Hoe Wallonië verfranst ...
Moderator: Moderatoren
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Hoe Wallonië verfranst ...
Hier een foto genomen in Charleroi. De foto toont heel goed hoe de waalse regering zich de laatse jaren steeds meer op frankrijk is beginnen richten. Die franse wegwijzers worden in Belgie trouwens een trend. Na Brussel, St-Niklaas nu ook al Charleroi.

-
Mark
- Forumbeheerder
Idd erg Frans, en die design verkeerslichten heb ik nog nooit gezien 
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
IQ[]
- expressweg
-
snelwegracer
- autoweg
-
IQ[]
- expressweg
Volgens mij is Nederlands wel een verplicht examenvak hoor!snelwegracer schreef:Typich Franse Belgen die mensen vind ik persoonlijk eigenwijs in vlaanderen is Frans een verplicht examenvak en in Walonie is Nederlands geen verplicht examen vak.
Ik vind dat er in 1 land de zelfde borden geplaatst moeten worden.
De borden worden geregeld via de gewesten. Dus Vlaanderen en Wallonië beslissen apart. Trouwens, in Nederland zijn ook niet alle borden hetzelfde (bijv ANWB vs RWS)
-
snelwegracer
- autoweg
IQ[] schreef:Volgens mij is Nederlands wel een verplicht examenvak hoor!snelwegracer schreef:Typich Franse Belgen die mensen vind ik persoonlijk eigenwijs in vlaanderen is Frans een verplicht examenvak en in Walonie is Nederlands geen verplicht examen vak.
Ik vind dat er in 1 land de zelfde borden geplaatst moeten worden.
De borden worden geregeld via de gewesten. Dus Vlaanderen en Wallonië beslissen apart. Trouwens, in Nederland zijn ook niet alle borden hetzelfde (bijv ANWB vs RWS)
Dat wist ik niet ik had van een Belg gehoord op de camping dat het geen verplicht vak was.
De ANWB EN RWS hebben borden die op elkaar lijken en niet borden die op Franse borden lijken.
Walonie is wel mooi in de Ardennen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
-
R4
- expressweg
-
Via
- 2x5 autosnelweg
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ook in andere federale landen, zoals Duitsland en Australië, zie je dat de bewegwijzering op het niveau van de deelstaten wordt geregeld. Meestal zijn er wel federale richtlijnen, waar de deelstaten zich aan moeten houden. Die zijn er in België voor zover ik weet ook: de Wegcode geeft een zeker kader, maar dat kader laat wel de nodige ruimte.snelwegracer schreef:Ik vind dat er in 1 land de zelfde borden geplaatst moeten worden.
Zie bijvoorbeeld de ontwerpen die Rien (?) hier pas heeft gepost. Die zijn zo ontworpen dat ze binnen het genoemde kader passen, maar lijken helemaal niet op de huidige Belgische bewegwijzering.
-
Ali
- stadsweg
Re: Hoe Wallonië verfranst ...
Alfa schreef:Hier een foto genomen in Charleroi. De foto toont heel goed hoe de waalse regering zich de laatse jaren steeds meer op frankrijk is beginnen richten. Die franse wegwijzers worden in Belgie trouwens een trend. Na Brussel, St-Niklaas nu ook al Charleroi.
Brussel heeft mooie verkeerslichten. Al de oude gekende Belgische verkeerslichten worden door nu mooie modellen verwisseld.
-
Matthijs
- expressweg
Die nieuwe verkeerslichten zien er mooi uit, maar mijn ervaring is dat ze slecht zichtbaar zijn.
Sowieso zijn Nederlandse verkeerslichten VEEL beter zichtbaar, doordat er doorgaans een groot zwart vlak omheen zit. In Franse dorpjes zie je soms op het laatste moment een verkeerslichtje midden boven de weg hangen. In Nederland was die VEEL zichtbaarder geweest.
Bij deze 'design'-exemplaren is dat nog eens iets erger, aangezien je nu zelfs tussen de verschillende lichten door kan kijken.
Sowieso zijn Nederlandse verkeerslichten VEEL beter zichtbaar, doordat er doorgaans een groot zwart vlak omheen zit. In Franse dorpjes zie je soms op het laatste moment een verkeerslichtje midden boven de weg hangen. In Nederland was die VEEL zichtbaarder geweest.
Bij deze 'design'-exemplaren is dat nog eens iets erger, aangezien je nu zelfs tussen de verschillende lichten door kan kijken.
-
IQ[]
- expressweg
-
Matthijs
- expressweg
-
R4
- expressweg
De "normale" Belgische verkeerslichten hebben dat zwarte vlak ook hoor en die zijn dus ook heel goed zichtbaar. Bovendien hoeft dat zwarte vlak nu ook weer niet steeds, het hangt af van de lichtsterkte van de lampen die in het verkeerslichten zitten. Zo hebben bijvoorbeeld de verkeerslichten in Duitsland en Oostenrijk niet zo een zwart vlak, en ze zijn toch goed zichtbaar vind ik, ook bij zonnig weer.Wicher schreef: Sowieso zijn Nederlandse verkeerslichten VEEL beter zichtbaar, doordat er doorgaans een groot zwart vlak omheen zit. In Franse dorpjes zie je soms op het laatste moment een verkeerslichtje midden boven de weg hangen. In Nederland was die VEEL zichtbaarder geweest.
