[CH][A016] 'Transjurane' Boncourt - Porrentruy - Biel/Bienne

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [FOTO][CH]A16 Biel/Bienne - Porrentruy

Bericht door boe! » di 26 aug 2014, 19:37

^^ 100 meter dalen in 15 km = 7 meter per kilometer.
7 meter per kilometer is 0,7% daling/stijging en niet 7% zoals jij aangeeft.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 26 aug 2014, 19:48

Ah, excuus. Ik maakte dus een rekenfoutje. Aan die 100 meter lag het echter niet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 27 aug 2014, 2:03

Wat je bij de A16 nog als 'transit' kan bestempelen heeft een begin of einddoel in de buurt van Belfort of in het verlengde daarvan in (noord)-westelijke richting. Vanuit Mulhouse is het naar Delémont en Biel/Bienne al korter en sneller om via Basel te rijden en de A18/H18 (Delémont) of de A2-A1-A5 (Biel) te nemen, wanneer ja het stuk vanaf Mulhouse al dan niet binnendoor wilt rijden.

Overigens dient opgemerkt te worden dat Zwitserland niet constant is met het degraderen van snelwegen naar autowegen als ze nog maar één rijstrook per richting hebben. Zo wordt nu wel bij Bure en Mortier de A16 in de enkelbuizige tunnels gedegradeerd tot autoweg, maar bij de twee enkelbuizige tunnels rondom St-Ursanne niet.
RSK schreef:Ook sluit je de weg meer aan op de rest van de Zwitserse snelwegen, in plaats van dat hij quasi doodloopt op Biel/Bienne.
Volgens mij moet met de voltooiing van de A16 in 2016 ook een stukje van de A5 geopend worden. Daarmee wordt de A6 naar Bern via auto(snel)wegen bereikbaar vanaf de A16.
RSK schreef:Tussen Porrentruy en Belfort heb je nog geen snelweg.
Tussen de Frans-Zwitserse grens bij Boncourt en Delémont-Est is er nu dus wel een auto(snel)weg, maar de N1019 vanaf Belfort tot de grens is slechts grotendeels een enkelbaanse autoweg (2x1) met meerdere rotondes erin.
RSK schreef:Verder denk ik dat de noordelijke Jura taalkundig, cultureel en economisch meer verbinding heeft met Biel/Bienne dan met de gebieden over de Röstigraben.
Dat klopt, het gebied was dan ook eerder onderdeel geweest van Bern en men is dan ook in die richting georiënteerd. Met Basel heeft men rondom Delémont weinig op. De Röstigraben is ter plaatse nog behoorlijk te merken in diverse facetten.
RSK schreef:Afgelopen mei moest ik in Porrentruy zijn om tegen een leuk prijsje een Zwitserse vaatwasser aan te schaffen.
Waar je allemaal niet naartoe wilt rijden om iets te kopen… Ik mag aannemen dat het min of meer op je route lag, anders is zo'n gigantische het lang niet waard om een vaatwasmachine op te halen. Binnen Duitsland rij ik afhankelijk van de kosten ook niet snel ver ergens naartoe wat via ebay of een ander portaal goedkoop wordt aangeboden. Dan is elders dichterbij ook wel weer een keer een goede aanbieding.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey » wo 27 aug 2014, 8:57

100m in 15km, is dat niet 0.7%?
EDIT: Ik had een pagina achterstand op Tapatalk, laat maar 8-)

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 27 aug 2014, 20:10

SnarfFlevoland schreef:Overigens dient opgemerkt te worden dat Zwitserland niet constant is met het degraderen van snelwegen naar autowegen als ze nog maar één rijstrook per richting hebben. Zo wordt nu wel bij Bure en Mortier de A16 in de enkelbuizige tunnels gedegradeerd tot autoweg, maar bij de twee enkelbuizige tunnels rondom St-Ursanne niet.
Dat is mij ook opgevallen. Ik denk dat het beleid veranderd is. Die stukken bij St-Ursanne zijn volgens mij ook de enige in het land met maar één rijbaan.
Volgens mij moet met de voltooiing van de A16 in 2016 ook een stukje van de A5 geopend worden. Daarmee wordt de A6 naar Bern via auto(snel)wegen bereikbaar vanaf de A16.
De planning is momenteel 2017. Maar ja, in 2003 was het nog 2009.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 aug 2014, 20:24

