Wat betreft die intern verlichte snelwegborden: je gaat instinctief zoeken in Baselse en Luzernse tunnels, maar zelfs daar nog niet zo snel gevonden. In open land is het nog bijzonderder, al staat me ergens vaag bij dat het vroeger nog wel ietsje vaker voorkwam. Maar dan praat je over de tijd dat in heel Europa lichtbakken nog voorkwamen, voordat retroflecterende achtergronden het verdwijnen daarvan inzetten …
Wat bij mij de vraag oproept: heeft Zwitserland ooit lichtbak-wegwijzers op snelwegen gehad? Die staan met dan weer niet bij. Van Hauptstrassen wel (handwegwijzers alleen) ...
Pino schreef: ↑zo 31 mei 2020, 0:23
Wat betreft die intern verlichte snelwegborden: je gaat instinctief zoeken in Baselse en Luzernse tunnels, maar zelfs daar nog niet zo snel gevonden.
De A3 langs de Walensee is in 1986 en 1987 opengesteld.
Het westelijk deel heeft daarbij gebruik gemaakt van de in 1964 opengestelde Walenseestrasse, een autoweg tussen Niederurnen en Murg, dit is thans de rijbaan richting Zürich, het verschil met de rest van de snelweg is wel duidelijk te zien. Richting Sargans ligt de A3 hier in een 5,8 kilometer lange tunnel.
Die oude rijbaan richting Zürich geeft wel schitterende uitzichten. Je zit daar veel korter boven het water dan bij de gemiddelde snelweg langs de grote Alpenmeren (inclusief de A3 langs het oostelijke stuk Walensee). Als ik deze historie zo lees, met een verdubbeling van de oude weg, is het wel opvallend dat er hier nog steeds een H3 is die parallel aan de A3 loopt. Hebben ze bij opening van de snelweg het nummer H3 teruggegeven aan de Hauptstrasse van voor 1964? Of had die in 1964 geopende weg al meteen het nummer N3 gekregen, wellicht ook al in autoweg-groen bewegwijzerd?
Voor iets goedkoper eten kan ik de McDonald's bij Raststätte Fuchsberg aanraden, die zit iets verder naar het westen. Aan de rijbaan richting Zürich, maar via een loopbrug ook bereikbaar vanaf de rijbaan richting Chur. De McDonald's heeft een dakterras met mooi uitzicht over de Zürichsee, kun je alsnog genieten van het water : https://www.google.nl/maps/@47.1964319, ... a=!3m1!1e3
Pino schreef: ↑di 14 jul 2020, 19:39
opvallend dat er hier nog steeds een H3 is die parallel aan de A3 loopt. Hebben ze bij opening van de snelweg het nummer H3 teruggegeven aan de Hauptstrasse van voor 1964? Of had die in 1964 geopende weg al meteen het nummer N3 gekregen, wellicht ook al in autoweg-groen bewegwijzerd?
Volgens mij was het van begin af aan een autoweg, de H3 heeft in ieder geval altijd via Näfels gelopen.
De laatste keer dat ik deze autoweg heb gehad, was tijdens de vakantie in Savognin (ten tijde van de moord op Fortuyn). Onderweg had je toen een aire met een megacroissant op het dak nabij de Walensee. Ik weet niet of dat nog bestaat.
De eigen originaliteit is ver te zoeken in deze video. Het is letterlijk gekopieerd van mijn video's, tot de exacte intro, exacte outro, thumbnail, kaarten, borden en stijl van edits aan toe. Zelfs de intromuziek is exact hetzelfde.
marcel schreef: ↑vr 04 sep 2020, 15:04Tegenverkeer wegens werkzaamheden in de tunnels bij Brugg, zonder markering
I don't know how this is regulated. I have sometimes seen that in Lucerne, but never in Ticino (where they always put barriers or cones to separate opposite flows), for instance.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
Er komt een spitsstrook op de A3 tussen Pratteln en Rheinfelden.
Zur Verbesserung des Verkehrsflusses und zur Erhöhung der Verkehrssicherheit wird zwischen Pratteln und Rheinfelden der Pannenstreifen befahrbar gemacht. Dazu werden zwischen Liestal und der Verzweigung Augst (Fahrtrichtung Zürich) sowie der Verzweigung Augst und Rheinfelden West (beide Fahrtrichtungen) permanente Pannenstreifenumnutzungen vorgesehen.