Vergeten de boom te snoeien, bovenste regels zijn al rijdend onleesbaar. Rest van het bord ook door kleine letters en onoverzichtelijke kaders en lay-out en ook nog eens de hoeveelheid informatie.
Van dichtbij is net de bovenste regel te ontcijferen.
Hier is dus echt niet duidelijk of dit nu de N71 of de N74 is. Als ter plaatse onbekende zou ik denken dat het de N74 is en dat de N71 een indirecte verwijzing is.
Zulke dingen worden in andere landen voorkomen door gebruik te maken van bv. haakjes.
Ja, logisch.
Omdat de [[N74 (België)|N74]] een autoweg is (en voorheen zelfs geclassificeerd werd als snelweg, als A24) is het logisch dat er verwezen wordt naar deze autoweg. En de N74 is niet zomaar een autoweg, nee het is de Noord-Zuidverbinding als "stroomweg" tussen Eindhoven en Hasselt.
Het is vergelijkbaar met het (in België) groene snelwegvak met de belangrijkste richtingen erop.
Dit is mijn eerste bericht. Bedankt voor de waardering Archeo!
Laatst gewijzigd door JuwaA35 op wo 21 feb 2024, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
marcel schreef: wo 08 jul 2009, 23:32
Als je de Duitse bewegwijzering gewend bent, denk je eerder dat het de N74 is. Maar voor Belgen en Fransen zal het duidelijk zijn.
Op Duitse snelwegen is het dan weer overduidelijk dat op een bepaald moment er een splitsing (meestal of altijd het volgende knooppunt) aankomt... geen voorbeeld voor niet-snelwegen maar voor snelwegen ben ik jaloers op dit systeem via de afstandsborden
Hier is dus echt niet duidelijk of dit nu de N71 of de N74 is. Als ter plaatse onbekende zou ik denken dat het de N74 is en dat de N71 een indirecte verwijzing is.
Zulke dingen worden in andere landen voorkomen door gebruik te maken van bv. haakjes.
Het is maar al te duidelijk de N74 staat in een pijl, de verwijzingen daar onder hebben geen wegnummer staan en iedereen die weet maar al te goed dat opgezete (geruiterde) wegnummers geen door/indirecte-verwijzingen zijn.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Nederland kan hiervan wel wat leren, van de verwijzingen naar doelen op een autoweg.
Dit is schijnbaar afgeschaft, men komt dit nauwelijks meer tegen, heel af en toe (vooral op oudere ANWB-borden met de pijlpuntbewegwijzering) een doel met het auto-tekentje erachter.
Met mijn 200+ berichten wellicht niet de grootste, maar wel de jongste upcoming.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Mocht dit bord nu nieuw gezet worden zou men wellicht 'Pelt 9' vermelden ipv Overpelt 8 en Neerpelt 10. Pelt is een van de weinige kunstmatige fusienamen waar het niet zo erg is als er naar verwezen wordt omdat het in de praktijk toch 1 grote kern is (Neerpelt en Overpelt zijn aan elkaar vastgegroeid).
Gesproken over gemeentes; ik ben wel erg benieuwd hoe ze Meeuwen, Gruitrode en Opglabbeek aangeven op (de nieuwe) bewegwijzering. Als Oudsbergen? Ik vind het één van de slechtste fusienamen van de hele Benelux ooit bedacht. Als je het middelpunt van die drie kernen vaststelt kom je gewoon op een kaal landbouwveld uit.
De nieuwe namen van de fusiegemeenten hangen toch helemaal niet van het geografische middelpunt af? Die worden over het algemeen gekozen bij middel van stemming.
Oudsbergen verwijst naar de Oudsberg, een natuurreservaat in de gemeente. Oudsbergen is ook weer zo een pseudo-plaatsnaam waar ze in Vlaanderen schijnbaar zot van zijn (dat en pseuoplaatsnamen met 'gem' achter). Het huidig beleid van AWV kennend zal er wel effectief naar Oudsbergen verwezen worden van buiten de gemeente. Met pas wegwijzers naar Meeuwen, Opglabbeek als je de gemeente binnenrijdt. Want kennelijk denken ze bij AWV dat mensen zo denken.
Daarom is het nog geen goed principe. Bij de vorige fusierondes zijn er maar weinig gemeenten ontstaan met een kunstmatige gemeentenaam. Er staan ook genoeg wegwijzers naar de deelgemeenten buiten de gemeente in kwestie.
Een verschil tov de fusierondes in de jaren '70 is ook dat de nieuw ontstane gemeenten steeds groter worden en eerder regionaal worden dan lokaal. Daar moet je dus niet naar bewegwijzeren.
Grappig om reacties te zien op een foto van mij, van ondertussen bijna 15 jaar geleden (waar blijft de tijd). Uiteraard is de situatie qua borden veranderd. Er staat inderdaad Pelt (zie https://maps.app.goo.gl/N8WJWoC1wgD5Fvc28 ). Het vooraankondigingsbord, dat 15 jaar geleden achter een boom stond, staat in ieder geval nu niet meer achter een boom. Of het bord verplaatst is of de boom gesneuveld, dat kan ik me zo snel niet herinneren.
Off topic: Wat betreft Oudsbergen, dat staat precies zoals Alfa aangeeft aangegeven. Ik snap het beleid niet, want een dorp vinden zonder navigatie is onmogelijk. Je kan er eigenlijk net zo goed niets neerzetten. De Oudsberg zelf is trouwens een leuke wandeling (door zandduinen), voor als je in de buurt bent.
Ik denk dat de praktijk zal afhangen van wat de verantwoordelijke ambtenaar op dat moment denkt wat de bedoeling is.
Het zal dus wel de gebruikelijke Belgische chaos worden.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Joshua schreef: ma 04 mar 2024, 15:42 Bedoeling is om dat te doen bij gehuchten/dorpen die geen deelgemeentes zijn maar die liggen in een (deel)gemeente.
Ja, deelgemeenten als plaats, worden in Vlaanderen vanop afstand gewoon nog in het wit-blauw bewegwijzerd. Een overblijfsel vanuit de vorige fusieronde toen er in principe niet meteen iets aan de lokale bewegwijzering is gewijzigd. Dat was toen ook niet echt nodig,
Nu wordt er binnen de gemeente naar die plaats in zwart-wit bewegwijzerd. Of da's in principe toch de bedoeling. Dan zou dit het resultaat moeten zijn.
Wimpie25 schreef: ma 04 mar 2024, 14:26
De bedoeling is dat de dorpen op lokale witte wegwijzers worden aangegeven. Maar dat lijkt dus nog spaak te lopen op sommige plaatsen.
In Wallonië geven ze deelgemeenten indien noodzakelijk in cursief weer. Dat vind ik dan ook weer zo'n raadselachtig onderscheid tussen de twee gewesten. Kunnen ze het ergens wel over eens worden?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Aardig voorbeeld in Nederland is de fusiegemeente Pekela, die bestaat uit de dorpen Oude Pekela en NIeuwe Pekela (genoemd naar de veenrivier Pekel A).
Op de N33 wordt niet naar de gemeente verwezen, maar naar beide dorpen als meervoud: Pekela's .
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
Wimpie25 schreef: ma 04 mar 2024, 14:26
De bedoeling is dat de dorpen op lokale witte wegwijzers worden aangegeven. Maar dat lijkt dus nog spaak te lopen op sommige plaatsen.
In Wallonië geven ze deelgemeenten indien noodzakelijk in cursief weer. Dat vind ik dan ook weer zo'n raadselachtig onderscheid tussen de twee gewesten. Kunnen ze het ergens wel over eens worden?
Ik vrees dat dat schip nog harder gezonken is dan de Titanic.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 06 mar 2024, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
evos schreef: di 05 mar 2024, 18:45
Aardig voorbeeld in Nederland is de fusiegemeente Pekela
Op de N33 wordt niet naar de gemeente verwezen, maar naar beide dorpen als meervoud
Dat is al tientallen jaren zo, lang voordat de Pekela's één gemeente vormden. Het is dus niet te vergelijken met de Belgische situatie.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Vinny schreef: di 05 mar 2024, 18:12
In Wallonië geven ze deelgemeenten indien noodzakelijk in cursief weer. Dat vind ik dan ook weer zo'n raadselachtig onderscheid tussen de twee gewesten.
Ik vind het niet zo raadselachtig: Wallonië doet na wat ze in Frankrijk doen, Vlaanderen doet na wat ze in Nederland doen.
--Harry.