Bushaltes langs de autosnelweg
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
Oke, weten we dat ook weer. :knipoog:René schreef:Niets moeten stoppen.
Je moet een lijnbus formeel voorrang verlenen bij het wegrijden van een halte binnen de bebouwde kom, maar als dat niet op een veilige manier mogelijk is, dan mag je doorrijden. De buschauffeur die dan voorrang neemt, is nog niet jarig.

-
- dorpsstraat
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
Dat klopt ja, die zijn tegelijkertijd aangelegd met de ombouw van de N58 en knp. Princeville. Zat er in de geluidsschermen een deurtje of een verspringing o.i.d.?peejay schreef:Op de A58 tussen Breda en Etten-Leur ligt ook aan weerszijden een bushalte ter hoogte van het Liesbos (tussen KP Princeville en afrit 18).
Deze bushaltes liggen aan een apart stukje asfalt, en zijn zelfs door een geluidswal gescheiden van de snelweg.
-
- dorpsstraat
Schokkend die foto's van Rene.
Onverantwoord!!!! Kan er zelfs boos om worden, dit vraagt natuurlijk om een ongeval. Dit moeten ze meteen aanpassen!
Volgens mij is er namelijk ook nog een richtlijn waarin iets staat over een obstakelvrije zone bij bermen langs de autosnelweg. De personen die daar netjes op de bus staan te wachten voldoen daar echter niet aan
De andere gevallen van toe- en afritten van busbanen vind ik geen probleem, zoals bijv. bij de A29. Alhoewel de bussen maar een zeer korte invoegstrook hebben.

Volgens mij is er namelijk ook nog een richtlijn waarin iets staat over een obstakelvrije zone bij bermen langs de autosnelweg. De personen die daar netjes op de bus staan te wachten voldoen daar echter niet aan

De andere gevallen van toe- en afritten van busbanen vind ik geen probleem, zoals bijv. bij de A29. Alhoewel de bussen maar een zeer korte invoegstrook hebben.
-
- dorpsstraat
-
- stadsweg
Er bestaat een gids voor lifters, de zogeheten Autostopguide to Europe. De auteur raadt in Amsterdam de Utrechtse Brug aan als een van de plekken om naar het zuiden te liften. Als je zijn beschrijving van de beste plek om daar te liften volgt, steek je de Utrechtse Brug over (voetpad) en kom je uit op de vluchtstrook van het begin van de A2 juist ten zuiden van de brug. Er staat daar een einde kombord Amsterdam. Ik ben een keer op die plek geweest, op zoek naar de geschikte plek om daar te liften.Volgens mij is er namelijk ook nog een richtlijn waarin iets staat over een obstakelvrije zone bij bermen langs de autosnelweg. De personen die daar netjes op de bus staan te wachten voldoen daar echter niet aan.
De Utrechtse Brug is een plek met enige historische waarde vwb. het liften, omdat deze plek in de jaren '60 en '70 de hotspot was voor lifters die naar het zuiden wilden. Gezien de topografie van destijds was dat ook volstrekt logisch, omdat al het verkeer richting Utrecht hier de stad verliet. Indertijd was het gebruikelijk om aan het begin van de Utrechtse Brug te liften. In principe zou dit nog steeds kunnen, ware het niet dat de gemeente Amsterdam de twee rijstroken middels een metalen rand (een soort geleiderail, maar dan anders volgens mij) heeft afgescheiden van het ertegen gelegen brede fietspad (waar op het moment van mijn verkenning nauwelijks een fietser te bekennen was). Wanneer die ene metalen rand daar niet zou staan, zou het begin van de Utrechtse Brug nog altijd een prima plek zijn om richting Utrecht (en verder) te liften, mede gezien het feit dat de plek uitstekend met het Openbaar Vervoer bereikbaar is (tram 25). Wanneer deze situatie nog bestond dan zou ik er vrij zeker van zijn dat hier nog (vrijwel) dagelijks lifters te zien zouden zijn.
Nu kan ik niet zeggen dat die plek erg veilig of geschikt is om te liften; men rijdt hier met 90 of 100 kmh voorbij. Ik raad deze plek om te liften daarom maar af - en ook hier wordt de regel van de obstakelvrije zone overschreden...
(het alternatief om in de buurt van de Utrechtse Brug te liften is vragen om een lift op het kruispunt voor de brug of de brug oversteken en 500 meter langs de snelweg lopen tot aan het tankstation, hetgeen ik wel veilig vind (er loopt ook nog een paadje door de berm die kant uit...).
Goed dat je het uit Maastrichts perspectief bekijkt, Hugo...@SJEF : De foto is genomen vlak voor vliegveld MAA, dus ná Meerssen

