[CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Moderator: Moderatoren

Autostrada
autoweg

Re: [CH][A013] A13 St Margrethen - Chur - Bellinzona

Bericht door Autostrada »

Het staat al goed vast voor de Gotthard in beide richtingen. Nu weet ik niet of dat typisch is voor 12h op een zondag; maar ik denk dat het te maken kan hebben met de afsluiting van de A13.
Op Google Maps heeft men de A13 over zeer lange afstand als gesloten aangemerkt, zodat er geen sluipverkeer op de H13 ontstaat.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Nog een detailfoto van de brug. Het talud is wel helemaal tot de vleugelwanden weggespoeld. Toch kan je denk ik hier niet af zien of de fundering ondermijnd is.

Als de fundering ondermijnd is en de brug vervangen moet worden, dan kijk je denk ik wel tegen een bouwtijd van een jaar aan. Echter misschien is in zo'n scenario een tijdelijke brug een oplossing.

Afbeelding
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Autostrada schreef: zo 23 jun 2024, 11:52 Op Google Maps heeft men de A13 over zeer lange afstand als gesloten aangemerkt, zodat er geen sluipverkeer op de H13 ontstaat.
De A13 is om precies te zijn vanaf Hinterrhein tot Bellinzona-Nord volledig afgesloten. Ook de bergpas is afgesloten. Je kunt op dit moment dus niet vanuit de rest van Graubünden naar Val Mesolcina en vice versa reizen.

Ook op de Splügenpass is nu wat vertraging te zien. Er zal ook wel genoeg verkeer daar uitwijken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Of via Disentis en de Lukmanier.

De omgeving Mesocco is nog min of meer een rampgebied, dus het is wel logisch dat ze daar geen verkeer willen hebben. Volgens mij is op dit moment het zelfs nog niet mogelijk om daar doorgaand te rijden, want de H13 is ook met stenen en modder bedekt.
Autostrada
autoweg

Het is wel een lekkere cocktail zeg; de Arlberg gesloten t/m oktober (verkeer Ulm - Brenner moet dus helemaal via Rosenheim), de Brenner zelf die vanaf volgend jaar beperkt inzetbaar wordt voor lange tijd, in de tussentijd nog de werkzaamheden aan de Tauernautobahn en stremmingen op de Fréjustunnel die al extra druk zet op de transit routes en dan deze onvoorziene sluiting van de A13. De Gotthard wordt nu extreem kwetsbaar(der), stel dat de A13 voor langere tijd dicht gaat dan mag daar gedurende een lange tijd absoluut niets mis gaan, wil niet het hele transit verkeer over de Alpen compleet in elkaar zakken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.srf.ch/news/schweiz/schaede ... lgen-haben

Artikel van de SRF over de situatie op de A13.

Misox is de Duitse naam voor Mesocco.

Wie lange die Sperrung der Autobahn dauern wird, sei noch unklar, sagt ein Pressesprecher des Bundesamts für Strassen (Astra) gegenüber SRF: «Es ist noch zu früh für Aussagen über die Dauer der Sperrung der A13. Das Astra arbeitet aktuell daran, das genaue Schadensausmass zu eruieren.» Anfang der Woche sollte ein genaueres Bild zur Lage möglich sein.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: zo 23 jun 2024, 12:43 Of via Disentis en de Lukmanier.
Die weg is momenteel één compleet verkeersinfarct, met name ten noorden van de pashoogte.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Voor verkeer binnen Zwitserland inderdaad een optie, je ziet nu bij Google ook een flinke file ten zuiden van Disentis richting noorden staan. (Edit: Zie voorgaande post. ;) ) Vanuit Italië lijkt het me niet echt een fijn / kort alterantief voor de Gotthard. Splügen is denk ik het meest logisch, al is die bergpas niet bepaald voor grote hoeveelheden verkeer geschikt. Bovendien hebben daar volledig onervaren bestuurders in de bergen niet veel verloren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Autostrada schreef: zo 23 jun 2024, 14:22
Die weg is momenteel één compleet verkeersinfarct, met name ten noorden van de pashoogte.
Volgens TomTom zijn daar wegwerkzaamheden met daar dik 50 minuten vertraging.
T-hijs
autoweg

Bericht door T-hijs »

