[CH][A001] A1 Genève - Lausanne - Bern - Zürich - St Margrethen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [CH][A001] A1 Genève - Lausanne - Bern - Zürich - St Margrethen

Bericht door Chris » vr 03 feb 2023, 14:43

De verbreding van de A1 tussen de Verzweigung Luterbach (A5) en de Verzweigung Härkingen (A2) is vertraagd, men gaat nu uit van een bouwstart in mei 2025. De reden is dat er nog een rechtszaak loopt tegen het project.

Dit deel zal naar 2x3 rijstroken verbreed worden en het meest overbelaste stuk Autobahn in Zwitserland dat niet in een stedelijk gebied ligt. De gemiddelde verkeersintensiteiten liggen op 90.000 tot 95.000 voertuigen per dag op 2x2 rijstroken.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 03 feb 2023, 15:11

^^
Flinke tegenvaller. Dit is stuk moet echt broodnodig aangepakt worden, hier ontstaan zowel bij woon-werk als ook recreatief en vakantieverkeer vrijwel dagelijks files. Deze zijn vaak hardnekkiger als voor de Gubristtunnel bij Zürich.

Het is ook niet niks dat zo'n rechtszaak weer zo slepend lang moet duren. Zeker voor de uitbouw van wegen met een urgente noodzaak moet er toch sneller een oplossing komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 feb 2023, 19:16

^^ Dit soort verkeersintensiteiten op 2x2 rijstroken buiten een stedelijk gebied komen in Europa bijna nergens voor.

Er zijn zoveel verkeersstromen die hier samenkomen: Luzern - Bern, Zürich - Bern, Basel - Bern. En ook nog verkeer naar Solothurn en Biel/Bienne. Plus deze regio is relatief dichtbevolkt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 05 feb 2023, 20:23

Wat een domper.

Is het deel tussen Harkingen en Wiggertal trouwens niet drukker?
Oke, op dit stuk ligt al 2x3 vanwege de dubbelnummering met de A2, maar hier staat het nu ook al veel vast. Dat zal er niet veel beter op worden als er straks drie rijstroken vanaf Bern komen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 06 feb 2023, 3:49

^^ Dat stuk is nog niet eens zo lang 2×3. Die verbreding is pas in 2014 opgeleverd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 06 feb 2023, 8:23

Schelpenpaadje schreef: zo 05 feb 2023, 20:23 Is het deel tussen Harkingen en Wiggertal trouwens niet drukker?
Oke, op dit stuk ligt al 2x3 vanwege de dubbelnummering met de A2, maar hier staat het nu ook al veel vast. Dat zal er niet veel beter op worden als er straks drie rijstroken vanaf Bern komen...
Het stuk tussen Härkingen en Wiggertal heeft nauwelijks last van files. Hoogstends is er wat "Rückstau" richting westen voor Härkingen, maar normaliter rijdt dit deel prima door. Richting oosten eigenlijk nooit een probleem.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 06 feb 2023, 9:07

^^ Dan ben ik er kennelijk vaak op momenten dat het tegenvalt.

In westelijke richting zal dit deel wél profiteren van een betere afstroom van de A1 richting Bern.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 06 feb 2023, 9:31

^^
Ja, dat klopt, maar meestal is verkeer richting Basel niet erg van die file betroffen. Je kunt dan op de rechter rijstrook voorsorteren en daarmee voorzichtig rechts inhalen. In sommige gevallen staat het ook richting Basel kort vast, wanneer een flink aandeel van verkeer vanuit Bern bij Egerkingen de snelweg wil verlaten en daarmee de rechter rijstrook moet oversteken, dat dan weer verkeer vanuit Zürich richting Basel een soepele doorstroom onmogelijk maakt.