Dat is mij ook opgevallen. Ik denk dat het beleid veranderd is. Die stukken bij St-Ursanne zijn volgens mij ook de enige in het land met maar één rijbaan.
Dat zou natuurlijk kunnen. In Zwitserland heb je natuurlijk wel meerdere manieren om een weg te degraderen of te promoveren, hetgeen tamelijk willekeurig wordt toegepast:
- De borden :G1: en :G2: (Zwitsers equivalent)
- Het toepassen van een ander wegnummer met dito schildje
- De groene bewegwijzering vervangen door blauwe - of andersom.
- Het wegbeheer overdragen aan de nationale of de kantonale overheid. In het laatste geval vervalt de vignettenplicht, in het eerste geval wordt die juist geintroduceerd.

Helaas lopen de vier bovenstaande mogelijkheden niet consistent. Je kunt dus een tamelijk willekeurige constellatie van situaties waarnemen, waarbij een niet-autosnelweg al wel een snelwegnummer heeft bijvoorbeeld. In de buurt van Lugano is zelfs een volwaardige snelweg met minirotondes waarneembaar. Marcel en ik hebben er wel eens naar gekeken, is wellicht slechts tijdelijk geweest.

On topic:
De A 16 is aangelegd omdat er brede regionale steun bestaat voor de aanleg van de snelweg. De weg volgt de oude hoofdweg, waarschijnlijk omdat de dorpen en steden langs deze weg harder zijn gegroeid tot subregionale centra dan de andere bevolkingsclusters in het gebied. Gezien de regionale verkeersvraag lijkt me dat een verdedigbare keuze. Ik zie niet snel hoe je met een goedkoper trace dezelfde vervoerswaarde zou kunnen bieden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 aug 2014, 22:33

Vinny schreef:
Dat zou natuurlijk kunnen. In Zwitserland heb je natuurlijk wel meerdere manieren om een weg te degraderen of te promoveren, hetgeen tamelijk willekeurig wordt toegepast:
- De borden :G1: en :G2: (Zwitsers equivalent)
- Het toepassen van een ander wegnummer met dito schildje
- De groene bewegwijzering vervangen door blauwe - of andersom.
- Het wegbeheer overdragen aan de nationale of de kantonale overheid. In het laatste geval vervalt de vignettenplicht, in het eerste geval wordt die juist geintroduceerd.
Je hebt ook nog de optie van de Zwitserse versie van een :G3:. Dat zie je bijvoorbeeld bij de Gotthardtunnel waar de bewegwijzering groen blijft. Maar ook op de delen van de A13 die geen autosnelwegstatus hebben.
Helaas lopen de vier bovenstaande mogelijkheden niet consistent. Je kunt dus een tamelijk willekeurige constellatie van situaties waarnemen, waarbij een niet-autosnelweg al wel een snelwegnummer heeft bijvoorbeeld.
Het is een misverstand dat Zwitserland aparte nummers voor snelwegen kent. A-nummers worden voor Autobahnen en Autostrassen gebruikt. Ook gevallen als grote delen van de A4 en A13 hebben dus terecht een A-nummer, omdat ze Autostrasse zijn.
In de buurt van Lugano is zelfs een volwaardige snelweg met minirotondes waarneembaar. Marcel en ik hebben er wel eens naar gekeken, is wellicht slechts tijdelijk geweest.
Deze rotonde is dat. Inderdaad een vreemd geval, want na de rotonde gaat de weg naar het zuiden weer doodleuk met autosnelwegstatus verder om ongeveer een kilometer verderop te eindigen. Volgens mij is daar de rotonde vrij recent aangelegd om de tunnel naar het oosten hier te kunnen aansluiten en lag er voorheen iets ongelijkvloers.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 aug 2014, 8:45

