebouwde passagiersterminal, die niet gebruikt wordt voor de oorspronkelijk bedachte functie...
Vinny heeft het over "een heel ongebruikt vliegveld" en dat is dus niet zo.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

^^
Zo letterlijk was mijn post niet bedoeld. Ik was sarcastisch, dacht dat dat door de smiley wel duidelijk was ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
N99
woonerf

Bericht door N99 »

Ik zou zeggen: open Lelystad Airport voor budgetmaatschappijen zoals Ryanair, Easyjet of Transavia. Hierdoor kunnen deze maatschappijen vanaf Lelystad nog goedkopere vluchten bieden en blijft er meer ruimte over op Schiphol om groei op te vangen.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ dat was ooit precies de gedachte. Maar NIMBY's van 50 km verderop waren bang voor vliegtuigen op een paar kilometer hoogte.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Attietattie schreef: ma 27 mei 2024, 22:42
Durashift schreef: ma 27 mei 2024, 20:55 Ik had trouwens een ander kaartje gezien. Zal eens kijken of ik dat krantenartikel nog kan vinden.
Wat bedoel je? De locatie van een Schipholeiland of van de huidige windmolens?
Het was een infographic, met allemaal puntjes die een booreiland, een windmolen of ander iets in het water voorstelde. Las ik in een artikel over de drukte op.zee, in FD of NRC, enkele weken geleden. Kan het nu niet online terugvinden.

Ik stuitte wel op een artikel van RTL nieuws, 5 jaar geleden, over een vliegveld in zee. Kijk maar eens naar die kaart.. staat geen blauw water meer op.. :)

https://www.rtl.nl/economie/artikel/486 ... =rtlnieuws
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

De huidige minister van Infrastructuur en Waterstaat hoopt dat het vliegveld volgend jaar (seizoen) open kan voor vakantievluchten.
(..)PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur) hoopt dat hij volgend jaar Lelystad Airport kan openen voor vakantievluchten. "Er is heel veel in geïnvesteerd. Ik vind het wel heel zonde als zo'n investering voor niks blijkt te zijn geweest. Dus wat dat betreft hoop ik dat ie wel open kan", aldus de minister tegen Nieuwsuur. De uitspraak is opvallend, omdat een krappe Kamermeerderheid tégen opening van het nieuwe vliegveld is.

Madlener maakt met zijn uitspraak voor het eerst duidelijk welke richting hij op wil met het vliegveld. Recent bracht de PVV-bewindsman een bezoek aan de luchthaven, die op dit moment alleen wordt gebruikt voor sportvliegtuigjes. (..)

In het regeerprogramma staat nu dat het kabinet in 2025 een besluit neemt over de opening. Madlener zegt dat er veel voorstanders zijn en ook "wat tegenstanders". "Dus ik moet nog kijken waar dat landt, om het in luchtvaarttermen te zeggen." (..)
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/254020 ... n-het-geld