Bushaltes langs de autosnelweg

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 14 jun 2005, 21:02

Niets moeten stoppen.
Je moet een lijnbus formeel voorrang verlenen bij het wegrijden van een halte binnen de bebouwde kom, maar als dat niet op een veilige manier mogelijk is, dan mag je doorrijden. De buschauffeur die dan voorrang neemt, is nog niet jarig.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 14 jun 2005, 23:38

René schreef:Niets moeten stoppen.
Je moet een lijnbus formeel voorrang verlenen bij het wegrijden van een halte binnen de bebouwde kom, maar als dat niet op een veilige manier mogelijk is, dan mag je doorrijden. De buschauffeur die dan voorrang neemt, is nog niet jarig.
Oke, weten we dat ook weer. :knipoog: :schijnheilig:

Hugo
dorpsstraat

Bericht door Hugo » wo 15 jun 2005, 9:34

Vroeger waren er op de A2, bovenaan de Kruisberg ook bushaltes maar die zijn er gelukkig niet meer, deze oplossing is natuurlijk de beste.

Bussen horen niet te stoppen (behalve voor een file) op een autosnelweg.

Afbeelding

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 15 jun 2005, 18:29

Op de A58 tussen Breda en Etten-Leur ligt ook aan weerszijden een bushalte ter hoogte van het Liesbos (tussen KP Princeville en afrit 18).
Deze bushaltes liggen aan een apart stukje asfalt, en zijn zelfs door een geluidswal gescheiden van de snelweg.
Rij met je hart

Sjef

Bericht door Sjef » wo 15 jun 2005, 19:36

• Parallel aan de Veluwse A50 loopt een gescheiden busbaan.
• Het rechterbord op de foto van Hugo staat meen ik ook op de A2, nabij Meerssen.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 jun 2005, 19:57

peejay schreef:Op de A58 tussen Breda en Etten-Leur ligt ook aan weerszijden een bushalte ter hoogte van het Liesbos (tussen KP Princeville en afrit 18).
Deze bushaltes liggen aan een apart stukje asfalt, en zijn zelfs door een geluidswal gescheiden van de snelweg.
Dat klopt ja, die zijn tegelijkertijd aangelegd met de ombouw van de N58 en knp. Princeville. Zat er in de geluidsschermen een deurtje of een verspringing o.i.d.?

RW-A29
dorpsstraat

Bericht door RW-A29 » wo 15 jun 2005, 21:25

Schokkend die foto's van Rene. :( Onverantwoord!!!! Kan er zelfs boos om worden, dit vraagt natuurlijk om een ongeval. Dit moeten ze meteen aanpassen! :shoot:

Volgens mij is er namelijk ook nog een richtlijn waarin iets staat over een obstakelvrije zone bij bermen langs de autosnelweg. De personen die daar netjes op de bus staan te wachten voldoen daar echter niet aan :?

De andere gevallen van toe- en afritten van busbanen vind ik geen probleem, zoals bijv. bij de A29. Alhoewel de bussen maar een zeer korte invoegstrook hebben.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 15 jun 2005, 21:34

Ik vind het ook gevaarlijk als bussen een korte invoegstrook hebben. Vooral de foto met de N200 als deze weg Halfweg in gaat. Ik denk dat men die halte beter kan gaan opheffen.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Hugo
dorpsstraat

Bericht door Hugo » wo 15 jun 2005, 21:40

Sjef schreef:• Het rechterbord op de foto van Hugo staat meen ik ook op de A2, nabij Meerssen.
@SJEF : De foto is genomen vlak voor vliegveld MAA, dus ná Meerssen ;)

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 15 jun 2005, 23:25

Volgens mij is er namelijk ook nog een richtlijn waarin iets staat over een obstakelvrije zone bij bermen langs de autosnelweg. De personen die daar netjes op de bus staan te wachten voldoen daar echter niet aan.
Er bestaat een gids voor lifters, de zogeheten Autostopguide to Europe. De auteur raadt in Amsterdam de Utrechtse Brug aan als een van de plekken om naar het zuiden te liften. Als je zijn beschrijving van de beste plek om daar te liften volgt, steek je de Utrechtse Brug over (voetpad) en kom je uit op de vluchtstrook van het begin van de A2 juist ten zuiden van de brug. Er staat daar een einde kombord Amsterdam. Ik ben een keer op die plek geweest, op zoek naar de geschikte plek om daar te liften.