Coen Tunnel schreef:Je hebt ook nog de optie van de Zwitserse versie van een :G3:. Dat zie je bijvoorbeeld bij de Gotthardtunnel waar de bewegwijzering groen blijft. Maar ook op de delen van de A13 die geen autosnelwegstatus hebben.
Dat is precies wat ik eerder al aangaf wat op de A16 soms wel en soms niet bij enkelbuizige tunnels gebeurd. ;)
Coen Tunnel schreef:Het is een misverstand dat Zwitserland aparte nummers voor snelwegen kent. A-nummers worden voor Autobahnen en Autostrassen gebruikt. Ook gevallen als grote delen van de A4 en A13 hebben dus terecht een A-nummer, omdat ze Autostrasse zijn.
Misschien doelt Vinny op sommige Hauptstrassen die voor korte tijd ook Autostrassen kunnen zijn. Die hebben dan geen A-nummer (administratieve Alpenstrassen uitgezonderd).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 aug 2014, 13:26

https://www.google.ch/maps/@47.556771,8 ... Hm-OKA!2e0
Autosnelweg met blauw hoofwegnummer. (A 50, Glattfelden)

https://www.google.ch/maps/@47.095052,7 ... gdelEw!2e0
Autoweg met een groen hoofdwegnummer. (H 5, Twann)

Einde autoweg, autobahnnummer blijft aangegeven: A 8
http://picasaweb.google.com/11376594199 ... 9927739170,
zijn veel meer voorbeelden van te vinden. Je kunt het wellicht verdedigen als indirecte verwijzingen, alleen jammer dat betreffend wegvak (ook) de H 4 is.

Dan is er volgens mij op de A 16 nog een wegvak waar fietsers zijn toegelaten middels een fietsstrook.

Kortom, je moet in Zwitserland echt nergens van op kijken :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 28 aug 2014, 13:44

Vinny schreef:Dan is er volgens mij op de A 16 nog een wegvak waar fietsers zijn toegelaten middels een fietsstrook.
Zie de eerste post van deze topic. 2x2, aangegeven als H6 met blauwe bewegwijzering en zonder Autobahn- of Autostrassestatus, slechts als voorrangsweg. Eigenlijk precies zoals het hoort. ;) Bij de toeritten is geen nummer te vinden, slechts blauwe bewegwijzering. Google Maps geeft het ook als A16 aan, met tolplicht, maar dat kan niet juist zijn. Formeel zal dit stukje weg tussen de aansluitingen 19 en 23 dan ook geen A16 zijn en zal een vignet ook niet nodig zijn. Het stukje tussen aansluiting 23 en de rotonde met de A5 heeft wel groene bebording, maar geen Autostrasse- of Autobahnstatus. Onduidelijk is voor mij of hier wel de vignetplicht geldt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 aug 2014, 13:51

^^
Het laatste stukje A16 tussen de afrit van Biel/Bienne en knooppunt Bözingenfeld heeft een autosnelwegstatus. :idea:

Op de Axenstrasse heeft men netzoals bij de Brünigpass ook snelwegschildjes op blauwe OWN bebording geplaatst, aangezien aldaar het A-nummer een stuk meelift met de Hauptstrasse.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 28 aug 2014, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 28 aug 2014, 13:54

SnarfFlevoland schreef:^^
Het laatste stukje A16 tussen de afrit van Biel/Bienne en knooppunt Bözingenfeld heeft een autosnelwegstatus. :idea:
Ah, dat werd mij niet duidelijk op basis van de foto's in de eerste post en de beelden van Google Streetview. Maar die zijn ook al wat ouder.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 28 aug 2014, 14:00

^^
Streetview heeft er zelfs een plaatje van. ;) http://goo.gl/maps/oPh8e

Tobias98
dorpsstraat

Bericht door Tobias98 » di 16 sep 2014, 21:17

Is men eigenlijk nog van plan om de tweede tunnelbuis van de Tunnel du Mont Terri en de Tunnel du Russelin te gaan gebruiken. Op Streetview lijkt het een zaak van asfalt neerleggen, elektronica installeren en openen die handel (ik kan mij natuurlijk vergissen ;) ) Of wacht men totdat alles in 2016 voltooid is, en men dan de tweede tunnelbuis gaat openen? Zo ja? Is hier dan ook een planning voor :?:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 18 sep 2014, 21:46

Volgens mij ziet het er alleen bij de ingangen zo uit, en is het alleen een vluchttunnel.
Zie ook mijn foto in de tunnel bij Bure:

Afbeelding
ik vermoed dat die andere tunnels hiermee vergelijkbaar zijn.

Tobias98
dorpsstraat

Bericht door Tobias98 » do 18 sep 2014, 22:29

Oh, dat is dan wel een beetje een domper. Hoewel het natuurlijk wel fijn is dát er al iets ligt.

In ieder geval wel bedankt voor de info. :top:

Chris
Moderator

Re: [CH]A16 'Transjurane' Boncourt - Porrentruy - Biel/Bienne

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 18:01

Vandaag is het één na laatste deel van de A16 opengesteld, een 4,9 kilometer lang deel tussen Delémont-Est en Choindez. Hiermee is de A16 in het kanton Jura voltooid.

In april 2017 opent het ontbrekende deel tussen Court en Loveresse. Dan is de € 6 miljard kostende A16 gereed. 43% van de snelweg is ondertunneld en er zijn 20 viaducten. De kosten zijn wel erg hoog als je bedenkt dat nogal wat tunnels enkelbuizig zijn en ook niet overal vluchtstroken zijn.

Wat ik niet wist is dat de A16 tijdens de planvorming in de jaren '80 gepland was om vanaf Boncourt naar de A1 bij Oensingen te lopen. Indertijd was het ook gepland als 2+1 weg in plaats van 2x2 / 1x2. Uiteindelijk is nergens 2+1 aangelegd. Toen de 'Transjurane' in 1984 door de regering als behorend tot de 'Nationalstrassen' werd opgenomen werd het eindpunt gewijzigd naar Biel/Bienne, wat het nogal vreemde verloop van de A16 verklaart. Het kanton Solothurn wilde niet meewerken aan een route naar Oensingen.

Jura is nu wel beter verbonden richting Bern, maar juist veel slechter richting Zürich. Biel/Bienne is wel de dichtstbijzijnde noemenswaardige stad. Oensingen is niet meer dan een dorp met wat industrie aan de A1.

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [CH][A016] 'Transjurane' Boncourt - Porrentruy - Biel/Bienne

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 dec 2016, 19:23

^^ Is de Zubringer van de A1 bij Oensingen hier wellicht nog een spoor van?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 19:28

Dat lijkt wel logisch ja. Een traject van Delémont naar Oensingen zou ook lastig zijn geweest om aan te leggen. De gedachte in die tijd was blijkbaar dat een verbinding van Jura naar Zürich belangrijker was dan naar Biel/Bienne of Bern.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 dec 2016, 20:18

Opzich is de huidige H30 tussen Moutier en Oensingen prima als verbinding tussen de Jura en de A1 richting Zürich. Het is sowieso geen drukke regio en al helemaal niet door de taalgrens. Alleen op de H18 heb je veel drukte vanuit Basel tot Laufen. Eenmaal bij de taalgrens is die weg ook vrij rustig.

Waar het op de A16 wel regelmatig vrij druk is, is door de tunnels Mont-Terri en Mont-Russelin tussen Courgenay en Glovelier. Ik kom wel vaker in die regio en dan gebeurd het regelmatig dat de je in een dichte ketting met slechts 50-60 km/h door die tunnels tuft. Er is voor een 'rustige' regio toch nog aardig wat pendelverkeer tussen Porrentruy en Delémont.

Waar de mensen in de Jura vooral op zitten te wachten is de verlengde A5 door Biel/Bienne. Dat is een echte bottleneck met dagelijkse files tijdens de spits tot gevolg, zowel op de doorsteek naar Bern als naar Neuchâtel. Persoonlijk vind ik vooral de doorsteek naar Bern problematisch. Gelukkig moet dat eind volgend jaar verleden tijd zijn, wanneer de A5 tussen de A16 en de A6 opent. Tot die tijd is de trein van Delémont naar Bern een snellere optie.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [CH]A16 'Transjurane' Boncourt - Porrentruy - Biel/Bienne

Bericht door GuteFahrt » di 06 dec 2016, 10:28

Chris schreef:
Jura is nu wel beter verbonden richting Bern, maar juist veel slechter richting Zürich.
Hoe bedoel je? De bestaande wegen vanuit de Jura naar Zürich zijn toch niet afgebroken of omgelegd?

Kanton Jura is overigens het armste Kanton van Zwitserland, misschien verklaart dat mede een beetje waarom men zoveel geld in deze verbinding heeft gestoken.

en ja, als de asten van Biel klaar zijn, dat zal ook een hoop verkeersleed schelen.

Hier een link naar het bericht van de SRF: http://www.srf.ch/news/schweiz/das-letz ... ist-fertig

Volgens dat bericht is de tijdwinst onder normale omstandigheden circa 12 minuten t.o.v. de oude situatie tussen Boncourt (grens F/CH) en Court (39 min. vs. 51 minuten).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 dec 2016, 12:30

Die commentaren onder dat artikel van de SRF zijn wel typisch. Diversen klagen terecht over de veel te lange bouwtijd, maar er is ook iemand die er niet veel van wil snappen en denkt dat de hele A16 maar 12 min tijdsbesparing oplevert, terwijl die tijdsbesparing alleen al voor het nieuw geopende deel geldt. :emo: Sommigen willen ook alleen maar negatief nieuws horen...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 06 dec 2016, 13:55

^^ Het publiek is over het algemeen zeer slecht geïnformeerd / totaal onkundig als het op dit soort dingen aan komt. De dagelijkse gebruikers zien de winst wel, maar commentaren van mensen die er minder mee hebben zijn vaak van bedenkelijk niveau. Helaas is het niveau van de media wat dat betreft niet veel beter. Bijna dagelijks lees je in de media tenenkrommende onzin over wegen/beleid.
GuteFahrt schreef:
Chris schreef:
Jura is nu wel beter verbonden richting Bern, maar juist veel slechter richting Zürich.
Hoe bedoel je? De bestaande wegen vanuit de Jura naar Zürich zijn toch niet afgebroken of omgelegd?
Ten opzichte van het oorspronkelijke plan. 8-)

Maar goed, er moeten keuzes gemaakt worden, het is wel te begrijpen dat ze niet én een verbinding naar Biel/Bienne, én een verbinding richting Zürich én een verbinding richting Basel kunnen aanleggen.

Het kanton Jura was voor de aanleg van de A16 echt een geïsoleerd gebied, ver van de hoofdwegen en dus geen snelle verbindingen naar andere economische centra. Daarnaast heb je ook nog de taalgrens die een drempel is voor economische uitwisseling, en Jura is met de rest van Franstalig Zwitserland ook niet geweldig verbonden.

Het is best een mooie regio overigens. Het is begrijpelijk dat mensen die naar Zwitserland gaan, liever de Alpen intrekken, maar de Jura is toch wel een stukje spectaculairder dan bijvoorbeeld de Eifel of de Ardennen (dan bedoel ik de natuurlijke regio Jura, ten noordwesten van de A1/A5).

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 07 dec 2016, 9:52

Klopt wat je hier als laatste schrijft. Althans, ik ben het er mee eens. :D Wel een paar keer wat ritjes gemaakt in die regio en dat was best de moeite waard. Als je op de voorste bergkam omhoog gaat (Weissenstein is een bekende, in de buurt van Solothurn omhoog met een baantje, verder naar het zuiden zijn bekend "Le Chasseral" en "Le Chasseron," alledrie zo globaal tussen 1.000 en 1600 meter hoog) en het is helder weer dan reikt het panorama vanzelf tot aan de Alpen aan toe (Berner Oberland, Jungfrau massief e.d.). Als het heel helder is kun je dat ook zien als je vanuit de Belchentunnel afdaalt komende vanuit het noorden (Basel). Waar daar de A2 loopt is zo'n beetje de grens tussen de natuurlijke regio en de uitlopers zogezegd (Jurapark Aargau).

Zelf nog niet op één der genoemde bergtoppen gestaan, maar wel op Roggenflue (995 m. hoog), iets ten noorden van Oensingen en zuidoostelijk van Balsthal gelegen. Destijds net te laat voor het bergpanorama want het trok dicht, maar het uitzicht op het relatief vlakke land richting Emmental was er nog wel, ook de Zubringer van Oensingen en het dorp zelf staan erop:
SPOILER: TOON

Afbeelding
(link kopiëren en in nieuw tabblad openen zou verder inzoomen mogelijk moeten zijn).

Typerend voor de Jura zijn de zgn. "Klusen/er" (hoe je meervoud schrijft weet ik niet :p ).

https://de.wikipedia.org/wiki/Klus_(Tal)

Overdwars/schuin lopende dalen die zich tussen de verschillende bergkammen bevinden. doorbraakdalen komen ook voor.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Doorbraakdal

:D

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 dec 2016, 13:43

^^
Zelf woon ik vlakbij zo'n doorbraakdal. Komt naast de Jura ook nog wel in de nodige andere (middel)gebergtes voor. ;)

Verder sluit ik me er ook geheel bij aan dat de Jura een uiterst fraai gebergte is. Niet alleen mooier als Ardennen of Eifel, maar ook zeker nog wel fraaier dan de Vogezen. Komt misschien ook wel doordat het landschap typisch op z'n Zwitsers onderhouden wordt en het van die Klusen heeft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 dec 2016, 13:51

De Vogezen heb ik vooral van een afstandje gezien. Het is iets voor een vakantie in mei als het weer goed is, misschien komend jaar. De Vogezen lijken op satellietbeelden toch wel wat ruiger dan een gemiddeld middelgebergte als de Ardennen, Eifel & Sauerland. Delen liggen boven de boomgrens.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 dec 2016, 14:13

^^ Dat zijn ze ook. Je hebt toch wat meer een idee van een echt gebergte dan in middelgebergtes als het Sauerland, de Eifel of de Ardennen. In de Vogezen heb je ook leuke passen om te rijden.

Alhoewel ik er een paar keer alleen op doorreis doorheen ben gekomen (over de N66 en N159), ben ik ook een keer een weekend in de regio Gérardmer geweest en heb ik daar wat rondgereden en het is zeker een mooie en interessante regio.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 07 dec 2016, 14:52

^^
De Vogezen hebben zeer zeker het nodige te bieden, maar dan wint het Zwarte Woud het m.i. wel helemaal van de Vogezen. Vooral dankzij het wat meer onderhouden landschap en de typische huizen/boerderijen eromheen. De Feldberg of Belchen hebben bijv. net als de hogere toppen van de Vogezen ook een wat meer 'hooggebergte' gevoel, ook al blijft het een middelgebergte. Hetzelfde geldt ook wel voor het Reuzengebergte in Polen/Tsjechië, dat aanzienlijk hoger is dan de Ardennen, Eifel of Sauerland.

De Brocken in de Harz laat al iets 'hooggebergte' gevoelens doen opkomen. Vooral vanwege het zeer straffe klimaat bovenop de top.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 07 dec 2016, 20:58

Het Zwarte Woud (of eigenlijk daar net buiten in het Rijndal) heeft daarnaast nog de Kaiserstuhl als bijzonderheid. Met het terraslandschap daar heb je door de oogharen het gevoel alsof je in Indonesië o.i.d. bent.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 07 dec 2016, 21:50

^^ Klopt, dat is heel bijzonder, die Kaiserstuhl. We zijn inmiddels wel wat afgedwaald van de A16 en de Jura. ;)

Ik heb nog een Franstalig artikel gevonden vergezeld van een mooie fotogalerij en een korte video:

http://www.arcinfo.ch/articles/regions/ ... 62?image=1