Autostrada schreef: zo 23 jun 2024, 12:52 (...)
(verkeer Ulm - Brenner moet dus helemaal via Rosenheim)
(...)
Kuch...Fernpaß...kuch
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef: zo 23 jun 2024, 14:28 Bovendien hebben daar volledig onervaren bestuurders in de bergen niet veel verloren.
Mooi germanisme Frans. Maar zeker eens dat de Splügen geen route is voor chauffeurs met weinig rijervaring in de bergen. 8-)

In de tussentijd had ik, tot aan dit incident, het idee dat de Splügen (naast de Sint Bernard) een beetje de geheimtip aan het worden was richting Italië. Niet in de zin dat het sneller kan zijn, maar als echt uitje. Kaas halen bij de Sennerei in Splügen, eten en/of overnachten in Montespluga voor het Italiaanse gevoel dat je in Ticino bijna niet vindt etc. Mooie reisverhalen van liefhebbers. Maar voor deze zomer hoop ik wel dat het pas het houdt. Zoals iemand elders al opmerkte: met de Sint Bernard heb je wel een route naar Italië met ruim meer capaciteit en rijgemak, die veel zomerseizoen-proofer is.
Autostrada
autoweg

Pino schreef: ma 24 jun 2024, 9:33 In de tussentijd had ik, tot aan dit incident, het idee dat de Splügen (naast de Sint Bernard) een beetje de geheimtip aan het worden was richting Italië. Niet in de zin dat het sneller kan zijn, maar als echt uitje. Kaas halen bij de Sennerei in Splügen, eten en/of overnachten in Montespluga voor het Italiaanse gevoel dat je in Ticino bijna niet vindt etc. Mooie reisverhalen van liefhebbers. Maar voor deze zomer hoop ik wel dat het pas het houdt. Zoals iemand elders al opmerkte: met de Sint Bernard heb je wel een route naar Italië met ruim meer capaciteit en rijgemak, die veel zomerseizoen-proofer is.
Met 31 euro tol voor een personenauto per enkele reis is de Gr St Bernard wel iets duurder dan de alternatieven, die in Zwitserland toch veelal gratis zijn.
Autostrada
autoweg

Volgens de Zwitserse media wordt vandaag gekeken of de waterstand genoeg gedaald is om bouwvakkers ter plaatse te laten kijken naar herstel van de A13. Volgens Astra is het doel om, wanneer de weersomstandigheden dat toe zullen laten, de westelijke rijbaan provisorisch te herstellen zodat de A13 heropend kan worden met 1x2 rijstroken. In ideale omstandigheden duren deze werkzaamheden 3 tot 4 weken.

In de tussentijd zal het transit verkeer over langere afstand omgeleid worden, via Gotthard, Simplon en Gr St Bernard.
Mocht de druk op de Gotthard te hoog oplopen, overweegt men een tijdelijke ontheffing voor vrachtverkeer in de nacht en op zondag; zodat het verkeer zich beter kan spreiden. Ook wordt er afgeraden om op vrijdagavond en zaterdagmiddag van de Gotthard gebruik te maken.

Er wordt rekening gehouden met extra verkeer op de paswegen, alsmede de assen via de Simplon, Gr St Bernard en natuurlijk de Gotthard. De H13 wordt naar verwachting gesloten voor transit verkeer, zodat deze beschikbaar blijft voor bestemmingsverkeer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: ma 24 jun 2024, 10:21 Met 31 euro tol voor een personenauto per enkele reis is de Gr St Bernard wel iets duurder dan de alternatieven, die in Zwitserland toch veelal gratis zijn.
De Italiaanse A5 komt er nog eens bij. Da's een verhoudingsgewijs dure tolweg, en de kans is wel vrij groot dat de totale tol tussen Aosta en je eindbestemming ruim hoger zal zijn dan die tussen Como en je eindbestemming. Dat geldt zeker als je de kant van de A1 of A14 op beweegt (en tot aan Piacenza, waar beide routes samen komen, praat je dan over een best groot bedrag), maar uiteindelijk ook wel naar veel doelen in Piemonte en Liguria.

Als dit een issue voor je is, is de Simplon vermoedelijk eerder je logische alternatief dan de Sint Bernard-pas. Maar de meeste mensen die ik over de Sint Bernard-route hoor praten, zijn er toch blij mee omwille van de ontspanning. Die hebben die 50 euro wel over voor het plezier van een relaxtere rit. In die afweging vind ik trouwens de Sint Bernard wel prettiger rijden dan de Simplon. Pas of tunnel maakt daarbij trouwens niet heel veel uit. Het is namelijk met name het stuk H9 door Zwitserland dat ik knap irritant vind - dus eerder minpunten voor de Simplon dan iets dat op de Sint Bernard-route ligt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

An der Autobahn A13 durchs Misox haben die ersten Reparaturarbeiten nach dem Unwetter vom Freitagabend begonnen. Das Bundesamt für Strassen (Astra) geht bei günstigen Wetterbedingungen davon aus, dass die A13 in etwa einem Monat wieder teilweise befahren werden kann. Zuerst werde die Fahrbahn in Richtung Süden wiederhergestellt, sagte am Montagmorgen Astra-Mediensprecher Jérôme Jacky der Nachrichtenagentur Keystone-SDA auf Anfrage.

Een maand is dus de eerste prognose.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: ma 24 jun 2024, 11:07Als dit een issue voor je is, is de Simplon vermoedelijk eerder je logische alternatief dan de Sint Bernard-pas. Maar de meeste mensen die ik over de Sint Bernard-route hoor praten, zijn er toch blij mee omwille van de ontspanning. Die hebben die 50 euro wel over voor het plezier van een relaxtere rit.
Je zult inderdaad niet de kortste of goedkoopste route hebben, maar wel eentje die normaliter in vergelijking met andere routes ook in vakantietijd doorgaans heel behoorlijk doorrijdt. Op het totale vakantiebudget is zo'n uitgave vaak te overzien, en als je daar een flink relaxtere rit voor terugkrijgt is het ook wat waard.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

En de Simplon spoortunnel vind ik niet echt duur. Kostte mij 23 euro, meen ik mij te herinneren.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Coen Tunnel
Voorzitter

Kost online 24 frank: https://www.bls.ch/en/fahren/autoverlad ... rig-iselle

Dat is niet duur, maar de trein rijdt slechts elke anderhalf uur, dus als je pech hebt heb je wel een lange wachttijd. En de Simplonpas is geen lastige pas om te rijden.

Er is ook een autotrein Kandersteg-Iselle, dus in één keer door de Lötschberg en Simplon. Die rijdt minder vaak en kost vanaf 98 frank, maar als je er goed omheen kan plannen kan het een optie zijn: https://www.bls.ch/en/fahren/autoverlad ... teg-iselle
Autostrada
autoweg

Coen Tunnel schreef: ma 24 jun 2024, 13:19 Kost online 24 frank: https://www.bls.ch/en/fahren/autoverlad ... rig-iselle

Dat is niet duur, maar de trein rijdt slechts elke anderhalf uur, dus als je pech hebt heb je wel een lange wachttijd. En de Simplonpas is geen lastige pas om te rijden.

Er is ook een autotrein Kandersteg-Iselle, dus in één keer door de Lötschberg en Simplon. Die rijdt minder vaak en kost vanaf 98 frank, maar als je er goed omheen kan plannen kan het een optie zijn: https://www.bls.ch/en/fahren/autoverlad ... teg-iselle
Zijn er nog meer van dit soort doorgaande treinen die geschikt zijn voor personenauto’s?
Coen Tunnel
Voorzitter

In de Zwitserland heb je autotransport door de Lötschbergtunnel (Kandersteg-Goppenstein), Simplontunnel (Brig-Iselle), Furkatunnel (Oberwald-Realp) en Vereinatunnel (Klosters-Sagliains), en dus de treinen Kandersteg-Iselle door de Lötschberg en Simplon.

In Oostenrijk heb je dan nog de Tauernschleuse Böckstein-Mallnitz (B167/B105). In Slovenië heb je de autotreinen van Bohinjska Bistrica naar Podbrdo/Most na Soči/Nova Gorica, maar dat is geen heel doorgaande route.

En verder heb je nog wat autoslaaptreinen, maar dat is al een andere categorie. En eerder hadden de dagtreinen Belgrado-Bar ook nog wel autotransport, in ieder geval in de zomer, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is. De nachttreinen hebben het wel.
Autostrada
autoweg

De auto trein Kandersteg - Iselle rijdt best over een handig tracé. Ik denk dat het met file op de Gotthard prima uit kan qua tijd- echter
1) de trein rijdt alleen op vrijdag en zaterdag, af en toe op zondag en feestdagen
2) de trein rijdt maar een enkele keer en louter in de absolute dagranden (rond 05h en 21h)
3) is met 98CHF aardig aan de prijs
4) het lage frequentie niveau zorgt ervoor dat je je reis naar de trein toe met behoorlijke marges moet plannen

Een echt alternatief voor de dichte A13 is het dus niet; temeer omdat alle treinen die er zijn al volgeboekt zijn op de echte piekdagen (13 en 20 juli in zuidelijke richting bijvoorbeeld).
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Het is leuk als je ergens in de buurt van die autotrein overnacht. Dan kun je het goed plannen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: ma 24 jun 2024, 12:05
Pino schreef: ma 24 jun 2024, 11:07Als dit een issue voor je is, is de Simplon vermoedelijk eerder je logische alternatief dan de Sint Bernard-pas. Maar de meeste mensen die ik over de Sint Bernard-route hoor praten, zijn er toch blij mee omwille van de ontspanning. Die hebben die 50 euro wel over voor het plezier van een relaxtere rit.
Je zult inderdaad niet de kortste of goedkoopste route hebben, maar wel eentje die normaliter in vergelijking met andere routes ook in vakantietijd doorgaans heel behoorlijk doorrijdt. Op het totale vakantiebudget is zo'n uitgave vaak te overzien, en als je daar een flink relaxtere rit voor terugkrijgt is het ook wat waard.
Ergens is de keuze:
- Gotthard: in principe goedkoopst en snelst. Kun je nog een 1:30 uur verliezen en dan ben je nog sneller dan over de andere alternatieven
- Sint Bernard: duurst, maar filerisico rond de nul en sneller dan de Simplon.
- Simplon: langzaamst, maar prijs feitelijk gelijk aan Gotthard en filerisico rond nul.

Als de Gotthard afvalt vanwege te lange files of gewoon totaal a-relaxed zijn (zelfs als het in de tijd uit zou kunnen, bijvoorbeeld door een rit over de pas), zie je dat de keuze tussen Sint Bernard en Simplon nog wel eens langs eerder financiële of tijds-lijnen wordt genomen. Als filerisico in beide vrij klein is, kiezen mensen óf voor Sint Bernardtunnel als snelste route, óf voor Simplon-pas omdat je daarmee toch wel zeker 40 euro bespaart - die het voor de extra reistijd bij vergelijkbare score op "relaxed rijden" kennelijk wel waard wordt gevonden.

Ikzelf vond het bij mijn laatste rit over de Simplon vooral demotiverend hoe de navigatie me bij het verlaten van Milaan naar de A4 probeerde te krijgen (inclusief vier afritten "draai om") en later in de buurt van het knooppunt A8/A26 me wederom richting Sint Bernard aan het sturen was. Stuk H9 door het Rhonedal tussen Brig en Sierre trouwens ook irritant langzaam.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 24 jun 2024, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Pino schreef: ma 24 jun 2024, 13:57 - Simplon: langzaamst, maar prijs feitelijk gelijk aan Gotthard en filerisico rond nul.
Dat durf ik niet zo stellig te zeggen. Er zijn op de Simplonpass weliswaar geen hardnekkige files te verwachten, maar in de zomermaanden zijn er altijd wel wegwerkzaamheden, al dan niet met alternerend verkeer, die nog tot aardig wat stop-and-go en langzaam rijdend verkeer zorgen. Vooral het stuk tussen Simplon Dorf en Gondo, maar ook wel elders op het traject. Wat dat betreft vind ik de Simplon zeker niet zo'n prettig alternatief, vergeleken met de Grote Sint Bernard.

Wat dat betreft kan de autotrein door de Simplon ook nog wel een fraai extraatje als alternatief zijn, al kost dat vergeleken met de bergpas extra geld. Maar dat geldt ook voor de Grote Sint Bernard in de zomer, waar je eveneens vrijwillig de bergpas kunt nemen om de toltunnel te besparen. Duurt uiteraard wel wat langer, maar dat is aardig te overzien. Persoonlijk zie ik de Grote Sint Bernard nog als "quick win" om een paar centen aan tol te besparen, terwijl ik over het algemeen altijd ervoor pleit dat een tolweggetje meer op een vakantiebudget makkelijk uit moet kunnen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 24 jun 2024, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Simplon heeft inderdaad af en toe die werkzaamheden. Maar heb al jaren niet meer gehoord dat daardoor echt forse files ontstonden. Het draagt wel bij aan mijn overall gevoel dat de Simplonroute tussen het einde van de A9 bij Sierre en het begin van de expresweg bij Domodóssola gewoon irritant rijdt. Al is het lang zo irritant niet als een file op de Gotthard, je komt gewoon nooit in een lekker ritme. En dat vind ik op de Grote Sint Bernard eigenlijk altijd prima te doen. Het stuk secundair is korter, je komt nauwelijks dorpen tegen. En dan heb je omwille van de centen eventueel nog de optie om vrijwillig de bergpas te nemen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Mee eens, de route over de Grote Sint Bernard (of je nu voor de toltunnel of bergpast kiest) rijdt gewoon veel lekkerder door. Aan de Zwitserse kant heb je ook nog stukjes met extra inhaalstrook (2+1), zodat je eventueel langzame vrachtwagens goed en veilig voorbij komt. Dat heb je overigens ook nog aan de Italiaanse kant in richting van de bergpas / tunnel, al hebben de Italianen de inhaalstrook in de bypas tunnel van Aosta langdurig afgesloten.

Vanaf Sierre is het naar de Simplon inderdaad vrij afzien. Die kortje stukjes nieuwe A9 zijn leuk, maar geven geen echte tijdswinst en dragen bij aan een onrustig rijgevoel. Vooral niet in oostelijke rijrichting, waar je nog steeds dwars door Visp moet. En dan stukkel je met wat pech vanaf Ried-Brig met zo'n 40 km/h achter een vrachtwagen de Simplonpass over en sta je ook nog her en der in korte filetjes stil voor wegwerkzaamheden met verkeerslicht.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 24 jun 2024, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: ma 24 jun 2024, 14:28 ^^ Simplon heeft inderdaad af en toe die werkzaamheden. Maar heb al jaren niet meer gehoord dat daardoor echt forse files ontstonden.
Niet af en toe, maar elk zomerseizoen. Vanwege de hoogte kunnen ze daar maar een paar maanden per jaar bouwen en dan is er bijna altijd wel ergens alternerend verkeer.

Vanwege het normaal geringe verkeersaanbod leidt dit niet tot files die het nieuws halen of er op Google Maps erg uitspringen, maar het is wel hinderlijk. En als er duidelijk meer verkeer die route gaat nemen dan loopt de wachttijd wel snel op.

De wachttijd bij alternerend verkeer loopt heel hard op als er een verkeersaanbod is dat groter is dan er per keer kan worden doorgeleid. Dat zagen ze toen op de A8 tussen Interlaken en Brienz ook.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Inderdaad, en de A8 tussen Interlaken en Brienz geeft zonder wegwerkzaamheden helemaal niet zo'n super drukke indruk. Toch was en is het verkeersaanbod veel te hoog voor meerdere wegwerkzaamheden met alternerend verkeer. Eenzelfde scenario kan natuurlijk bij een verhoogd verkeersaanbod ook op de Simplonpass gaan voorkomen.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: ma 24 jun 2024, 14:36
De wachttijd bij alternerend verkeer loopt heel hard op als er een verkeersaanbod is dat groter is dan er per keer kan worden doorgeleid. Dat zagen ze toen op de A8 tussen Interlaken en Brienz ook.
Dit wordt versterkt doordat het algoritme van navigatiesystemen doorgaans niet begrijpt wat hier nou gebeurd. De wachttijd van alternerend verkeer wordt fors onderschat waardoor de fuik nog meer gevuld wordt door argeloos verkeer wat niet verwacht zo lang bezig te zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

ASTRA meldt wat feiten omtrent de beschadigde A13;

* een modder/rotslawine (muren) van 50.000 m³ had de rivier geblokkeerd, die daardoor zijn bedding had verlegd
* uit een eerste beoordeling blijkt dat de brug geen schade heeft die een afsluiting vereist
* de rivier gaat nu in zijn oorspronkelijke bedding verlegd worden, wat eind deze week gereed moet zijn
* daarna worden de taluds van de A13 herbouwd
* doel is om de A13 in juli tenminste gedeeltelijk weer in gebruik te stellen, men mikt op 3 tot 4 weken
* werkzaamheden met nachtafsluitingen bij de Gotthard komen te vervallen
* werkzaamheden bij de Simplon worden geoptimaliseerd

ASTRA informeert morgenmiddag met meer details over de situatie en maatregelen