Maar goed, dat zijn allemaal slechts problemen gedurende korte momenten op de dag. Dat is natuurlijk alsnog belangrijk dat ze opgelost worden, maar de structurele problemen komen pas op het moment dat je Härkingen gepasseerd bent. De snelweg is dan tot Luterbach en vice versa enorm verstopt, daarnaa gaat het meestal wat beter. In omgekeerde richting is het naar Zürich over een langer gedeelte "pet", vaak is het dan al ruim voor Luterbach stop-and-go, om na Luterbach dan compleet vast te staan. Gevoeld zijn daarom de files richting Zürich vaak hardnekkiger en langer, dan richting Bern.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 feb 2023, 12:10

De keren dat ik er rijd is er vaak naast het reguliere verkeer ook veel vakantieverkeer op de weg. En ik heb er al een paar keer met slecht weer gereden. Mogelijk dat mijn ervaring dat het ook oostelijk van Harkingen goed vast wil staan (ook voor verkeer richting Basel) daardoor wat gekleurd is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 feb 2023, 12:19

Hier de staustunden van 2021. Van Härkingen tot Luterbach staat dus veel meer file dan van Härkingen tot Wiggertal. Er staat kennelijk zelfs meer file dan bij Basel.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 03 mar 2023, 13:04

De Bundesrat heeft plannen goedgekeurd om bij Genève de aansluiting Vernier-Sud aan te leggen. Dit wordt een halve aansluiting, gepropt tussen de brug over de Rhône en de tunnel Vernier. Er komt dan ook een weefstrook naar de aansluiting Bernex.

Het project is kennelijk onderdeel van een groter plan om een wegverbinding naar Meyrin aan te leggen, er is daar een nogal groot industrieterrein.

Afbeelding

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 03 mar 2023, 13:11

^^ Dat wordt een hele krappe invoegstrook. Er zit minder dan 100 meter tussen het einde van de tunnel en het begin van de brug.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 mei 2023, 13:54

https://www.srf.ch/news/schweiz/strasse ... chs-spuren

De Bundesrat heeft een voorstel van de Nationalrat aangenomen om de A1 tussen Genève en Lausanne en de A1 tussen Bern en Zürich naar minimaal 2x3 rijstroken te verbreden.

Er waren al wel plannen goedgekeurd voor deeltrajecten, maar niet de integrale trajecten tussen deze steden. Zo was er voor de A1 buiten Genève en Lausanne geen concreet plan voor verbreding, en tussen Bern en Zürich was er ook nog geen plan voor het deel tussen Härkingen en Birrfeld.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 11 mei 2023, 14:31

Dat gaat op een aantal punten geen makkelijke verbreding worden. De A1 wringt zich al door Morges heen en rond het vliegveld van Genevé is het zoeken naar de vrije cm's

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 11 mei 2023, 14:44

Goed nieuws. De A1 kan zo'n uitbouw ook wel het dringste gebruiken, vooral tussen Luterbach en Härkingen, dat sowieso al uitgebouwd zou worden. Het deel tussen Wiggertal en Birrfeld is niet echt van congestie geplaagd, maar rijdt zeker in de spits stroperig door. Meteen ook dit stuk meenemen lijkt me dan ook een prettig besluit.

Hoe men overal de A1 wil gaan uitbouwen vraag ik me ook af. Hier en daar zijn toch wel ingrijpendere aanpassingen nodig.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 20 mei 2023, 13:09

Voorheen was dit min of meer de enige uitzondering waar een Hauptstrasse regulier op de snelweg werd aangegeven:
Afbeelding
Afbeelding

Deze 'fout' is vorig jaar 'gecorrigeerd' (met toevoeging van een spitsstrook):
Afbeelding
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 26 mei 2023, 19:33

Van autobahnen.ch een foto van de andere rijrichting:
Afbeelding
Het staat er dus al minimaal sinds 2006.

Ik snap zelf niet zo goed waarom het nummer gekoppeld lijkt te zijn aan Pfungen. Misschien heeft het te maken met de geleiding van doorgaand verkeer. Hier wordt het verkeer erheen duidelijk buiten de dorpjes gehouden.
https://goo.gl/maps/bosiRWpbsG1q4nxt9
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 29 mei 2023, 12:37

Ik herinner mij dat er vroeger Basel stond (toen de A1 nog niet rond Zürich liep). Dat heb ik onthouden omdat het bijzonder is dat een bestemming zover weg bij een afrit staat. Maar of er toen ook Pfungen stond en of het nummer er ook bij stond weet ik niet, maar ik vermoed van wel, omdat dit de route St. Gallen - Basel was.

martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 » di 13 jun 2023, 9:35

Zijn er hier weleens forummers die tussen Harkingen en Solothurn binnendoor gegaan? Het is vaak raak als je vanaf Basel rechtsaf naar Bern gaat. Omdat we toch gepland hebben om in Egerkingen even te stoppen bij de grote Coop daar zat ik op de kaart te kijken of je wellicht binnendoor kan. Ik dacht zelf tot omgeving Wangen en dan weer erop.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 jun 2023, 9:48

^^ Geen ervaring mee, maar ik snap je gedachte wel. Ik bedenk me zo vlug twee dingen:
  • Als er gedoe is op het knooppunt, zit de afrit Egerkingen daar dusdanig kort voor dat je al snel toch in de file zult staan. Maar goed, je ging naar die Coop, dus dat deel is dan gegeven.
  • Vanaf de Coop lijkt het mij zinnig om door het industriegebied richting Solothurn te rijden (Industriestrasse, dan Jurastrasse). Dat scheelt wat bebouwde kom. Zelfs als je op het bedrijventerrein technisch bebouwde kom rijdt, zul je daar niet zo in de verkeersbeperkende maatregelen zitten als in bewoond gebied. Dan kom je pas ergens in Oberbuchsiten op de H5 uit. Hoe lang het zin heeft om op de H5 te blijven hangen, zal afhangen van de drukte op de A1. Maar het is erg veel bebouwde kom tot aan Wangen, dus je mag blij zijn als je op zo'n stuk gemiddeld 40 haalt. Pas Oensingen weer de A1 oprijden zou ideaal zijn, in de zin dat je dan je stuk in de bebouwde kom minimaliseert én omdat de aansluiting op de A1 daar prettig is via de H12. Maar goed, als het helemaal vast staat op de A1 kan op de H5 blijven zitten wel zin hebben. Misschien daar een beetje op je navigatiesysteem vertrouwen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 13 jun 2023, 10:43

Oef... bij file op de A1 heeft de parallele H5 ook veel verkeer te verwerken. De H5 is daar een aaneenschakeling van bebouwde kommen met veel zebrapaden en bestemmingsverkeer. Daar kan je gemiddeld 40 km/h in de spits helaas vergeten.

De grote Coop zit in het Gäupark, waar je ook een grote Migros (vaak wat goedkoper als Coop) en verdere winkels hebt. Je zou van daaruit naar Neuendorf kunnen rijden en dan zuidelijk parallel langs de A1 richting Oensingen. Echter kom je dan bij Oensingen op z'n laatst weer op de H5 uit. Als je zuidelijk wilt blijven, ontkom je bijna niet aan de H1 en dat is een flinke omweg en zal je (veel) meer tijd kosten. Dan kan je qua tijd beter in de file op de A1 aansluiten. Ik vrees dat dat sowieso de snelste optie zal zijn, mocht je perse naar het Gäupark willen gaan.

Afhankelijk wat je eindbestemming is, en waar je vandaan komt, kan het zin hebben om een compleet andere route te kiezen. Ook is het mogelijk de spitsuren op de A1 te ontwijken, waardoor je natuurlijk ook de files op de A1 zult vermijden.

martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 » di 13 jun 2023, 11:15

Dank beiden voor de uitvoerige uitleg. Het is dus duidelijk echt afwegen hoe de drukte dan zal zijn gezien jullie uitleg dat binnendoor veel bebouwde kom is. Eventueel verder om rijden is ook een optie. De kaart van Zwitserland gaat mee dus alle wegen staan erop.

Qua bestemming gaan we dit keer naar Evian via Montreux. En we komen zaterdag vanaf het hotel in Ensisheim (Elzas) dus gelukkig hebben we de tijd. Coop heeft een goed restaurant voor de koffie en een behoorlijke afdeling bij ingang van bladen. Dat is de reden dat we daar gaan. Migros kennen we ook goed maar Coop vinden we plezieriger en beter aanbod is onze jarenlange ervaring.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 15 jun 2023, 12:03

martwout2 schreef: di 13 jun 2023, 11:15 Qua bestemming gaan we dit keer naar Evian via Montreux. En we komen zaterdag vanaf het hotel in Ensisheim (Elzas) dus gelukkig hebben we de tijd.
Oké, als je op zaterdag rijdt is dat op de A1 erg van weekend verschillend. Soms is er niks aan de hand, soms op de A1 gedurende de hele dag vertraging. Doordeweeks is het beter planbaar, aangezien je dan gewoon de ochtend- en avondspits moet vermijden. Het is wel zo dat normaliter de zaterdag eerder hinder richting zuiden geeft, en de zondag richting noorden. Maar in de zomer tijdens schoolvakanties is dat weer wat anders en is de zaterdag toch meer de drukkere dag in beide rijrichtingen.

