Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

D91
dorpsstraat

Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn

Bericht door D91 » zo 26 jul 2009, 0:58

Coen Tunnel schreef:
D91 schreef:Ook al zouden ze het veranderen, dan nog blijven de lijnen in de volksmond gewoon Erasmuslijn en Calandlijn heten, ook in tal van routebeschrijvingen etc. staat het dan nog steeds zo aangegeven.
Mwa, hoeveel worden die namen nou in de volksmond gebruikt? Binnen een paar jaar zal dat echt wel verleden tijd zijn. En routebeschrijvingen zullen wel aangepast worden. Gebeurt immers ook met buslijnen, die veel frequenter van lijnnummer (en exploitant) wisselen. Iedereen die een up-to-date routebeschrijving maakt zal de nieuwe lijnletters gebruiken.
De benamingen Erasmuslijn en Calandlijn worden hier heel vaak door veel mensnen gebruikt, als het over de metro gaat.

De vraag met die routebeschrijvingen is, wanneer die up-to-date routebeschrijving gemaakt zal worden. Misschien 3 jaar na invoering van het nieuwe systeem pas. Zit je dus weer met een overgangsperiode (die we al eens gehad hebben) voor niks. Want over 10 jaar hebben ze weer wat nieuws, en wordt het weer veranderd.

Het is niet zo dat ik tegenstander ben van het nieuwe systeem opzich, maar ik ben tegenstander omdat ze een nieuw systeem willen in de plaats van een systeem dat (in ieder geval voor Rotterdam) gewoon goed werkt, en een goede naamsbekendheid heeft. Voordat iedereen weet over welk traject je praat als je het over lijn A hebt, ben je ook alweer een hele tijd verder.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 jul 2009, 1:12

D91 schreef:De benamingen Erasmuslijn en Calandlijn worden hier heel vaak door veel mensnen gebruikt, als het over de metro gaat.
En voor ter plekke minder bekenden is het nieuwe systeem veel handiger. Wie er vaak komt zal er ook zó aan gewend raken. Maar ik moest wel eens vanuit het centrum met de metro naar Alexander. Dan moet je toch even goed kijken om te zien dat je alle metro's van de Calandlijn kunt nemen, behalve die naar Capelle a/d IJssel.
De vraag met die routebeschrijvingen is, wanneer die up-to-date routebeschrijving gemaakt zal worden. Misschien 3 jaar na invoering van het nieuwe systeem pas. Zit je dus weer met een overgangsperiode (die we al eens gehad hebben) voor niks. Want over 10 jaar hebben ze weer wat nieuws, en wordt het weer veranderd.
Dit systeem zal natuurlijk langer blijven bestaan. Routebeschrijvingen die vaak gebruikt worden zullen door degenen die die routebeschrijvingen maken snel aangepast worden. Als je serieus genomen wilt worden kun je het je niet permitteren om oude informatie te geven.
Het is niet zo dat ik tegenstander ben van het nieuwe systeem opzich, maar ik ben tegenstander omdat ze een nieuw systeem willen in de plaats van een systeem dat (in ieder geval voor Rotterdam) gewoon goed werkt, en een goede naamsbekendheid heeft. Voordat iedereen weet over welk traject je praat als je het over lijn A hebt, ben je ook alweer een hele tijd verder.
Ach, zoals ik al zei; in veel gebieden veranderen de buslijnnummers ook vaak. Daar raakt iedereen zo aan gewend. In Zwolle veranderden de stadsdienstnummers radicaal in 2004 en iedereen was daar vrij snel aan gewend. In plaats van lijn 6 nam je nu lijn 1.

Dat het systeem in Rotterdam goed werkt: voor Rotterdammers misschien, die zijn er aan gewend geraakt, en dan vind je elke verandering per definitie een verslechtering. Voor wie ter plekke onbekend is vind ik het geen ideaal systeem, zeker niet als metro's van dezelfde lijn verschillenden takken en eindbestemmingen hebben. En dat is in Rotterdam niet altijd even duidelijk. Het nieuwe systeem is in mijn ogen echt een verbetering, ook omdat het in Nederland de gewoonste zaak van de wereld is dat bus, trams en metro's lijnnummers hebben. Zeker nu er straks de integratie is met het Haagse netwerk via de Randstadrail is het geven van letters (hadden van mij ook lijnnummers mogen zijn) aan de lijnen geen slecht idee.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » zo 26 jul 2009, 1:23

Coen Tunnel schreef:
Dat het systeem in Rotterdam goed werkt: voor Rotterdammers misschien, die zijn er aan gewend geraakt, en dan vind je elke verandering per definitie een verslechtering. Voor wie ter plekke onbekend is vind ik het geen ideaal systeem, zeker niet als metro's van dezelfde lijn verschillenden takken en eindbestemmingen hebben. En dat is in Rotterdam niet altijd even duidelijk. Het nieuwe systeem is in mijn ogen echt een verbetering, ook omdat het in Nederland de gewoonste zaak van de wereld is dat bus, trams en metro's lijnnummers hebben. Zeker nu er straks de integratie is met het Haagse netwerk via de Randstadrail is het geven van letters (hadden van mij ook lijnnummers mogen zijn) aan de lijnen geen slecht idee.
Daarom zei ik, wat als ze nu alleen het sneltramtrject vanaf Capelsebrug richting Ommoord/Nesselande een aparte naam/kleur geven, bijvoorbeeld de groene Nesselandelijn, dan heb je al geen aftakkingen met dezelfde naam meer (ik weet dat ri. Ommoord ook van ri. Nesselande aftakt, maar je kan moeilijk elke 2 kilometer spoor een aparte benaming geven). Het niuwe systeem doet dan eigenlijk wel, maar als je dan consequent bent, moet dus de Hoekese Lijn óók 3 benamingen krijgen. 1 voor eindpunt Maassluis-West, 1 voor HvH Haven en 1 voor HvH Strand, wat ik al eerder zei. Dat wordt dan te onduidelijk. Zijn deze plannen trouwens al definitief, of zijn het nu alleen nog plannen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 jul 2009, 1:59

D91 schreef:Daarom zei ik, wat als ze nu alleen het sneltramtrject vanaf Capelsebrug richting Ommoord/Nesselande een aparte naam/kleur geven, bijvoorbeeld de groene Nesselandelijn, dan heb je al geen aftakkingen met dezelfde naam meer (ik weet dat ri. Ommoord ook van ri. Nesselande aftakt, maar je kan moeilijk elke 2 kilometer spoor een aparte benaming geven).
Je bent wel weinig consequent. Als de aftakking naar Capelle een andere naam/kleur krijgt, dan ook de aftakkingen naar Ommoord en Nesselande.
Het niuwe systeem doet dan eigenlijk wel, maar als je dan consequent bent, moet dus de Hoekese Lijn óók 3 benamingen krijgen. 1 voor eindpunt Maassluis-West, 1 voor HvH Haven en 1 voor HvH Strand, wat ik al eerder zei. Dat wordt dan te onduidelijk.
Dat zijn nog steeds allemaal eindpunten op één en dezelfde lijn, in tegenstelling tot Capelle, Ommoord en Nesselande, die allemaal aan aftakkingen liggen. Bovendien is het de vraag of al die eindpunten voor de Hoekse Lijn straks behouden blijven, of dat misschien wel alle treinen door gaan rijden tot aan Hoek van Holland Strand of -Haven. Als het echt een metro wordt is een halfuursfrequentie een beetje mager.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 jul 2009, 11:17

Coen Tunnel schreef:
D91 schreef:Ook al zouden ze het veranderen, dan nog blijven de lijnen in de volksmond gewoon Erasmuslijn en Calandlijn heten, ook in tal van routebeschrijvingen etc. staat het dan nog steeds zo aangegeven.
Mwa, hoeveel worden die namen nou in de volksmond gebruikt? Binnen een paar jaar zal dat echt wel verleden tijd zijn. En routebeschrijvingen zullen wel aangepast worden. Gebeurt immers ook met buslijnen, die veel frequenter van lijnnummer (en exploitant) wisselen. Iedereen die een up-to-date routebeschrijving maakt zal de nieuwe lijnletters gebruiken.
Daar heb ik mijn twijfels over. Kijk eens hoe lang het duurt na een weghernumering voordat folders, briefpapier of websites worden aangepast. Kijk bv eens hier (en let op het wegnummer in de 2e regel). En een rijschool die nog steeds denkt dat de N5 bij Haarlem loopt is ook niet echt geloofwaardig meer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » zo 26 jul 2009, 11:28

Coen Tunnel schreef:
D91 schreef:Daarom zei ik, wat als ze nu alleen het sneltramtrject vanaf Capelsebrug richting Ommoord/Nesselande een aparte naam/kleur geven, bijvoorbeeld de groene Nesselandelijn, dan heb je al geen aftakkingen met dezelfde naam meer (ik weet dat ri. Ommoord ook van ri. Nesselande aftakt, maar je kan moeilijk elke 2 kilometer spoor een aparte benaming geven).
Je bent wel weinig consequent. Als de aftakking naar Capelle een andere naam/kleur krijgt, dan ook de aftakkingen naar Ommoord en Nesselande.
Het niuwe systeem doet dan eigenlijk wel, maar als je dan consequent bent, moet dus de Hoekese Lijn óók 3 benamingen krijgen. 1 voor eindpunt Maassluis-West, 1 voor HvH Haven en 1 voor HvH Strand, wat ik al eerder zei. Dat wordt dan te onduidelijk.
Dat zijn nog steeds allemaal eindpunten op één en dezelfde lijn, in tegenstelling tot Capelle, Ommoord en Nesselande, die allemaal aan aftakkingen liggen. Bovendien is het de vraag of al die eindpunten voor de Hoekse Lijn straks behouden blijven, of dat misschien wel alle treinen door gaan rijden tot aan Hoek van Holland Strand of -Haven. Als het echt een metro wordt is een halfuursfrequentie een beetje mager.
Ik heb niet gezegd dat het spoor naar Capelle een andere naam moet krijgen, dit zou juist de Calandlijn moeten blijven. De AFTAKKING richting Ommoord/Nesselande, die zou voor de duidelijkheid wel een andere naam kunnen krijgen (Nesselandelijn??). En om dan dat kleine stukje richting Romeijnshof/Binnenhof weer een andere naam te geven, is weer teveel van het goede. Je kan niet elke kilometer spoor een andere naam geven. De verwijzing op de metro naar Ommoord, is hier voldoende.

Wat betreft de Hoekse Lijn: kijk maar eens hoe ze dat bij de nu nog Erasmuslijn hebben gedaan; de metro's vanaf Centraal Station tot aan Slinge krijgen een andere letter dan diegenen die doorrijden tot aan Spijkenisse, dat is toch ook één en dezelfde lijn?

Edit: Zijn deze plannen voor andere lijnbenamingen al definitief? Wat betreft de Hoekse Lijn, ik denk niet dat de inwoners van bijvoorbeeld Maasluis blij zijn met deze degradatie. Ze hadden comfortabele NS Sprinters, nu krijgen ze RET metro's... :| Waarom wordt de Hoekse Lijn eigenlijk omgebouwd tot metrolijn, en is dit plan ook al definitief?

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 26 jul 2009, 16:05

Het geven van namen aan de lijnen is lastig, kijk maar naar het genoemde Nesselandelijn voorbeeld. Hernoemen van de sneltramtak in nesselandelijn geeft dan weer verwarring met de aftakking naar Binnenhof, die niet in Nesselande komt.

Overigens kent niet alleen London lijnnamen, ook Vancouver hanteert namen.

De plannen voor de ombouw van de Hoekselijn zijn definitief. Waarom heeft een aantal redenen: NS wil af van de exploitatie, tussen Schiedam-Centrum en Rotterdam Centraal komen sporen vrij voor Stedenbaan, metro kan sneller optrekken waardoor extra stations gerealiseerd kunnen worden (1 bij Maassluis, 1 bij de kering) zonder dat reistijden langer worden, gelijkvloerse instap, frequentere dienstregeling.
Nadeel is het vervallen van de rechtstreekse link naar Rotterdam Centraal, overstappen op treinen wordt dan Schiedam-Centrum (wordt Intercitystation) en Blaak.
Wat betreft comfort van de metro's wordt dit vergelijkbaar met de nieuwe RandstadRailvoertuigen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 jul 2009, 17:12

D91 schreef:Ik heb niet gezegd dat het spoor naar Capelle een andere naam moet krijgen, dit zou juist de Calandlijn moeten blijven. De AFTAKKING richting Ommoord/Nesselande, die zou voor de duidelijkheid wel een andere naam kunnen krijgen (Nesselandelijn??). En om dan dat kleine stukje richting Romeijnshof/Binnenhof weer een andere naam te geven, is weer teveel van het goede. Je kan niet elke kilometer spoor een andere naam geven. De verwijzing op de metro naar Ommoord, is hier voldoende.
Dan nog is het niet consequent. Je hebt nu één lijn die zich bij Capelsebrug splitst en vervolgens nog eens bij Graskruid. De splitsing bij Capelsebrug acht je wel belangrijk genoeg om de twee verschillende takken anders te benoemen; maar de twee takken die bij Graskruid splitsen krijgen dezelfde naam? Dat is simpelweg niet consequent. Een naam als Nesselandelijn geeft ook niet goed de tak naar Ommoord aan.
Wat betreft de Hoekse Lijn: kijk maar eens hoe ze dat bij de nu nog Erasmuslijn hebben gedaan; de metro's vanaf Centraal Station tot aan Slinge krijgen een andere letter dan diegenen die doorrijden tot aan Spijkenisse, dat is toch ook één en dezelfde lijn?
Met twee verschillende diensten. Den Haag Centraal-Slinge is één dienst, de andere dienst is van Rotterdam Centraal naar Spijkenisse. Tussen Rotterdam Centraal en Slinge wordt inderdaad hetzelfde traject gebruikt. Maar nu is het nog zo dat een metro op de Erasmuslijn soms maar tot aan Slinge rijdt. Straks is het simpeler: de E rijdt tot aan Slinge, de D rijdt door naar Spijkenisse. Het is niet meer allebeide de Erasmuslijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 jul 2009, 17:18

Het nieuwe systeem werkt overigens alleen perfect als je geen rare uitzonderingen in de dienstregeling gaat maken. Nu rijdt de metro van Capelle naar Spijkenisse, en van Ommoord/Nesselande tot Schiedam. Je moet dus niet iets raars verzinnen dat je bv. in de spits metro's van Nesselande soms ook nar Spijkenisse door laat rijden,. Een consequente dienstregeling is dan wel zo van belang.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 26 jul 2009, 23:46

Terechte opmerking, Palance. Wellicht dat je bij calamiteiten wel wat flexibeler moet zijn, mits je reizigers maar goed informeert.

Groot voordeel van de voorgestelde wijziging is dat de (metro)plattegrond direct helder aangeeft hoe de lijnvoering is. Dit volgt niet uit de officiële kaarten. Tel daarbij op dat RaRa en Hoekse lijn in de nabije toekomst onderdeel zijn van het netwerk.
Verder wordt het voor reizigers makkelijker zoeken naar vertrektijden (je hebt gelijk de juiste lijn).
Ook bij communicatie over storingen (of werkzaamheden) kan er duidelijker gecommuniceerd worden.

Wat betreft naamgeving maakt het op zich niet uit of dit een letter, cijfer of naam is. Bijkomstigheid van namen is dat dit mogelijk verwarring geeft, bijvoorbeeld Erasmuslijn komt niet langs Erasmusziekenhuis of universiteit (eerder genoemd in topic). Wat mij betreft zijn namen goed, maar letters is ook prima, daar wen je toch wel aan.

Kleuren zijn essentieel (plattegrond, bewegwijzering, communicatie). Wel rekening houden met kleurenblindheid.

D91
dorpsstraat

Bericht door D91 » ma 27 jul 2009, 19:29

Palance schreef:Het nieuwe systeem werkt overigens alleen perfect als je geen rare uitzonderingen in de dienstregeling gaat maken. Nu rijdt de metro van Capelle naar Spijkenisse, en van Ommoord/Nesselande tot Schiedam. Je moet dus niet iets raars verzinnen dat je bv. in de spits metro's van Nesselande soms ook nar Spijkenisse door laat rijden,. Een consequente dienstregeling is dan wel zo van belang.
En als je de letters ook aangeeft op de metro's zelf, anders blijft de situatie zowieso gelijk met nu. Zijn deze naamswijzigingsplannen al definitief?

Dus op de Hoekse Lijn komen dezelfde (of vergelijkbare) metro's te rijden als op de RandstadRail... Wel zo goed, want met de metro's die nu vanuit Spijkenisse richting Capelle gaan, waren ze langs de Hoekse Lijn niet echt blij geweest denk ik. Zeker in vergelijking met de nu comfortabele NS Sprinters. Het aantal keer overstappen wordt wel meer, als je vanuit HvH richting Breda/Roosendaal of Gouda/Utrecht reist, is het óf: bij Schiedam Centrum overstappen op een trein naar Rotterdam Centraal, en daar (meestal) ook weer op een andere trein, óf je stapt over volgt de Calandlijn richting Beurs, en vanaf daar weer overstappen op de Erasmuslijn richting Centraal Station, en daar weer op een trein. Dus voor het doorgaand verkeer heeft het een groot nadeel.

Ik dacht trouwens ook dat ze er bij HvH ook nog een station bij zouden bouwen, of station HvH Strand verplaatsen zodat dat station weer echt aan het strand komt te liggen.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » ma 27 jul 2009, 20:28

Dat laatste klopt (HvH Strand, maar dan dichter bij het strand ipv een kilometer zoals dat nu is), echter voor zover ik begrepen heb wordt dat plan op de langere baan geschoven ivm ruimtelijke ontwikkelingen in HvH.

Omdat Schiedam een intercitystation wordt vervalt de dubbele overstap, als ik de plannen goed begrepen heb (althans voor zover betreffende intercitydiensten via Schiedam rijden).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 okt 2009, 18:25

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 05 okt 2009, 21:21

Ah, ik zie linksonder dat onze vrienden van Mijksenaar ook hier verantwoordelijk zijn voor het ontwerp. Dan hebben ze in NL dus het monopolie op officiële metroplattegronden ;)

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 06 okt 2009, 11:59

Mijksenaar doet al jaren de layout van de bewegwijzering/borden in de metrostations in Rotterdam.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 09 okt 2009, 22:02

Inmiddels zijn op wat meer stations tussen De Akkers en Tussenwater de nieuwe letters verschenen, maar nog niet overal. Op de Calandlijn tussen Tussenwater en Schiedam heb ik nog niks ontdekt.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 03 nov 2009, 20:43

In de Metro van vandaag staat een stukje over de presentatie van de nieuwe kleuren en letters (p15).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 nov 2009, 16:50

Ik zag vanmorgen op station Beurs dat ze daar al aardig bezig zijn met nieuwe kaarten en het aanbrengen van de letters. Ook in een metro op lijn A of B (ik weet nietwaar hij vandaan kwam, alleen dat hij tot Schiedam reed :) ), was helemaal volbehangen met informatie over de aasntaande omkleuring en omlettering.

Jammer alleen toch dat de bestemmingen Ommoord en Capelle a/d IJssel omgevormd gaan worden in Binnenhof en De Terp. Dat komt m.i. de informatievoorziening niet ten goede.

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 08 nov 2009, 15:10

Palance schreef:Jammer alleen toch dat de bestemmingen Ommoord en Capelle a/d IJssel omgevormd gaan worden in Binnenhof en De Terp. Dat komt m.i. de informatievoorziening niet ten goede.
Het is alleen even lastig voor reizigers die aan het oude systeem gewend zijn.
Ik zie niet hoe dit de informatievoorziening niet te goede zou komen. Omdat reizigers van te voren uitzoeken welke lijn ze moeten hebben om een bepaald station te bereiken doet het er niet toe welke naam de eindbestemming heeft. Je hebt lijn X, kleur Y naar eindbestemming Z.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 08 nov 2009, 15:37

Een wijk, een stadsdeel of een stad zegt in één oogopslag meer dan een bepaald station. Daarom heb je meer aan Spijkenisse, Ommoord of Capelle a/d IJssel als eindbestemmingen (zowel op de kaarten als op de metro's zelf), dan De Akkers, Binnenhof of De Terp.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 nov 2009, 15:52

In bijna alle andere steden in de wereld waar een metronetwerk worden de namen van de eindstations als eindpunten gebruikt. Rotterdam gebruikt dan weer wijknamen...

Ofwel, ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is. Ik denk dat het voor ter plekke onbekenden zelfs wat meer duidelijkheid schept, omdat de metro die als eindstation De Akkers heeft straks ook zo benoemd wordt (en dat dat niet meer de metro naar Spijkenisse is).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 08 nov 2009, 15:57

In Amsterdam is er jarenlang verwarring geweest over de eindbestemming van lijn 51: A'veen Middenhoven of Poortwachter. Nu is het opgelost door de laatste halte: "Westwijk" te noemen, dezelfde naam als de wijk. Technisch gesproken is het niet correct: het grootste deel van de wijk is meer bereikbaar via de een na laatste halte: Sacharovlaan. Daar kan ook worden overgestapt op aansluitend busvervoer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 08 nov 2009, 16:20

Coen Tunnel schreef:Ofwel, ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is. Ik denk dat het voor ter plekke onbekenden zelfs wat meer duidelijkheid schept, omdat de metro die als eindstation De Akkers heeft straks ook zo benoemd wordt (en dat dat niet meer de metro naar Spijkenisse is).
Toen de Calandlijn werd geopend heeft men zelfs even Binnenhof en De Tochten als bestemming gebruikt (de lijnen naar Capelle en Nesselande bestonden toen uiteraard nog niet). Juist door veel geklaag heeft men daar vrij snel Ommoord en Zevenkamp van gemaakt.
Ik heb overigens vroeger ook metro's gezien met bestemming "Spijkenisse De Akkers" erop, waar je normaal gesproken alleen "Spijkenisse" ziet staan.
En gewenning? Wellicht wel, maar waarom zou je iets veranderen waar men al aan gewend is? Dat men in andere steden iets anders doet, vind ik niet ter zake doende. Sterker nog, het is zelfs gebruikelijker om op bussen en trams deen wijk, plaats of gebied neer te zetten ipv. een haltenaam. Of beter: Het is niet ongebruikelijk om niet alleen de haltenaam te gebruiken als eindpunt.

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 nov 2009, 16:30

Palance schreef:En gewenning? Wellicht wel, maar waarom zou je iets veranderen waar men al aan gewend is? Dat men in andere steden iets anders doet, vind ik niet ter zake doende. Sterker nog, het is zelfs gebruikelijker om op bussen en trams deen wijk, plaats of gebied neer te zetten ipv. een haltenaam. Of beter: Het is niet ongebruikelijk om niet alleen de haltenaam te gebruiken als eindpunt.
Connexxion heeft hier in de ruime regio op streekbussen de eindhalte als bestemming op de bussen staan (Urk Vlaak, Dronten Melisse, Hasselt Scheepswerf, Zwartsluis Busstation). Maar dat is inderdaad minder gebruikelijk.

In metro's is het wereldwijd in ieder geval zeker niet ongebruikelijk om alleen de eindhalte te benoemen. Rotterdam is er juist vrij uniek in om het anders te doen. Ook met de namen van metrolijnen, alhoewel dat wel voorkomt in Londen, wellicht dat het idee ooit daarvan is gekopieerd. Voor de rest gebruiken de meeste metronetwerken lijnnummers of, iets minder vaak, lijnletters. Ik denk dat men de omvorming van het lijnennet met lijnletters en kleuren, waardoor het al een internationalere uitstraling kreeg, gelijk gebruikt heeft om de eindhaltes ook daadwerkelijk te gebruiken als bestemmingen.

Lindt
zandpaadje

Bericht door Lindt » ma 09 nov 2009, 19:16

In Rotterdam geeft ieder zijn eigen naam aam het lijntje. In Spijkenisse zegt men Capellelijn of de lijn naar Centraal Station.Rotterdammers schikken zich nogal gemakkelijk. Het interesseert ze weinig, als je er maar komt.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » vr 13 nov 2009, 20:06

Het is niet alleen voor Rotterdammers bedoeld, maar juist voor reizigers die voor het eerst gebruik maken van de Rotterdamse metro.
Het nieuwe systeem sluit beter aan bij systemen elders op de wereld waardoor het makkelijker te begrijpen zal zijn voor buitenlandse toeristen.

Verder zul je hoe dan ook van te voren moeten oriënteren welk station je eruit wil, een metro naar Spijkenisse stopt op meerdere stations in die plaats.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 nov 2009, 22:24

Toch denk ik niet dat Markville veel buitenlandse toeristen zal trekken... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 17 nov 2009, 22:00

Eens, maar dat doet niets af van het feit dat toeristen wel de betreffende lijnen gebruiken (maar eerder uitstappen), en een andere naam op metro's, bewegwijzering etc zijn dan de naam van het eindstation.

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 17 nov 2009, 23:53

Vinny schreef:Toch denk ik niet dat Markville veel buitenlandse toeristen zal trekken... :dyn_hyp:
Toevallig werd ik twee weken terug door een (ik denk) Scandinavier op Rotterdam Centraal gevraagd: "which train goes to spaikienesse?" :P

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 18 nov 2009, 17:12

:lol:

Markville is dan ook een hele mooie stad ;).

De uitrol van het nieuwe systeem is nu wel grotendeels doorgevoerd op De Akkers - Tussenwater - Schiedam. Alleen wel wat verwarrend nu dat er in de metro's vrijwel alleen maar oude routestrips hangen.
Laatst gewijzigd door Mark op do 19 nov 2009, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.