Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn
Moderator: Moderatoren
-
- woonerf
Re: Rotterdam: Kleur en letter voor metrolijn
Dat komt omdat de eerste versie van de routekaarten die in de metro komen te hangen is afgekeurd. De lijmlaag was niet goed, waardoor het hele zootje opnieuw moest worden gemaakt.
-
- expressweg
In New York gebruikt men ook gewoon wijknamen: Uptown, Downtown, Harlem, Brooklyn, Queens etc. Duidelijk systeem.Coen Tunnel schreef:In bijna alle andere steden in de wereld waar een metronetwerk worden de namen van de eindstations als eindpunten gebruikt. Rotterdam gebruikt dan weer wijknamen...
-
- 4x5 autosnelweg
Je mag niet jokkenMark schreef:Markville is dan ook een hele mooie stad.

Ik zag op de metrostations Beurs en Leuvenhaven dat alles al goed is overgeplakt. Men heeft meteen de 'doelen' aangepast op de metrostations voor de uitgangen. Zo is in station Leuvehaven nog wel te zien dat "Schiedamsedijk" is overgeplakt door "Havenmuseum".De uitrol van het nieuwe systeem is nu wel grotendeels doorgevoerd op De Akkers - Tussenwater - Schiedam. Alleen wel wat verwarrend nu dat er in de metro's vrijwel alleen maar oude routestrips hangen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
Je zult toch zonder resultaat zoeken naar een naam als "Downtown" of "Brooklyn" als naam voor het eindstation van een lijn in NY. Wel wil men wel eens de naam van buurtschappen gebruiken, maar ook dat is zeker niet consequent doorgevoerd.paolie schreef:In New York gebruikt men ook gewoon wijknamen: Uptown, Downtown, Harlem, Brooklyn, Queens etc. Duidelijk systeem.
"Uptown" en "Downtown" worden in NY gebruikt om de richting waarin een trein rijdt aan te geven: Uptown is in Manhattan in noordelijke richting (ri. Harlem en de Bronx); Downtown is in zuidelijke richting. In Brooklyn is het weer precies andersom: Downtown Brooklyn ligt nl. in het noordwesten van Brooklyn.
-
- expressweg

-
- expressweg
Er wordt met beide gewerkt: op de borden boven de perrons en op de zijkant van treinen wordt de naam van het eindstation vermeld. Tegelijkertijd wordt ook vaak de borough vermeld en de richting (Up- of Downtown) waarin een trein reist. Daarnaast is het niet ongebruikelijk om op treinen de hoofdroute van de trein aan te geven, en of we hier te maken hebben met een local of express. Tot slot beschikt het systeem nog over een uitgebreid route-identificatiesysteem bestaande uit zowel cijfers (A-division) en letters (B-division).
Het geheel moet je echter meer als het resultaat van meer dan een eeuw aan allerlei verschillende ontwikkelingen beschouwen dan als één goed doordacht systeem
Het geheel moet je echter meer als het resultaat van meer dan een eeuw aan allerlei verschillende ontwikkelingen beschouwen dan als één goed doordacht systeem

-
- verkeersader
In zekere zin werkte Rotterdam ook met zo'n systeem ('richting west/oost/noord/zuid') op de bewegwijzering in stations. Echter altijd in combinatie met de bestemmingsnaam en alleen als verwijzing naar de perrons toe.
Ook London kent zoiets (west-/east-/north-/southbound) voor de bewegwijzering in stations maar vermeld dan niet altijd de naam van de bestemming.
Op de metro's en op de perrons wordt het niet vermeld.
Ook London kent zoiets (west-/east-/north-/southbound) voor de bewegwijzering in stations maar vermeld dan niet altijd de naam van de bestemming.
Op de metro's en op de perrons wordt het niet vermeld.
-
- 4x5 autosnelweg
En die werkte vrij onlogisch. Zo stond op station Tussenwater de lijn naar Centraal station als 'noord' en naar de Calandlijn als 'oost'. Terwijl de lijnen vanaf dat punt precies andersom lopen: De Calandlijn buigt af naar het noorden (Beneluxtunnel), en de Erasmuslijn naar het oosten richting Poortugaal en Rhoon.Wally schreef:In zekere zin werkte Rotterdam ook met zo'n systeem ('richting west/oost/noord/zuid') op de bewegwijzering in stations. Echter altijd in combinatie met de bestemmingsnaam en alleen als verwijzing naar de perrons toe.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Vandaag was de introductie van de metroletters. Ik heb vandaag niet met de metro gereisd, maar was wel in het centrum van Rotterdam en heb zodoende een blik kunnen werpen op de digitale reisaanduidingn van station Beurs. En die schokten mij enigszins: De metroletter is nu vóór de bestemming gezet (zelfs zonder spatie). Er stond nu dus iets van:
en de andere richting:
Ik mag niet hopen dat dit op deze manier overal wordt doorgevoerd, echt netjes is dat niet. Hoe het op de perrons eruit ziet, weet ik niet, omdat ik daar niet geweest ben.
Daarnaast zag ik vanmiddag een tram rijden (lijn 20), met als bestemming "Rotterdam Centraal" ipv. "Centraal Station" (zie, helaas niet al de heldere, foto). Er zijn tramlijnen die buiten de stad komne, maar lijn 20 is daar nou net geen een van. Gaat men na de omlettering van het metronetwerk en de hernoeming van metrostation CS, nu ook de bestemmingen op de trams aanpassen?