De Utrechtse Brug is een plek met enige historische waarde vwb. het liften, omdat deze plek in de jaren '60 en '70 de hotspot was voor lifters die naar het zuiden wilden. Gezien de topografie van destijds was dat ook volstrekt logisch, omdat al het verkeer richting Utrecht hier de stad verliet. Indertijd was het gebruikelijk om aan het begin van de Utrechtse Brug te liften. In principe zou dit nog steeds kunnen, ware het niet dat de gemeente Amsterdam de twee rijstroken middels een metalen rand (een soort geleiderail, maar dan anders volgens mij) heeft afgescheiden van het ertegen gelegen brede fietspad (waar op het moment van mijn verkenning nauwelijks een fietser te bekennen was). Wanneer die ene metalen rand daar niet zou staan, zou het begin van de Utrechtse Brug nog altijd een prima plek zijn om richting Utrecht (en verder) te liften, mede gezien het feit dat de plek uitstekend met het Openbaar Vervoer bereikbaar is (tram 25). Wanneer deze situatie nog bestond dan zou ik er vrij zeker van zijn dat hier nog (vrijwel) dagelijks lifters te zien zouden zijn.

Nu kan ik niet zeggen dat die plek erg veilig of geschikt is om te liften; men rijdt hier met 90 of 100 kmh voorbij. Ik raad deze plek om te liften daarom maar af - en ook hier wordt de regel van de obstakelvrije zone overschreden...

(het alternatief om in de buurt van de Utrechtse Brug te liften is vragen om een lift op het kruispunt voor de brug of de brug oversteken en 500 meter langs de snelweg lopen tot aan het tankstation, hetgeen ik wel veilig vind (er loopt ook nog een paadje door de berm die kant uit...).
@SJEF : De foto is genomen vlak voor vliegveld MAA, dus ná Meerssen
Goed dat je het uit Maastrichts perspectief bekijkt, Hugo... ;)

Sjef

Bericht door Sjef » do 16 jun 2005, 9:55

HUGO, ik bedoelde natuurlijk MAARSSEN (plaats boven Utrecht)...:oops:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 jun 2005, 16:59

Sjef schreef:• Parallel aan de Veluwse A50 loopt een gescheiden busbaan.
Oh ja? Alle bussen gaan daar gewoon over de A50 hoor.

Wel zit er in KP Beekbergen een busop- en -afrit verwerkt.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 16 jun 2005, 21:14

snelwegracer schreef:Ik vind het ook gevaarlijk als bussen een korte invoegstrook hebben. Vooral de foto met de N200 als deze weg Halfweg in gaat. Ik denk dat men die halte beter kan gaan opheffen.
Kunnen die dingen niet op de vluchtstrook vaart gaan maken?

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » do 16 jun 2005, 21:38

Daar is volgens mij geen vluchtstrook op de N200.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

peejay
autoweg

Bericht door peejay » ma 20 jun 2005, 18:58

ViaHaaren schreef:
peejay schreef:Op de A58 tussen Breda en Etten-Leur ligt ook aan weerszijden een bushalte ter hoogte van het Liesbos (tussen KP Princeville en afrit 18).
Dat klopt ja, die zijn tegelijkertijd aangelegd met de ombouw van de N58 en knp. Princeville. Zat er in de geluidsschermen een deurtje of een verspringing o.i.d.?
Er ligt (aan weerszijden van de A58) een geluidsscherm achter de bushalte om (hopelijk wel met een opening, een verspringing of een deurtje of zo); tussen de bushalte en de A58 ligt ook nog een geluidswal. De geluidswallen zijn van gestapelde stenen in een metalen 'bekisting' (zoals je ze bij Princeville nogal veel ziet), maar in de buurt van de bushaltes is transparant materiaal gebruikt. Ziet er goed verzorgd uit allemaal.
Rij met je hart