Naast de genoemde varianten, kan je ook overwegen om via Härkingen en Murgenthal de H1 tot Kirchberg te volgen, en daar weer verder op de A1 te rijden. Dat is een flink stuk binnendoor, maar met minder bebouwde kommen als op de H5. Bovendien loopt in die regio de H1 bij files op de A1 niet vol, zoals de H5 parallel aan de A1. Echter is deze route wel een omweg en heeft pas zin als op de A1 meer dan 30-40 min vertraging te verwachten is. En daar twijfel ik eerlijk gezegd wel een beetje aan.
martwout2 schreef: di 13 jun 2023, 11:15 Migros kennen we ook goed maar Coop vinden we plezieriger en beter aanbod is onze jarenlange ervaring.
Migros vs. Coop is een geloofsvraag in Zwitserland. ;) Ik kom in beide winkels en hoewel Coop meer merkartikelen heeft, heeft Migros eenduidig de betere prijzen en aanbiedingen. Bovendien is de groente/fruit afdeling bij Migros vrijwel altijd frisser. Beide winkels vind ik verder echter goed en koop daarom ook in beide winkels in, maar qua prijs is vaak wel eenduidig Migros goedkoper. Aldi en Lidl zijn natuurlijk nogmaals een stuk goedkoper, maar ook lang niet zo compleet en met Zwitserse producten in de schappen gevuld.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 15 jun 2023, 21:51

^^ Als toerist is zoiets natuurlijk anders dan als je er woont, als je er maar één of een paar keer boodschappen doet speelt prijs vaak minder een rol. Ik ga in een ander land ook het liefst naar de meest uitgebreide supermarkt met de meeste merkartikelen. Dat zijn vaak niet de goedkoopste, maar meestal wel de leukste winkels. Ik ben in Zwitserland ook wel bij beiden geweest en Coop heeft absoluut mijn voorkeur.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 15 jun 2023, 22:31

^^
Nu je het zegt, de Coop spreekt met z'n assortiment ook meer toeristen aan. Daar worden deels cliché producten verkocht, die een Zwitser nooit zelf zou kopen. :lol: En op vakantie is inderdaad de prijs minder doorslaggevend, alhoewel de prijzen hier dermate hoog zijn, dat het ook op een vakantiebudget een verschil kan maken. Dat kan zomaar een kop koffie met gebak op een terrasje voor twee personen zijn, of een kabelbaanticket, wat het prijsverschil uitmaakt. Zowel Coop als Migros bieden echter geen klantenkaarten aan toeristen met een buitenlands adres, m.u.v. buurlanden, zodat je niet van cashback en verdere speciale aanbiedingen kunt profiteren, zoals 5 cent korting op brandstof bij Coop Pronto of Migrol.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 jun 2023, 22:55

^^ Grappig. Het is jaaaaaren geleden dat ik nog in Zwitserland op vakantie ben geweest, maar in mijn herinneringen was Coop meestal de prima dorpssupermarkt en gingen we bij een spaarzaam bezoek aan een grotere plaats op automatische piloot de Migros in - want groter en diverser. En ze zaten vaak praktisch aan randen van de stad, makkelijker parkeren etc. Maar goed, ze zullen zeker in de steden wel een beetje elkaars markt zijn opgedoken …

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 sep 2023, 19:31

https://www.blick.ch/politik/fuer-die-n ... 32341.html

De Nationalrat heeft met 94 stemmen voor, 87 tegen en 4 onthoudingen voor de integrale verbreding van de A1 gestemd, het gaat om de trajecten Genève - Lausanne en Bern - Zürich.

Voor delen van deze trajecten worden al plannen uitgewerkt.