Code: Selecteer alles
DCentraal Station 2 min.
Code: Selecteer alles
DSlinge 4 min.
Daarnaast zag ik vanmiddag een tram rijden (lijn 20), met als bestemming "Rotterdam Centraal" ipv. "Centraal Station" (zie, helaas niet al de heldere, foto). Er zijn tramlijnen die buiten de stad komne, maar lijn 20 is daar nou net geen een van. Gaat men na de omlettering van het metronetwerk en de hernoeming van metrostation CS, nu ook de bestemmingen op de trams aanpassen?

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Dat zie je hier in Zwolle op stadsbussen ook wel eens: Zwolle Busstation/NS als eindbestemming. Terwijl Busstation/NS dan beter zou zijn. Dat die bus in Zwolle blijft is wel duidelijk...
-
- Forumbeheerder
Ik zag vrijdagavond op metrostation De Akkers dat ze ook bezig (testen denk ik) waren met de letters. Op de DRIM stond het wel netjes als 'C De Terp'. Op een metro stond 'B Alexander'.
-
- verkeersader
Bij de trams en ook bij de bussen wordt het Rotterdam Centraal i.p.v. Centraal Station, zodat het hetzelfde wordt als de metro en de trein.Palance schreef:Daarnaast zag ik vanmiddag een tram rijden (lijn 20), met als bestemming "Rotterdam Centraal" ipv. "Centraal Station" (zie, helaas niet al de heldere, foto). Er zijn tramlijnen die buiten de stad komne, maar lijn 20 is daar nou net geen een van. Gaat men na de omlettering van het metronetwerk en de hernoeming van metrostation CS, nu ook de bestemmingen op de trams aanpassen?
Foto tramlijn 20
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.
-
- 4x5 autosnelweg
Met een spatie ertussen wordt al heel wat mooier, maar niet mooi genoeg. Je zou beter iets als [D} Slinge ofMark schreef:Ik zag vrijdagavond op metrostation De Akkers dat ze ook bezig (testen denk ik) waren met de letters. Op de DRIM stond het wel netjes als 'C De Terp'. Op een metro stond 'B Alexander'.
De Terp kunnen neerzetten (mits er genoeg posities zijn).
Op de panelen voor de trams zijn de eerste 2 posities gescheiden van de rest voor het lijnnummer. Zoiets had hier voor de metro ook goed gekund, maar om nou alle DRIM's te gaan vervangen is ook wel erg prijzig.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Gisterenmiddag ben ik weer eens met de metro geweest en ja, het is wennen. De infopanelen geven nu "D Rotterdam Centraal" aan (wel een raar idee, zo midden in Rotterdam), en de andere kant "D Slinge" of "D De Akkers" (Spijkenisse als bestemming is na 25 jaar verdwenen). De metro's zelf hebben nog "Centraal Station" staan op hun bestemmingsrol. Ikz ag dat de tramhaltes op het CS wel zijn omgeboekt anar "Rotterdam Centraal".
En trams die buiten dienst zijn hebben het sinds zondag niet meer over "Niet instappen" maar "Sorry, geen dienst".
En trams die buiten dienst zijn hebben het sinds zondag niet meer over "Niet instappen" maar "Sorry, geen dienst".

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
-
- 4x3 autosnelweg
Alsof het zo'n tramchauffeur daadwerkelijk spijt dat hij buiten dienst is. Zo vreselijk obligaat, dat soort mededelingen ...
-
- 4x5 autosnelweg
Op Schiphol heb ik wel eens bussen gezien met "Koffiepauze" gezien 
Het GVB wil nog wel eens "Garage West" als bestemming tonen voor bussen die weer terug naar de garage gaan.
"Niet instappen" is een minder klantvriendelijke mededeling, maar wel duidelijk.

Het GVB wil nog wel eens "Garage West" als bestemming tonen voor bussen die weer terug naar de garage gaan.
"Niet instappen" is een minder klantvriendelijke mededeling, maar wel duidelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Niet de chauffeur heeft spijt, maar de directie van het GVB. Legt zo'n tram of bus toch weer een paar km af zonder dat daar betalende passagiers tegenover staan.....Pino schreef:Alsof het zo'n tramchauffeur daadwerkelijk spijt dat hij buiten dienst is. Zo vreselijk obligaat, dat soort mededelingen ...

-
- expressweg
...en dus is het uiteindelijk 'de belastingbetaler' die er werkelijk spijt van heeft...
-
- expressweg
Zeer terecht dus, dat men zich daarvoor verontschuldigd 

-
- woonerf
Dat de rollen (zowel analoog als digitaal) nog Centraal Station aangeven komt omdat de rollen van de metrostellen die op lijn D rijden nog niet zijn voorzien van de nieuwe rollen/software. De Calandlijn werd vervangen door drie lijnen, waardoor die metrostellen voorrang kregen. Het is de bedoeling dat alle metro's straks Rotterdam Centraal kunnen filmen.Palance schreef:Gisterenmiddag ben ik weer eens met de metro geweest en ja, het is wennen. De infopanelen geven nu "D Rotterdam Centraal" aan (wel een raar idee, zo midden in Rotterdam), en de andere kant "D Slinge" of "D De Akkers" (Spijkenisse als bestemming is na 25 jaar verdwenen). De metro's zelf hebben nog "Centraal Station" staan op hun bestemmingsrol. Ik zag dat de tramhaltes op het CS wel zijn omgeboekt naar "Rotterdam Centraal".)
Ook de trams en bussen van de RET (lijn 20 naar Lombardijen v.v., lijn 40 naar Delft v.v. en 48 naar Station Zuid/Keizerswaard v.v.) filmen inmiddels Rotterdam Centraal. Ook de bushaltes tonen nu Rotterdam Centraal. Maar dat had je wellicht al gezien toen je vorige week in Rotterdam was

-
- 4x5 autosnelweg
Ehh... ik ben dagelijks in Rotterdam 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Door RET worden routevorken geplaatst op de stations, opvallend is dat men al rekening houdt met de toekomstige koppeling van de Hoekse lijn aan het metronet bij Schiedam Centrum, getuige het routevorkbord in station Coolhaven zoals gespot door een forummer van RETmetro:
http://www.retmetro.nl/rmforum/viewtopi ... &start=250
In die draad ook meer info over de nieuwe kleuren en letters.
Rotterdam Centraal is de nieuwe benaming van CS (met als uitzondering de letters op de voorgevel).
Dit vloeit volgens mij voort uit de vernieuwingsoperatie van 6 grote stations (NSP - Nieuwe Sleutel Projecten).
Terecht dat deze naamgeving overal gehanteerd wordt, zeker voor lijn E voorkomt het verwarring met Den Haag CS.
In die draad ook meer info over de nieuwe kleuren en letters.
Rotterdam Centraal is de nieuwe benaming van CS (met als uitzondering de letters op de voorgevel).
Dit vloeit volgens mij voort uit de vernieuwingsoperatie van 6 grote stations (NSP - Nieuwe Sleutel Projecten).
Terecht dat deze naamgeving overal gehanteerd wordt, zeker voor lijn E voorkomt het verwarring met Den Haag CS.
-
- autoweg
Nee hoor, hier in Brabant doet Veolia het ook met "Sorry geen dienst"Alain schreef:Ah, op zijn Amsterdams dus...

Ik vind dat "sorry" ook wat overdreven. Maar, sinds dat de chauffeurs blijkbaar zelf een willekeurige tekst kunnen intikken, is de creativiteit wel toegenomen

-
- 2x5 autosnelweg
Sorry, geen dienst is tegenwoordig de standaard en zie je dus overal.
-
- Voorzitter
Kunnen ze niet.Victor schreef:Maar, sinds dat de chauffeurs blijkbaar zelf een willekeurige tekst kunnen intikken, is de creativiteit wel toegenomen
-
- 4x5 autosnelweg
Gisterenavond in Rotterdam-Lombardijen een QBuzz-bus met "Prettige feestdagen" erop. Dan zou je toch denken alsof de chauffeurs zelf een tekst kunnen invoeren.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
Met sinterklaas reden alle bussen in Alphen rond met "Zwarte Pietenbus".
-
- Forumbeheerder
Daar zat ik ookal over na te denken, maar ik dacht van 'nee, je droomt teveel Mark'Wally schreef:Door RET worden routevorken geplaatst op de stations, opvallend is dat men al rekening houdt met de toekomstige koppeling van de Hoekse lijn aan het metronet bij Schiedam Centrum, getuige het routevorkbord in station Coolhaven zoals gespot door een forummer van RETmetro:

Ook eens een bus in juni gezien met dat opschriftPalance schreef:Gisterenavond in Rotterdam-Lombardijen een QBuzz-bus met "Prettige feestdagen" erop. Dan zou je toch denken alsof de chauffeurs zelf een tekst kunnen invoeren.

-
- 4x5 autosnelweg
Ik weet dat het bij sommig materieel wel kan. De Arriva-treinen bijvoorbeeld, die bij wijze van ludiek protest eens reden onder de bestemmingen: 'droplul' en 'te koop'. Nja, beter dan een staking denk ik dan maar...Coen Tunnel schreef:Kunnen ze niet.Victor schreef:Maar, sinds dat de chauffeurs blijkbaar zelf een willekeurige tekst kunnen intikken, is de creativiteit wel toegenomen
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.