Een te groot zwart vlak valt dan ook weer teveel op, geeft een nogal lompe indruk en leidt de aandacht af, dus je mag er ook weer niet mee overdrijven.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
In Frankrijk zijn verkeerslichten echt een stuk slechter zichtbaar dan in Nederland en België
Overigens net terugkomende van Parijs, en ik zie helemaal niet in waarin de Belgische bewegwijzering 'verfranst' zou moeten zijn. Sterker nog, ik vind de lichtbakken in Belgische steden meer weghebben van Duitse wegwijzers dan van Franse. Met de verkeerslichten heb je een punt, en ik ben dan ook totaal niet blij met die ontwikkeling; maar mogelijkerwijze betreft dit LED verkeerslichten die dus (zie de draad over Maastrichtse verkeerslichten) wel altijd zichtbaar zijn.
Overigens net terugkomende van Parijs, en ik zie helemaal niet in waarin de Belgische bewegwijzering 'verfranst' zou moeten zijn. Sterker nog, ik vind de lichtbakken in Belgische steden meer weghebben van Duitse wegwijzers dan van Franse. Met de verkeerslichten heb je een punt, en ik ben dan ook totaal niet blij met die ontwikkeling; maar mogelijkerwijze betreft dit LED verkeerslichten die dus (zie de draad over Maastrichtse verkeerslichten) wel altijd zichtbaar zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Hmmm, nog nooit in Dordrecht geweest op een zonnige avond? Dan lijken alle lichten tegelijk te branden, en gebeurt het vooral op ogenschijnlijk rustige tijdstippen dat automobilisten na een paar minuten wachten de gok maar wagen (vooral op het industriegebied speelt dit regelmatig).Vinny schreef:In Frankrijk zijn verkeerslichten echt een stuk slechter zichtbaar dan in Nederland en België![]()
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
-
Rien
- verkeersader
Alfa schreef:Hier een foto genomen in Charleroi. De foto toont heel goed hoe de waalse regering zich de laatse jaren steeds meer op frankrijk is beginnen richten. Die franse wegwijzers worden in Belgie trouwens een trend. Na Brussel, St-Niklaas nu ook al Charleroi.
Ik denk eigenlijk niet dat dit gewestelijk bepaald is (uitgez. Brussel). Volgens mij is de keuze voor dit afwijkende design van wegwijzers en verkeerslichten een puur gemeentelijke beslissing van de steden Sint-Niklaas en Charleroi, om enkele straten in hun stadscentrum te verfraaien. Op basis van deze afbeelding kan moeilijk gesteld worden dat Wallonië verfranst; dat kan wel aan de hand van andere voorbeelden, maar dat terzijde.IQ[] schreef:De borden worden geregeld via de gewesten. Dus Vlaanderen en Wallonië beslissen apart. Trouwens, in Nederland zijn ook niet alle borden hetzelfde (bijv ANWB vs RWS)
-
A70
- dorpsstraat
Kan het te maken hebben met wie de rekening moet betalen, het stadsbestuur in dit geval? Dat ze daarom op meerdere plekken offertes hebben aangevraagd en dat deze (Franse) leverancier het goedkoopste was en dus de order kreeg?
In Vlaanderen heb ik ook al eens Nederlandse borden gezien (bv in Oostende: aanduiding P-route).
En zelfs in Nederland zijn we niet altijd consequent want ik zag laatst in Culemborg Belgische borden op een vluchtheuvel staan
hock:
In Vlaanderen heb ik ook al eens Nederlandse borden gezien (bv in Oostende: aanduiding P-route).
En zelfs in Nederland zijn we niet altijd consequent want ik zag laatst in Culemborg Belgische borden op een vluchtheuvel staan
-
VTB
- autoweg
Dat klopt, jij doelt waarschijnlijk op de verplichte rijrichtingsbordjes, die staan op de vluchtheuveltjes in de Wethouder Schoutenstraat. Ze zijn overigens nog verlicht ook, en onder sommigen hangen Nederlandse rijrichtingsbordjes.A70 schreef:En zelfs in Nederland zijn we niet altijd consequent want ik zag laatst in Culemborg Belgische borden op een vluchtheuvel staanhock:
(op sommige plaatsen in de Weth. Schoutenstraat hangt dit bord onder een lichtgevende Belgische variant; op de meeste plaatsen alleen de lichtgevende Belgische variant)Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.
-
Via
- 2x5 autosnelweg
-
VTB
- autoweg
-
Route66
- polderweggetje
Re: Hoe Wallonië verfranst ...
Inderdaad erg Frans maar dat is niet slecht. Ik vind die Franse wegdesign pakken mooier dan die verouderde Belgische chaos. Laten we hopen dat Vlaanderen die stijl ook snel overneemt.
-
R4
- expressweg
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg