Proefproject met dodehoekspiegel

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Proefproject met dodehoekspiegel

Bericht door R4 » zo 14 aug 2005, 19:51

Uit "De Tijd":
Elke Vlaamse provincie krijgt vaste dodehoekspiegel

(belga) - Er komt een vaste dodehoekspiegel in elke Vlaamse provincie.

Het principe van de vaste dodehoekspiegel bestaat erin dat recht tegenover een kruispunt een spiegel geplaatst wordt zodat de vrachtwagenchauffeur die aan de overkant staat, kan zien of er zich naast zijn vrachtwagen fietsers of voetgangers bevinden. Door het plaatsen van een spiegel krijgt de vrachtwagenchauffeur een volledig overzicht van waar de fietsers en de voetgangers zich bevinden.

De gemeentes waar deze spiegels bij wijze van proef worden geplaatst, zijn Geel, Gent, Herent, Lanaken en Waregem.

De spiegel kan worden verwarmd om het bedomen bij barre weersomstandigheden te vermijden.
Naar mijn mening blijven camera's aan de vrachtwagen zelf toch nog steeds een beter oplossing, maar deze spiegels helpen misschien wel als tussenoplossing.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 aug 2005, 20:06

Die dingen waren in de jaren '70 in Nederland populair wanneer gebouwen het zicht op een kruisende weg ontnamen. Veel haalde het niet uit. In veel gevallen raakte de speigels binnen de kortste keren versteld (harde wind, baldadigheid, ongeval, etc). Met als gevolg een enorme vorm van schijnveiligheid: men dacht omdat men niets zag in de spiegel dat het veilig was en keek tijdens het optrekken vervolgens niet meer naar links of recht - om vervolgens vol in de flank te worden gegrepen.

Dit is wat mij betreft nou typisch weer zo'n voorbeeld van schijnveiligheid creëren. Bovendien moedig je fietsers aan om vrachtwagens rechts te passeren en zich ernaast op te stellen bij een kruispunt - onder het mom van: "ze kunnen me nu toch zien ?"
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 14 aug 2005, 20:21

Welja, hier gaat het dus wel degelijk om dodehoekspiegels voor vrachtwagenchauffeurs he, dus niet van die klassieke vierkante, bolvormige spiegels die je ook in België regelmatig eens aan een kruispunt ziet staan.

Bovendien zal het niet zo een vaart lopen met het aanmoedigen van fietsers, het belangrijkste is dat je veel ongevallen met fietsers kan vermijden op die manier, ook op wegen waar er een fietspad ligt en een fietser aan een kruispunt dus terecht naast een vrachtwagen gaat staan, uiteindelijk heeft ie daar recht op he.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 aug 2005, 21:11

R4 schreef:(...)en een fietser aan een kruispunt dus terecht naast een vrachtwagen gaat staan, uiteindelijk heeft ie daar recht op he.
Er zijn wel eens situaties waar ik als fietser recht heb op voorrang, maar waar ik het toch niet neem - voor mijn eigen bestwil.

Ook bij fietsers zou het besef aanwezig moeten zijn dat men er goed aan doet rekening te houden met de vrachtwagenchauffeur. Verkeer is geen spelletje waar alleen de grote op de kleine moet letten, en de kleine een vrijbrief heeft om maar te doen en laten wat hij wil.

Juist in een tijd dat de politiek de fietser een gelijkwaardige positie wil geven, zou de fietser zich ook verantwoordelijker moeten gaan gedragen - en dus ook op zijn tijd zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat betekent heus niet dat de fietser alles maar over zich heen moet laten gaan - maar in gevaarlijke situaties zou het wel fijn zijn als de fietser ook gewoon achter de vrachtwagen wacht, in plaats van zich er als de eerste de beste aso langsaf te wurmen, en zo het verkeersveiligheidsprobleem te helpen veroorzaken.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 15 aug 2005, 0:21

Natuurlijk, daar heb je volkomen gelijk in, vaak gedragen "zwakke" weggebruikers zich alsof ze alle rechten van de wereld hebben. Ik heb het dan ook over plaatsen waar er effectief een mooi fietspad langs de weg ligt, en de fietser zich bijgevolg niet langs de vrachtwagen moet gaan wurmen, maar er gewoon mooi naast kan gaan staan, dus waarbij beide weggebruikers over voldoende plaats beschikken om zich goed op te stellen aan het kruispunt.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 15 aug 2005, 18:46

Pas zat ik bij een chauffeur in wagen en die kon niet zonder die spiegel.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).