[CH][A003] A3 Basel - Zürich - Sargans

Moderator: Moderatoren

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Re: [CH][A003] A3 Basel - Zürich - Sargans

Bericht door GuteFahrt »

Uit de [CH] kleine projecten draad:
GuteFahrt schreef: wo 26 nov 2014, 12:21 A3 AS Schindellegi

:arrow: http://www.srf.ch/news/regional/zentral ... freienbach

Nieuws over de onvolledige aansluiting Schindellegi aan de A3, tussen Zürich en Rapperswil: De Zubringer vanaf Freienbach wordt geen tunnelvariant, daarmee lijkt de weg vrij om de aansluiting volledig te maken. Het Rijk wil dit al langer, maar alleen op voorwaarde dat kanton Schwyz de verbinding van en naar Freienbach realiseert.

Het tunnelplan is gesneuveld, mede doordat de voordelen m.b.t leefomgeving/milieu als te gering worden gezien, daar de entrees van de tunnel in bewoond gebied liggen. Bovendien is ook het kostenplaatje (tunnel kost 100 miljoen Franken meer) een belangrijke afweging geweest om voor een 'open verbinding' te kiezen.

Freienbach ligt aan de zuidoever van de Zürichsee, iets ten westen van Pfäffikon (zie kaart). Omkaderd de aansluiting die het betreft. De A3 kruist hier de H8, je kunt alleen richting Chur erop of vanaf Chur eraf. Voor het plaatselijke OWN zou een completering van AS Schindellegi een enorme verbetering zijn.

Afbeelding
Bijna 8 jaar verder is er nog niets gebeurd. Er is nu toch weer het plan om een tunnel aan te leggen vanaf de rotonde Kantonsstrasse/H3 in Freienbach tot aan de A3 in het kader van de completering. Men hoopt snel richting bouwstart te gaan...

https://www.zsz.ch/tunnel-zur-autobahn- ... 8591186627
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

Augst - Rheinfelden (CH-D)

Een paar plaatjes in het noordwesten van Zwitserland, de A3 rijrichting oost bij Augst.

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0299859520

1.Afstanden na ( :KP: ) Augst
Afbeelding

2.Rheinfelden heeft een historische Altstadt. Aan beide zijden van de Rijn (de andere betreft het Duitse Rheinfelden (in Baden (-Württemberg)), maar de Zwitserse is de grootste
Afbeelding

3.Beslis borden Verzweigung Rheinfelden. Aan het viaduct bevestigd een radiobordje met DRS, maar dat is van weleer. Al enige jaren is de Zwitserse radio opgegaan in Schweizer Radio und Fernsehen (SRF) (publieke omroep)
Afbeelding

4.500 meter voor :AS: Rheinfelden-West. De heuvels/bergen, hoe je het maar wilt zien, liggen in Duitsland
Afbeelding

5.Beslis borden :AS: Rheinfelden-West
Afbeelding

6.Dan volgt de 211 meter lange brug over de Rijn (Rheinbrücke Rheinfelden) waar deze de -natuurlijke- grens vormt tussen CH en D. Overgang in [861]
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Opmerkelijk is dat het stuk tussen Verzweigung Rheinfelden-West en de Duitse grens richting Duitsland al enige tijd geen autosnelwegstatus meer heeft. De borden zijn daar daarom ook blauw. Soms staat er ook een mobiele flitskast waar Vmax 40 km/h geldt, en eventuele boetes zijn dan ook aanzienlijk hoger, vanwege het OWN tarief i.p.v. autosnelweg-tarief. In de andere rijrichting (richting Zwitserse A3) is dit niet het geval en heeft de weg over de volledige lengte een autosnelwegstatus.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Wat is de reden hiervoor?
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Misschien heeft het met de grenspost te maken.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