-
- Voorzitter
-
- 2x4 autosnelweg
-
- autoweg
Er ligt (aan weerszijden van de A58) een geluidsscherm achter de bushalte om (hopelijk wel met een opening, een verspringing of een deurtje of zo); tussen de bushalte en de A58 ligt ook nog een geluidswal. De geluidswallen zijn van gestapelde stenen in een metalen 'bekisting' (zoals je ze bij Princeville nogal veel ziet), maar in de buurt van de bushaltes is transparant materiaal gebruikt. Ziet er goed verzorgd uit allemaal.ViaHaaren schreef:Dat klopt ja, die zijn tegelijkertijd aangelegd met de ombouw van de N58 en knp. Princeville. Zat er in de geluidsschermen een deurtje of een verspringing o.i.d.?peejay schreef:Op de A58 tussen Breda en Etten-Leur ligt ook aan weerszijden een bushalte ter hoogte van het Liesbos (tussen KP Princeville en afrit 18).
Deze bushaltes liggen aan een apart stukje asfalt, en zijn zelfs door een geluidswal gescheiden van de snelweg.
Rij met je hart
-
- 4x5 autosnelweg
En nu de haltes langs de A 44 en de A 200 ook maar naar de sloop a.u.b.Provincie Gelderland schreef:Opheffing haltes lijn 91 vanwege verkeersveiligheid
De provincie Gelderland heeft besloten om met ingang van 2 juli 2006 de haltes Woeste Hoeve, Groenendaal en Terlet op de snel-weg A50 tussen Apeldoorn en Arnhem in beide richtingen te laten vervallen. Hiertoe is besloten omdat de verkeersveiligheid bij de haltes niet gegarandeerd kan worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Die halte liggen toch een stukje van de weg af? NIet op de vluchtstrook in ieder geval. Waarom zou dat de verkeersveiligheid niet ten goede komen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Secretaris
Is dat gedeelte A50 met een spitsstrook? Want als er dan geen vluchtstrook meer is, dan kan de bus niet eens fatsoenlijk invoegen en dan wordt het zeker gevaarlijk!Palance schreef:Die halte liggen toch een stukje van de weg af? NIet op de vluchtstrook in ieder geval. Waarom zou dat de verkeersveiligheid niet ten goede komen?
-
- verkeersader
Het probleem is dus dat bij de aanleg van de spitsstrook de bushaltes blijkbaar 'vergeten' zijn, waardoor de eerst zeer velige situatie (bushalte gescheiden van de rijbaan, met af- en opritje, geenzins vergelijkbaar met de A44/A200), nu ineens zeer onveilig is geworden.
Of zouden ze dit express hebben gedaan om een excuus te hebben de haltes op te kunnen heffen?
Of zouden ze dit express hebben gedaan om een excuus te hebben de haltes op te kunnen heffen?
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Voorzitter
Belachelijk! Lijn 91 was de enige lijn die op die haltes stopte. In de omgeving zijn daar verder geen haltes.Provincie Gelderland schreef:Opheffing haltes lijn 91 vanwege verkeersveiligheid
De provincie Gelderland heeft besloten om met ingang van 2 juli 2006 de haltes Woeste Hoeve, Groenendaal en Terlet op de snel-weg A50 tussen Apeldoorn en Arnhem in beide richtingen te laten vervallen. Hiertoe is besloten omdat de verkeersveiligheid bij de haltes niet gegarandeerd kan worden.
Het was altijd een prima veilige situatie. Jammer, die bushaltes waren mooie uitgangspunten voor wandeltovchten.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Voorzitter
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
-
- Voorzitter
De weg langs de A50 is volgens mij niet toegankelijk voor ander verkeer. Je zou die weg kunnen openstellen voor bussen, maar dan neemt de reistijd van lijn 91 wel enorm toe.boe! schreef:Nee, langs de A50 ligt alleen een veredeld fietspad en de N804 ligt te ver naar het westen.
Reizigers naar die haltes zullen voornamelijk wandelaars geweest zijn en mensen die in Terlet of Groenendaal of bij de Woeste Hoeve wonen of er moeten zijn.