[CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Chris »

Chris schreef: ma 24 jun 2024, 19:11ASTRA informeert morgenmiddag met meer details over de situatie en maatregelen
An sich niet zo veel nieuws met deze update.

* het bouwen van een tijdelijke brug over het weggeslagen deel is niet doelmatig
* er moet veel steenslag uit de rivierbedding gehaald worden. Deels zijn deze rotsen zo groot dat ze eerst opgeblazen moeten worden
* met het wegslaan van de A13 is ook de stroomvoorziening van het hele dal verwoest. Dit wordt nu eerst hersteld.
* bij de Simplon zijn ook risico's op modderverschuivingen bij een baustelle, wat de omleidingsroute compliceert
* er wordt niet gesproken dat de Brenner een alternatief kan zijn. Wellicht geen coördinatie met buurlanden
* geen nieuwe datum voor heropening, behalve nog steeds ergens in juli.
Gebruikersavatar
Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Coccodrillo »

As far as I understand, A13 north of Mesocco and south of Grono (around) has never been closed, but in Thusis or Splügen there were likely police checks forbiding the passage of non local traffic. Yesterday the cantonal road has been reopened to local and bus traffic (at least to local buses, I don't know if Flixbuses can pass, even if they also serve intermediate stops like Bellinzona, Splügen and Chur). I don't know what they mean with local traffic: does Bellinzona-Thusis falls in this category? I suppose the police acts case by case, and applies common sense.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Chris »

Foto's van de herstelwerkzaamheden. Van de SRF en RSI.

Afbeelding

Afbeelding
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Rogier »

Wel een gigantische puinhoop, maar gelukkig valt de schade aan de brug mee. Hopelijk dat de boel over enkele weken gedeeltelijk herstelt is.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Chris »

Er is een concrete datum voor de heropening van de A13: 10 juli. Afhankelijk van het weer.

2x2 zal pas eind dit jaar beschikbaar zijn.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Rein »

Petje af hoe ze dit aanvliegen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6553
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door SnarfFlevoland »

Dat gaat inderdaad erg snel. Hier zie je het verschil tussen Duitsland en Zwitserland. Hoewel nieuwbouw in Zwitserland super traag verloopt, ziet men hier meteen in dat er hard aangepakt moet worden. In Duitsland zou zo'n snelweg doodleuk tot eind van het jaar afgesloten blijven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
wellproc
dorpsstraat
Berichten: 174
Lid geworden op: do 07 aug 2014, 13:55
Locatie: Between keyboard and chair

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door wellproc »

^^
Dat zie je verkeerd (of niet compleet): in DE laten ze de snelweg maanden dicht, daarna doen ze een noodreparatie die maanden duurt, dan mag de snelweg een paar maanden open en gaat vervolgens dicht voor een definitieve reparatie van een jaar (of wat). :nothanks:

En dus ook mijn verbazing (en complimenten!) richting de Zwitsers. Je zou er bijna voor omrijden om in juli te zien hoe goed je er overheen kunt :woop:
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Chris »

Deze foto van de SRF laat wat beter zien waardoor de rivier zijn bedding heeft verlegd, er was een 'Murgang' vanuit een nog weer kleinere zijrivier die de wat grotere rivier had geblokkeerd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Autostrada »

wellproc schreef: wo 26 jun 2024, 14:32 ^^
Dat zie je verkeerd (of niet compleet): in DE laten ze de snelweg maanden dicht, daarna doen ze een noodreparatie die maanden duurt, dan mag de snelweg een paar maanden open en gaat vervolgens dicht voor een definitieve reparatie van een jaar (of wat). :nothanks:

En dus ook mijn verbazing (en complimenten!) richting de Zwitsers. Je zou er bijna voor omrijden om in juli te zien hoe goed je er overheen kunt :woop:
Eind juli / begin augustus overweeg ik deze route terug te nemen vanuit Toscane. Als de Gotthard mee valt moet ik het nog bezien, maar de interesse is nu wel gewekt natuurlijk.

Op de site van ASTRA lees ik dat ze eigenlijk alleen in het weekend van 5 juli échte ellende verwachten op de A2. Komend weekend zijn er nog te weinig gebieden (ze hebben dat vrij Zwitsers met een grondig tabelletje in kaart gebracht) met vakantie, het weekend er op al wel. En het weekend daarna zou de A13 alweer open moeten zijn.
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Autostrada »

ASTRA heeft vandaag weer een update geplaatst over de herstelwerkzaamheden.
Men werkt nu met een dubbele bouwploeg aan het herstel. Er is een ontheffing aangevraagd om in de weekenden door te mogen werken.

De Gotthard verwerkt momenteel 18% meer verkeer dan vorig jaar op deze tijd. De Gr St Bernard +14%; terwijl de Simplon juist rustiger is (-11%).
Tot grote filevorming op de Gotthard is het tot nu toe niet gekomen; men houdt wel het hart vast voor de verwachte vakantieuittocht.

Bron: ASTRA; voor openbaar gebruik https://www.admin.ch/gov/de/start/recht ... 1071362010
Afbeelding
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Chris »

Bij de aansluiting Mesocco-Sud heeft zich een 120 meter lange scheur in de bodem voorgedaan. Er wordt nog onderzocht wat voor gevolgen dit heeft.

Afbeelding

Qua taal wel wat opvallendheden: Misox is de Duitse naam voor Mesocco, maar lijkt in de praktijk niet voor die plaats, maar voor het dal gebruikt te worden. Misox is dan de naam van Valle Mesolcina. Er wordt Italiaans in dit dal gesproken en de Italiaanse plaatsnaam Mesocco wordt blijkens ook in het Duits gebruikt.
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Autostrada »

Afgaande op dat hutje en bord begin autoweg op die foto lijkt die scheur naast de klaverlus van de afrit te zitten; een eindje van de HRB.
Als de boel daar massaal gaat schuiven heb je de poppen natuurlijk wel aan het dansen.

https://maps.app.goo.gl/XdfT3yerMN8Y2yrr8?g_st=ic
IQ[]
expressweg
Berichten: 4401
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door IQ[] »

Er wordt voor Zwitserland wel behoorlijk slecht weer verwacht dit weekend, vooral in het westelijke en centrale deel. Hopelijk valt het mee in de betroffen gebieden.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Chris »

De werkzaamheden aan het herstel van de A13 gaan voorspoedig, zelfs dermate, dat de opening nog eerder gepland is: 5 juli om 12:00 uur.

Men verwacht dat zondag de herbouw van de taluds gereed is en dat daarna de rijbanen kunnen worden aangelegd.

De heropening van de A13 is wel afhankelijk of die scheur bij Mesocco geen risico op een landverschuiving vormt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Autostrada »

Dat is wel een moordend tempo! En zeer goed nieuws voor de vakantiegangers die komende week willen afreizen.
De ANWB meldt ondertussen dat de weg maandenlang afgesloten zal zijn - uiteraard op eerdere instructie van Zwitserland.
Het lijkt me goed dat ze de communicatie de komende dagen weer iets positiever twisten.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33783
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Coen Tunnel »

Chris schreef: vr 28 jun 2024, 19:05 De werkzaamheden aan het herstel van de A13 gaan voorspoedig, zelfs dermate, dat de opening nog eerder gepland is: 5 juli om 12:00 uur.

Men verwacht dat zondag de herbouw van de taluds gereed is en dat daarna de rijbanen kunnen worden aangelegd.
Rijbanen of rijbaan? Ik dacht dat men het in eerste instantie met 1x2 rijstroken zou heropenen?
Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5553
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Rogier »

Ik denk persoonlijk beide rijbanen. Op de laatste foto hoefde men alleen het talud aan te vullen. Dat is enkele dagen werk. Het asfalteren zelf is denk ik 2 tot maximaal 3 dagen werk, mits men 2 machines gebruikt.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Chris »

Ze zeiden eerst dat het misschien pas eind dit jaar met 2x2 open is, maar indien ze die oever goed kunnen beschermen zijn er denk ik geen redenen om het niet met 2x2 te heropenen, al dan niet op vrij korte termijn, met één rijbaan eerst.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door waldo79 »

Ik moet zeggen, de Zwitsers hebben dit voortvarend aangepakt.
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Daar kunnen onze oosterburen nog heeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel van leren. De Duitsers zouden nu nog aan het denken, en vooral aan het overleggen, zijn geweest hoe of dat dit "ingewikkelde" probleem opgelost moest worden.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 19025
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door mavas »

Moet zo'n talud niet eerst inklinken, of gebruiken ze daar materialen die dat niet nodig hebben?
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Zal wel een combinatie zijn van "stevige materialen" om mee op te hogen en vooral niet te dikke lagen storten en die laag voor laag heel goed verdichten.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Chris »

Ze lijken ook lagen met geotextiel toe te passen. Wellicht zodat het nadien minder zettingen heeft.

Normaal zou je zoiets voorbelasten in Nederland, maar de bodemcondities in Zwitserland zijn natuurlijk niet hetzelfde. Je ziet wel vaker bij bouwprojecten in het buitenland dat ze vleugelwanden hebben staan van een brug waar pas vlak voor opening het talud tegenaan gebouwd wordt. Kennelijk is langdurige voorbelasting dan niet nodig.
PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1890
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Voorbelasting is alleen nodig op "maagdelijke grond" waar nog nooit een forse last op heeft gelegen. Maagdelijke grond kun je moeilijk, beter gezegd niet dieper dan 30 centimeter, verdichten door er met een zware trilwals overheen te rijden. Je hoeft in dit geval maar een stukje rivier zijn eigen oude vertrouwde bed weer terug te geven en het ontstane gat laagje voor laagje aan te vullen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85895
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Chris »

De A13 heropent morgenochtend om 5 uur. De andere rijbaan is voorlopig een bouwweg voor herstel van de rivierbedding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Autostrada »

Petje af hoor; hier hebben ze geen gras over laten groeien! Ze hadden wellicht wat mazzel met de weersomstandigheden en natuurlijk dat het viaduct over de rivier geen blijvende schade had; maar desalniettemin hebben ze wel bijna rond de klok gewerkt om dit zo snel voor elkaar te krijgen.
borntree
zandpaadje
Berichten: 8
Lid geworden op: di 25 jun 2024, 21:30

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door borntree »

In krap twee weken hersteld, indrukwekkend. Hopelijk ga ik het volgende week donderdag ervaren en gaat het lukken wat foto's ter plaatse te maken.
Gebruikersavatar
Autostrada
autoweg
Berichten: 1691
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Autostrada »

Op het moment van schrijven (07h) is de blokkade in Google Maps nog niet opgeheven. Het zal dus wel lekker rustig zijn op de A13.
exroosje
verkeersader
Berichten: 848
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door exroosje »

Je kunt in Google maps er nu in ek geval wel weer langs navigeren. Maar gedeeltelijk wel over de secundaire wegen.