SnarfFlevoland schreef: vr 24 jun 2022, 10:10 Opmerkelijk is dat het stuk tussen Verzweigung Rheinfelden-West en de Duitse grens richting Duitsland al enige tijd geen autosnelwegstatus meer heeft. De borden zijn daar daarom ook blauw.
Ik reed daar vorige maand langs en nou je het zegt, er was mij opgevallen dat er iets veranderd is, maar dat het de blauwe borden zijn, daar kwam ik niet op. Ik heb ook geen bord einde autosnelweg gezien.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
De borden met einde autosnelweg staan waar beide verbindingsbogen van de A3 uit Basel en Zürich bijelkaar komen, dus net na de Verzweigung, maar nog voor de afrit 14a Rheinfelden-West.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

SnarfFlevoland schreef: vr 24 jun 2022, 10:10 Opmerkelijk is dat het stuk tussen Verzweigung Rheinfelden-West en de Duitse grens richting Duitsland al enige tijd geen autosnelwegstatus meer heeft. De borden zijn daar daarom ook blauw. Soms staat er ook een mobiele flitskast waar Vmax 40 km/h geldt, en eventuele boetes zijn dan ook aanzienlijk hoger, vanwege het OWN tarief i.p.v. autosnelweg-tarief. In de andere rijrichting (richting Zwitserse A3) is dit niet het geval en heeft de weg over de volledige lengte een autosnelwegstatus.
Willem zit goed met zijn 'zal met de grenspost te maken hebben.' Was wel benieuwd naar het waarom, even navraag gedaan bij ASTRA:
Astra antwoord (mail) schreef:Die Umsignalisation wurde während den Arbeiten auf der Strecke und der damit einhergehenden neuen Verkehrsführung vorgenommen. Ausschlaggebend war, die Geschwindigkeit vor dem Zoll mehr drosseln zu können. Der letzte Abschnitt vor dem Grenzübergang wurde oftmals mit zu hohen Tempo gefahren. Mit der Umsignalisation der letzten paar 100 Meter in eine Kantonsstrasse können auch tiefere Geschwindigkeiten als auf Autobahnen möglich sind signalisiert werden.
Dat dus. ;)

Voor de diehard liefhebber (zie bijlage spoiler):
SPOILER: TOON

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij de Kerenzertunnel wordt een vluchtbuis aangelegd, die onlangs is uitgeboord. Het is de op vier na langste tunnel van Zwitserland (5,7 km).

De tunnel ligt ten zuiden van de Walensee, ten oosten van Glarus. De tunnel is tot nu toe enkelbuizig, de rijbaan richting Zürich voert langs het meer, grotendeels in de open lucht. Verkeer richting Sargans rijdt door de tunnel.

De algehele renovatie van de tunnel gaat nog tot 2026 duren.

Afbeelding

Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Tussen Rheinfelden en Augst is de markering aangepast zodat er nu drie rijstroken zijn. Het is nog wel afgezet, ik weet niet waarom, want ik zie niets wat er nog gedaan zou moeten worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat stuk is 1,3 kilometer lang, hiermee is eigenlijk een lang weefvak gerealiseerd. Een nuttige toevoeging lijkt mij. Verkeer dat via Lörrach - Rheinfelden naar de A2 wil hoeft dan niet voor amper 1 kilometer te mixen met verkeer op de A3.

https://www.bzbasel.ch/basel/baselland/ ... duced=true

Hier staat dat het in augustus 2023 in gebruik genomen zou moeten worden.
IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] »

In de andere richting is de taper bij het knooppunt verdwenen en is er nu sprake van twee rijstroken rechtsaf voor de A2 richting Gotthard. De vluchtstrook is opgeofferd. Het zou kunnen dat nu de oprit van Liestal nu doorloopt als weefstrook, maar dit kan ik me niet goed meer herinneren.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Chris schreef: di 22 aug 2023, 15:38 Hier staat dat het in augustus 2023 in gebruik genomen zou moeten worden.
Toen ik een maand later terugkwam was het inderdaad open, ook in de andere richting:
Afbeelding

In Zürich komen nieuwe borden:
Afbeelding

Waar je de laatste jaren vaker borden voor meer dan één rijstrook zag (zie de oude borden op de achtergrond) zijn ze daar hier blijkbaar weer van afgestapt, helaas. Het is misschien om flexibel met de rijstroken om te kunnen gaan.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wegbeheerder ASTRA heeft een nieuwe foto op hun website, niet actueel, maar wel erg mooi: de A3 langs de Walensee.

