Hoe Wallonië verfranst ...

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Hoe Wallonië verfranst ...

Bericht door Alfa »

Hier een foto genomen in Charleroi. De foto toont heel goed hoe de waalse regering zich de laatse jaren steeds meer op frankrijk is beginnen richten. Die franse wegwijzers worden in Belgie trouwens een trend. Na Brussel, St-Niklaas nu ook al Charleroi.

Afbeelding
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Idd erg Frans, en die design verkeerslichten heb ik nog nooit gezien :o
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Mark schreef:Idd erg Frans, en die design verkeerslichten heb ik nog nooit gezien :o
Ook een Frans model. Ik ken ze uit Evian.
snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer »

:( Typich Franse Belgen die mensen vind ik persoonlijk eigenwijs in vlaanderen is Frans een verplicht examenvak en in Walonie is Nederlands geen verplicht examen vak.

Ik vind dat er in 1 land de zelfde borden geplaatst moeten worden.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

snelwegracer schreef::( Typich Franse Belgen die mensen vind ik persoonlijk eigenwijs in vlaanderen is Frans een verplicht examenvak en in Walonie is Nederlands geen verplicht examen vak.

Volgens mij is Nederlands wel een verplicht examenvak hoor!

De borden worden geregeld via de gewesten. Dus Vlaanderen en Wallonië beslissen apart. Trouwens, in Nederland zijn ook niet alle borden hetzelfde (bijv ANWB vs RWS)
snelwegracer
autoweg

IQ[] schreef:
snelwegracer schreef::( Typich Franse Belgen die mensen vind ik persoonlijk eigenwijs in vlaanderen is Frans een verplicht examenvak en in Walonie is Nederlands geen verplicht examen vak.

Volgens mij is Nederlands wel een verplicht examenvak hoor!

De borden worden geregeld via de gewesten. Dus Vlaanderen en Wallonië beslissen apart. Trouwens, in Nederland zijn ook niet alle borden hetzelfde (bijv ANWB vs RWS)

Dat wist ik niet ik had van een Belg gehoord op de camping dat het geen verplicht vak was.

De ANWB EN RWS hebben borden die op elkaar lijken en niet borden die op Franse borden lijken.

Walonie is wel mooi in de Ardennen. ;)
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het kan wel zijn dat het verplicht is maar het zal allesinds het niveau van de franse lessen in vlaanderen niet halen.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Daar komt het wel op neer ja, voor zover ik weet is het inderdaad wel verplicht, maar ligt het aantal uren dat ze Nederlandse les krijgen gewoon veel te laag, zeker in vergelijking met het aantal uren Frans dat Vlamingen krijgen, maar ja, het excuus is dan altijd dat Frans een wereldtaal is.... :roll:
snelwegracer
autoweg

Dasn moet Nederlands een wereld taal worden. ;)
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Dit doet echt helemaal Frans aan met die verkeerslichten en wegwijzers. Wat willen die Walen nou eigenlijk echt? Een eigen (armlastig) land of bij Frankrijk of gewoon bij Vlaanderen blijven?
snelwegracer
autoweg

Ik denk naar Frankrijk. ;)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

snelwegracer schreef:Ik vind dat er in 1 land de zelfde borden geplaatst moeten worden.
Ook in andere federale landen, zoals Duitsland en Australië, zie je dat de bewegwijzering op het niveau van de deelstaten wordt geregeld. Meestal zijn er wel federale richtlijnen, waar de deelstaten zich aan moeten houden. Die zijn er in België voor zover ik weet ook: de Wegcode geeft een zeker kader, maar dat kader laat wel de nodige ruimte.

Zie bijvoorbeeld de ontwerpen die Rien (?) hier pas heeft gepost. Die zijn zo ontworpen dat ze binnen het genoemde kader passen, maar lijken helemaal niet op de huidige Belgische bewegwijzering.
Ali
stadsweg

Re: Hoe Wallonië verfranst ...

Bericht door Ali »

Alfa schreef:Hier een foto genomen in Charleroi. De foto toont heel goed hoe de waalse regering zich de laatse jaren steeds meer op frankrijk is beginnen richten. Die franse wegwijzers worden in Belgie trouwens een trend. Na Brussel, St-Niklaas nu ook al Charleroi.

Brussel heeft mooie verkeerslichten. Al de oude gekende Belgische verkeerslichten worden door nu mooie modellen verwisseld.
snelwegracer
autoweg

De nieuwe Verkeerslichten zien er wel beter uit.
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

Die nieuwe verkeerslichten zien er mooi uit, maar mijn ervaring is dat ze slecht zichtbaar zijn.
Sowieso zijn Nederlandse verkeerslichten VEEL beter zichtbaar, doordat er doorgaans een groot zwart vlak omheen zit. In Franse dorpjes zie je soms op het laatste moment een verkeerslichtje midden boven de weg hangen. In Nederland was die VEEL zichtbaarder geweest.

Bij deze 'design'-exemplaren is dat nog eens iets erger, aangezien je nu zelfs tussen de verschillende lichten door kan kijken.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

Daar heb je een duidelijk punt mee. En wat als de zon er nou juist achter staat, dan zie je het hele licht niet meer!

Trouwens, ligt St. Niklaas niet in Vlaanderen :?:
Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs »

IQ[] schreef:Trouwens, ligt St. Niklaas niet in Vlaanderen :?:
Zeker. Brussel ligt trouwens ook niet in Wallonie.
Blijkbaar heeft het niet alleen met verfransing, maar ook gewoon met het design op zich te maken.