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 14 jul 2006, 11:52

Provincie Gelderland schreef:Opheffing haltes lijn 91 vanwege verkeersveiligheid
De provincie Gelderland heeft besloten om met ingang van 2 juli 2006 de haltes Woeste Hoeve, Groenendaal en Terlet op de snel-weg A50 tussen Apeldoorn en Arnhem in beide richtingen te laten vervallen. Hiertoe is besloten omdat de verkeersveiligheid bij de haltes niet gegarandeerd kan worden.
En nu de haltes langs de A 44 en de A 200 ook maar naar de sloop a.u.b.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 14 jul 2006, 12:02

Die halte liggen toch een stukje van de weg af? NIet op de vluchtstrook in ieder geval. Waarom zou dat de verkeersveiligheid niet ten goede komen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 14 jul 2006, 12:05

Sinds de opening van de spitsstrook hebben de bussen geen ruimte meer om vaart te maken en met voldoende snelheid in te voegen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 14 jul 2006, 12:06

Palance schreef:Die halte liggen toch een stukje van de weg af? NIet op de vluchtstrook in ieder geval. Waarom zou dat de verkeersveiligheid niet ten goede komen?
Is dat gedeelte A50 met een spitsstrook? Want als er dan geen vluchtstrook meer is, dan kan de bus niet eens fatsoenlijk invoegen en dan wordt het zeker gevaarlijk!

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » vr 14 jul 2006, 12:19

Het probleem is dus dat bij de aanleg van de spitsstrook de bushaltes blijkbaar 'vergeten' zijn, waardoor de eerst zeer velige situatie (bushalte gescheiden van de rijbaan, met af- en opritje, geenzins vergelijkbaar met de A44/A200), nu ineens zeer onveilig is geworden.

Of zouden ze dit express hebben gedaan om een excuus te hebben de haltes op te kunnen heffen?

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 14 jul 2006, 15:30

Toch weer een herkenningspunt wat verdwijnt. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 jul 2006, 21:38

Provincie Gelderland schreef:Opheffing haltes lijn 91 vanwege verkeersveiligheid
De provincie Gelderland heeft besloten om met ingang van 2 juli 2006 de haltes Woeste Hoeve, Groenendaal en Terlet op de snel-weg A50 tussen Apeldoorn en Arnhem in beide richtingen te laten vervallen. Hiertoe is besloten omdat de verkeersveiligheid bij de haltes niet gegarandeerd kan worden.
Belachelijk! Lijn 91 was de enige lijn die op die haltes stopte. In de omgeving zijn daar verder geen haltes.

Het was altijd een prima veilige situatie. Jammer, die bushaltes waren mooie uitgangspunten voor wandeltovchten.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 15 jul 2006, 13:01

Met de haltes verdwijnen de verklikkerlichten die aangeven of er iemand op de halte staat mee.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jul 2006, 18:24

Echt zonde. Drie plekken die per OV goed bereikbaar waren (Woeste Hoeve en de gehuchten Terlet en Groenendaal) zijn dat nu niet meer. Dat daar niet bij is stilgestaan.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 15 jul 2006, 20:56

Coen Tunnel schreef:Dat daar niet bij is stilgestaan.
Nee, daar wordt niet meer stilgestaan. ;)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 15 jul 2006, 21:00

Kunnen die bussen dan niet gewoon via het OWN :??

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 15 jul 2006, 21:20

Nee, langs de A50 ligt alleen een veredeld fietspad en de N804 ligt te ver naar het westen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 15 jul 2006, 21:32

Aan de andere kant zullen die haltes nooit veel reizigers hebben getrokken (behalve een enkele wandelaar dan).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jul 2006, 23:17

boe! schreef:Nee, langs de A50 ligt alleen een veredeld fietspad en de N804 ligt te ver naar het westen.
De weg langs de A50 is volgens mij niet toegankelijk voor ander verkeer. Je zou die weg kunnen openstellen voor bussen, maar dan neemt de reistijd van lijn 91 wel enorm toe.

Reizigers naar die haltes zullen voornamelijk wandelaars geweest zijn en mensen die in Terlet of Groenendaal of bij de Woeste Hoeve wonen of er moeten zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 jul 2006, 23:20

Als je zo afgelegen gaat wonen, neem ik aan dat je niet afhankelijk bent van OV-vervoer...