Sowieso is dit een beetje een underrated deel van Zwitserland. Toeristen gaan voor de bergen toch vooral door richting Graubünden, het Berner Oberland of Wallis. De Walensee heeft ook wel wat Gardameer-kwaliteiten in de zomer. Eenzelfde soort setting.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tja, men heeft er in tegenstelling tot het Gardameer nooit grotere hoeveelheden hotels ontwikkeld. Sowieso zijn de dorpen er kleiner en spaarzamer dan wat er zo aan dorpen aan het Gardameer lag. Dan ook niet zo raar dat het toerisme zich er anders heeft ook ontwikkeld.

Als ik nadenk over een mogelijke wandelvakantie (waar ik Garda vooral zie als een vakantie aan het water): ik denk dat er behalve een paar wandelingen in de lengterichting van het meer, met dienovereenkomstig schitterend uitzicht, net te weinig te doen is in de zijdalen. Dus doe dan toch maar Graubünden. Of elders in de Glarner Alpen, wat op zich een best aardig gebied is.
martwout2
stadsweg

Bericht door martwout2 »

Chris schreef: zo 13 jul 2025, 12:08 Wegbeheerder ASTRA heeft een nieuwe foto op hun website, niet actueel, maar wel erg mooi: de A3 langs de Walensee.

Sowieso is dit een beetje een underrated deel van Zwitserland. Toeristen gaan voor de bergen toch vooral door richting Graubünden, het Berner Oberland of Wallis. De Walensee heeft ook wel wat Gardameer-kwaliteiten in de zomer. Eenzelfde soort setting.
Ik ben in juni hierlangs gereden op weg naar Oostenrijk (we deden een toeristische weg via Elzas en Zwitserland; terug ook met stop bij Schaffhausen). En zodoende kennisgemaakt met de huidige aire met restaurant. Echt een mooi uitzicht op het meer. De warme Ovo en ijs-coupe (was heet) gingen er wel in.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Chris schreef: zo 13 jul 2025, 12:08 de A3 langs de Walensee. Sowieso is dit een beetje een underrated deel van Zwitserland. Toeristen gaan voor de bergen toch vooral door richting Graubünden, het Berner Oberland of Wallis. De Walensee heeft ook wel wat Gardameer-kwaliteiten in de zomer. Eenzelfde soort setting.
De Walensee is inderdaad een prachtig meer. Vooral de unieke dorpjes aan de noordoever, die alleen te voet of per schip te bereiken zijn, geven het een speciale "touch". Toch snap ik wel dat het geen toeristenhotspot geworden is. De dorpjes aan de noordoever bieden geen plek voor grote hotels en de zuidoever is met de snelweg en hoofdweg ook niet super attractief. Uiteraard verloopt de snelweg deels door tunnels en heb je ook rustige gebieden, maar het dal is ook smal, schaduwrijk en heeft toch meer een karakter voor dagtoeristen uit Zürich en omstreken. Het bovengelegen skigebied Flumserberg is ook erg gelieft bij publiek uit Zürich en omstreken en in de winter elk weekend super druk met dagjesmensen, maar echte weekgasten zie je er betrekkelijk weinig.

Hoe mooi verder de Walensee ook is, als ik een indrukwekkend meer in Zwitserland moet noemen, dan zou ik eerder aan Lac Leman, Thunersee, Vierwaldstättersee, Lago di Lugano of Lago Maggiore denken. En zelfs het Vierwoudstrekenmeer is niet zo super toeristisch als het Gardameer. Ja, met Luzern, Pilatus, Bürgenstock en de Rigi zijn er toeristenhotspots, maar het overgrote deel is eigenlijk vrij rustig.

Zwitserland is eigenlijk een land bomvol met meren die allemaal de moeite waard zijn. 8-)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Schaduwrijk is wel een ding. Want op de zuidoever zit je dus op een noordhelling. De zon schijnt prachtig op het meer, maar veel minder op jou terwijl je wandelt/skiet/fietst.

Ikzelf vind Lugano het mooiste Zwitserse meer. Het is niet heel breed, waardoor je goed zicht hebt op de overkant, en met de bochten erin heeft het ook wat menselijke maat. Vaker lekker weer ("die Sonnenstube der Schweiz") helpt natuurlijk ook. Vierwaldstättersee heeft dan op bepaalde punten ook wel, op het weer na. Maar dat maakt het ook altijd zo'n feestje om de Axenstrasse te rijden.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Pino schreef: di 15 jul 2025, 15:11
Ikzelf vind Lugano het mooiste Zwitserse meer. Het is niet heel breed, waardoor je goed zicht hebt op de overkant, en met de bochten erin heeft het ook wat menselijke maat.
Schijn bedriegt als het gaat om liefelijkheid; het meer is 287 meter diep, waardoor de bodem op -17m onder zeeniveau ligt. Niet zo extreem als Lago Maggiore overigens, dat meer is 372 meter diep waardoor de bodem op maar liefst -179m onder zeeniveau ligt.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Met het prijspeil in Zwitserland moet een regio om internationaal aantrekkelijk te zijn ook wel iets hebben dat over de grens niet zo makkelijk te vinden is. Met alle respect voor de “gewoon mooie” Walensee kan ik me wel voorstellen dat mensen nog even doorrijden naar een alternatief op of over de grens.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Normaal is het hier 100:
https://www.google.com/maps/@47.3297428 ... FQAw%3D%3D

Vrijdag zag ik dit:
Afbeelding

Het kan nooit de bedoeling zijn dat je rechts harder mag.
Het was hier lange tijd 80 wegens werkzaamheden. Ik vermoed dat die voorbij zijn, en dat het linkerbord kapot is waardoor ze het niet meer op 100 kunnen zetten.
Dan zou ik het rechterbord ook maar op 80 laten tot het gerepareerd is, want dit is verwarrend.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Vanmorgen zag ik voor het eerst het nummer 3W op een wegwijzer:
Afbeelding

Deze borden had ik in December voor het laatst gezien, dus ik weet niet wanneer dit veranderd is.
Normaal gesproken loop ik aan de westkant van de weg onder de snelweg door, vanwaar ik deze borden niet kan zien (zie foto hierboven). Maar vanmorgen liep ik toevallig aan de andere kant en zag dit. Ik heb toen al een foto genomen vandaar maar dat was te ver weg om het te kunnen lezen. Ik ben een uur eerder naar huis gegaan om nog bij daglicht een foto te kunnen nemen van dichterbij, maar nog steeds is de kwaliteit laag. Het nummer is in ieder geval leesbaar.
Ik ben zeer benieuwd of het ook vanuit de Uetlibergtunnel wordt aangegeven.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Vanmorgen heb ik de borden na de tunnel nog gefotografeerd, ook met het nummer
Afbeelding
en vanmiddag heb ik bij de Uetlibergtunnel gekeken. Daar staat het nog niet:
Afbeelding

Toen ik gisteren dat eerste bord had gezien, heb ik het mijn collega's verteld (en de eerste slechte foto laten zien).
Eerst in het Frans, toen kwam mijn Witrussische collega binnen en heb ik het nogeens in het Russisch verteld. Met een enthousiasme alsof ik de lotto had gewonnen, ze zullen wel denken dat ik knettergek ben ...