Offtopic: IQ[], waarom edit je al je berichten 9572 keer? :D ;)
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Wicher schreef: Sowieso zijn Nederlandse verkeerslichten VEEL beter zichtbaar, doordat er doorgaans een groot zwart vlak omheen zit. In Franse dorpjes zie je soms op het laatste moment een verkeerslichtje midden boven de weg hangen. In Nederland was die VEEL zichtbaarder geweest.
De "normale" Belgische verkeerslichten hebben dat zwarte vlak ook hoor en die zijn dus ook heel goed zichtbaar. Bovendien hoeft dat zwarte vlak nu ook weer niet steeds, het hangt af van de lichtsterkte van de lampen die in het verkeerslichten zitten. Zo hebben bijvoorbeeld de verkeerslichten in Duitsland en Oostenrijk niet zo een zwart vlak, en ze zijn toch goed zichtbaar vind ik, ook bij zonnig weer.

Een te groot zwart vlak valt dan ook weer teveel op, geeft een nogal lompe indruk en leidt de aandacht af, dus je mag er ook weer niet mee overdrijven.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

In Frankrijk zijn verkeerslichten echt een stuk slechter zichtbaar dan in Nederland en België :!:

Overigens net terugkomende van Parijs, en ik zie helemaal niet in waarin de Belgische bewegwijzering 'verfranst' zou moeten zijn. Sterker nog, ik vind de lichtbakken in Belgische steden meer weghebben van Duitse wegwijzers dan van Franse. Met de verkeerslichten heb je een punt, en ik ben dan ook totaal niet blij met die ontwikkeling; maar mogelijkerwijze betreft dit LED verkeerslichten die dus (zie de draad over Maastrichtse verkeerslichten) wel altijd zichtbaar zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Vinny schreef:In Frankrijk zijn verkeerslichten echt een stuk slechter zichtbaar dan in Nederland en België :!:
Hmmm, nog nooit in Dordrecht geweest op een zonnige avond? Dan lijken alle lichten tegelijk te branden, en gebeurt het vooral op ogenschijnlijk rustige tijdstippen dat automobilisten na een paar minuten wachten de gok maar wagen (vooral op het industriegebied speelt dit regelmatig).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

ds79m schreef:Hmmm, nog nooit in Dordrecht geweest op een zonnige avond?
Ik ben toch regelmatig in Dordt geweest vroeger, maar dat is me nooit opgevallen. :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Vinny schreef:
ds79m schreef:Hmmm, nog nooit in Dordrecht geweest op een zonnige avond?
Ik ben toch regelmatig in Dordt geweest vroeger, maar dat is me nooit opgevallen. :oops:
Misschien scheen de zon niet zo vaak ;)
Rien
verkeersader

Bericht door Rien »

Alfa schreef:Hier een foto genomen in Charleroi. De foto toont heel goed hoe de waalse regering zich de laatse jaren steeds meer op frankrijk is beginnen richten. Die franse wegwijzers worden in Belgie trouwens een trend. Na Brussel, St-Niklaas nu ook al Charleroi.
IQ[] schreef:De borden worden geregeld via de gewesten. Dus Vlaanderen en Wallonië beslissen apart. Trouwens, in Nederland zijn ook niet alle borden hetzelfde (bijv ANWB vs RWS)
Ik denk eigenlijk niet dat dit gewestelijk bepaald is (uitgez. Brussel). Volgens mij is de keuze voor dit afwijkende design van wegwijzers en verkeerslichten een puur gemeentelijke beslissing van de steden Sint-Niklaas en Charleroi, om enkele straten in hun stadscentrum te verfraaien. Op basis van deze afbeelding kan moeilijk gesteld worden dat Wallonië verfranst; dat kan wel aan de hand van andere voorbeelden, maar dat terzijde. :roll:
A70
dorpsstraat

Bericht door A70 »

Kan het te maken hebben met wie de rekening moet betalen, het stadsbestuur in dit geval? Dat ze daarom op meerdere plekken offertes hebben aangevraagd en dat deze (Franse) leverancier het goedkoopste was en dus de order kreeg?

In Vlaanderen heb ik ook al eens Nederlandse borden gezien (bv in Oostende: aanduiding P-route).

En zelfs in Nederland zijn we niet altijd consequent want ik zag laatst in Culemborg Belgische borden op een vluchtheuvel staan :shock:
VTB
autoweg

Bericht door VTB »

A70 schreef:En zelfs in Nederland zijn we niet altijd consequent want ik zag laatst in Culemborg Belgische borden op een vluchtheuvel staan :shock:
Dat klopt, jij doelt waarschijnlijk op de verplichte rijrichtingsbordjes, die staan op de vluchtheuveltjes in de Wethouder Schoutenstraat. Ze zijn overigens nog verlicht ook, en onder sommigen hangen Nederlandse rijrichtingsbordjes.
Afbeelding (op sommige plaatsen in de Weth. Schoutenstraat hangt dit bord onder een lichtgevende Belgische variant; op de meeste plaatsen alleen de lichtgevende Belgische variant)
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)
Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via »

Vreemd, zeker lantaarnpalen van Schréder met de bakken en platen ook van Schréder? Of alleen onderstaande paal?

Afbeelding
VTB
autoweg

Bericht door VTB »

Precies, dát bord met díe paal! Exact een kopie van de vluchtheuvelborden in Culemborg.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)
Route66
polderweggetje

Re: Hoe Wallonië verfranst ...

Bericht door Route66 »

Afbeelding

Inderdaad erg Frans maar dat is niet slecht. Ik vind die Franse wegdesign pakken mooier dan die verouderde Belgische chaos. Laten we hopen dat Vlaanderen die stijl ook snel overneemt.
R4
expressweg

Bericht door R4 »

Spaar me daarvan, alsjeblief. :lieverniet:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

De bewegwijzering op deze foto is naar mijn mening toch wel verschrikkelijk veel beter dan wat er nu in Belgie gebruikelijk is.